Onko eroa tällä

Anonyymi

Onko eroa parisuhteen narsismilla verrattuna lapsen/vanhemman väliseen narsismiin?

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainakin aikuinen voi lopettaa suhteensa narsistiin toisin kuin lapsi.

    • Anonyymi

      Ehkä lasta on vanhemman helpompi hallita kun lapsi aivopestään alemmuuden tunteella.
      Lapsella eivät hälytykellot soi, hän hyväksyy tuli mitä tuli. Lapsi joutuu helpommin ansaan, koska luottamus ja lojaalius on rajaton. Aikuinen aviopuoliso ehkä tajuaa jos narsisti käyttäytyy oudosti, lapsi taas ei ymmärrä sitä ja pitää sitä normaalina, se siirtyy siten vain osaksi lapsen elämää. Lapsi opetetaan sietämään huonoa kohtelua (huonoja oloja..tms), hänen sietokyky huonoille asioille kasvaa, häntä saa aikuisenkin kohdella huonosti, eikä hän valita.

      • Anonyymi

        Siinäpä se olen juuri hoksannut että tietyt "oireet" joista hätäilin luuriin on just se että jos koin emotionaalisesti jotain inhottavaa toiselta minua kohtaan, en yleensä ilmaise sitä mitenkään vaan jatkan vain puhumista ystävällisesti niinkuin ei mitään, mutta hermosto sitten ilmaisee sen muulla reaktiolla että juttu oli emotionaalisesti sellainen jota hermosto ei hyväksy. Ja sit kun kerroin luuriin tuosta oireesta, he ei yhtään osanneet yhdistää sitä juuri itse suorittamaansa emotionaaliseen loukkaukseen, johon en reagoi suoraan heitä vastaan, vaan vain kohteliaasti kertomalla heille että: "Tota tuli yhtäkkiä inhottava outo oire !"
        Mut sit he spekuloi siitä kaikkea muuta mahdollista kuin sitä, että olivat hetki takaperin itse loukanneet minua emotionaalisesti., mihin en ollut sanonut mitään.
        Kun just ei niinku v iitti syyttää että : "Hei sä loukkasit mua !" van sen ilmasee niinku näin että: "Kuule mulle tulis jostain semmonen kauhee oire yhtäkkiä !"

        "poiuytfdfghjm"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä se olen juuri hoksannut että tietyt "oireet" joista hätäilin luuriin on just se että jos koin emotionaalisesti jotain inhottavaa toiselta minua kohtaan, en yleensä ilmaise sitä mitenkään vaan jatkan vain puhumista ystävällisesti niinkuin ei mitään, mutta hermosto sitten ilmaisee sen muulla reaktiolla että juttu oli emotionaalisesti sellainen jota hermosto ei hyväksy. Ja sit kun kerroin luuriin tuosta oireesta, he ei yhtään osanneet yhdistää sitä juuri itse suorittamaansa emotionaaliseen loukkaukseen, johon en reagoi suoraan heitä vastaan, vaan vain kohteliaasti kertomalla heille että: "Tota tuli yhtäkkiä inhottava outo oire !"
        Mut sit he spekuloi siitä kaikkea muuta mahdollista kuin sitä, että olivat hetki takaperin itse loukanneet minua emotionaalisesti., mihin en ollut sanonut mitään.
        Kun just ei niinku v iitti syyttää että : "Hei sä loukkasit mua !" van sen ilmasee niinku näin että: "Kuule mulle tulis jostain semmonen kauhee oire yhtäkkiä !"

        "poiuytfdfghjm"

        Mä olen tehny tota koko elämäni ajan kaikissa asioissa. Ilmaissut mua kohtaan tehdyt emotionaaliset loukkaukset ikäänkuin jonain käsittämättöminä oireina, jotka on sitten vielä käännetty minua vastaan uudella emotionaalisella loukkauksella jne. Sitten rajumpi "oire" ja sit se taas käännetty minua vastaan rajummalla emotionaalisella loukkauksella.
        Ja sit muka kukaan ei yhtän tiedä mistä ne kummat oireet tulee ja kaikki vaan olkiaan kohautellen ihmettelee, että ompa kumma juttu.


        "poiuytrfdfgh"


    • Anonyymi

      Runsaan_

      Runsaan vertailumateriaalin ansiosta voisi sanoa että narsisti on narsisti aina ja joka paikassa, suhteessa kaikkiin ihmisiin.
      Uhrin asema vaihtelee siitä riippuen kuinka sidoksissa on narsistiin.

      • Anonyymi

        Tabula rasa - ajatus. Vain ympäristö vaikuttaa.
        Mielestäni edellinen ei ole totta.

        Entäpä tilanne, jossa lapsi syntyy narsistina empatiakykyisille vanhemmille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tabula rasa - ajatus. Vain ympäristö vaikuttaa.
        Mielestäni edellinen ei ole totta.

        Entäpä tilanne, jossa lapsi syntyy narsistina empatiakykyisille vanhemmille?

        Melko erikoinen tilanne sitten, jos lapsi syntyy narsistina edellyttäen , että tällä tarkoitetaan todellista narsismia, sairautta, eikä sitä meissä jokaisessa olevaa tervettä narsismia? Sairaus nimeltä narsismi syntyy, kun alle 3 v iässä kokee hylkäämistä, vauvan itkusignaaleihin ei vastata, eikä ole jostain syystä muodostunut kiinteää symbioosisuhdetta kumpaankaan vanhempaan, hoitajat vaihtuu ja nekin välinpitämättömiä.
        Helppo kuvitella: tapahtumapaikka maaseutu 50-luku, arki ankeaa työtä ja selviytymistä, lapsia kuitenkin siunaantuu, isommat hoitavat nuorinta, kotona huudetaan ja uhkaillaan, eletään pelossa ja sitten taphtuu kriisi, vauvan koppa kääntyy ympäri, kukaan ei tule pelastamaan, vauva itkee itsensä näännyksiin. Kylmää liittoa yms. Tai aivan vastaavasti sama aika ja paikka kaupunki, sodan traumojen myötä perheen pää hukuttaa murheensa viinaan. Palkka maksetaan kahden viikon välein kirjekuoressa, jolla suoraan ostamaan, niin paljon kuin saa viinaa, pää sekaisin ja kotiin räyhäämään perheelle, jossa vanhin lapsista jo varautuu ja kaappaa nuorimmat kainaloon, pakenee pelossa kodistaan ulos. Pelko ja ahdistus ainainen seuralainen, äkisti vauva riuhtaistaan kehdosta mukaan.
        Miten empatiakykyisiä vanhempia tuonkaltaisen lapsuuden kokeneista kasvoi? Kaikki jäi käsittelemättä möykyksi sisälle. Halu olla parempi kuin oma vanhempi on kova ja se onnistuukin, jos elämä menee silkkihansikkain, mutta sitten kun tulee se kriisi, niin syvälle haudattu tuska ja kokemus tuskasta, nousee pintaan, sille ei voi vaan mitään. Riittääkö empatiakyky käsittelemään tuota ongelmaa ja löytyykö siihen ratkaisu, katkeaako kierre sukupolvelta toiselle siirtyvistä tabuista?
        Kiinnostavaa olisi tietää, voika rikkinäisestä ihmisestä, ns. uhrista tulla itsestään narsisti vuosien myllytyksessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tabula rasa - ajatus. Vain ympäristö vaikuttaa.
        Mielestäni edellinen ei ole totta.

        Entäpä tilanne, jossa lapsi syntyy narsistina empatiakykyisille vanhemmille?

        Kukaan ei synny narsistina. Jonkinlaista geneettistä alttiutta voi kai olla, mutta narsismi kehittyy lapsuudessa läheisten ihmisten kohtelun takia.


    • Anonyymi

      Parisuhteen dynamiikka on yksinkertainen:
      -molemmat tukevat toistensa itsetuntoa
      -toinen on toisen itsetunnon varassa
      -molemmat tuhoavat toistensa itsetuntoa kilpaa

      itsetunto sanan voi korvata sanalla narsismi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe