3-vuotias päiväkodissä ja hoitajan huolelisuus

Anonyymi

Moikka, jos joku voisi vastata olisin sydämestä kiitollinen. Eli lapsi on aloittanut päiväkodissä syyskuussa, ja lokakussa täyttä 3 v. Lastentarhanopettaja on sanonut kolme 3 että hänellä ei ole katse kontakti lapseni kanssa, ja eilen sanoi että on soitanut psykologi. Olen todella huolisaan. Itken jo koko viikko. Meillä oli eilen neuvolla, he sanoivat että hän kasva erinomaisesti, hän on tehnyt kaikki tehtävät jotka hän on pyytäänyt, ja hän on katsonut hänet joka kerta kun vastasi hänelle. Hän sanoi että hän ei näe mitään ongelmia. Kotona leikki erilaisten lelujen kanssa. Puhu lelujen kanssa, osaa leikkia palapelin kanssa jossa on 30 palaa. Pirtä jotain paperillä, ei ole ihan selvä, ei osa esimerkiksi pirtä äiti, muttä ihan tavalisia juttuja. Puhu paljon, lausessa on 4 erilaista sana,esim äiti tekee ruoka, ulkona on kylmä, nyt on syksy ja talvi on tulossa, luemme kirjat, joskus otta itse ja sitten toista se mitä mä olen puhunut. Kotona tapahtu joskus että kun hän leikki ei vasta jos mä jotain kysyn, mutta en ole koskan miettinyt että se ei ole nomraali, vaan että hän on keskitynyt siihen leluun.
Onko teillä jotain kokemuksia?
Hän on muutenkin todella viisaas, juokse, puistossa, halua leikkia muiden lasten kanssa, aloitti olla vähän agresiivinen nyt, ja joskus huudelle, siitä ei ole tehnyt aikaisemmin, uskon että on nähnyt sen päiväkodissa.

3

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko tämä sinun ensimmäinen lapsi? Nyt iso huoli pois... Päiväkoti on lapselle uusi asia. Päiväkodin hoitajat nyt ovat semmoisia, huolissaan milloin mistäkin. Joskus huoleen on aihetta ja joskus ei. Isoon huoleen ei kertomasi perusteella ole aihetta. Joskus käy niinkin että hoitaja ei ymmärrä lasta. Kun poikani oli pieni päiväkodissa eräs hoitaja näki hänen käytöksessään useasti huolenaiheita. Hän ei ymmärtänyt poikani huumoria. Ymmärsin tämän vasta kun pojan päiväkotiryhmä muuttui ja hänelle tuli eri hoitajat, Uusien hoitajien mielestä ongelmia ei ollut ja päivät sujuivat hienosti. Ehkä lapsesi on ujo päiväkodissa? Voit kertoa päiväkotiin neuvolakäynnistä ja mitä siellä sanottiin lapsestasi. Psykologinkaan kanssa jos juttelet lapsesi asioista ei ole paha juttu: psykologi osaisi sanoa onko kyse esim normaalista ujostelusta, joka menee itsellään ohi tms. ja jospa hän niin sanoisi niin se hälventäisi sun huolta ja päiväkodin huolta. Rauhallisesti, ei tässä mistään vakavasta ole varmaankaan kyse. Sellainenkin juttu, että nykyään päiväkodin henkilökunnan kuuluu olla matalalla kynnyksellä huolissaan. Toisin oli ennen. Omat lapseni ovat 16 vuotias, 15v ja 11v. Kun vanhimmat lapseni aloittivat päiväkodissa aikoinaan oli tilanne eri. Silloin ei ollut vielä nykyisen laista huolikäytäntöä. Kymmenisen vuotta sitten päiväkoteihin annettiin ymmärtääkseni uusi ohjeistus jonka mukaan päiväkodin hoitajien pitää herkemmin ilmaista huolensa. Käytäntöä lienee vuosien varrella hiottu ja luulen siinä olevan omat hyvät ja huonot puolensa. Varmasti moni oikea ongelma saadaan nopeammin käsiteltyä mutta paljon on varmasti myös turhia huolestumisia. Ja kuten sanoin, pienetkin huolet tuodaan herkemmin esiin. Joten älä huoli, ongelma ei kuulosta isolta, mutta psykologi käynti voi olla paikallaan hälventämään huolta.

    • Anonyymi

      Moikka, kiitos vastauksesta, jo olen seuranut hänet joka minutti, lapsi on ihan ok.Ja olen sama mieltä että hän ei ymmärttä lapseni, ja että ei tykkä minusta. 😏 Mutta, pakko olla rauhallinen ja jatkaa etenpäin.

      • Anonyymi

        Lopeta liika huolehtiminen,niin hyvin menee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe