Vaihtoehtoina on kaikkea osakkeista jonkinlaisen koron talletus/määräaikaistileihin, voi hajauttaa eri omaisuusluokkiin jne. Onko esim. tuo uusi Smart-rahasto sellainen, mikä tarjoaisi vähän parempaa suojaa pörssiromahduksien varalle?
Miten sijoittaisit 112000 euroa tällä hetkellä?
23
712
Vastaukset
- Anonyymi
Tekisin seuraavasti:
-ostaisin 62t€:lla kuutta suomalaista isoa yritystä, jotka tekevät hyvää tulosta ja maksavat kohtuullista osaketta, esim: UPM, Kesko, cargotec, fortum, metso ja elisa
-hajauttaisin nuo ostot ajalle 7.10.2019 - 15.3.2020
-siirtäisin 50t€ sivuun odottamaan vuodenvaihdetta, jolloin on mahdollista avata osakesäästötili
-kun osakesäästötili on avattu, ostaisin sinne viittä suomalaista, isoa yritystä, jotka maksavat hyvää osinkoa, esim: nordea, sampo, nokian renkaat, tieto ja metsä board
-hajauttaisin nuo ostot ajalle 1.1.2020 - 15.3.2020
Jos se pörssiromahdus pelottaa, sen vaikutusta voi sitten laimentaa vaikkapa niin, että myy osakkeista 10% pois, aina kun indeksi on pudonnut 10%.
Tuo ehdotus ei ollut sitten ihan hihasta ravistettu vaan olen tehnyt jonkin verran simulaatioita erilaisten todennäköisyyksien ja tuotto-odotusten kanssa.- Anonyymi
Korjaus: "maksavat kohtuullista osaketta"
Pitää tietysti olla "maksavat kohtuullista OSINKOA"
- Anonyymi
Osakesäästötilin tappiovähennyksen puuttumisen vuoksi tilille pitäisi valita 50 tonnin edestä vakaimpia "cash cow" -osakkeita joista oli pohdintaa Talouselämä -lehden viime perjantain numeron sivulla 49
Romahdustä säikkyvälle on monenlaisia strategioita. Minimum Volatility -rahastot?
Quality-rahastot? REIT? Korkopaperit? Maantieteellinen valinta? Megatrendit?- Anonyymi
Osakesäästötilissä ON tappiovähennysmahdollisuus, mutta sen saa akiiviseksi vasta kun lopettaa tilin.
Lisäksi, onko tärkeää se, että laittamasi 50.000 on plussalla koko ajan? Jos notkahdus tulee, olet toki tappiolla, mutta jos ei ole kiirettä, pörssi perinteiseen tapaan tulee sieltä nousemaan, kuten on aina tehnyt.
Jos on kiire, niin lopeta tili ja vähennä tappiot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osakesäästötilissä ON tappiovähennysmahdollisuus, mutta sen saa akiiviseksi vasta kun lopettaa tilin.
Lisäksi, onko tärkeää se, että laittamasi 50.000 on plussalla koko ajan? Jos notkahdus tulee, olet toki tappiolla, mutta jos ei ole kiirettä, pörssi perinteiseen tapaan tulee sieltä nousemaan, kuten on aina tehnyt.
Jos on kiire, niin lopeta tili ja vähennä tappiot.Osakesäästötilin tappiovähennysmahdollisuus on merkityksetön, koska järkevässä salkussa on esim. tusinan verran osakkeita.
Tappioita pitää voida vähentää yksittäisistä osakkeista, joita minulla vuosi sitten olivat Nordea ja Citycon - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osakesäästötilin tappiovähennysmahdollisuus on merkityksetön, koska järkevässä salkussa on esim. tusinan verran osakkeita.
Tappioita pitää voida vähentää yksittäisistä osakkeista, joita minulla vuosi sitten olivat Nordea ja CityconMaailma ei ole täydellinen.
Jos koet vähennystarpeen noin tärkeäksi, silloin ei pidä osakesäästötiliin sekaantua. Mutta menetät siinä kyllä rahaa, osakesäästötili on oikeasti sen luokan etu, ettei sitä pidä jättää hyödyntämättä.
- Anonyymi
Smart ei sisällä osakkeita tai edes korkoja vaan erilaisia johdannaistuotteita ja rahaston arvon määrää näiden sopimusten perusteella JP Morgan-pankkiiriliike. Ota siis tämä huomioon jos siihen aiot sijoittaa. Sen pitäisi seurata tiettyjen tuotteiden liikettä mutta vivutuksesta sun muista teknisistä seikoista ja sopimusten mahdollisista porsaanrei'istä johtuen arvo saattaa elää yllättävällä tavalla aikojen saatossa.
- Anonyymi
Tuollaista summaa hajauttaisin ETF:illä.
Minulla muutama kymppitonni on S&P 500 indeksiä seuraavassa SRX8:ssa ja pari kymppiä Eurostoxx 50 -indeksiä seuraavassa DXET:ssa
(On olemassa myös Eurostoxx 600)- Anonyymi
Liiallinen hajautus aikaansaa sen, että parhaat tuotot jää saamatta.
Tietysti, jos ei ymmärrä miten ns. hyviä osakkeita poimitaan, noin se on varmaan toimittava. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liiallinen hajautus aikaansaa sen, että parhaat tuotot jää saamatta.
Tietysti, jos ei ymmärrä miten ns. hyviä osakkeita poimitaan, noin se on varmaan toimittava.Jos ei osaa ennustaa seuraavia lottonumeroita, jää jättipotti saamatta.
Tottahan on että riskin mukana kasvaa tuottopotentiaalikin.
Epävarmojen nykynäkymien vuoksi moni haluaa minimoida riskin.
Muistaakseni Itävallan 100 vuoden valtionlainaa myytiin tuplahintaan.
Miinuskoron vaihtoehdoksi ylivarovaisille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei osaa ennustaa seuraavia lottonumeroita, jää jättipotti saamatta.
Miinuskoron vaihtoehdoksi ylivarovaisille.Linkki tuohon Itävallan tapaukseen
https://www.nordea.com/fi/media/uutiset-ja-lehdistotiedotteet/finanssimaailma-blogi/Jan-von-Gerich/2019-09-11-blogi-onko-korkomarkkinoilla-kupla.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei osaa ennustaa seuraavia lottonumeroita, jää jättipotti saamatta.
Miinuskoron vaihtoehdoksi ylivarovaisille.Lotto on 100% sattumaa, osakkeissa on kyllä nähtävissä tiettyjä korrelaatioita, eli nuo nyt ei ihan ole verrattavissa toisiinsa.
Itse olen mm. käyttänyt yritysten historiatietoja omaan sijoitusstrategiaani ja olen sillä peitonnut OMXH25GI indeksiä noin viidellä prosentilla vuosittain. Ei toki mikään maatamullistava ero prosenteissa, mutta kun vuosia jaksaa jurnuttaa niin eroa alkaa tulla indeksiin kymmeniä prosentteja.
Korrelaatioita on olemassa jos ne vaan malttaa (ja osaa) kaivaa esiin. - Anonyymi
"Minulla muutama kymppitonni on S&P 500 indeksiä seuraavassa SRX8:ssa ja pari kymppiä Eurostoxx 50 -indeksiä seuraavassa DXET:ssa"
Osaatko sanoa, joutuuko Saksan verottajan kanssa nykyään hankaluuksiin, jos Frankfurtin pörssistä muinoin ostettuja DXET:ejä ja SXR8:ia alkaa myymään (voitolla)? Joskushan oli tilanne, että sikäläiseltä verottajalta piti periä ylimääräiset pääomatuloverot pois käännetyillä, oikeaksi todistetuilla ja leimatuilla aanelosilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Minulla muutama kymppitonni on S&P 500 indeksiä seuraavassa SRX8:ssa ja pari kymppiä Eurostoxx 50 -indeksiä seuraavassa DXET:ssa"
Osaatko sanoa, joutuuko Saksan verottajan kanssa nykyään hankaluuksiin, jos Frankfurtin pörssistä muinoin ostettuja DXET:ejä ja SXR8:ia alkaa myymään (voitolla)? Joskushan oli tilanne, että sikäläiseltä verottajalta piti periä ylimääräiset pääomatuloverot pois käännetyillä, oikeaksi todistetuilla ja leimatuilla aanelosilla.Saksan verottaja? Enpä ole törmännyt mainintoihin Sharevillessä:
https://www.shareville.fi/ryhmat/passiiviset-indeksisijoittajat-216 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lotto on 100% sattumaa, osakkeissa on kyllä nähtävissä tiettyjä korrelaatioita, eli nuo nyt ei ihan ole verrattavissa toisiinsa.
Itse olen mm. käyttänyt yritysten historiatietoja omaan sijoitusstrategiaani ja olen sillä peitonnut OMXH25GI indeksiä noin viidellä prosentilla vuosittain. Ei toki mikään maatamullistava ero prosenteissa, mutta kun vuosia jaksaa jurnuttaa niin eroa alkaa tulla indeksiin kymmeniä prosentteja.
Korrelaatioita on olemassa jos ne vaan malttaa (ja osaa) kaivaa esiin.OMXH25 on yleispiirteisesti suurista keskinkertaisuuksista koostuva.
Lisäpiirteinä yksipuolinen toimialojen edustus.
Muissa Pohjoismaissa on paremmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saksan verottaja? Enpä ole törmännyt mainintoihin Sharevillessä:
https://www.shareville.fi/ryhmat/passiiviset-indeksisijoittajat-216Tuossakin ketjussa käsiteltiin lähinnä ostamista eikä myymistä, jota kysymykseni koski. Ehkä myymiseen liittyvien yksityiskohtien puuttuminen foorumeilta tarkoittaa sittenkin, että niitä ei tarvitse ottaa huomioon.
Euromääräisten, varsinkin Saksasta ostettujen arvopaperien kanssa on oppinut olemaan varuillaan, sillä EU:sta huolimatta mm. Saksa ja Tanska nakkaavat paskat verosopimuksille, joiden kanssa toisaalta Yhdysvalloista maksettujen osinkojen kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossakin ketjussa käsiteltiin lähinnä ostamista eikä myymistä, jota kysymykseni koski. Ehkä myymiseen liittyvien yksityiskohtien puuttuminen foorumeilta tarkoittaa sittenkin, että niitä ei tarvitse ottaa huomioon.
Euromääräisten, varsinkin Saksasta ostettujen arvopaperien kanssa on oppinut olemaan varuillaan, sillä EU:sta huolimatta mm. Saksa ja Tanska nakkaavat paskat verosopimuksille, joiden kanssa toisaalta Yhdysvalloista maksettujen osinkojen kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa.ETFissä on aika kalliit kulut myydessä, vaikka oston voi tehdä kuukausittain ilmaiseksi. Siksi pääoman pitää olla aika iso jotta realisoidessa vaikka prosentin verran ei mene liikaa kulua suhteessa siihen määrään.
- Anonyymi
Kuinka paljon olet muuten valmis heittämään rahojasi Kankkulan kaivoon? Se on perimmäinen kysymys? ;)
Mikä on säästöhorisonttisi?
Kuinka vanha olet?
Mitä Sinulla on ennestään, mitä omaisuuslajeja?
Onhan rahasi kärsivällistä?
Summa on monelle niin iso, että se on vain märkä uni - ja kaikenmaailman neuvojaa riittää kuten minä!
Jos mulla kävisi 112 K mäihä:
30 prosenttia Sampo, Kesko, UPM, Wärtsilä ja jokerina Uponor. Näitä ostaen esim Sampo lokakuu, Kesko marraskuu jne...
Loput 70 prossaa säästöön tilille, ihan minne vain tilille jossa takuu.
Sitten vaikka vuoden päästä uudelle kierrokselle joko kolmanneksella loppurahoista tai kaikilla. Tai jos markkinoilla voimakas korjausliike ja esim. Kone rajusti alas, katsoisin sitä, samoin varmaan Nokian Renkaita joka jo muuten laskenut. Konepajapuolelta löytyy myös lisää .. oma periaatteeni on ajallinen hajautus ja "vakaat" firmat.
Tässä oma Suomi-salkkuni (rakennusaika n. 18 vuotta):
Capman
Gargotec
Huhtamäki
Kemira
Kesko
Metso
Olvi
Sampo
Valmet
Wärtsilä
- Sitten vielä vaihtoehto: ostat sijoitusasunnon Helsingistä, Tampereelta tai Turusta mutta se onkin sitten toinen juttu!
Lopuksi: huumoria! Käy kysymässä pankin "neuvonanatajalta"! - Ei vaineskaan, ei tämä niin vaikeaa ole, kun vaan karistaa kaikki jonninjoutavat tyypit rahoistaan, ihan totta! Keep it simple. Stupid! - Anonyymi
Osta:
1 Bitcoin
50000 eurolla ETF-rahastoja seuraavan 12 kk aikana, eli noin 4000e per kuukausi.
Lopulla jostain keskikokoisesta kaupungista asunto jonka lopulla rahalla saa ja paa vuokralle.- Anonyymi
Asuntosijoittaminen on tyhmää. Vuokralaisharmit ja tuotto puolet pörssitutosta
- Anonyymi
Nyt kun näin viikon myöhästyneenä tulen tähän topikkiin, niin olisi alku viikosta ostanu koko rahalla Outokummun osaketta ja nyt sitten myynyt kaikki pois !
alkuviikosta osake oli jotain 2.20 ja nyt jotain 2.61
niin olisi tullut ihan hyvät voittoprossat !- Anonyymi
siis
112 000 e x 2.20e/osake = noin 50 000 kpl osakkeita x 0,40e voitto = yli 20 000 euroo voittoo - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siis
112 000 e x 2.20e/osake = noin 50 000 kpl osakkeita x 0,40e voitto = yli 20 000 euroo voittooJOS-Jälkiviisaus on tyhmyyttä. Ennusta lottonumeroita
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1956818- 1592006
- 1131668
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551218Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢491083Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991045Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6967Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251934- 41909