Blocket myyntipalsta Ruotsissa ja HT veneet

Anonyymi

Olin suorastaan järkyttynyt että ruotsista saa muutamalla satasella siistin merkki-HT veneen, kun täällä Suomessa alle 2000 euron HT vene on käytännössä joko itse tehty, puinen tai jotenkin rikottu. Osaako joku sanoa, mitä viranomaiskuluja tulee jos veneen tuo Suomeen ja rekisteröi ?

44

1170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tule muuta kuin se rekisteröintimaksu jonkun kympin. Ei mitään veroja.

      • Anonyymi

        Onko joku tuonut ruotsista täällä veneen ? mitä Trafi haluaa liitteeksi ? Riittääkö siihen joku ruotsalainen rekisteritodistus joka myyjällä on antaa, kauppakirja ja siinä kaikki ? Jotenkin niin epätodellista, kehotan muitakin tutustumaan Ruotsin hintatasoon. Itse havahduin täällä kun purjehdus-puolella vinkkasivat tästä erosta nettiveneen hintoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko joku tuonut ruotsista täällä veneen ? mitä Trafi haluaa liitteeksi ? Riittääkö siihen joku ruotsalainen rekisteritodistus joka myyjällä on antaa, kauppakirja ja siinä kaikki ? Jotenkin niin epätodellista, kehotan muitakin tutustumaan Ruotsin hintatasoon. Itse havahduin täällä kun purjehdus-puolella vinkkasivat tästä erosta nettiveneen hintoihin.

        Toin keväällä uuden käyttämättömän veneen Ruotsista. EU, samaa markkina-aluetta, eli helppo nakki. Kauppakirja tietysti, ja veneen sekä moottorin vaatimuksenmukaisuustodistukset (declaration of conformity tjsp EU-kotkotuksia). Löytyvät yleensä ohjekirjoista mutta käytetyssä ei käsittääkseni tarvita senkään vertaa. Jos menee ostamaan uuden ison veneen (en muista nyt speksejä, oisko ollut jossain kymmenen metrin paikkeilla) pitää huomioida että osto tehdään alvittomana joka maksetaan sitten kotimaassa - jos kämmää joutuu maksamaa alvit toistamiseen ja silloinkin ne lasketaan toteutuneesta kauppahinnasta aivan kuin alveja ei olisi lähdemaassa maksettukaan. Perinteisessä HT-vene kokoluokassa alvit maksetaan kaupanteon yhteydessä eikä niitä Suomessa enää peritä. Koskee siis EU:n sisäkauppa.

        Kinkkisemmäksi menee jos ostaa venepaketin trailerilla koska ulkomaisella trailerilla et Suomessa saa vetää kuormaa ennen kuin se on Suomen kilvissä eikä sitä Suomen kilpiin etäältä saa vaan vaatii näytön katsastusasemalla.


    • Anonyymi

      En usko höpinöitäsi. Paa jotain linkkiä muutaman satasen siistiin merkki-HT veneeseen Ruotsissa. Ja mitä luulet maksavan sen roudaaminen tänne? Ei maksa laiva ja polttoaineet mitään vai? Tai tietenkin tingit muutaman satasen veneeseen vielä samaan hintaan, että myyjä kuljettaa sen sun kotipihaan tänne Suomeen?

      • Anonyymi

        Kuka vain kuten minä tänään voi plarata myynti-ilmoituksia blocket-sivustolla. Jos ei ruotsin kielen taitosi riitä valikoissa pärjäämiseen, olet liian haastavassa keskustelussa jo älyllisestikin.
        Ajattelin käydä ostamassa HT-veneen suomesta ostetulla suomalaisella venetrailerilla, joten mitään ongelmia siitä ei ole. Mitä maksaa meno paluu hytin kanssa turku-tukholma autolla ja trailerilla ? noin 350 euroa. Mitä maksaa bensat 200 km säteellä tukholmasta jossa valtaosa tarjonnasta ? saman verran kun käynti tampereella, 60 euroa. Oliks muuta ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka vain kuten minä tänään voi plarata myynti-ilmoituksia blocket-sivustolla. Jos ei ruotsin kielen taitosi riitä valikoissa pärjäämiseen, olet liian haastavassa keskustelussa jo älyllisestikin.
        Ajattelin käydä ostamassa HT-veneen suomesta ostetulla suomalaisella venetrailerilla, joten mitään ongelmia siitä ei ole. Mitä maksaa meno paluu hytin kanssa turku-tukholma autolla ja trailerilla ? noin 350 euroa. Mitä maksaa bensat 200 km säteellä tukholmasta jossa valtaosa tarjonnasta ? saman verran kun käynti tampereella, 60 euroa. Oliks muuta ?

        Säästyy pitkä penni jos menet Naantalista Kapellskäriin rahtilaivalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säästyy pitkä penni jos menet Naantalista Kapellskäriin rahtilaivalla.

        Hyvä tietää. Eli voi tulla vieläkin edullisemmaksi. Kuitenkin pointtina lasin pohjalla on se, että täällä "kiskotaan kasseista" 3 tonnia euroa veneistä, jotka maksaa 350 km päässä meren takana 5000 kruunua. Yksinkertaisesti hullua! Luojan kiitos olen ostomarkkianpuolella tällä hetkellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka vain kuten minä tänään voi plarata myynti-ilmoituksia blocket-sivustolla. Jos ei ruotsin kielen taitosi riitä valikoissa pärjäämiseen, olet liian haastavassa keskustelussa jo älyllisestikin.
        Ajattelin käydä ostamassa HT-veneen suomesta ostetulla suomalaisella venetrailerilla, joten mitään ongelmia siitä ei ole. Mitä maksaa meno paluu hytin kanssa turku-tukholma autolla ja trailerilla ? noin 350 euroa. Mitä maksaa bensat 200 km säteellä tukholmasta jossa valtaosa tarjonnasta ? saman verran kun käynti tampereella, 60 euroa. Oliks muuta ?

        Ei kiinnosta tuhlata aikaa etsiä vanhoja romuja netin syövereistä. Ajattelin että koska olet niin intoa täynnä muutaman satasen hintaisista paskoista, voisit jakaa tätä ilosanomaa näyttämällä muutaman esimerkin. Mutta ei sitten, oli vissiin liikaa pyydetty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kiinnosta tuhlata aikaa etsiä vanhoja romuja netin syövereistä. Ajattelin että koska olet niin intoa täynnä muutaman satasen hintaisista paskoista, voisit jakaa tätä ilosanomaa näyttämällä muutaman esimerkin. Mutta ei sitten, oli vissiin liikaa pyydetty?

        Eihän niitä siellä ole. Tuplaa budjetin niin alkaa löytyä jotain, mutta 5000 kr saa vanhan ht:n ilman moottoria tai lahon projektin.


    • Anonyymi

      Kurkin kyseistä palstaa ja nettivenettä ja kyllä max 5000e hintaan nettiveneessä on paljon parempi tarjonta ja parempi kuntoisia. Eikä tarvii kallista hakureissua.
      Mut ihan miten vaan

      • Anonyymi

        Sinun täytyy aluksi selvittää millä valuutalla vertailuja tehdään.


    • Anonyymi

      Jo on ruotsinkielitaidotonta nysvää liikkeellä. okei, laitetaan linkkiä. Mitä tulee näihin alle 2000 euron (eli 20 000 kruunun, (tarkemmin suhde on 10,7) veneisiin niin moottori on täysin sivuroolissa. Kaikissa veneissä jotain pientä fiksinkiä on yhtä lailla täällä suomessa myytävissä. Kuitenkin ero on kokonais-hintatasossa Suomen ja Ruotsin välillä merkittävä, paljon merkittävämpi kuin matkalippu ruotsinlaivalla maksaa.


      Blocket palstalla myytäviä HT veneitä 70 – 80 luvulta
      Ryds ht 8500 kr (sis mercury 50)
      https://www.blocket.se/kronoberg/Ryds_ht_bat_86674156.htm?ca=11&w=3
      Sjöstedt Cavalier 16 , hinta 9000 kr
      https://www.blocket.se/stockholm/HT_bat_87164174.htm?ca=11&w=3
      Crescent 10 000 kr (sis evinrude 30)
      https://www.blocket.se/gavleborg/Crescent_bat_87335823.htm?ca=11&w=3
      Crescent skipper 9500 kr
      https://www.blocket.se/varmland/Cresent_skipper_87016634.htm?ca=11&w=3
      Fynd Uttern 510 ht 10 000 kr (sis vm 1998 mariner 40 )
      https://www.blocket.se/stockholm/Fynd_Uttern_510HT_med_Mariner_40hk_98_87333675.htm?ca=11&w=3
      Crescent 520 ht 10 000 kr
      https://www.blocket.se/stockholm/Crescent_520_HT_renoveringsobjekt___skrov_86783894.htm?ca=11&w=3
      Ryds camping 11 000 kr (sis traileri)
      https://www.blocket.se/jamtland/Ryds_Camping_med_trailer_87162041.htm?ca=11&w=3
      Örnvik 510 3000 kr
      https://www.blocket.se/stockholm/Ornvik_510_utan_motor__Bud_87337310.htm?ca=11&w=3
      Ryds Tumlaren 6000 kr
      https://www.blocket.se/stockholm/Ryds_Tumlaren_85991366.htm?ca=11&w=3
      Jofa 510 6500 kr
      https://www.blocket.se/gavleborg/Ht_bat_87232560.htm?ca=11&w=3
      Cabinbåt 535 6500 kr (sis kärry)
      https://www.blocket.se/jonkoping/Cabinbat_535_87186615.htm?ca=11&w=3
      Sea bee Hurrican 505 7000 kr
      https://www.blocket.se/orebro/Finsk_HT_bat__Sea_Bee_Hurricane_87073069.htm?ca=11&w=3


      '

      • Anonyymi

        njoo.. suurin osa esimerkeistä -70 lukulaisii utan motor = ilman moottoria...vekkulin näköisiä


      • Anonyymi

        Ziisuz mitä raatoja listattuna naapurista


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Jollain on täällä nettiveneen puolella myynti-ilmoitus omasta veneestä ja tuli kiire pyytää poistoa. Lista suomen hintatasosta katosi kuin hauki kaislikosta...selventää muutamia kommenttejakin ja niiden sävymotiiveja ;)

      Ei ole minulta pois, jos joku yrittää 2000-3000 euroa risasta ht-veneestä, mutta itse en ostaisi enää vahingossakaan ht-venettä suomesta, nyt kun olen nähnyt miten ilmaa on suurin piirtein yksi nolla liikaa.

    • Anonyymi

      Aloitus pitää paikkansa. En nyt ihan näitä muutaman satasen veneitä omaan käyttöön ostaisi (kun ostohinta on vain alkukulu - veneen käyttökulut ovat joka tapauksessa helposti tonnin-tonneja kuitenkin per vuosi), mutta Ruotsista kannattaa ilmanmuuta katsoa.

      Suomen pyyntihinnoissa ei ole mitään järkeä. Ruotsissa monesti venettä pidetään paremmin, joten sen saa huolletumpana ja siistimpänä kuin täältä, ja siellä hyväksytään se että käyttöesineen arvo laskee joka vuosi. Pyynnit ovat selvästi halvempia ja kauppa käy.

      • Anonyymi

        Markkinataloudessa hinta on aina oikea. Jos kauppa "ei käy", se tarkoittaa ettei sille yksinkertaisesti ole pakottavaa tarvetta. Hinta on silti aina oikea. Jos kauppojen syntymiselle alkaa tulla pakottavaa tarvetta syystä taikka toisesta, hinnat laskevat automaattisesti. Ja edelleen hinta on taas oikea.

        Mikä tässä on vaikeaa tai ongelmallista?


      • Anonyymi

        Omituista kalliimpien veneiden omistajien leuhkintaa, kulut "tonneja"... Viittaat varmaan omiin venelainoihisi. Venettä ei osteta lainalla, ellei ole vähän tyhmä. Minulla ei ole koskaan millään veneellä olleet vuosikulut "tonneja". Satasista puhutaan kun muutama kymmen tunti vuodessa veneillään käytetyillä muutaman tonnin tai muutaman satasen (riippuu kummalta puolelta ahvenanmerta ostaa veneen, onko ilmaa) moottoriveneillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omituista kalliimpien veneiden omistajien leuhkintaa, kulut "tonneja"... Viittaat varmaan omiin venelainoihisi. Venettä ei osteta lainalla, ellei ole vähän tyhmä. Minulla ei ole koskaan millään veneellä olleet vuosikulut "tonneja". Satasista puhutaan kun muutama kymmen tunti vuodessa veneillään käytetyillä muutaman tonnin tai muutaman satasen (riippuu kummalta puolelta ahvenanmerta ostaa veneen, onko ilmaa) moottoriveneillä.

        No totta helkkarissa on kulut tonneja, eikä ole leuhkintaa vaan valitettava tosiasia. N. 6m liukuva vene bensakoneella syö n.20 litraa tunnissa, kaudessa ajoa ehkä 50 tuntia ja bensan hinta n. 1,65eur/l. Pelkästään siitä tulee 1650eur käyttökustannusta. Nostot, moottorihuolto ja talvisäilytys lämpimässä hallissa 1500-2000eur. Pientä korjattavaa, pohjan malausta jne sanotaan nyt 350eur niin mukava loppusumma on 4000eur eikä kaluston arvonalenema eikä vakuutukset ole vielä laskuissa mukana. Helposti heilahtaa yli 5000eur kulut vuodessa eikä todellakaan ole mikään ökypaatti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omituista kalliimpien veneiden omistajien leuhkintaa, kulut "tonneja"... Viittaat varmaan omiin venelainoihisi. Venettä ei osteta lainalla, ellei ole vähän tyhmä. Minulla ei ole koskaan millään veneellä olleet vuosikulut "tonneja". Satasista puhutaan kun muutama kymmen tunti vuodessa veneillään käytetyillä muutaman tonnin tai muutaman satasen (riippuu kummalta puolelta ahvenanmerta ostaa veneen, onko ilmaa) moottoriveneillä.

        Kyllä taitaa olla harvassa ne veneen ostajat, jotka eivät tarvitse lainaa ottaa. Tietysti muutaman tonnin kalapaatin saattaa pystyä käyttelytililtä irrottamaan.

        Ne joilla on veneen hinta aina valmiina käytössä, eivät sitä kyllä veneeseen laita. Ne ovat niitä fiksuja, joilla on niille rahoille aina parempi osoite.

        Me tavalliset tallaajat olemme noita mainitsemiasi tyhmiä, jotka tarvitsemme lainaa ostaaksemme veneen. Ainakin minun pankissani, joka on suuri suomalainen rahoituskonserni, näyttää venelaina olevan aivan normaali asia.
        T. Hieman tyhmä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä taitaa olla harvassa ne veneen ostajat, jotka eivät tarvitse lainaa ottaa. Tietysti muutaman tonnin kalapaatin saattaa pystyä käyttelytililtä irrottamaan.

        Ne joilla on veneen hinta aina valmiina käytössä, eivät sitä kyllä veneeseen laita. Ne ovat niitä fiksuja, joilla on niille rahoille aina parempi osoite.

        Me tavalliset tallaajat olemme noita mainitsemiasi tyhmiä, jotka tarvitsemme lainaa ostaaksemme veneen. Ainakin minun pankissani, joka on suuri suomalainen rahoituskonserni, näyttää venelaina olevan aivan normaali asia.
        T. Hieman tyhmä

        No tämä tavallinen tyhmä tallaaja möi kakkosasunnon pois, osti saaduilla rahoilla veneen. Miksikö? Koska teki mieli enemmän mieli venettä kuin kakkosasuntoa eikä lainanotto kiinnostanut. Olisi sen rahan voinut laittaa asuntolainan lyhentämiseen mutta ei huvittanut, tai olisi voinut laittaa kakkosasunnon vuokralle, mutta miksi sitä varallisuutta hautaan kerryttämään? Eikä vene silti ole lainarahalla ostettu vaikka asuntolainaa vielä on maksettavana. Tiukan paikan tullen vene tappiolla myyntiin, rahaa se vaan on.


    • Anonyymi

      5 th veneeseen, olet enemmän kuin tyhmyyden määre, oikeasti! Et kai aikuisten oikeasti kerjää arviointikyvyn puutteeseesi 1. ymmärrystä tai 2. sääliä ja vielä järkyttävämmin 3. ihailua ?
      Herra isä taivaissa, mistä näitä sikiää. 5 th venekuluihin vuodessa.... Samaa sarjaa niiden kanssa kun sanoo menevänsä naimisiin eiffeltornin kanssa ja kyhnyttää niitattua rautatolppaa pariisin keskustassa pitkällä takilla...

      • Anonyymi

        Joo, 5keur vuodessa venekuluihin on aikalailla alakanttiin. Vuokrattu laituripaikkakin maksaa satasia kaudessa. Oma heitto on 10% veneen uushankintahinnasta menee vuosittaisiin käyttökuluihin. Osta 60keur vene ja varaudu 6keur käyttökuluihin vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, 5keur vuodessa venekuluihin on aikalailla alakanttiin. Vuokrattu laituripaikkakin maksaa satasia kaudessa. Oma heitto on 10% veneen uushankintahinnasta menee vuosittaisiin käyttökuluihin. Osta 60keur vene ja varaudu 6keur käyttökuluihin vuodessa.

        Espoolaiset yksityissataman jupit täällä taas haistattelee tavallisille kuolevaisille, ei mitään uutta auringon alla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Espoolaiset yksityissataman jupit täällä taas haistattelee tavallisille kuolevaisille, ei mitään uutta auringon alla

        En ole Espoosta mutta ihmettelen missä päin Suomen rannikkoa 98E:n keskihinta on kuluneena kesänä ollut oleellisesti alle mainitun 1,65eur/l, ja kun kunta ei edullista lämmintä talvisäilytystilaa tarjoa, niin mistä päin Suomen etelärannikkoa löytyy lämmin talvisäilytyspaikka 6-7m veneelle oleellisesti alle 1500eur sisältäen nostot, pohjan pesun ja snurran makeavesihuuhtelun? Noista nyt vaan tulee äkkiä tonneja vuodessa. Jos veneelleen vakuutuksen ottaa, ei sekään ole mikään mitätön kuluerä. Huoltoihinkin menee satasia ellei itse osaa/uskalla takuuaikana huoltaa snurraa itse. Kustannukset nousee kummasti kun siirrytään pulpettiveneestä 20hp snurralla jarruttomalla traikulla omassa autotallissa hieman isompaan HT/DC veneeseen joka ei pieneen henkilöautotalliin enää mahdu.


    • Anonyymi

      En nyt sitten tiedä olenko joku venemaailman Mc Gyver kun en saa kulumaan useita tonneja yrittämälläkään veneharrastuukseen. Työnteolla ja säästöillä ostettu hyväkuntoinen 5,5 metrinen daycruiser kesät rekisteröidyn venetrailerin päällä kerrostalon parkkipaikalla, talvella pressu päällä, bensaan 300 euroa vuodessa, ei venepaikkaa. Ikää 30 vuotta. Mikä tässä on niin vaikeaa ?

      • Anonyymi

        No eikai siitä niin paljoa kuluja tule ellei sitä käytä, säästyy bensarahat. Eihän tuolla bensarahalla ajeta kuin kymmenisen tuntia kun vetoautokin vaatii osansa. Säästyy vakuutusmaksut jos uskaltaa ajaa riskillä, mutta eivät parkkipaikatkaan ilmaisia ole ja veneellä on suurempi arvonalenema jos sitä säilyttää ulkona jolloin vaurioriski ja kuluminen on suurempi. Traileristakin tulee hieman lisäkustannuksia pakollisen vakuutuksen ja huoltojen myötä. Jos siirryt kokoluokkaan jota et enää mielellään itse traileroi jokaista käyttökertaa varten eikä oikein mahdukaan ahtaaseen 70-luvun kerrostaloparkkiruutuun niin kulut kasvavat reippaasti.

        On minullakin tuossa trailerilla pieni Terhi 20-heppasella jolla ajetaan suhteellisen vähän, säilytys pihassa tai omassa rannassa, bensaa palaa ehkä 200eur edestä vuosittain ja toinen mokoma pikkusälään (huoltotarvikkeisiin) ja vakuutuksiin (syytä olla vakuutus jos vaikka junnu vetää jonkun ökypaatin kylkeen kymppitonnien skraadun), mutta silti noin 6,5 metrisellä HT:llä tai DC:llä palaa paljon enemmän rahaa kun sille ei kokonsa puolesta ole omaa paikkaa missä pitää eikä sitä sijoitetun pääoman takia uskalla pitää ilman kunnon vakuutusta ja uudenkarhean koneen huoltokirjaan haluaa leimat.


    • Anonyymi

      Ei vakuutuksia tuon hintaluokan veneisiin oteta. Veneluiskalle matkaa 2 km. Arvonalenema ei kiinnost minua, olen maksanut sen jo ja käytän sitä itse ja vuosia. Ei korjauskuluja. Venetrailerin pakollinen vakuutus 26 euroa. sönkö sönkö sönkö. Minun ajeluille 300 riittänyt oikein hyvin. En puske tonnikaupalla perhetarvikkeita eestaas aallokossa. Kulutus 60 hv nelarilla ei paljoa lompakkoa rasita.

      • Anonyymi

        Ei se oma parin tuhannen euron kippo ihmeesti vakuutuksia kaipaa vaikka sen menetys kirpaiseekin, mutta mistä revit ilman vakuutusta korvausrahat jos tunaroinnin johdosta sinä veneillessäsi tai veneesi laiturissa aiheuttaa paljon suuremmat vahingot jollekin toiselle? Jokin vastuuvakuutus tms. pitää kuitenkin olla kun samoilla vesillä liikkuu ties minkälaista melojaa ja miljoonapaattia jolloin korvausvaatimukset voi olla suuria vaikkei henkilövahinkoja sattuisikaan.

        Jos vuosia aiot käyttää niin taatusti tulee korjaus- ja huoltokustannuksia. Myös koko hankintahinnan voit laskea käyttökuluksi ja jyvittää käyttövuosille taikka käyttötunneille jos ajat romuksi.

        Jokainen tyylillään, mutta ei se ole kerskumista että hieman isomman veneen käyttökulut ovat korkeita varsinkin urbaanille kerrostaloasukille joka joutuu maksamaan huolloista ja säilytyksistä markkinahintaa. Kiinteistä kuluista tulee sellainen summa että mieluummin maksaa vähän enemmän ja käyttää venettä minkä huvittaa, ehtii ja lompakko sietää koska käyttämättömänä veneestä ei ole mitään iloa vaan pelkkiä kuluja.


      • Anonyymi

        Olen juuri mukaan tullut ja haluaisin tietää minkä yhtiön perävaunuvakuutus on tuo mainitsemasi 26€.
        Vaunuilija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen juuri mukaan tullut ja haluaisin tietää minkä yhtiön perävaunuvakuutus on tuo mainitsemasi 26€.
        Vaunuilija

        tais just nousta, 29 euroa ja lähitapiola


    • Anonyymi

      Kovasti jossittelua, odotin lukevani lopulta että "jos hai tulee ja puraisee potkuria kesken matkanteon...
      Hassatkaa te 5 th vuodessa, minä veneilen muutamalla satasella :)

    • Anonyymi

      Muutama kommentoija yllä ymmärtää laskea veneen kulut rehellisesti. Se on juuri näin, että 5 tonnia vuodessa ei ole mikään ihmeellinen summa, jos kaiken ottaa huomioon - siis ilman mitään venelainojakaan.

      Kuluja ei tietenkään mene, jos venettään ei käytä, eikä huolla, ja pitää sitä kaikenlisäksi jossakin parkkipaikalla. Onko tuo ylipäätään veneilyä, on sitten oma kysymyksensä..

      Jos vene on kunnossa ja sitä käyttää, ja luulee laittavansa harrastukseen esim vain satasia vuodessa, niim ei siinä huijaa kuin itseään. Pelkkä säilytys kesällä satamassa ja talvella hallissa/säilytysalueella nostot maksaa jo enemmän kuin satasia vuodessa. Siis vaikkei ajaisi mailiakaan.

      • Anonyymi

        Asun saaristossa ja yhteysveneenä 2002 vuosimallin naviga 10.
        Nosto, sekä huoltokulut alle 300€ polttoaineet 3000€
        Vaikuttaa siltä, että betonilähiön kädetön uustyhmä täällä huutelemassa potaskaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asun saaristossa ja yhteysveneenä 2002 vuosimallin naviga 10.
        Nosto, sekä huoltokulut alle 300€ polttoaineet 3000€
        Vaikuttaa siltä, että betonilähiön kädetön uustyhmä täällä huutelemassa potaskaa

        Ei ole kyse kädettömyydestä, tyhmyydestä eikä potaskasta. Kaupunkilaisella ei yksinkertaisesti ole omaa säilytystilaa, nostokalustoa tai huoltotiloja koska niiden vaatimille neliöille tulee niin kova hinta että ostopalveluiden tuoma mukavuuslisä ei kokonaiskustannusta paljoakaan heilauta. Saaristolaisella tilanne on eri, löytyy jos jonkinlaista valtion ja eu:n tukirahojen mahdollistamaa hallia, traktoria jne. ja aikaa roplata itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asun saaristossa ja yhteysveneenä 2002 vuosimallin naviga 10.
        Nosto, sekä huoltokulut alle 300€ polttoaineet 3000€
        Vaikuttaa siltä, että betonilähiön kädetön uustyhmä täällä huutelemassa potaskaa

        Ei Naviga 10 ylläpidä 300e vuodessa. Ajattele nyt vähän itse. Veneen nosto ja lasku satanen yhteen suuntaa. Jos omalla kärryllä, niin maksaahan se oma kalustokin. Moottorihuolto, palikat ja pesut. Sitten menee aina jotakin rikki ja pitää korjata/uusia. Moottori/vaihteisto ei kestä maailman tappiin ja niidenkin kuluminen pitää ottaa huomioon ja laskea kustannuksiin . Samoin rungon ja takilan. Purjeet, köydet ym. eivät nekään ole ikuisia.
        Tuon 300e kaudessa voi kertoa vaimolle kustannuksiksi ja saattaa mennä äpi. Kukaan muu ei sitä usko taikka sitten ei tiedä veneilystä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Naviga 10 ylläpidä 300e vuodessa. Ajattele nyt vähän itse. Veneen nosto ja lasku satanen yhteen suuntaa. Jos omalla kärryllä, niin maksaahan se oma kalustokin. Moottorihuolto, palikat ja pesut. Sitten menee aina jotakin rikki ja pitää korjata/uusia. Moottori/vaihteisto ei kestä maailman tappiin ja niidenkin kuluminen pitää ottaa huomioon ja laskea kustannuksiin . Samoin rungon ja takilan. Purjeet, köydet ym. eivät nekään ole ikuisia.
        Tuon 300e kaudessa voi kertoa vaimolle kustannuksiksi ja saattaa mennä äpi. Kukaan muu ei sitä usko taikka sitten ei tiedä veneilystä mitään.

        Nostan navigan itse ja vaihdan öljyt, suodattimet, sekä impellerin.
        Muutaman kerran kerran tarkistanut, ja jos on ilmennyt tarvetta, olen säätänyt venttiilit, kun tekniikalla kuitenkin 3000 tuntia mittarissa.
        Seuraavaksi tiedossa lämmönvaihtimien, sekä välijäähdyttimen puhdistus.
        Pesu käsittää lähinnä pohjan puhdistamisen, kun ei nyt tuota stadilaista kiiltokuva kermaperseilyä tule harrastettua.
        Olette te kaupunkilaiset kyllä kädetöntä porukkaa, kun mitään ette osaa, saati viitsi itse tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostan navigan itse ja vaihdan öljyt, suodattimet, sekä impellerin.
        Muutaman kerran kerran tarkistanut, ja jos on ilmennyt tarvetta, olen säätänyt venttiilit, kun tekniikalla kuitenkin 3000 tuntia mittarissa.
        Seuraavaksi tiedossa lämmönvaihtimien, sekä välijäähdyttimen puhdistus.
        Pesu käsittää lähinnä pohjan puhdistamisen, kun ei nyt tuota stadilaista kiiltokuva kermaperseilyä tule harrastettua.
        Olette te kaupunkilaiset kyllä kädetöntä porukkaa, kun mitään ette osaa, saati viitsi itse tehdä.

        Mistä stadilainen löytää ilmaiseksi paikan jossa nostaa, huoltaa ja säilyttää veneen? Kaikkien tarvittavien työkalujen, nostokaluston ja tarvikkeiden hankinta on pieni kuluerä sekin, eikä ne säily kerrostalon kanahäkkivarastossa. Usko jo, ettei kyse ole kädettömyydestä vaan tietoisuudesta ettei ilmaisia lounaita ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostan navigan itse ja vaihdan öljyt, suodattimet, sekä impellerin.
        Muutaman kerran kerran tarkistanut, ja jos on ilmennyt tarvetta, olen säätänyt venttiilit, kun tekniikalla kuitenkin 3000 tuntia mittarissa.
        Seuraavaksi tiedossa lämmönvaihtimien, sekä välijäähdyttimen puhdistus.
        Pesu käsittää lähinnä pohjan puhdistamisen, kun ei nyt tuota stadilaista kiiltokuva kermaperseilyä tule harrastettua.
        Olette te kaupunkilaiset kyllä kädetöntä porukkaa, kun mitään ette osaa, saati viitsi itse tehdä.

        Katso vaikka Helsingin kaupungin hinnastoa venepaikoista. Alle 8m vene, aitaamaton ja vartioimaton paikka kesät talvet, ei palveluita, tilaa trailerisäilytykselle ja tilaa henkilöautolle. Kun ei riittävän vetokyvyn omaavalle autolle ole muuta tarvetta, tulee nostoista ja laskuista sen satkun palvelumaksun maksaminen edullisemmaksi kuin kunnon vetokaluston vuosikustannukset verrattuna pieneen kaupunkiautoon. Lisää vielä välttämättömimmät huoltokustannukset ja veikkaan ettei tonni vuodessa riitä vaikkei omalle työlle laske hintaa. Laske omalle työlle normi ansiotyön tuntipalkka niin ero ostopalveluun kapenee sen verran että ostopalvelun tuoma mukavuuslisä alkaa monelle olemaan hintansa arvoinen ja veneilyn kokonaiskustannuksista häviävän pieni siivu kun laskelmiin lisätään vuotuiset polttoainakulut, vakuutukset jne.

        Jos pystyt tarjoamaan ilmaista vartioitua säilytystilaa kesät talvet nostoineen ja laskuineen niin tuon veneeni heti sinne Navigasi viereen. Varmasti toisi moni muukin.


    • Anonyymi

      Oikeinko itse uskot tuollaiseen ?Veneilen enemmän kuin moni satamassa venettään kalliilla paikalla makuuttava, ei se että säästyy venepaikka luiskan ansiosta vähennä veneilyn määrää lainkaan, ainakaan minulla. Jos sinulla menee 5 th vuodessa korjailuun ja kalliisiin paikkoihin maalla ja merellä, sinä olet se joka olet sössinyt veneilysi väärään asentoon. Hanki parempikuntoinen vene, vie vene halvempaan satamaan tai toiseen kaupunkiin, tee jotain asialle. Ei saa jäädä tuleen parkumaan.

      • Anonyymi

        Soutelu on halpaa hupia mutta kun mennään 80-heppaisiin moottoriveneisiin tai isompiin alkaa sitä käyttökulua väkisin kertymään vaikka olisi 5,5 metrinen helposti traileroitava vene.


    • Anonyymi

      "Hanki parempikuntoinen vene, vie vene halvempaan satamaan tai toiseen kaupunkiin, tee jotain asialle. Ei saa jäädä tuleen parkumaan."

      Heh.. ei minulla ole mitään ongelmaa veneeni kanssa. Kiitti, mutta kaikki hyvin. Olen erittäin tyytyväinen sekä veneeseeni että ostamiini palveluihin.

      Pointtina oli ehkä varsinaisesti tuoda esille, että aloituksessa mainittu halpa ostohinta ei välttämättä ole vielä juuri mitään veneilyn kokonaiskustannuksista. Tietyin reunaehdoin tosisäästäjä saa kaiken minimiin, mutta useat (kaupunkilaiset) eivät siihen pysty. Eivätkä haluakaan, koska useille veneen vastuullisen ylläpidon lisäksi myös mukavuus ja helppous ovat tärkeitä - vaikka maksaisivatkin.

      Tämä kustannustieto on vähän vastaava asia kuin se, että kyllähän jotkut sanovat lämmittävänsä talonsakin niillä legendaarisilla "ilmaisilla puilla", kun joku muu taas koittaa arvioida mitä lämmitys oikeasti maksaa.

      Niin ja aloitukseen vielä; oli kiikarissa mikä hintaluokka tahansa, Ruotsista kannattaa katsoa veneitä, siitä ei ole kahta sanaa.

    • Anonyymi

      Herra taivaissa mitä sieltä oikein tuli ahterin perukoilta: vastuullisuus (voi ei, taas näitä viherhihhuleita) mukavuus ja helppous (tiesin alusta alkaen että keskustelin helpon rahan/ espoolaisten yksityissatamajuppien kanssa)
      edullisuudesta ja järkevyydestä lie viis. Nyt liikutaan tässä keskustelussa mitä ilmeisimmin vihreillä juppivesillä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe