Jos auto syö öljyä, missä vaiheessa lisäätte?

Anonyymi

Huomasin että oma autoni oli syönyt reilun 7 tkm matkalla hieman öljyä. Mittatikku näytti noin 3/4 täyttöä. Lisäsin sinne noin kolme desiä uutta öljyä ja nyt taso on aika maksimissa. Pohdin, että oliko tämä turhaa hätäilyä lisätä öljyä noin pienen vajeen vuoksi tai onko asialla oikeastaan merkitystä niin kauan kuin mittatikku kastuu?

22

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tarvitse vaihtovälillä lisätä yhtään öljyä. Kun vie huoltoon, on öljyn taso ylämerkissä edelleen, Ilman ylimääräisiä väliöljynlisäyksiä. Tsekattu on. Mutta eihän autoni olekkaan saksalainen....

    • Anonyymi

      Aivan turhaa hätäilyä oli, koska jos öljymäärä on maksimissaan, niin silloin sitä kuluu enemmän, kuin öljymäärä olisi minimin kohdalla.
      Tarkoittaa käytänössä sitä, että kannattaa pitää öljymäärä juuri siinä kohtaa, että tikku kastuu, niin öljynkulutus on silloin minimissään.
      Itse olen lisännyt öljyä vasta silloin, jos öljyn merkkivalo syttyy/välkkyy esimerkiksi kurveissa. Juuri tämän vuoksi autoissa on öljyvalo, joka ilmoittaa milloin olisi syytä lisätä öljyä.

      • Anonyymi

        Toivottavasti kerrot myös, mihinkä liikkeeseeen autosi viet aikanaan vaihtoon, niin en ainakaan sorru ostamaan sitä yksilöä....


    • Anonyymi

      En lisää öljyä.Vaihdan heti uuteen autoon.

      • Anonyymi

        No joo...kyllä varmaan....


    • Anonyymi

      Siellä on se max ja min viivat ja kunhan pinta pysyy näitten viivojen välisä niin se riittää. Ihan turhaa pitää sitä kokoaikaa siellä yläviivass, sillä myös ylitäyttö on pahasta jos joskus vaikka lipsuu likaa ölppöä.

    • Anonyymi

      Suurempi öljymäärä sitoo itseensä enemmän epäpuhtauksia/palamisjäänteitä jne sekä pysyy viileämpänä, siksi parempi pitää lähempänä maksimia kuin minimiä. Lisäksi jos sattuisi tulemaan yllättävä pitempi ajo tai joku pieni vuoto, on vähän puskuria jos on enemmän öljyä. Itse lisää aina ennen kuin on tippunut asteikon puoliväliin.

    • Anonyymi

      Öjypaineen merkkivaloa voi tosiaankin käyttää myös öljynmäärä mittarina, pitää vain muistaa ajaa kurviin vähän kovempaa ja katsoa mittaristoon välkkyykö öljyvalo.
      Öljynkulutuksen saa loppumaan kokonaan bensa-autoissa lisäämällä bensan joukkoon hieman diesel öljyä. Sekoitus suhde on 5 %. Eli jos tankaat bensaa 40 litraa, niin lisää samalla tankkiin diesel öljyä kaksi litraa. Diesel pistooli ei sovi bensa autojen täyttöreikään, joten tämä dieseli pitää tankata bensakanisteriin ja sitten lisätä bensan joukkoon.
      Dieselöljy tiivistää männänrenkaat ja öljynkulutus loppuu kokonaan. Tämän vuoksi diesel autoissa on voitu nostaa puristuspaineet 20 baariin, kun vastaava luku bensa-autoissa on vain 10 baaria.

      Tästä Pirkka niksistä on hyötyä, jos et halua jatkuvasti lisätä öljyä ja myös katalysaattori tykkää hyvää, kun ei sinne mene palanutta öljyä.

      • Anonyymi

        Älkää erehtykö käyttämään tätä "niksiä" öljynkulutus loppuu bensa-autossa lisäämällä tankkiin vähän dieseliä, sillä pienillä kaasun asennoilla tuo diesel ei pala vaan osa siitä menee öljyn joukkoon. Diesel öljyn seassa taas lisää moottorin kulumista huomattavasti.


    • Anonyymi

      🧐🧐🧐🧐🧐😕🤪🤪🤪🤪

    • Anonyymi

      Mittatikun ALARAJA on se mikä oikean ajan kertoo . Olipa kaara minkäsortin kulkine hyvänsä .

      • Anonyymi

        Alaraja kertoo milloin VIIMEISTÄÄN pitää lisätä, mutta jos luet aloituksen uudelleen niin tämä EI ollut aloittajan kysymys.


    • Anonyymi

      Se mittatikun ylä ja alarajan väli on noin 1 litra. Autosi öljymäärä on noin 4 litraa eli mittatikun alarajoilla on jo todellakin aihetta lisätä öljyä mielluummin paljon aikaisemmin jo puolen välin tienoilla ja kone saa puhdasta öljyä kiertoon.

      • Anonyymi

        Autoissa on eroja. Mittatikussa viivojen väli oli 21 mm ja ohjekirjan mukaan se vastaa 0,7 L.
        Nurkka-ajossa riittää kun pinta on viivojen välissä, mutta pitkille reissuille lähtiessä lisään niin että pinta on ainakin puolivälin yläpuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoissa on eroja. Mittatikussa viivojen väli oli 21 mm ja ohjekirjan mukaan se vastaa 0,7 L.
        Nurkka-ajossa riittää kun pinta on viivojen välissä, mutta pitkille reissuille lähtiessä lisään niin että pinta on ainakin puolivälin yläpuolella.

        Päivittäisessä tuhannen kilometrin ajosuoritteessani en tarkasta joka tunti öljytason määrää, vaan ainoastaan joka kuudes tunti.

        Audi King.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivittäisessä tuhannen kilometrin ajosuoritteessani en tarkasta joka tunti öljytason määrää, vaan ainoastaan joka kuudes tunti.

        Audi King.

        Varmasti jotenkin erinomaisen ihanaa, ja spesiaalia tuo maanteillä vietetty elämänsä!.....

        Nimim.: "Olen katkera ja kateellinen!"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti jotenkin erinomaisen ihanaa, ja spesiaalia tuo maanteillä vietetty elämänsä!.....

        Nimim.: "Olen katkera ja kateellinen!"

        On syytä ollakin! 26 ikään mennessä on tulleet jo nuo ikuisen ihanat peräpukamat tutuiksi, ja tuo vieläkin ihanampi jatkuva alaselkäsärky, joka ei helpota edes päivittäisellä jumpalla, eikä millään lääkärien määräämillä pillereilläkään. Ole siis ihan rauhassa vaan se "katkera, ja kateellinen"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On syytä ollakin! 26 ikään mennessä on tulleet jo nuo ikuisen ihanat peräpukamat tutuiksi, ja tuo vieläkin ihanampi jatkuva alaselkäsärky, joka ei helpota edes päivittäisellä jumpalla, eikä millään lääkärien määräämillä pillereilläkään. Ole siis ihan rauhassa vaan se "katkera, ja kateellinen"!

        On autoja jotka syö öljyä aina,mutta oikeenoikeesti kun auto alkaa syödä öljyä niin joko moottorissa odotettavissa parikin erijuttua.Syitä on monia miksi niin käy,ja jo alle 100t km..vähän yli ,moni auto tuprauttaa merkkisavutkin ei kuski muuta kuin tallaa polje silloinkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On autoja jotka syö öljyä aina,mutta oikeenoikeesti kun auto alkaa syödä öljyä niin joko moottorissa odotettavissa parikin erijuttua.Syitä on monia miksi niin käy,ja jo alle 100t km..vähän yli ,moni auto tuprauttaa merkkisavutkin ei kuski muuta kuin tallaa polje silloinkin

        Kertoo nimim: "Päässä muutakin, kuin pelkät "tyhjät" aivot".....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivittäisessä tuhannen kilometrin ajosuoritteessani en tarkasta joka tunti öljytason määrää, vaan ainoastaan joka kuudes tunti.

        Audi King.

        Ja lisäät litran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisäät litran.

        Joo. Mitä sitten?

        Audi King.


    • Anonyymi

      Niin paljon puhutaan vag autoista ja öljyn syönnistä mutta kun tämä perhe erehtyi nissan qausqaihin niin menihän se moottori vaihtoon kun öljyä paloi 2-4 l / 1000km ja saa tuntuu olevan mazdassa 6 sessa . ihan hemmeisti kuluu siinäkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe