37-jalkaisten testi Vene-lehdessa

Janne

Uusimmassa vene-lehdessa oli 37-jalkaisten pursien vertailutesti, jossa verrattiin Elan 37, FG 37 ja X-37 keskenaan. Artikkelin luettuna jokainen vene vaikutti kiinnostavalta, olivathan kaikki veneet uusia/uudehkoja konstruktioita joihin kaikkiin pystynee liittamaan sanan "performance".
Itsellani ei ole talla hetkella venetta mutta ko. urheilullinen ja nopea asuttava matkapursi tuntuu kiinnostavalta. Mutta ainoa merkittava ero veneissa oli niiden HINNAT.
Skandinaaviset FG ja "Eksa" maksavat hulppeat 200k Euroa eli 1,2mio mummoa. Elan taas n 125k.
Mista voi nain suuri ero johtua, se etta tyopalkat skandinaviassa ovat suuremmat kuin sloveniassa on selvaa, mutta se ei voi selittaa kuin osan erosta. (teettaahan FG myos virossa runkoja, onko viron ja slovenian palkkaero nain suuri?)
Kaikki veneet oli varustettu paasaantoisesti hyvilla luotettavilla varusteilla ja heloituksella.
Vai onko kyseessa veistamoiden pienet/suuret sarjat vai maksetaanko taalla perapohjolassa haijysti vain "skandi"lisaa?
Omasta mielesta tuntuisi hurjalta investoida noin paljon enemman "samaan" veneeseen. Toisaalta onhan noita bavarioitakin olemassa jotka ovat urheilullisia (Match 35 ja 38), mutta joiden ulkoinen laatu (sisustus ainakin oman nakeman mukaan) ei ole kylla mitaan ihmeellista.

Mika on arvoisan Raadin tuomio em. kolmeseiskoista?

29

6088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bavaria 35 Match

      Millä sivulla testi on, ei löytynyt kun Bavaria 35 Match testi. Vai asutko kehäkolmosen ulkopuolella jonne lehdet tulevat myöhemmin ja luet vanhoja lehtiä.

      • Janne

        , oikeassa olet, Janne asuu kehaIII ulkopuolella, tarkemmin sanottuna n 1600km sen etelapuolella. Vajaa viikko sitten tuo em katsausnumero oli tuorein seutulassa myynnissa ollut.


    • pituus

      Kyllä siinä työpalkoillakin on osuutensa, mutta os tehdään vain muutama vene vuoteen, niin siinä ei saada sarjatuotannon hyötyjä. Suunnitteluun ei voi panostaa paljoa, eikä ole mahdollisuutta hankkia kalliita työkaluja tai materiaaleja suurissa erissä.

      Vaikka pitäisi suosia 'suomalaista', niin Elanin hankkimalla saa hyvän veneen kohtuu hintaa. Mikäli hakee premium tuotetta, niin sitten X:ä

    • Vaikea valinta

      myös vaikean valinnan edessä. Olen ostamassa venettä ja taskun pohjalla on n. 250 k€. Sisätilat eivät ratkaise, vaan nopeus. Siksipä kysynkin arvon raadilta, kumman veneen tilauspaperiin pistän nimeni, hitaamman FG 37:n vai nopeamman Bavaria 50. Uskon nimittäin vankasti, että 50 jalkainen on keskimäärin nopeampi kuin 37 jalkainen. Miten on? Autaakaa!

      • mainsail

        Kyllä kannattaa ostaa ihan muuta kuin FG37 (Virolainen konstruktio,josta veistämö vetää välistä) tai Bavaria 50. Nopeutta haettaessa osta trimaraani, tai kuten keskekstelun aloittaja mietti, Elan. Iso Elan on laadukas ja nopea.Lisäksi halpa verrattuna kilpailijoihinsa.Hansea voisi myös suositella ja joitakin Beneteaun malleja noilla vaateilla.Mutta tuo alun Bavaria provo alkaa olla jo vanha vitsi.Oikeesti.


      • ja sijoita loput olueeseen

        Avance 36 sopii parhaiten Suomen/Ruotsin saaristoon ja itämerelle. Bavaria vaatii jo yhden rengin miehistöksi. Sillä nimittäin ei eukon kanssa enää satamissa manööverata.


      • Vaikea valinta
        ja sijoita loput olueeseen kirjoitti:

        Avance 36 sopii parhaiten Suomen/Ruotsin saaristoon ja itämerelle. Bavaria vaatii jo yhden rengin miehistöksi. Sillä nimittäin ei eukon kanssa enää satamissa manööverata.

        kumpaa olutta ostan, Lidl 0,5 l tölkki hintaan 1,19 vai kotimaista 0,5 l tölkki 2,20?


      • ...
        Vaikea valinta kirjoitti:

        kumpaa olutta ostan, Lidl 0,5 l tölkki hintaan 1,19 vai kotimaista 0,5 l tölkki 2,20?

        Bavarialaiseen oluueeseen tietysti.


      • V.I.Lenin teos

        Jos sulla on vielä henkistä pääomaa materian lisäksi, niin on ihan sama mitä muut ajattelevat veneestä jolla purjehdit.
        Omistamisen ilo on yksi tärkeimmistä arvoista tietenkin suorituskyky- ja kateusarvojen lisäksi, kun teet tärkeitä hankintoja.
        Olet mitä sitä millä ajat eli urheiluautokin on nopea, mutta epäkäytännöllinen.


      • Jussi P.

        Kyllä hidas 50- jalkainen on absoluutisestikin hitaampi kuin nopea 37- jalkainen. Taitaapa kuitenkin FG:kin olla hidas 37 jalkainen, joten B50 lienee nopeampi.


      • Veneilijä
        mainsail kirjoitti:

        Kyllä kannattaa ostaa ihan muuta kuin FG37 (Virolainen konstruktio,josta veistämö vetää välistä) tai Bavaria 50. Nopeutta haettaessa osta trimaraani, tai kuten keskekstelun aloittaja mietti, Elan. Iso Elan on laadukas ja nopea.Lisäksi halpa verrattuna kilpailijoihinsa.Hansea voisi myös suositella ja joitakin Beneteaun malleja noilla vaateilla.Mutta tuo alun Bavaria provo alkaa olla jo vanha vitsi.Oikeesti.

        Virossa tehdään ainoastaan Fg 28 ja 33 joidenka
        laatu ei ole sama kuin suomessa tehtyjen
        Fg 36, 37, 39, 41, 44 ja 46 eli se siitä.


      • Tosikko
        Veneilijä kirjoitti:

        Virossa tehdään ainoastaan Fg 28 ja 33 joidenka
        laatu ei ole sama kuin suomessa tehtyjen
        Fg 36, 37, 39, 41, 44 ja 46 eli se siitä.

        Virossa tehtyjen laatu on huonompi? Miten se näkyy ?
        Käytetäänkö siellä huonompia materiaaleja ?
        Eikö Finngulfilla ole samaa laadunvalvontaa eri tuontantoyksiköissä ?
        Eikö niitä vaan kiinnosta tehdä hyviä veneitä, kun ne vois sanoa, että ne no niitä Virossa tehtyjä ?

        Vai onko se vaan niin, että VIROLAISTEN Suomessa tekemä vene on parempi kuin SUOMALAISTEN Virossa tekemä ?


      • Veneilijä
        Tosikko kirjoitti:

        Virossa tehtyjen laatu on huonompi? Miten se näkyy ?
        Käytetäänkö siellä huonompia materiaaleja ?
        Eikö Finngulfilla ole samaa laadunvalvontaa eri tuontantoyksiköissä ?
        Eikö niitä vaan kiinnosta tehdä hyviä veneitä, kun ne vois sanoa, että ne no niitä Virossa tehtyjä ?

        Vai onko se vaan niin, että VIROLAISTEN Suomessa tekemä vene on parempi kuin SUOMALAISTEN Virossa tekemä ?

        Messulla kun kävi GF37 oli kuin olisi mennyt
        hienoon hoteliin.
        Kun meni FG33 tulinko pommisuojaan.


      • mkz

        Toivottavasti vitsi..


    • vene

      Kyllä noista vaihtoehdoista Ohlsson 29 on paras!

    • kotimaisten veistöiden koht...

      oli aikoja jolloin Suomenlahden rannoilla rakennettiin purjelaivoja ja fiskareita mutta nämä ajat eivät palaa.

      Saman kohtalon kokee kaiketi nämä "laatu"-mielikuvilla ratsastavat kotimaiset purjevene-veistämöt. Vanhoilla konstruktioilla ja tilaratkaisuilla yritetään paremmalla puupinnalla taistella massatuotantoa vastaan ... mutta kun hintaero repeää jo näissä 37 jalkaisissakin 600.000 mummonmarkkaan niin ei ole kuin ajan kysymys milloin ne ovat muisto vain.

      Mutta siihen asti saamme kuulla mainoslauseita "halpa ostaessa on halpa myytäessä..." "muilla opetellaan purjehtimaan ja sitten tullaan meille..."

      No samaa tietä on moni muukin toimiala käynyt ja viivytystaistelussa on kaiketi kaikki aseet sallittuja.

      • sinulla

        ratkaisuehdotusta, katsellaanko vain tumput suorina?


      • mutta ei ostajalle
        sinulla kirjoitti:

        ratkaisuehdotusta, katsellaanko vain tumput suorina?

        Ostajahan voi seurata tumput suorana kehitystä mutta kotimaisten veistämöiden on otettava lusikka kauniisti käteensä ... josta seuraa:

        - Veistämöiden yhdistymisiä ... pidemmät sarjat, jaetut resurssit, pienemmät suunnittelu- markkinointi- hallinto-kulut per myyty vene jne

        - Erikoistumista markkinoilla... (Swan ja Baltic on jo erikoistuneet yläpäähän)

        - Verkottumista ... joku tekee rungot toinen sisustuksen kolmas myy

        - Kansainvälisyyttä ... teetetään työtä halpamaissa

        - Standardisoidaan ...

        Ehkä nämä "Halpa ostaessa on halpa myytäessä" ja muut iskulauseet ovat vain ajan ostamista muutoksen läpiviemiseksi. Osa tietysti laittaa pään puskaan ja väittää ettei mitään ongelmaa ole.

        Vene-lehti kun vertailee kolmea samankokoista ja samanoloista venettä ja toteaa että on vaikea löytää eroja (mutta hintaero on 100.000 euroa) niin ei tarvi olla mikään einstein todetakseen että kalliimmilla veneillä ON ongelma.

        Tietysti olisi eri asia jos kotimaisten veneiden valmistus olisi mieletön kultakaivos ja ero hinnoissa olisi tietoinen vapaaehtoinen valinta. Mutta kun totuus on toinen ja kalliimpi hinta on tuotantokustannusten sanelema.


    • Joakim

      FG37 ja X-37 tehdään täysin Pohjoismaissa. Vain FG33 ja FG28 (sekä yksi FG46) on tehty Virossa. Veneen tekeminen on erittäin paljon käsityötä vaativaa, varsinkin kattavan puusisustuksen osalta.

      Vertaa veneitä. Katso millaiset on istuinkaukalon tiikit (tökeröhkö upotus vs. kunnolla tehty), turkkilevyt (viilu vs. laminaatti), kaapit (lukumäärä, tuuletus jne.) ja seinäverhoilut (vanerilevy vs. tiikkirimoitus). On niissä eroja, mutta on toki eri asia onko erot hintansa arvoisia.

      Elanin hinnalla saaa myös First 36.7:n, Sun Fast 35:n ja Bavaria Matchit on selkeästi halvempia.

      • Kale

        Veneiden hintaeroja miettiessä kannattaa katsoa myös veneiden helojen kokoa, ikkunoita, luukkuja ja varusteiden tasoa. Kiinnitä huomiota kaiteiden kiinnitykseen yms jos aiot veneen ostaa itsellesi pitemmäksi aikaa...

        Silmiinpistävää oli venemessuilla että lähes kaikissa ns. halvemmissa veneissä oli istuinlaatikoissa aika pienet saranat. Juuri sellaiset kuin 20 vuotta vanhassa veneessäni on se pienin ja pienimmässä luukussa hajosi viime kesänä.

        Jos monessa kohdassa on valittu juuri se pienempi / heikompi osa niin siitä kertyy veneen loppusummassa jo paljon...

        Kale


    • kyllästynyt

      Mitenkäs valtakunnan "virallinen auktoriteetti" noteerasi ko. kulkupelit, eli oliko lieden suojatanko asiallinen ja löytyikö jatkuva tuuletus...

      Vai oliko jo löydetty jokin uusi kriteeri miljoonan mummon veneen valinnalle ;)

      • Paapparaatsi

        Ohlssonissani ei ole lieden suojatankoa- mokoma liesipöytä puuta ja kajuuttaan tullessa huomasin, että portaiden yläaskelma on kulunut!!! Voinko purjehtia lainkaan?


      • toope

        Olihan tuossa vertailussa mukana huvin vuoksi 70-luvun Swan 37:kin ja aivan oikein, lieden turvatangon puuttuminen noteerattiin! Lisäksi "virallinen auktoriteetti" osoitti asiantuntemiksensa arvioidessaan Swanin ohjaustuntumaa: Jos vene ei ole trimmissä, skegiin kiinnitetyn ladonovityyppisen peräsimen ohjausvoima tuntuu "jarruttavan isolta". Toista olisi tietenkin jos peräsin olisi kunnolla tasapainotettu, jolloin sen voisi kääntää vaikka poikittain ilman mitään jarrutusta.


      • kipparinlakki
        Paapparaatsi kirjoitti:

        Ohlssonissani ei ole lieden suojatankoa- mokoma liesipöytä puuta ja kajuuttaan tullessa huomasin, että portaiden yläaskelma on kulunut!!! Voinko purjehtia lainkaan?

        Oman veneeni kannella on nokea. En saata edes nousta alukseen, koska pelkään pumpulikankaisten valkoisten prässihousujeni likaantuvan. Puhumattakaan siitä, että voisin koskea köysiin, koska ne ovat likaantuneet. Kuka niitä on käynyt sotkemassa? Joku kateellinen Bavarian omistaja? Origo-keittimen (kaksiliekkinen!) kansi on hieman pinttynyt ja se kuvottaa.


    • hoh

      .....vuoden 2005 vene- kisassa luokassaan FG ja X pääsivät ehdokkaiksi, Elan muistaakseni ei. No, eivät sijoittuneet, voiton muistaakseni korjasi Jeanneau SF 35.

    • ttt

      Kyllähän näissä veneissä on selviä eroja hinnan lisäksi. X on lähimpänä kilpavenettä rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan (testissä siinä oli myös ylivoimaisesti parhaat purjeet, mikä vaikuttaa nopeuteen).
      FG on luonteeltaan cruiser / racer, eli vauhdikas matkavene, jonka sisutus ja viimeistelyn laatu on viety pisimmälle näistä veneistä. Se on kyllä kokonaan tehty Suomessa. Kannattaa käydä Finngulfin kotisivuilla lukemassa mitä korkea laatu tarkoittaa. Myös Stigo Nordbladin kanssa on hyvä keskustella... Korkeaa laatua tehdään myös sellaisiin paikkoihin jotka eivät näy päällepäin. Pienenä esimerkkinä kattopaneelit on lakattu FG:ssä yläpuolelta jolloin tiivistyvä kosteus ei imeydy vaneriin eikä silloin myöskään aiheuta kosteus ja homevaurioita.
      Elan:ia en niin hyvin tunne, mutta halpa hinta tarkoittaa yleensä halvoista materiaaleista, muovinen sisuta, laadusta tinkimistä, esim. jatkuva tuuletus puuttuu yms. Se kaikki vaikuttaa sitten jälleenmyyntiarvoon... En kuitenkaan voi sanoa että Elan olisi huono vene, on se varmaan hintansa väärtti, ainakin uutena.
      Jos vaan rahaa on, niin sekä X että FG parempi vaihtoehto mutta ovat myös eri luokassa kuin Elan.

      • jo selvisi

        No jos kattopanelit on molemminpuolin lakattu niin kyllähän se (pienenä) esimerkkinä selittää hintaerot. Ja halpa ostettaessa on halpa myytäessä.

        Muill merkeillä opetellaan purjehtimaan ja sitten kun osataan niin hankitaan FG.

        ... menikö liturgia oikein?


      • muovia
        jo selvisi kirjoitti:

        No jos kattopanelit on molemminpuolin lakattu niin kyllähän se (pienenä) esimerkkinä selittää hintaerot. Ja halpa ostettaessa on halpa myytäessä.

        Muill merkeillä opetellaan purjehtimaan ja sitten kun osataan niin hankitaan FG.

        ... menikö liturgia oikein?

        No nyt tuli vastaus vähän väärään viestiin, mutta kuitenkin: Yhdellä ystävällä on melko iäkäs Elan (ei tietoa iästä, mutta ei kuitenkaan uusi), joka on ihan hyvä pursi, vaikkakaan ei todellakaan mikään laadukas vene. Purjehtii hyvin ja lienee suhteellisen kestäväkin. Kävin Vene05-messuilla tsekkaamassa esillä olleen Elanin, ja kauhistuin todella sen laatua: turkki narisi ja keikkui, kolmen oven saranat repsottivat, styyran puolen viimeinen mantookin tolppa antoi periksi siihen nojatessani (ei siis hajonnut, vaan istutus jousti kannesta)... siinä vaiheessa poistuin veneestä, etten vahingossa olisi hajoittanut mitään kallista. Tällaiset pienet kokemukset antavat kyllä huonon kuvan! Eräällä toisella kaverillani on FG:n aikanaan rakentama Inferno 31, joka on - iästään huolimatta - tosi timmissä kunnossa. Purjehtii hyvin, on nopea ja vakaa (alkulöysä, tosin) ja pahuksen tukevasti rakennettu.
        No, mitä sitten kukin laadulla tarkoittaa: itse ajattelen sillä lähinnä kestävää rakennetta. Turvallisuus on aika tärkeä juttu.


    • Itämeren kauneimmaksi

      Tuoreimmassa Segling-lehdessä oli juttua lähes samankokoisista veneistä.

      "Segling jämför 4 x 35-36 fot
      Segelbåtar i 35/36-fotsklassen tillhör de mest populära. Över 2 000 Bavaria 35 Match, First 36.7 och Sun Fast 35 har sålts på bara ett par år. Hurdana är dessa volymbåtar, och hur står de sig mot ett traditionellt bygge som CB 365 från Lysekil?"

      linkki lehden kotisivuille, http://www.segling.nakterhuset.se/innehall.asp

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1303
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      115
      972
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe