Keväällä kaulasin haapoja. Miten on, montako vuottaa menee ennenkuin ovat kuolleet? Ainakin tänä kesänä näyttivät voivan hyvin.
Haapojen kaulaaminen
4
996
Vastaukset
- Anonyymi
Ensi syksynä toinen tilanne. Haavat sinnittelevät ovelasti sen ensimmäisen kasvukauden kaulauksen jälkeen.
- Anonyymi
Useiden kymmenien vuosien kaulomis kokemuksella voin kertoa, että haavan lopullinen nuupahtaminen riippuu vähän myös puun kasvupaikasta ja koosta.
Tyvihalkaisijaltaan n. 20 cm ja alle nuupahtavat yleensä jo heti samana, tai viimeistään kaulomista seuraavana kesänä.
Sen sijaan järeimmät, tyvihalkaisijaltaan n. 40 -50 cm ja sen ylikin ovat sinnitelleet kaulomisen jälkeen parhaimmillaan jopa 7 kesää, vaikka olen kaulonut noin 1,5 m matkalta. Joissain kaulontaohjeissa sanotaan, että riittää kun haavan kuorta poistaa n. 20 - 30 cm matkalta, mutta vuosien kokemukasella se on liian vähän. Itse olen poistanut kuoren ja nilakerroksen noin 1 - 1,5 m matkalta.
Kaulottaessa tärkeää on se, että kuorenalainen nilakerros saadaan myös tarkoin pois.
- Anonyymi
Glyfosaatilla tulee aika nopeasti hiljaista ja samalla kuolee koko ketjujuuristo. Olen käsitellyt haapojen kannot aina glyfosaatilla (50/50 seos, glyfosaatti/pakkasneste tai glyfosaatti/tuulilasinpesuneste). Pidän aina traktorin ohjaamossa ruiskupulloa, missä tuo glyfosaattiseos ja otan mukaan sen puiden kaatoon, kun otan moottorisahankin ohjaamosta.
Toki kaulaamallakin onnistuu, mutta kovin epävarmaa on. Varmin on, kun antaa kunnon kantokäsittelyn glyfosaatilla ja pistää ne haapapuut sorvaten tai muuten sahaten käyttöön, tulee hyviä hirsiä rakennuksiin. Ne kaulatut haavat tahtoo mennä ihan hylkyyn, kun niiden korjuu taimikon vuoksi niin vaikeaa myöhemmin.
haapaasorvannut- Anonyymi
...jatkoa vielä. Kannattaa laittaa niiden haapojen kantojen viereen tammenterhot siihen kunttaan kyljelleen ja hieman köynää päälle, niin tammet lähtee hyvin kasvamaan, kun ne hyödyntää sen lehtipuun juuriston. Tämä vinkki sillä, jos kuka haluaa tammia kasvattaa metsässään.
haapaasorvannut
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?465911Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki583446- 1862749
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t122654mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132299- 312228
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/182017- 181805
- 1481399
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2791296