Millaisin keinoin hoidat ahdistustasi?

Anonyymi

Te, jotka sairastatte myöskin ahdistusta, millaisia hoitokeinoja olette kokeilleet ahdistuksenne hoitoon, alkoholin ja lääkityksen lisäksi?

Minulla on hakusessa toimivia keinoja ahdistuksen hallintaan. Olen yrittänyt netistä niitä etsiä ja saada myös terapeutiltani apua, mutta en ole onnistunut löytämään oikein mitään tietoa ja terapeutti ei osannut sanoa mitään asiaan, käski vain hengitellä ja olla itselleni armollinen. Luulisi että olisi kaikille ahdistuksesta kärsiville hyväksi saada netistä helposti keinoja ahdistuksensa hillitsemiseen. Täälläkin palstalla olen parissa keskustelussa nähnyt, kun joku on kirjoittanut kommenttiinsa, että on löytänyt toimivan keinon ahdistuksensa hillintään, mutta sitten kun olen kysynyt asiasta, ei viestiin enää ole vastattu, saattaahan tietysti olla että kirjoittaja ei ole enää lukenut kommenttinsa jälkeisiä viestejä keskustelussa.

Minua itseäni kiinnostaisivat erityisesti niiden ahdistuksesta kärsivien neuvot, joiden ahdistus liittyy vahvasti terveyshuoliin. Itse en tarvitse kovinkaan suurta vaivaa fyysisesti, kun heti huolestun ylettömästi ja alan pyöritellä ajatuksia koko ajan päässäni. Käsitän kyllä että nämä vatvomiset vain aiheuttavat turhaa stressiä ja välttämättä mitään pahaa ei tapahdu tai jos tapahtuu, niin sen voi varmasti hoitaa, mutta silti ajatukset vain pyörivät samaa rataa päivästä toiseen. Olen melkein jatkuvasti jostakin terveysasiasta huolissani ja se häiritsee minua itseänikin, en haluaisi koko ajan vatvoa näitä. Työttömänä minulla vain on päivät pitkät aikaa tehdä sitä, enkä saa ajatusta katkeamaan kun se lähtee pyörimään. Siksi kaipaisin keinoja ahdistuksen hallintaan.

Olen kokeillut jo Mielenterveystalon ahdistuksen omahoitoa, mutta en kokenut saavani siitä apua. Olen myös kokeillut syvään hengittämistä ja ajatusten hyväksymistä ja itseni lohduttamista ahdistuskohtauksen aikana. Olen myös käynyt jaksaessani kävelemässä 15-45 minuutin lenkkejä, tosin nyt ne ovat huonon voinnin vuoksi jääneet vähemmälle. Koitan löytää sellaista tekemistä, millä saisin ajatuksia välillä muihin asioihin, mutta harvoin löydän.

Jos siis olet löytänyt itseäsi auttavan keinon ahdistuksen hallintaan, kerrothan sen meille muillekin, jotta voimme sitä kokeilla?

10

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikkea mahdollista kokeilleena voin sanoa, ettei ole viinin tai oluen voittanutta. Voihan sitä joogata tai liikkua hulluna ,meditoida, harrastaa itselleen mielekkäitä ja sopivia lajeja, kuunnella musiikkia yms....kaikin tavoin paeta ja juosta mutta ei ne loppupelissä toimi, ehkä vähän helpottaa kuitenkin.
      ..

    • Anonyymi

      Ahdistuksen syy pitäisi poistaa elämästään,
      jos mahdollista.
      Se on paras keino parantua.
      Muut keinot on tilapäisiä ja niistä tulee vain lisäharmia.

      • Anonyymi

        "Ahdistuksen syy pitäisi poistaa elämästään,
        jos mahdollista.Se on paras keino parantua."

        Mutta miten se onnistuu muuten kuin päiviensä päättämisen kautta jos ahdistusta aiheuttaa ei mieleisen hallituksen päätökset sekä eu:n päätökset kuin myös erilaiset virastojen päätökset. Ei pysty millään hyväksyä sitä, että jotkut tahot mitä ei ole ollut valtaan äänestämässä voi olla minkäänlaisia valtuuksia päättää mitenkään itseäsi koskevista asioista. Siksi elämä on paskaa. Siksi täältä ois aika päästä pois. Näitä asioita ei mikään keskustelu apu selittämällä saa pois ja ainoa ratkaisu on tästä elämästä poistuminen. Anteeksi ja kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ahdistuksen syy pitäisi poistaa elämästään,
        jos mahdollista.Se on paras keino parantua."

        Mutta miten se onnistuu muuten kuin päiviensä päättämisen kautta jos ahdistusta aiheuttaa ei mieleisen hallituksen päätökset sekä eu:n päätökset kuin myös erilaiset virastojen päätökset. Ei pysty millään hyväksyä sitä, että jotkut tahot mitä ei ole ollut valtaan äänestämässä voi olla minkäänlaisia valtuuksia päättää mitenkään itseäsi koskevista asioista. Siksi elämä on paskaa. Siksi täältä ois aika päästä pois. Näitä asioita ei mikään keskustelu apu selittämällä saa pois ja ainoa ratkaisu on tästä elämästä poistuminen. Anteeksi ja kiitos.

        Äläpä hosu! Eka keino ahdistuksen hoitoon on ystävä. Sitten harrastus ja alkoholin poisjättäminen. Näillä pääset alkuun. Sit voit yrittää vapaaehtoistyötä. Tee jotain toisten hyväksi. Yritä olla myös tyytyväisempi koska mukavia asioitakin on.


    • Anonyymi

      Nämä asiat auttavat itseäni:
      Lenkkeily, kuntoilu (kunnolla), meditaatio. Olen kokenut usein hyötyneeni myös hypnooseista joita on youtubessa ilmaiseksi. Michael Sealey nauhat on olleet tosi hyviä. Kuuntelen päivittäin ja olen kuunnellut hypnooseja jo lähes parikymmentä vuotta joten tiedän kyllä mitä toimii ja mikä ei.

    • Anonyymi

      Kiitos kaikille kommentoineille, monia hyviä ja kokeilemisen arvoisia vinkkejä tulikin. Jäin vain kaipaamaan sellaisia vinkkejä, joita voisi käyttää silloin kun on ahdistuskohtaus päällä ja jolla sen saisi aisoihin, nuo teidän antamanne ovat enemmän kokonaisvaltaiseen ahdistuksen hoitoon. En ehkä tuossa aloituksessani osannut suunnata pyyntöäni oikein. Jos teillä siis on jotakin helpotusta ahdistuskohtauksen aikaiseen olon helpottamiseen, niin mielelläni niitäkin lukisin?

      T: ap, jolla on ollut ahdistuskohtaus päällä jo vuorokauden

      • Anonyymi

        Voi aina yrittää suunnata huomion pois noista omista tuntemuksista. Esimerkiksi vaikka keskittyä kuuntelemaan musiikkia tai mantroja. Nimetä näkyviä asioita.


    • Anonyymi

      Minä olen kärsinyt vaihtelevasti kuolemanpelosta ja hypokondriasta yli 20 vuotta. Se on ollut "normaali" osa mun elämää, niin kuin hengittäminen ja syöminen. Kärsin jo pienenä rytmihäiriöistä josta jäi päälle jatkuva pelko sydämen pysähtymisestä. Sen lisäksi tuli myöhemmin huoli vatsaoireista, jotka päätyi mahasyövän pelkoon.

      Yleensä mun olo ollut lähes koko ajan enemmän tai vähemmän hermostunut ja jännittynyt, ja huolestunut. Pienikin tuntemus rinnassa, vatsassa, päässä pysäyttää ja lamauttaa. Vasta joitakin vuosia sitten perehdyin kunnolla näihin ongelmiin. Siihen asti olen vain kärsinyt ja pilannut opiskelut yms, koska en ole koskaan hakenut apua.

      Löysin yhden erittäin hyvän aiheen, joka on auttanut minua todella paljon. Oireet ei ole pois, mutta huomattavasti lievempiä ja siedettäviä. Kaikki on varmasti kuullut huimausta, puutumista, rytmihäiriötä yms aiheuttavasta hyoerventiloinnista. Se onkin yksi selvä ongelma, joka pahentaa ahdistusta ja voi johtaa ph-kohtaukseen. Vieläkin petollisempi asia on lievä ylihengittäminen, jota ei huomaa. Ei tavitse olla kuin muutamia ekstrahenkäyksiä, niin se aiheuttaa häiriön verikaasujen toiminnassa. Se aiheuttaa huomaamattomasti pientä sekavaa oloa, nostaa sykkeen selvästi tuntuvaksi, puuduttaa käsiä ja kasvoja, nostaa stressin tasoa jne. Kun et tiedosta aiheuttajaa, niin oireet aiheuttaa sairauden tuntua, epämääräistä ahdistusta, ajatukset saattaa seilata mielenterysongelmista fyysisiin ongelmiin... saatat sulkeutua, jäädä yksin ja joudut kierteeseen, ja se v...ttaa ja ahdistaa lisää, ja sekin päälle, kun et tiedä mikä on.

      Yksinkertainen tapa lieventää oireita on niin yksinkertainen ja typerältä kuulostava asia kuin oman hengityksen tiedostaminen. Kun ahdistaa, niin kuuntele miten hengität, tunnista jännittätkö lievästi kroppaasi, hengitätkö rintalihaksilla ja pallea on jumittunut osittain jännitystilaan, onko hartiat jännityksessä. Kaikki tämäkn voi olla lievää,vjota et välttämättä tiedosta, ennen kuin keskityt niihin. Minulla on kaikki nämä oireet ja oikut. Mutta koska olen oppinut pahat tapani, niin ne saa korjattua suht helposti. Ensin rauhotan hengityksen ja hidastan sen. Normaali hengitystiheys on n. 13-15 krt/minuutissa. (Itselläni on n 7-10 krt/min joka antaa riittävän hapetuksen. Tuli esille tämä sairaalassa kun olin kytketty valvontalaitteisiin.) Sitten huomio kroppaan ja sen rentoutus. Sitten huomio hengityslihaksiin. Ensin pitää pallean nousta ja sitten rintalihakset jatkaa. Sitten huomio hartioihin. Näin sen tuntee selvästi, kun rentoutuu ja se lievä sekava olo, lievä huippaus, lievä näkökentän häröily yms oireet lähtee. Ja sitten alkaa ahdistava olokin helpottaa. Tällaiset ongelmat lisääntyy staattisuuden myötä, Eli jos löhöää tuskissaan paljon, niin jää liikaa aikaa aiheuttaa ja pahentaa oloa. Kotona voi punnertaa, vetää vatsoja, leukaa, polkea kuntopyörää jos sellainen on, vetää stepoerissä hien pintaan jne jne. Kaikki tällainen saa edes vähän irti ahdistuksesta ja se vähäkin voi johtaa positiiviseen kierteeseen. Mutta lienee syytä muistaa, että myös mieltä täytyy työstää. Ole valoisassa, vältä hämärään vetäytymistä, kelaa mielessäsi näitä asioita, mikä ahdistaa, keskity siihen, mieti asiaa, että onko se todellinen vai kuviteltu syy, mieti miksi se häiritsee, luota siihen, että hyvä olo on yhtä mahdollinen kuin pahakin, etsi mielestä sitä hyvää oloa, mieti tarvitseeko sun oikeasti olla asiasta huolisssasi jne. Se on oppimista, joka voi viedä aikaa, joka voi jossain vaiheessa näyttää sulle, että huolesi oli liioiteltu tai jopa töysin aiheeton. Mieli on siitä hankala, että sinne ei voi koskea fyysisesti. Sun pitää tehdä työ kirjaimellisesti ajatuksen voimalla. Mutta sä pystyt siihen. Jos et tänään tai huomenna, niin jonain päivänä. Mutta pystyt kuitenkin.

      • Anonyymi

        Oon siirtynyt toimistotöistä fyysisimpiin ulkotöihin. Auttaa ehdottomasti ahdistukseen. Rennompi fiilis ja nukkuu sikeästi. Ei ihmistä ole tarkoitettu istumaan ja räpläämään tietokonetta ja kännykkää. Ne lisää ahdistusta.

        Mut ahdistuksen syyhynkin pitää vaikuttaa, tottakai.


      • Anonyymi

        Kiitän hienosta tuki- ja opastuskirjoituksestasi! Siinä on hyviä juttuja kaikki.
        Itsekin olen tullut tutuksi hyperventilaation haitoista. Mulla aikoinaan oli kaikenlaista outoa vaivaa ja yhtäkkistä uupumuskohtausta kesken työpäivänkin. Sitten onneksi pääsin tutkimuksiin, joissa 'koneellisesti' tämä kavala hyperventilointi löytyi. Sitten kun sain neuvoja ja opiskelin ilmiötä ja kertomallasi tavoilla olen oppinut rauhoittamaan sen, niin apu on välitön. - Ahdistuneisuuden yksi osa-alue on just tämä vääränlainen hengittäminen ja kaikenlainen jännittyneisyys. Kun niitä edes yrittää korjailla, tietoiseksi ne saatuaan, niin auttaa aika pitkälle.
        Joskin, hysteeriseen huolestumiskierteeseen ja -pelkoon joutuminen vaatii muutakin keinoa. Itse taistelen edelleen ja nyt juuri olen miettinyt että mikä lääke lopulta olisi paras masennus-ahdistuneisuus-häiriööni, minkä sairauden olen alkanut hyväksyä kokoikäiseksi vaivakseni, jonka kanssa olisi paras oppia elämään ja sumplimaan.
        Eihän jatkuva 'harjoitteiden' tekokaan ole mitään mukavaa, laiskottaakin, mutta vaihtoehtoja ei ole. Kenellä minkäkinlaista sairautensa hoitoa! Tavoitteeni on pärjätä tämä elämäni loppuun. Enää en parane sen kummemmin. Onneksi olen jo ehtoopuolella.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe