Ostimme kesällä omakotitalon, jossa kaukolämpö.
Nyt ilmojen viiletessä rupesimme laittamaan pattereita päälle, mutta kaikista 17 patterista ainoastaan 2 lämpenee..
Patterit on ilmattu ja termostaatit tsekattu. Patteriverkoston menovesi on 40 asteista, mutta paluuvesi vain 12 astetta.
Eli onko ketään viisampaa kertomaan miten ihmeessä saamme patterit lämpenemään?
Alakerran huonelämpötilakin on tällä hetkellä 16 astetta.
Patterit ei lämpene!
7
932
Vastaukset
- Anonyymi
Termostaatteja pitäisi "jumpata" välillä. Nyt ne ovat puristaneet venttiileitä kiinni koko kesän -> kahta lukuunottamtta venttiilit jumiutuneet kiinni.
- Anonyymi
Ja venttiilien jumppamisen lisäksi pitää takuulla säätää tuloveden lämpötilaa reippaasti ylöspäin. Kaukolämpö ei ole mikään matalan lämpötilan järjestelmä kuten maalämpö tai ILP/PILP/VILP. Sen kaukolämpötalon viimeinen vesikiertoinen patteri on tasan tarkkaan yhtä lämmin kuin poistuva vesi, eli aloittajan tapauksessa 12 astetta, se siis itse asiassa jäähdyttää tilaa jossa se on.
Tuloveden lämpötilan nostaminen ei vaikuta mitenkään lämmityskuluihin, energiankulutus kun on vakio! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja venttiilien jumppamisen lisäksi pitää takuulla säätää tuloveden lämpötilaa reippaasti ylöspäin. Kaukolämpö ei ole mikään matalan lämpötilan järjestelmä kuten maalämpö tai ILP/PILP/VILP. Sen kaukolämpötalon viimeinen vesikiertoinen patteri on tasan tarkkaan yhtä lämmin kuin poistuva vesi, eli aloittajan tapauksessa 12 astetta, se siis itse asiassa jäähdyttää tilaa jossa se on.
Tuloveden lämpötilan nostaminen ei vaikuta mitenkään lämmityskuluihin, energiankulutus kun on vakio!Mitenhän sitä saa nostettua? Virtaukset on nyt säädetty kovalle ja paineet on kohillaan. Tämä on meille aivan uusi juttu ja vanhan omistajan neuvotkin olivat luokkaa "Painat vaan nappia"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenhän sitä saa nostettua? Virtaukset on nyt säädetty kovalle ja paineet on kohillaan. Tämä on meille aivan uusi juttu ja vanhan omistajan neuvotkin olivat luokkaa "Painat vaan nappia"
Säätökeskuksesta pitää tarkistaa onko säätökäyrä kohdillaan. Näillä alle 10 asteen ulkolämmöillä pitää patterin tuloputken tuntua käteen selvästi lämpimältä.
- Anonyymi
Meillä oli sama homma....maksoi remppa "vain" 24 000€.......onnea vaan kaukolämmön kanssa...itse ei saa korjata vaan tulevat yhtiön sikakalliit ukot yötöinä korjaamaan....
- Anonyymi
Katso ensin ettei kaukolämmön kesäsulku ole unohtunut kiinni. Valitse säätökäyrältä jyrkin asento - tai näpyttele digisäätimeen suuria asetusarvoja -> niin pattereihin menevä vesi lämpenee reilusti, jolloin säätökorjauksia muihin laitteisiin (esim. termostaattiventtiili) on helpompi/havainnollisempi tehdä.
Jos jokin yksittäinen patteri ei lämpene niin termostaatin kara on kesäaikana jumittunut.
Termostaatti irti kuusioavaimella ja kevyttä naputtelua venttiilin karan päähän riittävän kauan, niin vähitellen jumi irtoa ja kara liikkuu/nousee taas vapaasti - sen vaaditun 5 mm matkan - ja patteri lämpiää taas koko seuraavan talven. - Anonyymi
...huoleton ja mukava , näinhän näitä myydään , tollanen himmeli on kuin paluu puumämmitykseen .
Ei saa koskea itse omassa omakotitalossa...
Lämpöpumpu ainut järkevä laitos ( saa koskea ) täys sähkökaapelit lattiassa ( saa koskea itse , säädin 50e kpl )jälkeen ja tietysti takka lisälämpönä ( saa koskea )
1 hyvä lämpöpumppu riittää n. 100 m2 . Itse korvaisin himmelit sillä
Kaukolämpö ja sähköauto vain uunoille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792