MRI kuvaus

Anonyymi

Minulla on ollut vuosia epämääräistä oirehdintaa; uupumusta (ei kuitenkaan mielialaongelmia), näköhäiriöitä (silmän sumentumista, kipua silmien takana, kaksoiskuvia), voimakasta huimausta, käsien puutumista, elohiiri kasvoissa ja silmässä, päänsärkyjä jne.

Nämä on eri lääkäreiden toimesta todettu ylipainosta johtuvaksi (olen nykyään normaalipainoinen), migreeniksi, raudanpuutteeksi.

Viime vuonna päästä otettiin mri kun leikkaukseen jälkeen epäiltiin aivoverenvuotoa. Sitä ei ollut ja asia jäi siihen.

Nyt kuitenkin on taas vaikea vaihe... uupumus, huimaus, tikustelu, näköhäiriöt jne. Palasin kannasta tutkimaan lausuntoja ja siellä lukee "lateraaliventrikkelissä voimakassignaalinen 13x5mm läiskä T2, lisäksi muutama pienempi voimakassignaalinen täplä valkeassa aivoaineessa. Jäävät epäspesifiksi. Pyydetään arkipäivänä neurologin konsultaatiota".
Mutta tästä pyynnöstä ei näy ainakaan mitään kommenttia.

Pitäisikö pyytää tarkempaa selvitystä asiasta?

9

1054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllähän neurologin olisi pitänyt ilman muuta jotain lausua kun kerran on pyydetty! Kyllä joku selvyys pitää saada löydöksille. Mikä lie kömmähdys tullut?
      Lateraaliventrikkeli on aivo-selkäydinnesteen täyttämä sivuaivokammio. Onkohan ne läiskät siinä nesteessä? T2 tarkoittanee erästä mri-kuvatyyppiä. Valkean aineen muutokset voivat olla vaikka mitä.

      Moni oire sopisi kieltämättä hyvin MS:iin. Harvemmin se aiheuttaakaan ns. ensijaisia mielialaoireita paitsi reaktiivisesti, koska oireet ja toimintakykyrajoitteet alkaa pikkuhiljaa *ituttaa sen mukaan miten vaikeita oireet on.

      Raudanpuute on myös aika vekkuli mitä oireisiin tulee. Se kannattaa ilman muuta hoitaa kuntoon ja katsoa miten vointi paranee.

      Monisairas

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta! Tiistaina on soittoaika jatkoista, rautavarastot on verikokeiden perusteella todella alhaiset ja olen välissä syönyt pitkiä aikoja rautalisää. Tästä kuitenkin voimakkaita suolioireita. Reilu vuosi sitten saanut myös rautatiputuksen joka tuntui ensin helpottavan oloa mutta kaikkien arvojen ollessa hyvällä mallilla näitä oireita ilmeni.

        Esim näkö häviää silmästä niin että näen television teksteistä vain vas. puolen ja teksti menee tuplaksi. Samoin tapahtuu esim edellä ajavalle autolle; autosta näkyy vain puolet ja kun katseen kohdistaa rekisterikilpeen niin näen vain kirjaimet mutten numeroita.

        Silmien takana tuntuva polttelu&kipu on sellaista että tekisi mieli kaivaa silmät päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Tiistaina on soittoaika jatkoista, rautavarastot on verikokeiden perusteella todella alhaiset ja olen välissä syönyt pitkiä aikoja rautalisää. Tästä kuitenkin voimakkaita suolioireita. Reilu vuosi sitten saanut myös rautatiputuksen joka tuntui ensin helpottavan oloa mutta kaikkien arvojen ollessa hyvällä mallilla näitä oireita ilmeni.

        Esim näkö häviää silmästä niin että näen television teksteistä vain vas. puolen ja teksti menee tuplaksi. Samoin tapahtuu esim edellä ajavalle autolle; autosta näkyy vain puolet ja kun katseen kohdistaa rekisterikilpeen niin näen vain kirjaimet mutten numeroita.

        Silmien takana tuntuva polttelu&kipu on sellaista että tekisi mieli kaivaa silmät päästä.

        Mulla samat oireet ja raudanpuute. 6 kk rautaa 200 mg Ferrodan/ vrk. Auttoi paljon.Mulla oli päässä " kysta" semmonen rakkula missä ei aivoneste kierrä. Ovat kuulemma yleisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Tiistaina on soittoaika jatkoista, rautavarastot on verikokeiden perusteella todella alhaiset ja olen välissä syönyt pitkiä aikoja rautalisää. Tästä kuitenkin voimakkaita suolioireita. Reilu vuosi sitten saanut myös rautatiputuksen joka tuntui ensin helpottavan oloa mutta kaikkien arvojen ollessa hyvällä mallilla näitä oireita ilmeni.

        Esim näkö häviää silmästä niin että näen television teksteistä vain vas. puolen ja teksti menee tuplaksi. Samoin tapahtuu esim edellä ajavalle autolle; autosta näkyy vain puolet ja kun katseen kohdistaa rekisterikilpeen niin näen vain kirjaimet mutten numeroita.

        Silmien takana tuntuva polttelu&kipu on sellaista että tekisi mieli kaivaa silmät päästä.

        Toivotaan, että on mukava lääkäri ja asiat etenee parempaan suuntaan.

        Mullakin oli vuosia sitten samanlaista silmäoiretta toisessa silmässä joka kesti ja kesti, mutta kipua ei ollut. Siitä otettiin lopulta koepala mikä osin epäonnistui. Vastauksena oli, että tuntematon autoimmuuperäinen tulehdusmuutos tjsp. Paikallista kortisonihoitoa pitkään, ja taisi olla voidetta sekä tippoja. Jos oikein muistan oireidesi pohjalta saattaa tulla kyseeseen iriitti eli värikalvon tulehdus, etenkin jos vielä valonarkuutta mitä on hyvä näyttää silmälääkärille Jos silmät on huolella katsottu ja silmäoireilu selvästi vaikuttaa krooniselta ja/tai on toistunut samana monta kertaa, iriitin voinee unohtaa, sillä se alkaa suht äkkiä. Kuitenkin koska kipuilee ja selvää näköhaittaa niin minusta olisi paikallaan miettiä silmiäkin vähän tarkemmin. Minulla ollut myös tuota silmäkuopan kipua, joka tod.näk. liittynyt kilpirauhaseen.
        Vaihtoehtoja on niin paljon, ja jos kaikki oireesi on "pelkästään" nuo, menee arvaamiseksi

        Monisairas


    • Anonyymi

      Lääkärit tutkivat ja se on tärkeintä. Toivottavasti syy selviää. Meidän maallikoiden on täällä turha esitellä arvauksia. Ensimmäinen reaktio kun luin oireesi oli kuitenkin, että nuohan ovat kuin minulla kolme vuotta sitten: uupumusta (oli voimakasta ja nimenomaan ei kuitenkaan mielialaongelmia), näköhäiriöitä (silmän sumentumista, itsellä oli kuin voitahra silmissä), huimausta (tasapainohäiriöitä), elohiiri kasvoissa ja silmäkulmassa. Oli sitten muitakin oireita, kuten kuumeen tunnetta iltaisin. Syyksi selvisi myöhemmin home. Kaikki nuo oireet poistuneet nyt. Kuten sanottu, meidän maallikoiden on täällä turha esitellä arvauksia, mutta toisaalta silloin aikoinaan ei yksikään lääkäri osannut yhdistää noita oireita mihinkään ja koska verikokeiden valossa olin ”viitearvojen” sisällä, en saanut mitään apuakaan. Useampi vuosi elämästä meni sen uupumuksen kourissa hukkaaan. Voimia sinulle ja ennenkaikkea toivottavasti tulet kuntoon!

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Itselleni ei oikein selvinnyt, että missä suhteessa MRI-tutkimus osoittautui epäluotettavaksi, varsinkin kun tutkimus julkaistiin Psychological Science -lehdessä. MS-taudissahan ei ole kysymys psykologisesta ilmiöstä.

        Toisaalta, jos MRI-tutkimus on epäluotettava, niin miten muuten voimme "kurkata" pään sisälle avaamattaa kalloa?

        Omalla kohdallani on radiologi aina jälkeenpäin todennut aiempien arpikudosten olevan edelleen havaittavissa ja toisinaan myös uusia on ilmestynyt MRI:llä havaittaviksi. Miunulla ei ole mitään syytä kyseenalaistaa näitä löydöksiä.


    • Anonyymi

      Miten sulle aloittaja kävi? Saitko selvyyden oireille?

    • Anonyymi

      Hui..En ole neurologi enkä muutenkaan medisiinari tai edes hoitoalallakaan mutta voisiko olla tuo lausunto aivokasvain??Ei ole ilmeisesti ap kirjoittaja kertonut mitä oli tuo MRIlausunto hänellä käytännössä??eli mitä neurologi kertoi ja mitä sitten tapahtui?..?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe