Johnson 140

venepakettimies

Onko kokemuksia Johnson 140 vro 1989 moottorista? tai lähes samanlaisesta. onko ollut vikoja? onko kova kulutus? olen nähnyt noita tosi vähän, onko siihen joku syy että ovat harvinaisia?

oon ostamassa venepakettia jossa on suht uuden veneen perässä tuollainen vanha kone.

15

5650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HOj

Hei
      Minulla on 110hp -88 tai 89vm kone, noissa ei muuta eroa taida olla kuin että toisesta tulee tuo isompi teho.

Koneessa on pari huollettavaa juttua joiden lisäksi itsellä ei ole tarvinnut mitään muuta tehdä.

Startin hammasrattaiden kiinnijämähtäminen säilytyksen aikana on helppo hoitaa, syksyisin vain vaseliinia siihen starttimoottorin hammasrattaan seudulle reilusti.
      Trimmimoottori on sitten vähän kalliimpi korjata, niitä nyt saa jenkeistä satasella ja itse pystyy helposti vaihtamaan joten ei se nyt niin kummoinen ole sekään.

Tuoreöljyvoitelu voi olla jo korvattu suoraa bensaan sekoitetulla 2T öljyllä ja jos ei ole niin VRO voi olla se kolmas hajoava paikka...

Siinäpä ne tärkeimmät, 2T kone ja yli sata heppaa niin bensaa kuluu jonkin verran ja tietenkin moiset ovat olleet todella kalliita aikanaan. Yleensähän tuommoisia perämoottoreita ei suomessa ole ollut vaan yli sataheppaiset ovat sisäperäkoneita ja dieseleitä tms.
      Näin olen ainakin itse ymmärtänyt.

• Johnsson 150

Itselläni oli aikaisemmin Flipper 640 veneessä Johnsson 140hp V4 moottori. (Nykyisin 150hp V6).
        Tuo 140hp oli mallisarjansa, (90-140), tehokkain ja mieleeni jäi ainankin se, että tyhjäkäynti oli onnetonta. Kone sammuili, jos sillä piti ajaa vähänkään pidempään pienillä kierroksilla. Säädöt eivät olleet vikana, vaan kone oli merkkiliikkessä huollettu joka vuosi. Lisäksi nämä ongelmat ilmenivät jo uudessa koneessa.
        Lieneekö tehon suhde kuutiotilavuuteen syynä, kun tuo vain 10hp tehokkaampi nykykone on 1000cm3 suurempi ja se taas käy loistavasti tyhjäkäyntiä. Mitään ihmeempiä vikoja siinä ei muuten ollut. Bensaahan nuo vanhat koneet syö paljon, niin kuin tämä nykyisenikin. uudet nelitahtikoneet menee melkein puolet vähemmällä.

• Janne

Hyvinkin erilaisia koneita. Kysyjän tarkoittama 140:nen on kakslitranen kiertohuuhdeltu kun taas sulla on 1,6 litran ristihuuhdeltu. Voimapäät siis täysin erilaiset.

• Janne
        Janne kirjoitti:

Hyvinkin erilaisia koneita. Kysyjän tarkoittama 140:nen on kakslitranen kiertohuuhdeltu kun taas sulla on 1,6 litran ristihuuhdeltu. Voimapäät siis täysin erilaiset.

Siis Hoj:lla on 1.6:nen crossflow veenelkku.

• on v4 johnsonissa

Tuntuu että v4 johnssoneissa on bensajäähdytys.
      Jonnekin katoaa valtavat määrät polttoainetta.

-muuten liennee kuin muutkin vanhat koneet, ne voi aina yllättää. osat maksaa paljon. tuurilla voi kestääkin.

• masentaja

ei siinä muuta vikaa mut revi pos vro osuus ni toimii varmemmin siis sekota ite bensa ja 2-t-öljy ja varaudu mukavan suuren oloiseen bensan kulutukseen ja tyhjäkäynti voi olla ongelma

• säädettävissä

Ostin viimekesänä johnssonin 60 hp vm 90 joka muuten oli kuin uusi, vaikkakaan ei käyny tyhjäkäynnillä kunnolla, no siinä oli säätösuuttimet joita säätämällä se alkoi tyhjäkäynnillä käymaän.

Toisaalta isot johnssonit ei ole edes tehty tyhjäkäynnillä ruksuttamiseen riittää kun tyhjäkäyntiä on sen verran että pääsee liikkeelle ja kiinnittymään laituriin.

• HOj
        säädettävissä kirjoitti:

Ostin viimekesänä johnssonin 60 hp vm 90 joka muuten oli kuin uusi, vaikkakaan ei käyny tyhjäkäynnillä kunnolla, no siinä oli säätösuuttimet joita säätämällä se alkoi tyhjäkäynnillä käymaän.

Toisaalta isot johnssonit ei ole edes tehty tyhjäkäynnillä ruksuttamiseen riittää kun tyhjäkäyntiä on sen verran että pääsee liikkeelle ja kiinnittymään laituriin.

Hei
        Itsellä tuo 110hp V4 kone kylmänä eka minuutti ongelmallista, sitten käy tyhjäkäyntiä ihan ok. Ei ikinä tarvinnut minkäänlaista säätöä joten mahtaa olla kunnossa.
        Jos tyhjäkäynti ei toimi niin onko nyt varmasti bensansuodatin vaihdettu ja vedenerotin tyhjennetty & putsattu.

• tyytyväinen

kone toiminut moitteettomasti, itse poistin VRO:n ja olen sotkenut öljyt suoraan bensan sekaan! parempi ja varmempi voitelu. Bensan kulutukseltaan ihan kilpailukykyinen minkä tahansa tuon ikäisen moottorimerkin kanssa. Kyllä kulutukseen vaikuttaa eniten se käsi joka kahvaa kääntää!!! eli se siitä bensajäähdytyksestä joka löytyy kyllä jokaisesta vanhasta 2-T koneesta.

• Sami the Great

Ajattelin tässä vanhaan keskusteluun vastata jos hyödyttäisi jotakuta vielä.
      Minulla on -89vm Johnsson 140vro. Se on asennettuna 7m liukuvaan perheveneeseen.
      painoa ainakin 1500-1600kg paketilla. Ellei enemmän polttoaine,septit- ja vesitankit täynnä... Kone vie minun Navigaattorin mukaan 0,7-1,0l/km riippuen matkustajien määrästä. Reaaliaikaisesti mittaavan anturin avulla on helppo säätää kaasua,trimmiä että pääsee taloudellisimpiin säätöihin.
      Eli vene siis vie tosi paljon gasoa. Vro on poistettu ja ajan esisekoitetulla gasolla.
      Tutulla on liki vastaava vene (ehkä hiukan kevyempi kuitenkin) uudella 150hv nelarilla ja menee reilusti alle tuon kulutuslukeman jopa mpk.n!! Eli minulla menisi "merimiestenmitoissa" samalla mitalla mpk
      keskimäärin 0,9l/km x 1,852km = 1,67l/mpk Eli kaverin vene menee alle puolella siitä gasosta mitä mulla.
      Potkuri on laskettu oikein. Kone käy moitteetta kaikilla pytyillä. Tuollaisiin kulutuksiin päästään myös ohjekirjan liki WOT (wide open throttle) kaasulla. Eli mitään vikaa koneessa ei ole. Kun perus kulutukseni on se 0,9l/km about 25 solmun nopeudella niin tunnissa kuluu 25x1,67l =n.42l/h tämä on fakta ;)
      En silti aio polttoaineen kulutuksent takia uusia konetta ennen kun mosa laukeaa. Käyttötunteja tulee kesässä se 40h ja kaverit matkassa maksaa osansa gasosta niin en näe takaisin maksu aikaa uudelle koneelle riittävän houkuttavana... T:Sami

• Anonyymi

Juuri laskin Helsingistä Emäsaloon 45 km ja bensaa meni 39 litraa (tankki täydestä täyteen). Nopeus lähes koko matkan paria rajotusaluetta lukuunottamatta n 40 km/h. Vene painaa noin tonnin varusteineen ja kaasu oli noin 3/4 sellasessa tolle veneelle sopivassa kevyessä liukuasennossa. Kiekkamittari ei mulla toimi, voi olla että kestäisi 15x19 potkurin (nyt 15x17), mutta näillä spekseillä juurikin toi noin 1.6 litraa / mpk. Vaikka vanhat isot kaksarit onkin janosia niin hieman toi yllätti, oisin odottanut jotain 1,2 - 1.3 l/mpk kulutusta. Samassa veneessä ennen 70 hp johnssoni joka imaisi noin 1 litra/mpk.

• Anonyymi

Jaa niin ja siis unohtu mainita että v4 120 johnssonista kyse vm 1985.

• Anonyymi

Mikä vene sulla?

• Anonyymi

Viehän ne, mutta se tunne kun kääntää kahvan auki...

• Anonyymi

Onhan se ihan erikova kone kuin joku vanha jamaha. Ihan hemmetinhyviä vehkeitä ja kilpaa ajavat sen tietää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8617
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4768
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3807
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2990
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2686
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      44
      2304
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2213
    Aihe