Mulla on ollut outoja kipuja viime syksystä asti.Alkoi polvista,nyttemmin talven mittaan ollut esim.molempien jalkojen varpaissa ja molempien käsien keskimmäisissä nivelissä pientä jomottelua ja säryn "poikasta"(ei niin kovaa,että tarvis ottaa särkylääkettä).Nyt viime viikkoina särky siirtynyt olkaniveliin,molempia jomottelee usein yöllä,kun pyörittelen käsiä,kuuluu kauhea rutina...Mikään nivel ei ole selkeästi turvonnut,eikä kuumota.Kipeä kylläkin,kuten kuvasin,jokainen "vuorollaan".Niin,ja alkutalvesta oli alaselkä kipeä aina ajoittain,sitten meni sekin ohi.Aamujäykkyyttä en ole huomannut,ehkä nuo sormet hiukan kipeämmät aamuisin.verikokeita otettu pitkin syksyä kaikenlaisia muiden syiden takia,viimeksi tammikuussa.Aina tulehdusarvot hiukan koholla,crp n.10(välillä vähemmän,välillä enemmänkin),leukkarit n.10(erittelylaskenta=b-diffi tehty noista leukkareista).Hemoglobiini hyvä(149 tammikuussa).Oisko aihetta näiden "kolotteluiden"takia lääkäriin?olen kyllästynyt jatkuvasti juoksemaan kaikenmaailman tutkimuksissa,mutta kait se on pakko.Olen 34-vuotias ja nainen.
reuma????
11
1979
Vastaukset
- reumanainen
Reumaan kuuluu se, että tulehdus ilmenee molemmilla puolilla, kuten sinullakin symmetrisesti oikealla ja vasemmalla samassa paikassa.
Hait täältä varmaan tukea siihen lääkäriinmenemiseen, sinuna tilaisin ajan heti.- nilli
Kiitos vastauksestasi.Täältä hain tukea,kun en muutakaan keksinyt.Eipä täällä kukaan voi toiselle mitään diagnoosia tehdä,mutta hain tukea siihen,voisiko kuulostaa reumalta.Olen kyllä kuullut myös,että reuma oireilee symmetrisesti.Tämä minun oireiluni on lähinnä juuri "kolottelua",mutta pelottaapi,jos se äityy kunnon säryiksi.Eli taidan soitella nyt lääkäriin.
- Tuuli
nilli kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi.Täältä hain tukea,kun en muutakaan keksinyt.Eipä täällä kukaan voi toiselle mitään diagnoosia tehdä,mutta hain tukea siihen,voisiko kuulostaa reumalta.Olen kyllä kuullut myös,että reuma oireilee symmetrisesti.Tämä minun oireiluni on lähinnä juuri "kolottelua",mutta pelottaapi,jos se äityy kunnon säryiksi.Eli taidan soitella nyt lääkäriin.
Soitapa tosiaan lääkärille. Toivottavasti saat ajan hyvälle lekurille, joka ottaa oireet tosissaan. Labroissa juokseminen on tuskastuttavaa, mutta mitäpä sitä ei terveytensä eteen tekisi.
Kuulosti kipusi monilta kohdilta erittäin tutulle. Minulla epäillään tällä hetkellä selkäreumaa. Tosin tulehdusarvot eivät ole olleet minulla lainkaan kohollaan. Mutta kivut polvissa ja selässä sen verran kovat, että sairaslomalla ollaan. Lievempiä särkyjä sitten muualla jaloissa ja käsissä.
Tsemppiä! - reumaako??
Tuuli kirjoitti:
Soitapa tosiaan lääkärille. Toivottavasti saat ajan hyvälle lekurille, joka ottaa oireet tosissaan. Labroissa juokseminen on tuskastuttavaa, mutta mitäpä sitä ei terveytensä eteen tekisi.
Kuulosti kipusi monilta kohdilta erittäin tutulle. Minulla epäillään tällä hetkellä selkäreumaa. Tosin tulehdusarvot eivät ole olleet minulla lainkaan kohollaan. Mutta kivut polvissa ja selässä sen verran kovat, että sairaslomalla ollaan. Lievempiä särkyjä sitten muualla jaloissa ja käsissä.
Tsemppiä!Huomenna olis magneettikuvaus aamulla ja ensi tiistaina tulee tuomio.
Joka aamu on vuoden verran herätty selkäsärkyyn, tulehdusasrvot on kohollaan ja olkanivelet vihloo.
Meillä on kaksi työterveyslääkäriä joista toinen
syötti lähes vuoden sirdaludia, voltarenia yms.
Tammikuun lopulla kävin toisen vastaanotolla ja
se passitti samantien kuviin ja verikokeisiin.
Odottavan aika pitkä , ja olis helvetin kiva tietää onko tämä selkärankareumaa. Olen toisella silmällä katellut uusia duunipaikkoja ,mutta taitaa oma markkina-arvo romahtaa alas jos reuma todetaan. Ei nää kivut mulla niin pahoja ole että en olis duuniin päässyt,toistaiseksi. - Tuulia
Tuuli kirjoitti:
Tsemppiä!Hauska yhteensattuma, nimittäin nimet ja kivut.
Olen myös selkärankareuma-epäilyllä, ollut joskus jopa diagnoosi ihan virallisesti, joka sitten poistettiin kun uusissa magneettikuvissa ei näkynyt SI-nivelissä tulehdusta. Olin sitä ennen kyllä syönyt pari vuotta solusalpaajia ja tilanne oli hyvä. No näinkin sitä voi käydä, että rauhallisessa vaiheessa dg:si voidaan kumota. Nyt on oireita niin paljon, että sain lähetteen uudestaan reumapolille ja siitä se rumpa sitten alkaa. Onneksi tälläisena konkarina ei tarvitse varmaan käydä läpi koko lääkearsenaalia, että se sopiva löytyisi, jotain hyötyä ja valopilkkua sitä pitää osata ajatella..:) - Tuuli
reumaako?? kirjoitti:
Huomenna olis magneettikuvaus aamulla ja ensi tiistaina tulee tuomio.
Joka aamu on vuoden verran herätty selkäsärkyyn, tulehdusasrvot on kohollaan ja olkanivelet vihloo.
Meillä on kaksi työterveyslääkäriä joista toinen
syötti lähes vuoden sirdaludia, voltarenia yms.
Tammikuun lopulla kävin toisen vastaanotolla ja
se passitti samantien kuviin ja verikokeisiin.
Odottavan aika pitkä , ja olis helvetin kiva tietää onko tämä selkärankareumaa. Olen toisella silmällä katellut uusia duunipaikkoja ,mutta taitaa oma markkina-arvo romahtaa alas jos reuma todetaan. Ei nää kivut mulla niin pahoja ole että en olis duuniin päässyt,toistaiseksi.Tosi harmi jos työ ei enää sovellu! Minulla on ollut onni matkassa ja työ on ihan kevyttä toimistotyötä. Tuosta markkina-arvon romahtamisesta. Joskus jossain (verkkoklinikalla?) joku reumaa sairastava totesi, että ainakin helvetisti sisua löytyy kipuilun vuoksi ja sen voi esim. haastattelussa sanoa. Valitettavasti sairauteen suhtaudutaan aina vikana ja puutteena, vaikka kyllähän sen myötä seuraa jotain hyvääkin. Aika vähän tosin...
Minä vaihtelin vuoden ajan työterveyslääkäriä, kunnes kohdalle sattui sellainen joka alkoi tutkia. Reumalääkärille kun pääsin, niin meinasi itku päästä, kun joku vihdoin ymmärsi. - Tuuli
Tuulia kirjoitti:
Hauska yhteensattuma, nimittäin nimet ja kivut.
Olen myös selkärankareuma-epäilyllä, ollut joskus jopa diagnoosi ihan virallisesti, joka sitten poistettiin kun uusissa magneettikuvissa ei näkynyt SI-nivelissä tulehdusta. Olin sitä ennen kyllä syönyt pari vuotta solusalpaajia ja tilanne oli hyvä. No näinkin sitä voi käydä, että rauhallisessa vaiheessa dg:si voidaan kumota. Nyt on oireita niin paljon, että sain lähetteen uudestaan reumapolille ja siitä se rumpa sitten alkaa. Onneksi tälläisena konkarina ei tarvitse varmaan käydä läpi koko lääkearsenaalia, että se sopiva löytyisi, jotain hyötyä ja valopilkkua sitä pitää osata ajatella..:)Enpä olisi arvannut että reumadiagnoosi voidaan kumota rauhallisessa vaiheessa. Hyvä kun pystyt näkemään konkarina olemisen hyvät puolet ;-D. Toivottavasti selviää mikä vaivaa, ja lääkitys löytyy pian. Minä en ole vielä käynyt selkäkuvissa, mutta täytynee pian mennä. En kyllä usko että näkyy vielä mitään, selkä on kipuillut vasta niin lyhyen aikaa. Tämä on tällaista odottelua. Onneksi on fiksut lääkärit, niin ei tarvitse itse murehtia niin paljoa.
Tsemppiä! - en mennyt vielä lääkärille ...
aiemmin tänne, olen vain lueskellut toisten tekstejä ,en ole uskaltanut vieläkään mennä lääkärille ,pelkään, että hän vain haukkuu jos sinne menee ja ne kaikki tutkimukset pelottaa.
sormien nivelet on kyllä vääntyneet ja varsinkin pikkusormien nivelet ,ja ne on usein kipeät ja monesti on kyllä jäykkyyttäkin paljon tai jäävät kuin lukkoon johonkin asentoon .Pikkusormet on kyllä niin vääntynet nivelet ja sattuu kun kirjottaa tai tekee käsitöitä esim ,tai muutenkin ja jos koskeejohokin niin on kuin sähköiskun sais niin kauhee kipu.
väsynyt olen en tiedä jos se siihen kuuluu ja on niin monia vaivoja kun silmätkin oireilee ne on niin usein kuin kuivat ois ja ne vuotaa punottaa helposti . harmittaa nämä vaivat selkärankareumaa se tuskin on kun ei selässä mitän vaivoja ole ,kuin joskus harvoin alaselässä .
Mutta jaloissa on samanlaista kuin sormissakin sattuu hirmuisesti joskus niin arat jostain kohtaa jalkterää tai sitte joku varvas ja nekin on kyllä jkv vääntyneet
Nillillä,jokatämän kirjoittelun aloitti nyt , ehkä on selkärankareumaa tai ehkä nivelreumaa kans ja minulla varmaan myös ,hyvä lukea noita toistenkin kirjoituksia .saitteko apua kun menitte lääkäriin ja pääsikö jatkotuksimuksiin
Oli hyvä kun niitä neuvoja sai ,mutta se että uskallan soittaa lääkärille ajan ,niin, sitä en tiedä ,koska sen pystyn tekemään ,tiedän että pitäisi soittaa. Hyvää pääsiäsitä - No ei
Tuo ei pidä alkuunkaan paikkaansa, että reuma esiintyisi symmetrisesti molemmin puolisesti. Ei alkuunkaan. Kyllähän se voi esiintyä mutta harvemmin noin kirjaimellisesti.
Toihan tarkoittaisi, että jos toisella puolelle nimetön sormi olisi tulehtunut kovasti, niin toisenkin puolen nimetön sormi tulehtuu myhös, mutta harvoinpa se noin menee, mikään sääntö se ei ainakaan ole.
Minullakin toisella puolella sormet koukistuvat vain aavistuksen verran, mutta toisella puolella 95 % koukistuskyky, mutta yksi sormi vaan 40 % koukistuu.
Toisen puolen rannekkin on tyystin tuhoutunut, toisella puolella on vielä jäljellä. Oli 30 vuotta terve verrattuna toiseen ranteeseen, joka jo jäykistettiin 30 vuotta aikaisemmin.
Vasta viime aikoinan on tervekkin ranne tulehtunut ja leikattu vasta kahdesti. - peikko
No ei kirjoitti:
Tuo ei pidä alkuunkaan paikkaansa, että reuma esiintyisi symmetrisesti molemmin puolisesti. Ei alkuunkaan. Kyllähän se voi esiintyä mutta harvemmin noin kirjaimellisesti.
Toihan tarkoittaisi, että jos toisella puolelle nimetön sormi olisi tulehtunut kovasti, niin toisenkin puolen nimetön sormi tulehtuu myhös, mutta harvoinpa se noin menee, mikään sääntö se ei ainakaan ole.
Minullakin toisella puolella sormet koukistuvat vain aavistuksen verran, mutta toisella puolella 95 % koukistuskyky, mutta yksi sormi vaan 40 % koukistuu.
Toisen puolen rannekkin on tyystin tuhoutunut, toisella puolella on vielä jäljellä. Oli 30 vuotta terve verrattuna toiseen ranteeseen, joka jo jäykistettiin 30 vuotta aikaisemmin.
Vasta viime aikoinan on tervekkin ranne tulehtunut ja leikattu vasta kahdesti.Et voi sanoa, että joku yleisesti tiedossa oleva asia ei pidä paikkaansa, jos sinä olet oireillut toisin. Katso kohta 4.
Nivelreuman luokittelukriteerit
1. Aamujäykkyys nivelissä vähintään tunnin ajan
2. Nivelen turvotus vähintään kolmella nivelalueella
3. Käden nivelen turvotus
4. Molemminpuolinen nivelen turvotus samoilla alueilla
5. Reumakyhmy
6. Reumatekijä veressä
7. Röntgenkuvassa nähtävät vauriot nivelissä
- suikki
Samat oireet täälläkin, Viime syksynä alkoi tasainen pieni särky käytännössä joka nivelessä. Selkä on ainoa paikka kropassa johon ei ole koskenut lainkaan. Kävin ensimmäisen kerran lääkärissä marraskuussa ja tutkittiin kaikki reumatekijät ym. normaalit arvot, niissä ei näkynyt mitään. Olen työelämässä ja työ fyysistä.Tämän vuoden puolella olen käytännössä ollut sairaslomalla jatkuvien kipujen takia. Tulehdus/kipulääke kuureja on ollut pari ja päälle vielä suhteellisen voimakkaita kipulääkkeitä. Nyt olen jälleen käynyt verikokeissa ja lisäksi myös lanneranka kuvissa. Toivottavasti löytyy jonkinlainen syy näihin kipuihin. Helpottaisi huomattavasti jos tietäisi syyn miksi koskee.
Kannattaa alkaa kuuntelemaan omaa kehoa. Ei kannata tehdä mitään liian raskasta, mutta ei myöskään jäädä paikoilleen. Sekin on pahasta. Näin olen saanut päivät menemään suhteellisen helposti.
Apua löytyi myös luontaistuote kaupasta. Tälläinen tuote kuin Fortodol auttaa kipuun. Se ei vie sitä kokonaan mutta helpottaa ja kipulääkkeiden syönti on lähes nollassa tällä hetkellä.
Mutta tsemppiä ja hakeudu lääkäriin tutkittavaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 407003
- 323948
- 463347
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482087- 402058