Hei,
Etsin kohtalotovereita. Minulla on todettu ahdistuneisuushäiriö, joka oireili alkuun paniikkikohtauksina ja joista jäi päälle jatkuva ahdistus ja pelko vakavasta sairaudesta. Minulta on kuvattu pää, ultrattu sydän ja otettu vaikka mitä verikokeita. Ei ole mitään löytynyt. Lääkärien yhtenevä mielipide on ollut uupumus. On silti vaikea uskoa, että ahdistuneisuus ja uupumus näkyisi niin voimakkaina oireina. Etenkin minulla jalkojen uupumisena ja toisinaan mm. Käsien tärinää esiintyy, jos normaalia pidempään puuhailee. Pahimmassa vaiheessa en pystynyt juuri kotonakaan liikkumaan. Nyt selviydy juuri päivän askareista, mutta päivän lopussa jalat ovat raskaat, kipuilevat. Öisin saatan edelleen herätä sellaisiin sähköiskumaisiin tuntemuksiin selässä ja päässä. Lisäksi hikoilen runsaasti, minkä tulkitsen Sertralin-läökityksen sivuoireeksi. Kaipaisin kovasti kokemuksia ja vertaistukea. En voi olla ajattelematta, että neurologit ovat väärässä ja minulla on MS tai ALS tms.
Auttakaa!
Uupumus, voimattomat jalat
14
1994
Vastaukset
- Anonyymi
Sertralilla on suuri määrä mahdollisia haittavaikutuksia. Kokeile olla ilman kyseistä lääkettä, niin huomaat johtuuko vaivasi lääkkeestä.
- Anonyymi
Uskon sen. Toisaalta jalkojen voimattomuutta oli jo ennen lääkitystä...?
- Anonyymi
Minulla on vähän samanlainen tilanne. Voimat kateissa, ensin käsistä sitten jaloista ja liikkuminen huonoa. Lisäksi tasapaino tuntuu olevan kateissa. Öisin myös ihmeellisiä tuntemuksia, raajat saattaa jäykistyä, sähköiskuja. Tämä alkoi reilu 2 vuotta sitten. Sain lääkitykseksi rauhoittavia ja ne pahensi tilannetta entisestään ja jätin lääkkeet pois. Käsien tärinä väheni kun jätin lääkkeen pois. Neurologilla olen käynyt useamman kerran mutta mitään eivät löydy enkä saa diagnoosia. Jouduin jäämään pois töistä tämän takia.
- Anonyymi
Minkälaisia testejä sinulle on tehty? Onko MS suljettu pois? Minkälaista tuo sinun jalkojen uupumus on ollut? Itselläni ei niin tasapinohäikkää, mutta jos nyt enemmän yritän kävellä vaikka tai puuhastelen (en myöskään ole palannut töihin), jalkalihakset tuntuvat jäykiltä ja niitä polttelee. Minulla lääkitys on poistanut kohtaukset, joista tämä kaikki alkoi, mutta tuo jalkojen heikkous on edelleen. Nuo sähköiskut öisin tuttuja!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkälaisia testejä sinulle on tehty? Onko MS suljettu pois? Minkälaista tuo sinun jalkojen uupumus on ollut? Itselläni ei niin tasapinohäikkää, mutta jos nyt enemmän yritän kävellä vaikka tai puuhastelen (en myöskään ole palannut töihin), jalkalihakset tuntuvat jäykiltä ja niitä polttelee. Minulla lääkitys on poistanut kohtaukset, joista tämä kaikki alkoi, mutta tuo jalkojen heikkous on edelleen. Nuo sähköiskut öisin tuttuja!
Onko jalkojen verenkiertoa tutkittu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko jalkojen verenkiertoa tutkittu?
Ei ole. Miten sen voi tutkia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Miten sen voi tutkia?
Sen tutkimiseen on useampiakin keinoja. Kysy lääkäriltäsi mitä suosittelee kohdallesi. Jalkojen hermotustakin voi tutkia. Minulla on tutkittu kahteen kertaan ja hermotus todettu vajaaksi, jolloin jalat ovat väsyneen tuntuiset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Testejä on lukuisia. Pään ja niskan magneettikuvaus, ENMG ja jitter, tosi paljon verikokeita, useita neurologisia tutkimuksia. Lääkärit eivät löydä mitään sairautta. MS tauti on suljettu pois pään magneettikuvauksella, parkinsontautia eivät epäile ja välillä epäillään henkisen puolen ongelmia joita on myös selvitetty ja todettu ettei ole mielenterveysongelmaa tai kognitiivisia ngelmia eli muisti, päättelykyky jne kunnossa. Minusta näyttää siltä, että lääkäreille on vaikeaa sanoa etteivät tiedä mistä johtuu ja jos vaan jatkaa oireiden kertomista niin epäillään, että keksii tai on mt-ongelma esim konversiohäiriö. Itse kyllä tiedän, etti johdu mistään stressistä eikä ahdistuksesta vaan on oikea fyysinen vaiva. Yksi lekuri sanoi, että jos tuntuu, että ahdistaa niin se on seuraus eli kun epäilee vakavaa sairautta niin ei ole mikään ihme,että alkaa ahdistaa ja pelottaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Testejä on lukuisia. Pään ja niskan magneettikuvaus, ENMG ja jitter, tosi paljon verikokeita, useita neurologisia tutkimuksia. Lääkärit eivät löydä mitään sairautta. MS tauti on suljettu pois pään magneettikuvauksella, parkinsontautia eivät epäile ja välillä epäillään henkisen puolen ongelmia joita on myös selvitetty ja todettu ettei ole mielenterveysongelmaa tai kognitiivisia ngelmia eli muisti, päättelykyky jne kunnossa. Minusta näyttää siltä, että lääkäreille on vaikeaa sanoa etteivät tiedä mistä johtuu ja jos vaan jatkaa oireiden kertomista niin epäillään, että keksii tai on mt-ongelma esim konversiohäiriö. Itse kyllä tiedän, etti johdu mistään stressistä eikä ahdistuksesta vaan on oikea fyysinen vaiva. Yksi lekuri sanoi, että jos tuntuu, että ahdistaa niin se on seuraus eli kun epäilee vakavaa sairautta niin ei ole mikään ihme,että alkaa ahdistaa ja pelottaa.
Samaa täällä mietin. Mielestäni ahdistukseni johtuu oireista, ei toisinpäin. :(
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa täällä mietin. Mielestäni ahdistukseni johtuu oireista, ei toisinpäin. :(
Kuinka kauan tätä on sinulla kestänyt? Missä tutkimuksissa itse olet käynyt?
- Anonyymi
Löytyikö sinulla selvittävää tekijää tuolle huonolle hermotukselle?
- Anonyymi
Eipä löydy. Ainoastaan iän tuoma hermotuksen heikentyminen, sanoi lääkäri syyksi.
- Anonyymi
Heikotus ainakin itselläni johtuu vajavaisesta verenkierrosta:
Paniikkihäiriö ja ahdistus vaikuttaa hapensaantiin, verihän kuljettaa happea,
paniikkikihäiriössä ja ahdistuksessa adrenaliini "piiskaa" sydäntä toimimaan epänormaaliin tahtiin, veri ei kierrä ihan normaalisti esim raajoihin tai päähän,
äärialueille. Eli esim jalat voi hetken olla heikommassa hapessa,
silloin tuntuu heikotusta ja voimattomuutta, vapinaa ja tärinää.
Jos on oikein ahdistava päivä, koko päivän on heikko olo.
Voi tuntea huimaustakin yms.
Ne on ahdistuneisuuden oireita.- Anonyymi
Minulla on diagnosoitu juuri tuo yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Silti ihmettelen oireiden jatkumista, kun en koe olevani ahdistunut ja oireet vain ovat olemassa enemmän tai vähemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 951028
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36801Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6744- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676