Käsikirjoitettua elämää

Anonyymi

Narsisti on käsikirjoittanut omassa maailmassaan muiden elämän. Siksi hänelle on turhaa sanoa mitään miten elämässäsi menee. Hän tietää jo kaiken, hän on lukenut kirjoittamansa käsikirjoituksen jossa jokaisella on rooli ja sen mukainen olet, olit sitten tehnyt mitä tahansa. Hyvät ovat aina hyviä, pahat ja huonot ovat aina pahoja ja huonoja. Narsisti näkee sinut etukäteen asettamansa roolihahmon kantajana, jos olet huonon roolissa, sinulla ei voi koskaan mennä hyvin tai olla mitään hyvää.

Toisaalta ne, joille hän on muovannut hyvän roolin, ovat aina hyviä tekivät vaikka kuinka pahaa. Narsisti luo sen jäykän elämänrakenteen noin, siis asiat ovat hänelle aina sen rakenteen mukaisia vaikka todellisuus näyttäisi miltä tahansa. Narsisti eikä hänen ympärillään oleva perhe tai työ eivät koskaan kehity, koska ne ovat valettuja jäykkään muottiin, joka ei taivu, vaan se täytyisi muutokseen aina särkeä kokonaan. Muotti on tehty narsistin mallin mukaiseksi ja se palvelee vain narsistin tarkoitusperiä.

22

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tunnetko kuuluvasi tähän narsistin muovaamaan muottiin?

      • Anonyymi

        En todellakaan kuulu. Muotit eivät sovi minulle, eivät ainakaan narsistin etukäteen valmistamat...


    • Anonyymi

      Narsisti on kuin betonijärkäle. Se ei muovaudu, vaan se pitää särkeä lekalla jos sen haluaa muuttuvan. Narsistin sielu on valettu kiinteään muotoonsa jo nuorena tai lapsena. Jokainen voi ottaa betonilohkareen käteensä ja yrittää vääntää sitä, se ei taivu, mutta jos voimaa on riittävästi se lohkeaa ja särkyy. Narsistia tulisi siis vahingoittaa että muutos tulisi. Narsimi on kuin syöpä joka on sellainen että jos se poistetaan katoaa myös ihminenkin. Kun normaali terve ihminen välttää vahingoittamasta toista ihmistä, niin henkisesti kuin fyysisesti, narsisti saa vain jatkaa muiden kolhimista.

      • Anonyymi

        Ymmärrän, että muutos vaatii tuon, mutta mitä voi olla vastassa, kun narsistin särkee? Minulla on ollut monia mahdollisuuksia särkeä narsisti, elämä tuo niitä tilanteita vaan eteeni, mutta pelottaa se vastaisku, jos ei ehdi paeta tarpeeksi kauas. Henkinen väkivalta on koettu kyllä tässä suhteessa, mutta fyysistä en kestäisi. Onko se lopulta sen arvoista? Vuosien myötä on kyennyt tajuamaan, että kaikki täytyy johtua kylmäkiskoisesta lapsuuden kodista. Mitä vanhemmaksi hänen sisaruksensa tulevat, sitä voimakkaammin tuo kylmäkiskoisuus, ehkä katkeruuteen ja kateuteen naamioitu, tulee esille. Olen kuitenkin päättänyt katsoa tämän loppuun, syynä ei ole kulissi, kuten nyt joku voisi luulla, vaan tahtotila pärjätä vaikean ihmisen ja sukunsa kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän, että muutos vaatii tuon, mutta mitä voi olla vastassa, kun narsistin särkee? Minulla on ollut monia mahdollisuuksia särkeä narsisti, elämä tuo niitä tilanteita vaan eteeni, mutta pelottaa se vastaisku, jos ei ehdi paeta tarpeeksi kauas. Henkinen väkivalta on koettu kyllä tässä suhteessa, mutta fyysistä en kestäisi. Onko se lopulta sen arvoista? Vuosien myötä on kyennyt tajuamaan, että kaikki täytyy johtua kylmäkiskoisesta lapsuuden kodista. Mitä vanhemmaksi hänen sisaruksensa tulevat, sitä voimakkaammin tuo kylmäkiskoisuus, ehkä katkeruuteen ja kateuteen naamioitu, tulee esille. Olen kuitenkin päättänyt katsoa tämän loppuun, syynä ei ole kulissi, kuten nyt joku voisi luulla, vaan tahtotila pärjätä vaikean ihmisen ja sukunsa kanssa.

        Itse koin niin että jos ajattelee miten särkeä narsisti niin sen voi tehdä niin että vähin äänin poistuu omaan elämään. Semmoisen ihmisen kanssa ei voi pärjätä sillä hän näkee toisen kohteena jota saa raapia ja retuuttaa oman mielen mukaan ilman moraalituskia. Kaikista pahinta myrkkyä narsistille on menettää tämä kohde niin ettei hän pääse enää tekemään hänelle mitään. Eikä kyse ole täysin siitä ettei ole fyysisesti yhteydessä vaan henkinen tila on se ettei narsistin toimet hetkauta yhtään.

        Tuo vastaisku on se mikä syntyy aina kun häntä uhmaa. Sen takia pelkkä tavallinen keskustelu on hänelle sitä että pyrkii etsimään jotain millä iskeä toista kohtaan eikä tarvi olla edes totta. Jos narsistia pyrkii särkemään jotenkin synnyttää se voimakkaan kostonhimon hänessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse koin niin että jos ajattelee miten särkeä narsisti niin sen voi tehdä niin että vähin äänin poistuu omaan elämään. Semmoisen ihmisen kanssa ei voi pärjätä sillä hän näkee toisen kohteena jota saa raapia ja retuuttaa oman mielen mukaan ilman moraalituskia. Kaikista pahinta myrkkyä narsistille on menettää tämä kohde niin ettei hän pääse enää tekemään hänelle mitään. Eikä kyse ole täysin siitä ettei ole fyysisesti yhteydessä vaan henkinen tila on se ettei narsistin toimet hetkauta yhtään.

        Tuo vastaisku on se mikä syntyy aina kun häntä uhmaa. Sen takia pelkkä tavallinen keskustelu on hänelle sitä että pyrkii etsimään jotain millä iskeä toista kohtaan eikä tarvi olla edes totta. Jos narsistia pyrkii särkemään jotenkin synnyttää se voimakkaan kostonhimon hänessä.

        Miksi et ole poistunut iskuetäisyyden ulkopuolelle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän, että muutos vaatii tuon, mutta mitä voi olla vastassa, kun narsistin särkee? Minulla on ollut monia mahdollisuuksia särkeä narsisti, elämä tuo niitä tilanteita vaan eteeni, mutta pelottaa se vastaisku, jos ei ehdi paeta tarpeeksi kauas. Henkinen väkivalta on koettu kyllä tässä suhteessa, mutta fyysistä en kestäisi. Onko se lopulta sen arvoista? Vuosien myötä on kyennyt tajuamaan, että kaikki täytyy johtua kylmäkiskoisesta lapsuuden kodista. Mitä vanhemmaksi hänen sisaruksensa tulevat, sitä voimakkaammin tuo kylmäkiskoisuus, ehkä katkeruuteen ja kateuteen naamioitu, tulee esille. Olen kuitenkin päättänyt katsoa tämän loppuun, syynä ei ole kulissi, kuten nyt joku voisi luulla, vaan tahtotila pärjätä vaikean ihmisen ja sukunsa kanssa.

        Ylläoleva voisi olla myös minun mielipiteeni.


    • Anonyymi

      Totta. Narsisti kuvittelee tietävänsä miten muut elävät, ja kokee aiheelliseksi "ojentaa" ihmisiä pelkästään omien kuvitelmiensa pohjalta. Ja vaikka narsistin kuvitelmassa ei olisi pienintäkään totuutta, se ei narsistin laatimaa käsikirjoitusta toisten elämästä muuta miksikään.

    • Anonyymi

      Narsismiin kuuluu tapa jakaa ihmiset tasan kahteen ryhmään. Sama vaiva on myös hänen ympärillään viihtyvillä tyypeillä. He suorastaan janoavat narsistin tarjoamia "totuuksia". Narsisti on heille messias, joka antaa elämälle musta-valkoisen sisällön ja merkityksen.

      • Anonyymi

        Mikä se sinun ongelmasi on?


    • Anonyymi

      Siksi narsistin lapset ovat avuttomia koko elämänsä. He eivät osaa yksinkertaisia asioita, tehdä ruokaa, siivota tai pestä pyykkiä. Tuo johtuu siitä että narsisti on tehnyt lapsilleen ruokaa silloin kun he eivät ole kyenneet. Siis silloin kun narsistin lapset ovat olleet lapsia. Narsistilla on koko elämänsä ajan usko ja luulo, etteivät ne lapset kykene aikuisenakaan selviytymään kyseisistä tehtävistä. Hän ei kykene muuttamaan asennettaan vaan se on se, mikä se on ollut aina. Tee vaikka yksikin virhe, ja olet leimattu iäksi. Eikä se leima irtoa koskaan.

      • "Tuo johtuu siitä että narsisti on tehnyt lapsilleen ruokaa silloin kun he eivät ole kyenneet. Siis silloin kun narsistin lapset ovat olleet lapsia."

        Niin kun narsisti on tehnyt lapsilleen ruokaa silloin ku he ovat olleet lapsia, niin ko. lapset eivät sitten aikuisina osaa tehdä ruokaa, siivota tai pyykätä

        Kuullostaa hivenen oudolta, eikös se ole luonnollista, että vanhemmat tekevät lapsilleen ruokaa, silloin kuin lapset eivät ole itse siihen kyenneet.

        Mulla on kolme aikuista lasta, ja silloin kun lapset oli lapsia, vielä teini -iässäkin niin suurimman vastuun ruuanlaitosta ja kodin hoidosta kannoin minä

        Mutta sitten aikoinaan kukin vuorollaan muutti omilleen, jonka jälkeen he kyllä minusta huolimatta ovat osanneet hoitaa oman taloutensa, niin ruuanlaiton, siivouksen kuin pyykkäyksenkin.

        Jonkinlaisen selvitymispaketin toki laitoin mukaan, oli kattilaa, kauhaa ja kapustaa yms. päällimmäisenä jokaiselle lapselle koulusta saadun kotitalouskirjan, jossa on ohjeita niin siivoukseen, pyykinpesuun kuin ruanlaittoonkin.

        Toisinaan saattavat kysyä jotain ruoka ohjetta tai niksejä siihen miten saada pesukoneesta tunkkainen haju pois yms.

        Vastavuoroisesti kun käyn heillä niin valmiiseen pöytään saa mennä. Toki heidän ruuat ja lepomukset ovat nykyaikaisempia ja maustetumpia kuin minun

        Pikkusen ihmetyttää kyllä jos narsistin lapset eivät osaa toimia, tehdä yksinkertaisiakaan asioita omassa taloudessaan.

        Toki ymmärrän että narsisti voi luulla niin, etteivät lapset osaa, mutta oudolta kuullostaa jos lapsetkin itse ajattelevat niin, ettei kannata yrittää opetellakkaan, kun ajattelevat etteivät osaa hoitaa omaa talouttaan.

        Mitä tulee virheisiin, niin toki itsellekin kommelluksia on tullut nuorena. Oletettavasti jokaselle joskus, jotain palanut pohjaan, tai kiehunut hellalle, jääny raa'ksi tai lepomukset eivät kohonneet, kakut repeilleet jne.

        Itsekin muistan ekan pullataikinani, sitä tuli paljon, eikä meillä silloin ollut pakastinta. Niin heitin liiat taikinat roskiin. Illalla sitten huomasin, et roskiskaapin oli raollaan ja lattialle oli valunut jotain "mönjää" Taikinahan se oli jatkanut kohoamistaan lämpöisessä roskiksessa ja tursusi yli äyräiden.

        No joku voi leimata moisesta, mutta kantsiiko siittä niin välittää, elämää se vain on joskus vaan epäonnistuu, muutkin mokaa

        Minun on vaikea uskos, että yleisluontoisesti narstien lapset olisivat osaamattomia ja avuttomia normaaleissa kotitöissä yms. Eri asia sitten on ongelmat itsetunnon suhteen.


      • Anonyymi
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Tuo johtuu siitä että narsisti on tehnyt lapsilleen ruokaa silloin kun he eivät ole kyenneet. Siis silloin kun narsistin lapset ovat olleet lapsia."

        Niin kun narsisti on tehnyt lapsilleen ruokaa silloin ku he ovat olleet lapsia, niin ko. lapset eivät sitten aikuisina osaa tehdä ruokaa, siivota tai pyykätä

        Kuullostaa hivenen oudolta, eikös se ole luonnollista, että vanhemmat tekevät lapsilleen ruokaa, silloin kuin lapset eivät ole itse siihen kyenneet.

        Mulla on kolme aikuista lasta, ja silloin kun lapset oli lapsia, vielä teini -iässäkin niin suurimman vastuun ruuanlaitosta ja kodin hoidosta kannoin minä

        Mutta sitten aikoinaan kukin vuorollaan muutti omilleen, jonka jälkeen he kyllä minusta huolimatta ovat osanneet hoitaa oman taloutensa, niin ruuanlaiton, siivouksen kuin pyykkäyksenkin.

        Jonkinlaisen selvitymispaketin toki laitoin mukaan, oli kattilaa, kauhaa ja kapustaa yms. päällimmäisenä jokaiselle lapselle koulusta saadun kotitalouskirjan, jossa on ohjeita niin siivoukseen, pyykinpesuun kuin ruanlaittoonkin.

        Toisinaan saattavat kysyä jotain ruoka ohjetta tai niksejä siihen miten saada pesukoneesta tunkkainen haju pois yms.

        Vastavuoroisesti kun käyn heillä niin valmiiseen pöytään saa mennä. Toki heidän ruuat ja lepomukset ovat nykyaikaisempia ja maustetumpia kuin minun

        Pikkusen ihmetyttää kyllä jos narsistin lapset eivät osaa toimia, tehdä yksinkertaisiakaan asioita omassa taloudessaan.

        Toki ymmärrän että narsisti voi luulla niin, etteivät lapset osaa, mutta oudolta kuullostaa jos lapsetkin itse ajattelevat niin, ettei kannata yrittää opetellakkaan, kun ajattelevat etteivät osaa hoitaa omaa talouttaan.

        Mitä tulee virheisiin, niin toki itsellekin kommelluksia on tullut nuorena. Oletettavasti jokaselle joskus, jotain palanut pohjaan, tai kiehunut hellalle, jääny raa'ksi tai lepomukset eivät kohonneet, kakut repeilleet jne.

        Itsekin muistan ekan pullataikinani, sitä tuli paljon, eikä meillä silloin ollut pakastinta. Niin heitin liiat taikinat roskiin. Illalla sitten huomasin, et roskiskaapin oli raollaan ja lattialle oli valunut jotain "mönjää" Taikinahan se oli jatkanut kohoamistaan lämpöisessä roskiksessa ja tursusi yli äyräiden.

        No joku voi leimata moisesta, mutta kantsiiko siittä niin välittää, elämää se vain on joskus vaan epäonnistuu, muutkin mokaa

        Minun on vaikea uskos, että yleisluontoisesti narstien lapset olisivat osaamattomia ja avuttomia normaaleissa kotitöissä yms. Eri asia sitten on ongelmat itsetunnon suhteen.

        On ne kuule avuttomia, oletko nähnyt narsistin lapsia? Ne on niin avuttomia, että niiden täytyy kuollakin heti seuraavana päivänä, kun narsisti on kuollut, kuuleman mukaan näin on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On ne kuule avuttomia, oletko nähnyt narsistin lapsia? Ne on niin avuttomia, että niiden täytyy kuollakin heti seuraavana päivänä, kun narsisti on kuollut, kuuleman mukaan näin on.

        No sanotaan, et yhden perheen lapset tunnen, jossa vanhempi on ollut käytöspiirteidensä mukaan senkaltainen, että nyt jo aikuiset lapset ovat löytäneet nimen niille asioille miksi heidän vanhempansa oli sellainen.

        Kumpikaan heistä ny ei ole sillain avuton, ihan työelämässäkin olleet ja hoitaneet kotinsa. Elävätkin vielä vaikka vanhempi on jo kuollut.

        Niinikään lukemieni narstien lapsien tarinoista ei tule sellaista kuvaa, että olisivat sillain avuttomia, kuten sinä kuvaat. Mikä ei toki tarkoita, että heidän elämänsä olisi ongelmatonta. Monissakin kuvauksissahan tulee useinkin ilmi, että narsistivanhempi saattaa jopa teettää kotityöt lapsella.

        Lapsuuden haavat ovat monilla syvässä ja saattavat aktivoitua joissain tilanteissa uudelleen ja uudelleen, että sitä myötätuntoa tarvitaan.

        Mutta joo, sitäkin voi miettiä, miten todellsia ne kuulopuheet ovat.
        Toisaalta taas on iso riski siinäkin, että narsisti vanhemman lapsestakin kasvaa narsisti.


      • Anonyymi
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Tuo johtuu siitä että narsisti on tehnyt lapsilleen ruokaa silloin kun he eivät ole kyenneet. Siis silloin kun narsistin lapset ovat olleet lapsia."

        Niin kun narsisti on tehnyt lapsilleen ruokaa silloin ku he ovat olleet lapsia, niin ko. lapset eivät sitten aikuisina osaa tehdä ruokaa, siivota tai pyykätä

        Kuullostaa hivenen oudolta, eikös se ole luonnollista, että vanhemmat tekevät lapsilleen ruokaa, silloin kuin lapset eivät ole itse siihen kyenneet.

        Mulla on kolme aikuista lasta, ja silloin kun lapset oli lapsia, vielä teini -iässäkin niin suurimman vastuun ruuanlaitosta ja kodin hoidosta kannoin minä

        Mutta sitten aikoinaan kukin vuorollaan muutti omilleen, jonka jälkeen he kyllä minusta huolimatta ovat osanneet hoitaa oman taloutensa, niin ruuanlaiton, siivouksen kuin pyykkäyksenkin.

        Jonkinlaisen selvitymispaketin toki laitoin mukaan, oli kattilaa, kauhaa ja kapustaa yms. päällimmäisenä jokaiselle lapselle koulusta saadun kotitalouskirjan, jossa on ohjeita niin siivoukseen, pyykinpesuun kuin ruanlaittoonkin.

        Toisinaan saattavat kysyä jotain ruoka ohjetta tai niksejä siihen miten saada pesukoneesta tunkkainen haju pois yms.

        Vastavuoroisesti kun käyn heillä niin valmiiseen pöytään saa mennä. Toki heidän ruuat ja lepomukset ovat nykyaikaisempia ja maustetumpia kuin minun

        Pikkusen ihmetyttää kyllä jos narsistin lapset eivät osaa toimia, tehdä yksinkertaisiakaan asioita omassa taloudessaan.

        Toki ymmärrän että narsisti voi luulla niin, etteivät lapset osaa, mutta oudolta kuullostaa jos lapsetkin itse ajattelevat niin, ettei kannata yrittää opetellakkaan, kun ajattelevat etteivät osaa hoitaa omaa talouttaan.

        Mitä tulee virheisiin, niin toki itsellekin kommelluksia on tullut nuorena. Oletettavasti jokaselle joskus, jotain palanut pohjaan, tai kiehunut hellalle, jääny raa'ksi tai lepomukset eivät kohonneet, kakut repeilleet jne.

        Itsekin muistan ekan pullataikinani, sitä tuli paljon, eikä meillä silloin ollut pakastinta. Niin heitin liiat taikinat roskiin. Illalla sitten huomasin, et roskiskaapin oli raollaan ja lattialle oli valunut jotain "mönjää" Taikinahan se oli jatkanut kohoamistaan lämpöisessä roskiksessa ja tursusi yli äyräiden.

        No joku voi leimata moisesta, mutta kantsiiko siittä niin välittää, elämää se vain on joskus vaan epäonnistuu, muutkin mokaa

        Minun on vaikea uskos, että yleisluontoisesti narstien lapset olisivat osaamattomia ja avuttomia normaaleissa kotitöissä yms. Eri asia sitten on ongelmat itsetunnon suhteen.

        ##Kuullostaa hivenen oudolta, eikös se ole luonnollista, että vanhemmat tekevät lapsilleen ruokaa, silloin kuin lapset eivät ole itse siihen kyenneet.##

        Eihän se narsistin kohdalla mitään outoa ole, eikä luonnollista. Narsistiäitihän laskee kaikelle hinnan, jopa lapselleen antamalle äidinmaidollekin. Hän on sankari ja erikoinen, koska on antanut lapsilleen ruuan heidän ollessaan lapsia. Hän muistaa myös sen mainita, aivan kuin se olisi jotenkin epätavallista.


      • Anonyymi
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Tuo johtuu siitä että narsisti on tehnyt lapsilleen ruokaa silloin kun he eivät ole kyenneet. Siis silloin kun narsistin lapset ovat olleet lapsia."

        Niin kun narsisti on tehnyt lapsilleen ruokaa silloin ku he ovat olleet lapsia, niin ko. lapset eivät sitten aikuisina osaa tehdä ruokaa, siivota tai pyykätä

        Kuullostaa hivenen oudolta, eikös se ole luonnollista, että vanhemmat tekevät lapsilleen ruokaa, silloin kuin lapset eivät ole itse siihen kyenneet.

        Mulla on kolme aikuista lasta, ja silloin kun lapset oli lapsia, vielä teini -iässäkin niin suurimman vastuun ruuanlaitosta ja kodin hoidosta kannoin minä

        Mutta sitten aikoinaan kukin vuorollaan muutti omilleen, jonka jälkeen he kyllä minusta huolimatta ovat osanneet hoitaa oman taloutensa, niin ruuanlaiton, siivouksen kuin pyykkäyksenkin.

        Jonkinlaisen selvitymispaketin toki laitoin mukaan, oli kattilaa, kauhaa ja kapustaa yms. päällimmäisenä jokaiselle lapselle koulusta saadun kotitalouskirjan, jossa on ohjeita niin siivoukseen, pyykinpesuun kuin ruanlaittoonkin.

        Toisinaan saattavat kysyä jotain ruoka ohjetta tai niksejä siihen miten saada pesukoneesta tunkkainen haju pois yms.

        Vastavuoroisesti kun käyn heillä niin valmiiseen pöytään saa mennä. Toki heidän ruuat ja lepomukset ovat nykyaikaisempia ja maustetumpia kuin minun

        Pikkusen ihmetyttää kyllä jos narsistin lapset eivät osaa toimia, tehdä yksinkertaisiakaan asioita omassa taloudessaan.

        Toki ymmärrän että narsisti voi luulla niin, etteivät lapset osaa, mutta oudolta kuullostaa jos lapsetkin itse ajattelevat niin, ettei kannata yrittää opetellakkaan, kun ajattelevat etteivät osaa hoitaa omaa talouttaan.

        Mitä tulee virheisiin, niin toki itsellekin kommelluksia on tullut nuorena. Oletettavasti jokaselle joskus, jotain palanut pohjaan, tai kiehunut hellalle, jääny raa'ksi tai lepomukset eivät kohonneet, kakut repeilleet jne.

        Itsekin muistan ekan pullataikinani, sitä tuli paljon, eikä meillä silloin ollut pakastinta. Niin heitin liiat taikinat roskiin. Illalla sitten huomasin, et roskiskaapin oli raollaan ja lattialle oli valunut jotain "mönjää" Taikinahan se oli jatkanut kohoamistaan lämpöisessä roskiksessa ja tursusi yli äyräiden.

        No joku voi leimata moisesta, mutta kantsiiko siittä niin välittää, elämää se vain on joskus vaan epäonnistuu, muutkin mokaa

        Minun on vaikea uskos, että yleisluontoisesti narstien lapset olisivat osaamattomia ja avuttomia normaaleissa kotitöissä yms. Eri asia sitten on ongelmat itsetunnon suhteen.

        Sinä olet pikkuisen naivi yhteenlaskutoimitus, mutta sehän ei ole mitään ihmeellistä.


      • Anonyymi
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        No sanotaan, et yhden perheen lapset tunnen, jossa vanhempi on ollut käytöspiirteidensä mukaan senkaltainen, että nyt jo aikuiset lapset ovat löytäneet nimen niille asioille miksi heidän vanhempansa oli sellainen.

        Kumpikaan heistä ny ei ole sillain avuton, ihan työelämässäkin olleet ja hoitaneet kotinsa. Elävätkin vielä vaikka vanhempi on jo kuollut.

        Niinikään lukemieni narstien lapsien tarinoista ei tule sellaista kuvaa, että olisivat sillain avuttomia, kuten sinä kuvaat. Mikä ei toki tarkoita, että heidän elämänsä olisi ongelmatonta. Monissakin kuvauksissahan tulee useinkin ilmi, että narsistivanhempi saattaa jopa teettää kotityöt lapsella.

        Lapsuuden haavat ovat monilla syvässä ja saattavat aktivoitua joissain tilanteissa uudelleen ja uudelleen, että sitä myötätuntoa tarvitaan.

        Mutta joo, sitäkin voi miettiä, miten todellsia ne kuulopuheet ovat.
        Toisaalta taas on iso riski siinäkin, että narsisti vanhemman lapsestakin kasvaa narsisti.

        Kyllä minä tunnen narsistien lapsia ja he ovat onnettoman surkeita kaikessa. He ovat aloitekyvyttömiä jotka eivät saa mitään aikaan. Ellei sitten heitä komenneta. He tarvitsevat johtajan joka sanoo mitä heidän tulee tehdä. Itselleen he eivät osaa mitään tehdä, mutta muiden palvelussa he ovat erinomaisia, koska ovat tottuneet siihen, ettei orjille kuulu mikään. He tekevät pyyteettömästi muiden eteen saadakseen sen hyväksynnän, jota vanhempi ei heille antanut. Muuta palkkaa he eivät pyydä kuin että lahjan saaja hyväksyisi heidät. Hän pitää niitä ihmisiä ystävinään joita palvelee, mutta palvelun kohteet taas pitävät häntä vain apulaisenaan. Hurahtaneena, joka jostakin syystä palvelee heitä, mutta koska se hyödyttää heitä, niin antaa hänen vaan tehdä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä tunnen narsistien lapsia ja he ovat onnettoman surkeita kaikessa. He ovat aloitekyvyttömiä jotka eivät saa mitään aikaan. Ellei sitten heitä komenneta. He tarvitsevat johtajan joka sanoo mitä heidän tulee tehdä. Itselleen he eivät osaa mitään tehdä, mutta muiden palvelussa he ovat erinomaisia, koska ovat tottuneet siihen, ettei orjille kuulu mikään. He tekevät pyyteettömästi muiden eteen saadakseen sen hyväksynnän, jota vanhempi ei heille antanut. Muuta palkkaa he eivät pyydä kuin että lahjan saaja hyväksyisi heidät. Hän pitää niitä ihmisiä ystävinään joita palvelee, mutta palvelun kohteet taas pitävät häntä vain apulaisenaan. Hurahtaneena, joka jostakin syystä palvelee heitä, mutta koska se hyödyttää heitä, niin antaa hänen vaan tehdä.

        "Kyllä minä tunnen narsistien lapsia ja he ovat onnettoman surkeita kaikessa. He ovat aloitekyvyttömiä jotka eivät saa mitään aikaan."

        Niin, sinä tunnet sellaisia narsistien lapsia, jotka ovat surkeita kaikessa eivätkä saa mitään aikaan. Toivottavasti he eivät kuitenkaan ole sinun lapsiasi.

        Minä en tunne, mutta en usko että kaikki narsistien lapset ovat kuvamaasi kaltaisia. Kuten sanoin, narsistien lapsesta saattaa kasvaa myös narsisti ja joistakin tuiki tavallinen perustallaaja

        Toisaalta kuitenkin kirjoitit että muiden palvelijana he ovat erinomaisia. Etteivät ny sitten kuitenkaan aivan surkeita kaikessa.

        Tunnen kyllä muutaman ihmisen jotka ovat aloitekyvyttömiä, mutta heillä sitten on taustalla joko masennus tai skitsofrenia diagnoosi. Toki heilläkin on huonoja päiviä , jolloin ei jaksa juuri mitään ja välillä hyviä päiviä, jolloin kykenevät tekemään yhtä sun toista.

        Mitä tulee hyväksynnän hakuun, niin kyllä tuttu aihe, mutta onneksi kun siihen tutustuu, niin oppii uudenlaisia ajatuskuvoita ja ehkä ikäkin vaikuttaa, että tulee itsekkäämmäksi, kun elämänkaari on lähtenyt laskusuuntaan.

        Mutta joo, sinä kun ny tunnet näitä narstien lapsia ja tiedät heidän ongelmansa. Niin onko mieleesi tullut puhua heidän kanssaan tästä aiheesta, auttaa heitä löytämään oma itsensä ja omat voimavaransa

        Mitä tulee naiviuteeni, niin kyllä joo, mielummin pikkusen naivi, joka uskoo hyvyyteen, kuin kyyninen, joka etsii vikoja jokaisesta kohtaamastaan ihmisestä.


      • Anonyymi
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Kyllä minä tunnen narsistien lapsia ja he ovat onnettoman surkeita kaikessa. He ovat aloitekyvyttömiä jotka eivät saa mitään aikaan."

        Niin, sinä tunnet sellaisia narsistien lapsia, jotka ovat surkeita kaikessa eivätkä saa mitään aikaan. Toivottavasti he eivät kuitenkaan ole sinun lapsiasi.

        Minä en tunne, mutta en usko että kaikki narsistien lapset ovat kuvamaasi kaltaisia. Kuten sanoin, narsistien lapsesta saattaa kasvaa myös narsisti ja joistakin tuiki tavallinen perustallaaja

        Toisaalta kuitenkin kirjoitit että muiden palvelijana he ovat erinomaisia. Etteivät ny sitten kuitenkaan aivan surkeita kaikessa.

        Tunnen kyllä muutaman ihmisen jotka ovat aloitekyvyttömiä, mutta heillä sitten on taustalla joko masennus tai skitsofrenia diagnoosi. Toki heilläkin on huonoja päiviä , jolloin ei jaksa juuri mitään ja välillä hyviä päiviä, jolloin kykenevät tekemään yhtä sun toista.

        Mitä tulee hyväksynnän hakuun, niin kyllä tuttu aihe, mutta onneksi kun siihen tutustuu, niin oppii uudenlaisia ajatuskuvoita ja ehkä ikäkin vaikuttaa, että tulee itsekkäämmäksi, kun elämänkaari on lähtenyt laskusuuntaan.

        Mutta joo, sinä kun ny tunnet näitä narstien lapsia ja tiedät heidän ongelmansa. Niin onko mieleesi tullut puhua heidän kanssaan tästä aiheesta, auttaa heitä löytämään oma itsensä ja omat voimavaransa

        Mitä tulee naiviuteeni, niin kyllä joo, mielummin pikkusen naivi, joka uskoo hyvyyteen, kuin kyyninen, joka etsii vikoja jokaisesta kohtaamastaan ihmisestä.

        Mitä nyt tulee sun naiviuteesi, naivi joka aina etsii muista vikaa...


      • Anonyymi

        Kyllä tuttavanarskun perheessä lapset todellakin osaavat laittaa ruokaa ja pyykätä, ovat osanneet pienestä pitäen. Ei narsisti viitsi mitään kotihommia tehdä, lapsethan ne tekee. Nasseliiini oli oikein ylpeä siitä ettei kokannut lapsille kun nämä olivat pieniä. Hän ei ole mikään ressukkaäiti joka uhraa aikaansa ruoanlaittoon kun purkkiruokaakin on.

        Yksi lapsista pienenä totesi, että äiti aina huutaa isille ja heille lapsille että heidän pitää siivota. Kun joku kysyi, mitä äiti sitten tekee, lapsi vastasi "on sohvalla ja kattoo telkkaria". Lapsen ilmeestä kuvastui suuri ihmetys, miksi kysyä itsestäänselvyyttä?


    • Anonyymi

      Voi kyllä narsisti heittelee ihmisiä lokerosta toiseen, kaikessahan on vain kysymys siitä, kuinka hyödyllisenä narsisti ihmisen näkee. Kuuluisuus tai raha tekee kenestä tahansa narsistille taas tärkeä ihmisen, ja vähempikin usein riittää.

      Lähinarsisti suuttui sukulaiselle kun tämä sanoi lopultakin narsistille vastaan narsistin käytöksen mentyä turhan röyhkeäksi. Puoli vuotta sukulainen oli kuin ilmaa narsistille, kunnes tuli tilanne että sukulaiselle oli taas käyttöä. Narsisti palasi sukulaisen elämään kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan, ja sukulainen antoi sen valitettavasti tapahtua.

      Itse laitoin jo vuosia sitten välit poikki narsistiin ja pitkään menikin hyvin. Sitten tuli tilanne että olisin ilmeisesti ollut tarpeen. Tuo ketale paukkasi pihaan ja oli kuin olisi eilen viimeksi tavattu. Piti tehdä selväksi ettei tilanne ei ole mihinkään muuttunut. Narsisti ei kuulu meidän elämään, ei nyt eikä koskaan.

    • Anonyymi

      Äitini vainos minua vuosikaudet kunnes eräänä päivänä keräsin sisäisen voimani ja sanoin päin naamaa että sinä et hallitse minua. Väittelyä käytiin hetki kunnes hän tajusi ettei voi enää vaikuttaa minuun. Nyt olen oman elämäni käsikirjoittaja jossa äidillä ei ole enää paikkaa ja se saa minut tuntemaan rauhaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe