Lääkikseen ulkomaille- Fysiikan opiskelu

Anonyymi

Onko kellään kokemusta lääkiksessä opiskelusta ulkomailla? Oman käsitykseni mukaan fysiikkaa olisi jonkin verran enemmän kuin Suomessa lääkiksessä, koska usein ulkomaille hakiessa pääsykokeessa ei ole fysiikkaa ollenkaan (esim. Viro- Tartu), mutta sen taitoa tarvitaan opinnoissa.
Kysymykseni kuuluukin voiko lääkiksessä pärjätä jos ei ole käynyt kaikkia seitsemää Suomen lukion kurssia?
Olen itse sairaanhoitaja ja pyrin lääkikseen ulkomaille juuri tuon fysiikan takia. En halua kuluttaa aikaa useita vuosia hakemiseen, vain fysiikan takia. Lääkärin ammatissa kuitenkin perusasioiden ymmärtäminen on tärkeää, mutta suurimmaksi osaksi fysiikkaa ei tarvita. Tämän tiedän, koska tunnen lääkäreitä jotka ovat asiaa valaisseet. En todellakaan väitä, että fysiikka olisi turhaa, mutta mielestäni sitä painotetaan Suomen lääkishaussa aivan liikaa.
Joka tapauksessa, koska aineesta on hyötyä, niin luen fysiikkaa tällä hetkellä aikuislukiossa, koska 10 vuotta sitten suoritin vain pakollisen kurssin. Tuskaa se tuottaa. Se täytyy myöntää.

12

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Fysiikka lienee Suomen lääkitsee pääsykokeissa siksi, että se on vaikea aine ja lääkikseen halutaan ikäluokan fiksuimmat tyypit. Ehkä ulkomailla se on mukana paletissa samasta syystä? Heikoimmat voidaan karsia, kun eivät siitä selviydy?

      • Anonyymi

        Lääkikseen hakevat ovat kaikki ikäluokkansa parhaimmistoa. Tästä parhaimmistosta valitaan parhaat ja motivoituneimmat.
        Fysiikka on mukana, koska opinnoissa ja työssä tarvitaan jonkinmoista luonnonlakien tuntemusta.


      • Anonyymi

        Kuvitteletko todella, että fysiikan taito tekee näistä ihmisistä ikäluokkansa fiksuimpia? Kyllä ne on ihan muut taidot.


    • Anonyymi

      Niinpä! Miksi kuluttaisit fysiikan takia vuosia lääkikseen hakemiseen? Minun mielestäni sinun kannattaisi nyt heti tänään aloittaa ponteva fysiikan opiskelu, hakea ensi keväänä ja vuoden kuluttua opiskelet jo lääkiksessä, Suomessa.

      Sitä fysiikkaa ei kannata lähteä ulkomaille opiskelemaan, siellä on muutenkin vaikeampaa ja opittavaa on todella paljon jo kielenkin takia.

      Jos se lääkikseen pääsy on fysiikasta kiinni eli et sitä sen vertaa opi, vaikka tässä on kuukausia aikaa, niin unohda koko juttu!

      • Anonyymi

        Kyllä koen, että pääsy Suomessa lääkikseen on nimenomaan tuosta fysiikasta kiinni. Ja samassa asemassa on monia muitakin. Muutama kuukausi ei todellakaan riitä pääsemään sisään ensi keväänä eikä välttämättä edes seuraava vuonna. Ei se oppimisesta ole kiinni.


    • Anonyymi

      Opiskelen Tartossa lääkäriksi ja itellä ei ollut juurikaan fysiikan tai kemian taustaa. Ekana syksynä on kumpaakin ainetta ja kyllähän se töitä vaati ilman pohjaa saada ne kurssit läpi, mutta kyllä niistä kaikki selviää kunhan on motivaatio kunnossa :)

      • Anonyymi

        Kiitti kommentistasi! Helpottaa tietää, että en ole yksin. Motivaatiota mulla onneksi riittää 😊


    • Anonyymi

      Hei sinä joka opiskelet Tartossa lääkäriksi. Kertoisitko että miten hait/pääsit Viroon opiskelemaan? Onko sinulla Yo-paperit ja mitä kirjoitit? Olisi hienoa tietää, kun itsekin tässä haaveilen ja pohdin ulkomaille hakemista. Nyt koetan opiskella näitä matemaattisia aineita Aikuislukiossa.

      • Anonyymi

        Voit itse etsiä netistä tietoa asiasta. Tartoon hakiessa Yo-todistus ei vaikuta. Päättötodistusta katsotaan ja pääsykokeesta täytyy saada kovat pisteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit itse etsiä netistä tietoa asiasta. Tartoon hakiessa Yo-todistus ei vaikuta. Päättötodistusta katsotaan ja pääsykokeesta täytyy saada kovat pisteet.

        Yx tuttu tytsi on välivuodella, töissä mäccärillä. Lukee pääsykokeisiin, ei tietoa onko päässyt.

        Toivottavasti hän pääsee ja tekin. Serkku on lääkäri 6 L lukiosta, keskiarvo 10.

        Minä valitsin merenkulun, en päässyt...jäin nk.maihin.


      • Anonyymi

        Pahoittelut kun kesti vastata näin kauan.

        Tarton lääkikseen on haku kerran vuodessa keväällä. Todistuksia ei katsella ollenkaan vaan sisään haetaan pääsykokeella ja motivaatiokirjeellä.

        Pääsykoe on amerikkalainen SAT subject in biology, joka on 80 kysymyksen monivalintakoe biologiasta. SAT-kokeen voi tehdä useamman kerran vuodessa ja paras tulos otetaan huomioon haussa. Tuo SAT-kokeen tulos antaa 70% kokonaispisteistä ja 30% tulee motivaatiokirjeestä.

        SAT-kokeen maksimipistemäärä on 800 pistettä ja arvioisin, että keskimäärin 750:llä pisteellä on päässyt sisään viime vuosina. 730-740 ehkä myös jos on hyvä motivaatiokirje ja/tai tulee paljon peruutuspaikkoja. Kannattaa kuitenkin tähdätä sinne 750-800 pisteeseen :)

        Tässä vielä pari linkkiä koulun sivuille koulutuksesta

        https://www.ut.ee/en/prospective-students/medicine-studies

        https://www.ut.ee/en/admissions/admission-medicine-english


    • Anonyymi

      Pääsin itse aikoinani Suomessa Helsingin lääkikseen. En ole kyllä koskaan sieltä valmistunut vaan menin sitten kuitenkin opiskelemaan DI:ksi.
      Minulle lääkiksen pääsykokeissa eniten tuotti vaikeuksia kemian osuus. Noita fysiikan kaavoja pyöriteltiin niin paljon valmennuskursseilla että osasin ne unissanikin kaikki ulkoa miten päin vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe