Pitäneekö paikkansa vanha tieto, että

Anonyymi

Viekin ja Nurmijärven välinen tie on saksalaisten sota-aikana rakennuttama? Mihin saku oli tällaista korpitietä tarvinnut, vaikea keksiä.

Onko palstan vanhoilla tietäjillä tästä tarkempaa tietoa?

30

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ruotsalaiset sotavangit ne sen tien rakensi.

    • Anonyymi

      Sota-aikaan viekiläisten piti päästä Nurmijärvelle Aunen kahvilaan kaljalle, niin ruotsalaiset orjat rakensivat tien sinne.

      • Anonyymi

        Ripulia ja sipulia.. Ei kuulu aiheeseen mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ripulia ja sipulia.. Ei kuulu aiheeseen mitenkään.

        Olitko paikan päällä?


    • Anonyymi

      -----Mihin saku oli tällaista korpitietä tarvinnut, vaikea keksiä.----

      Jokin idea sillä oli jos sen teettivät. Suorempi tie rajalta Mätäsvaaran molybdeenin ääreen mutta miksi. Vietiinkö sitä ehkä lentokoneilla Saksaan ?

      • Anonyymi

        Molybdeeni vietiin Mätäsvaarasta suurilla laivoilla Viekijärven kautta suoraan Saksaan.


    • Anonyymi

      Voe , voi miten tättää asioo pittää taassensa arvvuutella. Selevähä se, jotta saksalaisilla osuutesa oli asiaan. Mie oon tuon Mättäänvaaran suhteen sen verranni tietotaitone, jotta siellä Heiskarinnotkon kohilla oli venäläistenni vankileiri. Puuropalakalla hyöhi sitä tietä läksi sota-aikkaan monemmoisilla kyydeillä rakentelemmaan. Molybteeni, tai mikkää malimi lie, tais kyllä muistaaksein lähtee Railwaystradoja pitki.
      Ja sitä ei totta Mooses ryssille vietynnä.

      • Anonyymi

        Kirjota suomeksi. Tuosta sssssööössssööttääämisestä ei saa selvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjota suomeksi. Tuosta sssssööössssööttääämisestä ei saa selvää.

        Jatkoajassamme yritän parhaani suomen kielellä. Olen monta kertaa miettinytkin, kun en laidasta laitaan, Suomemme maata, heiteltynä lapsukaisena ole oikein minkään murteen hallinnan vahvempaa osapuolta omaksunut. Näin on. Vaimonikin aina sanoo, että älä sössötä häijyläisittäin, kun et osaa.
        Se siitä nyt sitten, tästä lähtien kirjoitan ainoastaan suomen kielen kirjakieltä.
        Suuri kiitos palautteestasi, koska itse itseäni komentaenkin olin jo hieman samaa mieltä;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjota suomeksi. Tuosta sssssööössssööttääämisestä ei saa selvää.

        Pitäisi kirjoittaa stadin murteella niin saisi nekin selkoa joilla on luetun ymmärryksessä vikaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjota suomeksi. Tuosta sssssööössssööttääämisestä ei saa selvää.

        Pyydän anteeksi tuota kommenttiani sössöttämisestä. Oli ilkeästi sanottu. 😞 En ole itsekään täydellinen. Kaikkea muuta.


    • Anonyymi

      Iso määrä Venäläisiä sotavankeja oli Mätäsvaarassa kaivamassa molybdeenia aseteollisuuden käyttöön, varmaan kaivoshomma tuntui heille lomareissulta.

      • Anonyymi

        Just niin. Saivat voita leipäsä päälle. 👋👏👐
        Ja näkivät jotain hyvväähi kulttuurrii. 🙉🙊👦.


    • Anonyymi

      Täyttä höpinää nuo ruotsalaiset sotavangit. Ei Suomi ollut sodassa Ruotsin kanssa.

      • Anonyymi

        Kommunistit ja vasemmistolaiset ne vaan tässäkin haluavat sotkea totuudellisen historian, ja kuvitelmansa keskenään. Unikuva muodostuu jo lapsuuden varhaisista kokemuksista. Realiteetit ovat yhdistelmä hyvästä lapsuudesta ja terveesti läpikäydystä nuoruudesta, hyvien vanhempien kanssa luottamuksen rajat tuntien.

        Ja, Ruotsista tuli jokunen vapaehtoinen Suomea auttamaan, jos en väärin muista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommunistit ja vasemmistolaiset ne vaan tässäkin haluavat sotkea totuudellisen historian, ja kuvitelmansa keskenään. Unikuva muodostuu jo lapsuuden varhaisista kokemuksista. Realiteetit ovat yhdistelmä hyvästä lapsuudesta ja terveesti läpikäydystä nuoruudesta, hyvien vanhempien kanssa luottamuksen rajat tuntien.

        Ja, Ruotsista tuli jokunen vapaehtoinen Suomea auttamaan, jos en väärin muista?

        Ruotsista tuli 8 000 vapaaehtoista asuttamaan Suomea.


      • Anonyymi

        Lue historia paremmin 356 ruotsalaista sotavankia Suomessa oli maanpetturuudesta tuomiolla.



      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue historia paremmin 356 ruotsalaista sotavankia Suomessa oli maanpetturuudesta tuomiolla.

        Älä sinä keksi uutta historiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä sinä keksi uutta historiaa.

        Tässä olisi maailman lyhyimpiä kirjoja joku kappale..kekkonen kuinka hoidan hiuksiani. Hitler juutalaiset ystäväni. Ruotsalaiset sotasankarit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue historia paremmin 356 ruotsalaista sotavankia Suomessa oli maanpetturuudesta tuomiolla.

        Keksi parempi vale jos osaat. Suomessa oli ruotsalaisia sotavankeja. Sotavanki on semmoinen joka jää vangiksi sodassa. Koska Suomi on ollut sodassa Ruotsin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keksi parempi vale jos osaat. Suomessa oli ruotsalaisia sotavankeja. Sotavanki on semmoinen joka jää vangiksi sodassa. Koska Suomi on ollut sodassa Ruotsin kanssa.

        Etkö ymmärrä, kun ne lähetettiin saksasta tänne, kun olivat menneet hitlerin auttelemaan englantilaisia vastaan ja Hitler tuomitsi rintamakarkuruudesta Suomeen teitä tekemään,kun ei pojista ollutkaan sotimaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ymmärrä, kun ne lähetettiin saksasta tänne, kun olivat menneet hitlerin auttelemaan englantilaisia vastaan ja Hitler tuomitsi rintamakarkuruudesta Suomeen teitä tekemään,kun ei pojista ollutkaan sotimaan.

        Miksi ruotsalaiset olisivat taistelleet Hitlerin joukoissa, kun vastustivat Hitleriä? Olihan pojista sotimaan, kun olivat alunperin lähteneet vapaaehtoisena sotimaan brittien avuksi.


      • Uuninpankko kirjoitti:

        Miksi ruotsalaiset olisivat taistelleet Hitlerin joukoissa, kun vastustivat Hitleriä? Olihan pojista sotimaan, kun olivat alunperin lähteneet vapaaehtoisena sotimaan brittien avuksi.

        Monet ruotsalaiset lähtivät kyllä taistelemaan Hitlerin SS-joukkoihin, kuten myös suomalaisetkin. Kukin omantuntonsa mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ymmärrä, kun ne lähetettiin saksasta tänne, kun olivat menneet hitlerin auttelemaan englantilaisia vastaan ja Hitler tuomitsi rintamakarkuruudesta Suomeen teitä tekemään,kun ei pojista ollutkaan sotimaan.

        Tuo on kyllä hyvin paksu ja haiseva vale. Ei Saksa lähettänyt Suomeen yhtään vankia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kyllä hyvin paksu ja haiseva vale. Ei Saksa lähettänyt Suomeen yhtään vankia.

        Totuus sodasta on aina voittajan mukainen. Valhe tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totuus sodasta on aina voittajan mukainen. Valhe tai ei.

        Se oli ruotsalaisten mini kansalaissota kun kummallakin puolella toisiaan latasivat. Englantilaisten ja saksalaisten.


    • Sen verran on tietoa, ettei sitä ainakaan saksalaiset rakentaneet.
      Toimeksiantaja oli Suomen valtio.

      • Anonyymi

        Nettivene. Ei mullamuuta. Siellä on veneitä ja kaikkea muuta veneilyyn liikkuvaa myynnissä. Höhööööö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nettivene. Ei mullamuuta. Siellä on veneitä ja kaikkea muuta veneilyyn liikkuvaa myynnissä. Höhööööö

        Tottakai ne oli valeita. Jotain säpinää hyvä näinkin kuolleelle palstalle hyvä saada. Terveisin ruotsalaiset sotavangit


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      73
      633
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe