Tässä tietoa Liikenneturvan sivulta mitä pyörässä tulee olla:
Etu- ja takaheijastin, sivuheijastimet sekä ajovalo pimeän ja hämärän aikaan ajettaessa.
Etuheijastimen tulee olla valkoinen, takaheijastimen punainen sekä sivuheijastimien valkoisia tai ruskeankeltaisia. Sivuheijastimina hyväksytään myös heijastavat renkaat. Pyörässä saa käyttää myös poljinheijastimia, joiden tulee olla väriltään ruskeankeltaisia.
Polkupyörässä on oltava valo hämärällä ja pimeässä
Lain mukaan pyörän eteenpäin näyttävän valon tulee olla valkoista tai vaaleankeltaista. 1.1.2015 alkaen pyörään kiinnitetyn kiinteän valaisimen sijasta voi käyttää myös ominaisuuksiltaan vastaavaa pyöräilijään kiinnitettyä valaisinta, kuten otsalamppua.
Jos pyörässä on takavalaisin, tulee sen näyttää punaista valoa. Oranssit pinnaheijastimet lisäävät näkyvyyttä. Pimeällä näkyvyyttä edistää lisäksi pyöräilijän heijastin ja heijastavat vaatteet tai heijastinliivi.
- - - - -
Harvassa pyörässä on käytössä eteenpäin näyttävä valo. Pyöräilijät ovat sitä mieltä, että kun he näkevät niin se riittää. Heidän kannattaisi muistaa se, että heitä ei näe.
Eiköhän poliisit ja jotkut muut jakavat tämän syksyn aikana muutama iltana pyöräilijöille valoja, jotka pyöräilijät säilövät kotonaan kaappiin.
Yleensä pyöräilijät eivät saa sakkoja vaikka ajaisivat pimeällä eikä edes huomautusta, sillä eihän pyöräilijöiden koskemattomuuteen saa puuttua.
Mutta jos autoilija ajaa ilman valoja niin eivät he siitä pääsääntöisesti selviä edes ilman huomautusta.
Keski-Euroopassa olen nähnyt, kun pyöräilijät, jotka ajavat kesällä pimeässä ilman valoja niin saavat sakot.
Poliisien olisi jo vihdoin aika keskittyä pyöräilijöiden valvomiseen, sillä pyöräilijät ovat kymmeniä vuosia saanet "terrorisoida" meitä muita.
Polkupyöriin valot!
22
203
Vastaukset
- Anonyymi
Aivan hyvä muistutus, etenkin tuo liikenneturvan määritykset. Itselläni on määräystenmukainen valaistus ja heijastimet ja pimeällä ajaessa heijastinliivi.
Takavaloa on hyvä käyttäää jo ennen varsinaisten pimeiden alkamista, hämärässä autoilijat havaitsevat paremmin. Onhan autoissakin valot aina. Joidenkin pyöräilijöiden olen nähnyt käyttävän päivävalojakin.
Ajovaloja minulla on kaksi kappaletta, pitkä, 2000 lumenia antava ja tehottomampi, pitkät sammutan auton tullessa vastaan ja tehottomampi jää päälle. Autoilijatkin silloin vaihtavat lyhyille kuten ovat tottuneet autojenkin tullessa vastaan, hyvä systeemi. Lisäksi on hyvä että on kaksi valoa jos toinen sattuisi menemään epäkuntoon tai akku loppumaan, on käytössä varavalo.
Toivoisin jalankulkijoidenkin käyttävän vaikkapa heijastinliiviä kun ovat ns. vastaantulevaa liikennettä niin havaitsisi myös heidät ajoissa. Eli myös siellä päässä heijastinta heilumaan, sillä tekee itsensä näkyväksi ja matkansa hiukan turvallisemmaksi. Liikennehän on muiden huomioimista ja yhteispeliä.
Turvallista matkaa!- Anonyymi
Päähän sijoitettu heijastin on kaikkein huonoin paikka.
- Anonyymi
Valojen kannattaa olla hyvät siksikin, että silloin näkee ilman heijastinta sinne tänne poukkoilevat kävelijät paremmin.
- Anonyymi
Tuo on yksi hyvä syy käyttää vähän ylikirkasta valoa ajaessa. Jotkut saattavat valittaa että häikäisee mutta siltä välttyisi jos itse erottuisi ajoissa eli heijastin heilumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on yksi hyvä syy käyttää vähän ylikirkasta valoa ajaessa. Jotkut saattavat valittaa että häikäisee mutta siltä välttyisi jos itse erottuisi ajoissa eli heijastin heilumaan.
Varsinkin Lauttasaaren sillalla se on välttämätön. Siellä on usein se yksi tietty kävelijä hoippumassa sinne tänne ja rähjäämässä pyöräilijöille. Silloinkin, kun sillalla ei ole yhtään pyöräilijää...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on yksi hyvä syy käyttää vähän ylikirkasta valoa ajaessa. Jotkut saattavat valittaa että häikäisee mutta siltä välttyisi jos itse erottuisi ajoissa eli heijastin heilumaan.
Tieliikennelaki määrää, että ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä. Pyörän valot tulee olla suunnattu niin että häikäisymahdollisuutta ei liikenteessä pääse syntymään. Ei ole väliä, missä se valo sitten sijaitsee (oli siten kiinni pyörässä tai kiinni polkijassa), niin häikäistä ei saa. Kirkkaalla valolähteellä oikea suuntaus korostuu entisestään.
- Anonyymi
Toinen ääripää on sitten liian tehokkaita valoja käyttävät pyöräilijät. Saksassa pyörissä pitää olla StVZO säädösten mukaiset ajovalot. Olisi hyvä ottaa vastaava käytäntö käyttöön myös Suomessa. Väärin suunnattuja ylikirkkaita lamppuja käyttäviä pyöräilijöitä on ilmestynyt katukuvaan enemmän ja enemmän. Ei niin tehokkaita valoja valaistulla reitillä tarvita. Keskellä metsää on sitten eri asia.
- Anonyymi
Täällä Pohjois-Karjalassa on tarvetta tehokkaille valoille . Maalla on paljon pimeitä reittejä. Ei tarvitse ajaa pyörällä kuin puoli kilometriä molempiin suuntiin ,on lähin katuvaloton pimeä tie. Vika ei ole valon tehoissa vaan suuntauksessa. Polkupyörän valon oikein asennus pitäisi käydä läpi jo peruskoulussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä Pohjois-Karjalassa on tarvetta tehokkaille valoille . Maalla on paljon pimeitä reittejä. Ei tarvitse ajaa pyörällä kuin puoli kilometriä molempiin suuntiin ,on lähin katuvaloton pimeä tie. Vika ei ole valon tehoissa vaan suuntauksessa. Polkupyörän valon oikein asennus pitäisi käydä läpi jo peruskoulussa.
Tehokkaatkin valot pitää suunnata siten, ettei häikäisyä tapahdu.
- Anonyymi
"Tieliikennelaki määrää, että ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä."
Tämähän on selvä asia ainakin kaikille ajokortin omaaville ja ajoneuvoa liikenteessä kuljettaville.
Ajoneuvon valo näkyy jo kaukaa jolloin oman valon voi säätää ajoissa lyhyille. Sama vaikutus olisi heijastimella jos jalankulkija sellaista käyttäisi. Erottuisi paaaljon kauempaa.
Tämä kannattaa jalankulkijan painaa mieleensä jos on huolissaan omasta häikäistymisestään. Eli ei muutakuin heijastinta heilumaan! Ota muut huomioon niin muut huomioivat sinut.
Liikennehän on yhteispeliä ja muiden huomioonottamista. - Anonyymi
Saako edessä oleva valo olla vilkkuvalo? Välillä näkyy voimakkaasti vilkkuvia pyöräilijöillä. Itsellekin suositeltiin myymälässä valoa, jossa oli vilkkutoiminto.
- Anonyymi
Ei saa. Vilkkuvat valot on varattu hälyytysajoneuvoille.
- Anonyymi
Vaikea sellaista valoa on ostaa mistä ei tuota vilkkutoimintoa löydy. Joissain maissa sitä kai suositaan ja kaikissa se tuppaa olemaan ja samoja valoja myydään sitten suomeenkin. Sitä villkutoimintoa ei ole kumminkaan pakko käyttää vaikka sellainen lampusta löytyisikin. Siitä varmasti löytyy se normaalivalo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikea sellaista valoa on ostaa mistä ei tuota vilkkutoimintoa löydy. Joissain maissa sitä kai suositaan ja kaikissa se tuppaa olemaan ja samoja valoja myydään sitten suomeenkin. Sitä villkutoimintoa ei ole kumminkaan pakko käyttää vaikka sellainen lampusta löytyisikin. Siitä varmasti löytyy se normaalivalo.
Jokaisessa liikenteeseen myytävässä valossa (ja muuten kyllä muissakin) on jatkuvan valon toiminto. Sitä _pitää_ käyttää jos valo on ajoneuvossa ajovalona. Tieliikennelain mukaan pyörässä(kin) on oltava eteenpäin valkoista valoa _näyttävä_ valaisin. Taaksepäin siinä saa olla punaista valoa _näyttävä_ valaisin. Siis ei vilkku kumpaankaan suuntaan.
- Anonyymi
Mikään valo ei saa olla vilkkuvalo, ei myöskään se takavalo. Yhtäjaksoista valoa pitää kaikki pyörän valot näyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikea sellaista valoa on ostaa mistä ei tuota vilkkutoimintoa löydy. Joissain maissa sitä kai suositaan ja kaikissa se tuppaa olemaan ja samoja valoja myydään sitten suomeenkin. Sitä villkutoimintoa ei ole kumminkaan pakko käyttää vaikka sellainen lampusta löytyisikin. Siitä varmasti löytyy se normaalivalo.
Kirjoitat että "Vaikea sellaista valoa on ostaa mistä ei tuota vilkkutoimintoa löydy."
Mitä sillä on väliä että löytyykö sellainen toiminto. Ei sitä pidä käyttää vaikka sellainen siellä olisikin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitat että "Vaikea sellaista valoa on ostaa mistä ei tuota vilkkutoimintoa löydy."
Mitä sillä on väliä että löytyykö sellainen toiminto. Ei sitä pidä käyttää vaikka sellainen siellä olisikin.Sitä juuri yritin sanoa. Oli kai liian vaikeasti kirjoitettu. Vastasin kun joku valitti liikkeessä hänelle suositellun sellaista valoa missä vilkkutoiminto. Sen voi silti ostaa kunhan ei käytä sitä vilkkutoimintoa.
Minulla on kaikissa lampuissa vilkkutoiminto. Minä en koskaan käytä vilkkutoimintoa.
Lampussa on silti jatkuva valo joka päälle ajaessa. EI VILKKUA! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä juuri yritin sanoa. Oli kai liian vaikeasti kirjoitettu. Vastasin kun joku valitti liikkeessä hänelle suositellun sellaista valoa missä vilkkutoiminto. Sen voi silti ostaa kunhan ei käytä sitä vilkkutoimintoa.
Minulla on kaikissa lampuissa vilkkutoiminto. Minä en koskaan käytä vilkkutoimintoa.
Lampussa on silti jatkuva valo joka päälle ajaessa. EI VILKKUA!Asiasta olisi hyvä olla pakollinen maininta myyntipakkauksissa, että vilkkutoiminto ei ole sallittu liikennekäytössä! Eihän sitä muuten juuri kukaan tiedä, vaan luulevat kaikkien toimintojen olevan sallittuja, onhan valo polkupyörään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asiasta olisi hyvä olla pakollinen maininta myyntipakkauksissa, että vilkkutoiminto ei ole sallittu liikennekäytössä! Eihän sitä muuten juuri kukaan tiedä, vaan luulevat kaikkien toimintojen olevan sallittuja, onhan valo polkupyörään.
Ei pidä luulla, vaan pitää ottaa selvää ja tietää. Heti kun lähtee ulos ulko-ovesta ja kotipihasta, on sitä liikenteessä ja silloin pitää tietää säännöt. Tietämättömyys ei poista velvoitetta toimia oikein. Pitää ottaa selvää. Lapset eivät vielä osaa ja siksi laissa on maininta, että heitä pitää erityisesti varoa liikenteessä mutta aikuisten ihmisten pitää jo tietää.
- Anonyymi
Lähes kaikki pyöräilijät ajavat hämärässä ja pimeällä ilman asianmukaisia valoja eivätkä poliisi puutu siihen kuin ehkä 1-2 päivänä vuodessa. Silloinkin he jakavat valoja vaikka pitäisi antaa rikesakot!
Entä jos lähes kaikki autoilijat ajaisivat ilman valoja hämärässä ja pimeällä? He eivät todellakaan selviäisi siitä ja tulisi rikesakot!
Liikenteessä on erittäin paljon velvollisuuksia ja vain vähän oikeuksia!
Miksi eri ryhmiä kohdellaan niin eri tavalla? - Anonyymi
Pyöräilijä tarvitsee kyllä ajovalot erottuakseen ja erottaakseen toiset tiellä liikkujat. Mutta liian usein kaupunkialueella tulee vastaan joku, jolla on polkupyörässään aivan liian kirkas etuvalo ja se on vielä suunnattu näyttämään suoraan eteen. Eikä ole ihan pieni hetki kun tälläistä vastaan tulijaa ohitettaessa ei kunnolla näe mihin itse on siinä hetkessä ajamassa. Kun ajovalon suuntaa näyttämään 5-6 m eteenpäin, se riittää hyvin eikä häikäise muita tienkäyttäjiä.
- Anonyymi
Juu, viistosti alaspäin kuuluu valot olla suunnattu, ettei häikäise muita liikenteessä. Koskee myös valoja jotka ovat kiinni itse polkijassa, kuten esim. otsavalo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152101Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi812019- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1221133Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771087Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen81012Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 60790
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.241701