Ahdistaaa niin

Anonyymi

Moi. Minua ahdistaa todella paljon tietyt tilanteet.. esim palaverit työpaikalla,puhe sammaltaa,hikoilen yms..sama bussissa. Tämä on todella ahdistavaa ja kamalaa.. nyt kysyisinkin,että mitä lääkettä te käytätte tällaisiin tilapäisiin ahdistaviin tilanteisiin? ja kuinka kauan lääkkeen vaikutus kestää? että selviäisi muutaman tunnin palaveristakin ahdistumatta... en ole vielä saanut tilattua lääkärille aikaa,mutta toivottavasti rohkaistun kohta. Palavereita ja bussilla liikkumista on kuitenkin aika harvoin,mutta ne tuntuu jo ylivoimaisilta,sitten kun niitä on. Kiitos vastanneille.

6

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tiettyihin kohteisiin tai tilanteisiin liittyviä pelkoja voidaan lievittää 1–2 tuntia ennen tilannetta otetulla diatsepaamilla (2–5 mg) tai beetasalpaajalla (esimerkiksi 10–40 mg propranololia). Diatsepaami lievittää jännityspelkoa nopeasti ja tehokkaasti. Beetasalpaajat puolestaan vähentävät jännityksen aiheuttamia näkyviä oireita (vapina, punastuminen, sydämentykytys ja hikoilu), jolloin muut eivät huomaa esiintymisjännitystä ja esiintymiseen liittyvä pelko pienenee.
      Jos ja kun et tarvitse näitä kuin poikkeustapauksissa, voisit mielestäni rauhallisin mielin kokeilla. Kysy lääkäriltä.
      Olisi myös hyödyllistä opetella altistamaan itseään vähitellen ahdistaviin tilanteisiin. Tähän voi saada myös apua asiantuntijalta. On täysin mahdollista oppia pois tilanneahdistuksesta ja jännittämisestä.

      • Anonyymi

        Terkkarin kandit ja tuontiressukat ei uskalla antaa pameja.


    • Anonyymi

      Mikä näissä ahdistaa? Onko se vieraiden ihmisten läsnäolo, vai ehkä ajatus, ettei voi lähteä tilanteesta pois kun haluaa? Lääkitys on varmasti hyvä idea, mutta syitäkin kannattaa miettiä.

    • Anonyymi

      Itselläni on ahdistuneisuushäiriö eli sosiaalisten tilanteiden fobia. Tunnen oloni monissa sosiaalisissa tilanteissa edelleen epämukavaksi, mutta eniten tähän on auttanut aika ja se, että on mennyt tuultapäin.
      Mulla tämä oli nuorempana niinkin paha, että lopetin useammassa työpaikassa jo alkuunsa. Olin omasta mielestä sekoamisen partaalla kaikkine fyysisine oireineen. Pahin oli varmaan unettomuus ja oksentelu. Lääkkeiden avulla sitten lopulta pystyin kohtamaan näitä tilanteita. Itse käytin opamoxia 1,5 x 15mg päivässä. En tiedä miten tuota nykyään kirjoitetaan, mutta tarkkana saa olla ettei lähde syömään liikaa. Lääkkeeseen tulee toleranssi joten välipäiviä pitää pitää ja annostusta ei saa nostaa liian suureksi.
      Jossain kohtaa aloin ns. tottumaan epämukavuuteen. Pienensin lääkkeen käyttä 1,5 pilleristä 1 pilleriin. Kokonaan pääsin eroon kun aloitin nykyisessä työpaikassani. Työni ei tällä hetkellä sisällä juurikaan sosiaalista kanssakäymistä ja työilmapiiri on erittäin hyvä. Eli työpaikallakin on merkitystä. Mutta kyllä siitä eroon pääsee ajan kanssa jo nyt ei tavoite ole olla työssä jossa joutuu paljon olemaan esillä ja puhumaan.

    • Anonyymi

      Vain hyvin harva miestyyppi on pelännyt, jännittänyt ja panikoinut elämänsä aikana kuin minä. Nyt vielä 60 vuotiaana varmistan ennen kaupan kassalle menoa että maksukortti on taskussa valmiina.

      Kävin viikko sitten naispuolisella hierojalla. Hän sanoi, ettei häm kenelläkään ole tavannyt noi kireitä hartioita ja yläselkää kuin sulla on.
      Kahdenkymmenen vuoden vapaa-aikaharjoittelulla olen kerännyt näennäistä rohkeutta mennä pakollisiin asiointikohteisiin.
      Eli mielestä, psyykestä kaikki ahdistuminen lähtee. Kotisalitreenausta ahdistamisen poistaminen vaatii. Myös rentoutusharjoituksia elämän viimeiseen viikkoon asti.

      .timpuri, nyt työttömänä

    • Anonyymi

      Lääke voi auttaa pahimman yli. Mutta suosittelen harjoittelemaan tilanteita. Valmenna itsesi ohjeiden avulla yli tuosta. Vinkkejä on esim. Mielenterveystalon omahoito-oppaissa. Just noihin on paljonkin materiaalia. Myös keskustelusta ammattilaisen kanssa on hyötyä, jo s sellaisen puheille pääsee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2230
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1741
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1596
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1372
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      292
      1233
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1099
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1053
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      928
    Aihe