Karpalot ovat jo poimittavissa

Anonyymi

Kävin suossa tutkimusretkellä ja kahmin parisen litraa noita terveyspommeja talteen talven varalle. Niitä oli kahden värisiä, yleisemmin punaisia, mutta joissain mättäissä miltei mustia kuin tummat viinirypäleet.

4

104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

kurjenmarjan eli karpaleen muoto vaihtelee jännästi lähes pikkukarpalon mittaluokkaa olevista aina suurimpiin miltein kirsikan kokoisiin jötkäleisiin. Siinä välimuotoina voi tavata sukkulamaisen, pitkulaisen muotoisia sekä molemmista päistä hieman litystyneitä möllyköitä. Tarkoitus olis saada edes maistiaisia, edes pariin pussiin. Keväällä voi sitten jatkaa kun päivät ovat lämpimiä ja pitkään valoisia. Samoin kuin puolukkaa, on karpaloitakin epätasaisesti täälläkin. On puhuttu erikoisen hyvästä sadosta joten ans kattoo sitte, ainakin noilla parilla huippupaikalla ajattelin käväistä...
      ja mikä ettei, myäs alkoholiin voisi uuttaa jonkun erän ja tehdä näin niistä likööriä.

• Anonyymi

Ensikertaa minäkin perehdyin karpalon poimintaan, kun puolukkaa ei tänne etelään paljoa tullut.
      Mutta ilokseni huomasin kuinka paljon löytyi karpaloa. Parisankoa jo kerännyt. Muutenkin märillä soilla vietetty aika on hienoa luonnon tarkailua, Muutenhan tuolla ei tule paljoa käytyä.
      tämä etelän karpalo on sitä suurempaa lajiketta ja sen kyllä huomaa. On melkein yhtä nopeata poimia kuin mustikkakin jos hyvän suon löytää.
      Happamia tosin, mutta hyviä.

• Anonyymi

Karpaloita näyttää olevan netissäkin myynnissä yllinkyllin esim. torilla ja hinnat eivät päätä huimaa. Oikein ihmetellä täytyy, kuka viitsii kolmellakin eurolla litraa poimia ja puhdistaa. Hyvä sikäli, jos ei itse viitsi suossa rämpiä niin ei ainakaan ilman tarvitse olla.

• Anonyymi

Karpaloa on tullut noukittua kolme litraa tunnissa, eli kymmenen litran ämpäri täyttyy reilussa kolmessa tunnissa. Koneella ja Tampereen ympäristössä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      132
      4784
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      3232
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      113
      2644
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      46
      2211
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      259
      1753
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      47
      1689
    7. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1577
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1516
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1500
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1221
    Aihe