Ahdistus ja syylisyys

Anonyymi

Olen ollut ahdistuksen takia ja unettomuuden takia töistä sairaslomalla viikon ja nyt ahdistaa ihan hirveästi ja on syylinen olo siitä että olen ollut töistä pois.

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia ja miten käsitelette syylisyydestä johtuvaa ahdistusta?

8

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moi. Mä oon ny kolmatta viikkoo saikulla masennuksen ja ahdistuksen takia. Tunnen syyllisyyttä ja koen olevani epäonnistunut työntekijänä (oon sosiaalialalla). Ajatus työhön palaamisesta kuitenin pelottaa, ja tiedän, että en vielä pysty kuuntelemaan muiden huolia. Mielialalääkitys aloitettiin pari viikkoa sitten, vielä ei juurikaan vastetta.

    • Anonyymi

      Itsekin olin aika vasta pari päivää töistä pois väsymyksen ja stressin takia, johon vaikuttivat muut kuin työasiat hetkellisesti. En kokenut syyllisyyttä, koska muutkin ovat olleet sairaana välillä, mutta itse en ole ollut. Meillä saa olla omalla ilmoituksella pois pari päivää, ja soitin vain että olen kipeänä, kuten olinkin, vaikken ollutkaan perinteisesti kuumessa tai oksennustaudissa tms. Läheskään kaikkien työpaikkaolot eivät ole sellaisia jossa kenenkään pitäisi jaksaa ja pystyä käymään töissä. Lisäksi tässä maailmassa on paljon kieroja ja ilkeitä ihmisiä. Tosin enimmäkseen on hyviä ja mukavia, jotka eivät esimerkiksi hyökkää toisen kimppuun heti kun jonkin heikkouden havaitsevat, vaan pyrkivät auttamaan. Itsepä sen tietää milloin on loppuun palanut. Sitten sitä vain ottaakin sen sairasloman, oli mikä oli.

    • Anonyymi

      Olen ollut joitain vuosia sitten vuoden verran sairauslomalla ahdistuksen takia. Jäädessäni sairauslomalle koin olevani umpikujassa, joten sairauslomalle jääminen oli tuolloin ainoa vaihtoehto. Olen sittemmin palannut sairauslomalta ja ollut kolmisen vuotta töissä. Ahdistus ei sinänsä ole kadonnut minnekään, sillä se on kulkenut mukana enemmän tai vähemmän kahdenkymmenen vuoden ajan.

      Syyllisyydentunnetta en muistaakseni kokenut jäädessäni sairauslomalle, sillä tiesin etten tulisi palaamaan enää silloiseen työhön, vaan edessä oli alanvaihto. Syyllisyydentunteet kuitenkin iskevät melkeinpä viikoittain johtuen nykyisestä työstäni enkä tiedä aina teenkö oikein vai väärin. Joskus pienetkin asiat jäävät vaivaamaan työpäivän päätteeksi ja toisinaan lamaannun koko viikonlopuksi jäädessäni miettimään, olisinko voinut tehdä toisin tai paremmin.

      Eräällä läheiselläni masennus johti pitkään sairauslomaan ja hän koki aivan sairaalloista syyllisyyttä omasta voinnistaan. Diagnoosi sittemmin tarkentui psykoottiseksi masennukseksi eli jossain määrin todellisuuden taju meni sen masennuksen myötä. Hän on nyt toipunut masennuksesta ja palannut työelämään.

      Syyllisyyden tunne on yksi vaikempia tunteita kestää. Omalla kohdallani ajattelen, että nämä syyllisyyden tunteet kumpuavat tunnollisuudesta ja kiltteydestä eli suomeksi sanottuna ylianalysoin ja pohdin oman toimintaani ja tekemisiäni. Virheitä ei saa tehdä ja kaikessa pitää olla aina kunnollinen.

    • Anonyymi

      Moni varmasti tuntee syyllisyttä sairaslomastaan, minäkin tunsin. Olin itse poissa 5 viikkoa, jonka jälkeen palasin tekemään 3 päivää viikossa muutamien viikkojen ajan. Ainoo neuvo on oikeasti vaan se; älä koe syyllisyyttä, sä tarvitset nyt lepoa että jaksat vielä joskus tehdä töitä.

      Itse tein ahdistuksen jälkeen vuoden verran töitä kunnes jatkuva syyllisyys, uupumus ja jonkinsortin masennus pakotti minut vaihtamaan alaa.

      Nyt on sinun aika levätä, älä koe syyllisyyttä sairaslomasta. Se firma pysyy pystyssä ilman sinuakin. Sitten kun on kaikki balansissa niin voi mennä kokeilemaan töitä. Itse kävin kans kokeilemassa liian aikasin, ja eikä siitä tullut mitään. Jos joku tyrkyttää sinulle et mene töihin jne.. kuuntele itseäsi. Onko vielä sopiva aika?

    • Anonyymi

      Todellakin, palaa töihin ennemmin voimissasi!
      Ahdistavien tunteiden kanssa pitää harjoitella. Niiden tunteiden voi antaa tulla ja päästää niistä sitten menemään. Minua auttoi mielenterveystalon ahdistuksen omahoito ja keskusteluapu.

    • Anonyymi

      Ehkäpä voisit yrittää iloita että sait lomaa. Varmaan työpaikkasi on osasyyllinen huonoon vointiisi, joten kestäkööt poissaolosi.

    • Anonyymi

      Itsekin olen tuntenut syyllisyyttä jäädessäni pois töistä ahdistuneisuuden ja unettomuuden takia. Minulla oli orastava burnout, joten sairasloma oli kyllä enemmän kuin tarpeellinen. Mutta tällä päällä heti ensimmäiseksi ajattelee olinko kuitenkaan tarpeeksi sairas, ajatellaanko töissä, että yritän lusmuilla.
      Yritin omaa syyllisyyttä laimentaa sillä, että ajattelin jos työkaverini olisi tilanteessani niin todellakin ymmärtäisin sen, että hän jää sairaslomalle. Tuossa työpaikassa oli muutenkin villinlännen meininki. Toisaalta hyvä , että jäin sairaslomalle niin minulle ei enää kirjoitettu uutta määräaikaista sopimusta vaan ilmoitettiin, ettei tarvi enää jatkaa. Nyt olen uudessa työpaikassa ja olen tyytyväinen. Nyt vasta huomaan kuinka sairas paikka edellinen työni oli... ei ihme että meinasin palaa loppuun...

    • Anonyymi

      Sen tunteen pitää antaa tulla ja vaikka itsee tirauttaa, kun tuntuu pahalle, Sitten todeta se vielä erikseen, Ja antaa mennä.
      Järkiminä käyttöön!
      Mieti myös mitä sanoisit läheisellesi, joka tuollaisia puhuu.
      Voimia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe