Varaako takkasydän hyvin lämpöä ympäröiviin vanhoihin avotakan tiiliin, vai meneekö kaikki lämpö suoraan huoneilmaan tai piipusta ulos?
Jos vaihtoehtona on kamina tai takkasydän, niin kummassa lämmön varaamisominaisuus on parempi? Olen miettinyt 30 m2 mökin, jossa huono lämmöneritys lämmitysvaihtoehtoja, mitä itse tekistte? Olemassa on siis nyt vain avotakka.
takkasydän
6
1881
Vastaukset
- Talkkari vaan
Jotain osviittaa saa mitä valmistajat lupaavat lämmitystehoksi, toisaalta miksi valmista takkaa purkamaan, jos on hyvin tehty.
- takkasydän
olen asentanut takkasydämen vanhaan avotakkaan. hyvin toimii ja varaa myös. osta käytetty, niin ei maksa niin paljon. ja kun lämmität, lämmitä useampi tunti aina kerralla, silloin saat parhaan hyödyn.
- siihen
takkasydän kirjoitti:
olen asentanut takkasydämen vanhaan avotakkaan. hyvin toimii ja varaa myös. osta käytetty, niin ei maksa niin paljon. ja kun lämmität, lämmitä useampi tunti aina kerralla, silloin saat parhaan hyödyn.
vanhaan takkaan niin siitä tulee lämmityslaite.
Et saa kaminoilla yhtään enempää varattua lampöä, päivastoin.
- pöyhkeä
Kastorin takkasydän meillä lämmittää hyvin vain jos pienentää savupellin melko pienelle(kastorin ohje) sitten kun puut ovat syttyneet kunnolla.
Muista häkävaara!jos savupeltiä pienentelee.
Kastorin ohje on arveluttava mutta toimiva.
Tällöin puut palavat kunnolla loppuun aivan valkoiseksi jauhoksi.
Puita lisätessä savupelti tietysti kunnolla auki.
Jostain syystä palaminen on hyvin puhdasta pienestä vedosta huolimatta sen huomaa ettei takka savuta piipusta pahanhajuista savua eikä takka nokeennu vaan rautaosat on tulipesässä vaaleat.
Nokisutari sanoi ettei piippu ole erityisen nokinen.
Savupelti täysin auki polttaminen ei lämmitä juuri ollenkaan tai vain silloin kun tuli on suuri tulee lasin läpi tietysti säteilylämpöä mutta ei juurikaan varaa tiili muuriin/piippuun lämpöä.
Muuraa takan suuaukko kiinni ja siihen reikä hormille johon liität jonkun vaikka esim. Balladitakan n.1000 €(ei mainos mutta naapurilla on eikä ole ihan huono).Nyt minä saattaisin tehdä niin.- vai kamina
mielenkiintoinen havainto tuo pellin kanssa pelaaminen. en ole muualta kuullut / lukenut.
- ja ainut
vai kamina kirjoitti:
mielenkiintoinen havainto tuo pellin kanssa pelaaminen. en ole muualta kuullut / lukenut.
keino jos uunin luukkupellit väljät eikä säätö onnistu ennen uunia.
Käytetään ylesesti sauna uuien yhteydessä, liika veto vie tulet hormiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743387
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662661Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611729
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351695
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601618