Nyt kun ensikaudella septitankin tyhjennys täytyy tapahtua imuasemalla, niin löytyykö mistään listoja satamista missä tamä on mahdollista?
Septin tyhjennys
14
5796
Vastaukset
- Aapo
Pidä Saaristo Siistinä Ry ylläpitää listaa ko. paikoista. Listan ajantasaisuudesta en mene takuuseen.
http://www.pidasaaristosiistina.fi/
Valikosta Roope palvelut ja sieltä imutyhjennys.
Suosittelen muutenkin saittia koska siellä on hyvää tietoa.
Aapo- varusteltu
Kiitos linkistä.
Kiinnitin huomiota, että saaristomerellä ulompana likkuessa ei ole lainkaan tyhjennysasemia. Jurmo olisi yksi hyvä paikka lisää. Vai onko tarkoitus, että ulompana liikkuvat ajavat 12mailin päähän ja lorauttavat vetensä sinne. varusteltu kirjoitti:
Kiitos linkistä.
Kiinnitin huomiota, että saaristomerellä ulompana likkuessa ei ole lainkaan tyhjennysasemia. Jurmo olisi yksi hyvä paikka lisää. Vai onko tarkoitus, että ulompana liikkuvat ajavat 12mailin päähän ja lorauttavat vetensä sinne.Käsikäyttöinen septilautta on Björkössä.
Olen samaa mieltä, että Saaristomerellä tulisi
olla lisää tyhjennyspaikkoja. Mistä lie mättävän ? Nötö ja Jurmo olisivat hyviä paikkoja kunnolliselle imutyhjennykselle.- ei ensimmäinen kerta
a.k.o kirjoitti:
Käsikäyttöinen septilautta on Björkössä.
Olen samaa mieltä, että Saaristomerellä tulisi
olla lisää tyhjennyspaikkoja. Mistä lie mättävän ? Nötö ja Jurmo olisivat hyviä paikkoja kunnolliselle imutyhjennykselle.Tyypillistä suomalaistya lainvalmistelua. Säädetään määräyksiä, mutta ei aseteta viranomaisille minkäänlaisia velvotteita. Vähän sama juttu kuin hätärakettien kanssa. Myyntiä ja vanhoja raketteja ei valvota mitenkään ja sitten ihmetellään miksi niitä ammuskellaan luvattomasti uutena vuotena. Lakeja valmisteltaessa tulisi ensin velvoittaa viranomaiset ottamaan huomioon lakien noudattamisen edellytykset ja sitten vasta velvoittaa kansalaiset toimimaan lakien edellyttämällä tavalla.
- Neptun
a.k.o kirjoitti:
Käsikäyttöinen septilautta on Björkössä.
Olen samaa mieltä, että Saaristomerellä tulisi
olla lisää tyhjennyspaikkoja. Mistä lie mättävän ? Nötö ja Jurmo olisivat hyviä paikkoja kunnolliselle imutyhjennykselle.Jurmon kuivakaymaloiden tyhjennyskaan ei nayta aina toimivan, joten ei ihme ettei Jurmossa ole septitankin tyhjennysta. Mita siita tulisi jos senkin tankki olisi aariaan myoten taynna?
- JRxxx
ei ensimmäinen kerta kirjoitti:
Tyypillistä suomalaistya lainvalmistelua. Säädetään määräyksiä, mutta ei aseteta viranomaisille minkäänlaisia velvotteita. Vähän sama juttu kuin hätärakettien kanssa. Myyntiä ja vanhoja raketteja ei valvota mitenkään ja sitten ihmetellään miksi niitä ammuskellaan luvattomasti uutena vuotena. Lakeja valmisteltaessa tulisi ensin velvoittaa viranomaiset ottamaan huomioon lakien noudattamisen edellytykset ja sitten vasta velvoittaa kansalaiset toimimaan lakien edellyttämällä tavalla.
...olisivat jotenkin vastuussa tyhjennyspaikkojen järjestämisestä? Jos jonkun voi katsoa olevan jotenkin velvollinen kantamaan huolta niiden riittävyydestä, niin lähinnä meidän huviveneilijöiden itsemme. Meitähän ne imurit palvelevat.
Vaikkei maassa olisi yhtä ainutta septitankki-imuria, niin lain noudattamiselle olisi silti selvästi edellytykset olemassa. Tosin moni vene ei sitten pahemmin liikkuisi, mutta laki olisi täysin noudatettavissa. - JRxxx
...tuossa on vain PSS:n omat tai jotenkin heihin yhteydessä olevat tai heille ilmoitetut paikat. Listasta näyttivät puuttuvan ainakin Helsingin Liuskaluodossa (ST1-huoltiksella) ja Larussa (Esso-huoltiksella) olevat.
- koska
JRxxx kirjoitti:
...olisivat jotenkin vastuussa tyhjennyspaikkojen järjestämisestä? Jos jonkun voi katsoa olevan jotenkin velvollinen kantamaan huolta niiden riittävyydestä, niin lähinnä meidän huviveneilijöiden itsemme. Meitähän ne imurit palvelevat.
Vaikkei maassa olisi yhtä ainutta septitankki-imuria, niin lain noudattamiselle olisi silti selvästi edellytykset olemassa. Tosin moni vene ei sitten pahemmin liikkuisi, mutta laki olisi täysin noudatettavissa.Jos annetaan yleisiä määräyksiä, täytyy olla myös edellytykset määräysten noudattamiseksi. Viranomaiset edustavat kansalaisia ja vastaavat toimintojen luomisesta. Vähän sama juttu kuin annettaisiin määräys hiilidioksidin päästön täyskiellosta ottamatta huomioon, että ihmisten täytyy hengittää.
Septitankki sähläily painii vähän samassa sarjassa kuin nuuskanmyyntikielto. Päätös on poliittisesti helppo. Jos vesien kuormitukseen haluttaisiin oikeasti puuttua, vaatisi se maanviljelyn kuormituksiin puuttumista, mikä taas on poliittisesti vaikea päätös. Huviveneilyn ravinnekuormitus on kärpäsen paskan luokaa verrattuna esim tehomaanviljelystä aiheutuviin ravinnekuormiin. - JRxxx
koska kirjoitti:
Jos annetaan yleisiä määräyksiä, täytyy olla myös edellytykset määräysten noudattamiseksi. Viranomaiset edustavat kansalaisia ja vastaavat toimintojen luomisesta. Vähän sama juttu kuin annettaisiin määräys hiilidioksidin päästön täyskiellosta ottamatta huomioon, että ihmisten täytyy hengittää.
Septitankki sähläily painii vähän samassa sarjassa kuin nuuskanmyyntikielto. Päätös on poliittisesti helppo. Jos vesien kuormitukseen haluttaisiin oikeasti puuttua, vaatisi se maanviljelyn kuormituksiin puuttumista, mikä taas on poliittisesti vaikea päätös. Huviveneilyn ravinnekuormitus on kärpäsen paskan luokaa verrattuna esim tehomaanviljelystä aiheutuviin ravinnekuormiin.Hengittää täytyy. Veneillä ei. (Eivät ne septitankkien tyhjennykset juurikaan ongelmana kosketa niitä, joiden vesilläliikkumista voi pitää edes jotenki pakollisena.) Siksi vertauksesi on järjetön: huviveneilijä voi noudattaa lakia yksinkertaisesti olemalla veneilemättä. Minua ärsyttää tavattomasti, kun pelkälle harrastustoiminnalle vaaditaan yhteiskunnan järjestävän kaikki puitteet. Sitäkin enemmän, kun kokemuksen mukaan 99% niistä vaatijoista valittaa samaan aikaan veroista...
Itse en aio lopettaa veneilyä, vaan asensin jo aiemmin septin ja olen onnistunut sitä menestyksellä imutyhjentämäänkin. Saattaa olla, että tilanne on meikäläiselle moottoriveneilijänä helpompi, koska vakiotankkauspaikalla on tyhjennyspiste ja vieläpä niin, että voi yhdellä kiinnittymisellä hoitaa sekä täytön että tyhjennyksen. Yhden kerran on ollut pakko laskea veteen: Tallinnassa ei imutyhjennyshomma pelannutkaan (ei löytynyt ei niin millään avaimia sun muita kaapille), joten tankki oli tyhjennettävä keskellä Suomenlahtea. - uimamaisteri
JRxxx kirjoitti:
Hengittää täytyy. Veneillä ei. (Eivät ne septitankkien tyhjennykset juurikaan ongelmana kosketa niitä, joiden vesilläliikkumista voi pitää edes jotenki pakollisena.) Siksi vertauksesi on järjetön: huviveneilijä voi noudattaa lakia yksinkertaisesti olemalla veneilemättä. Minua ärsyttää tavattomasti, kun pelkälle harrastustoiminnalle vaaditaan yhteiskunnan järjestävän kaikki puitteet. Sitäkin enemmän, kun kokemuksen mukaan 99% niistä vaatijoista valittaa samaan aikaan veroista...
Itse en aio lopettaa veneilyä, vaan asensin jo aiemmin septin ja olen onnistunut sitä menestyksellä imutyhjentämäänkin. Saattaa olla, että tilanne on meikäläiselle moottoriveneilijänä helpompi, koska vakiotankkauspaikalla on tyhjennyspiste ja vieläpä niin, että voi yhdellä kiinnittymisellä hoitaa sekä täytön että tyhjennyksen. Yhden kerran on ollut pakko laskea veteen: Tallinnassa ei imutyhjennyshomma pelannutkaan (ei löytynyt ei niin millään avaimia sun muita kaapille), joten tankki oli tyhjennettävä keskellä Suomenlahtea.Järjestäytyneen yhteiskunnan tehtävänä on vastata kansalaistensa tarpeisiin. Mikäli ympäristönsuojelu katsotaan tarpeelliseksi, niin on luotava myös sille edellytykset.
Kuka sanoo, että täytyy hengittää. Eikö kaikki paitsi veneily ole turhaa... a.k.o kirjoitti:
Käsikäyttöinen septilautta on Björkössä.
Olen samaa mieltä, että Saaristomerellä tulisi
olla lisää tyhjennyspaikkoja. Mistä lie mättävän ? Nötö ja Jurmo olisivat hyviä paikkoja kunnolliselle imutyhjennykselle.Olen ollut yhteydessä Pidä Saaristo Siistinä r.y:hyn septiasioista ymv. valistuksesta ja päättäjiin vaikuttamisesta. Olen yhdistyksen jäsen ja sitä kautta pyrin kantamaan omaa pientä korteani kekoon.
Kun puhuttiin viranomaisista, niin itse ajattelen,
että kuntien tai satamien intressinä (ehkä yhteiskunnan tukemina) olisi tarjota septipalveluja. Tiedän kuitenkin esim. Nötöstä, että paikallisilla on eripuraa ylipäätään veneturismista ja tämä vaikuttaa myös haluun
panostaa septihommiin...
Mitä tulee maanviljelyn vaikutuksiin, niin olen ihan samaa mieltä sen kuormittavasta vaikutuksesta, mutta hoidetaan me oma hommamme, johon voimme vaikuttaa ! Kuten jo aiemmin olen todennut, pistekuormitukset ovat huolestuttavia
monissa luonnonsatamissamme (esim. Björkö, Modermagen, Elisaari).
- *asentaja*
Mahtoikohan olla Kippari lehdessä tms juttua näistä asemista jossain vaiheessa.
On jo olemassa joku laki, josta en muista sen enempää, mutta suurinpiirtein näin sanotiin.
"sataman pitäjän on otettava vastaan septijätteet"
Tässä vaan ei sen kummemmin eritelty, mikä on satama... Jos kunta pitää venesatamaa, on se velvollinen järjestämään myös vastaanottolaitteiston, näinhän se menee myös suurissakin satamissa, mihin laivat jättävät jätteensä (pilssivedet ja "paskat") ym. - käytännössä
Minä en valitettavasti usko koko septitouhun onnistumiseen.
Kukaan ei pysty valvomaan käytetäänkö imutyhjennystä vai pumpataanko mereen.
Yleensä septi tyhjennetään satamasta lähtiessä, sillä harva haluaa kuljettaa lastia mukanaan. Eli aamupäivisin syntyy imuasemille jonoja ja on vaikea uskoa ihmisten jaksavan odotella vuoroaan ennen merelle lähtöä.
Hiljalleen valistus tietenkin puree, mutta kuvitelkaan nyt esimerkiksi Hangon sataman aamutoimia, kun kymmeniä veneitä yrittäisi aamulla päästä laiturinkylkeen imuaseman viereen. Ei onnistu millään. Voihan tyhjennyksen tietenkin hoitaa satamaan tullessa, mutta moniko haluaa tehdä kaksi rantautumista. Pyörillä kulkeva imukärry on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta kokomusteni mukaan ne ovat usein rikki tai muuten niin epäsiistejä, ettei niihen edes haluaisi koskea.- Hankolainen
Sitten vielä se että ainakin nykyisin tyhjennyspaikat ovat usein tankkauslaiturin yhteydessä. Esim. Maarianhaminan länsisatamassa viime kesänä kun olimme lähdössä pois ja tankkasimme polttoainetta niin laituriin oli viiden kuuden veneen jatkuva jono ja kukaan ei tyhjentänyt vaan kaikki olivat polttoainetta hakemassa.
Yksi mihin vierassatamat voisivat vaikuttaa on sataman vessojen määrä. On naurettavaa kun esim.Taalintehtaalle tuli uudet hienot satamarakennukset niin sieltä löytyy YKSI vessa miehille ja toinen naisille. Silti venepaikat lisääntyivät huomattavasti. Tämä johtaa etenkin sesongin aikaan siihen että jos veneen septitankissa on tilaa kun tullaan satamaan niin satamasta lähtiessä sitä ei enään ole tai ympäristö sataman lähellä haisee törkeästi ( kuten Nötössä ).
Sinällään septitankkipakkoa pidän positiivisena asiana, ei toivottavasti tarvitse katsella aamukahvilla sitloorassa kun pökäleet naapuriveneestä uiskentelevat hiljalleen veneen vierustaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244716- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483125- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539