Multirullatrailerit?

Anonyymi

Jos ei välitetä trailerin ja tien rajapinnasta tai auton ja trailerin rajapinnasta, eikä painollakaan väliä, vaan ainoastaan veneen sopivuudesta traileriin on kyse, niin mikä tekee hyvän trailerin. On pehmeää kumirullaa, kovaa kumirullaa, kiikkua, itsesäätyvää tukea ja multirullaratkaisuja. Onko kategorisesti eroa mitkä on tarkoitettu kuitupaateille ja mitkä alumiinisille? Esim. Akulla on samaan runkoon samassa painoluokassa ja samassa hintaluokassa itsesäätyvät tuet tai multirullaratkaisu. Monesti veneen valmistaja ohjeistaa että paino pitäisi asettua kölilinjalle ja sivutuet vaan tukevat, mutta miten multirullaratkaisun kanssa jossa ei ole rullan rullaa kölilinjalla mutta sivutukia on sitäkin enemmän?

15

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä rajapinta veneen ja traikun välillä riippuu täysin veneestä ja sen lujuus- ja jäykkyysominaisuuksista kyseisen rajapinnan alueella. Mitään yleisesti parasta ei ole olemassa, joten sellaista on täysin turha etsiä.
      Jos jonkin veneen pohjaa on vahvistettu ainoastaan kölilinjalla kestämään traileroinnista syntyvät rasitukset (paljon suurempia kuin merellä aallokossa ajettaessa!), ei sen painoa pidä silloin liikaa muualta tukea, eikä asia riipu mitenkään veneen valmistusmateriaalista. Joko traikku valitaan veneeseen sopivaksi, taikka sitten vaihdetaan venettä. On aivan selvä asia että traikun tuen kohdalla vene on se heikoin lenkki mikä pettää ylikuormituksesta ensin, ei se tuki eikä traikku johon tuki on traikun valmistajan toimesta asennettu.

      • Anonyymi

        Venevalmistajilla on tapana vetää varman päälle. Jos painoja ilmoitetaan optimistisesti niin trailerointiohjeet ja telakointiohjeet vedetään niin varman päälle ettei oikeastaan kukaan niitä noudata. Trailerikauppiaalta on turha kysyä koska nehän myy sen josta saa parhaan katteen.

        Kurkkaus ammattimaiseen veneiden talvisäilytykseen ja siellä tyypillisesti henkilöauton trailerilla vedettävien kokoluokan veneet on tuettu ties millä, kuormalavoilla ja kakkosnelosilla tukipisteet suoraan nousulistojen päällä valmistajan ohjeiden vastaisesti eikä ihmeemmin vaurioita synny. Jos vaadit, että veneesi telakoidaan valmistajan ohjeiden mukaisesti eikä kahden kakkosnelosen varaan yläorrelle niin telakka käskee viemään veneesi muualle. Sama koskee usein esittelyhallien ja messujen venepukkeja, veneet eivät ole tuettu valmistajien ohjeiden mukaan vaikka veneissä ramppaa väkeä jonoksi asti.

        Samaten on luotettavaa trailerointitietoa vaikea löytää ellei sitten teetä mittatilauksena traileria tai etene yrityksen ja erehdyksen kautta. Puusta pudonneena voisi olettaa että kevyet alumiiniveneet pitäisi tukea monella kölirullalla eikä painoa pitäisi laittaa suorille peltipinnoille. Silti niitä näyttää kulkevan multirollereilla ilman kölitukea. Lasikuituveneestä näkee jos laminaatti alkaa joustamaan tukipisteen kohdalta mutta alumiiniin jää herkemmin pysyvä lommo. Sitten kun lasikuituvene on ollut kylki lommolla koko talvisäilytyskauden voi sekin lommo olla pysyvä.

        Kokemuspohjaisesti voi löytyä tietoa mikä toimii tai ei toimi Busterilla, Fasterilla, Yamarinilla, Flipperillä jne.


    • Anonyymi

      Kölirullattomasta Multirolleista heti tulee mieleen miksi 7m liukuvan traikkuun lisäsin peräkippiin 1 kölirullan (yhteensä 3 nyt) ja kulmiin kumipyörät - syvä-V keula saattoi tietyllä luiskan syvyydellä ja kulmalla otti traikun runkoon.. Minusta tuossa Multirollerissa sama riski kun ei ainuttakaan kölirullaa.

      2tn venettä ei voi nostaa vinssillä kuivana oleville rullille - liian raskasta vinssata ja pahaksi veneelle. 4-5m avoveneitä pikku prutkulla voi käsitellä paljon huolettomammin.

      Näyttäis vielä, että multirollerissa liukuva vene, jossa taka-V loiva, saattaisi helposti mennä vinoon - ei ole mitään referenssiä noston aikana kuten kölirullat. Ei minun valinta.

    • Anonyymi

      Millä rakenteella saadaan matalarakenteisempi traileri? Onko multirullissa köli lähempänä tienpintaa kuin kölirullaisissa? Hakusessa 1500-1800 kokonaispainoilla oleva traileri jolla vene lepäisi mahdollisimman alhaalla kun tulee tallissa katto vastaan. Traileri lähinnä laskuja ja nostoja ja säilytystä varten mutta satamatraileri ei käy kun vesillelaskupaikka on julkisen tien takana. Kumivääntöjoustimet varmaan lehtijousia matalampi rakenne ja 13 tuumaiset pyörät 14 tuumaisia matalammat mutta mitä vielä? Rullarstkaisusta apuja? Teknisissä tiedoissa ei korkeutta yleensä mainita ja hankala on lähteä kaikkia malleja mittailemaan.

      • Anonyymi

        Lehtari nostaa korkeutta, ja varaa on jätettävä kölistä akseliin joustoihin. Lisäksi 1-akselisena olisi pyöräkoko 14 tai 15". Multirollerissa vielä elämisen varaa/toleranssia jätettävä kölin "elämiselle" eri tilanteisiin.
        Tupla-akselinen kiinteillä akselipalkeilla (vääntöjousien kynkät hoitaa joustot) ja kölirullin, saa kälin mahdollisimmat lähelle akseleita ja neljässä 13" renkaissa kantavuutta. Mulla tällainen puolalainen loivan-v palkein oleva sivurullilla ja 2 kipillä
        https://www.nettikone.com/niewiadow/p2520ht/1765628
        Veneen pohja vajaa 10 cm lokareiden ylpuolella ja köli kulkee muutama sentti akseleiden yläpuolella (v-palkin yläpinta alempana). On ajossakin parempi kun painopiste alempana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehtari nostaa korkeutta, ja varaa on jätettävä kölistä akseliin joustoihin. Lisäksi 1-akselisena olisi pyöräkoko 14 tai 15". Multirollerissa vielä elämisen varaa/toleranssia jätettävä kölin "elämiselle" eri tilanteisiin.
        Tupla-akselinen kiinteillä akselipalkeilla (vääntöjousien kynkät hoitaa joustot) ja kölirullin, saa kälin mahdollisimmat lähelle akseleita ja neljässä 13" renkaissa kantavuutta. Mulla tällainen puolalainen loivan-v palkein oleva sivurullilla ja 2 kipillä
        https://www.nettikone.com/niewiadow/p2520ht/1765628
        Veneen pohja vajaa 10 cm lokareiden ylpuolella ja köli kulkee muutama sentti akseleiden yläpuolella (v-palkin yläpinta alempana). On ajossakin parempi kun painopiste alempana.

        Pätevän näköinen. Paljonko jää senttejä kölin ja maan väliin akseleiden kohdalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pätevän näköinen. Paljonko jää senttejä kölin ja maan väliin akseleiden kohdalla?

        Kerron huomenna..


      • Anonyymi

        "Millä rakenteella saadaan matalarakenteisempi traileri? "

        Tietenkin käyttämällä kärryssä erillisjousitusta. Eli pyörännapojen korkeudella ei ole silloin akselia vasemman ja oikean pyörän välillä ollenkaan lisäämässä turhaan korkeutta.
        Kaikki muut seikat vaikuttaa yhteensäkin tuota vähemmän.
        Mahdollisia toteutustapoja on erillisjousitukseenkin useita, sekä teräs- tai kumivääntöjousituksella että kierrejousilla; ja on se lehtijousillakin mahdollinen jos niin välttämättä haluaa tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Millä rakenteella saadaan matalarakenteisempi traileri? "

        Tietenkin käyttämällä kärryssä erillisjousitusta. Eli pyörännapojen korkeudella ei ole silloin akselia vasemman ja oikean pyörän välillä ollenkaan lisäämässä turhaan korkeutta.
        Kaikki muut seikat vaikuttaa yhteensäkin tuota vähemmän.
        Mahdollisia toteutustapoja on erillisjousitukseenkin useita, sekä teräs- tai kumivääntöjousituksella että kierrejousilla; ja on se lehtijousillakin mahdollinen jos niin välttämättä haluaa tehdä.

        Mahtaakohan kukaan tuollaista O1-O2 luokan traileriin rakentanut ja kilpiin saanut? Ei ole vastaan tullut. Traktorivetoiset satamatrailerit on hieman eri juttu, siellä voi vastaan tulla vähän mitä sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerron huomenna..

        Kölistä maahan on 40cm. Varaa olisi laskea kölirullia ainakin 5cm (porattava lisäreiät rullatelineisiin) tuossa mun ploskikärryssä. Vene painaa 1.6tn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kölistä maahan on 40cm. Varaa olisi laskea kölirullia ainakin 5cm (porattava lisäreiät rullatelineisiin) tuossa mun ploskikärryssä. Vene painaa 1.6tn.

        Kiitos vaivannäöstä. Aika tyypillisesti tuo mitta on 50-55cm... tuollaisen jos hankin saan veneen lämpimään talliin ja varaa jää vielä 5-10cm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaakohan kukaan tuollaista O1-O2 luokan traileriin rakentanut ja kilpiin saanut? Ei ole vastaan tullut. Traktorivetoiset satamatrailerit on hieman eri juttu, siellä voi vastaan tulla vähän mitä sattuu.

        On tullut vastaan useampikin, yksikään niistä ei ollut suomessa. Mutta EU-alueella oli jokainen, ja sieltä niitä saa maahantuoda ilman mitään ongelmia rekisteröinnissä. Sehän onnistuu aina kun vaatimukset täyttyvät, ja siihen pystyy halutessaan jokainen kärryvalmistaja. Omavalmisteisiin en ota mitään kantaa. Kärryn maavaraksi riittää yleensä 20 cm, eihän busseissakaan ole sen enempää, tosin niillä ajetaan lähinnä tiellä ja katuverkossa, eikä veneluiskille. Veneen pohjan voi siis traikussa saada vain 25 cm maanpinnan yläpuolelle, jollei vetolaite ole aina pohjaa alempana.
        Talliin saa tosin korkeammankin veneen traikkuineen, jos laittaa pyörän urien kohdalle lattiapinnan alemmaksi, esim betonista tehtynä. Sellaisen ratkaisun olen nähnyt ihan suomessa.
        Ps, en ole muuten nähnyt ainuttakaan traktorikärryä erillisjousituksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tullut vastaan useampikin, yksikään niistä ei ollut suomessa. Mutta EU-alueella oli jokainen, ja sieltä niitä saa maahantuoda ilman mitään ongelmia rekisteröinnissä. Sehän onnistuu aina kun vaatimukset täyttyvät, ja siihen pystyy halutessaan jokainen kärryvalmistaja. Omavalmisteisiin en ota mitään kantaa. Kärryn maavaraksi riittää yleensä 20 cm, eihän busseissakaan ole sen enempää, tosin niillä ajetaan lähinnä tiellä ja katuverkossa, eikä veneluiskille. Veneen pohjan voi siis traikussa saada vain 25 cm maanpinnan yläpuolelle, jollei vetolaite ole aina pohjaa alempana.
        Talliin saa tosin korkeammankin veneen traikkuineen, jos laittaa pyörän urien kohdalle lattiapinnan alemmaksi, esim betonista tehtynä. Sellaisen ratkaisun olen nähnyt ihan suomessa.
        Ps, en ole muuten nähnyt ainuttakaan traktorikärryä erillisjousituksella.

        Pitääkin tutkia mitä muualta EU:sta löytyy. Ilmajousitettu olisi kyllä komea, saisi niiattua oviaukosta sisään ja tarvittaessa kuitenkin korotettua.

        Jos lattiaa lähtee piikkaamaan, uudelleen eristämään ja valamaan niin ehkä helpommalla nostaa kattotuoleja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkin tutkia mitä muualta EU:sta löytyy. Ilmajousitettu olisi kyllä komea, saisi niiattua oviaukosta sisään ja tarvittaessa kuitenkin korotettua.

        Jos lattiaa lähtee piikkaamaan, uudelleen eristämään ja valamaan niin ehkä helpommalla nostaa kattotuoleja.

        Jos tallissa on 5 astetta talvisin, eikä 20, eikä siinä ole lattialämmitystä, niin ei ole mikään pakko eristää pyörille tehtyjä uria ollenkaan. Eikä urien piikkaus ja betonointi ole läheskään yhtä suuri työ kuin koko katon nosto ja seinien korotus. Eikä kukaan koko lattian uusintaa ehdottanutkaan, joten siihen on turhaa verrata. Kärry kun ei tarvitse tasaisella lattialla maavaraa edes 5 cm, vaan jo 1 cm voi riittää. Jos sisään mahtumien on korkeudesta kiinni eikä lisätilan tarve ole suuri, lienee urien tekeminen useimmiten halvin ja käytännöllisin ratkaisu, samalla helpottuu veneeseen sisäänpääsy sen ollessa tallissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tallissa on 5 astetta talvisin, eikä 20, eikä siinä ole lattialämmitystä, niin ei ole mikään pakko eristää pyörille tehtyjä uria ollenkaan. Eikä urien piikkaus ja betonointi ole läheskään yhtä suuri työ kuin koko katon nosto ja seinien korotus. Eikä kukaan koko lattian uusintaa ehdottanutkaan, joten siihen on turhaa verrata. Kärry kun ei tarvitse tasaisella lattialla maavaraa edes 5 cm, vaan jo 1 cm voi riittää. Jos sisään mahtumien on korkeudesta kiinni eikä lisätilan tarve ole suuri, lienee urien tekeminen useimmiten halvin ja käytännöllisin ratkaisu, samalla helpottuu veneeseen sisäänpääsy sen ollessa tallissa.

        Saattaa olla näinkin. Tässä tapauksessa lattia on eristetty, ei lattialämmitystä, ja lämpö on pidetty mukavassa askartelulämpötilassa kymmenen asteen pinnassa vaikkakin oikein kovilla pakkasilla on saanut laskea kunhan pysyy varmasti plussalla lattiaa myöten. Jos siihen urat vetäisi, pitäisi urat vetää eristekerroksen läpi ja tallin edustan autokatoksen betonilaattaan ja jollain patentilla täyttää urat kun ne eivät ole käytössä. Jospa tyytyisi työntämään trailerin sisälle pelkillä vanteilla ilman kumeja? Renkaat tuskin tykkäävät jos täydessä kuormassa ihan littanaksi päästää, mutta toisen peltivannesarjan voisi uhrata ja rullaisi varmaan littanoita kumeja kevyemmin. Tunkkaisi siinä edustan betonilaatan reunalla pelkät 13" vanteet alle. Säästyisi silläkin mitälie reilu 10cm, 14" renkaan sivun verran.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe