Ahdistukseen liittyvät ruumiilliset oireet

Anonyymi

Onko teillä muilla ahdistuneilla ollut sellaista oiretta ahdistuksen yhteydessä, että syljen eritys lisääntyisi ja janottaisi enemmän? Minulla on nyt muutaman viikon ollut ahdistus koko ajan päällä, käsiä tärisyttää, on hankala hengittää, sydän pomppii tuhatta ja sataa ja ajatukset pyörivät ahdistavissa ajatuksissa (sairauden pelossa). Nyt on noin parin viikon ajan janottanut ihan koko ajan, vaikka juon 1,5-2,5 litraa päivässä. Paastosokeri oli 5,3, joten ei ole kyseessä diabetes, eivätkä vessakäynnit ole lisääntyneet entisestä. Neste vain haihtuu minusta jonnekin, koska vessassa käydessä tulee vain tummahkoa pissaa ja vain parisen desiä kerrallaan (kyllä, olen mitannut), eli pissa on tiivistä juomisesta huolimatta. Että mihin se neste minusta häviää? Voiko tuo ahdistus koko ajan päällä ollessaan kuluttaa kropasta nestettä niin paljon? Sylkeä erittyy myös ihan älyttömästi, saa olla koko ajan nieleskelemässä. Koko ajan on vähän kuin ajattelisi jotain herkullista juttua, josta tulisi vesi kielelle, eli suu on täynnä kuolaa.

Aiemmin minulla oli ahdistukseen liittyen myös yliaktiivisen rakon oireita, mutta jostakin syystä nyt samaan aikaan noiden muiden oireiden kanssa oire on kääntynyt siihen, että en tunne kovinkaan usein vessahätää. Kun on useamman vuoden juossut vessassa tunnin-parin välein (eikä se ollut ongelma), on tämä yhtäkkinen siirtyminen 3-6 tuntiin ollut ahdistusta lisäävää, koska tilanne on niin erilainen kuin ennen, vaikka se onkin "normaali-ihmisen" vessatahti. En myöskään tunne vessahätää niin voimakkaasti kuin aiemmin. Tähän pissaamismuutokseen liittyy myös vatsan pisto alavatsasta tai rakon kohdalta, en osaa oikein sanoa kummasta. Tuo pisto tuntuu vain silloin kuin ajattelen sitä, joten kyseessä on varmaankin itse itselleni kehittämä tuntemus.

Löytyisikö täältä ahdistuneiden joukosta muita, joilla olisi noita samoja oireita? Menivätkö oireet ohi vai tarvitsitko jotakin hoitoa asiaan? Mitä muita oireita teillä on ollut, jotka voisivat selittyä ahdistuksella? Jos teiltä löytyy vinkkiä miten näitä oireita pystyisi helpottamaan, niin mielelläni kuulisin. Oireet lisäävät ahdistusta, kun olen sairauspelkoinen, suorastaan luulotautinen ja nyt kuvittelen jo vaikka mitä sairauksia vatsaan/rakkoon liittyen.

2

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ootko aloittanut viimeaikoina jonku lääkityksen? Jos se on lisännyt virtsaamistarvetta... mulla oli pahan ahdistuksen aikaan paljon fyysisiä vaivoja ja luulinkin et mul joku tappava tauti jne... kunnes tajusin sen olevan henkistä puolta. Mulla oli välillä sormien puutumista, kurkku tuntui aralta tai et siel olis joku pala. Myös ummetusvaivaa oli, kokoajan oli vaa niin jännittynyt ettei suolistokaa toiminu ja söin muutenki äärimmäisen vähän kun ahdistus vei ruokahaluni.

      Lääkärillä kannattaa käydä, mut täytyy muistaa. Mieli voi oikeesti tehdä kepposia ja saada aikaan vaikka mitä fyysistä oiretta. Tsemppiä tulevaan!!! Kyl se siitä, kun ei liikaa huolehdi :)

    • Anonyymi

      Ahdistus saattaa aiheuttaa monenlaisia fyysisiä oireita ja vielä kun aloittajalla on sairauden pelkoja niin tulee liikaa ajateltua omaa kehoa ja tuntemuksiaan. Keskittyessä omaan kehoon tottakai kaikki tuntuu enemmän tai vähemmän, sydämen lyönnit ym. Siitä tulee sellainen oravanpyörä kun alkaa seurata mitä omassa itsessä tapahtuu ja miltä milloinkin tuntuu. Olisi paras yrittää päästä ahdistuksesta eroon tai ainakin että olisi lievempää, silloin varmaan helpottaisivat fyysisetkin tuntemukset.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1582
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      38
      1020
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      182
      676
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe