Onko Mazda 3 ja 6 ilmentyny jotain suurempia vikoja Automaattivaihdelaatikoissa 2014 - 2018 autoissa kun Jenkkifoorumeillakin niistä ollut juttua ?
Jopa Suomessakin joku kertoi hajonneen laatikon 100tkm jälkeen. Onkohan kuinka yleistä ?
Mazda 3 ja 6 Automaatin kestävyys
11
7782
Vastaukset
- Anonyymi
Ei tuo automaattivaihteiston hajoaminen ole mitenkään normaali tai yleinen vika. Veikkaan että noissa tapauksissa missä automaattivaihteisto hajosi, on säännöllinen automaattivaihteiston öljynvaihto jätetty kokonaan tekemättä. Mazda Skyactiv autoissa käytetään Aisin Seiki valmistamaa automaattivaihteistoa. Autoista tietämättömien ihmisten on syytä tiedostaa että Aisin on yleisesti jo pitkän aikaa valmistanut kaikista korkealaatuisimmat vaihteistot, Jonka valmistamia vaihteistoja on käytetty myös Mazdan, Toyotan ja Lexuksen lisäksi myös joissakin saksalaisissakin autoissa.
Huonolaatuiset automaattivaihteistot olivat valmistettu ennen vuotta 2013, ennen Skyactiv arkkitehtuuria/tekniikkaa. Jolloin Mazda teki vielä yhteistyötä Fordin kanssa, tuolloin automaattivaihteiston valmistaja oli Jatco. Jatco on se merkki jonka valmistamat automaattivaihteistot ovat yleisesti huonolaatuisia.
Mazda Skyactiv autoissa manuaalivaihteiston vaihtoväli on 180tkm.
Mazda Skyactiv drive automaattivaihteistoissa (Aisin FW6A-EL) öljyn suodattimen vaihtoväli on 90-100tkm ja mieluiten ilman huuhtelua öljynvaihdon yhteydessä. Tämä on perinteisellä momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto.
Mikäli automaattivaihteiston öljyllä on ajettu 140tkm tai enemmän. Voi automaattivaihteiston öljynvaihto olla huono idea koska vaihteistoöljy saattaa olla jo niin huonoa, likaista että automaativaihteisto sen seurauksena on kulunut jo niin pahasti, että se vaihteistoöljy on enää ainoa osa joka ylläpitää automaattivaihteistoa toimintakunnossa vielä jonkin aikaa ennen kuin automaattivaihteisto hajoaa ja todennäköisesti hajoaakin ennen 190tkm. Mikäli tämä pahasti likaiseksi päässyt vaihteistoöljy vaihdetaan uuteen vaihteistoöljyyn, saattaa automaattivaihteisto alkaa luistamaan ja vaihteiden vaihdoissa esiintymään ongelmia. Tällöin koko automaattivaihteisto pitää joko vaihtaa- tai remontoida kokonaan uudelleen mihin kuluu helposti rahaa useita tuhansia euroja.
Väite siitä että automaattivaihteiston öljyä ei ikinä tarvitse vaihtaa uuteen vaihteistoöljyyn on 100% huijausta ja perustuu planned obsolence(suunniteltu hajoaminen auton takuun päättymisen jälkeen) ideologiaan jonka tavoitteena on saada sinut joko vaihtamaan autoa uudempaan muutaman vuoden välein tai korjaamaan autoasi järjettömän suurilla rahasummilla.- Anonyymi
Eli Öljypisteen koneet mitkä vaihtaa 100% öljyt ja pesee Autom. Laatikot olis turhia ??
Kuulin kun olivat korjaneeet muistaakseen Bemarin Autom.laatikon missä toimi vaan pakki vaihde.
Laatikon pesun jälkeen laatikko lähti pelaamaan täysin ja tyypiltä säästy 5000 € rahaa. - Anonyymi
Toyotan ja Mersun huollosta sano että se perus huolto missä vaihdetaan vaan osa Autom. Laatikon öljyistä kuulemma riittää. Kuulemma turha pestä laatikkoa jos ei ole vikaa.
Milläs sieltä 100% öljyjä vaihtaakaan ilman sitä Öljypisteen konetta ?
Ja mikähän se totuus on ? Mikä kannattaa ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli Öljypisteen koneet mitkä vaihtaa 100% öljyt ja pesee Autom. Laatikot olis turhia ??
Kuulin kun olivat korjaneeet muistaakseen Bemarin Autom.laatikon missä toimi vaan pakki vaihde.
Laatikon pesun jälkeen laatikko lähti pelaamaan täysin ja tyypiltä säästy 5000 € rahaa.Vaihteiston huuhtelu on turhaa niissä tapauksissa joissa vaihteistoöljy ja öljysuodatin vaihdetaan ajoissa, koska vaihteistoöljyssä on jo itsessään puhdistavia aineita. Tietenkään vaihteiston huuhtelu ei ole turhaa silloin jos öljynvaihtoväli on ylitetty ja vaihteisto toimii siksi huonosti.
Vaihteistoöljy pitää ehdottomasti vaihtaa jo ennen kuin öljyn väri muuttuu mustaksi, eikä öljyä saisi koskaan päästää mustan väriseksi asti. Vaihteistoöljyn vaihtaminen onnistuu edelleen ilman öljypisteen konetta. Öljypisteen konetta käytetään siksi koska se vähentää vaihteistoöljyn vaihtamiseen kuluvaa aikaa.
"Mazdan uusissa lootissa on kuulemma joku sininen jumalneste, jota ei tartte ikuna vaihtaa...."
Kuten jo sanottu, väite ettei vaihteistoöljyä tarvitse koskaan vaihtaa uuteen on puhdasta propagandaa jotta sinä joutuisit vaihtamaan autoa useammin uudempaan. Mazda Skyactiv Drive(Aisin FW6A-EL) automaattivaihteistossa on edelleen öljyn mittatikku, mutta se on yhdellä pultilla kiinni vaihteiston edessä. Siksi pitää olla varovainen ettei mittatikun takaisin paikalleen laittamisessa kiristä pulttia liikaa, ettei mittatikku halkea poikki päältä päin.
Oikea vaihteistoöjy on Mazda Automatic Transmission Oil FZ.
https://www.youtube.com/watch?v=agPqiv1RPnM
Vaihteistoöljyn vaihdosta, öljyn määrän tarkistamisesta on osittain siksi tehty aiempaa vaikeampaa koska monet tyhmät "tee se itse" ihmiset ovat rikkoneet useita vaihteistoja väärällä öljyllä. - Anonyymi
Mazda skyac... huolto ohjemassa ei ole olemassa automaattilaatikon öljyn/suodattimen vaihtoa eikä suositusta mistään kilometri tai aika määristä. Tietty jos mahdollista voihan huolossa vaihdattaa jos on vehkeet siihen tarkoitukseen olemassa ja mikäli auton omistaja haluaa vaihdon. Täytyypä kysellä tosin olen vaihtanut auton uuteen 50 kohdilla :) nyt alla uusi Mazda3 skyactive G aut
- Anonyymi
Mazdan uusissa lootissa on kuulemma joku sininen jumalneste, jota ei tartte ikuna vaihtaa....
Joopa joo. Ostin aikoinaan 86000 ajetun Volvo 240:n Ruottista. Silloinen aivoton eli täyshydraulinen (Aisin) AW70 vaihteli vähän miten sattui ja vaihdettiin sitten lootassa ollut kahvi öljyyn, lootassa ei ollut mitän vikaa mutta öljyssä oli liikaa vettä ja kitka-aineita eli sitä oli luistatettu liikennevaloissa kylmänä.
Tuon jälkeen pappavolvosta tuli miellyttävä. Terästin Vollea pikku nokka-akselin vaihdolla ja noin 130 heppaa kuljetti sitä eleettömästi.- Anonyymi
Eleettömästi 15 litraa satasella...
- Anonyymi
"mutta öljyssä oli liikaa vettä."
Eli kyseisellä Volvolla on ilmeisesti joskus ajettu ison ja syvän vesilammikon kautta.
Useimmissa autojen automaattivaihteistoissa on yläpuolella paineventtiili joka päästää liialliset lämmöt tai paineet ulos vaihteistosta. Mikäli autolla ajetaan syvän vesilammikon läpi, voi vettä päästä tämän paineventtiilin kautta automaattivaihteiston sisäpuolelle rikkomaan koko automaattivaihteiston. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"mutta öljyssä oli liikaa vettä."
Eli kyseisellä Volvolla on ilmeisesti joskus ajettu ison ja syvän vesilammikon kautta.
Useimmissa autojen automaattivaihteistoissa on yläpuolella paineventtiili joka päästää liialliset lämmöt tai paineet ulos vaihteistosta. Mikäli autolla ajetaan syvän vesilammikon läpi, voi vettä päästä tämän paineventtiilin kautta automaattivaihteiston sisäpuolelle rikkomaan koko automaattivaihteiston.Oletko ikinä kuullut kondensiovedestä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko ikinä kuullut kondensiovedestä?
Kyllä. Mutta mikäli vaihteistoöljyt, öljynsuodatin vaihdetaan aina ajoissa uusiin. Kondensioveden määrä ei pääse niin suureksi vaihteiston sisäpuolella että se haittaisi vaihteiston toimintaa, paitsi silloin jos ajat usein kylmissä, märissä olosuhteissa niin lyhyitä matkoja ettei vaihteisto ehdi lämpenemään normaaliin toimintalämpötilaansa pidemmäksi aikaa kuin 15minuuttia.
- Anonyymi
Volvon kulutukseen liittyy paljon huhuja, faktaa on se, että muinaiset Bxx -padat polttivat kaiken mitä niihin kaatoi. Mulla oli ennen Mazdoja 5 Volvoa joista 4 kaasutinkoneita, Zenith-Stromberg tarttee nykybensoilla uuden neulasuutinsetin vähintään kerran vuodessa koska bensa ei enää voitele. Nuukin oli 1984 GL jossa kaasarina DVG. Perussääntö lootavollen kulutuksen pienentämiseen on se, että nakkaa alimittaisen 2-litraisen hiiteen ja pudottaa B23 tai B230 tilalle, nuo vetävät jo tyhjäkäynnillä. Eniten kulutti 1981 DL, jossa oli 4 vaihdetta ja tiuha perä orkkis B19 kaverina, pikkupadalla yli 10 sadalla ja B23:lla 8,5. Muut menivätkin 7:lla alkavin lukemin paitti vimppa B230F jossa oli tomaattiloota, jonka ylivaihteen kanssa sai tapella, Volvon laatu oli ihan pazkaa 1990. F muuttui siedettäväksi kun siihen vaihtoi A-nokan, varttitunnin virityssarja. Tuon jälkeen muuten auton pitää olla virrattomana 2 tuntia eikä 0,5, LH-Jetronicilla on pitkä muisti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152111Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi832046- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1351153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101116Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771107Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 61808
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.248721