Lapsuus vaikuttaa

Anonyymi

https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/56d5cff8-e1c9-463b-8e64-adb223dc667d

Tuossa linkki juttuun, josta täälläkin taannoin keskusteltiin. Siinä se nyt on, että kyllä se lapsuuden perhekuvio vaikuttaa moneen asiaan, vaikka täällä joku pasuunoi, että kaikilla on ihan samat mahdollisuudet yms. Olemme olevinamme mitä olemme olevinamme, mutta silti näyttää se luokkayhteiskunta sieltä vain pilkottavan yhä edelleen. Ja miten em. liittyy narsismiin, niin sitä voikin jokainen pohtia mielessään sitten syvemmin.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kiitos linkistä. Sisältää todella paljon osuvaa tietoa, kuten seuraavakin lainaus sieltä:

        "Alunperin vitsitsikin tarkoitetut kommentit ovat julmia., mutta mitään itseensä kohdistuvaa leikkipuhetta hän ei kykene ymmärtämään tai sietämään. Hän voi loukkaantua verisesti jopa sellaisestakin arvostelusta, joka ei häntä koske, jos hän itse uskoo, että sillä on täytynyt viitata häneen."

        Tuo em kuvattu piirre on jollain tasolla koko sisaruskatraassa, toisissa voimakkaampana ja toisissa hieman lievempänä. Keskusteluissa pitää todellakin ns kävellä munankuorilla, ettei vaan saa omille silmilleen. Oman mielenterveytensä säilyttämisen vuoksi on vain osattava huomioida tuokin seikka.

        Mitäänhän ei ole enää tehtävissä kuin selviytyminen, kun vasta jäljestä päin huomaa kaiken vaikeuden. Jos olisi suhteessa parikymmentä vuotta eläen ja tutustuen toisen sukuun, omansahan jokainen tuntee, ja vasta sitten päättänyt lopullisesta sitoutumisesta ja lapsien tulemisesta, niin jälkeläiset olisivat jääneet ainakin tekemättä. Toisaalta pelastus kaikessa on se, että sai itse kasvatettua yksin nuo lapset oman periaatteidensa ja sukunsa mukaan, ei sen toisen, joka suorastaan vihaa kaikkia sukulaisiaan ja on tietysti haukkunut lyttyyn toisenkin sukulaiset. Näyttää vahvasti siltä, ettei lapsuuttaan voi naamioida tai paeta mihinkään, se on ja pysyy sinussa, vaikka kuinka pyristelisi siitä eroon ja yrittäisi olla joku muu. Ja totta taitaa olla sekin, että vanhemmiten nuo piirteet vain voimistuu voimistumistaan ja tulevat vielä selkeämmin esille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos linkistä. Sisältää todella paljon osuvaa tietoa, kuten seuraavakin lainaus sieltä:

        "Alunperin vitsitsikin tarkoitetut kommentit ovat julmia., mutta mitään itseensä kohdistuvaa leikkipuhetta hän ei kykene ymmärtämään tai sietämään. Hän voi loukkaantua verisesti jopa sellaisestakin arvostelusta, joka ei häntä koske, jos hän itse uskoo, että sillä on täytynyt viitata häneen."

        Tuo em kuvattu piirre on jollain tasolla koko sisaruskatraassa, toisissa voimakkaampana ja toisissa hieman lievempänä. Keskusteluissa pitää todellakin ns kävellä munankuorilla, ettei vaan saa omille silmilleen. Oman mielenterveytensä säilyttämisen vuoksi on vain osattava huomioida tuokin seikka.

        Mitäänhän ei ole enää tehtävissä kuin selviytyminen, kun vasta jäljestä päin huomaa kaiken vaikeuden. Jos olisi suhteessa parikymmentä vuotta eläen ja tutustuen toisen sukuun, omansahan jokainen tuntee, ja vasta sitten päättänyt lopullisesta sitoutumisesta ja lapsien tulemisesta, niin jälkeläiset olisivat jääneet ainakin tekemättä. Toisaalta pelastus kaikessa on se, että sai itse kasvatettua yksin nuo lapset oman periaatteidensa ja sukunsa mukaan, ei sen toisen, joka suorastaan vihaa kaikkia sukulaisiaan ja on tietysti haukkunut lyttyyn toisenkin sukulaiset. Näyttää vahvasti siltä, ettei lapsuuttaan voi naamioida tai paeta mihinkään, se on ja pysyy sinussa, vaikka kuinka pyristelisi siitä eroon ja yrittäisi olla joku muu. Ja totta taitaa olla sekin, että vanhemmiten nuo piirteet vain voimistuu voimistumistaan ja tulevat vielä selkeämmin esille.

        Täytynee selventää, kun joku jo rykäisi herneet nenään ja ymmärsi kaiken väärin - toivottavasti ei tahallaan ja tarkoitushakuisesti. Selvennän selviytymistä eli tarkoittaa, että on halu ja tahto selviytyä ja siten ymmärtää lapsuudessa vaikeuksia kohdannutta, ei ole tarvetta, eikä halua mihinkään muuhun kuin ymmärtämiseen. Kai se on sallittua yrittää ymmärtää omaa läheisintään, jolle on aikoinaan luvannut sydämensä tietämättä millaiselle sen aikoinaan luovutti. Kai se on sallittua elää omaa valitsemaansa parisuhdetta ja yrittää siitä selviytyä parhaalla mahdollisella tavalla hamaan loppuun asti. Ainoa henkilö, jolle korkeintaan teen väärin on oma itseni, mutta joku viisas on sanonut, että jokainen vastaa valinnoistaan, niin minäkin ja ihan itselle. Case is closed.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2230
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1741
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1596
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1372
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      292
      1233
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1099
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1053
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      928
    Aihe