Olisin hankkimassa uutta sähkökiuasta vanhan tilalle ja nyt heräsi kysymys tulevan kiukaan tehoista.
Vanha kiuas lähti jo viikkoja sitten kaatopaikalle kylppäriremontin alkuvaiheessa, joten en sen teknisiä tietoja enää mistään löydä. Oletan että vanha kiuas oli teholtaan 6kW. Sähkötaulussa on 3x16A sulakkeet ja siellä lukee sulakkeiden kohdalla 6kW, 16/25 ja 5x2,5 S tai jotakin sinnepäin. Oletan että tuo viimeinen kertoo käytettyjen johtojen poikkipinta-alan?
Esim. Helon ja Kastorin kiukaiden teknisissä tiedoissa mainitaan 6kW kiukaille vaatimuksena 3x10A sulakkeet ja 5x1,5mm2 johdot. 8kW kiukaille puolestaan vaatimuksena on 3x16A sulakkeet ja 5x2,5mm2 johdot.
Voinko siis halutessani valita vapaasti joko 6kW tai 8kW kiukaan vai voiko tuollainen 8kW kiuas aiheuttaa ongelmia? Eri valmistajien suositukset saunan kokoon vaihtelevat noiden välillä.
Sähkökiukaan teho ja sopivuus?
17
11020
Vastaukset
- teme
Niin se kiukaan tehohan tulisi valita saunan pinta-alan tai oikeammin tilavuuden perusteella. Valmistajien kotisivuilta ja jälleenmyyjiltä varmaan löytyy tähän apua.
Sähköteknisesti voit valita vapaasti 6 tai 8kW:n kiukaan.- J_W
Tätä teho/kokotarvetta juuri parhaillaan pohdin. Saunamme tilavuus on n. 8m3. Helon suositusten mukaan 6kw kiuas riittää 5-9m3 saunaan ja Kastor puolestaan suosittelee samaa 5-8m3 saunaan. Tuo 8m3 saattaa olla aika yläkanttiin noille 6kW kiukaille? 8kW kiukailla vastaavat suositukset ovat 8-12m3 (Helo) ja 7-12m3 (Kastor).
Sähköteknisesti siis ei olisi väliä minkä noista teholuokista valitsen? Ei kai siitäkään ole mitään haittaa jos kiukaalle on 3x16A sulakkeet vaikka se tarvitsisikin ainoastaan 3x10A sulakkeet? - 8 kw kiukaan
J_W kirjoitti:
Tätä teho/kokotarvetta juuri parhaillaan pohdin. Saunamme tilavuus on n. 8m3. Helon suositusten mukaan 6kw kiuas riittää 5-9m3 saunaan ja Kastor puolestaan suosittelee samaa 5-8m3 saunaan. Tuo 8m3 saattaa olla aika yläkanttiin noille 6kW kiukaille? 8kW kiukailla vastaavat suositukset ovat 8-12m3 (Helo) ja 7-12m3 (Kastor).
Sähköteknisesti siis ei olisi väliä minkä noista teholuokista valitsen? Ei kai siitäkään ole mitään haittaa jos kiukaalle on 3x16A sulakkeet vaikka se tarvitsisikin ainoastaan 3x10A sulakkeet?ei juuri kalliimpi ja teho riittää paremmin.
Jos kuitenkin laitat 6 kw niin vaihda sulakket 10 A kokoisiksi niin suojaa paremmin. - J_W
8 kw kiukaan kirjoitti:
ei juuri kalliimpi ja teho riittää paremmin.
Jos kuitenkin laitat 6 kw niin vaihda sulakket 10 A kokoisiksi niin suojaa paremmin.Kiitos tiedosta koskien sulakkeita!
Sähkömieshän tuon uuden kiukaan aikanaan kuitenkin asentaa ja varmasti hän olisi huomannut noiden sulakkeiden vaihtotarpeen(?). Mutta itse tykkään miettiä ja käydä läpi kaikkia asiaan liittyviä ja mahdollisesti eteen tulevia seikkoja.
Ihmettelen vaan että miksi vanhalla 6kW kiukaalla sitten on ollut nuo 3x16A sulakkeet kun noissa mainitsemissani tapauksissa on 3x10A? No, ehkä nuo suositukset/vaatimukset vaihtelevat? - s-käri
J_W kirjoitti:
Kiitos tiedosta koskien sulakkeita!
Sähkömieshän tuon uuden kiukaan aikanaan kuitenkin asentaa ja varmasti hän olisi huomannut noiden sulakkeiden vaihtotarpeen(?). Mutta itse tykkään miettiä ja käydä läpi kaikkia asiaan liittyviä ja mahdollisesti eteen tulevia seikkoja.
Ihmettelen vaan että miksi vanhalla 6kW kiukaalla sitten on ollut nuo 3x16A sulakkeet kun noissa mainitsemissani tapauksissa on 3x10A? No, ehkä nuo suositukset/vaatimukset vaihtelevat?Itsellä myös 6kw ja 3x16A/2,5 neliön johto, sulakkeet olleet jo yli 20v.Voisi laittaa 8kw kiukaan kylläkin.Mutta on kerros talon sisällä ja lautavuoraus niin 6kw riittää,vaihdettu uudeksi pari vuotta sitten.Jos betoni tai kivi seinät kannattaa valita 8kw malli.
- tarkastaja
8 kw kiukaan kirjoitti:
ei juuri kalliimpi ja teho riittää paremmin.
Jos kuitenkin laitat 6 kw niin vaihda sulakket 10 A kokoisiksi niin suojaa paremmin.16 A sulakkeet toimivat johdon ylivirtasuojana. Niiden tulee toimia sekä ylikuormitus- että oikosulkusuojina.
Ylikuormitustilanne lienee kohtuullisen mahdoton kiinteällä kuormituksella ja oikosulkutilanteessa molemmat toimivat viimeistään 5 sekunnissa.
En siis näe käytännössä mitään eroa sillä, kumpia sulakkeita käyttää. - J_W
tarkastaja kirjoitti:
16 A sulakkeet toimivat johdon ylivirtasuojana. Niiden tulee toimia sekä ylikuormitus- että oikosulkusuojina.
Ylikuormitustilanne lienee kohtuullisen mahdoton kiinteällä kuormituksella ja oikosulkutilanteessa molemmat toimivat viimeistään 5 sekunnissa.
En siis näe käytännössä mitään eroa sillä, kumpia sulakkeita käyttää.Ok. Taidan siis pitää vanhat sulakkeet sellaisina kuin ovat tähänkin mennessä olleet. Olipa se tuleva uusi kiuas sitten 6 kW tai 8 kW niin nuo 3 x 16 A saavat jäädä.
- Anonyymi
homo
saunapalo!
- Jesse James
Laita ihmeessä 8kW. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole, varsinkin kun kyseessä ei ole mikään ihan pieni sauna.
Sauna lämpiää isommalla kiukaalla nopeammin ja siten säästää sähköä! Termostaatti kuitenkin hoitaa saunan saman lämpöiseksi molemmilla kiukailla.
Huomaa kuitenkin, että 6 ja 8 kW kiukaiden suojaetäisyyksissä on eroja...- J_W
Tuota nopeampaa ja parempaa lämpenemistä itsekin ajattelin 8kW kiukaan tuovan. Sähkön säästöstä en ole varma koska kuluttaahan se 8kW myös siinä lyhyemmässä ajassa enemmän sähköä.
Hyvä että mainitsit nuo suojaetäisyydet. Niitä en ollut huomioinutkaan. Tosin näyttävät kyllä onneksi olevan aika pieniä erot 6kW ja 8kW kiukaiden välillä. - Ted Nugent
J_W kirjoitti:
Tuota nopeampaa ja parempaa lämpenemistä itsekin ajattelin 8kW kiukaan tuovan. Sähkön säästöstä en ole varma koska kuluttaahan se 8kW myös siinä lyhyemmässä ajassa enemmän sähköä.
Hyvä että mainitsit nuo suojaetäisyydet. Niitä en ollut huomioinutkaan. Tosin näyttävät kyllä onneksi olevan aika pieniä erot 6kW ja 8kW kiukaiden välillä.alempana on juttua talon huipputehosta. Jos sulla on 3x25A pääsulakkeet, sähkölämmitys,jne. Saattaa kovilla pakkasilla sähköuunissa kinkkua paistettaessa ja saunaa lämmitettäessä tuo 6...8kW aiheutuva 2kW lisäys pamauttaa pääsulakkeet. Mutta tuskinpa se on niin nakillaan. Mutta jos oikein huono tuuri on ja se onkin niin nakillaan, niin pääsulakkeet voi pamahtaa ko. tilanteessa. Ei se varmaan sähkön kulutuksessa näy juurikaan, oli siinä kumpi vaan. Termostaatti pätkii eri tahtiin vaan noissa malleissa. Hetkellisesti isompi ottaa tietenkin enemmän virtaskaa, mutta se pitää samalla termostaatti asetuksella hieman pitempiä taukoja kuin se pienempi malli.
- Rakentaja timppa
suosittelen Harvian hetivalmis kiuasta.
Saat hyvät löylyt.- kokenut
Voin suositella minäkin varsinkin jos haluaa kompostoida saunan puuosat. Ne ovat aina kylmät ja märät. Lauteella kasvaa kellarisieniä.
- On rutikuiva sauna
kokenut kirjoitti:
Voin suositella minäkin varsinkin jos haluaa kompostoida saunan puuosat. Ne ovat aina kylmät ja märät. Lauteella kasvaa kellarisieniä.
Vaikka onkin tollainen "heti-valmis". Minulla toimii saunassa kunnon tuuletus, enkä lotraa sen veden kanssa ihan älyttömiä. Ostin sen 12 vuotta sitten, ja puuosat on saunassa kuin uudet.
- Rakentaja timppa
kokenut kirjoitti:
paljonko sulla on saunassa lämpö, mulla on 27 ja tuuletrus toimii hyvin
- Anonyymi
ja rahaa kuluu, ei haittaa jos sitä on liikaa.
- Kiuas-Keijo
Sähkäri asensi 8kW kiukaan 3*10A sulakkeisiin, ja sanoi että kyllä pitäisi kestää...ja on vielä ainakin toiminut?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1176096Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334217- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582120Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441892- 1441819
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579