Vuokralainen poltti osakkaan auton taloyhtiön pihalla. Hän tunnusti teon poliisille, joka soitti ja kertoi tunnustajan nimen omistajalle. Poliisitutkija sanoi, ettei asiaa varmaan kannata viedä käräjille, koska tuo syyttäjä ei varmaan suostu noin isoon vahingonkorvausvaatimukseen ja että haluatko sovitteluun. Hän ei kertonut omistajalle, että jos ei vaadi rangaistusta, ei voi vaatia vahingonkorvausta. Isännöitsijä on sanonut hallituksen kokouksessa, ettei hän voi tehdä mitään, jos omistaja ei tee kirjallista 3 kk sisällä tapahtumasta. Omistajalle hän ei kertonut sitä vaan sanoi, että asia käsitellään hallituksen kokouksessa. Poliisitutkinta kestää kauemmin, mutta auton polttaja pitää häätää. Onko auton omistajalla vaitiolovelvollisuus? Voiko omistaja tehdä kirjallisen valituksen isännöitsijälle poliisitutkinnan aikana? Tekikö poliisi oikein kertomalla nimen omistajalle?
Saako isännöitsijälle kertoa nimen?
3
65
Vastaukset
- Anonyymi
Aika sekavaa luettavaa. Poliisin esitutkinta on asianosaisjulkinen. Poliisilla on oikeus kertoa asianomistajalle mitä rikosutkinnassa on ilmennyt, kunhan se ei vaaranna rikoksen selvittämistä. Asianomistaja voi myös tilata poliisilta heti tutkinnan alussa kyseisen rikosilmoituksen ja tutkinnan päätyttyä hänellä on oikeus saada koko asitutkinta- asiakirja maksutta.
Asianomistaja voi vaatia korvauksena miten suurta summaa tahansa, ei se oli sidottu rangaistusvaatimukseen. Syyttäjällä on kuitenkin oikeus päättää ajaako hän asianomistajan puolesta korvausvaatimusta vai ei. Jos ei aja, niin asianomistaja voi vaatia itse.
Koska rikoksentekijä on vuokralainen, niin ennen asunnon yhtiön haltuun ottamiseksi on asunnon omistajalle annettava varoitus, jos sellaista halutaan, mutta rikoksen johdosta omistaja voi purkaa vuokrasuhteen heti. Isännöitsijällä on myös oikeus saada tieto kyseisestä prosessista.- Anonyymi
Haukutko kirjoitustaitoani?
Entä jos tekijä kiistää teon ennen tuomion asettamista? Tunnustus voi muuttua, tai hänet voidaan todeta syyttömäksi, ja jos isännöitsijä häätää ennen tuomiota, niin onko nimen kertoja tehnyt jotain rangaistavaa
Ymmärrätkö, että nimi pitää kertoa isännöitsijälle ennen kuin tuomio on mahdollista saada, koska muuten mitään ei voida tehdä taloyhtiössä?
Yritä olla tekemättä henkilöön kohdistuvaa hyökkäävää kommenttia. Rikos wi edellenkään ole peruste vukrasopimuksen purkuun, tuskin edes vuokrasopimuksen irtisanomiseen.
P.S. miten sait edellisen vastaukseni poistettua??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921135
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116968- 125906
- 83708
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten283699Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54586Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483