Hei
Ajattelin vain kysya hiukan vyöruususta. Kävin eilen lääkärissä, koska oikean jalkani reiteen tuli kohta, jossa on rypäs pieniä paiseita joiden sisällä on nestettä. Lääkäri katsoi ja ja sanoi, että saattaa hyvinkin olla vyöruusu ja kirjoitti reseptin ja lähetti hakemaan apteekista kortisoni-voidetta (sibicort). Typeränä en sitten tajunnut kysellä kovinkaan tästä ongelmasta. Eilen aamulla nousi myös kuume..voiko vyöruusu aiheuttaa kuumeilua? ja sekin minua kiinnostaa ja hermostuttaa, että leviääkö vyöruusu pahasti? siinä ison läikän lähettyvillä on kaksi pientä kohtaa tai läikkää ja epäilen, että niistäkin nousisi rakkuloita. Ensiksi luulin että se oli vain raapimisen aiheuttama tulehdus, koska minulla on atooppinen iho ja talvisin ihottumaa. Kyllä tiedän, että vyöruusu paranee itsestään, mutta kauanko siinä on kokeineilla kestänyt? Vesirokko on pienenä sairastettu ja nyt olen 15 v. Eihän tämä nyt mikään vakava sairaus ole, mutta pelkkä flunssakin voi saada minut hermoilemaan :) Ainiin! Voiko vyöruusu puhjeta myös stressistä? stressiä on kyllä riittänyt. Monesti ihmiset sanovat/ kirjoittavat että vyöruusun alueella tuntuu kipua, mutta minulla ei tunnu muutakuin välillä pientä polttelua tai kirvelyä.
Olisi hyvä jos vyöruusua sairastaneet ihmiset kertoisivat omia kokemuksiaan
vyöruususta
3
6571
Vastaukset
- anya
Minä olen sairastanut nuorena vyöruusun ja yksi lapsistani sairasti sen viime talvena 7-vuotiaana. Meillä kummallakin tauti oli lievähkö ja parani itsestään muutamassa viikossa. Mitään kipuja ei ollut missään vaiheessa, ei myöskään kuumetta, ainoastaan kirvelyä ja kutinaa. Minua aikanaan peloteltiin kovilla jälkikivuilla, mutta säästyin niiltä. Tautia voidaan hoitaa viruslääkkeillä. Sibicortin tarkoitus taitaa olla bakteeritulehduksen ehkäisy. Minulle myös sanottiin, että stressi voi vyöruusun aiheuttaa, ja silloin, kun minä siihen sairastuin, oli kyllä stressiä ilmassa. Tiedä sitten, johtuiko sairastuminen siitä... Seuraavassa linkissä on melko kattavasti vyöruususta : http://www.tohtori.fi/ihotautilaakari/31.html
- minä vaan
kiitos vastauksesta. Tänään en hermoillut paljoakaan, mutta nyt taas panikoin koska oli ihan pakkomielteenä mennä kastomaan kuvia vyöruususta ja ne kuvat olivat kamalia :( ei minua saa helposti järkkymään, mutta silti jotenkin pelottaa, että kohta olen täynnä näit' paiseita.saattaa olla paranemaan päin, koska näyttävät jo nyt ruvilta. Sibicortia pitää laittaa kaksi kertaa päivässä. En pidä tästä pelon tunteesta. Pitäisi vielä jutella sen lääkärin kanssa, vaikkapa puhelimessa. No sekin vähän rauhoittaa, että lääkäri oli ihan ilosilla mielillä, eikä ilme ollut missään vaiheessa vakavana, joten tuskin hänestäkään se on vakavaa..Sitä ruusua on niin pienellä alueellakin :) vain yhdessä kohtaa reidessä :)ja vielä anyalle kysymyksiä; hoidettiinko sinua tai tytärtäsi viruslääkkeillä? auttavatko ne? ja missä kohdassa kehoasi ja tyttäresi kehoa vyöruusu oli ja kuinka paljon sitä oli? Eihän tauti ole uusiutunut kummallakaan? sekin hermostuttaa, että sitten kun tästä paranen, niin se uusiutuisi ja pahempana :( Pitää sitten varmaankin vältellä stressiä ja pitää iho puhtaana :) niin ja vielä, että millä tavoin hoidit omaa vyöruusuasi, anya? Erittäin suuri kiitos jos saan vastausta..ehkä siitä jotain lohtua tähän panikointiin :)
- anya
minä vaan kirjoitti:
kiitos vastauksesta. Tänään en hermoillut paljoakaan, mutta nyt taas panikoin koska oli ihan pakkomielteenä mennä kastomaan kuvia vyöruususta ja ne kuvat olivat kamalia :( ei minua saa helposti järkkymään, mutta silti jotenkin pelottaa, että kohta olen täynnä näit' paiseita.saattaa olla paranemaan päin, koska näyttävät jo nyt ruvilta. Sibicortia pitää laittaa kaksi kertaa päivässä. En pidä tästä pelon tunteesta. Pitäisi vielä jutella sen lääkärin kanssa, vaikkapa puhelimessa. No sekin vähän rauhoittaa, että lääkäri oli ihan ilosilla mielillä, eikä ilme ollut missään vaiheessa vakavana, joten tuskin hänestäkään se on vakavaa..Sitä ruusua on niin pienellä alueellakin :) vain yhdessä kohtaa reidessä :)ja vielä anyalle kysymyksiä; hoidettiinko sinua tai tytärtäsi viruslääkkeillä? auttavatko ne? ja missä kohdassa kehoasi ja tyttäresi kehoa vyöruusu oli ja kuinka paljon sitä oli? Eihän tauti ole uusiutunut kummallakaan? sekin hermostuttaa, että sitten kun tästä paranen, niin se uusiutuisi ja pahempana :( Pitää sitten varmaankin vältellä stressiä ja pitää iho puhtaana :) niin ja vielä, että millä tavoin hoidit omaa vyöruusuasi, anya? Erittäin suuri kiitos jos saan vastausta..ehkä siitä jotain lohtua tähän panikointiin :)
Silloin, kun minä vyöruusun sairastin, ei tainnut viruslääkkeitä olla olemassakaan. Minulla vyöruusu kulki kainalon alla, rintakehästä selkään ja vain toisella puolella kehoa. Tytöllä se oli vyötäröllä. Hänenkään vyöruusua ei hoidettu mitenkään. Emme käyttäneet tyttöä edes lääkärillä, koska tunnistin taudin itse vyöruusuksi. Terveydenhoitaja vielä varmisti diagnoosini. Nuorimmaisemme sai tytön vyöruususta vesirokon. Eli nyt, kun sinulla on vyöruusu, voi vesirokon sairastamaton ihminen saada sinusta vesirokon. Itse vyöruusu ei tartu. Minulla vyöruusun sairastamisesta on jo kolmisenkymmentä vuotta aikaa eikä se ole uusinut.
Meidän tytöllä oli muutama iso rakkula, joista jäi arpikin, mutta muut rakkulat olivat pieniä ja kuivuivat tosi nopeasti. Sanotaan myös, että nuorten vyöruusu on yleensä helpompaa muotoa kuin vanhempien ihmisten, joille useammin tulee jälkisärkyä. Sinuna olisin ihan huoletta. Helpompi tauti vyöruusu minusta on kuin esim. vesirokko, vaikka se rumalta näyttääkin, varsinkin, jos rakkulat tulehtuvat. Mutta Sibicortilla tulehduskin hoituu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292218
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261828Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121409Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121277Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701221- 931028
- 17917
- 85887
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17790Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks113724