kuinka sitä pääsisi kuoltuaan mutkattomimmin

Anonyymi

pois muiden vaivoista maahan takas, ei mitää, yhtikäs mitään kokoontumisiakaan edes, ei juhlia ei ilmoittamisia missään, tuhkauurna omaisen toimesta kotiin ja sirottelu myöhemmin jonnekin sopivaan paikkaan omalle maalle.
Turhuutta kaikki ihan kaikki.

40

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voithan tehdä eläessäsi testamentin jossa yksityiskohtaisesti määräät miten haluat meneteltävän kuolemasi jälkeen.
      Jos et halua mitään muistotilaisuutta, ilmoita se siinä. Jos haluat tuhkauksen, ilmoita se. Tuhkan sirottelussa on tosin olemassa määräykset, tutustu niihin.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Oisko yksinkertaisin tie niin että ruumisauto veisi arkun sairaalaan ja sairaalasta ruumiisi arkussa krematorioon, josta tuhkan hakisi yksi ihminen. Nakkaisi tuhkan puutarhaasi tai muuhun sallittuun paikkaan ja tuhkalaatikon roskiin.
      Jos kuulut kirkkoon, tämän yhden ihmisen mukaan tulisi pappi kirkkoon tai uurnalehtoon, ja siunaamisen jälkeen tuhka ripoteltaisiin yhteen kohtaan monen muiden kanssa. Isoon kiveen tulisi nimesi jos haluaisit. Itse tulen toimimaan näin, tosin viejiksi voisi tulla kaikki lapset jos haluaisivat.

      • Anonyymi

        ei mitään "montaa muita" eikä pappia, eikä kiviä, tuhkat myöhemmin yksi omainen ripottelisi omaan metsään.


    • Tarkoitatko aloittaja surun ulkoisia muotoja: hautajaisia ja muuta muistamista.
      Eivätkö ne ole tarkoitettu meille jälkeenjääville, ei sille, joka lähti ?

      En pitäisi niitä turhina. Hautajaiset ja muistojen jakaminen voivat antaa jälkeenjääville paljon. Suru riisuu ihmistä ja antaa siksi mahdollisuuden päästä toisia lähelle. Moni tämän kokenut onkin sanonut: miksi aina ei voi olla näin ?

      Kuopion ampumistapausta uutisoitaessa joku toimittaja kertoi siitä lämpimästä yhteishengen ilmapiiristä, mikä surijoiden kesken vallitsi, miten he saivat toisistaan voimaa. Se kai ei ole "turhaa", jos moni muu asia onkin ?

    • Anonyymi

      Ei tarvitse hautakiviä eikä kuolemanilmoituksia eikä pappiakaan, jos ei halua, vaikka kuuluisi kirkkoon. Ihmisellä on itsemääräämisoikeus. Pitää vaan huomioida,
      että sitä pitää käyttää eläessään. . . paperit kuntoon tai suullinen sopimus
      luotettavan ihmisen kanssa !

    • Anonyymi

      testamentti

      rahat testamentataan sumuisten vuorten gorilla-järjestöille

      itse olen harkinnut Aasian gorillaa eli oranki -ylläpitäjiä

      ja perään lause yksityiskohdista

      Arkun kantajille, enintään kuusi, pullo jaloviinaa kullekin
      Hautakivi käytettynä nimestä ja tekstistä ei väliä, vanha kelpaa jos suomea

    • Anonyymi

      Kuolinpaikasta arkulla uuniin, ja pienemmällä lootalla joku noutaa kotiin ja sitten meren syliin.

    • Anonyymi

      alottajalle :
      älä hättäile,
      kukaan ei ole vielä jääny maanpäälle hautaamatta,

      vaikka ei olisi yhtään sukulaista
      kyllä muutama viranomainen pistää sinut uuniin poltettavaksi,
      ja tuhkan ne vie uurnalehtoon
      sillä on jo tuhansia muita sinun kaltaisi,
      kukaan ei sinua muista jos itse et sitä halua,


      vituttaa täällä muitaki,,,

      • Anonyymi

        Enhän hätäile tokikaan, tiedän miten haluan tehtävän, loppu tapahtuu sit miten omainen tekee, toivon et tekee kuten on ohje. Minä en sitä tule tietämään sata varmasti voin kuitenkin esittää tämän toiveen.
        Tää nyt tällainen keskusteluaihe.


    • Anonyymi

      Tuhkani haluaisin ripoteltavaksi siunattuun maahan, uurnaehtoon.

    • Olen kertonut, että haluan tarjota omaisille, ystäville, naapureille ja tutuille hyvät läksiäisjuhlat. Hyviä ruokia, juomia, jälkiruokia ja sitten jonkin ajan päästä vielä kahvia, teetä, mehua ym., yms. - Iloista ohjelmaa ja muisteluksia iloisista ja hassuista tapahtumista vuosien varrelta. Kaikki vapaaehtoiset ovat tervetulleita.

      Sellaiset juhlat haluaisin, että itse voisin hymyillä pilke silmäkulmassa, jos pääsisin katselemaan.

    • Anonyymi

      Aina kannattaa ottaa ammattilaisilta selvää. Ota yhteys hautaustoimistoon ja kysy, miten on meneteltävä. Uskoisin, että testamentin muotoon kirjoitettu dokumentti on pätevä- Hautaustoimisto voi kertoa halvimman hautaustavan ja neuvoa lupien hakemisessa.. Suomen lakien mukaan tuhkaa ei saa sirotella minne tahansa.

      • Anonyymi

        Laìn mukaan tuhkaa ei saa kylvää vapaasti , minne haluaa. Käytännössä tällaisen määräyksen noudattamista on lähes mahdoton valvoa.
        Eri asia on, jos joku julkisesti ja todistettavasti rikkoo tätä määräystä. Lieköhän koskaan ketään rangaistu vainajan tuhkan sijoittamisesta lain vastaisesti?
        Kukaanhan ei tarkista, onko hautausmaalla kuoppaan laskettavassa uurnassa jotakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laìn mukaan tuhkaa ei saa kylvää vapaasti , minne haluaa. Käytännössä tällaisen määräyksen noudattamista on lähes mahdoton valvoa.
        Eri asia on, jos joku julkisesti ja todistettavasti rikkoo tätä määräystä. Lieköhän koskaan ketään rangaistu vainajan tuhkan sijoittamisesta lain vastaisesti?
        Kukaanhan ei tarkista, onko hautausmaalla kuoppaan laskettavassa uurnassa jotakin.

        Kyllä minusta vainajaa on kunnioitettava niin että hänen tuhkansa saa lain mukaisen leposijan. Tuhkauurnaa ei ole pakko haudata hautausmaaksi tarkoitetulle alueelle, kuten arkkuhautauksessa, mutta onhan oikeus ja kohtuus, että vainajan viimeinen leposija on säällinen.
        Eräässä romaanissa vainajan poika avasi uurnan rautatiesillalla ja tyhjensi sen alla kiitävän junan päälle. Muuta en kirjasta muista, mutta pöyristyttää yhä. Olkoon vaan, että vaikka välit ihmisten kesken eivät ole kunnossa, ei ole silti kohtuullista kostaa vainajan tuhkalle menneitä.


    • Anonyymi

      Niin, minäkin olen haluamassa mahdollisimman pienieleiset hautajaiset. Muistolehtoon tuhkat, halutessaan voivat nimilaatan joukkokiveen laitattaa.
      Jos kesäaikaan lähden, niin halutessaan luonnonkukka. Talviaikaan yksi neilikka, jos haluavat. Ei mitään muovin päälle koottavia kukkavihkoja.
      Kahvin ja teen seurana pieni suolainen ja makea.

    • Yritän välttää kuoleman ajatusta vaikka käy joskus mielessä.
      Inhoan hautajaisia, meitä on 9 sisarusta lapsineen melkein kaikki elossa, jossain vaiheessa alkaa kato käymään voi hautajaisia olla tiuhaan, jollei itse ensimmäisten joukossa. Epäkohteliasta jäädä pois maahanpanijoista no olkoot yritän ajatella maanpäällisiä asioita ja kahvinkeittoon tästä.

      • Jaa'a, täälläkö järjestellään omia hautajaisiaan kantajia myöten? Aloituksessa päädyttiin kaiken turhuuteen kuin Raamatun saarnaaja aikanaan!
        Ajatusten makaberiä huolestuneisuutta!


    • Anonyymi

      Helppohan siinä on olla..

    • Anonyymi

      Hautajaiset on oikein ruumiinpalvontaa!

      • Anonyymi

        Sairaalan sängystä uuniin, ja uurnassa kotiin.


      • Anonyymi

        Sairaalan sängystä uuniin, ja uurnassa kotiin. Uurnassa tuhkat peltoon. Omaan maahan...


    • Anonyymi

      Poistumistapa vai jälkihoito?

      8 vuotta sitten minua varoitettiin ponnistelemasta koska vatsavaltimoni oli pullistunut 5mm:n päähän leikkausrajasta ja jos en sattuisi olemaan leikkaavan sairaalan parkkipaikalla niin mitään ei olisi tehtävissä.
      Tämä on toistaiseksi todennäköisintä.

      Jälkihoitoa ajatellen olen tehnyt testamentin. Ukko tuhkaksi. Paikalle leski ( jos on ) ja lapset perheineen jos ovat tilanteessa joka ei aiheuta turhaa vaivaa.
      Jos haluavat järjestää omassa keskuudessaan muistotilaisuuden niin ammattipuhuja 5 minuutiksi kehumaan minua ja tuhkat muistolehtoon.

      • Anonyymi

        Ei mitään ammattiouhujia. Kehujako siinä kerrotaan? ?

        Ja kuolleen siunaaminen on myöhäistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään ammattiouhujia. Kehujako siinä kerrotaan? ?

        Ja kuolleen siunaaminen on myöhäistä.

        JOS haluavat järjestää keskuudessaan! Harkitkoot sitten sen ammattikehujankin tarpeen! Olisi kai pitänyt panna sitaatteihin ymmärrettävyyden parantamiseksi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään ammattiouhujia. Kehujako siinä kerrotaan? ?

        Ja kuolleen siunaaminen on myöhäistä.

        Jos omaisesi haluavat kokoontua yhteen, niin mikä sinä olet heitä kieltämään. Ethän ole edes mukaan menossa, vai sekö sinua kaihertaakin?
        Siellä hörppivät kahvia ja kaveeraavat, kun minä poloinen on kaikkien unohtamana tuhkauurnassa.
        Mä en ala. Just huomasin saman. Tuohan se meikäläistäkin odottaa! Kekkerit pitävät, ja vielä sitten tarjoilevat justiinsa sitä lakkakakkua, josta se mummu niin tykkäsi.


    • Anonyymi

      Kuulin viime kesänä, että voi tehdä hautaustestamentin. Siinä määrätään, miten hautajaiset suoritetaan ja ketä hautajaisiin kutsutaan. Tämä on kyllä epävarmaa tietoa, koska asian kertoja (kohtuullisen kaukainen sukulaiseni) saattoi liioitella. Hänen veljensä oli tehnyt hautaustestamentin, ja ilmeisesti testamentti päti. Velivainaa poltettiin asuinpaikkansa krematoriossa ja tuhkat tuotiin sitten synnyinpaikkansa hautuumaahan vanhempiensa hautaan. En valitettavasti päässyt silloin muistotilaisuuteen kysymään, miten hautaustestamentti toteutettiin.

      Sitten itse asiaan: Aion laatia hautaustestamentin siltä varalta, JOS minä satun kuolemaan. Hautajaiset järjestetään mahdollisimman nopeasti, toivottavasti kuolemaa seuraavana päivänä. Tilataan arkku ja kuusi kantajaa. Maksetaan kullekin kantajalle päiväpalkka, päiväraha ja Jaloviinaa pullo (jos raittiusmiehiä/naisia, niin vastaava summa rahassa). Perikunnalle ilmoitetaan seuraavana vuonna. Kaksi niistä ilahtuu, ja kolmas ei (testamentin vuoksi). Hautaustestamenttiin kirjaan vielä, että maakuntalehteen laitetaan kuolinilmoitus, jonka muistolause on: "Loppu tuli elon raskaan, kaikki hukkuu pulun paskaan."

      Hautapaikka olisi valmiina ev.lut. hautausmaalla (kuulun vielä kirkkoon), mutta en haluaisi pappia hautajaisiin riekkumaan. Voiko seurakunnan hautaan laskea ihmistä ilman papin siunausta ja hyvän matkan toivotusta? Jos ei, niin sitten pitää polttaa, ja kuutta kantajaa ei tarvitakaan. Riittää, kun joku karistelee tuhkat tuhkakupista auton ikkunasta ulos (N. Hardwick).

    • Anonyymi

      Aatelkaa, jos suomalainen kuolee keskimäärin 78-vuotiaana,
      39-vuotiaan se on jo puolikuollut.
      Siinä iässä joutuu kärsimään vielä ikärasismistakin
      kun sen ikäisiä ei kukaan vaivaudu syrjimään.

    • Anonyymi

      Kulin juuri tosi natkusta perheestä, joka on hautaamassa yhtä. Ei kuulemma edes arkkua, kun joka tapauksessa tuhkataan.
      Noinko on?
      Saako Suomessa tosiaan vainajan polttaa krematoriossa kuin halon? Millainen kotelo pitää vähintään olla!
      Jos ei halua maksaa hautakiveä eikö keittää kahvia saattajille, niin okei, mutta vainaja pitää kunnioittaa.

      • Anonyymi

        Täytyyhän joku "kuljetuslaatikko" olla kun krematorioon viedään.
        Sairaaloissa (ja vanhainkodeissa?) on kuulemma jotain lautalaatikkoja, siltä varalta kai
        jos ei ole edes yhtä omaista hoitamaan asiaa. Niinkin voi olla.
        Joka vuosi kirkoissa siunataan vainajia ilman yhdenkään omaisen läsnäoloa ja samoin lasketaan hautaan.

        Tässä ketjussa on kai enimmäkseen niitten kirjoituksia jotka haluavat itse poistua tästä maailmasta mahdollisimman eleettömästi.
        Ei kukaan kiellä vainajaa kunnioittamasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyyhän joku "kuljetuslaatikko" olla kun krematorioon viedään.
        Sairaaloissa (ja vanhainkodeissa?) on kuulemma jotain lautalaatikkoja, siltä varalta kai
        jos ei ole edes yhtä omaista hoitamaan asiaa. Niinkin voi olla.
        Joka vuosi kirkoissa siunataan vainajia ilman yhdenkään omaisen läsnäoloa ja samoin lasketaan hautaan.

        Tässä ketjussa on kai enimmäkseen niitten kirjoituksia jotka haluavat itse poistua tästä maailmasta mahdollisimman eleettömästi.
        Ei kukaan kiellä vainajaa kunnioittamasta.

        "kunnioittaa voi ihan omilla avoilla suunnitellen, ei niinkuin muut tekee. Miekään en mittään peijaisia halua, elikkä ohjelmaa ihmisille, ajankulua, mitä ne ei edes halua myöskään!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kunnioittaa voi ihan omilla avoilla suunnitellen, ei niinkuin muut tekee. Miekään en mittään peijaisia halua, elikkä ohjelmaa ihmisille, ajankulua, mitä ne ei edes halua myöskään!!

        Mitäs turhia, hautaustoimisto rikastuttaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs turhia, hautaustoimisto rikastuttaa

        HAutuutoimistoa rikastuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HAutuutoimistoa rikastuttaa.

        Nillä on kyllä ryöstöhintoja!
        ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kunnioittaa voi ihan omilla avoilla suunnitellen, ei niinkuin muut tekee. Miekään en mittään peijaisia halua, elikkä ohjelmaa ihmisille, ajankulua, mitä ne ei edes halua myöskään!!

        No just noin. Toihan hyvä-sairaalasta uuniin ja tuhkat omaan metsään sitte. Ei etes lehdissä uutisointia


    • Anonyymi

      Sanokaa, miksi joku hankkii tammiarkun, mitä hyviä puolia siinä silloin on?

      • Anonyymi

        Se on komea, ei siinä muuta tarvita toope!


    • Toivottavasti musta ei tule koskaan noin turhaa, enkä tuntisi itseäni noin turhaksi ja miettisi vain mitä minulle ei saa tehdä ja pitää tehdä näin ja sitten näin,
      että koko ajan miettisin vain omaa kuolemista.
      vai tuoko vanheneminen nuo ajatukset, ehkä turhaksi tuntevaan elämään liittyy yksinäisyyttä ja sairautta, vaikea sanoa.

      Jotenkin koen, että kerron vain hennon toivomukseni omaisilleni, miten haluan tulla haudatuksi ja sillä siisti. En mitään erikoista.
      Koen, että olen elämäni aikana rakastanut monia ja tuntenut, että minua on rakastettu, joten jotkut varmasti kaipaavat ja toivon, että saavat yhdessä kaivata omalla tavallaan jos haluavat, en mitenkään halua kahlita jälkeenjäävien kaipausta ja tekoja.
      Se, että tavat myös hautajaisten kohdalla muuttuvat on ihan luonnollista ja joissakin kohdin tarpeenkin.

      Ihminenhän unohtuu vasta sitten kun viimeinenkin , joka ihmisen muistaa poistuu ihmisten joukosta, että kyllä varmasti näitä palstalla pyöriviä muistonsa turhaksi kokevia immeisiä joku varmasti muistaa ja haluaa muistella.

      Kävin juuri laittamassa sukuni hautaa talvikuntoon ja siinä haravoidessa ja havuja laitellessa, sanoin, että odottakaas vaan kyllä minäkin sinne tulen kun aika on ja vaiti lupasivat odottaa(vaikeneminenhan on myöntymisen merkki).

    • Anonyymi

      alottajalle :

      älä yhtään ole huolissaan
      kukaan ei ole vielä maanpäälle jääny, kaikki on haudattu joko onan suvun toimesta tai pelkästään yhteiskunnan toimesta,
      kirjoita kirje valmiiksi kyllä sen kirjeen joku lukee
      ja toimiin tahtosi mukaan,

      hyvää matkaa,

      • Anonyymi

        Hän ilmoitti yllä et ei huolissaan, keskustella voi asiasta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1476
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1194
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe