"Piilomuslimi"

Anonyymi

Salam. Olen palannut islamiin n. 8 vuotta sitten. Alkuun en ollut harjoittava muslimi vaan vietin sellaista ns. etsikkoaikaa. Sitten opettelin rukoilun ja harjoitin sitä muutamia kuukausia. Kuitenkin elämä vei ja rukoukset jäi. Nyt olen taas päässyt lähemmäs Luojaa ja usko vahvistunut, Alhamdulillah. Olen rukoillut reilun vuoden päivittäiset rukoukset. Muutenkin pyrin hyvään elämään islamin näkökulmasta ja vältän kiellettyjä asioita. Olen kuitenkin ns. piilomuslimi. Se että olen muslimi ei näy ulospäin mitenkään. En käytä säännöllisesti huivia ulkona, mutta joskus kuitenkin. Koen että elämä näin on helpompaa kun voin sulautua massaan eikä ihmiset kiinnitä minuun huomiota. Koen myös että minuun suhtaudutaan kuten muihinkin ihmisiin näin, inhoan ajatusta että minua pidettäisiin jotenkin alempiarvoisena valintani vuoksi tai ajateltaisiin että onpa tyhmä nainen kun miehen takia vaihtaa uskontoa jne. Inhoan koska olen itsekin joskus näin ajatellut suomalaisista musliminaisista, astaghfirullah. Tiedän kyllä että ihmisten mielipiteistä ei tulisi välittää vaan tärkeintä on Luojan tyytyväisyys. Tärkein pointti kuitenkin tässä on että haluan olla "näkymätön" ja elää elämääni rauhassa kenenkään ihmisen tuomitsematta. Onko tämä mielestänne väärin vai onko minun suotavaa elää tälläistä elämää kunnes Luoja antaa minulle tarpeeksi rohkeutta ja voimia elää niinkuin on tarkoitettu?

13

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wa aleikumussalam. Alhamdulillah, että Jumala on johdattanut sinut islamiin. Olet ymmärrettävässä tilanteessa, jossa varmaan aika moni muu on ollut ja on tälläkin hetkellä.

      Sanot, ettet halua tulla tuomituksi. Mutta oikeastaan, ei sitä voi kukaan muukaan välttää. Tuomitsevat ihmiset tuomitsevat muita, olipa näiden pukeutuminen erilaista, nenä iso tai pieni ja vaikka nämä eivät edes poikkeaisi massasta mitenkään. Ihmisiä, jotka näkevät huivipäisen naisen ja pitävät häntä minään reppanana, on loppupeleissä vähemmän kuin mitä ehkä ajattelet. Mahdollisuus elää elämää "näkymättömänä" ja kenenkään tuomitsematta, on illuusio, olitpa erilainen tai samanlainen: ihminen on esillä aina ollessaan samassa tilassa jonkun muun kanssa ja altistuu mahdollisuudelle tulla tuomituksi.

      Haluat elää rauhassa. Minä olen huivia ja hametta käyttävä musliminainen ja tiedän muitakin ja todellakin voimme elää rauhassa. Minulla on ei-muslimi tuttuja ja kavereita, kouluista, eräästä yhdistyksestä ja muualtakin ja heistä enemmistön kanssa muslimiudesta ei ole tullut mitään mainintaa. Vaikka he näkevät pukeutumiseni ja näkevät minut rukoilemassa, olen "Liisa", en [Vain] Muslimi.

      Jos sinulla ei ole tällä hetkellä rohkeutta ja voimaa elää niin... niin ei varmaan voine tehdä heti muuta kuin rukoilla siihen rohkeutta ja voimaa! Ja yrittää vahvistaa sitä ajatusta, että tärkeintä on Luoja, eivät putkinäköiset ihmiset tai muutkaan ihmiset. Ja sen tiedostamista, että ihmisiin sinuun kiinnittämän huomion määrä ei muutu huomattavasti, niin tuumin minä. Armelias Luoja on ymmärtäväinen ihmisen keskeneräisyydelle. Luulen, että ihmiselle itselleen on pidemmän päälle turhauttavaa tai ahdistavaa, kun hän tavalla tai toisella piilottaa itsestään mitään, vaikkei tekisi sitä aivan aktiivisesti. Elämän rajallisuutta on siinä suhteessa hyvä pohtia; meillä ei ole loputtomiin aikaan tehdä valintoja. Omalla mukavuusalueella on tuttua ja turvallista, mutta siltä poistuminen palkitsevaa.

    • Vaatteet ei tee ihmisestä uskovaisempaa. Ei vaatteilla uskota, se on ihminen itse joka sisimmässään uskoo Jumalaan.
      Jokaisella on vapaus pukeutua miten itse haluaa.
      Läheskään kaikki musliminaiset länsimaissa ei käytä hijabia, pukeutuvat länsimaalaisesti, mutta siveästi kuitenkin.
      Pää asia on että uskoo.
      On kuitenkin hyvä tutustua muihin muslimeihin eikä täysin erakoitua kanssauskovistaan :)
      Länsimaissa on kaikilla vapaus uskoa. Vapaus on myös v aatettaa itsensä niin kuin itse haluaa.
      Kannatan vapautta myös naiselle. Nainen on vapaa myös.
      Mutta se alkaako käyttää huivia, on jokaisen muslimimaisen omantunnon asia. Jokainen yksilö tietää itse milloin haluaa alkaa pitää huivia.
      Huivi näyttää vain ulospäin että on uskovainen.
      Ajattelen että uskonnollisuuttaan ei tarvitse näytellä vaatteilla muille, jos ei itse halua tai tunne tarvetta siihen.
      Toimi omantuntosi mukaisesti, joko huivi tai ei huivia, sinä päätät.

    • Ehdottomasti on paljon musliminaisia, jotka uskovat ja harjoittavat uskoa tosissaan, ja eivät käytä huivia. Minulle tuli kuitenkin sellainen olo, että usko on muutenkin aika piilotettu asia aloittajan elämässä, siis että hän on päätynyt sellaiseen tilanteeseen, että ei kehtaa olla avoin ja peittelee isoa osaa itseään ja identiteettiään - siitä, että uskaltaako kertoa tapaamilleen ihmisille olevansa muslimi, kehtaako rukoilla muualla kuin kotona tai moskeijalla, kehtaako olla avoin, jos joulun lähestyessä joku kysyy, joko kinkku on hankittu, työpaikan lounastauolla, jos joku kysyy työpaikalla paastopäivänä joku kysyy, etkö tule lounastauolle, keksiikö jonkun tekosyyn. Ei sitä tarvitsekaan jokaiselle vastaantulijalle kertoa olevansa muslimi, mutta pointtinihan on se, ettei se ole itsellekään mukavaa, jos on niin, että se menee tekosyiden keksimiseksi tai asioiden välttelyksi. Vaikka niitä tilanteita ei edes kohtaisi, että joku kysyy siellä lounastauolla, oletko kasvissyöjä, kun et ottanut possukeittoa, niin se tuo itselle tukavan olon, jos tietää tai arvelee, että päätyisi kiertelemään asiaa.
      Jos jotain asiaa tavallaan patoaa sisälleen, niin pidemmän päälle se on sitten yhä vaikeampaa ja siitä tulee semmoinen sisällä kasvava mörökölli. Siksi on syytä vaan lähteä ottamaan niitä askelia, että rikkoisi sitä kierrettä, että vaikenee siitä. Ei niin, että tarvitsisi julistaa megafonin kanssa olevansa muslimi tai että pitäisi varmistaa kaikkien tuttujenkaan olevan siitä tietoisia, mutta ettei se ole välteltävä/piiloteltava asia.

      • seijaah

        Jos alkaa voida huonosti sen takia kun ei käytä huivia, niin silloin se olisi luonnollista laittaa huivi päähän jotta voisi henkisesti hyvin.


      • Anonyymi
        seijaah kirjoitti:

        Jos alkaa voida huonosti sen takia kun ei käytä huivia, niin silloin se olisi luonnollista laittaa huivi päähän jotta voisi henkisesti hyvin.

        No entä, jos ei voi hyvin edes huivi päässä? Huivin käyttö aiheuttaa omat ongelmansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No entä, jos ei voi hyvin edes huivi päässä? Huivin käyttö aiheuttaa omat ongelmansa.

        Oletko sinä aloittaja/käytätkö sinä huivia säännöllisesti tai epäsäännöllisesti - onko siitä tullut sinulle huolta, millaista huolta?
        Tee, kuten sinusta tuntuu hyvältä.


      • Anonyymi
        Yusraaa kirjoitti:

        Oletko sinä aloittaja/käytätkö sinä huivia säännöllisesti tai epäsäännöllisesti - onko siitä tullut sinulle huolta, millaista huolta?
        Tee, kuten sinusta tuntuu hyvältä.

        Vastasin kysymykseesi asiallisesti. Miksi poistatit asiallisen vastaukseni? Onko sensuuri ja sananvapauden rajoittaminen tyypillistä muslimeille vai ainoastaan sinulle? Taisi Ayaan Hirsi Ali olla oikeassa, kun sanoi, että muslimit ovat erittäin herkkiä minkäänlaiseen islamiin kohdistuvaan kritiikkin tai edes arvosteluun. Kritiikki käännetään islamofobiaksi ja rasismiksi. Vastauksessani ei edes ollut kritiikkiä, joten pelkkä näkeyksen ero riittää sensurointiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vastasin kysymykseesi asiallisesti. Miksi poistatit asiallisen vastaukseni? Onko sensuuri ja sananvapauden rajoittaminen tyypillistä muslimeille vai ainoastaan sinulle? Taisi Ayaan Hirsi Ali olla oikeassa, kun sanoi, että muslimit ovat erittäin herkkiä minkäänlaiseen islamiin kohdistuvaan kritiikkin tai edes arvosteluun. Kritiikki käännetään islamofobiaksi ja rasismiksi. Vastauksessani ei edes ollut kritiikkiä, joten pelkkä näkeyksen ero riittää sensurointiin.

        Minä en ole tämän palstan moderaattori, en, vaikka siihen suuntaan on aiemminkin vihjattu. Ehdin nähdä, että jotain minulle oli vastatattu, mutta se oli jo poistunut, joten en tiedä, mitä siinä luki.


      • Anonyymi
        Yusraaa kirjoitti:

        Minä en ole tämän palstan moderaattori, en, vaikka siihen suuntaan on aiemminkin vihjattu. Ehdin nähdä, että jotain minulle oli vastatattu, mutta se oli jo poistunut, joten en tiedä, mitä siinä luki.

        Siinä tapauksessa pyydän anteeksi, että syyttelin sinua turhasta.

        Yllä olevat terveiset menkööt oikealle poistajalle. En vaivaudu enää vastaamaan, koska vastaukset katoavat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No entä, jos ei voi hyvin edes huivi päässä? Huivin käyttö aiheuttaa omat ongelmansa.

        Jokainen tietää sisimmässään miten pukeutua, miten haluaa pukeutua. On pukeuduttava niin että on tyytyväinen itseensä.


      • Nunnat, ortodoksit kirkossa...


      • Anonyymi
        Yusraaa kirjoitti:

        Nunnat, ortodoksit kirkossa...

        Nunnat viettävät rukouselämää. Että unohtaisivat itsensäkin, mutta omasta vapaasta tahdostaan, ei yhteisön vaatimuksesta tai edes että oppinsa sitä edellyttäisi. Ovat "ei-naisia", ihmisiä. Ei mitenkään voi verrata musliminaisten liikuskeluun huivi päässä ja siihen liittyviin paineisiin, jotka liittyvät naisen seksuaalisuuteen ja naisen kontrollointiin, ei uskoon sinänsä. Musliminaisen huivi korostaa naisen seksuaalisuutta paradoksaalisesti.


    • Anonyymi

      Sellaiset käännynnäiset on varmasti jonkin verran jotka tässä tilanteessa
      En tiedä missä tilanteessa nyt olet
      voi elää periaateessa ilman että muille paljon kertoo oma uskonto muuten, mutta miten rukoukset esim työpaikassa, ulkona, matkustaessa
      Mutta luulen vähän liioittelet mielessä, kyllä me Suomen muslimit aika paljon eletään ihan rauhassa ei suurin osa sano mitään eikä kysele mitään, vaikka on erilainen, vaikka on huivi tai parta
      Minä sanon ole rauhassa niin kauan kun siltä tuntuu, tulee rohkeus sitten ajan kanssa mutta vaikka jos ei tule ennen kuin kuolee, niin pääset silti Paratiisiin alhamdulillah insha Allah

    Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe