PEF-seurannasta tietävät

Anonyymi

Pitäisi aloittaa kahden viikon PEF-seuranta loppuviikosta ja aamu- ja iltapuhallukset pitäisi tehdä mielellään aika samaan kellon aikaan. Tarkoittaako se sitä että jos aamulla puhallan klo 7 aikaan, niin myös illalla klo 7? Vai aamuisin aina klo 7 aikaan ja iltaisin sitten vaikka klo 9?

Ja puhallukset kun pitäisi aamusta tehdä heti herättyä, niin joinakin aamuina saatan herätä jo esim 4-5 aikaan ja joskus taas tuolloin klo 7. Jos olen herännyt aikaisin ja odotan seitsemään, ei se ole enää heti herättyä.

Miten tämä kuuluisi suorittaa vaj onko se vain tärkeintä että heti herättyä mihin kellon aikaan vaan ja illalla sitten esim klo 9 aikaan?

3

207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Se ei ole niin tarkkaa se kellonaika aamusta ja illasta, tarkoittavat joka aamu samaan aikaan ja iltaisin samaan aikaan. Itse aikoinaan myös heräilin eri aikoihin niin aamupuhallukset tein vähän mihin aikaan sattuu kun olin herännyt. Tärkeintä kait siinä on just se että puhaltaa kun on herännyt niin tulee just se heräämisen jälkeen otettava arvo.

• Anonyymi

Kiitos. Niin itsekin vähän tuumin että parhain puhaltaa heti kun herää kellonajasta riippumatta. Jos iltaisin sitten aina tiettyyn kellonaikaan

Viimeksi n. 3 vuotta sitten pef-seuranta ollut. Mutta siinä ei niin isoja vaihteluita todettu että olisi alettu enemmän tutkimaan, vaan se jäi siihen. Tässä välilä olen oireillut ja nyt taas pahemmin, niin kävin pyytämässä jos taas voisi testata ja lääkärillä käydä. Jos on lievä astma niin onko välttämättä silloin pef-arvoissa muutoksia? Itse kun oireilen vähän rankemmasta fyysisestä rasituksesta, pakkasella herkemmin. Pakkasilmasta, voimakkaista hajuista/tuoksuista esim. savusta maalista ja lakoista. Myös liika hajuvedentuoksu tai spray deodorantti saa aikaan yskää ja limaneritystä. Hengitys myös vinkuu herkästi.

Se vinkuna tuntuu että tulisi kurkunpäästä, mutta luin jos kurkunpäässä ongelmaa vinkunan pitäisi kuulua sisään hengittäessä, mutta minulla selvästi uloshengityksessä. Missä kohtaa muilla astmaatikoilla se vinkuminen ''tuntuu''? Toki voi olla että se kuulostaa että olisi kurkunpäästä, vaikka tulisi oikeasti alempaa keuhkoista, kun ääni pyrkii muutenkin suun kautta ulos.

• Anonyymi

Lievä astma ei kait välttämättä näy siinä PEF:ssä. Mullakin on ollut keuhko-oireilua ja aikoinaan ne puhallukset meni miten meni. Keuhkolääkäri laittoi sellaisen testin että piti vetää lääkkeitä henkeen ja sitten puhallella. Mulla kävi vaan niin oudosti että lääkkeen jälkeen arvot joko meni huonommaksi tai pysyivät samana. Joillain on herkemmät keuhkot jotka oireilevat pienestäkin ärsykkeestä, pölystä, hajuista jne. Kannattaa vaan yrittää mahdollisuuksien mukaan vältellä kaikkea sellaista mistä oireita saa. Aina ei tietenkään pysty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      83
      7111
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7073
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      111
      6188
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5414
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5248
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5215
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5108
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4605
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      17
      3477
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3400
    Aihe