Mikä ero on sielulla ja tietoisuudella?

Anonyymi

Monilla muillakin eliöillä on ihmisen lisäksi tietoisuus. Muuttuuko tietoisuus sieluksi kun tulee tietoiseksi Jumalasta?

56

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä kysymys, ainakin itsetuntemus lisääntyy,, todellisuutta vasten.

    • Tuohon en osaa sanoa, sillä en ole suorittanut psykologiassa kuin perusopinnot. Pienen opiskelun jälkeen näen aivot ja tietoisuuden monimutkaisena kokonaisuutena. Jotkut yrittäneet ratkaista asiaa panpsykismin ja siihen liittyvien käsitteitten kautta tietoisuutta, mutta sielu on lähinnä uskontoon kallellaan olevien ajattelioitten pohdintaa?

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Panpsykismi

      "Termi "panpsyksimi" juontaa juurensa kreikan sanoista "pan" (πᾶν : "kaikki", "kokonaisuus") ja "psykhe" (ψυχή: "sielu", "mieli").[2] Sana "psykhe" tulee kreikan sanasta "ψύχω" (psukhō, "puhallan"), joka voi tarkoittaa elämää, sielua, mieltä, henkeä, sydäntä tai "elämänhenkeä".

      Panpsykismi ei ole uusi aatesuunta, vaan esimerkiksi jo Gottfried Leibniz ja Baruch Spinoza kannattivat sitä 1600-luvulla.

      Paneksperientalismi on panpsykismin heikompi muunnelma. Sen mukaan kaikilla olioilla on elämyksellinen tietoisuus, mutta ei kognitiota eikä näin välttämättä mieltä. Paneksperientalismia on kannattanut muun muassa Alfred North Whitehead.

      Panprotoeksperientialismi on paneksperientalismiakin heikompi muunnelma, jonka mukaan kaikilla olioilla on ei-fysikaalisia ominaisuuksia, jotka ovat elämyksellisen tietoisuuden esiasteita (tai elämyksellinen tietoisuus piilevässä, kehittymättömässä muodossa), mutta ei kognitiota tai tietoista tajuntaa.

      Panpsykismin mukaan mieli on fyysistä. Esimerkiksi Daniel Dennett on perustellut mielen fyysisyyttä sillä, että jos henkisyys olisi luonteeltaan ei-fyysinen, sillä ei olisi fysikaalista energiaa eikä massaa eikä se täten voisi vaikuttaa maailmaan. Jos mieli voisi vaikuttaa fyysisen maailman ulkopuolelta, tämä johtaisi siihen, että energian säilymislaki ei pätisi.

      Niels Bohr ajatteli, että kvantti-ilmiöt muistuttivat tietoisen kokemuksen kokonaisvaltaisia piirteitä. Matemaatikko Roger Penrose on esittänyt samankaltaisia ajatuksia kirjassa Shadows of mind.

      Thomas Nagelin mukaan todellisuuden hiukkasilla on alkeellinen tietoisuuden taso, joka on olemassa riippumatta siitä, onko se elollisessa vai elottomassa aineksessa. Aivojen kaltaisessa organisaatiossa nämä reagoivat ja tuottavat monimutkaisempia henkisiä ominaisuuksia ja lopulta tietoisuuden. Tämä järjestäytyminen on Nagelin mukaan holistinen, emergentti ominaisuus, eikä sitä voida siksi ymmärtää reduktionistisesti.

      David Bohm on perustellut tietoisuuden olemassaoloa kvanttitason ilmiöillä. Hänen mukaansa alkeishiukkaseen, esimerkiksi elektroniin, liittyy uudentyyppinen aalto, joka vaikuttaa sen toimintaan; kvanttiaalto leviää laajalle. Tällöin hiukkanen alkeellisella tasolla ”tietää”, mitä sen ympäristössä tapahtuu. Bohmin mukaan on periaatteessa mahdollista, että tämä tieto johtaa tietoisuuteen, sillä hermosolut koostuvat atomeista ja atomit koostuvat alkeishiukkasista. Bohmin näkemys poikkeaa siitä, mitä kvanttitapahtumista yleensä ajatellaan, koska hänen mukaansa kvanttiaalto ei ”töni” hiukkasta vaan informoi sitä. Bohmin mukaan tietoisuus on pelkistettävissä kiinteästi aineen perusominaisuudeksi.

      John Searle on esittänyt, että siinä missä veden nestemäisyys on vesiatomien korkeampi (emergentti) taso, on mieli aivojen korkeamman tason piirre. Searlen mukaan tämä tarkoittaa sitä, että kokemusperäisen tieteen on mahdollista selittää tietoisuus seuraukseksi tietynlaisista aivojen tapahtumasarjoista.

      Filosofi David Chalmers on esittänyt, että yksi todellisuuden perusaines on informaatio, joka vaikuttaa kahdella tavalla: fysikaalisesti ja elämyksellisesti. Fyysinen osa tuottaa aineelliset vasteet ja elämyksellinen kokemuksellisuuden.

      Arvostelu

      Panpsykismiä on arvosteltu siitä, että se ei ratkaise tietoisuuden ongelmaa: vaikka alkeishiukkasilla havaittaisiin informaatio-ominaisuuksia, niin panpsykismi ei kerro, miksi niillä on sellaisia. Tämä ainoastaan siirtäisi ongelman syvemmälle tasolle. "

    • Anonyymi

      Jos tietoisuudella (tietoinen minä;itse) tarkoitetaan ihmisen sisintä, raamattu puhuu Jeesuksesta, joka kolkuttaa sydämen oveen.
      Ihmisessä on kuitenkin normitilassa jokin seinä tai este joka on syntiinlankeemuksen aiheuttama, ja joka estää tätä sisintä "tulemasta valoon."

      Vanhassa ruumiissa on myös "jonkinlainen" tietoisuus ja minäkuva, mutta se ei ole ihmisen todellinen minuus (se voi olla "pätevä minä", suorittaja, häpeäminä, jne.. tai jokin status tai ammatti)
      Korvikeminuus ei ole kovin halukas muuttamaan mitään huoneessaan, eikä huomaa helposti salaovea (pääsyä avaraan tilaan) ja se siivoaa hyvin harvoin.

      Raamattu puhuu siitä, miten sydän (ja sen myötä koko ihminen) herää eloon Kristuksen läheisyydessä
      (uskon kautta; usko tulee sanan eli mielekkään merkityksen kautta (johon voi täydellisesti samaistua), muu on valheellista ja persoonaa vääristävää, jota ei varsinaisesti ole olemassa, koska valhe elää epäluottamuksen ja pelon ilmapiirissä (jossa ei nähdä todelliseti), koska siinä ei nähdä ihmisarvoa eikä persoonallisuutta, paitsi vertailua ja syyllistämistä jolla lyödään lyttyyn, jota ei siis ole rakkaudessa, jossa on toisenlaiset säännöt..)

      Persoonallisuuden muutos tapahtuu siis elävän persoonan yhteydessä."Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven",, tarkoittaa, olla halukas kuuntelemaan ja sisäistämään samat asenteet ja arvot, jotka ovat inhimillisen elämän ja perusta.

      • Anonyymi

        <<Muuttuuko tietoisuus sieluksi kun tulee tietoiseksi Jumalasta?<<

        Tietoisuus Jumalasta on kiinni älystä, eikä uskonnosta - uskonnon Jumala on päinvastainen ilmiö - todellisuuden negaatio.

        <<Jos tietoisuudella (tietoinen minä;itse) tarkoitetaan ihmisen sisintä, raamattu puhuu Jeesuksesta, joka kolkuttaa sydämen oveen.
        Ihmisessä on kuitenkin normitilassa jokin seinä tai este joka on syntiinlankeemuksen aiheuttama, ja joka estää tätä sisintä "tulemasta valoon."<<

        Jeesuksen 'kolkutettava ovi' on kyllä olemassa, josta käydään sisälle, mutta se on aivoissa, niiden takaosassa, ei sydämessä. Edessä todella on seinä tai este - kuin palomuuri - mutta tällä ei tietenkään ole mitään tekemistä minkään juutalaisten Lilithiin, demoniin ja demonilapsiin perustuvalla syntiluomiskertomuksella vihanlapsista, mutta kyllä tietoon perustuvalla Raamatussa olevalla luomiskertomuksella. Ja tämä negaatio - uskonto - on tehty, ettei ihminen pääsisi tuon Jeesuksen edessä olevan 'tiedollisen' palomuurin ohitse.


    • Anonyymi

      Raamatussa ei puhuta itsetietoisuudesta sanakaan. Muutamassa kohdassa mainitaan ainoastaan syntien tiedostaminen.

      • Anonyymi

        Hyviä kirjoituksia jotka puhuttelevat.


      • Anonyymi

        Raamattu ei myöskään puhu hormonitoiminnasta, aivotoiminnoista tms. ihmisyyteen liittyvistä itsestäänselvyyksistä. Tiedostaminen = itsetietoisuus. Eläimet tuntevat kipua ja mielihyvää, surua jne., mutta ihminen on ainoa, joka pystyy analysoimaan itseään ja motiivejaan.


      • Anonyymi

        Itsetietoisuus voisi tarkoittaa samaa kuin itsetuntemus. Tätä tietoisuus liitettä on tosin käytetty myös esim. new agessa ,jossa sen merkitys lienee erilainen kuin kristinuskossa.
        Paavali puhuu Korintolaiskirjeessä aiheesta. 2.Kor. 13:5 "Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa, tutkikaa itseänne, vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä"..
        Psygologiassa puhutaan joskus yliminästä, joka samaistetaan joskus sanaan omatunto.
        Mutta sanoilla ei ehkä samanlainen merkitys..


      • Anonyymi

        Raamattu on mahdollisimman kaukana totuudesta, ellei sitä ymmärrä lukea juuri siten, että se on tehty negaatioksi - ihminen on tiukasti sidottu materiaan. Ei kai kirkko ole turhaan noitia polttanut roviolla ja tiedemiesten kauloja katkonut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsetietoisuus voisi tarkoittaa samaa kuin itsetuntemus. Tätä tietoisuus liitettä on tosin käytetty myös esim. new agessa ,jossa sen merkitys lienee erilainen kuin kristinuskossa.
        Paavali puhuu Korintolaiskirjeessä aiheesta. 2.Kor. 13:5 "Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa, tutkikaa itseänne, vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä"..
        Psygologiassa puhutaan joskus yliminästä, joka samaistetaan joskus sanaan omatunto.
        Mutta sanoilla ei ehkä samanlainen merkitys..

        Yliminä, superego, sisältää kaikki kiellot ja käskyt, jotka ovat syntyneet esimerkiksi kasvutuksen kautta, mutta ne kertautuvat määrällisesti (voimistuvat) elämän kuluessa. Hyvä kysymys - että miten liittyvät omaantuntoon?! Jos ajatellaan asiaa moraaliteorian kautta, niin moraali on käsite, joka kasvaa ja kehittyy koko ihmisen elämän ajan toisin kuin superego, joten eivät ole sama asia. Mutta mistä sitten kasvaa ja kehittyy moraali?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä kirjoituksia jotka puhuttelevat.

        Minustakin vastasit puhuttelevaan viestiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu ei myöskään puhu hormonitoiminnasta, aivotoiminnoista tms. ihmisyyteen liittyvistä itsestäänselvyyksistä. Tiedostaminen = itsetietoisuus. Eläimet tuntevat kipua ja mielihyvää, surua jne., mutta ihminen on ainoa, joka pystyy analysoimaan itseään ja motiivejaan.

        "ihminen on ainoa, joka pystyy analysoimaan itseään ja motiivejaan"

        Mitähän delfiinit tuosta tuumaisivat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu on mahdollisimman kaukana totuudesta, ellei sitä ymmärrä lukea juuri siten, että se on tehty negaatioksi - ihminen on tiukasti sidottu materiaan. Ei kai kirkko ole turhaan noitia polttanut roviolla ja tiedemiesten kauloja katkonut?

        Jos kuvitellaan että materia olisi kaiken takana(materia koostuu pienistä hiukkasista) ja kun tätä materiaa zoomataan tarpeeksi lähelle, mitä jää jäljelle( tästä "normaalisti"aistein havaittavasta aineesta)? Vastaus: tyhjyyttä (korkeintaan jotain hämyisiä kaasuja)
        Miten tämä tyhjyys ..olisi muodostanut materian erilaisiin muotoihin ja olemuksin joita voidaan tutkia? Ja miten tutkija, joka koostuisi siis pelkästä materiasta, voisi päätellä, miten nämä muodot ja olemukset ovat syntyneet?

        Olisi vähän haastavaa ajatella materiaa liittämättä siihen henkisiä ja "hengellisiä" ominaisuuksia jos oletetaan sen olevan kaiken takana.
        Pitäisi ajatella että materialla on"mieli", mielikuvitus, suunnittelukyky(erilaiset solujen nanokoneet ja viestijärjestelmät) sekä tietoisuus. Materialla olisi siis tavallaan"sielu".

        Skeptikonkin mielessä se saattaisi paremminkin muistuttaa enemmän vastapariaan (vrt materia/henki)
        Miten selitämme siis materian tietoisuuden? Tietysti voimme väittää että sillä ei ole sellaista. Miten silloin selittäisimme Esim. tieteessä ja antropologiassa (ihmistutkimus) kykymme tutkia mikä on totta ja mikä ei, sekä luottaa havaintoihimme?


      • Anonyymi

        Raamatussa ei puhuta tietoisuudesta, koska Raamattu on vanhentunut ja sisältää virheitä ja puutteita.


    • Anonyymi

      Sielu on energiaa/ainetta. Tietoisuus on Henkeä.

      Alempi mieli - ajatukset, järkeily, kuvitelmat - on kyllä tietoisuuden osa, mutta sen aprilli-osa. Ylempi mieli on tietoisuus eli Suuri Henki. Tietoisuus eli yhteys Suureen Henkeen on käytössä vain harvoilla ihmisillä.

      Luomakunnassa eli aineellisessa maailmassa ollessaan yksilöllinen sielu kerää sekä keholliset että kehottomana koetut kokemukset samaan tiedostoon; muisti-, äly- ja tunne-osioihin eli sieluun. Näitä osioita kutsutaan hienoaineskehoiksi. Kokemusten lisääntymisen myötä äly- ja tunne-kehot laajentuvat ja jalostuvat, ja tätä sielun jalostuneisuutta esim. ihminen elämässään ilmentää. Muistikehossa on yksilöityneen sielun kaikki historia tallennettuna.

      • Anonyymi

        <<Alempi mieli - ajatukset, järkeily, kuvitelmat - on kyllä tietoisuuden osa, mutta sen aprilli-osa. Ylempi mieli on tietoisuus eli Suuri Henki. Tietoisuus eli yhteys Suureen Henkeen on käytössä vain harvoilla ihmisillä.<<

        Psykologisesti ajatellen alempi 'mieli' on tunnetason mieli, jossa tunteet ja alhaiset motiivit - ahneus, kateus, kauna, viha jne - kuljettavat ihmistä (tunteiden merkitys on vain toiminnan käynnistämisessä, tässä on tuo edellä puhuttu palomuuri) - ja kuten Jeesus sanoo, että pitää tulla tunnetuksi itselleen, ettei elä köyhyydessä, on päästävä tämän tunnetasomielen motiiveihin kiinni.

        Pitää pystyä tiedostamaan oma ahneus, kateus, mustasukkaisuus, joka pukeutuu usein ihmiselle täysin viattomalta tuntuvaan hyvään tarkoitukseen muka. Me pystymme tämän ilmiön herkästi näkemään muissa ihmisissä, mutta emme tunnista sitä itsessämme, kun omassa mielessämme selitämme oman toimintamme muka hyväksi.

        <<Tietoisuus eli yhteys Suureen Henkeen on käytössä vain harvoilla ihmisillä.<<

        Itse välttäisin termejä kuten Suuri Henki tms, koska niiden merkitysvaraus on vähintäinkin yhtä epäselviä kuin armon, pelastuksen ja synninkin. Psykologisesti tuota tilaa kutsutaan viisaan mielen tilaksi.


    • Sielu on ihmisolemuksemme kuolematon osa. Tietoisuus on sekä kuolevaisen, että kuolemarttoman olemuksemme yksi ominaisuus.

    • Anonyymi

      Tietoisuus on eliön kyky havainnoida ja reagoida ympäristöönsä. Korkeamman tason tietoisuus pystyy myös ymmärtämään syys/seuraus yhteyksiä ja käsittelemään asioita abstrakteina.

      Sielu on terminä uskonnollista diibadaabaa jolle on yhtä monta selitystä kuin selittäjääkin. Ja niinkuin tästäkin ketjusta näkee, ovat selitykset aivan suoraan uskisten puppusanageneraattorista reväistyjä.

      • Anonyymi

        <<Korkeamman tason tietoisuus pystyy myös ymmärtämään syys/seuraus yhteyksiä<<

        T-I-E-T-O-isuus sanana liittyy tietoon, ja koska emme näe tulevaisuuteen, niin emme voi tietää mitä seuraa mistäkin valinnasta. Jospa korkeamman tason tietoisuus sisältää tietoa tulevasta, menneestä ja olevasta, jonka voi tavoittaa intuitiivisesti viisaan mielen tilassa? Se on informaatiota, josta syystä sanotaan kvanttifysiikassa, että elämme ajatusuniversumissa (suuri tietoisuuden yhtenäiskenttä, jossa kaikki on yhteydessä kaikkeen ja kaikkiin mikä koostuu atomeista ja kaikissa ajoissa)?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Korkeamman tason tietoisuus pystyy myös ymmärtämään syys/seuraus yhteyksiä<<

        T-I-E-T-O-isuus sanana liittyy tietoon, ja koska emme näe tulevaisuuteen, niin emme voi tietää mitä seuraa mistäkin valinnasta. Jospa korkeamman tason tietoisuus sisältää tietoa tulevasta, menneestä ja olevasta, jonka voi tavoittaa intuitiivisesti viisaan mielen tilassa? Se on informaatiota, josta syystä sanotaan kvanttifysiikassa, että elämme ajatusuniversumissa (suuri tietoisuuden yhtenäiskenttä, jossa kaikki on yhteydessä kaikkeen ja kaikkiin mikä koostuu atomeista ja kaikissa ajoissa)?

        Jeesus sanoo, että kaikki hiukseetkin on päässä laskettu, eikä yksikään niistä putoa Isän tietämättä ja vastaavasti Filon Aleksandrialainen sanoo näin:

        <<....vaikutus näkyy ilmiselvästi opissa Jumalasta aikaansaavana syynä ja ajatuksessa jumalallisesta järjestä, joka on läsnä maailmassa ja josta jumalan voimat leviävät koko maailmaan. Nämä monet kreikkalaisen filosofian opit yhdistyvät opissa Logoksesta.<<

        Eikö tämä 2000 vuotta sitten Filon tekemä päätelmä vastaa aika hyvin säieteorian kehittäjä Michio Kakun päätelmää kvantifysiikan kautta tieteellisenä tosiasiana:

        <<"Olen päätellyt, että olemme maailmassa, jonka säännöt ja lait ovat älyn luomia ” ja jatkaa "Uskokaa minua, kaikki, mitä kutsumme sattumaksi tänään, ei enää ole järkevää. Minulle on selvää, että meillä on sellainen suunnitelma, jota ohjaavat säännöt, jotka ylimaallinen äly on luonut eikä mikään sattuma".<<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus sanoo, että kaikki hiukseetkin on päässä laskettu, eikä yksikään niistä putoa Isän tietämättä ja vastaavasti Filon Aleksandrialainen sanoo näin:

        <<....vaikutus näkyy ilmiselvästi opissa Jumalasta aikaansaavana syynä ja ajatuksessa jumalallisesta järjestä, joka on läsnä maailmassa ja josta jumalan voimat leviävät koko maailmaan. Nämä monet kreikkalaisen filosofian opit yhdistyvät opissa Logoksesta.<<

        Eikö tämä 2000 vuotta sitten Filon tekemä päätelmä vastaa aika hyvin säieteorian kehittäjä Michio Kakun päätelmää kvantifysiikan kautta tieteellisenä tosiasiana:

        <<"Olen päätellyt, että olemme maailmassa, jonka säännöt ja lait ovat älyn luomia ” ja jatkaa "Uskokaa minua, kaikki, mitä kutsumme sattumaksi tänään, ei enää ole järkevää. Minulle on selvää, että meillä on sellainen suunnitelma, jota ohjaavat säännöt, jotka ylimaallinen äly on luonut eikä mikään sattuma".<<

        Tai pikemminkin siinä on kuvattuna Filon Aleksandrialaisen ajatuksia, eikä niinkään mitä hän on sanonut. Logoksesta pohdittua yli 2000 vuotta sitten:

        Wikipediasta:

        <<Filosofiassa kreikan kielen sanaa logos on käytetty eri aikoina useissa erilaisissa merkityksissä.

        Herakleitos Efesoslainen (535 – 475 eaa.) käytti kreikan sanaa kuvaamaan kaikkeuden perimmäistä alkusyytä.<<

        Emmekö me nyt juuri ole tieteellisesti tulleet tietämään 'kaikkeuden perimmäisen syyn', josta kvanttifysiikka sanoo, että kyse onkin vain älyllisestä tietoisuuden yhtenäiskentästä?

        <<Herakleitos tarkoitti sanalla todellisuuden järjestävää periaatetta, joka hallitsee kaikkea ja luo kaiken yhteyden. Tässä yhteydessä sana tarkoittaa ennen kaikkea järkeä. Toinen merkitys, jossa Herakleitos käyttää sanaa, on luonnonlaki. Kreikkalaiset eivät erotelleet Herakleitoksen aikaan ihmisyhteisön lakeja ja luonnonlakeja toisistaan. Tämän oikeuskäsityksen mukaan oikeus on yhteinen sekä ihmisille että luonnolle.

        Sokrateen, Platonin ja Aristoteleen aikana kreikan kielen sanaa logos käytettiin kuvaamaan inhimillistä järjenkäyttöä. Platonin mukaan todellisuus voidaan ymmärtää järjen avulla. Tämän vuoksi todellisuus on myös järjestynyt järjen periaatteiden mukaisesti.

        Stoalaiset (n. 300 eaa.) filosofit seurasivat tulkinnassaan Herakleitosta. Stoalaiset korostivat sanan asemaa kaikkeutta järjestävänä periaatteena ja samaistivat sen toisinaan jumalaan.

        Kyseessä oli rationaalinen jumalallinen voima ja järjen periaate (nous). Se ohjasi luontoa, ja sen mukaan ihmisen tuli elää elämänsä. Tässä jumalallisen periaatteen merkityksessä sana ymmärretään myös teosofian ja ruusuristiläisyyden käsitteistössä.<<

        Kuten huomaatte ajatuksena jumalan voimastakin on järki ja ajattelu koko ajan läsnä - heidän suustaan ei voisi edes kuvitella reilusti yli 2000 vuotta sitten, että määrättäisiin vain, että usko kun käsketään, mutta älä ajattele järjellä.

        Mitähän nuo menneen ajan viisaat ihmiset miettisivät tämän päivän uskovasta ihmisestä, joka uskoo Jumalan kuolleen ihmisenä, jolla kuolemalla on sitten pelastava voima tuonpuoleisessa?!


    • Anonyymi

      Kun raha kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa, vai miten se meni?

    • Anonyymi

      Ero on se että termi "tietoisuus" on edes yritetty määritellä niin että siitä voidaan keskustella.

      "Sielu" on uskonnollista höpinää joka voi tarkoittaa joka lauseessa eri asiaa - silloin kun se ylipäätään tarkoittaa edes jotain.

      • Anonyymi

        Sielusta on kirjoitettu 300-luvulta lähtien niin filosofioissa, metafysiikassa kuin uskonnossakin. Uskontojen määritelmä sieluista ei poikkea muista määritelmistä muutoin, kuin että sielun ajatellaan jatkavan elämää kuoleman jälkeen.

        Sielu on nimitys, jota käytetään tietoisten ja henkisten toimintojen ja ilmiöiden ylläpitäjänä toimivasta aineettomasta puolesta. Sielua voi kutsua myös ydinminäksi. Kaikki ihmisen toiminnot lähtevät kuitenkin aivoista. Ja sielu tai tietoisuus on näin ollen myös sähköisiin aivoimpulsseihin ja välittäjäaineisiin liittyvää fysiologista toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sielusta on kirjoitettu 300-luvulta lähtien niin filosofioissa, metafysiikassa kuin uskonnossakin. Uskontojen määritelmä sieluista ei poikkea muista määritelmistä muutoin, kuin että sielun ajatellaan jatkavan elämää kuoleman jälkeen.

        Sielu on nimitys, jota käytetään tietoisten ja henkisten toimintojen ja ilmiöiden ylläpitäjänä toimivasta aineettomasta puolesta. Sielua voi kutsua myös ydinminäksi. Kaikki ihmisen toiminnot lähtevät kuitenkin aivoista. Ja sielu tai tietoisuus on näin ollen myös sähköisiin aivoimpulsseihin ja välittäjäaineisiin liittyvää fysiologista toimintaa.

        Sielu -sana on germaanista alkuperää ja sieltä siirtynyt anglosaksisiin kieliin ja suomeenkin. Se tarkoittaa sananmukaisesti kaivosta noussutta - sielu nousee pyhästä kaivosta, ja kuoleman jälkeen menee takaisin kaivoon. Sielu ei ihan niin vanha ole että siitä oltaisiin 300-luvulla kirjoitettu, vanhimmat kirjoitukset 1000-luvulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sielusta on kirjoitettu 300-luvulta lähtien niin filosofioissa, metafysiikassa kuin uskonnossakin. Uskontojen määritelmä sieluista ei poikkea muista määritelmistä muutoin, kuin että sielun ajatellaan jatkavan elämää kuoleman jälkeen.

        Sielu on nimitys, jota käytetään tietoisten ja henkisten toimintojen ja ilmiöiden ylläpitäjänä toimivasta aineettomasta puolesta. Sielua voi kutsua myös ydinminäksi. Kaikki ihmisen toiminnot lähtevät kuitenkin aivoista. Ja sielu tai tietoisuus on näin ollen myös sähköisiin aivoimpulsseihin ja välittäjäaineisiin liittyvää fysiologista toimintaa.

        Sydämestä on myös löydetty aivohermoston tapaista verkkoa. Gregg Bradenin juttua vähän samasta aiheesta https://www.youtube.com/watch?v=P4prjqEKgHY Video vähän tylsä kuvallisesti mutta muuten mielenkiintoinen, i think.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sielusta on kirjoitettu 300-luvulta lähtien niin filosofioissa, metafysiikassa kuin uskonnossakin. Uskontojen määritelmä sieluista ei poikkea muista määritelmistä muutoin, kuin että sielun ajatellaan jatkavan elämää kuoleman jälkeen.

        Sielu on nimitys, jota käytetään tietoisten ja henkisten toimintojen ja ilmiöiden ylläpitäjänä toimivasta aineettomasta puolesta. Sielua voi kutsua myös ydinminäksi. Kaikki ihmisen toiminnot lähtevät kuitenkin aivoista. Ja sielu tai tietoisuus on näin ollen myös sähköisiin aivoimpulsseihin ja välittäjäaineisiin liittyvää fysiologista toimintaa.

        <<Sielusta on kirjoitettu 300-luvulta lähtien niin filosofioissa, metafysiikassa kuin uskonnossakin. Uskontojen määritelmä sieluista ei poikkea muista määritelmistä muutoin, kuin että sielun ajatellaan jatkavan elämää kuoleman jälkeen.<<

        Ei tämä nyt oikein pidä paikkaansa, koska sielu löytyy jo Filon Aleksandrialaisen opetuksista ja pohdinnoista ajanlaskun ajan kummaltakin puolelta. Laitoin tietoa alemmaksi ketjussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Sielusta on kirjoitettu 300-luvulta lähtien niin filosofioissa, metafysiikassa kuin uskonnossakin. Uskontojen määritelmä sieluista ei poikkea muista määritelmistä muutoin, kuin että sielun ajatellaan jatkavan elämää kuoleman jälkeen.<<

        Ei tämä nyt oikein pidä paikkaansa, koska sielu löytyy jo Filon Aleksandrialaisen opetuksista ja pohdinnoista ajanlaskun ajan kummaltakin puolelta. Laitoin tietoa alemmaksi ketjussa.

        Eikä myöskään sovi siis tämän jälkeen olevaan kirjoitukseen, että sielun käsite olisikin vasta 1000-luvulta. Jo Jeesuksen aikan filosofia, metafysiikka ja psykologia tieteenä olivat sielutiedettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sielusta on kirjoitettu 300-luvulta lähtien niin filosofioissa, metafysiikassa kuin uskonnossakin. Uskontojen määritelmä sieluista ei poikkea muista määritelmistä muutoin, kuin että sielun ajatellaan jatkavan elämää kuoleman jälkeen.

        Sielu on nimitys, jota käytetään tietoisten ja henkisten toimintojen ja ilmiöiden ylläpitäjänä toimivasta aineettomasta puolesta. Sielua voi kutsua myös ydinminäksi. Kaikki ihmisen toiminnot lähtevät kuitenkin aivoista. Ja sielu tai tietoisuus on näin ollen myös sähköisiin aivoimpulsseihin ja välittäjäaineisiin liittyvää fysiologista toimintaa.

        Jep, on myös sanottu(missä voi mielestäni olla totuutta) että ihminen ei ajattele( koe eikä tee päätöksiä) pelkästään nupissa( aivoillaan)
        Raamatussa myös on että, "minä(herra) koettelen sydämen ja munaskuut"
        Ps 7:10 Jer 17:10
        Ymmärtääkseni hebrealaisessa ajattelussa ihmistä ei nähdä tavallaan eri osina vaan yhtenä kokonaisuutena(elävä sielu)
        Tuli mieleen ns arkijärjen ja vaikka intuition,"- sisäisen tuntemuksen" ero.
        Ja sekin kysymys, miten tietoisuus, eli kokemus olemassaolosta liittyy ihmisyyteen.
        Raamattu myös sanoo että eri elimillä on erilaiset tehtävät ja että "arvokkaimat" ovat tavallaan piilossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sielusta on kirjoitettu 300-luvulta lähtien niin filosofioissa, metafysiikassa kuin uskonnossakin. Uskontojen määritelmä sieluista ei poikkea muista määritelmistä muutoin, kuin että sielun ajatellaan jatkavan elämää kuoleman jälkeen.

        Sielu on nimitys, jota käytetään tietoisten ja henkisten toimintojen ja ilmiöiden ylläpitäjänä toimivasta aineettomasta puolesta. Sielua voi kutsua myös ydinminäksi. Kaikki ihmisen toiminnot lähtevät kuitenkin aivoista. Ja sielu tai tietoisuus on näin ollen myös sähköisiin aivoimpulsseihin ja välittäjäaineisiin liittyvää fysiologista toimintaa.

        "määritelmistä muutoin, kuin että sielun ajatellaan jatkavan elämää kuoleman jälkeen."

        Raamatun mukaan synnin palkka on kuolema.
        Ja vain Jla voi antaa ikuisen elämän - armolahjana Jeesukseen uskoville.
        Jeesus on luvannut tulla noutamaan omiaan.
        Silloin hän herättää uskovat kuoleman unesta.

        "Veljet, emme tahdo teidän olevan tietämättömiä poisnukkuneiden osasta, ettette murehtisi niin kuin ne, joilla ei ole toivoa.
        14. Jos kerran Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin kuin uskomme, niin samalla tavoin Jumala myös on Jeesuksen kautta tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
        15. Tämän me sanomme teille Herran sanana: Me, jotka olemme elossa ja jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi poisnukkuneiden edelle,
        16. sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin.
        17. Sitten meidät, jotka olemme elossa ja olemme vielä täällä, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin, ja niin saamme aina olla Herran kanssa.
        18. Lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla." 1Tess:13-18


    • ”Mikä ero on sielulla ja tietoisuudella?”

      Oikeastaan tärkein ero on, että toinen on tieteen sanastoa ja toinen hengellistä sanastoa.

      Nimimerkki ”P.Dinosaurus” 07.10.2019 22:47 keroo ”Jotkut yrittäneet ratkaista asiaa panpsykismin ja siihen liittyvien käsitteitten kautta tietoisuutta, mutta sielu on lähinnä uskontoon kallellaan olevien ajattelioitten pohdintaa?”, joka on tiettyä filosofista näkemystä edustava.

      Tämä taas edustaa enemmän tieteen kautta määrittelyä ”Anonyymi” 08.10.2019 16:47 ”Kaikki ihmisen toiminnot lähtevät kuitenkin aivoista. Ja sielu tai tietoisuus on näin ollen myös sähköisiin aivoimpulsseihin ja välittäjäaineisiin liittyvää fysiologista toimintaa.”

      Nämä ovat ehkä niitä, jotka kuvaavat asiaa psykologian kautta ja vastaavat arkikokemuksia aika hyvin.

      ”Anonyymi” 08.10.2019 15:59 ”Tietoisuus on eliön kyky havainnoida ja reagoida ympäristöönsä. Korkeamman tason tietoisuus pystyy myös ymmärtämään syys/seuraus yhteyksiä ja käsittelemään asioita abstrakteina.” ja ”Anonyymi” 08.10.2019 16:32 ”ihminen on ainoa, joka pystyy analysoimaan itseään ja motiivejaan.”

      Tietoisuus voidaan siis ajatella olevan ajattelun eri tasoja. Tähän voidaan lukea myös intuitio.

      Sitten niitä hengellisiä merkityksiä.

      ”Anonyymi” 10.10.2019 06:17 ”…tietoisuus liitettä on tosin käytetty myös esim. new agessa ,jossa sen merkitys lienee erilainen kuin kristinuskossa.” viittaa

      Oikeastaan monissa uskonnoissa, niin vanhoissa kuin uusissa, puhutaan tietoisuudesta. Niin buddhalaisuudessa kuin hindulaisuudessa se on aika keskeinen asia. Näissä uusissa hengellisyyteen viittaavissa liikkeissä sillä on samantyylinen merkitys, sillä oppiin kuulu käsitys että ihminen on osa suurempaa kokonaisuutta, ihmiskuntaa, luontoa ja maailmankaikkeutta.

      Vähän samaa pohjavirettä siis löytyy kristinuskon käsityksestä sielu.

      ”Psygologiassa puhutaan joskus yliminästä, joka samaistetaan joskus sanaan omatunto.”

      Oikeastaan omatunto on pikemminkin hengellinen termi. Kyse on vähän samasta, mutta yliminä on huomattavasti laajempi.

      ”Anonyymi” 08.10.2019 10:31 sen sijaan pohtii hengellisyyden kautta ”Jos tietoisuudella (tietoinen minä;itse) tarkoitetaan ihmisen sisintä, raamattu puhuu Jeesuksesta, joka kolkuttaa sydämen oveen.”

      Eli tässä käytetään paljon ilmaisuja niistä tunteita, mitä ihminen voi havainnoida ja ne sanoitetaan vain toisin.

      ”Vanhassa ruumiissa on myös "jonkinlainen" tietoisuus ja minäkuva, mutta se ei ole ihmisen todellinen minuus (se voi olla "pätevä minä", suorittaja, häpeäminä, jne.. tai jokin status tai ammatti)…”
      ”Persoonallisuuden muutos tapahtuu siis elävän persoonan yhteydessä."

      Tässä vain sekoittuu monta asiaa toisiinsa. Minuus tarkoittaa sitä kuvaa, joka meillä on itsestämme, eli sen perusteella muodostamme identiteetin. Keltikangas-Järvinen on määitellyt sen näin ”…identiteetti on minän kokonaisuus, jonka osia ovat mielikuva itsestä ja minäkäsitys.”

      Nämä muuttuvat niin iän kuin kokemusten myötä aina jonkun verran – joskus toki melkoisestikin. Kaikki ne ovat yhtä ”todellisia”, mutta osa on muodostunut ulkoisen paineen vaikutuksesta. Ihmisen ikuinen kysymys on ”Kuka minä oikeasti olen?” ja on hyvin monitahoinen juttu.

      Persoonallisuus sen sijaan on varsin pysyvä kokonaisuus, jossa on osittain perinnöllisyyttä mukana. Kenenkään persoonallisuus ei juuri muutu, ja jos muuttuu, puhutaan persoonallisuushäiriöistä.

      ”bismillah” 08.10.2019 15:47 määritelmä on siis kristinuskon näkemys, eli kaikkein lähimpänä sitä, mitä sielulla tarkoitetaan ”Sielu on ihmisolemuksemme kuolematon osa.”

      • Anonyymi

        <<Vähän samaa pohjavirettä siis löytyy kristinuskon käsityksestä sielu.<<

        Jos näin on, niin sinun olisi hyvä löytää selitys, että miksi Paavalin mukaan sielu on Jumalalle vastenmielinen - sain tämän vastauksen, kun löysin Raamatusta kohdan, kun Paavali sanoo, että Pyhä henki leikkaa sielun irti. Oletan Paavalin ajatuksen juontavan juurensa filosofi Filo Aleksandrialaisen ajatuksiin.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Filon_Aleksandrialainen

        Eli leikataan sielu kokonaan pois, niin siitä ei sitten ole haittaa, kun (Paavalin sanat Roomalaiskirjeen 7:stä luvusta) palvellaan lihalla synninlakia, Paavali opettaa 'sielun korruption tilaa' Filon logiikan mukaan.

        <<Filonin mukaan sielu herää ensimmäisenä aistilisten nautintojen stimuloimana. Se alkaa kääntyä niitä kohti, ja tulee osallisiksi niistä yhä enemmän ja enemmän. Se omistautuu ruumiille, ja tämä johtaa sietämättömään elämään (βίος ἄβίωτος, bios abiôtos). Se on ärtynyt ja irrationaalisten impulsien kiihottama. Sen tila on levoton ja kivulias. Aistillisuus aiheuttaa suuret kivut (vertaa 1 Moos. 3:16). Alinomainen sisäinen tyhjyys tuottaa jatkuvan halun, joka ei tyydyty koskaan. Kaikki korkeammat, hartaammat halut Jumalan ja hyveen puoleen ovat pysähtyneitä. Lopputuloksena on täydellinen moraalisen halpamaisuuden tila, kaikkien velvollisuuden tunteiden häviäminen ja koko sielun korruptoituminen. Sielusta ei säily ehjänä yksikään pieni osa, joka voisi parantaa kokonaisuuden. <<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Vähän samaa pohjavirettä siis löytyy kristinuskon käsityksestä sielu.<<

        Jos näin on, niin sinun olisi hyvä löytää selitys, että miksi Paavalin mukaan sielu on Jumalalle vastenmielinen - sain tämän vastauksen, kun löysin Raamatusta kohdan, kun Paavali sanoo, että Pyhä henki leikkaa sielun irti. Oletan Paavalin ajatuksen juontavan juurensa filosofi Filo Aleksandrialaisen ajatuksiin.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Filon_Aleksandrialainen

        Eli leikataan sielu kokonaan pois, niin siitä ei sitten ole haittaa, kun (Paavalin sanat Roomalaiskirjeen 7:stä luvusta) palvellaan lihalla synninlakia, Paavali opettaa 'sielun korruption tilaa' Filon logiikan mukaan.

        <<Filonin mukaan sielu herää ensimmäisenä aistilisten nautintojen stimuloimana. Se alkaa kääntyä niitä kohti, ja tulee osallisiksi niistä yhä enemmän ja enemmän. Se omistautuu ruumiille, ja tämä johtaa sietämättömään elämään (βίος ἄβίωτος, bios abiôtos). Se on ärtynyt ja irrationaalisten impulsien kiihottama. Sen tila on levoton ja kivulias. Aistillisuus aiheuttaa suuret kivut (vertaa 1 Moos. 3:16). Alinomainen sisäinen tyhjyys tuottaa jatkuvan halun, joka ei tyydyty koskaan. Kaikki korkeammat, hartaammat halut Jumalan ja hyveen puoleen ovat pysähtyneitä. Lopputuloksena on täydellinen moraalisen halpamaisuuden tila, kaikkien velvollisuuden tunteiden häviäminen ja koko sielun korruptoituminen. Sielusta ei säily ehjänä yksikään pieni osa, joka voisi parantaa kokonaisuuden. <<

        Lukekaa nyt vaikka tuo Filon Aleksandrialaisen wikisivu - hän eli juuri ennen Jeesuksen opetuksia - ja miettikää, että mitähän hän ajattelisi Paavalin (ja kirkon) ratkaisusta uskonnoksi tappaa Jumala ja leikata sielu irti, niin sitten ihminen on vapaa kuin taivaanlintu omien tekojensa vastuusta. Tämän uskonnon idean logiikka on todella niin syvältä kuin Raamatusta löytyykin (5.Moos.13).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukekaa nyt vaikka tuo Filon Aleksandrialaisen wikisivu - hän eli juuri ennen Jeesuksen opetuksia - ja miettikää, että mitähän hän ajattelisi Paavalin (ja kirkon) ratkaisusta uskonnoksi tappaa Jumala ja leikata sielu irti, niin sitten ihminen on vapaa kuin taivaanlintu omien tekojensa vastuusta. Tämän uskonnon idean logiikka on todella niin syvältä kuin Raamatusta löytyykin (5.Moos.13).

        Jatkakaa sitten Filon sivulta klikkamalla kohtaa Logos ja hämmästelkää, että miten viisaita olivat ihmiset yli 2000 vuotta sitten, jolloin kaikki perustui järkeen ja ajatteluun. Sitten tuli uskonto, joka kielsi kokonaan järjenkäytön ja sulki jopa Platonin akatemian.

        Nyt ihmiset eivät ajattelutasoltaan yllä tänä päivänä edes murto-osaan tuon ajan ihmisten älystä ja järjestä ja ajattelusta, vaikka tiedekin on edennyt huikeina harppauksina tuosta ajasta.

        Tosin sitä mukaan kun tiede on edennyt, on myös maallikkojen tietämys vähentynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Vähän samaa pohjavirettä siis löytyy kristinuskon käsityksestä sielu.<<

        Jos näin on, niin sinun olisi hyvä löytää selitys, että miksi Paavalin mukaan sielu on Jumalalle vastenmielinen - sain tämän vastauksen, kun löysin Raamatusta kohdan, kun Paavali sanoo, että Pyhä henki leikkaa sielun irti. Oletan Paavalin ajatuksen juontavan juurensa filosofi Filo Aleksandrialaisen ajatuksiin.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Filon_Aleksandrialainen

        Eli leikataan sielu kokonaan pois, niin siitä ei sitten ole haittaa, kun (Paavalin sanat Roomalaiskirjeen 7:stä luvusta) palvellaan lihalla synninlakia, Paavali opettaa 'sielun korruption tilaa' Filon logiikan mukaan.

        <<Filonin mukaan sielu herää ensimmäisenä aistilisten nautintojen stimuloimana. Se alkaa kääntyä niitä kohti, ja tulee osallisiksi niistä yhä enemmän ja enemmän. Se omistautuu ruumiille, ja tämä johtaa sietämättömään elämään (βίος ἄβίωτος, bios abiôtos). Se on ärtynyt ja irrationaalisten impulsien kiihottama. Sen tila on levoton ja kivulias. Aistillisuus aiheuttaa suuret kivut (vertaa 1 Moos. 3:16). Alinomainen sisäinen tyhjyys tuottaa jatkuvan halun, joka ei tyydyty koskaan. Kaikki korkeammat, hartaammat halut Jumalan ja hyveen puoleen ovat pysähtyneitä. Lopputuloksena on täydellinen moraalisen halpamaisuuden tila, kaikkien velvollisuuden tunteiden häviäminen ja koko sielun korruptoituminen. Sielusta ei säily ehjänä yksikään pieni osa, joka voisi parantaa kokonaisuuden. <<

        <<Jos näin on, niin sinun olisi hyvä löytää selitys, että miksi Paavalin mukaan sielu on Jumalalle vastenmielinen - sain tämän vastauksen, kun löysin Raamatusta kohdan, kun Paavali sanoo, että Pyhä henki leikkaa sielun irti.<<

        Eikö asialla ole silloin aivan selvästi sielunvhihollinen??


      • Anonyymi kirjoitti:

        <<Vähän samaa pohjavirettä siis löytyy kristinuskon käsityksestä sielu.<<

        Jos näin on, niin sinun olisi hyvä löytää selitys, että miksi Paavalin mukaan sielu on Jumalalle vastenmielinen - sain tämän vastauksen, kun löysin Raamatusta kohdan, kun Paavali sanoo, että Pyhä henki leikkaa sielun irti. Oletan Paavalin ajatuksen juontavan juurensa filosofi Filo Aleksandrialaisen ajatuksiin.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Filon_Aleksandrialainen

        Eli leikataan sielu kokonaan pois, niin siitä ei sitten ole haittaa, kun (Paavalin sanat Roomalaiskirjeen 7:stä luvusta) palvellaan lihalla synninlakia, Paavali opettaa 'sielun korruption tilaa' Filon logiikan mukaan.

        <<Filonin mukaan sielu herää ensimmäisenä aistilisten nautintojen stimuloimana. Se alkaa kääntyä niitä kohti, ja tulee osallisiksi niistä yhä enemmän ja enemmän. Se omistautuu ruumiille, ja tämä johtaa sietämättömään elämään (βίος ἄβίωτος, bios abiôtos). Se on ärtynyt ja irrationaalisten impulsien kiihottama. Sen tila on levoton ja kivulias. Aistillisuus aiheuttaa suuret kivut (vertaa 1 Moos. 3:16). Alinomainen sisäinen tyhjyys tuottaa jatkuvan halun, joka ei tyydyty koskaan. Kaikki korkeammat, hartaammat halut Jumalan ja hyveen puoleen ovat pysähtyneitä. Lopputuloksena on täydellinen moraalisen halpamaisuuden tila, kaikkien velvollisuuden tunteiden häviäminen ja koko sielun korruptoituminen. Sielusta ei säily ehjänä yksikään pieni osa, joka voisi parantaa kokonaisuuden. <<

        "...Paavali opettaa 'sielun korruption tilaa' Filon logiikan mukaan."

        Nuo ovat hengellistä pohtimista, sillä eihän tiettoisuudesta tai muustakaan aivojen toiminnasta tuolloin ollut juuri tietoa.


    • Anonyymi

      Tietoisuus on sitä, että tiedostaa itsensä suhteessa itseensä ja ympäristöönsä. Sielu taas on syvällisyyttä, elämää, persoonallisuutta.
      Hengellisyys, vaikkei sitä tässä kysyttykään on ihmisen ja Jumalan välistä vuorovaikutusta.

      • Anonyymi

        Onko robotti-imuri tietoinen? Imuri osaa väistää huonekalut ja kartoittaa huoneen, ja tietää missä itse on, ja osaa imuroida huoneen järjestelmällisesti ja palata latausasemalle. Eli tiedostaa ympäristönsä ja oman sijaintinsa ja kokonsa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko robotti-imuri tietoinen? Imuri osaa väistää huonekalut ja kartoittaa huoneen, ja tietää missä itse on, ja osaa imuroida huoneen järjestelmällisesti ja palata latausasemalle. Eli tiedostaa ympäristönsä ja oman sijaintinsa ja kokonsa.

        Niin, tietoisuus on jotain paljon enemmän.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Niin, tietoisuus on jotain paljon enemmän.

        Robotti-imuri on omalla tavallaan jopa fiksumpi kuin yksinkertaisimmat eliöt mutta se ei pysty lisääntymään eikä sopeutumaan muuttuviin olosuhteisiin. Joten tietoisuus on ilmeisesti geeneihin ja siten DNA:han liittyvä ominaisuus.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Niin, tietoisuus on jotain paljon enemmän.

        Vain Jumala sen tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko robotti-imuri tietoinen? Imuri osaa väistää huonekalut ja kartoittaa huoneen, ja tietää missä itse on, ja osaa imuroida huoneen järjestelmällisesti ja palata latausasemalle. Eli tiedostaa ympäristönsä ja oman sijaintinsa ja kokonsa.

        Ei toiminta tee tietoisuutta, eikä tietoisuus ole toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain Jumala sen tietää.

        Ihan käypäkelpoinen lause, kun ensin määrittelet, että mikä Jumala on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan käypäkelpoinen lause, kun ensin määrittelet, että mikä Jumala on.

        Ei Jumala ole esine vaan Jumala. Jotain mitä sinä et koskaan tule ymmärtämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Jumala ole esine vaan Jumala. Jotain mitä sinä et koskaan tule ymmärtämään.

        Siinä tuli taas demoni-ihmisen ja luterilaispaavalilaisen vihaihmisen kommentti, joita on tuloksellisesti kasvatutettu manipuloimalla uskonnolla jo liki 2000 vuotta ja tuhottu koko maailma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Jumala ole esine vaan Jumala. Jotain mitä sinä et koskaan tule ymmärtämään.

        Ei, en sitä vihan Jumalaa, jota seurataan Luciferilla Pietarin mukaan (kristuskultti), en ymmässä Paavalin synti- ja himo-oppeineen, mutta Jeesuksen Isän ja taivasten valtakunnan kyllä ymmärrä, sekä Jeesuksen opetukset, jolle Paavalin synti-ja himo-opin vihaiselle Jumalalle Jeesus oli Paavalin sanoin hyvältä tuoksuva uhrilahja.


      • Anonyymi

        Kehitin edellisen "innoittamana" seuraavan kaavion.
        (kaaviot ovat hyviä jos ne auttavat hahmottamaan jotain kokonaisuutta rakentavalla tavalla)

        1. Usko/Tietoisuus
        Evankeliumin ja uskonnon dogmatiikalla voisi ajatella että tietoisuus liittyy ensin uskoon, jonka ihminen saa kuulemisen kautta (kuuleminen tarkoittaa tässä tiedollisen informaation hyväksymistä) Esim.papin saarnan ja puhujapöntön kautta, tai kirjallisuuden kautta.
        Yksinkertaisesti sanallisen merkityksen vastaanottaminen, hyväksyminen ja uskominen.

        2.Toivo/Sielu
        Seuraavaksi sielu alkaa prosessoida informaatiota(evankeliumi) syvällisemmin, jolloin syntyy tunne kasvun ja muuttumisen tarpeesta ja toisinaan syyllisyydestä (synnintunto,synninsuru) syntyy toivo ja halu muuttokseen.

        3. Rakkaus/Henki
        Uskon ja toivon kautta syntyy yhteys hengellisyyteen eli vuorovaikutukseen Jumalan ja ihmisen välillä, jossa ihminen oppii rakastamaan ja antamaan anteeksi.

        Usko toivo ja rakkaus liittyisi siten syvällisellä tavalla "ihmisen matkassa" suhteessa itseen, toisiin ja Jumalaan siihen kokonaiseen maailmankuvaan jossa inhimillisen elämän lait tulevat todellisella tavalla koettaviksi ja elettäviksi (isä meidän rukouksen mukaisesti)"maan päällä niinkuin taivaassa."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Robotti-imuri on omalla tavallaan jopa fiksumpi kuin yksinkertaisimmat eliöt mutta se ei pysty lisääntymään eikä sopeutumaan muuttuviin olosuhteisiin. Joten tietoisuus on ilmeisesti geeneihin ja siten DNA:han liittyvä ominaisuus.

        ”Joten tietoisuus on ilmeisesti geeneihin ja siten DNA:han liittyvä ominaisuus.”

        En ihan ymmärrä tuota robottijuttua: ”….fiksumpi kuin yksinkertaisimmat eliöt mutta se ei pysty lisääntymään eikä sopeutumaan muuttuviin olosuhteisiin.”

        Ei lisääntymiseen tai sopeumiin mitään tietoisuutta tarvita.
        Eläimillä on vaistotoimintaa, jota joskus kuvataan ”mekaaniseksi”, mutta täsmälleen ottaen ei sitä tarkoita. Joskus on vaikeaa erottaa sitä, mikä on vaistotoimintaa ja mikä oppimista, sekä missä määrin tietoisuutta on. Etenkin ihmisellä erottaminen voi olla miltei mahdotonta.

        Ei eläin ajattele, että ”haluan lisääntyä ja jatkaa geenejäni, joten suoritanpa yhdynnän”, tai että ”muutanpa tuota ominaisuutta, jotta pärjäisin paremmin,”


    • Anonyymi

      <<Monilla muillakin eliöillä on ihmisen lisäksi tietoisuus. Muuttuuko tietoisuus sieluksi kun tulee tietoiseksi Jumalasta?<<

      Ei kai meidän tietoisuutte (tulla tietoiseksi jostakin) ole kiinni totuudesta - se on olemassa meidän ajattelusta huolimatta? Laitoin edelle reilusti yli 2000 vuotta sitten eläneiden filosofien ajattelua, jota Filon Alksandrialainen yhdistää päätelmiinsä.

      <<....vaikutus näkyy ilmiselvästi opissa Jumalasta aikaansaavana syynä ja ajatuksessa jumalallisesta järjestä, joka on läsnä maailmassa ja josta jumalan voimat leviävät koko maailmaan. Nämä monet kreikkalaisen filosofian opit yhdistyvät opissa Logoksesta.<<

      Ja tämän päivän kvanttifyysikko sanoo tieteellisiin tutkimuksiinsa perustuen suuresta älyllisestä tietoisuuden yhtenäiskentästä, jossa kaikki on tutkitun tiedon mukaan yhteydessä kaikkeen atomeja pienemmällä tasolla.

      <<"Olen päätellyt, että olemme maailmassa, jonka säännöt ja lait ovat älyn luomia ” ja jatkaa "Uskokaa minua, kaikki, mitä kutsumme sattumaksi tänään, ei enää ole järkevää. Minulle on selvää, että meillä on sellainen suunnitelma, jota ohjaavat säännöt, jotka ylimaallinen äly on luonut eikä mikään sattuma".<<

      Wikipediasta termistä Logos:

      <<Herakleitos tarkoitti sanalla todellisuuden järjestävää periaatetta, joka hallitsee kaikkea ja luo kaiken yhteyden. Tässä yhteydessä sana tarkoittaa ennen kaikkea järkeä. Toinen merkitys, jossa Herakleitos käyttää sanaa, on luonnonlaki. Kreikkalaiset eivät erotelleet Herakleitoksen aikaan ihmisyhteisön lakeja ja luonnonlakeja toisistaan. Tämän oikeuskäsityksen mukaan oikeus on yhteinen sekä ihmisille että luonnolle.

      Sokrateen, Platonin ja Aristoteleen aikana kreikan kielen sanaa logos käytettiin kuvaamaan inhimillistä järjenkäyttöä. Platonin mukaan todellisuus voidaan ymmärtää järjen avulla. Tämän vuoksi todellisuus on myös järjestynyt järjen periaatteiden mukaisesti.<<

      Jo 100 vuotta sitten todettiin, ettei ole mitään faktoiksi luultuja luonnonlakeja olemassakaan, vaan kaikki on vain tilastollista todennäköisyyttä, mutta nyt tutkimusten edetessä ja tietoisuuden älyllisen yhtenäiskentän löytymisen myötä on syntynyt ajatus tietoisuudesta, joka toimii kuitenkin määrättyjen sääntöjen ja lakien puitteissa ajatusuniversumissa.

      Miten järkevä ja älykäs on tässä tietoisuudenkentässä käsitys vihaisesta Jumalasta vihan lapselle, jota lepytetään ihmisuhrilla - omalla pojallaan tai jopa itsellään - oman vihansa lepyttämiseksi, ja kun tähän uskoo pelastuu tuonpuoleisessa?

      • Anonyymi

        Jeesus nimenomaan opetti taivasten valtakunnan olevan meissä ja meidän ympärillämme - joka on tämän päivän tieteen tietämä tietoisuuden yhtenäiskenttä - ja sanoi fariseusten vaanivan hänen henkeään. Hän vastusti Mooseksen Jumalaa ja uhrikulttia sekä kulttimenoja, joiden uhriksi hän itse kuitenkin joutui.

        Jeesus on myös jättänyt tiedon ja neuvon todellisuuden tutkimiseen:

        "Lähtekää liikkeelle siitä, mikä ei näy, ja pyrkikää löytämään näkyvän päämäärä. Silloin ajatus virtaa esiin ja paljastaa teille, kuinka usko näkymättömiin on ollut niissä, jotka ovat näkyviä, mutta kuuluvat syntymättömälle Isälle. Jolla on korvat, se kuulkoon!"

        Tämä vastaa myös tieteen tietämää tietoisuuden yhtenäiskenttää, joka toimii korkeamman älyn luomin säännöin. Eiköhän sielu ole juuri se osa ihmistä, joka pitää ihmisen kiinni tuossa tietoisuuden älyllisessä yhtenäiskentässä tai muuten ihminen onkin vain pelkkä zombie?

        Entä uskovien odottama fyysinen ylösnousemus - onko meidän ajateltava, että myös tietoisuus on siellä maan alla, ja ellei ole, niin uskonnon lupaama fyysinen ylösnousemus koskee sitten vain zombieita.


      • ”Jo 100 vuotta sitten todettiin, ettei ole mitään faktoiksi luultuja luonnonlakeja olemassakaan, vaan kaikki on vain tilastollista todennäköisyyttä…”

        Aikamoista filosofista pyörittelyä! Eiköhän ole käynyt juuri päinvastoin, että tiede on löytänyt näitä ”luonnonlakeja” jo huomattavasti enemmän tämän sadan vuoden aikana.

        ”…mutta nyt tutkimusten edetessä ja tietoisuuden älyllisen yhtenäiskentän löytymisen myötä on syntynyt ajatus tietoisuudesta, joka toimii kuitenkin määrättyjen sääntöjen ja lakien puitteissa ajatusuniversumissa.”
        Tuo oli jo sellaista omintakeista ajattelua, jossa ei oikeastaan ole kyse tietoisuudesta. Neuropsykologia tutkiin sitä ja tiedämme entistä enemmän siitä, mitä on tietoisuus.


    • Anonyymi

      Jumala puhalsi luomisessa ihmiseen elävän hengen(kyky hahmottaa,suunnittelu,empatia, yms) ja ihmisestä tuli elävä sielu.

    • Anonyymi

      Miten aiotte purkaa kaikki nuo filosofiset hämähäkin seitit , ja saada aikaan jotain käytäntöön soveltuvaa viisautta ? Rauhaan johtavaa, siten kuin maailma voisi antaa :

    • Sielu on ensimmäisen persoonan näkökulma ja sillä on potentiaalia olla tietoinen ainakin silloin tällöin.

      • Anonyymi

        Jos persoona jakaantuu kuten jeesuksella.


    • Anonyymi

      Tietoisuus on nykykieltä. Unohtakaa vanhentunut Raamattu ja sen puutteet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      367
      1841
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      11
      1668
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      241
      1338
    4. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      51
      940
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      888
    6. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      69
      879
    7. Rakennetaanko yhdessä?

      Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      32
      714
    8. Hyvää yötä mies

      Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      68
      676
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      53
      676
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      63
      673
    Aihe