"O2 Sensor Circuit, bank 1 sensor 2" vikakoodi löytyi, mutta epäilen, että kyseessä ei ole syy vaan seuraus. Ei kai kakkoslambda muutenkaan tyhjäkäyntiä sotke?? Hyvin käynnistyy hyvin kulkee. Polttoaineen sopeutukseksi näyttää tyhjäkäynnillä nytkyttelyjen mukaan tökkien -10-50% (esim. 15,23,27,14,24,34,44,18 ja sitä rataa), toisaalta pitkän ajan sopeutukseksi kertoo 10% mikä ei käy järkeen. Kaasua polkasee niin käväsee nollan kieppeillä ja palaa sitten nytkyttelemään miinussopeutuksille. Polttoainetta arvioisin kuluvan enemmän mitä pitäisi (ei ajotietokonetta niin ei varmuutta vielä).
Osaako joku ystävällinen sielu kertoa mikä tätä vaivaa?
Megane nytkyttää tyhjäkäynnillä
20
579
Vastaukset
- Anonyymi
Vikakoodihan on täysin selkeä. 02 sensor CIRCUIT, eli kakkoslambdan virtapiiri ei ole ehjä. Vikahan voi olla vaikkapa liittimessä. Omassa peugeotissani oli vika lambdan liittimessä, joka korjaantui, avaamalla liitin ja laittamalla takaisin kiinni. Mitään puhdistusaineita tuohon ei saa laitella.
Tyhjäkäynnin nytkyttely voi hyvinkin olla toinen samanaikainen vika, jolla ei ole mitään tekemistä tuon lambdan kanssa. - Anonyymi
Saa liikaa löpöö aivan selkeästi joku pytty ruikkaa sooosia raakana, kynttilä tai puola tai bensan paine anturi vikkoo?
- Anonyymi
Ei löydy kynttilöitä konehuoneesta. Aika homoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei löydy kynttilöitä konehuoneesta. Aika homoa.
Minä tykkään vaimon kanssa laittaa kananmunat lohkon päälle paistumaan ja tukkoinen punaisena hehkuva katti luo tunnelmaa.
- Anonyymi
Jeps rosvosin kakkos autosta tuon kakkoslambdan. Ei oo koodia näkyny, mutta nytkytys jatkuu. Seurailin ykköslambdan antamaa signaalia niin on välillä normaalia siksakkia ja välillä jää viivaksi kuin sydänkohtaus potilas. Tästä päästäänkin sujuvasti seuraavaan kysymykseen voiko lambdat vaihtaa päikseen?
- Anonyymi
Johtojen pituudet rajoittaa päittäin vaihtamista.
Sulla oli siis vähintään kaksi erillistä vikaa siinä autossa. Se, joka aikaansai vikakoodin ja sen lisäksi on vika tai vikoja jotka ei tee vikakoodia, mutta aiheuttaa huonoa seoksen syttymistä, josta aiheutuu ns nytkymistä.
Lämpötila-anturi voipi muuttaa arvoaan kun aikaa menee, itselleni kävi juuri noin. Puolan toiminta voi olla vähän huonoa, sytytystulpat pitää olla kunnossa, tottakai jne jne.
Osa kerrallaan vaihtamalla se jossakin vaiheessa selviää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johtojen pituudet rajoittaa päittäin vaihtamista.
Sulla oli siis vähintään kaksi erillistä vikaa siinä autossa. Se, joka aikaansai vikakoodin ja sen lisäksi on vika tai vikoja jotka ei tee vikakoodia, mutta aiheuttaa huonoa seoksen syttymistä, josta aiheutuu ns nytkymistä.
Lämpötila-anturi voipi muuttaa arvoaan kun aikaa menee, itselleni kävi juuri noin. Puolan toiminta voi olla vähän huonoa, sytytystulpat pitää olla kunnossa, tottakai jne jne.
Osa kerrallaan vaihtamalla se jossakin vaiheessa selviää.Kaikenmaailman noppaa sitä tällä foorumilla on. Ei edes tiedetä mitä tarkoittaa jos lambda näyttää välillä viivaa. Parempi vaan itse jutskata ja olla kysymättä.
- Anonyymi
Ilmamassaanturin puhdistus voisi auttaa
- Anonyymi
Vika on ns. asettunut uomiinsa. Short term fuel trim, tyhjäkäynnillä: noin -25% ja 2k rpm: noin 20%. Long term fuel trim 15%. Puolat, testattu toimiviksi uutta puolaa eri pytyissä käyttämällä ja vian pysyessä samanlaisena, MAP(rellun MAF vastine) puhdistettu. MAP lukema on tyhjäkäynnillä 16.1in/hg ja 2krpm 19.5in/hg. Tyhjäkäynninsäätöventtiili on uusi ja vaikuttaisi toimivan hyvin.
KATin jälkeinen O2 sensori näyttää tyhjäkäynnillä 0.9v ja 2k rpm: 0.5V. Yhden mielenkiintoisen pikku yksityiskohdan huomasin, mutt en tiedä onko mitään merkitystä vaiko vain ecun ominaisuus, sammutuskerrasta riippuen reaaliaikalukema kierrosluvusta jää 150-250rpm lukemaan. Muissa autoissa näyttänyt ihan 0rpm sammutuksen jälkeen. Lämpötila anturi näytti ennen käynnistämistä 6C ulkolämpötilan ollessa 3C, oletan että se on ehjä. Nousee tasaisen ehjän oloisesti pikkuhiljaa aina flektin käynnistymiseen asti 101C. EI VIKAKOODEJA!
Rytkytys ja polttoaineen maistuminen jatkuupi. Auton omasta mielestä ykkös lambda on terve, mutta epäilen mahdolliseksi vian aiheuttajaksi, itse en osaa sanoa muutakuin, että ei se ainakaan täysin kuollut ole, jos jotain niin hieman hitaasti reagoi. OBD lukijalla seurattuna tyhjäkäynnillä näyttää aika pitkälti hieman aaltoilevaa viivaa, ei tule siis ns. siksakkia, mutta en tiedä pitäisikö tyhjäkäynnillä tullakaan ja 2k rpm hieman pätkivää siksakkia, josta OBD saa voltti lukemaksi 0.4 - 0.7V kun sitä pidempään seurailee, välillä näyttää sekunnin ehkä toista 0.1V ja sitten jatkaa taas 0.4-0.7V. Kaasua polkaisemalla laskee hetkeksi 0.1V ja kaasun päästämällä nousee hetkeksi maksimiin.
Onko mekaanikkoja paikalla jotka osais tulkita maallikon OBD tulkintoja? :) Itselle aika mystinen vika, helppo ois jos joku osa vaan kuolis, mutta tuntuu toimivan tasan samalla tavalla päivästä toiseen.- Anonyymi
" Auton omasta mielestä ykkös lambda on terve"
Niinno, se vikakoodijärjestelmä ei osaa tulkita anturin kuntoa oikeastaan kuin siten että onko se poikki tai oikosulussa. Jos jokin anturi, lämpö, paine, asento ym antaa vaikka 10 - 20% normaalista poikkeavaa arvoa, ei tuo järjestelmä pysty sitä vialliseksi tulkitsemaan.
Itse vaihdoin omaan autooni lopulta kaikki anturit kun selvittelin nykimistä, vikana oli moottorin lämpötila-anturi joka oli muuttanut arvoaan melkein 20% (moottori kävi laihalla sen vuoksi) ja toinen vika oli pätkivä kaasuläpän asentoanturi.
Nuo anturit on sen verran edullisia nykyisin että lambdaa lukuunottamatta ne saa kaikki viidelläkympillä.
- Anonyymi
Saattoi vika jäädä kiinni RPM-lukema vaihtelee näemmä moottori sammuksissa. Huomasin kun seilaili 208-212rpm väliä. Kumpikos anturi kierrosluku tiedon antaa nokka-akseli vai kampiakseli?
- Anonyymi
Ei kyllä pysty sanomaan että kumpi anturi sen antaa, mutta veikkaisin kampiakselia, kaikissa autoissahan ei ole edes nokka-akselin anturia.
- Anonyymi
YKK-anturi/kampiakselin asentotunnistin putsattu. Näyttää nyt 240rpm moottori sammuksissa, ei mitään käryä onko rellulle vaan normaalia näyttää satunnaista lukemaa sammuksisa. Huomasin kuitenkin vielä hälyttävämmän seikan moottorin laskettu kuorma on tyjäkäynnillä 50-60%, kaasua polkaisemalla tippuu 30-40% tienoille.
- Anonyymi
Itsellä vastaavalta kuulostava vika korjautui varsin simppelillä tulppien ja tulpanjohtojen vaihdolla. Varsinainen syyllinen oli viallinen tulpanjohto, joka ei antanut kipinää kunnolla vasemmanpuolimmaiseen pyttyyn tyhjäkäynnillä, mutta kierrosten kasvaessa kone kävi lähes tasaisesti ja kaikilla pytyillä. Ilmeisesti hyppysähkö toimi paremmin kierrosten noustessa kasvavan jännitteen myötä.
- Anonyymi
Vika oli MAP-anturissa. Ei auttanut elekroniikka-spraylla putsaus, eikä crc liittimeen, mutta päästelin pölynimurilla täysteholla vuoroin liittimestä ja vuoroin anturin reiästä. Nyt näyttääpi engine loadiksi 36%, fueltrim short ja long 10%. Ei enää rytkytä, vähän jykevästi käy tyhjäkäyntiä hieman heiluen, mutta kuulostaa jo terveeltä.
- Anonyymi
Alkaako rekkari zetalla ja kauanko tappelit että sait auton kuntoon?
- Anonyymi
Muijan autossa oli sama vikakoodi, pari kertaa kävi hinurilla huollossakin. Hermot meni ja laitettiin toriin myyntiin muutamalla satasella. En tiedä menikö kaupaksi kun erokin tuli tuossa loppukesästä.
- Anonyymi
Niksinikkarit kyllä väkertää tuomoisesta rönystä jos jonninmoista hauskaa hiluvitkuvatkutinta eli ei kannata haaskiin heittää, antaa vaikka jollekkin kanatarhalle, niin kanat voivat pitää sateensuojaa ja kukolle hyvä kiekumiskukkula katolla, kun trukkilavan heittää siihen katolle, niin ei jalat lipsu, saa siinä tieten kanatkin olla, minkä munimiselta kerkiävät.
Oikke monikäyttöisiä ovat renut, naapurit kadehtii kun renu on pihalla ja se antaa sellaisen sivistyneen tunteen, aivan niiku oltaisiin Pariisissa telttaleirissä pulua syömässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niksinikkarit kyllä väkertää tuomoisesta rönystä jos jonninmoista hauskaa hiluvitkuvatkutinta eli ei kannata haaskiin heittää, antaa vaikka jollekkin kanatarhalle, niin kanat voivat pitää sateensuojaa ja kukolle hyvä kiekumiskukkula katolla, kun trukkilavan heittää siihen katolle, niin ei jalat lipsu, saa siinä tieten kanatkin olla, minkä munimiselta kerkiävät.
Oikke monikäyttöisiä ovat renut, naapurit kadehtii kun renu on pihalla ja se antaa sellaisen sivistyneen tunteen, aivan niiku oltaisiin Pariisissa telttaleirissä pulua syömässä.Yrjö-poika yrittää olla vitsikäs, ei onnistu.
- Anonyymi
Toivottavasti ei ollut minun entinen auto. Varsin samankaltaiset oireet oli ja laitoin vaihtoon koska monista yrityksistä huolimatta en saanut tyhjäkäyntiä kuntoon :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856294
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283140Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849