Voiko olla mahdollista, kuukautiskierto sekaisin ja vuodan n kaksi päivää täysillä jonka jälkeen ei pisaraakaan. Hikoilen, naama punoittaa, joudun vaihtamaan yöpaita kesken unien, hiki tulee puuskina. Omituisinta on se että kuukautiset alkaneet n 13 vuotiaana ja olen nyt 37v. Lääkärin mielestä ei mitenkään mahdotonta, mutta tuntuu vähän oudolle.
Oireita alle 40 vuotiaana
3
101
Vastaukset
- Anonyymi
Onko muu tervey selvitetty? Kilpirauhasasiat, verensokeriasiat jne? Myös sukupuolitautinäytteet olisi hyvä ottaa. Ainakin klamydia sotkee kiertoa. Millainen kierto siis on? Pituus?
Itsellä oli kuumia aaltoja myös hyvin nuorena. Kierto alkoi lyhentyä 2 - 3 v sitten (28 -> 25 pv). Losona harvemmin hikoilen nykyään, yleensä on ennemminkin nihkeän tahmean kuuma ehkä n. viikko ennen menkkoja alkaen. Ikää 45. Korkeahkoihin verensokereihin olen pitänyt sokeroimatonta ruokavaliota parin vuoden ajan.
Käsittääkseni yleensä vaihdevuosissa ensin kierto lyhenee ja sen jälkeen vuodot ovat satunnaisia ja runsaita tyhjennysvuotoja. Jos nuorehkolla naisella kierto menee nopeasti sekaisin, niin olisi parempi tehdä muutakin kuin vain kohotella kulmia. Ultrattiinko edes munasarjat? - Anonyymi
On aivan mahdollista että vaihdevuodet alkavat aikaisin. Minulle on muutama lääkäri sanonut että usein tyttärellä alkaa vaihdevuodet suunnilleen samassa iässä kuin on äidillä aikoinaan alkanut.
- Anonyymi
En onnistu tällä laittamaan linkkiä, mutta googlettakaa ennenaikaiset vaihdevuodet tai munasarjojen toiminnan ennenaikainen hiipuminen. Jos vaihdevuodet ilmenevät alle 40-vuotiaana, korvaa ( ainakin ko. jutun mukaan) Kela hormonikorvaushoidon 50-vuotiaaksi saakka. Eli asia pitää joka tapauksessa tutkia! Kyseessä on hoitoa vaativa tila, sillä munasarjojen toiminnan vajaus lisää monien muiden sairauksien riskiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä891829Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2761687Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2921470Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1751369- 58955
- 51947
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em70927- 66904
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40891Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤51876