Luvian saaristo on kuuluisa karikkoisesta ja sokkeloisesta alueesta ja on varmaankin ollut loistava paikka kieltolain aikaan pirtun salakuljettajille. Löytyykö enää mitään perimätietoa missä mitassa sitä tapahtui ja ketkä sitä tekivät?
Pirtua pirtua pirtua
7
750
Vastaukset
- Anonyymi
Ei siit nii kauhian kauas ol ko yks pirtu plekkeri löytys pierarin kivikost, vähä se ol ruostes päält se kannu mut aitto tavara ol sisäl, rehelisen miehen mää vei se paikallisel polis miehel, ei ol mittä asiat kuulun kaiket se sen liiveihis kaadoi.
- Anonyymi
Googlaamalla ”pirtu luvia” löytyi luettelo v. 1933 salakuljetuksesta tuomituista. Luettelosta löytyi hakusanalla ”luvia” kuusi raastuvan oikeuden tuomittua henkilöä silloiselta Luvialta. Onko heistä säilynyt tarinoita?
- Anonyymi
Muistan kuulleeni juttua henkilöstä, jolla oli piirongin laatikot niin täynnä rahaa että nauratti. Nimeä en tiedä.
- Anonyymi
Suomen tuonnista noin 40% oli luvian kautta tuotua. Kieltolain aikana.
- Anonyymi
Tuo on silkkaa humpuukiväitettä. Sellaiset suursalakuljettajat kuin Algot Niskat ja kumppanit eivät operoineet lähelläkään Luviaa. Ei Luvian saaristo edes ole niin saarien ja pako- ja suojapaikkojen kyllästämä kuin esim. laaja Turunmaan merialue. Karttoja katsomalla tämän huomaa. Paljon salakuljetuksesta hoitui myös etelässä, esim , Sipoon kautta. Jos tarkastellaan myös veneillä salakuljetuksesta kiinni jääneitä, heitä on vaikka juuri Sipoossa lukumääräisestikin paljon enemmän kuin Luvialla, kertoo sekin jostakin jotakin. On myös muistettava, että erityisesti eteläisen suomen rannikolla huomattavan määrän janojuomaa kuljettivat Viron kansalaiset, hekin muuten ovat noissa kiinnijäämistilastoissa aika hyvin edustettuina, kertokoot myös se jotakin!
Jostain ihmeen syystä juuri Luvian osuutta asiaan on merkillisesti "romantisoitu" ja liioiteltu. salakuljetusta harjoitettiin ihan Luvian mitassa paljon jo pelkästään Luvian naapureissa, etelässä Eurajoella ja Raumalla ym., pohjoisessa Ahlaisissa, Merikarvialla jne.
Itse olen syntynyt ja varttunut Luvian saaristossa, jotain ihan totuuksiakin olen saattanut kuulla kun niin isoisä kuin isäkin kalastivat siellä ulkosaaristossa myös kuumimpaan pirtuaikaan... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on silkkaa humpuukiväitettä. Sellaiset suursalakuljettajat kuin Algot Niskat ja kumppanit eivät operoineet lähelläkään Luviaa. Ei Luvian saaristo edes ole niin saarien ja pako- ja suojapaikkojen kyllästämä kuin esim. laaja Turunmaan merialue. Karttoja katsomalla tämän huomaa. Paljon salakuljetuksesta hoitui myös etelässä, esim , Sipoon kautta. Jos tarkastellaan myös veneillä salakuljetuksesta kiinni jääneitä, heitä on vaikka juuri Sipoossa lukumääräisestikin paljon enemmän kuin Luvialla, kertoo sekin jostakin jotakin. On myös muistettava, että erityisesti eteläisen suomen rannikolla huomattavan määrän janojuomaa kuljettivat Viron kansalaiset, hekin muuten ovat noissa kiinnijäämistilastoissa aika hyvin edustettuina, kertokoot myös se jotakin!
Jostain ihmeen syystä juuri Luvian osuutta asiaan on merkillisesti "romantisoitu" ja liioiteltu. salakuljetusta harjoitettiin ihan Luvian mitassa paljon jo pelkästään Luvian naapureissa, etelässä Eurajoella ja Raumalla ym., pohjoisessa Ahlaisissa, Merikarvialla jne.
Itse olen syntynyt ja varttunut Luvian saaristossa, jotain ihan totuuksiakin olen saattanut kuulla kun niin isoisä kuin isäkin kalastivat siellä ulkosaaristossa myös kuumimpaan pirtuaikaan...Niin, kummasta saa varmemmin kaadettua hirven pellolta vai metsästä, eipä tuohon muuta.
- Anonyymi
Pirtu on puhdas ja hyvä jopa mauton alkoholi , jota lääkärit ja apteekkaritkin käyttää lääkinnällisiin tarkoituksiin kohtuurella . Ihan toista kuin kotona keitetty pontikka . Muistan kuinka opettaja koulussa näytti 60 luvulla miten eläimiä voi säilöä pirtuun ja miten hyvin ne siinä säilyvät ja on museoita jossa pirtuun on säilötty epämuodustuneita sikiöitä ja muita kummallisuuksia . Paljon terveempää se on kuin tämä nykyinen keskiolut josta saa vatsan sekaisin ja paskat housuihin jos enemmän juo .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1621576Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281546Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701348Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2251252- 1281125
Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1751096Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3271094Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271047Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3111040- 781036