Valtio tukee maataloutta miljardein ja ensi vuonna se tukee maatalousyrittäjien eläkkeitä 735 miljoonalla. Summalla rahoittaisi kaikki toimeentulotuet ja puolet lapsilisistä.
Valtion tuen ansiosta maatalousyrittäjät joutuvat maksamaan
eläkkeistään vähemmän kuin palkansaajat tai muut yrittäjät.
lisää HS 23.9.2019
Viljelijöiden eläke-etu yhä kalliimpi
43
<50
Vastaukset 43
- Anonyymi
Maataloustuista löytyy paljon tietoa:
Ruokavirasto/Tuet ja rahoitus /Tukipäätöksiä loppuvuodelle 2019
Syyskuusta 2019 alkaen tukia maksetaan mm.
-sokerijuurikkaan kuljetustuki, maksuprosentti 100%
-luonnonhaittakorvaus 85%
-luonnonmukaisen tuotannon korvaus 85%
-kasvihuonetuotannon tuki 40%
-porotalouden eläinkohtainen tuki 100%
-mehiläistalouden tuki 100%
-metsämarjojen ja -sienten varastointituki 100%
-ympäristökorvaus 100%
-ympäristötuen erikoiskorvaus 100%
-eläinten hyvinvointikorvaus 100%
-kansalliset peltotuet 100%
-viherryttämistuki 95%
-nuoren viljelijän tuki 95%
-peltokasvipalkkio 95%
-EU:n lypsylehmäpalkkio 70%
-EU:n nautapalkkio 70%
Lista jatkuu : Kevät 2020
Tietoa löytyy Ruokaviraston sivuilta.
Tietoa on sivukaupalla. 'Tutkimukseni' jäi kesken mistä maksuprosentti lasketaan,
korvauksia prosentteina peltohehtaareistako tms.
Suurimmat tuet ovat yli miljoona tilaa kohti tai siinä paikkeilla.
Kokonaistuki pari miljardia jakautuu noin 50000:lle tilalle.
Kannatan suomalaista maataloutta ja arvostan suomalaista viljelijää
ja suomalaista puhdasta ruokaa,
mutta miksi ruoka on aika kallista Suomessa, vaikka tuotantoa verorahoilla tuetaan paljon ?
Onko ruoka Suomessa kallista/tukiin nähden ?
Omaan kukkaroosi nähden ?- Anonyymi
Saako kauppa saa enemmän leivästä ja maitolitrasta kuin viljelijä ? Se olisi mielenkiintoista tietää. Maatilalliset valittavat huonoa kannattavuutta aika suurilta tuntuvista huolimatta.
Kuinka moni tilallinen on joutunut lopettamaan vuoden sisällä ? Maatalous on mysteerio. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saako kauppa saa enemmän leivästä ja maitolitrasta kuin viljelijä ? Se olisi mielenkiintoista tietää. Maatilalliset valittavat huonoa kannattavuutta aika suurilta tuntuvista huolimatta.
Kuinka moni tilallinen on joutunut lopettamaan vuoden sisällä ? Maatalous on mysteerio.Maidon tuottaja saa litrasta n.40 senttiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maidon tuottaja saa litrasta n.40 senttiä.
Kaupalta vai kaikkine tukineen?
Valio on maidontuottajien omistama ?
Miten se skulaa käytännössä ?
- Anonyymi
Vuonna 2016 maatalousyrittäjien Myel-työtulo oli keskimäärin 19 200 euroa. Heidän omaeläkkeensä, jossa on mukana työeläke ja Kelan eläkkeet, oli keskimäärin 1 110 euroa. Se on noin 500 euroa matalampi kuin muulla eläkeläisväestöllä.
Kadehtikaa !!!- Anonyymi
Suomessa on noin 1,5 miljoonaa eläkeläistä. Puoli miljoona suomalaista saa eläkettä alle 1200 euroa, siitä osa saa alle 1000 euroa. Toiset puoli miljoonaa saa eläkettä 1500-1600 euroa.
- Anonyymi
Miksiköhän maanviljelijä ei itse maksa enemmän eläkettä itselleen ?
Niin tekee tavallinen palkansaajakin palkan tasosta riippumatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksiköhän maanviljelijä ei itse maksa enemmän eläkettä itselleen ?
Niin tekee tavallinen palkansaajakin palkan tasosta riippumatta.Jos vuosiansio on n.20 000 euroa, ei siitä paljon enempää maksella....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa on noin 1,5 miljoonaa eläkeläistä. Puoli miljoona suomalaista saa eläkettä alle 1200 euroa, siitä osa saa alle 1000 euroa. Toiset puoli miljoonaa saa eläkettä 1500-1600 euroa.
Eläkkeensaajista n.280 000 (n.12% ) saa eläkettä alle 1300€/kk.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni saa takuueläkettä on noin 750 euroa.
Ei ketokiiloilla niin huonosti mene.
He maksavatkin eläkettään vähemmän.
Ja omasta maasta nousee ruokaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos vuosiansio on n.20 000 euroa, ei siitä paljon enempää maksella....
Ai maksella ? Vuosiansioni oli noin 20000 euroa viimeisillään = Valtion pienet palkat.
Maksoin enemmän eläkettä kuin ketokiila samasta palkasta.
Ketokiila saa valtion tukea, minä en saanut.
Silti ketokiila ei pysty maksamaan enemmän
tai ei tarvitse, valtio tukee eläkettäkin 25%:lla.
Omapahan on ketokiilan asia.
Minä en valita, pärjään kohtuullisesti,
"suu säkkiä myöten." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai maksella ? Vuosiansioni oli noin 20000 euroa viimeisillään = Valtion pienet palkat.
Maksoin enemmän eläkettä kuin ketokiila samasta palkasta.
Ketokiila saa valtion tukea, minä en saanut.
Silti ketokiila ei pysty maksamaan enemmän
tai ei tarvitse, valtio tukee eläkettäkin 25%:lla.
Omapahan on ketokiilan asia.
Minä en valita, pärjään kohtuullisesti,
"suu säkkiä myöten."''Vuosiansioni oli noin 20000 euroa viimeisillään...''
Joopa joo:)))) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
''Vuosiansioni oli noin 20000 euroa viimeisillään...''
Joopa joo:))))Miten niin "joopa joo" ?
Valtion toimistoakkojen palkat oli tosi pieniä, en saanut edes 2000 euroakaan/kk bruttona
kun jäin eläkkeelle yli yli 10 vuotta sitten.
Nykyään esim. lähihoitaja aloittaa 1800-1900 euron palkalla.
Pieniä palkkoja on ihan oikeasti olemassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin "joopa joo" ?
Valtion toimistoakkojen palkat oli tosi pieniä, en saanut edes 2000 euroakaan/kk bruttona
kun jäin eläkkeelle yli yli 10 vuotta sitten.
Nykyään esim. lähihoitaja aloittaa 1800-1900 euron palkalla.
Pieniä palkkoja on ihan oikeasti olemassa.Selailin vanhoja virkaehtosopimuksia ja palkkataulukoita. Vuonna 2007 alle 2000€/kk sai työsuhdesopimuksella oleva konttoriapulainen. Kaikkien muiden palkat oli yli 2000€/kk.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni saa takuueläkettä on noin 750 euroa.
Ei ketokiiloilla niin huonosti mene.
He maksavatkin eläkettään vähemmän.
Ja omasta maasta nousee ruokaa.Keskimääräinen maatalousyrittäjä tekee töitä 39 vuotta, jää 62-vuotiaana eläkkeelle ja saa eläkettä 1 100 euroa
Takuueläkkeen 750 saa sellainen joka ei ole tehnyt päivääkään töitä ja viljelijä saa 1100 eli 350 yli takuueläkkeen. Paljonko tuota 350 pitäisi vielä supistaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eläkkeensaajista n.280 000 (n.12% ) saa eläkettä alle 1300€/kk.
Alle 1250€/kk eläkettä saa lähes 40% eläkeläisistä. 44% naisista ja n. 30% miehistä!
Näin kertoo IS/TalSa 17.09.2019. Siis melkein 600 tuhatta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskimääräinen maatalousyrittäjä tekee töitä 39 vuotta, jää 62-vuotiaana eläkkeelle ja saa eläkettä 1 100 euroa
Takuueläkkeen 750 saa sellainen joka ei ole tehnyt päivääkään töitä ja viljelijä saa 1100 eli 350 yli takuueläkkeen. Paljonko tuota 350 pitäisi vielä supistaaTakuueläke on nyt 785 e/kk ja nousee ensi vuonna 835 euroon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selailin vanhoja virkaehtosopimuksia ja palkkataulukoita. Vuonna 2007 alle 2000€/kk sai työsuhdesopimuksella oleva konttoriapulainen. Kaikkien muiden palkat oli yli 2000€/kk.
Virkasuhteiset oli eri kuin työsopimusuhteiset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selailin vanhoja virkaehtosopimuksia ja palkkataulukoita. Vuonna 2007 alle 2000€/kk sai työsuhdesopimuksella oleva konttoriapulainen. Kaikkien muiden palkat oli yli 2000€/kk.
A 8 taisi olla pienin valtion virkamiehen taulukkopalkka aikoinaan.
- Anonyymi
Lopetetaan tuet ja lisätään ruuan hintaa vaikka 30 %, kyllä mulle käy, käykö muille.
Tai lopetetaan ruuan tuotanto ja ostetaan ruokaa ulkomailta.
Maataloustuottajia on monenlaisia, jotkut pärjää hyvin ja joidenkin tuntipalkka jää muutamaan euroon.
Maataloutta tuetaan vähän joka maassa riippuen maan olosuhteista.- Anonyymi
Minulle käy, minulle on sama maksanko tukea vai maksanko tuen kaupassa tuotteen hinnassa.
Ruokamenoni max parisataa kuussa tuskin heilahtaisi paljon mihinkään.
Eläkkeeni on 950 euroa/kk.
Verojen kai kuuluisi vastaavasti hiukan laskea jos verorahoilla ei tuettaisi maataloutta eikä maksettaisi maanviljelijöitten eläkkeistä osaa ?
- Anonyymi
Lisäaineiden kylväminen saa jo riittää.
- Anonyymi
Mitä lisäaineita mielestäsi kylvetään ? Kerro !
Ruokien valmistusprosesseissa köytetään sallittuja lisäaineita
mutta en ole kuullutkaan että niitä kylvetään ?!
- Anonyymi
En ymmärrä "maatalouspolitiikkaa" yhtään mutta en kadehdi ketään, viljelijöitäkään.
Viime vuonna parhaaseen sesonkiaikaan kukkakaali maksoi yli neljä euroa kilo.
Se on paljon ruoasta joka on 90% vettä.
Suotuisien viljelyolosuhteitten takia kukkakaalia kypsyi yht'aikaa liikaa,
joten puolet kukkakaalisadosta ajettiin kaatopaikoille.
Pieneläkeläisenä toivoi että olisi hintaa olisi voinut vaikka euron/kg laskea,
ehkä kauppa olisi käynyt paremmin ja korvannut hinnanlaskun.
Samaan aikaan ja koko ajan myydään pakastekukkakaalia alle kaksi euroa kilo. Jos olisin nuori en uskaltaisi alkaa maaviljelijäksi, enkä alkaisi uudestaan yritystoimintaan.
Toisen palveluksessa ainoastaan teet palkkasi eteen mikä vaaditaan.
Nykyään maanviljely vaatii älyttömästi pääomaa verrattuna 50 vuotta sitten, navetat on ison tehtaan kokoisia ja peltoa 100 hehtaaria näin äkkiseltään ajateltuna vaikken tunne alaa.
Jos tienaat sitten tavallisen työmiehen palkan on siinä järkeä.- Anonyymi
Moni nuori viljelijä on kaulaansa myöten suurissa veloissa, vaikka aina ovat kiinnelainoilla pelanneet.
Tietysti keillä on hyvää metsää turvana , niin on iso jelppi.
Olitko Pertikki maaseutuyrittäjä?
Minä olen kokeillut maajussina leipää tienata, vaan piti siitä luopua, ja siirtyä palkolliseksi.
Se on taakse jäänyttä, nyt pieneläkeläisenä , mikäpä ku terveyttä riittäisi. Anonyymi kirjoitti:
Moni nuori viljelijä on kaulaansa myöten suurissa veloissa, vaikka aina ovat kiinnelainoilla pelanneet.
Tietysti keillä on hyvää metsää turvana , niin on iso jelppi.
Olitko Pertikki maaseutuyrittäjä?
Minä olen kokeillut maajussina leipää tienata, vaan piti siitä luopua, ja siirtyä palkolliseksi.
Se on taakse jäänyttä, nyt pieneläkeläisenä , mikäpä ku terveyttä riittäisi.En ollut maajussina, suvussa ja tutuissa on ollut viljelijöitä silloin kun rakennemuutos ei vielä vaikuttanut, kerkesivät luopua iänpuolesta päästessä eläkkeelle.
Itse pienyrittäjä/ammatinharjoittajana lopetin ennen eläkeikää.
- Anonyymi
Eu on maanviljelys- ja matu-unioni. EU:n tarkoituksena on päättää miten paljon maataloustukia saa jakaa ja miten matut jaetaan maiden kesken
Tukia rohmuavia maita on esim. Ranska, jossa ei ole kepupuoluetta niin kuin ei muissakaan maissa (jotain ex-kom maiden yksityisedustajia lukuunottamatta)
ja tukirohmut jakavat mielellän Lähi-Idän ja Afrikan ex-siirtomaiden
matut Suomeen mutta eivät jaa siellä olevia yritystensä omistuksia
https://www.suomenuutiset.fi/hurri-isssa-rinteen-hallitus-toteuttaa-talouspoliittista-sabotaasia/ - Anonyymi
Yrittäjät ovat yrittäjiä ja heillä ei veroilmoitus ole sama kuin työtätekevillä, tätä ei näy kansa tietävän. Suomessa kai valtio hoitaa kansan eläkkeet näin ei ole enään monilla Ruotsissa, täytyy olla omat aivot---tosin 80% Ruotsissakin kulkee samaan tahtiin, ei minulla.
- Anonyymi
Palkansaajat ja yrittäjät maksavat itse eläkettään Suomessa.
Kansaneläkettä saa vielä joku harva, jolla ei ole ollenkaan työeläkettä.
Vain maatilallisten eläkkeisiin osallistuu valtio maksamalla noin 1/4 osa niistä.
Outoa ? Miksi ?
Ne saa muutenkin tukia niin pirusti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palkansaajat ja yrittäjät maksavat itse eläkettään Suomessa.
Kansaneläkettä saa vielä joku harva, jolla ei ole ollenkaan työeläkettä.
Vain maatilallisten eläkkeisiin osallistuu valtio maksamalla noin 1/4 osa niistä.
Outoa ? Miksi ?
Ne saa muutenkin tukia niin pirusti.Apina mainen vastaus----apinalta yrittäjillä on suuret mahdollisuudet alentaa tuloa siirtää sitä eläkemaksuilla 30% oli mielessä.
On turhaa puhua paskaa.
- Anonyymi
Miljardi kuluu maatalouseläkkeisiin.
"Valtion osuus rahoituksesta noin 70 prosenttia
Maatalousyrittäjien eläke- ja sosiaalietuusjärjestelmä on vahvasti valtion tukema. Valtion rahoitusta on tarvittu koko Melan olemassaolon ajan maatalouden voimakkaan rakennemuutoksen vuoksi. Työiässä olevat yrittäjät eivät pystyisi ilman valtion mukanaoloa maksamaan eläkkeellä olevien maatalousyrittäjien eläkkeitä."
https://www.mela.fi/fi/tietoa-melasta/mela-lukuina- Anonyymi
Kaikki muut Suomessa maksavat i t s e eläkettään.
Miksi toisen yrittäjän tai palkansaajan pitää oman eläkkeensä maksamisen lisäksi maksaa maatalousyrittäjänkin eläkettä ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi toisen yrittäjän tai palkansaajan pitää oman eläkkeensä maksamisen lisäksi maksaa maatalousyrittäjänkin eläkettä ?Kuka maksaa pelkällä kansaneläkkeellä elävän eläkemaksut? Minä a inakin monen. Osta itsellesi maatila kultakaivokseksi. Miksikähän moni siirtyy maanviljelyksestä muihin ammatteihin? Hyvä, että joku tuottaa ruokaa. Ja ns maataloustuki on vastikkeellista, ei voi verrata esim. työttömyystukeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi toisen yrittäjän tai palkansaajan pitää oman eläkkeensä maksamisen lisäksi maksaa maatalousyrittäjänkin eläkettä ?Aika harva maksaa eläkemaksunsa itse. Palkansaajilla sen maksaa työnantaja. Hän maksaa itse joka pystyy näyttämään tiliotteeltaan että on maksanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika harva maksaa eläkemaksunsa itse. Palkansaajilla sen maksaa työnantaja. Hän maksaa itse joka pystyy näyttämään tiliotteeltaan että on maksanut.
Silloin, kun eläkemaksupidätys oli 21 %, niin työnantaja maksoi 17 % ( bruttopalkkasummasta ) palkan päälle eläkemaksua ja työntekijältä perittiin brutosta 4 %.
Nykyisiä prosentteja en tiedä.
Sen lisäksi työntekijältä pidätettiin brutosta muistaakseni sairasvakuutusmaksun nimellä 1,5 %.
- Anonyymi
Sama kuin Suomi on veroparatiisi ja näin maataloudessa 2 kertaa.
- Anonyymi
Suomi on maanviljelijän paratiisi.
Niin tuettu niin tuettu mutta
aina vaan menee huonosti.- Anonyymi
Maanviljelijät saavat nykyään niin suuret tuet, ettei koskaan ennemmin!
Satoja tuhansia riihikuivaa rahaa tipahtaa tilille ja aina enemmän, mitä enemmän olet hamstrannut maata.
Sitten vielä kehdataan valittaa!
Jos olisi vanha systeemi, rahaa olisi vaurastumiseen muillakin, kuin manviljelijöillä.
- Anonyymi
Jotkut suomalaiset maanviljelijät ostivat jopa Virosta maata halvalla ahneina EU-tuille.
Samoin tanskalaiset Puolasta, rikastuakseen EU-tuilla,
mutta eihän laitonta ole,
kertoo vain tukien anteliaisuudesta.- Anonyymi
Muistelen, jonkun potunviljelijän menneen 90-luvulla Karjalan kannakselle toivorikkaana istutti useita hehtaareja. Jotain häikkää tuli , en muista mitä, kun on jo aikaa. Varastivat kai ja ehkä viranomaisten näkemykset.
- Anonyymi
Kukahan täällä purkaa vanhaa katkeruuttaan? Juuri luin, että maanviljelijöiden tulot senkun laskevat. On ihme, että joku vielä jaksaa yrittää. Kyllä me, jotka kelvollista palkkaa olemme saaneet, olemme maksaneet yhden sun toisen edestä siitä suurempaa numeroa tekemättä. Maataloustuen nimi pitäisi muuttaa, on oikeastaan tukea kuluttajalle, vastikkeellista vielä kaiken lisäksi.
- Anonyymi
Eikö väliporras eli kauppias nyhdä parhaimmat rahat maataloustuotteista ?
Kuka tukee ketä ?
Ruokaa ostamattakaan ei voi olla.
Maksan mielellään tuottajalle,
mutta tuottamisen pitäisi kannattaa sinällään.
Meillä on ruoka Europan keskihintaista tai jopa kalleimmasta päästä
vaikka tuotantoa tuetaan.
Soisin maatilallisen tienaavan enemmän rehkimisestään
ympäri vuorokauden kaikkina vuodenpäivinä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puukotus Kajaanissa
Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu591541- 261174
- 841034
- 42847
- 65816
- 92784
Humalassa autolla ajo.
Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.14737Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i19715Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.
Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.131715- 115676
Suloinen ja herkkä
Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.31615- 4612
Jäljitelmä Birginit
Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �143610- 43591
Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol45570- 19546
Anteeksi J-mies
Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t73537- 43536
Hyvää yötä hurmuri
Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä24523Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle
Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke17477