ristikot ikkunoihin

neuvoja/vinkkejä

Meillä on v. 98 rakennettu Kannustalopaketti ja ikkunoihin tuli mukana itse koottavat/liimattavat puiset ikkunapuitteisiin ruuvattavat ristikot. Kaukaa näyttävät ok:lta mutta läheltä ei niin "herttaiset".
Varsinkin olohuoneen ristikot aurinkopuolella jo hirveässä kunnossa. Aurinko tehnyt tehtävänsä. Viime kesänä paikkailin puukolla rapsuttaen ja pensselillä maalaten.

Nyt sitten ajattelin laittaa uudet. Tehdä itse? Onko olemassa muovilistaa josta tehdä. Mielellään valkoista. Leikkimökkiin tein ikkunaliikkeestä ostetusta muovisesta ikkunalistasta ristikot mutta se on liian ohutta ja kapeaa isoihin ikkunoihin.

Vai onko viisainta tilata jostain ikkunatehtaasta valmiit mittatilausmuoviristikot, jotka kiinnitetään aivan lasin pintaan jonkinlaisiin nupikoihin ristikon päistä painamalla. Tällainen on terassin ovessamme. Saako sellaisia yleensä? Tietääkö joku hintaa moisille.

Ja tietysti - onko parempia ehdotuksia?

15

12187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rautaristikot

      sepän tekemät, ikkunoiden päälle.

      • Timo

        Useimmiten käytetään alumiinisia nykyään,siis jos alumiiniikkunat.Tulee ruuveilla karmiin,ei pokaan niin ei tarvitse pesun ajaksi irroittaa.Ikkunafirmoilta kannattaa kysyä...


      • jukka
        Timo kirjoitti:

        Useimmiten käytetään alumiinisia nykyään,siis jos alumiiniikkunat.Tulee ruuveilla karmiin,ei pokaan niin ei tarvitse pesun ajaksi irroittaa.Ikkunafirmoilta kannattaa kysyä...

        Karmiin kiinnitettävät jäävät kauas ikkunalasista, eivät taida olla kovin hyvän näköiset.

        Muovisia ei kannata missään nimessä laittaa, haalistuvat hirveän näköisiksi hetkessä.

        Meillä on ikkunoissa puiset irtoristikot, jotka kiinnitetään päistä muovisilla nipukoilla kiinni. Ne on helppo irrottaa pesun ajaksi eivätkä ole 8 vuoden aikana kuluneet/haalistuneet yhtään.

        En vain tiedä, mistä niitä saa ostaa, tulivat Jukka-Talon paketin mukana.


    • Morjes!

      jostain ovi firmoista saa niitä,mutten tiedä tekeekö ne niitä kuin omiin ikkunoihin ja oviin.Itsehhän teen noita kumpiinkin satoja päivässä.

      • neuvoja/vinkkejä

        kiitos ajatuksista. alumiini ei ollut käynyt mielessä. ja ne valmisristikot "nipukka"-kiinnityksellä kuulostavat asiallisilta. Neljään aukkoon täytyy jotain miettiä kesän aikana. "morjens"-nimimerkin alla kirjoittava kehui olevansa tekemisissä näiden ristikoiden kanssa. Jos työmaallesi tulisi mittojen kanssa, saisitko valmistettua...?


      • Morjes
        neuvoja/vinkkejä kirjoitti:

        kiitos ajatuksista. alumiini ei ollut käynyt mielessä. ja ne valmisristikot "nipukka"-kiinnityksellä kuulostavat asiallisilta. Neljään aukkoon täytyy jotain miettiä kesän aikana. "morjens"-nimimerkin alla kirjoittava kehui olevansa tekemisissä näiden ristikoiden kanssa. Jos työmaallesi tulisi mittojen kanssa, saisitko valmistettua...?

        Joo saisin valmistettua. Ristikot ovat mäntyä,joissa on yksinkertainen salvos.Ristikot ovat noin 17*17mm:stä värkistä ja reunassa on pieni pyöristys.


      • "morjens"
        Morjes kirjoitti:

        Joo saisin valmistettua. Ristikot ovat mäntyä,joissa on yksinkertainen salvos.Ristikot ovat noin 17*17mm:stä värkistä ja reunassa on pieni pyöristys.

        missäpäin työskentelet? Itse 05-alue.


      • Moro!
        "morjens" kirjoitti:

        missäpäin työskentelet? Itse 05-alue.

        Eteläpohjanmaalla.Yksi juttu vielä on mahdollisuus tehdä vain rajoitetun kokoisia ristikoita.Minkä kokoiset ruudut sulla on? Ja millainen määrä? On meinaa muuten kiireellistä tehdä itse työasioita.


      • mittaillaan
        Moro! kirjoitti:

        Eteläpohjanmaalla.Yksi juttu vielä on mahdollisuus tehdä vain rajoitetun kokoisia ristikoita.Minkä kokoiset ruudut sulla on? Ja millainen määrä? On meinaa muuten kiireellistä tehdä itse työasioita.

        ja ilmoitellan.


    • Muoviristikot jälkiasennuksena

      Moi!

      - Valkoisesta PVC-muovista valmistettuja koristeristikoita saa yrityksestä KSJ-Tuote. Yritys sijaitsee Loimaalla. Yrityksentuotteita on saatavana eri ikkunavalmistajien tuotteisin joko ikkunatilauksen yhteydessä tai erikseen jälkikäteen toimitettuna
      t: Muoviristikot jälkiasennuksena

      • nykyaikaa

        älä vaan laita mitään muovi juttuja ei ne kestä auringossa montakaan vuotta.TIIVI tekee kehä ristikkoja alumiinista soita ja kysy hintaa ,ne kestää.


      • Koristeet
        nykyaikaa kirjoitti:

        älä vaan laita mitään muovi juttuja ei ne kestä auringossa montakaan vuotta.TIIVI tekee kehä ristikkoja alumiinista soita ja kysy hintaa ,ne kestää.

        Moi!

        - Ootkos nähnyt paljonkin esimerkiksi alumiinisia lasilistoja ulko-ovissa? Niissä PVC-listat on ollut käytössä jo useita vuosia ilman murheita. Eli kyllä niihin on laitettu UV-suojat kohdalleen ja ne on tarkoitettu kestämään.
        - Alumiinista et välttämättä saa haluamasi mallisia ristikoita (varsinkin, kun asennetaan karmin ulkopintaan).
        - Karmin ulkopintaan asennetut koristeristikot mahdollistavat huomattavasti helpomman pestävyyden. Tällöin pestäviä kulmia on vain 4/puite. Kysyppä vaikka naisväeltä mielipiteitä onko pestävien kulmien määrällä väliä.


    • Pena

      Tiivi ikkunoissa on uusi kehäristikko. Se on alumiinia ja se vain painetaan ulkopokaa vasten, todella kätevä ja pesun ajaksi helppo ottaa poikkeen. En tiedä olisiko mahdollista asentaa tämmöistä jälki käteen. Kannustalo käyttää ainakin nykyisin tiivi-ikkunoita. Mitään liimaristikoita en suosittele, hankaloittaa pirusti pesua...

      • Khaen

        Kaustisella sijaitsevasta Puukomponentti väyrynen Oy:stä saa irtoristikoita puusta, alumiinista ja muovista valmistettuina. Ihan hyvin onnistui myös ristikoiden paikalleen laitto jälki asennuksena.


    • ovitute.korhonen

      Minä valmistan kaikenlaisia ristikoita huulisalpa kiinnityksellä myös/Ovituote korhonen urjala

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe