Nukuitko hyvin ?

Anonyymi

Sain houkutella unta taas kaksi tuntia, vaikka kymmenen uutisilta jo painuin pehkuihin. Heräilin kolme kertaa ja unta taisi tulla vajat 6 tuntia. Olo on vähän nuutunut, juon parit kahvit aamupäivän aikana .niin olo vähän piristyy. Päikkärit yleensä vedän myös, tunnin verran. Nyt olisi aikaa nukkua vaan ei kunnon unta saa. Ikäkysymyskö ?

33

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huomenta@ Nukuin hyvin.
      Pelaan illalla tabletilla sudokua sängyssä maaten se jos mikä johdattaa unten maille. Nukahdin ennen puoltayötä ja heräsin 8.30 eli sopivasti.

Päiväunia en ota muulloin kuin jos on ollut aamulla aikainen herätys tai olen tehnyt jonkun fyysisesti raskaan työn.

Makoilen vielä sängyssä. Tästä on tullut tapa seurustella älykännyn kanssa ennen aamupalaa.

Editoin yhden eilisen valokuvan ja laitoin instaan. Samoin tarkistin tulevan päivän sään sekä facen, nyt täällä.

Kun katsoin ulos, nurmikko oli hiukan kuurassa, on ollut kylmä yö.

• Anonyymi

Kaikissa unen saanti ohjeissa kyllä käsketään sulkea kaikki älyvehkeet nukkumaan mennessä. Se niistä tuleva valokin on haitallinen. Sudokuja ratkon päivällä, ihan paperilehdistä. Minun unen saati voisi entisestään pitkittyä jos rassaisin sähkölaitteita sängyssä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikissa unen saanti ohjeissa kyllä käsketään sulkea kaikki älyvehkeet nukkumaan mennessä. Se niistä tuleva valokin on haitallinen. Sudokuja ratkon päivällä, ihan paperilehdistä. Minun unen saati voisi entisestään pitkittyä jos rassaisin sähkölaitteita sängyssä.

Jos koko päivän niitten aipodien ja älykännyjen kanssa vehtaa, ei osaa sängyssäkään ilman niitä olla. Eikö ihmiset osaa enää lukea kirjoja tai vain olla ja ajatella ihan itse.

• Anonyymi kirjoitti:

En ole perehtynyt unen saanti ohjeisiin, koska minulla ei ole ollut vaikeuksia nukahtaa.

Alenpaan kommettiin vastaan, minä ajattelen ihan itse, tunnen kehoni ja mieleni tarpeet siksi en lue ohjeita kuinka olisi elettävä kuten ohjeistetaan.

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

En ole perehtynyt unen saanti ohjeisiin, koska minulla ei ole ollut vaikeuksia nukahtaa.

Alenpaan kommettiin vastaan, minä ajattelen ihan itse, tunnen kehoni ja mieleni tarpeet siksi en lue ohjeita kuinka olisi elettävä kuten ohjeistetaan.

Aloittaja kysyi neuvoa, ei jonkun laiteaddiktin omahyväiset kehut auta yhtään. Kyllä tuo älylaitteiden haitallisuus on todistettu tieteellisesti. Jos ei ole muuta sanottavaa kuin oma erinomaisuus tuoda esiin, ei tarvitse vaivautua ollenkaan. Onko mitään asiaa, missä et olisi kaikkia muita parempi ?

• Anonyymi kirjoitti:

Aloittaja kysyi neuvoa, ei jonkun laiteaddiktin omahyväiset kehut auta yhtään. Kyllä tuo älylaitteiden haitallisuus on todistettu tieteellisesti. Jos ei ole muuta sanottavaa kuin oma erinomaisuus tuoda esiin, ei tarvitse vaivautua ollenkaan. Onko mitään asiaa, missä et olisi kaikkia muita parempi ?

Aloittajan kysymys oli "ikäkysymyskö" ei hän ohjeita pyytänyt. Kerroin kuitenkin kuinka nukahdan sudokujen ratkaisujen jälkeen.

Mitkä ovat sinun ohjeesi aloittajalle. Sinähän ohjeistit minua vaikka en ohjeitasi pyytänyt.

Taas kerran jospa opettelisit kirjoittamaan vain omissa nimissä et muiden, yritä edes.

• korpikirjailija kirjoitti:

Niin ja jos luet otsikonoikein..... aloittaja kysyi...Nukuitko hyvin?..

Kiitos kysymästä, kyllä nukuin 😁

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itserakas narsisti vain luulee vain olevansa kaikkia parempi ja maailman napa.
        Mikään ei horjuta hänen omaa käsitystään hänen omasta erinomaisuudestaan,
        josta täytyy jokainen vaihe kirjoittaa tänne minuutin tarkkuudella
        mitä teki, on tekemässä tai tulee tekemään.

• Anonyymi kirjoitti:

Viikon aforismi...
        Kuollut ja tyhmä kumpikaan ei tiedä 🤣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten tämä lässytyksesi liittyy otsikon aiheeseen?

• Nukun nykyisin kohtalaisen huonosti ja otan päikkärit kuin kirkossa kuulutettuna joka päivä; minulle on turha edes soittaa iltapäivällä 14-16 koska jätän puhelimen alakertaan. Menen nukkumaan puolen yön paikkeilla, luen sängyssä tabletilta ja sitten nukun katkonaisesti, kaiken kaikkiaan kuutisen tuntia uniaikaa ennen kuin herään kirjoittamaan ennen kahdeksaa aamulla. Tiedän että unirytmini on häiriintynyt pitkistä iltapäivätorkuista, mutta kun….ne ovat niin makeita! Lisäksi olen vielä nukahtaa tv-tuolissa ennen yhdeksää illalla , jos ohjelma on uusinta tai jalkapallomatsi ei kiinnosta.

• korpikirjailija

Minun yöunirytmi on vakaa vähintään 8 tuntia, yhden pysähdyksen taktiikalla 😴

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

Minun yöunirytmi on vakaa vähintään 8 tuntia, yhden pysähdyksen taktiikalla 😴

Jos on stressiä niin valvottaa. Olen niin herkkä ja huolissani että se vaikuttaa uneenkin. Samoin stressi sairaudet näkyvät iholla. Iho on minulla niin herkkä että se reagoi.

Sitten kun huolet on poissa saa nukuttua hyvin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos on stressiä niin valvottaa. Olen niin herkkä ja huolissani että se vaikuttaa uneenkin. Samoin stressi sairaudet näkyvät iholla. Iho on minulla niin herkkä että se reagoi.

Sitten kun huolet on poissa saa nukuttua hyvin.

Erityisherkät ovat...herkkiä. 1.ihmisryhmä.

• Anonyymi

Mietiskellyt tuossa, kuinka ujuttaisin maahanmuuttokeskustelun tälläisen aloituksen aiheeseen?

• Kiitos kysymästä, hyvin nukuin viime yönä.
      Hyvällä syyllä puhutaan unenlahjoista, niin tärkeä hyvinvoinnille on uni. Kovin yksilöllistä on nukkuminen, vaikka ulkoiset olosuhteet olisivat kullekin optimaaliset. Minäkin olen ollut työelämän aikana ajoittain stressiherkkä, työkään ei ollut 8-16, vaan paljon esimerkiksi suunnittelua työajan ulkopuolella. Työasiat pyörivät illallakin mielessä, toisaalta joskus unen aikainen alitajunta toimi , aamulla herättyä ongelmaan oli syntynyt ratkaisu. Sain apua hengitys- ja rentoutusharjoituksista , löydettyäni sattumalta mukavan taiji-ryhmän . Alkuun piti ihan opetella, sitten se tuli automaattiseksi. Syvähengittelytuokioita suosittelen myös päivisin, yllättävän monella on vääriä hengitystottumuksia, jotka vaikuttavat kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Itselleni tekee hyvää iltarutiinit, yrttitee ja pieni juustoleipä, rauhallinen kirja ja monta kertaa viikossa sauna tai ainakin hyvin lämmin suihku. Lämpimän kehon viileneminen on minulle signaali unen tuloon, makuuhuone on 18-asteinen ja oma puoli vuodetta painolleni mitoitettu. Havahdun yleensä kerran yössä, ja jos uni ei heti tule uudelleen, minulla on tapana mielessä "laulaa" rauhallisia lauluja, eräänlaisia mantroja. Joskus yöuni on rikkonaisempaa, mutta yleensä seuraavana yönä taas ehyempää. Pikkupäikkärit nukun joskus, mutta jo tunnin mittaiset verottavat yöunta.

Näin pärjäilen, minullakin tulee noin kahdeksan tuntia yöunta. Aloittajan monet yölliset heräämiset ja illan pitkä unen odotus varmaan vaikuttavat päivän vireyteen, joten ei kannata alistua toteamukseen, että univaikeudet automaattisesti liittyvät ikääntymiseen . Asiantuntija-apua on saatavilla, mutta me täällä palstalla voimme kertoilla omia , omituisiakin tapojamme.

• Anonyymi

En ole nukkunut neljään vuoteen kunnolle, ryssä on pitänyt siitä huolen.

• Anonyymi

En voi nukkua ilman lääkettä, näin ollut vuosia.

• Anonyymi

Kiitos vaan kaikille mielenkiinnosta. Näkyy että uniongelmaa on muillakin, tai ainakin ollut ja jotain on tehtävissä. Unilääkkeitä en mielelläni ala syömään kun on jo paljon muitakin ennestään.
      Mutta kun vanha ihminen menee terveyskeskukseen valittamaan , siellä tarjotaan heti pillereitä ja sanotaan, että vaivat kuuluu ikään. Kun saisi lämmön makkariin sopivaksi, kaukolämpöä ei ole niin helppo säätää, on liian kuuma eikä ikkunaa voi pitää auki.

• Anonyymi

Olen palelevaa maillia ja eikö melkein kaikki iäkkäät ala joskus palella
      kun ääreisverenkierto ei toimi enää niin hvyin.
      Säätelen lämpimyyttäni vaatteilla ja peitoilla.
      Viime yönäkin oli päälläni kaksi kerrosta pyjamaa
      ja kaksi kevytpeittoa, ja ensin palelin silti,
      mutta kohta tuli lämmin siellä peittojen kolossa.
      Vedin peiton melkein pään ylikin,
      nukun kuin karhu pesässään.
      Syön myös illalla viimeksi kaurapuuroa,
      sen hidas hiilihydraatti pistää unettamaan
      ja vie kylmän olon,
      se lämmittää somasti masussa.

• Anonyymi

Miten päivällä pärjäät, jos monien peittojenkin alla noin kamalasti palelee ? Pidätkö turkkia ja huopatossuja, karvakintaita ja karvareuhkaa ? Eikö tuollainen verenkierron vajaus vaadi jo hoitoa ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten päivällä pärjäät, jos monien peittojenkin alla noin kamalasti palelee ? Pidätkö turkkia ja huopatossuja, karvakintaita ja karvareuhkaa ? Eikö tuollainen verenkierron vajaus vaadi jo hoitoa ?

Olen laiha, minulla ei ole lämmittävää läskiä. Päivällä on puuhaa, veri kiertää, pysyy lämpimänä.

• Anonyymi

Illalla en syö mitään. Jo 16-17 aikaan on minun viimeinen hetki, jolloin jotain suuhuni laitan. Hampaanikin pesen jo tuolloin 😬
      Päiväunia en nuku. Silti unen tulo antaa odottaa itseään, vaikka illalla jo 19-20 aikaan väsyttääkin. Aamuyöllä herään vessareissuun ja sen jälkeen uni ei tule helposti, ja käyn kurkkaamassa tietsikasta maailman menoa ja jumppaan vakijumppani, joka onnistuu selällä maaten. Sitten unen päästä saan taas kiinni.
      Herään aikaisin 6-7 aikaan.
      Joskus kun olen kovasti touhunnut edellisinä päivinä, niin saatan nukkua 9-10 saakka, mutta se on harvinaista.
      Jos viitsisin tehdä enemmän siivousta, ulkolenkkeilyä ja sen sellaista, niin uni kyllä tulisi helposti, Mutta en viitsi. Vanha ei ole mikään vauhtipyörä 🤸‍♀

• Anonyymi

Niin ja tuosta yöpukeutumisesta. Nukun joko alasti tai pelkissä pikkuoöksyissä. Aamuyöllä herätessäni avaan parvekkeen oven vähän raolleen ja huoneeni oven jätän auki. Raikas viileä ulkoilma antaa makeat unet. Ohut peitto pussilakanan sisällä on päällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja tuosta yöpukeutumisesta. Nukun joko alasti tai pelkissä pikkuoöksyissä. Aamuyöllä herätessäni avaan parvekkeen oven vähän raolleen ja huoneeni oven jätän auki. Raikas viileä ulkoilma antaa makeat unet. Ohut peitto pussilakanan sisällä on päällä.

Nukuitko kuin minä,mulkku jalkojen väliss :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luuletko että kettään kiinnostaa tieto alastinukkuvasta vanhasta ämmästä ?
        Vähän itsekritiikkiä kiitos !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten niin? Alasti nukkuminen on kyllä paras tapa nukkua, olipa vanha tai nuori mies tai nainen. Kesäkuumilla varsinkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kovinpa alasti nukkumiseni herätti sinussa tunteita.
        Kerron sinulle näin kahden kesken salaisuuden: minä synnyin alasti.
        Ja vielä toisen salaisuuden sinulle kerron, ja vain sinulle: sinä synnyit alasti. Ajattele, miten noloa.

• Anonyymi

Ikuisuusongelma oli kohdallani nukahtaminen, ainaista pyöriskelyä aamun tunteihin asti pahimmillaan. Melatoniinia illalla kymmenen aikaan nappi huiviin ja yöuni on pelastettu.
      Ei huonoa oloa eikä turtuneisuutta aamulla kuten "oikeissa unilääkkeissä"

• Anonyymi

Mantaaa ! Nyt kertommaa millaisessa asussa missiksi pyydetyn naisen pitää nukkua !!!!

• Anonyymi

Korppis ilmeisesti kysyy ? Jos 50 vuotta sitten on pyydetty missiksi
        "missiyden lait" ei koske tätä päivää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Korppis ilmeisesti kysyy ? Jos 50 vuotta sitten on pyydetty missiksi
        "missiyden lait" ei koske tätä päivää.

Silloin missit oli siroja ja naisellisia ja kauniita kasvoiltaan. Siis ei korppistyyppisiä.

• Anonyymi

Päikkärit kannattaa jättää väliin, jos uni ei tule yöllä. Tai jos ne ovat must, kannattaa valvoa vähän pidempään illalla.

Itse nukun yleensä hyvin, mutta nyt kun on loma ja vapaus nukkua aamulla pitkään, unirytmi on vähän sekoittunut. Jos unta joutuu odottelemaan, joskus pyörin vuoteessa ympyrää ja joskus nousen ylös lukemaan. - Nm. Hyvä nukkumaan(kin)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      59
      3466
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      20
      2302
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      138
      1959
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1488
    5. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      163
      1197
    6. Pistä joku tunniste vuosien takaa

Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      56
      1113
    7. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      1052
    8. Pidätkö vielä elämäsi

Rakkautena minua
      Ikävä
      59
      873
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      73
      814
    10. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      33
      803
    Aihe