Vanhuuteen varautumunen kannattaa aloittaa nyt

Yleensä ihmiset elävät sitten kun -elämää. Sitten kun lapset kasvaa isoiksi, sitten kun jään eläkkeelle jne. Vanhuuteen valmentautumisen voi alkaa jo nyt hyvissä ajoin. Tässä sivut joista saa ainakin vinkkejä ja ajatuksia. Minusta ainakin meielnkiintoista.

https://www.vanheneminen.fi/

203

565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi jestas😳 Koko elämä yhtä ”vanhuuteen varautumista”!
      Sama, kun joskus aikoinaan parikymppiset kesätyöntekijät juttelivat omista menoistaan, niin vanhempi työntekijä sanoi; etteivät olleet yhtään kiinnostuneita vanhuksista.
      Tulee, mitä tulee! Antaa mennä vapaalla vaan!

      • No ei kait mulla ainakkaan "koko elämä" jos kuuskymppisenä alan näitä havainnoida :). Eiköhän ole jo 2/3 elämää takanapäin, jos vanhaksi ylipäätään saa elää.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        No ei kait mulla ainakkaan "koko elämä" jos kuuskymppisenä alan näitä havainnoida :). Eiköhän ole jo 2/3 elämää takanapäin, jos vanhaksi ylipäätään saa elää.

        Kyllä se ”vanhuuteen varautuminen” alkaa olla aika tapissa kuusikymppisenä. Ei siinä enää paljon vaihtoehtoja eteen tule. Enempi tota luopumisosatoa vain.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se ”vanhuuteen varautuminen” alkaa olla aika tapissa kuusikymppisenä. Ei siinä enää paljon vaihtoehtoja eteen tule. Enempi tota luopumisosatoa vain.

        Ai jaa, noinko aattelet?
        Minä ajattelen toisin. Toki olen elänyt sillä tavoin että kun vanhuus moikkaa ovetsa en ole hätää kärsimässä missään muodossa. Olen aina elänyt vaatimatonta elämää ja tullut toimeen vähällä. Lapsen olen saattanut jaloilleen ja näen että he pärjäävät. Eli tyytyväisenä voin keskittyä paremminkin hengellisiin ja iloa tuottaviin asioihin, sairauksille ei mitään voi.


    • Anonyymi

      Huomenta!

      Ei tosiaankaan pitäisi elää "sitku" elämää. Minun työkavereista yksi kuoli muutama kuukausi eläkkeelle pääsyn jälkeen. Toinen oli eläkehakemuksen laittanut, vaan ei ehtinyt.
      Toisen vei syöpä, toisella petti sydän.

      En minä mitenkään alkanut "revitellä" eläkkeelle päästyäni. Ajattomuus ja aikatauluttomuus on parasta.

      Ihan hyvä linkki asiakirjalomakkeineen. Kiitos siitä!

      Jossain vaiheessa aloittaja aprikoit osa-aikaeläkettä. Jäitkö?

      mnv

      • Kiitos asiallisesta vastauksesta ja kun keran asiallisen ystävällisesti kysyt vastaan myös kysymykseei osa-aika-eläkkeestä.

        Syöpään sairastumisen jälkeen olin kaksi vuotta osakuntoutustuella ja nyt sitten tänä syksynä hain osatyökyvyttömyyseläkettä ja sain, ainakin toistaiseksi voimassaolevana. Työterveyslääkäri oli sitä mieltä että en varmaankaan tule saamaan koska kriteereitä on tiukennettu mutta kuitenkin kirjoitti b-todistuksen. Sain. Kun on noita muitain sairauksia ja raskas vuorotyö 34 vuotta takana. Ja työnantajalla ei ole osoittaa kevyempää työtä eikä uudelleenkoulutus kuuskymppiselle enää kannata eikä ole vaihtoehtokaan. Jos nyt pysyisi niin terveenä että kykenisin puoliskaa tekemään niin hyvä.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta ja kun keran asiallisen ystävällisesti kysyt vastaan myös kysymykseei osa-aika-eläkkeestä.

        Syöpään sairastumisen jälkeen olin kaksi vuotta osakuntoutustuella ja nyt sitten tänä syksynä hain osatyökyvyttömyyseläkettä ja sain, ainakin toistaiseksi voimassaolevana. Työterveyslääkäri oli sitä mieltä että en varmaankaan tule saamaan koska kriteereitä on tiukennettu mutta kuitenkin kirjoitti b-todistuksen. Sain. Kun on noita muitain sairauksia ja raskas vuorotyö 34 vuotta takana. Ja työnantajalla ei ole osoittaa kevyempää työtä eikä uudelleenkoulutus kuuskymppiselle enää kannata eikä ole vaihtoehtokaan. Jos nyt pysyisi niin terveenä että kykenisin puoliskaa tekemään niin hyvä.

        Onnittelut osa-aikaisesta! Toivotaan, että pysyväiseksi jää siihen saakka, että pääset kokoaikaiselle.

        Mitenkään ei asiaan liity, mutta minulla 16 v. oman syöpäni toteamisesta, eikä ole uusinut.

        Nautihan eläkepäivistäsi, olet ne ansainnut.

        mnv


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onnittelut osa-aikaisesta! Toivotaan, että pysyväiseksi jää siihen saakka, että pääset kokoaikaiselle.

        Mitenkään ei asiaan liity, mutta minulla 16 v. oman syöpäni toteamisesta, eikä ole uusinut.

        Nautihan eläkepäivistäsi, olet ne ansainnut.

        mnv

        Kiitos paljon :). Yhtään ei käsi vapise eläkettä nostaessani. En kyllä nykyisessä työssäni jaksaisikaan enää täyttä työaikaa.

        Minun syöpäni toteamisesta on nyt kolme ja puoli vuotta kohta. Juur elokuussa kävin kontrolleissa ja kaikki hyvin. Vaikka muuten sitä ei mieti, edeltävä yö ennen tutkimuksia on aika uneton :D.


    • Anonyymi

      1eero
      Minnää oon yrittänyt olla huomaamaton ettei vanhuus olisi tullut, kun peiliin kahtoo voe voe minkä näkönen, kuitenkin silmäkulmassa jotain nuoruuesta jälellä.

      • Voi ihana :). Naama vanhenee mutta mieli välttämättä ei. Pidetään elämää vuosissa .


      • siilivain kirjoitti:

        Voi ihana :). Naama vanhenee mutta mieli välttämättä ei. Pidetään elämää vuosissa .

        Ja mikä ihaninta, vanheneminen tuo vapauksia :).


    • Minä tiesin polkuni jo 30-vuotiaana.
      Myöskin pidin työstäni, se oli kuin harrastus minulle.
      Monta kertaa on sanottu että kiva, tästä maksetaan palkkaakin.
      Niin totesin minäkin.
      -
      Palkka johti kohtuu-eläkkeeseen.
      2007 päätin lopettaa työt 60-vuotiaana.
      Niin myös tapahtui 2010.
      2 vuotta omilla rahoilla, sen jälkeen tulivat eläke ja 65-vuotiaana lisä-eläke.
      Kuten aikanaan suunnittelinkin.
      Siis
      9 vuotta vapaana, terveys kohtuullinen.
      Voisin sanoa että tulkoon vaan lopullinen sydäri huomenna.
      Olen elänyt hyvän elämän.
      -
      Siksi minua tympivät nämä jankatut, päästä keksityt valitus-narinat.
      Ne tympivät ihan livessäkin.

      H.

      • Tämä on siis kopio kommentistani tänne vuodelta 2017.

        H.


      • Anonyymi

        Se on kiva, kun jotkut voi suunnitella elämänsä! Minä en ole voinut suunnitella koskaan. Olen vain elänyt ja ottanut vastaan, mitä ylhäältä annetaan. Tehnyt aina, mitä eteen on tullut ja toteuttanut heti ja nauttinut joka hetkestä.


      • Onko sinun mielestäsi tämä aloitus tällainen?:

        "Siksi minua tympivät nämä jankatut, päästä keksityt valitus-narinat.
        Ne tympivät ihan livessäkin."

        Lakkaa tuijottamasta omaan napaasi tai jatka vaan mutta keksity napanöyhtääsi. Jos ei muiden ajatukset je mielipiteet kiinnosta go for the seventies, nyt heti eikä vasta synttäreiswn jälkeen.
        Minä minä minä minä.........................


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on kiva, kun jotkut voi suunnitella elämänsä! Minä en ole voinut suunnitella koskaan. Olen vain elänyt ja ottanut vastaan, mitä ylhäältä annetaan. Tehnyt aina, mitä eteen on tullut ja toteuttanut heti ja nauttinut joka hetkestä.

        Ei kaikkea voi suunnitella mutta aina jotain voi. Elämää ei voi aina suunnitella etukäteen, se antaa ja ottaa.


      • Anonyymi

        Sähän saitkin sen ”pienen lottovoiton” stadin kämpän! Mullakin aikoinaan oli liian iso, kun siihen yksin jäin ja vuokra liksaan nähden mahtava, enkä saanut vuokratukea liian isoon kämppään. Puolitoistavuotta siinä kärvistelin, kun en vaihtoa pienempään saanut.

        Sitten piti vain kylmästi ostaa asunto ilman senttiäkään alkupääomaa. Sitä nyt tässä, putki- ja julkisivuremontteineen makselen. Kattoremontti tulossa ja lisää velkaa. Mutta pääomakin on kyllä lisääntynyt mukavasti. Pankissakin sanotaan aina, että hyvä sijoitus.

        Elämä vie! Minkäs teet?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sähän saitkin sen ”pienen lottovoiton” stadin kämpän! Mullakin aikoinaan oli liian iso, kun siihen yksin jäin ja vuokra liksaan nähden mahtava, enkä saanut vuokratukea liian isoon kämppään. Puolitoistavuotta siinä kärvistelin, kun en vaihtoa pienempään saanut.

        Sitten piti vain kylmästi ostaa asunto ilman senttiäkään alkupääomaa. Sitä nyt tässä, putki- ja julkisivuremontteineen makselen. Kattoremontti tulossa ja lisää velkaa. Mutta pääomakin on kyllä lisääntynyt mukavasti. Pankissakin sanotaan aina, että hyvä sijoitus.

        Elämä vie! Minkäs teet?

        Toiset syntyvät kultalusikka suussa, toisten pitää pikkasen enemmän ahertaa ja raataa.
        Mutta sitähän se elämä on.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Toiset syntyvät kultalusikka suussa, toisten pitää pikkasen enemmän ahertaa ja raataa.
        Mutta sitähän se elämä on.

        Stadin kämppä! Kultalusikka😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stadin kämppä! Kultalusikka😂

        Tai se ”kultalusikka” voi mennä ohi suun, kuten itselleni kävi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Stadin kämppä! Kultalusikka😂

        Huom en tarkoittanut ketään henkilökohtaisesti vaan ylleesä :).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tai se ”kultalusikka” voi mennä ohi suun, kuten itselleni kävi!

        Niivvaai ootko muutoin kermaperse :)


      • Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

        Tämä on siis kopio kommentistani tänne vuodelta 2017.

        H.

        Miksihän minua tynpii nimi hunksz, joka ainut kerta kun näen nimen?
        Mutta sitten kun...tulee joulu ja nimi poistuu, saatan alkaa kokea jouluiloa vaikka sitä en suunnittelekaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän minua tynpii nimi hunksz, joka ainut kerta kun näen nimen?
        Mutta sitten kun...tulee joulu ja nimi poistuu, saatan alkaa kokea jouluiloa vaikka sitä en suunnittelekaan.

        "Anonyymi"

        Olen iloinen puolestasi.
        Koska saathan silloin lisää tilaa.
        Toivon kuitenkin sinulla olevan silloin myös järkevää täytettä.
        Ymmärrän kyllä jos ei löydy.

        H.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Niivvaai ootko muutoin kermaperse :)

        Olisin ollut, mutta yksinhuoltajaksi halunnut ”isäni” ei halunnut jättää saamaansa perintöä lapsilleen, vaan käytti kaiken itse!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisin ollut, mutta yksinhuoltajaksi halunnut ”isäni” ei halunnut jättää saamaansa perintöä lapsilleen, vaan käytti kaiken itse!

        No eikö se ole niin että jokainen hankkikoon omaisuutensa itte.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        No eikö se ole niin että jokainen hankkikoon omaisuutensa itte.

        Hän ei halunnut jättää suvun perintöä omille lapsilleen. Ei ollut tehnyt saamansa perinnön eteen mitään. Ei muutenkaan rahottanut lastensa elämää, joiden yksinhuoltajaksi itsensä tappeli. Lapset hakivat rahansa sosiaalihuollosta. Sellainen ”yksinhuoltaja”!

        Me lapset kyllä hankimme omaisuutemme itse!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hän ei halunnut jättää suvun perintöä omille lapsilleen. Ei ollut tehnyt saamansa perinnön eteen mitään. Ei muutenkaan rahottanut lastensa elämää, joiden yksinhuoltajaksi itsensä tappeli. Lapset hakivat rahansa sosiaalihuollosta. Sellainen ”yksinhuoltaja”!

        Me lapset kyllä hankimme omaisuutemme itse!

        Niinpä. Mutta toisaalta kyllä nykyisinkin on ihan normi et "lapset" turvautuvat sossun tukiin, vaikka lapsuutensa olisi rahoitettukin.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Niinpä. Mutta toisaalta kyllä nykyisinkin on ihan normi et "lapset" turvautuvat sossun tukiin, vaikka lapsuutensa olisi rahoitettukin.

        Sosiaalihuolto rahoitti nimenomaan lapsena, kun rikas yksinhuoltaja ”isä” ei rahoittanut!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sosiaalihuolto rahoitti nimenomaan lapsena, kun rikas yksinhuoltaja ”isä” ei rahoittanut!

        Asuittekos isänne kanssa? Miten sossu meni lankaan ottamatta huomioon yh-iskän tuloja tai omaisuutta. Kuka vei lapset sossuun?


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Asuittekos isänne kanssa? Miten sossu meni lankaan ottamatta huomioon yh-iskän tuloja tai omaisuutta. Kuka vei lapset sossuun?

        Emme asuneet. Muutti ulkomaille uuden rouvansa kanssa hyvinpalkattuihin töihin. Oli "yksinhuoltaja"! Ei mitään määrättyjä maksuja! Olimme lastensuojelun asiakkaita ja lastenkodin jälkeen täytyi itse elättää itsensä, niin tietysti menimme itse. Ikää oli minulla silloin 12vuotta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Emme asuneet. Muutti ulkomaille uuden rouvansa kanssa hyvinpalkattuihin töihin. Oli "yksinhuoltaja"! Ei mitään määrättyjä maksuja! Olimme lastensuojelun asiakkaita ja lastenkodin jälkeen täytyi itse elättää itsensä, niin tietysti menimme itse. Ikää oli minulla silloin 12vuotta.

        Eli isänne ei siis ollutkaan oikea yksinhuoltaja vaan hylkäsi teidät?
        Lastenkodin henkilökunta kai kuitenkin auttoi niin kauan kun olit täysi-ikäinen? Tai millaisia ne lastenkodit siihen aikaan olivatkaan.

        Voiko isästä ottaa eron? Käytännössä kertomasi mukaan sinulla ei ollut isää ollenkaan muuta kuin nimellisesti. Hyvä että Suomessa on sossu, lasten kannalta nyt ainakin.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Eli isänne ei siis ollutkaan oikea yksinhuoltaja vaan hylkäsi teidät?
        Lastenkodin henkilökunta kai kuitenkin auttoi niin kauan kun olit täysi-ikäinen? Tai millaisia ne lastenkodit siihen aikaan olivatkaan.

        Voiko isästä ottaa eron? Käytännössä kertomasi mukaan sinulla ei ollut isää ollenkaan muuta kuin nimellisesti. Hyvä että Suomessa on sossu, lasten kannalta nyt ainakin.

        Nimenomaan hylkäsi! Lastenkoti oli lastenkoti ja sieltä poislähdettyä auttoi avohuollon lastensuojelutyöntekijät antamalla rahaa ja keskusteluavulla. Muuten pärjäsimme itse! Tiesin kyllä, lastenkodista lähdettyämme, että pärjäämme. Tottakai kaikenlaista sattui lapsia kun olimme, mutta aina selvisimme.

        Eivät ne kaikki "vanhemmat" ennenkään nyt niin kykeneviä huoltajia olleet tai muutenkaan lapsiaan ajattelevia.

        Olisihan se kyllä paljon helpottanut elämää, jos vanhempiemme rahaa olisi käytetty meihin ja perintöä olisi jäänyt. Ei nyt vanhuksena tarvitsisi niin kärvistellä, kun olisi se "kultalusikka" ollut käytettävissä, eikä koko elämäänsä osamaksuilla tai veloilla tarvinnut rahoittaa.

        Mutta hyvä kuitenkin näinkin! Vaikka toisinkin olisi voinut olla!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan hylkäsi! Lastenkoti oli lastenkoti ja sieltä poislähdettyä auttoi avohuollon lastensuojelutyöntekijät antamalla rahaa ja keskusteluavulla. Muuten pärjäsimme itse! Tiesin kyllä, lastenkodista lähdettyämme, että pärjäämme. Tottakai kaikenlaista sattui lapsia kun olimme, mutta aina selvisimme.

        Eivät ne kaikki "vanhemmat" ennenkään nyt niin kykeneviä huoltajia olleet tai muutenkaan lapsiaan ajattelevia.

        Olisihan se kyllä paljon helpottanut elämää, jos vanhempiemme rahaa olisi käytetty meihin ja perintöä olisi jäänyt. Ei nyt vanhuksena tarvitsisi niin kärvistellä, kun olisi se "kultalusikka" ollut käytettävissä, eikä koko elämäänsä osamaksuilla tai veloilla tarvinnut rahoittaa.

        Mutta hyvä kuitenkin näinkin! Vaikka toisinkin olisi voinut olla!

        Moille lapsille varsinkin nykyisin lastenkoti on se kultalusikka ja onnenpotkukin vaikka eihän se ydinperhettä koskaan korvaa.

        Mitä omasta miesäsi jäit paitsi sillä kun et saanut vanhemmiltasi taloudellista apua perinnön muodossa?


      • siilivain kirjoitti:

        Moille lapsille varsinkin nykyisin lastenkoti on se kultalusikka ja onnenpotkukin vaikka eihän se ydinperhettä koskaan korvaa.

        Mitä omasta miesäsi jäit paitsi sillä kun et saanut vanhemmiltasi taloudellista apua perinnön muodossa?

        Siis ennen vanhaan lapset saattoivat joutua elämään kurjissakin olosuhteissa ihan omien vanhempiensa kanssa ja kukaan ei puuttunut asiaan.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Moille lapsille varsinkin nykyisin lastenkoti on se kultalusikka ja onnenpotkukin vaikka eihän se ydinperhettä koskaan korvaa.

        Mitä omasta miesäsi jäit paitsi sillä kun et saanut vanhemmiltasi taloudellista apua perinnön muodossa?

        Lastenkodissa oli turvallista! Oli pullantuoksua ja rajoja. Koulukin sujui hyvin, kun lapsista oltiin kiinnostuneita ja huolehdittiin.

        Jos olisi rahaa ja omaisuutta, niin tuskin olisin köyhyyttä tai asunnottomuutta kokenut. Tai jäänyt ilman katulapsenelämää.

        Vanhuuteen varautuminenkin olisi paremmin sujunut!


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Siis ennen vanhaan lapset saattoivat joutua elämään kurjissakin olosuhteissa ihan omien vanhempiensa kanssa ja kukaan ei puuttunut asiaan.

        Sitä minäkin olen ihmetellyt! Itse meidänkin täytyi toimia, että saimme leivän pöytään, vaatteet päälle ja rahaa harrastuksiin ym.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lastenkodissa oli turvallista! Oli pullantuoksua ja rajoja. Koulukin sujui hyvin, kun lapsista oltiin kiinnostuneita ja huolehdittiin.

        Jos olisi rahaa ja omaisuutta, niin tuskin olisin köyhyyttä tai asunnottomuutta kokenut. Tai jäänyt ilman katulapsenelämää.

        Vanhuuteen varautuminenkin olisi paremmin sujunut!

        Kaikilla ei ole iskää joka jättää perintöä ja silti elämä sujuu ja köyhyydessä ei tarvitse elää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sitä minäkin olen ihmetellyt! Itse meidänkin täytyi toimia, että saimme leivän pöytään, vaatteet päälle ja rahaa harrastuksiin ym.

        Totta. Ja minsta se on hyvä koulu elämässä pärjäämistä varten.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Kaikilla ei ole iskää joka jättää perintöä ja silti elämä sujuu ja köyhyydessä ei tarvitse elää.

        Ei ollut meilläkään!


    • Anonyymi

      Nyt ollaan jo vanhoja.
      Vanhuuteen varaudutaan työiässä.

      • "Anonyymi"

        Olisit vaan kirjoittanut:
        Katsokaa mitä hunksz kirjoitti.
        -
        Tyhjän-päästäisesi sijaan.

        H.


      • Työikä loppuu keskimäärin 65 vee eli vielä on aika tarkentaa mikä jäi tekemäti.


    • Anonyymi

      Jos nyt ongelmaksi voi sanoa niin sanotaan mutta minulla on päinvastainen ongelma kuin sitku-elämä. Olen alkanut elää viimeisen päälle, harrastan, matkustan, liityn, liikun, osallistun ja vaikka mitä ettei vaan mitään jää elämättä. Olen tätä tehnyt jo viimeisinä työvuosina. En tosin koe sitä ongelmaksi, joskus väsyn ylettömään hääräämiseen, kuten nyt kun olen pari päivää vain oleillut, lueskellut ja vain yhden ulkoilulenkin tehnyt päivässä. Nytkin lähden sellaiselle ja taas lopun päivää lojun. Huomen illalla olen taas olen täynnä virtaa, silloin odottaa lastenlasten kanssa seurustelu. Ja lauantaina teatteri, maanantaina kokous... ja sitä rataa.
      Kyllä tiedän mistä johtuu, taas eilen kuulin jo entisten raatojen lisäksi, että menneiden vuosien ikäiseni menokaveri on dementoitunut nopeasti lähes muumioksi. Pitää mennä kun jalat ja pää on vielä kunnossa. Aina olen ollut aktiivinen, mutta kiihdytin muutama vuosi sitten ykkösestä kolmoseen. Olen kiitollinen elämälle.

      • Anonyymi

        Etkö aiemmin ole osannut elää viimeisen päälle? Minusta kaasujalan tulee olla liikkeessä koko elämän eikä vasta nyt alkaa toteuttamaan menojaan.
        Hyvä että edes nyt suot itsellesi aikaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö aiemmin ole osannut elää viimeisen päälle? Minusta kaasujalan tulee olla liikkeessä koko elämän eikä vasta nyt alkaa toteuttamaan menojaan.
        Hyvä että edes nyt suot itsellesi aikaa...

        En enää jaksaisi matkustella pitkin poikin, en kiivetä alpeilla, en perustaa päiväkotia, en perustaa puoluetta, en opiskella kolmea ammattia, en toimia monen lainalapsen tukena ym. ym.

        Kaikkea tuli tehtyä ennen nuorena ja oltua kaikinpuolin aktiivinen. Oli niin kivaa ja motivoivaa silloin. Enää en jaksaisi!


      • Hienoa, hyvä jos nautit mutta elä kiihdytä itseäsi kuitenkaan ennenaikaiseen loppuun.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Hienoa, hyvä jos nautit mutta elä kiihdytä itseäsi kuitenkaan ennenaikaiseen loppuun.

        Hän haluaa kuolla kiihdytyskaistalla ja sen hän tulee tekemään - ennenaikaisesti. Eli saavuttaa päämääränsä. Ikävää jos tuossa vauhdissa katkeaa verisuoni päästä ja vaipuu vihannekseksi toisten armoille. Niin on käynyt ainakin kahdelle ihmiselle jotka tiedän. Kiihdyttelivät liian kauan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hän haluaa kuolla kiihdytyskaistalla ja sen hän tulee tekemään - ennenaikaisesti. Eli saavuttaa päämääränsä. Ikävää jos tuossa vauhdissa katkeaa verisuoni päästä ja vaipuu vihannekseksi toisten armoille. Niin on käynyt ainakin kahdelle ihmiselle jotka tiedän. Kiihdyttelivät liian kauan.

        Jokaisen on elettävä ite oma elämäns ja valintansa tehtävä.


    • Anonyymi

      En ole lainkaan samaa mieltä.
      Viisautta olisi ymmärtää vanhenevansa hyvissä ajoin ja tajuta tehdä pieniä rahasiirtoja sivuun, eikä elää nuoruusvuosia kuin pellossa.

      • "Anonyymi"

        Olisit vaan kirjoittanut:
        Katsokaa mitä hunksz kirjoitti.
        -
        Tyhjän-päästäisesi sijaan.

        H.


      • Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Olisit vaan kirjoittanut:
        Katsokaa mitä hunksz kirjoitti.
        -
        Tyhjän-päästäisesi sijaan.

        H.

        Kiitän vinoilevasta kommentistasi hah.
        Miksi minun olisi pitänyt vihjaista kirjoituksellani Sinuun. Ihan omasta nupistani yleensä tänne olen kirjoitellut ja aion tehdä niin tulevaisuudessakin ilman kenenkään opastuskylttiä. En pidä kirjoittajien halveeraamisesta millään muotoa!

        Moneen asiaan voi vaikuttaa elämänsä varrella ihan minä-itsenä, eikä vaan odottaa tyynenä asioiden vieriessä omalla painollaan, jolloin saavutukseen pääsy hankaloituu entisestään. Eikö?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitän vinoilevasta kommentistasi hah.
        Miksi minun olisi pitänyt vihjaista kirjoituksellani Sinuun. Ihan omasta nupistani yleensä tänne olen kirjoitellut ja aion tehdä niin tulevaisuudessakin ilman kenenkään opastuskylttiä. En pidä kirjoittajien halveeraamisesta millään muotoa!

        Moneen asiaan voi vaikuttaa elämänsä varrella ihan minä-itsenä, eikä vaan odottaa tyynenä asioiden vieriessä omalla painollaan, jolloin saavutukseen pääsy hankaloituu entisestään. Eikö?

        "Anonyymi"

        Nokun...
        Minä olin jo aikaisemmin kertonut saman asian.
        Ihan perustellenkin.
        Joten kommenttisi oli tyhjä ja typerä kopio.

        H.


      • siilivain

        Totta tuokin ja sijoittaminen mutta varautuminen vanhuuteen ei tarkota pelkästään taloudellista varautumista.


      • Tavallisilla työläisperheillä ei ehkä ruuhkavuosissa ole varaa juurikaan laittaa sinuun vaan kaikki menee elämiseen.


      • Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Nokun...
        Minä olin jo aikaisemmin kertonut saman asian.
        Ihan perustellenkin.
        Joten kommenttisi oli tyhjä ja typerä kopio.

        H.

        Niin tai näin, on palstaväistämätöntä kirjoittajien olevan eri mieltä, jolloin laisesi huomauttaa tai haluaa huomauttaa tekaistetuista virheistä, jotka olet mielessäsi synnyttänyt kirjoittajien mielipahaksi ties mistä.
        Verenpaineen kohoaminen, vatsahapot ja ylimielisyys voidaan välttää jos opettelisimme kuuntelemaan lähtemättä heti puolustamaan mainetta että egoamme.
        Amen.


    • Tein testin ja sain tuloksen: - Olet vanhuuteen varautujana aloittelija!

      Mielestäni se pitää hyvin paikkansa, en voi kovin PRO olla vielä asiassa, jota en ole ajatellut kovinkaan tarkasti ja eläkkeelle pääsen vasta jonkin ajan kuluttua.

      Vaikka itse en olekaan asiaa ajatellut, olen sitä mieltä, että varmasti kannattaisi pohtia etukäteen. Toisaalta ihminen on sellainen, että suunnitelmat ehtivät muuttua moneenkertaan? Jos vaan heittäytyisi flow-tilaan ja antaisi asioiden järjestyä itsekseen.

      • Anonyymi

        Tein testin minäkin, tulos: Olet vanhuuteen varautumisen supersankari! No taidan olla jotenkin järjestänyt tulevaa, vaikka en miksikään sankariksi itseäni tunne. Kaikki suunnitelmat voivat mennä aivan toisin kuin on ajatellut niiden menevän, eli paremminkin harvoin asiat menevät just niin kuin on suunnitellut. Mutta aika luottavaisesti kuitenkin vanhuuteen suhtaudun.


      • Anonyymi

        Mitenkähän nämä nykyiset keikka-, pätkä- ja määräaikaiset nuoret suunnittelevat ”vanhuuttaan”?


      • Minun luonteelleni ei sovi flow:hun heittäytyä vaan minun pitää suunnilleen tietää elämää etteenpäin. Siis niiltä osin kuin siihen nyt pystyy vaikuttamaan. Piirun tarkasti ei tarvitse tietää mutta kuitenkin suurimmat käänteet ja juonet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkähän nämä nykyiset keikka-, pätkä- ja määräaikaiset nuoret suunnittelevat ”vanhuuttaan”?

        Ehkä heidän suunnitelmissaan vanhuuden suunnittelu ei ole se numero yksi. Lähitulevaisuuden suunnittelu on ensin.


      • Mulle tuli: Olet päässyt hienosti vauhtiin vanhuuteen varautumisessa.


    • Anonyymi

      Itse varauduin kouluttautumalla ja toimimalla ammatissa 23-63-vuotiaana. Ei tarvitse valittaa eläkkeen pienuutta. Selviän, vaikka leski olenkin, en saa lesken eläkettä.

    • Anonyymi

      ...Ja sitten minä heräsin noin kello 7.50 ja edessä valkeni uusi päivä kun olin vetänyt verhot sivuun. Muita suunnitelmia päivään minulla ei ollut. Mutta aina alkaa tapahtua ex tempore.

    • Wanhuxet kaasuautoon ja HANAA!

    • Anonyymi

      Pahimpaan ruuhka-aikaan alkoi epäilymme eläkejärjestelmäämm kohtaan kytemään.
      52v ikäisenä aloin pätkimään.
      57v / 52v tökkäsimme pensselit santaan.
      Olemme nyt 76v / 71v ja pystymme toteuttamaan kohtuullisia mielitekojamme.
      Palasimme tänään Espanjasta. Vaimoni geenipohjainen häiriö ei haittaa arkista elämää muuten kuin labrakokeiden muodossa 4 - 6:n viikon välein. Huomenna on kokeet klo 8.30.
      Itse olen hyvässä kuonnossa mutta lähimuisti häiriköi välillä.
      Treenejä on ollut muutettava. Vähemmän rautaa ja pitempiä sarjoja.

      Käytän mieluummin ilmaisua "elämisen suunnittelu". Omaa elämään ilman ympäristön paineita. Ratkaisuja helpotti kouluttamattoman vaimon "liikuttelu".
      Ei ollut vaikeutta liikkua mukanani paikkakuntien vaihdoissa. Tenavat aiheuttivat sitten omat rajoituksesa.

    • En minä tähän mitenkään ole varautunut, mutta hyvin tämä on silti mennyt.
      Täysissä voimissani vielä tälleen vanhanakin.
      Varautukaa tulevaan te nuoret ja raihnaiset.
      Töissä kävin 66v asti täyttä aikaa. Olisin jaksanut kauemminkin, mutta laiskottelu oli niin houkuttelevaa, kun sellainenkin mahdollisuus oli.

    • Anonyymi

      Ainoa, miten "varaudun" on se, että pyrin pitämään huolta kunnostani ja syömään suht terveellisesti, ettei tule liika liikakiloja. Henkisestä viereydestä pidän huolta ihmissuhteiden avulla, rakastan paljon, tapaan paljon ihmisiä ja juhlin paljon.

      • Teetkö edunvalvontavaltuutuksen tai hoitotestamentin?


    • Anonyymi
      • Hieno esitys. Tykkäsin.


    • Anonyymi

      Kun muutin pois Suomesta 23 vuotiaana.

    • Jokainen kait elää elämäänsä sen a-suunnitelman mukaan, mutta ne b ja c- suunnitelmat on hyvä olla aina takataskussa, koska elämään ei voi koskaan täysin varautua, vanhuuteen vielä vähemmän.
      Elämä tarjoaa niin hyviä kuin huonojakin tilanteita ja niiden kanssa on vain opeteltava elämään ja laatia uusia suunnitelmiaan sen mukaan.

      Asialliset varautumiset olen hoitanut ja yksinelävälle ne ovat vielä tärkeämpiä juttuja kuin parisuhteessa eläville.
      Näkyy olevan nyt vanhustenviikon teemana varautuminen vanhuuteen ja ainakin suomen kuvalehdessä oli parikymmentä sivuinen liite, joka sisältää mainoksia(tietysti kustantavat liitteen) mutta myös ihan hyödyllisiä asioita varautumisen varalle.

      Viime aikoina olen enemmän ja enemmän ajatellut kaikkia niitä asioita, joista on hassuna haaveillut ja haluaisi tehdä ja niidenkään kohdalla ei saisi elää sitä sitku elämää kun kaikki kuitenkin on kunnosta ja terveydestä kiinni. kaikkiin mahdollisuuksiin on hyvä tarttua, eikä jämähtää paikalleen.
      Elämyksiä ei kukaan toisen eteen kanna, itse ne täytyy kokea ja joskus sitten on mukavampaa olla se joka kertoo kuin se joka kuuntelee. Mutta pahus kun se muistikultakin voi joskus tehdä kepposia kun tulee ikää lisää, meinaan sille kertojallekin.

      • Joillekin kannetaan enemmän ja joillekin vähemmän. Kannattanee vetää rajat siihenkin et haluaako olla aina yksipuolisestis e kantaja.


    • Anonyymi

      Aloitin varautumisen vuonna 2000. Nyt on koti, auto, mökki ja suht' reilusti rahaa säästössä. Jatkan pihistelyä vielä muutaman vuoden. 70 vuotiaana on tarkoitus aloittaa matkustelu, niin moni maa on jäänyt näkemättä, nuukailun vuoksi.
      6 vuotta vielä, sitten on muutoksen aika.

      • Arveletkos että voit hallita elämääsi niin että 70-vuotiaana pääset aloittamaan sen toivomasi matkustelun? Entä jos elmä päättää toisin, olet kituuttanut tyhjää?


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Arveletkos että voit hallita elämääsi niin että 70-vuotiaana pääset aloittamaan sen toivomasi matkustelun? Entä jos elmä päättää toisin, olet kituuttanut tyhjää?

        Nykyinen 70-vuotias, vastaa entisajan viiskymppistä.
        Käyn lenkillä joka päivä, en polta, alkoholin lopetin 8 vuotta sitten. Luulisin, että saan elää 80 vuotiaaksi, jolloin ehdin koluta useat maanosat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nykyinen 70-vuotias, vastaa entisajan viiskymppistä.
        Käyn lenkillä joka päivä, en polta, alkoholin lopetin 8 vuotta sitten. Luulisin, että saan elää 80 vuotiaaksi, jolloin ehdin koluta useat maanosat.

        Juu 3n tarkoittanut juuri 70vuotiadta vaan yleensäkin elämän tuomia yllätyksiä. Mutta ainahan pitää suunnitelmia olla ja elämässä katsoa eteenpäin.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Juu 3n tarkoittanut juuri 70vuotiadta vaan yleensäkin elämän tuomia yllätyksiä. Mutta ainahan pitää suunnitelmia olla ja elämässä katsoa eteenpäin.

        Tiedoksi. 74-vuotiaana ostin ensimmäisen uuden auton itselleni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyinen 70-vuotias, vastaa entisajan viiskymppistä.
        Käyn lenkillä joka päivä, en polta, alkoholin lopetin 8 vuotta sitten. Luulisin, että saan elää 80 vuotiaaksi, jolloin ehdin koluta useat maanosat.

        Kumma kun joka päivä 1/3 kuolleista on siinä 70v tai vähän päälle tai allekin.
        "Entisajan viisykymppiset" kuolla kupsahtelee nekin tosta vaan.
        Jos mitä aikoo tehdä, se on aloitettava heti eikä odotettava kuusi vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumma kun joka päivä 1/3 kuolleista on siinä 70v tai vähän päälle tai allekin.
        "Entisajan viisykymppiset" kuolla kupsahtelee nekin tosta vaan.
        Jos mitä aikoo tehdä, se on aloitettava heti eikä odotettava kuusi vuotta.

        Aloitin 2014 säästämisen uuden katumaasturin hankintaa varten.
        Vuoden alussa 2021 ostan käteisellä, Uudessakaupungissa valmistetun auton.


    • Anonyymi

      Tuossa linkissä ei ollut mitään uutta.
      Taloudellisen valmistelun aloitimme hiljalleen 40v vaiheessa. Eläkeajan loma-asuntonnot hankimme ennen minun 50v täyttymistä.Siihen sisältyi ajatus palkkatöistä vetäytyminen heti minun ollessa -50v.
      Kahden työnantajani konkurssit jatkoivat aikataulua parilla vuodella.

      Kun viimeinenkin tenava oli lähtenyt, vaihdoimme ok:sta keskustan kolmioon ja minä himmentelin töissä käymistä.

      Yhdeltä osin suunnittelu petti. Olimme kaavailleet pallon kiertämistä ajan kanssa rinkat selissä mutta aimoni yllättäen ilmestynyt, geneettinen haitta esti tropiikin estolääkitysten ottamisen joten se suunnitelma jäi.
      Tuossa vaiheessa teimme kaikki mieleen tulleet testamentit ja tahdot joita ei ole myöhempinikään vuosina tarvinnut täydentää.
      Edunvalvonta tuli tarkistetuksi pankin vaihdon yhteydessä ja kunnosta huolehtiminen on itsestään selvää, eikä se vaadi kannustuksekseen mitään eläköitymissuunnitelmaa.

      Korona sotki 72v / 76v hauraiden vanhusten tämän vuoden rutiinisuunnitelmat.

      • Anonyymi

        Rajallisten resusrssien sanelemia valintoja. Kaikkeen eivät rahkeet riittäneet.
        Maailmankuvan laajentaminen.
        Olin itse ollut töissä Ruotsissa 60-luvulla ja se oli sinänsä näköalan laajentamista pikkukaupungin nuorukaiselle.
        Ennen avioitumistamme 60-luvun lopulla kävimme avosuhteessa Ruotsissa ja ensimmäisen, melkein oikean ulkomaan matkan teimme Tanskaan 1970.
        Seuraavana vuotena 4,5 viikkoa auto / teltta tekniikalla Välimeren rannoilla. Ranska, Italia, Kroatia.
        Laskeskelin jokunen vuosi sitten, että olemme yhdessä olleet matkoilla yhteen laskettuna 4 -5 vuotta. Yli 50 valtiota 4:ssä maanosassa. Suurin osa omatoimisia mutta viime vuodet kiertomatkoja ja viikon risteilyjä.
        Nyt useamman vuoden olemme vältelleet pitkiä lentoja. Maksimi 6 tuntia.

        Ensimmäisellä autoreisulla menopelin tasauspyörästö halvaantu Tanskaan ja auto tuli 2 viikkoa myöhemmin työpaikkani portille kuormurin lavalla.
        Sen lisäksi 160000km:n aikana yksi letkuvaurio jonka paikkasin itse.
        Siis aiika vähillä vaurioilla kahdella vanhalla menopelillä.
        Loppupään matkat kahdella uutena ostetulla autolla.
        Majoitukset alun auto/teltta järjestelmästä auto/leirintäalueen paikallaan oleva asuntovaunu > mökki, BB-majoitus, halpis hotsku, yksityismajoitus.
        Siinä vaiheessa kun lapsemme jäivät pois pari majoittumisemme taso. Kustannustekijä.
        Keski-Euroopan ot. kaupunkilomia 4 - 6 vrk.

        Espanjan asunnolla luumuilu ei ole oikeastaan matkustelua.

        Tuo on ollut meidän valitsema elämäntapa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rajallisten resusrssien sanelemia valintoja. Kaikkeen eivät rahkeet riittäneet.
        Maailmankuvan laajentaminen.
        Olin itse ollut töissä Ruotsissa 60-luvulla ja se oli sinänsä näköalan laajentamista pikkukaupungin nuorukaiselle.
        Ennen avioitumistamme 60-luvun lopulla kävimme avosuhteessa Ruotsissa ja ensimmäisen, melkein oikean ulkomaan matkan teimme Tanskaan 1970.
        Seuraavana vuotena 4,5 viikkoa auto / teltta tekniikalla Välimeren rannoilla. Ranska, Italia, Kroatia.
        Laskeskelin jokunen vuosi sitten, että olemme yhdessä olleet matkoilla yhteen laskettuna 4 -5 vuotta. Yli 50 valtiota 4:ssä maanosassa. Suurin osa omatoimisia mutta viime vuodet kiertomatkoja ja viikon risteilyjä.
        Nyt useamman vuoden olemme vältelleet pitkiä lentoja. Maksimi 6 tuntia.

        Ensimmäisellä autoreisulla menopelin tasauspyörästö halvaantu Tanskaan ja auto tuli 2 viikkoa myöhemmin työpaikkani portille kuormurin lavalla.
        Sen lisäksi 160000km:n aikana yksi letkuvaurio jonka paikkasin itse.
        Siis aiika vähillä vaurioilla kahdella vanhalla menopelillä.
        Loppupään matkat kahdella uutena ostetulla autolla.
        Majoitukset alun auto/teltta järjestelmästä auto/leirintäalueen paikallaan oleva asuntovaunu > mökki, BB-majoitus, halpis hotsku, yksityismajoitus.
        Siinä vaiheessa kun lapsemme jäivät pois pari majoittumisemme taso. Kustannustekijä.
        Keski-Euroopan ot. kaupunkilomia 4 - 6 vrk.

        Espanjan asunnolla luumuilu ei ole oikeastaan matkustelua.

        Tuo on ollut meidän valitsema elämäntapa.

        Nää kertomasi asiat on saavuttamaton unelma/toive monella tavallista palkkatyötä tekevälle ihmiselle. Kolmilapsisen työläisperheen matka suuntautui kerran vuodessa joko linnanmäelle tai korkeasaareen, oltiin tyytyväisiä kun menomatkalla syötiin levähdyspaikalla äidin tekemää pullaa ja juotiin limonaadia. Se riitti meille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nää kertomasi asiat on saavuttamaton unelma/toive monella tavallista palkkatyötä tekevälle ihmiselle. Kolmilapsisen työläisperheen matka suuntautui kerran vuodessa joko linnanmäelle tai korkeasaareen, oltiin tyytyväisiä kun menomatkalla syötiin levähdyspaikalla äidin tekemää pullaa ja juotiin limonaadia. Se riitti meille.

        Yksilökohtaisesta verotuksesta johtuen perheemme nettotulot ( minun ) olivat suunnilleen samat kuin metallialan tehdastyötä tekevän avioparin ja selvästi pienemmät kuin sellutehtaalla vuorotyötä tekevän pariskunnan.
        45v - 52v tilanteeni oli parempi ja vaimokin oli mennyt tukemattomien kotivuosien jälkeen osa-aikaiseksi puotipuksuksi lähikauppaan.
        52v - 57v välin tein työttömyysjaksojen väleissä eri mittaisia, 2pv - 7kk, työpätkiä milloin missäkin.

        Talon rakennusvaiheen, ja varsinkin sen jälkeiset pulavuodet opettivat omatoimisuuteen ja tekemään valintoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nää kertomasi asiat on saavuttamaton unelma/toive monella tavallista palkkatyötä tekevälle ihmiselle. Kolmilapsisen työläisperheen matka suuntautui kerran vuodessa joko linnanmäelle tai korkeasaareen, oltiin tyytyväisiä kun menomatkalla syötiin levähdyspaikalla äidin tekemää pullaa ja juotiin limonaadia. Se riitti meille.

        Niin tai matkustelu ei toive tai unelma ollenkaan.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Niin tai matkustelu ei toive tai unelma ollenkaan.

        Matkustelu on unelma, mutta vaan kotimaassa. Ulkomaalentojen hinnalla olemme satsaneet hyviin kaupunkimaastureihin, vaihdamme auton 2,5 vuoden välein.
        Hyvällä autolla olemme ajaneet pääkaupunkiseudulta pohjoiseen kymmeniä kertoja.
        Välimajoitus yleensä Jyväskylässä, perillä Olostunturilla huippuhotellisssa, täyshoidossa.
        Poroa, kalaa, hillaa, savusaunaa, hierontaa, kylmää olutta, ulkoilua tuntitolkulla joka päivä.
        Kaksi viikkoa, sitten kotiin joka on siivottu edellisenä iltana, siivoussopimukseen liittyen.
        Tää on sitä elämää mistä haaveilimme, mihin satsasimme vuosikaudet, säästäen, varautuen.
        Eläkkeet yhteenä noin 3600€/kk käteen, joten mistään rakarikkaista ei ole kyse.


    • Anonyymi

      Seitsemääkymppiä lähestyvä on vanha. Varautuminen pitää aloittaa aikaisemmin.
      Muistutus: Vain puolet seitsemänkymppisistä on täyttämässä 80.

      • Anonyymi

        Terve ja toimintakykyinen 70-vuotias ei ole vanha. Se on iiihan eri asia, jos mieli on sellainen, ts. hieman matalalla. - Nm. Asennekymysys


      • Anonyymi kirjoitti:

        Terve ja toimintakykyinen 70-vuotias ei ole vanha. Se on iiihan eri asia, jos mieli on sellainen, ts. hieman matalalla. - Nm. Asennekymysys

        Kunto ratkaisee, ei ikävuodet.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Kunto ratkaisee, ei ikävuodet.

        ja kuntoonkin vaikuttavat monet asiat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja kuntoonkin vaikuttavat monet asiat.

        Yeap, nimenomaan. Ja ne voi aika suurelta osin itse valita. - Nm. Valitse paremmin


    • Anonyymi

      En koe niin, että alkaisin varautumaan vanhuuteen.
      En näet tunne olevani vanha. En olleskana tunne.
      Jos alvariin pohtii, että nyt olen NIIN vanha ja sitten NIIN vanha, niin ehtiikö nauttimaan elämästään ollenkaan? Nykyelämästään?
      Etukäteen eläminen ei minua miellytä. Minua miellyttää "tässä ja nyt"-systeemit.
      Nyt kun olen tämmönen ah nautin oih ihminen, niin olisi kamalaa alkaa miettimään, että sitku sitku sitte ku olen vanha, niin mitä sitte.
      Elän nyt-systeemillä. Tämä minulle passaa:
      Heikunkeikku

      • Anonyymi

        Vanhuuteen varautumista vai elämän eteen päin hahmottamista?
        Minusta kyse on viimeisestä tavasta.
        Kun hahmottaa hieman pitemmällä tähtäyksellä elämänsä puitteita niin se ei estä spontaanisuutta mutta saattaa sen tolkullisiin raameihin.
        Jos rahaa sattuu olemaan niin eihän sitä pidä välttämättä pakonomaisesti tuhlata.
        Käyttäminen on eri asia.

        Niin kauan kuin alle murrosikäiset penskat olivat kotona niin se asetti tiettyjä reunaehtoja impulsiivisille toimille.
        Noiden kurinalaisten, ja harkittuja nautintoja sisältäneiden vuosien jälkeen ovat varsinkin viimeiset parikymmentä "eläkeläisvuotta" antaneet mahdollisuuden kohtuullisten mielitekojen toteuttamiseen. Niukoista eläkkeistämme riippumatta tämä on mahdollista aikaisempien, kurinalaisten vuosien aikana tehtyihin, eri muotoisiin sijoituksiin.
        Mutta, kuka on tyytyväinen mihinkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhuuteen varautumista vai elämän eteen päin hahmottamista?
        Minusta kyse on viimeisestä tavasta.
        Kun hahmottaa hieman pitemmällä tähtäyksellä elämänsä puitteita niin se ei estä spontaanisuutta mutta saattaa sen tolkullisiin raameihin.
        Jos rahaa sattuu olemaan niin eihän sitä pidä välttämättä pakonomaisesti tuhlata.
        Käyttäminen on eri asia.

        Niin kauan kuin alle murrosikäiset penskat olivat kotona niin se asetti tiettyjä reunaehtoja impulsiivisille toimille.
        Noiden kurinalaisten, ja harkittuja nautintoja sisältäneiden vuosien jälkeen ovat varsinkin viimeiset parikymmentä "eläkeläisvuotta" antaneet mahdollisuuden kohtuullisten mielitekojen toteuttamiseen. Niukoista eläkkeistämme riippumatta tämä on mahdollista aikaisempien, kurinalaisten vuosien aikana tehtyihin, eri muotoisiin sijoituksiin.
        Mutta, kuka on tyytyväinen mihinkin!

        Olen matkustellut paljon lasten kanssa heidän pieninä ja nuorina ollessa, että näkisimme paljon maailmaa.

        Asunnon ostin vasta viisikymppisenä, ilman senttiäkään alkupääomaa, kun en säästämään pystynyt. Tiesin isot korjaukset, joita vielä eläkkeellä makselen, mutta hyvä näin. Kaikki aikanaan.

        Maailmaa, kun kyllikseen on nähnyt, voi nyt asuntoa maksaa.


      • Heikku vanhuuteen voi ja tullee alkaa varautua nuorena. Siis vaikka et nyt tunne olevasi vanha, mitä luultavimmin tulet sitä ojksus kuitenkin olemaan ja sillin olisi hyvä jos nuorena olisit varautunut.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Heikku vanhuuteen voi ja tullee alkaa varautua nuorena. Siis vaikka et nyt tunne olevasi vanha, mitä luultavimmin tulet sitä ojksus kuitenkin olemaan ja sillin olisi hyvä jos nuorena olisit varautunut.

        Miten varaudut vanhuuteen? Tiedätkö yleensä eläväsi vanhaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen matkustellut paljon lasten kanssa heidän pieninä ja nuorina ollessa, että näkisimme paljon maailmaa.

        Asunnon ostin vasta viisikymppisenä, ilman senttiäkään alkupääomaa, kun en säästämään pystynyt. Tiesin isot korjaukset, joita vielä eläkkeellä makselen, mutta hyvä näin. Kaikki aikanaan.

        Maailmaa, kun kyllikseen on nähnyt, voi nyt asuntoa maksaa.

        70-luvun puolivälissä 15%:n omarahoitus ei riittänyt pankille,että olisi lopun saanut esimerkiksi anopin talon voimassa olevaa kiinntystä vastaan. Pankki tarjosi summaa joka vastasi noin yhtä pannuhuoneremonttia.
        Työnantajani takasi, osan. Pankista sain osan ja lopusta oli tehtävä vekseli 3kk maksuajalla jonka voi uusia ja 16%:n korolla. Pankkilaina 10v / 12%.
        Muutaman vuoden kuluttua pankit tyrkyttivät rahaa.

        Karhunpalvelus lapsillemme? Penskojen ollessa 5v ja 6v ikäisiä aloitimme kevätkesäisin jokavuotiset automatkamme Eurooppaan. Joukossa yksi 2 viikkoinen lento, vuokra-auto Ranska, Italia, Itävalta, Saksa, Ranska kiertäen.
        Eniten liikuimme Saksa. Itävalta, Unkari alueella mutta kiersimme myös Belelux-maat ja piipahdimme Englannissa.
        14v / 15v vaiheessa lapsemme ryhtyivät reissaamaan kahdestaan. Ensin meille tutuissa paikoissa kuten tutuilla Lontoon alueilla mutta myös kerran Istanbulissa josta tyttö kotiutui pakarat mustelmilla.

        Painolastina jäi lapsillemme vaellusvietti josta he eivät ole parantuneet vieläkään.
        Toinen sinkkuna ja toinen perheen, ensin vaimon, sittemmin myös lasten kanssa.
        Taso on toinen kuin se mihin he tottuivat meidän kanssamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        70-luvun puolivälissä 15%:n omarahoitus ei riittänyt pankille,että olisi lopun saanut esimerkiksi anopin talon voimassa olevaa kiinntystä vastaan. Pankki tarjosi summaa joka vastasi noin yhtä pannuhuoneremonttia.
        Työnantajani takasi, osan. Pankista sain osan ja lopusta oli tehtävä vekseli 3kk maksuajalla jonka voi uusia ja 16%:n korolla. Pankkilaina 10v / 12%.
        Muutaman vuoden kuluttua pankit tyrkyttivät rahaa.

        Karhunpalvelus lapsillemme? Penskojen ollessa 5v ja 6v ikäisiä aloitimme kevätkesäisin jokavuotiset automatkamme Eurooppaan. Joukossa yksi 2 viikkoinen lento, vuokra-auto Ranska, Italia, Itävalta, Saksa, Ranska kiertäen.
        Eniten liikuimme Saksa. Itävalta, Unkari alueella mutta kiersimme myös Belelux-maat ja piipahdimme Englannissa.
        14v / 15v vaiheessa lapsemme ryhtyivät reissaamaan kahdestaan. Ensin meille tutuissa paikoissa kuten tutuilla Lontoon alueilla mutta myös kerran Istanbulissa josta tyttö kotiutui pakarat mustelmilla.

        Painolastina jäi lapsillemme vaellusvietti josta he eivät ole parantuneet vieläkään.
        Toinen sinkkuna ja toinen perheen, ensin vaimon, sittemmin myös lasten kanssa.
        Taso on toinen kuin se mihin he tottuivat meidän kanssamme.

        Ei jäänyt lapsille ”vaellusviettiä”. Ovat hoitaneet asiansa asiallisesti. Takasivat aikoinaan asuntolainanikin, kun ilman alkupääomaa sen ”pakko-ostin”. En olisi lainaa muuten saanutkaan, jos eivät olisi lainaani vähän päälle parikymppisinä taanneet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten varaudut vanhuuteen? Tiedätkö yleensä eläväsi vanhaksi?

        No lueppas kuule koko ketju läpi niin ehkä valkenee :).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jäänyt lapsille ”vaellusviettiä”. Ovat hoitaneet asiansa asiallisesti. Takasivat aikoinaan asuntolainanikin, kun ilman alkupääomaa sen ”pakko-ostin”. En olisi lainaa muuten saanutkaan, jos eivät olisi lainaani vähän päälle parikymppisinä taanneet.

        Jos haluaa viettää kuukauden Balilla laitesukeltelemassa, 2 viikkoa vaeltelemassa Andeilla parinkymmenen henkilön porukassa joita hoitamassa on kokki, yleismiehet, kantomuulit yms. ja luumuilua New Yorkissa ja Tokiossa jne. niin se edellyttänee, että vaellusvietistä huolimatta on asiat hoidettu asiallisesti?
        Erään etnisen väestöryhmän vuosikymmenten takainen vaeltelu on eri asia.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        No lueppas kuule koko ketju läpi niin ehkä valkenee :).

        No, en jaksa koko ketjua lukea. Varaudun vanhuuteen yrittämällä elää mahdollisimman pienillä (keskiolutta lukuunottamatta) menoilla, koska (lyhyen) loppuikäni maksan äitini (87) menoja niin kauan kuin rahat riittää. Hoitokoti vie hänen tulonsa 200 euroa. Minä maksan loput (puhelin, vakuutukset, sähkö, jne).


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, en jaksa koko ketjua lukea. Varaudun vanhuuteen yrittämällä elää mahdollisimman pienillä (keskiolutta lukuunottamatta) menoilla, koska (lyhyen) loppuikäni maksan äitini (87) menoja niin kauan kuin rahat riittää. Hoitokoti vie hänen tulonsa 200 euroa. Minä maksan loput (puhelin, vakuutukset, sähkö, jne).

        Eli hänellä on omaisuutta jonka kulut makat koska äitisi tulöot eivät niihin riitä?


    • Anonyymi

      Just yks kysyi, että onko hautajaisrahat, n. 5000€, säästettynä!?

    • Anonyymi

      Taloudellinen varautuminen oli aloitettu ajoissa ja se puoli oli kunnossa.
      Juuri 60v kynnyksellä lopetin päivittäisen ryyppäämisen ja ryhdyin kuntoilemaan.
      Päähäni iski kaamea ajatus, että onko tässä järkeä? Ensinpitkällä tähtäyksellä suunnitellaan ja valmistellaan joutovuosia ja sitten kun ne alkavat niin minä liuotan niistä sisällön pois alkoholilla.
      Ei minusta tullut absolutistia mutta raittiusjaksot ovat pitkiä. Tämä nykyinenkin on kestänyt koko tämän vuoden.
      Nimimerkki: Reippaasti riskiryhmäläinen.

      • Anonyymi

        Juopottelu ja kaikenlainen ulkonasyöminen ravintoloissa käy kalliiksi eläkerahoista.
        Sitäpaitsi ikärinä ei tuossa kupittelussa ole enää samaa hohtoa kuin nuorena.
        Nuorena pörräsin paljon ravintoloissa, ja avikseen menin kolmekymppisenä.
        Matkusteltua tuli kyllä Aasia ja pohj.-Amerikaa myöten. Saa nähdä miten jatkossa, vai kotimaassa pelkästään.


    • Anonyymi

      Näitä hamusin koko nuoruuden. Nyt ne on.

      * Hyvä auto
      * Hyvä asunto
      *Hyvä taloudullinen tilanne
      * Hyvä mahdollisuuus käyttää erilaisia palveluita

      Vielä 50-vuotiaana, kaikki oli toisin, hyvän tilalle huono.

      • Anonyymi

        Joo! Just lottosin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo! Just lottosin!

        Minä en lottoa, laitan 180€/kk säästöön. Aloitin vuonna 2010, kun lopetin tupakanpolton ja kahviloissa käynnin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en lottoa, laitan 180€/kk säästöön. Aloitin vuonna 2010, kun lopetin tupakanpolton ja kahviloissa käynnin.

        Säästän myös ja lottoan lisäksi silloin tällöin.


    • Anonyymi

      Äitivainaa aloitti 48-vuotiaana jokaisen tulevaisuutta koskevan asian päälle lausumaan, jos elän. 48 v siitä syystä että oli 4-vuotias silloin ja muistan asioita.
      Hän eli yli 90seksi. En tiedä miten hänen elämänsä olisi ollut erilaista jos ei olisi varautunut.
      Miten siis kannattaa varautua? Minä varaudun elämällä suhtkoht terveellistä ja normaalia elämää. Drinkkejä ottaisin mieluusti useammin mutta kun koko ajan pelkään että hoitokodissa rajoittavat käyttöäni enkä saa juoda kaikkia viittä oluttani kerralla. Se suututtaisi ja antaisivat rauhoittavan piikin levottomuuteen. Silmät lurpallani sitten kulkisin töttöröisenä, on kokemusta kaverista. Siis varaudun koko ajan säännöstelyyn. Onko kivaa - no ei.

    • Anonyymi

      Jaahas, vai yleensä ihmiset sitä ja sitä, kaipa tiedät kun niin väität, vai puhutko itsestäsi, kai ihminen sinäkin olet.

      No, minä olen ihminen enkä tosiaankaan elä sitten kun -elämää. Elän tässä ja nyt enkä säästä sukanvarteen tai tee sitä tai tätä sen takia, että sitten kun jne. jne. Nautin elämästä ja hetkestä - teen sen minkä teen ja pidän huolta itsestäni. JOs mahdollista valitsen aina vaihtoehdon, joka on mukavin ja lisää esim. onnellisuutta tai tyytyväisyyttä. Teen asiantuntijatyötä ja siinäkään en stressaa vaan tiedän hyvin, ettei kukaan päätäni silitä vaikka antaisin kaiken ja vähän enemmänkin työlleni, joten teen sen mikä on sovittu.

      Parisuhteeseen satsaan koska siitä saan valtavasti energiaa. Samoin suhteisiin aikuisiin lapsiini; heidän onnensa on minunkin onneni!

      • Anonyymi

        Niinpä, se ”vanhuuteen varautuminen” on niin erilaista, on yksin tai turvallisessa parisuhteessa. Toimintanahdollisuudet ovat erilaiset.


      • No voisiko ajatella että ihminen on hänkin joka arvottaa nämä asiat tässä kohtaa eri tavoin kuin sinä? Kannattaa koittaa nähdä asioita muidenkin kuin itsensä kannalta. Minä minä minä ajattelu kun eiaina kannata.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        No voisiko ajatella että ihminen on hänkin joka arvottaa nämä asiat tässä kohtaa eri tavoin kuin sinä? Kannattaa koittaa nähdä asioita muidenkin kuin itsensä kannalta. Minä minä minä ajattelu kun eiaina kannata.

        Kuinka laajasti itse näet ja osaat ”arvottaa” asiat monelta kantilta? Epäilen vahvasti, että näet asiat itsesi kannalta, niinkuin kaikki muutkin. Mitä vanhemmaksi tulee, niin sitä suppeammaksi näkökannat kutistuvat, vaikka kuinka muuta väittäisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka laajasti itse näet ja osaat ”arvottaa” asiat monelta kantilta? Epäilen vahvasti, että näet asiat itsesi kannalta, niinkuin kaikki muutkin. Mitä vanhemmaksi tulee, niin sitä suppeammaksi näkökannat kutistuvat, vaikka kuinka muuta väittäisi.

        No ehkä kuitenkin inä itse tiedän paremmin omalta kohdaltani vai kuinka.
        Minä pyrin aina siihen, että vaikka itse olen jotain mieltä omista asioistani ja toimistani se ei tarkoita sitä että ne olisivat ainoat oikeat yleistetysti. Jokainen elää elämäänsä ja varautumistaan vanhuuteen. Vaikka itse toimin omalla tavallani, en lyttää toisten tapoja vaan pyrin ymmärtämään ratkaisunsa heudän elämäänsä kuuluvana kuten sinunkin. En kyseenalaista sinun ihmisyyttäsi vaiika ajattelemme asioista eri tavoin. Siis kunnioitan sinun päätöksiäsi sinun elämääsi liittyvinä.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        No ehkä kuitenkin inä itse tiedän paremmin omalta kohdaltani vai kuinka.
        Minä pyrin aina siihen, että vaikka itse olen jotain mieltä omista asioistani ja toimistani se ei tarkoita sitä että ne olisivat ainoat oikeat yleistetysti. Jokainen elää elämäänsä ja varautumistaan vanhuuteen. Vaikka itse toimin omalla tavallani, en lyttää toisten tapoja vaan pyrin ymmärtämään ratkaisunsa heudän elämäänsä kuuluvana kuten sinunkin. En kyseenalaista sinun ihmisyyttäsi vaiika ajattelemme asioista eri tavoin. Siis kunnioitan sinun päätöksiäsi sinun elämääsi liittyvinä.

        Täh!? Taas otat ihme ohjeistajan roolin ja höpötät aivan omiasi.

        Jokainen elää elämäänsä niinkuin elää, eikä mitään ihme ”kunnioitusta” omiin juttuihinsa tarvitse. Et sinä, enkä minä. Meillä on vain oikeus ilmaista mielipiteemme. Kiitos siitä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täh!? Taas otat ihme ohjeistajan roolin ja höpötät aivan omiasi.

        Jokainen elää elämäänsä niinkuin elää, eikä mitään ihme ”kunnioitusta” omiin juttuihinsa tarvitse. Et sinä, enkä minä. Meillä on vain oikeus ilmaista mielipiteemme. Kiitos siitä!

        Sinä et älyä ollekaa mistä puhun joten annetaanhan kuules olla.


    • Anonyymi

      Kun elää kunkin ikävaiheen periaatteella mitä TODELLA milloinkin tarvitsee ja tahuaa, ettei kaikkea kivaa voi saada, niin vanhuuden vara syntyy huomaamatta.
      60-luvulla sveduissa pari vuotta vanha Amazon olisi ollut hienouden huippu mutta tulotasoni päätti puolestani käytetyn kuplan oston.

      Kaiken muun suhteen hieman samalla periaatteella.
      Opiskelun puitteet. Aineellinen, mitätön raso avioituessa.
      Asumisen tason kehittyminen ja tilan tarpeen vähentyessä tason laskeminen.
      Teltta/auto matkustelusta viikon AI risteilyihin ja kiertomatkoihin.
      Jne. Palatakseni siihen Amazoniin niin siinä vaiheessa kun olisi pytynyt ostamaan velkaa tekemättä vaikkapa uuden Porshen se ei enää ollutkaan tärkeää.

      • Anonyymi

        Nih, ihan toisin kuin minun ”varautumiseni” avioliiton aikana toimeentulotuki asiakkaana.

        Avioliiton loputtua vasta alkoi ”vanhuuteenkin varautuminen”.


    • Anonyymi

      Tyytyväisiä hetkessä eläjiä. Tosin en ymmärrä kaikkea mutta kukin elää tavallaan.

      Tuttavaperheemme mies vaihtoi hiippakuntaa 1991/-92. Mies oli kevytkulkuvälineitä valmistavassa tehtaassa laitosmiehenä ja rouva samassa paikassa siiviijana.
      Asuivat alaikäisen tyttärensä kanssa vuokraosakkeessa.
      Rouva sai miehensä vakuutuksesta 60000mk joka karkeasti arvioiden vastasi ro.uvan 2:n vuoden nettopalkkaa.
      Rouva pani tyttärensä kanssa kuukauden lomansa aikana sileäksi koko summan.
      Lounais-Suomesta taksilla välietappihotellien kautta sukulaisiin Pohjois-Karjalaan.
      En tiedä tuliaisista mutta itselleen ei hankkinut mitään pysyvää.
      Kun ihmettelin menettelyä ja kysäisin olisiko mielessä käynyt jonkin tason suunnittelua niin rouva vastasi "kyl mää nautin".
      Mutta koskaan ei valittanut köyhyyttää. Tosin oli paljon asoita joiden suhteen "ton mää haluisin" mutta kun ei ollut rahaa.

      Tuttavapiirissä, aina lankomiehestä lähtien, on saman tyyppisia rahan käyttäjiä mutta hekään eivät valita. Ainoastaan toteavat "jos olisi rahaa niin - -".

      • Anonyymi

        On ihmisiä jotka elää hetkessä, laittaen välillä haiseen. Olisiko niin, kun on kituuttanut penniä laskien, kun jostain saa isomman summan, on mukava vähän rellestää.
        Toinen ihmislaji vetää kukkaron nyörejä tiukemmalle , jatkaen samalla tyylillä.
        Sitä voi soveltaa myös viinaksiin; toinen lipittelee viinapullon vähitellen, naukun silloin tällöin, kun toinen riipoo pullosta kännit kohsiltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ihmisiä jotka elää hetkessä, laittaen välillä haiseen. Olisiko niin, kun on kituuttanut penniä laskien, kun jostain saa isomman summan, on mukava vähän rellestää.
        Toinen ihmislaji vetää kukkaron nyörejä tiukemmalle , jatkaen samalla tyylillä.
        Sitä voi soveltaa myös viinaksiin; toinen lipittelee viinapullon vähitellen, naukun silloin tällöin, kun toinen riipoo pullosta kännit kohsiltaan.

        Ainakin lankoni edustaa toista ihmislajia. Säännöllinen urakkatyö ja pani kaiken haisemaan heti.
        Ei säästöjä, ei omaisuutta. Poikamies.
        Oli 29v kun hänet lavastettiin työpaikallaan varkaaksi ja työsuhde loppui heti. Asia meni työtuomioistuimeen jossa lankoni sai vapauttavan tuomion sekä puolen vuoden palkan hyvitykseksi.
        Kaverilla ei ollut mitään koulutusta eikä työpaikasta tietoakaan.
        Mitä tapahtui?
        Heppu järjesti 30v synttärikemut koko 3 rappuisen, 3 kerroksisen talon asukaskunnalle.
        Kemut kestivät koko viikonlopun talon kellaritiloissa.
        Hankki Abu Ambassadör ikuisen takuun virvelikelan ja siihen sopivan vavan ja muut täppeet. Eipähän paljoa kalastellut.
        Silloin oli neonit muotia. Siis kaikki vaatteet neonia ja varmuuden vuoksi sähköurut jota ei kukaan soittanut.
        Viinakin maistui ansiokkaasti.
        Sitten olikin kevyt olo.
        Käppelehti työttömänä kunnes pääsi johonkin kaupungin työllistämistyöhön puoleksi vuodeksi.
        Mutta ei valittanut koskaan edes tyyliin "ton mää haluun".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ihmisiä jotka elää hetkessä, laittaen välillä haiseen. Olisiko niin, kun on kituuttanut penniä laskien, kun jostain saa isomman summan, on mukava vähän rellestää.
        Toinen ihmislaji vetää kukkaron nyörejä tiukemmalle , jatkaen samalla tyylillä.
        Sitä voi soveltaa myös viinaksiin; toinen lipittelee viinapullon vähitellen, naukun silloin tällöin, kun toinen riipoo pullosta kännit kohsiltaan.

        Kuulunen itse tuohon toiseen ihmislajiin. Poikamiehenä, yhdessä elämäni vaiheessa jouduin elämään 4 vuorokautta pelkällä kraanavedellä. Todellakin. Olin tilanteessa jossa ei ollut vaihtoehtoja koska myymälävarkautta ei edes ajatellut.
        Sen verran "dieettini" lipsui, että kävin tarjoamassa vertani kiinteään luovutuspisteeseen josta olisin saanut 28SEK mutta koska minulla oli liikkuvan palvelun kortti niin vereni ei kelvannut. Luvan perusteella sain juoda 2 pahvimukillista mehua ja syödä puoli peukalohangallista voileipäkeksejä.
        Silloin päätin, että jos minun täytyy vielä nähdä nälkää niin haluan päättää milloin ja miksi.
        Sain ensimmmäisen täyden 2:n viikon tilin ja pystyin aloittamaan tavallisen elämän tuhlaamatta tai panematta haisemaan.
        4:ssä kuukaudessa oli saatava kasaan seuraavan talven opiskelun vaatimat rahat.


    • Anonyymi

      Miten niin varautua? Hei ollaan me tulevia, olevia, meneviä,
      ilosia, silosia poikia vaan.
      Onhan allakassa määrätty, että huomenna päivä on uusi :)

      • Noh. Mikä estää olemasta "tulevia, olevia, meneviä,
        ilosia, silosia poikia vaan"vaikka miettii ja varautuu vähän tulevaisuuteenkin?
        Mutta jokainenhan miettii kohillaan ja asiasta voi keskustella. Ei liene oikeaa vastausta joka sopisi kaikkiin.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Noh. Mikä estää olemasta "tulevia, olevia, meneviä,
        ilosia, silosia poikia vaan"vaikka miettii ja varautuu vähän tulevaisuuteenkin?
        Mutta jokainenhan miettii kohillaan ja asiasta voi keskustella. Ei liene oikeaa vastausta joka sopisi kaikkiin.

        Se on ihan sama juttu, kun taloudenhoito yleensäkin. Toinen osaa toinen ei. Siitäkään huolimatta, vaikka olosuhteet ovat suhteellisen samanlaiset.

        Paljon on nyt kirjoituksia ja juttuja eläkkeelle jäämisen kuvioista ja elämästä eläkkeellä ja eläkeläisten maksuvaikeuksista. Toisaalta käy sääliksi heitä, jotka ovat jo työaikana jonkinlaisissa haasteissa rahojen kanssa, kun tietää, ettei se siitä ainakaan työtä tekemällä helpotu. Saati sitten, kun ikää tulee lisää, eikä töitä enää samalla volyymilla jaksa painaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on ihan sama juttu, kun taloudenhoito yleensäkin. Toinen osaa toinen ei. Siitäkään huolimatta, vaikka olosuhteet ovat suhteellisen samanlaiset.

        Paljon on nyt kirjoituksia ja juttuja eläkkeelle jäämisen kuvioista ja elämästä eläkkeellä ja eläkeläisten maksuvaikeuksista. Toisaalta käy sääliksi heitä, jotka ovat jo työaikana jonkinlaisissa haasteissa rahojen kanssa, kun tietää, ettei se siitä ainakaan työtä tekemällä helpotu. Saati sitten, kun ikää tulee lisää, eikä töitä enää samalla volyymilla jaksa painaa.

        Totta turiset. Jos nyt itsekin olisin nuori ehkä osaisin tällä kokemuksella aloittaa varautumisen jo vähän aiemmin. Mutta kun ei ole ollut esimerkkiä eikä periytyvää tieto-taitoakaan. Mutta kun eläkkeelle jää riittänee että kykenee perusasiat kustantamaan kutakuinkin. Ja ehskä sukanvarressa on vähäsen yllätyksiä ja elämistä varten.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Totta turiset. Jos nyt itsekin olisin nuori ehkä osaisin tällä kokemuksella aloittaa varautumisen jo vähän aiemmin. Mutta kun ei ole ollut esimerkkiä eikä periytyvää tieto-taitoakaan. Mutta kun eläkkeelle jää riittänee että kykenee perusasiat kustantamaan kutakuinkin. Ja ehskä sukanvarressa on vähäsen yllätyksiä ja elämistä varten.

        Komppaan!


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Totta turiset. Jos nyt itsekin olisin nuori ehkä osaisin tällä kokemuksella aloittaa varautumisen jo vähän aiemmin. Mutta kun ei ole ollut esimerkkiä eikä periytyvää tieto-taitoakaan. Mutta kun eläkkeelle jää riittänee että kykenee perusasiat kustantamaan kutakuinkin. Ja ehskä sukanvarressa on vähäsen yllätyksiä ja elämistä varten.

        Nyt kun meillä on sitä viisautta niin voimmehan sitä jakaa lapsillemme ja lapsenlapsillemme. Etteivät he hankkisi kaikkea yhdellä kertaa vaan ottaisivat niitä perintökalusteita ja vaikka maalaisivat ne mieleisekseen kunnes voivat ilman velkaa hankkia uutta.
        Ja voishan heille myös vihjata ettei joka viikonloppua tarvi viettää baarissa tai ravintolassa. Nykyäänhän ei yksi kymmenen euroa riitä mihinkään illanviettoon, sinnehän humahtaa se 100 euroa tuosta noin vaan. Eikä ole pakko ostaa sitä perjantaipulloa, tai mäyräkoiraa tai sitä pikkupussillista muuta huumaavaa ainetta. Eikä tarvi ostaa proteiinipulvereita tai käyttää anaboleja jotta saisi lihaksia ja jaksaisi treenata.
        Hytinäx1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kun meillä on sitä viisautta niin voimmehan sitä jakaa lapsillemme ja lapsenlapsillemme. Etteivät he hankkisi kaikkea yhdellä kertaa vaan ottaisivat niitä perintökalusteita ja vaikka maalaisivat ne mieleisekseen kunnes voivat ilman velkaa hankkia uutta.
        Ja voishan heille myös vihjata ettei joka viikonloppua tarvi viettää baarissa tai ravintolassa. Nykyäänhän ei yksi kymmenen euroa riitä mihinkään illanviettoon, sinnehän humahtaa se 100 euroa tuosta noin vaan. Eikä ole pakko ostaa sitä perjantaipulloa, tai mäyräkoiraa tai sitä pikkupussillista muuta huumaavaa ainetta. Eikä tarvi ostaa proteiinipulvereita tai käyttää anaboleja jotta saisi lihaksia ja jaksaisi treenata.
        Hytinäx1

        Varautuisvat vaan siihen vanhuuteen😂 Joskus joku kysyisi, että mitä olet tehnyt, niin sanoisi vaan varautuneensa vanhuuteen😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kun meillä on sitä viisautta niin voimmehan sitä jakaa lapsillemme ja lapsenlapsillemme. Etteivät he hankkisi kaikkea yhdellä kertaa vaan ottaisivat niitä perintökalusteita ja vaikka maalaisivat ne mieleisekseen kunnes voivat ilman velkaa hankkia uutta.
        Ja voishan heille myös vihjata ettei joka viikonloppua tarvi viettää baarissa tai ravintolassa. Nykyäänhän ei yksi kymmenen euroa riitä mihinkään illanviettoon, sinnehän humahtaa se 100 euroa tuosta noin vaan. Eikä ole pakko ostaa sitä perjantaipulloa, tai mäyräkoiraa tai sitä pikkupussillista muuta huumaavaa ainetta. Eikä tarvi ostaa proteiinipulvereita tai käyttää anaboleja jotta saisi lihaksia ja jaksaisi treenata.
        Hytinäx1

        Niin tai vain mainita että olisi järkevää laittaa vaikka pienikin summa säästöön joka kuukausi. Itse sitten päättävät ottavatko onkeensa vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kun meillä on sitä viisautta niin voimmehan sitä jakaa lapsillemme ja lapsenlapsillemme. Etteivät he hankkisi kaikkea yhdellä kertaa vaan ottaisivat niitä perintökalusteita ja vaikka maalaisivat ne mieleisekseen kunnes voivat ilman velkaa hankkia uutta.
        Ja voishan heille myös vihjata ettei joka viikonloppua tarvi viettää baarissa tai ravintolassa. Nykyäänhän ei yksi kymmenen euroa riitä mihinkään illanviettoon, sinnehän humahtaa se 100 euroa tuosta noin vaan. Eikä ole pakko ostaa sitä perjantaipulloa, tai mäyräkoiraa tai sitä pikkupussillista muuta huumaavaa ainetta. Eikä tarvi ostaa proteiinipulvereita tai käyttää anaboleja jotta saisi lihaksia ja jaksaisi treenata.
        Hytinäx1

        Mutta ollaan niin malttamattomia, pitää saada heti : iso kämppä, uudet huonekalut ja 70 tuuman älytelkkari.
        Löytyy kyllä nuorissa idealisteja kirppareille ja verkossa oleville myyntipisteille.
        Niin, hauvikset kasvaa isommiksi ja nopeammin proskujauheilla tai mömmöillä.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Niin tai vain mainita että olisi järkevää laittaa vaikka pienikin summa säästöön joka kuukausi. Itse sitten päättävät ottavatko onkeensa vai ei.

        Jos pyytäisin sinua nimeämään kaikki ne asiat joita rakastat.
        Kauanko kestäisi, että mainitsisit itsesi ?


        /jm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kun meillä on sitä viisautta niin voimmehan sitä jakaa lapsillemme ja lapsenlapsillemme. Etteivät he hankkisi kaikkea yhdellä kertaa vaan ottaisivat niitä perintökalusteita ja vaikka maalaisivat ne mieleisekseen kunnes voivat ilman velkaa hankkia uutta.
        Ja voishan heille myös vihjata ettei joka viikonloppua tarvi viettää baarissa tai ravintolassa. Nykyäänhän ei yksi kymmenen euroa riitä mihinkään illanviettoon, sinnehän humahtaa se 100 euroa tuosta noin vaan. Eikä ole pakko ostaa sitä perjantaipulloa, tai mäyräkoiraa tai sitä pikkupussillista muuta huumaavaa ainetta. Eikä tarvi ostaa proteiinipulvereita tai käyttää anaboleja jotta saisi lihaksia ja jaksaisi treenata.
        Hytinäx1

        Perjantaipullojen ja pub oluiden vaihtoehto.
        Kun nuo jättää nauttimatta niin käyttämättömillä rahoilla ne voi koota yhteen jaksoon.
        Esimerkiksi eräällä viikon AI-risteilyllä rannekkeeseeni kirjantui laivalla 65 alkoholiannosta.
        Satamapaikoissa noin 30kpl lisää mutta niistä suurin osa oli oluita.
        Tasaisesti harkittua ruokaa ja juomia alkaen klo 9 viimeiset klo 23. Missään vaiheessa ei olon nautinnollisuus kärsinyt eikä virallinen omatuntoni ( vaimo ) huomauttanut.

        Tai muutaman kuukauden kuntoilujaksojen väleissä hörppiä reilun kuukauden ajan päivittäin noin 12 olutta ja viikoittain noin 2 - 3 litraa tislattuja sekä pari litraa viiniä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos pyytäisin sinua nimeämään kaikki ne asiat joita rakastat.
        Kauanko kestäisi, että mainitsisit itsesi ?


        /jm

        Jaa-a. Vaikea sanoa. En osaa laittaa silleen arvojärjestykseen että monesko mutta kai sitä täytyy itsestään vähintään pitää ellei nyt ihan rakastaa jotta jaksaa tätä elämää. Ehkä sana rakastaa on minulle liian vahva. Asiat joita voin sanoa "rakastavani"on lueteltavissa yhden käden sormilla. Minusta sana rakadtaa on jotenkin teennäinen ja sitä käytetään monesti väärin.

        Miten tämä kysymyksesi liittyy aloituksen aiheeseen?


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Jaa-a. Vaikea sanoa. En osaa laittaa silleen arvojärjestykseen että monesko mutta kai sitä täytyy itsestään vähintään pitää ellei nyt ihan rakastaa jotta jaksaa tätä elämää. Ehkä sana rakastaa on minulle liian vahva. Asiat joita voin sanoa "rakastavani"on lueteltavissa yhden käden sormilla. Minusta sana rakadtaa on jotenkin teennäinen ja sitä käytetään monesti väärin.

        Miten tämä kysymyksesi liittyy aloituksen aiheeseen?

        Jos rakastaa itseään, niin varautuu myös siihen , että vanhana on hieman puskuria esim sairauskuluihin. Sinua on määrännyt vanhemmat, sitten rakkaus, sitten lapset ja lopulta terveys, harvoin olet saanut itse päättää asioistasi, varsinkin jos et ole ymmärtänyt rakastaa itseäsi. Tältäosin kirjoittamani teksti liityy aloituksen aiheeseen.
        Harmi, että valtaosin itsensä rakastaminen tapahtuu liian myöhään.

        /jm


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos rakastaa itseään, niin varautuu myös siihen , että vanhana on hieman puskuria esim sairauskuluihin. Sinua on määrännyt vanhemmat, sitten rakkaus, sitten lapset ja lopulta terveys, harvoin olet saanut itse päättää asioistasi, varsinkin jos et ole ymmärtänyt rakastaa itseäsi. Tältäosin kirjoittamani teksti liityy aloituksen aiheeseen.
        Harmi, että valtaosin itsensä rakastaminen tapahtuu liian myöhään.

        /jm

        No minäpä en osaa nyt sanoa tuohon analyysiisi mitään😄. En koe sen olevan tai olleen minua.
        Mistä sinä tiedät minun vanhuuden varalle olevat puskurit tai niiden puutteet? Tai mikä minua on määrännyt ylipäätään.

        Minusta on sika erikoisia nuo tuntemattomasta tehdyt analyysit mutta noinkin voi tietenkin käydä jos itseään rakastaa liikaa. Luulee tietävänsä kaikista kaiken, syyt ja seuraukset myös🤣.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perjantaipullojen ja pub oluiden vaihtoehto.
        Kun nuo jättää nauttimatta niin käyttämättömillä rahoilla ne voi koota yhteen jaksoon.
        Esimerkiksi eräällä viikon AI-risteilyllä rannekkeeseeni kirjantui laivalla 65 alkoholiannosta.
        Satamapaikoissa noin 30kpl lisää mutta niistä suurin osa oli oluita.
        Tasaisesti harkittua ruokaa ja juomia alkaen klo 9 viimeiset klo 23. Missään vaiheessa ei olon nautinnollisuus kärsinyt eikä virallinen omatuntoni ( vaimo ) huomauttanut.

        Tai muutaman kuukauden kuntoilujaksojen väleissä hörppiä reilun kuukauden ajan päivittäin noin 12 olutta ja viikoittain noin 2 - 3 litraa tislattuja sekä pari litraa viiniä.

        Jos mainitsemillasi jaksoilla olet kuukauden pämpännyt noita määriä melkein 200 annosta per viikko, niin omasta kokemuksesta tietäen , on mies marinoitunut kypsään kuntoon.
        Darra on sen mukainen, vaikka kuinka loiventelee .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos mainitsemillasi jaksoilla olet kuukauden pämpännyt noita määriä melkein 200 annosta per viikko, niin omasta kokemuksesta tietäen , on mies marinoitunut kypsään kuntoon.
        Darra on sen mukainen, vaikka kuinka loiventelee .

        Arkeen palaaminen vaatii parin viikon totuttelun. Alkupäivinä kädet vapisevat eikä pysty mihinkään tarkempaan askareeseen. Samoin kuntoutuminen on aloitettava varovaisesti.
        Sitten se lähtee.
        Krapulaa minulla ei ole ollut koskaan.

        Meikäläinen, yleinen käsitys a:n nauttimisen rytmistä on hieman toinen.
        Kun määrä jakautuu yli 12 tunnille ja ruokailurytmi on tasainen niin se poikkeaa yleisestä käsityksestä nautinnan rytmityksestä.
        Maksa on aina palautunut viitearvojen keskialueen kuntoon muutamassa viikossa.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        No minäpä en osaa nyt sanoa tuohon analyysiisi mitään😄. En koe sen olevan tai olleen minua.
        Mistä sinä tiedät minun vanhuuden varalle olevat puskurit tai niiden puutteet? Tai mikä minua on määrännyt ylipäätään.

        Minusta on sika erikoisia nuo tuntemattomasta tehdyt analyysit mutta noinkin voi tietenkin käydä jos itseään rakastaa liikaa. Luulee tietävänsä kaikista kaiken, syyt ja seuraukset myös🤣.

        Älä leiki tyhmää. SINUN puskureista tai niiden puutteesta ei ole kyse, eikä siitä mikä SINUA on määrännyt.

        "sinua, sinua rakastan" hyvänen aika ne laulaa minusta, ne rakastaa minua.

        Sinua on määrännyt vanhemmat........ Ei suinkaan tarkoittanut SINUA, vaan yleisesti.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        No minäpä en osaa nyt sanoa tuohon analyysiisi mitään😄. En koe sen olevan tai olleen minua.
        Mistä sinä tiedät minun vanhuuden varalle olevat puskurit tai niiden puutteet? Tai mikä minua on määrännyt ylipäätään.

        Minusta on sika erikoisia nuo tuntemattomasta tehdyt analyysit mutta noinkin voi tietenkin käydä jos itseään rakastaa liikaa. Luulee tietävänsä kaikista kaiken, syyt ja seuraukset myös🤣.

        Niinhän sinäkin luulet. Aina jotain ohjeistusta jokaiselle itseään ajattelevalle. Itse sanot ajattelevasi laajasti kaikkia😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sinäkin luulet. Aina jotain ohjeistusta jokaiselle itseään ajattelevalle. Itse sanot ajattelevasi laajasti kaikkia😂

        Ohjeistusta toisensa jälkeen. Kyllä on itsekkäät ajatukset. Ei ole lastenkotiasumisesta tietoakaan. Viinaa, poliisia, tappelua koko lapsuus.

        Kysy taas miten tämä liittyy aloitukseen, vanhuuteen varautumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjeistusta toisensa jälkeen. Kyllä on itsekkäät ajatukset. Ei ole lastenkotiasumisesta tietoakaan. Viinaa, poliisia, tappelua koko lapsuus.

        Kysy taas miten tämä liittyy aloitukseen, vanhuuteen varautumiseen.

        Nokittelu on kivaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä leiki tyhmää. SINUN puskureista tai niiden puutteesta ei ole kyse, eikä siitä mikä SINUA on määrännyt.

        "sinua, sinua rakastan" hyvänen aika ne laulaa minusta, ne rakastaa minua.

        Sinua on määrännyt vanhemmat........ Ei suinkaan tarkoittanut SINUA, vaan yleisesti.

        Ai minä käsitin että tämä:

        "Sinua on määrännyt vanhemmat, sitten rakkaus, sitten lapset ja lopulta terveys, harvoin olet saanut itse päättää asioistasi, varsinkin jos et ole ymmärtänyt rakastaa itseäsi. "

        tarkoitti minua :).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sinäkin luulet. Aina jotain ohjeistusta jokaiselle itseään ajattelevalle. Itse sanot ajattelevasi laajasti kaikkia😂

        "Itse sanot ajattelevasi laajasti kaikkia😂"

        Et ymmärrä mistä puhun, se selviää tuista lauseestasi. Olemma eri leveleillä tässä keskustelussa tai keskustelussa yleensäkin. En vaivaudu alkaa vääntämään rayutalangasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nokittelu on kivaa.

        Mulla menee kylä nyt ohi noi nokittelut. En ymmärrä mistä nuo puhuu, vrt aloitukse aihe?


      • siilivain kirjoitti:

        Mulla menee kylä nyt ohi noi nokittelut. En ymmärrä mistä nuo puhuu, vrt aloitukse aihe?

        Ja kun tämä ketjku menee näin pitkäski ja paremman puutteessa alkaa rösnsyillä, omalta osalta päätän tämän ketjun tähän. Aurinkoista kesäpäivää myrskyn jälkeen :).


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Ja kun tämä ketjku menee näin pitkäski ja paremman puutteessa alkaa rösnsyillä, omalta osalta päätän tämän ketjun tähän. Aurinkoista kesäpäivää myrskyn jälkeen :).

        Samoin🌞


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Ai minä käsitin että tämä:

        "Sinua on määrännyt vanhemmat, sitten rakkaus, sitten lapset ja lopulta terveys, harvoin olet saanut itse päättää asioistasi, varsinkin jos et ole ymmärtänyt rakastaa itseäsi. "

        tarkoitti minua :).

        En tarkoittanut, mistä ihmeestä minä sen tiedän.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Ja kun tämä ketjku menee näin pitkäski ja paremman puutteessa alkaa rösnsyillä, omalta osalta päätän tämän ketjun tähän. Aurinkoista kesäpäivää myrskyn jälkeen :).

        Minä päätän ketjun ja heitän koneen järveen. Minua vastustettiin, minua loukattiin, vaikka mulla on puskurii tosi paljon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä päätän ketjun ja heitän koneen järveen. Minua vastustettiin, minua loukattiin, vaikka mulla on puskurii tosi paljon.

        Elä heitä, se menee rikki :). Täällä saa niskaansa kaikkea vastustusta ja loukkauksiakin (tai jotkut luulevat pääsevänsä loukkauksen asteelle ;) ). Elä välitä, kyllä se siitä aurinko paistaa risukasaanki :D.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Ja kun tämä ketjku menee näin pitkäski ja paremman puutteessa alkaa rösnsyillä, omalta osalta päätän tämän ketjun tähän. Aurinkoista kesäpäivää myrskyn jälkeen :).

        Älä hyvä ihminen suutu vihervasemmistolaisten kirjoittelusta.
        Syksyllä hallitus kaatuu ja kok. laittaa asiat kuntoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä hyvä ihminen suutu vihervasemmistolaisten kirjoittelusta.
        Syksyllä hallitus kaatuu ja kok. laittaa asiat kuntoon.

        Mistä luulottelet että olen suuttunut :). Kaikki sanottava oli vaan jo sanottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos mainitsemillasi jaksoilla olet kuukauden pämpännyt noita määriä melkein 200 annosta per viikko, niin omasta kokemuksesta tietäen , on mies marinoitunut kypsään kuntoon.
        Darra on sen mukainen, vaikka kuinka loiventelee .

        Mikä on darra? 4 viikkoa päivittäistä "rentoutumista", välissä 2 viikkoa elpymistä ja jatkoksi mainitsemani AI risteily niin eräs maksani lukema oli 262 kun viitearvon yläraja on 70.
        Tippaiita tuttavani sanoi, että 1000:n tietämissä olisi syytä huolestua.
        6 viikkoa myöhemmin lukema oli 40!

        Darra? Päätäni ei ole koskaan koskenut eikä vatsani ollut sekaisin. Kunnon kuurin jälkeen en ryhdy käsilläni tekemään mitään tarkkuutta vaativaa viikkoon. "Hönelö" olo helpottuu huomaamatta parissa viikossa. Jos tuo on darraa niin antaa olla.
        Ps. En loiventele! Asia on joko/tahi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on darra? 4 viikkoa päivittäistä "rentoutumista", välissä 2 viikkoa elpymistä ja jatkoksi mainitsemani AI risteily niin eräs maksani lukema oli 262 kun viitearvon yläraja on 70.
        Tippaiita tuttavani sanoi, että 1000:n tietämissä olisi syytä huolestua.
        6 viikkoa myöhemmin lukema oli 40!

        Darra? Päätäni ei ole koskaan koskenut eikä vatsani ollut sekaisin. Kunnon kuurin jälkeen en ryhdy käsilläni tekemään mitään tarkkuutta vaativaa viikkoon. "Hönelö" olo helpottuu huomaamatta parissa viikossa. Jos tuo on darraa niin antaa olla.
        Ps. En loiventele! Asia on joko/tahi!

        Kun määrät nousee, toleranssi kasvaa.


    • Anonyymi

      Vaikka ei hirveästi varautuisikaan niin jonkin asteen eteenpäin katsominen ja tosiasioiden hyväksyminen olisi paikallaan.
      Eräs työnantajani, suuri metallialan tuotantolaitos, alkoi saneeraamaan henkilöstöä ja ensimmäisenä toimenpiteenä oli henkilöiden poistaminen kirjoilta syntymävuoden perusteella. Toimenpide kohdistui kaikkiin henkilöstöryhmiin.
      Toimenpiden katkeroitti monen mielen. Palveluvuosilla ei ollut mitään merkitystä mutta tietenkin periaate kosketti pahiten pitkään töissä olleita.

      Työsuhdeasunnot olivat laajalti käytössä ja hyvin edullisia.
      Eräskin palveluosaston työnjohtaja joka oli ikänsä ollut "yhtiöllä" loihe pohtiman, että asunnon hankkimisella tulee kiire. Ukko oli 62 vuotinen ja asunut pitkään halvassa työsuhdeasunnossa. Suunnitteli vielä omistusasunnon hankkimista velaksi.
      Äijä tiesi oman ikänsä ja sen, ettäsilloin 65v ikäisenä oli eläkkeelle lähtö selviö ilman joustoja.

      Eikä heppu ollut ainoa. Suhteessa eniten katkeruutta esiintyi ylempien toimihenkilöiden piirissä. He olivat tottuneet pitämään itseään koskemattomina. Hehän asuivatkin tien "ylemmällä puolella". Teknikot ja duunarit alemmalla.
      Kaikki ylemmän puolenkaan asukit eivät olleet varautuneet ikääntymisen seurauksiin ja tuossa tilanteessa se oli monelle asunnonkin vuoksi katkera paikka vaikka oli vain hieman etuajassa oleva tilanne.

      • Anonyymi

        Metsätilallisena 80-luvulta lähtien.Omaishoitajana 2007-2018.

        Voimat uupuivat omaishoitajuudessa. Nykyään pois työelämästä, toimistotyöt tietysti.

        Kiitos ymmärtäjille.


    • Anonyymi

      Nauttikaa, liikkukaa jos kykenette, syökää vähän mutta tukevasti ja terveellisesti.

      • Anonyymi

        Joka toinen päivä kalaa, joka toinen päivä kanaa. Juomaksi kirnupiimää, alkoholiton ipa.
        Vuodessa painosta pois 8.7kg.

        P.s peruna pois, ei väsytä ruokailun jälkeen,


    • Anonyymi

      Autoin lastani varautumisessa, laittamalla kaikki lapsilisät hänen tilille 17 vuoden ajan.
      Lisäksi kaikki minun s-bonukset menevät hänelle, koko ajan-jatkuvasti.
      Kyseessä nyt jo 40-vuotias,joka laittaa 50€ kuukausipalkasta "vanhuusrahastoon",
      minä myös muistutan häntä sillon tällöin 100-200€ rahalahjalla.
      Tarkoitus on saada kunnon puskuri aikaiseksi, kun hän virkamiehenä joutuu jäämään eläkkeelle 60-vuoden iässä, jos valtion töissä pysyy ja jatkaa.
      Näin meillä, mites teillä ?

      • Juuri tuon takia olen sitä mieltä että lapsilisiin tulisi laittaa tulorajat. kaikilla ne eivät suinkaan tule tarpeeseen ja silloin niitä ei tarvitse saadakkaan. Oiva säästökohde yhteikunnalle jos pikkasen tarkasteltaisiin kenelle niitä ylipäätään maksetaan.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Juuri tuon takia olen sitä mieltä että lapsilisiin tulisi laittaa tulorajat. kaikilla ne eivät suinkaan tule tarpeeseen ja silloin niitä ei tarvitse saadakkaan. Oiva säästökohde yhteikunnalle jos pikkasen tarkasteltaisiin kenelle niitä ylipäätään maksetaan.

        Lapsilisiin ei tule koskaan tulorajoja, se on kaikkien politiikkojen yhteinen päätös.
        Olen seurannut keskustelua, vuosikymmenet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsilisiin ei tule koskaan tulorajoja, se on kaikkien politiikkojen yhteinen päätös.
        Olen seurannut keskustelua, vuosikymmenet.

        Onko isotuloisten lapset vähemmän arvokkaita ? Kysyn ja toivon rehellistä vastausta kaikilta "käyhiltä" mummoilta ja papoilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko isotuloisten lapset vähemmän arvokkaita ? Kysyn ja toivon rehellistä vastausta kaikilta "käyhiltä" mummoilta ja papoilta.

        Lasten arvoa ei lasketa eikä arvoida lapsilisillä. Itse näen lapsilisän yhteiskunnan antamana tukena samoin kuin muutkin tuet ja sillä perusteella sitä tulisi maksaa vain heille jotka sen todella lasten elättämiseen tarvitsevat.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Lasten arvoa ei lasketa eikä arvoida lapsilisillä. Itse näen lapsilisän yhteiskunnan antamana tukena samoin kuin muutkin tuet ja sillä perusteella sitä tulisi maksaa vain heille jotka sen todella lasten elättämiseen tarvitsevat.

        Jos lapsilisiä aletaan eriarvoistamaan se maksaa yhteiskunnalle ihan mielettömästi.
        Lapsilisien leikkaaminen rikkailta, oli kahden puolueen agendalla.
        Ja puolueet ovat:

        Muutos 2011 josta 76% kannatti leikkausta.
        Itsenäisyyspuolue josta 68% kannatti leikkausta,

        Ja sitten muutama toisenlainen mielipide.

        Kokoomus 3%
        Vihreät 4%
        SDP 7%
        Vasemmistoliitto 5%
        Keskusta 3%

        Yleinen mielipide on siis, joku muu mitä sinä ajattelet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lapsilisiä aletaan eriarvoistamaan se maksaa yhteiskunnalle ihan mielettömästi.
        Lapsilisien leikkaaminen rikkailta, oli kahden puolueen agendalla.
        Ja puolueet ovat:

        Muutos 2011 josta 76% kannatti leikkausta.
        Itsenäisyyspuolue josta 68% kannatti leikkausta,

        Ja sitten muutama toisenlainen mielipide.

        Kokoomus 3%
        Vihreät 4%
        SDP 7%
        Vasemmistoliitto 5%
        Keskusta 3%

        Yleinen mielipide on siis, joku muu mitä sinä ajattelet.

        "Jos lapsilisiä aletaan eriarvoistamaan se maksaa yhteiskunnalle ihan mielettömästi."

        Kerrotko tuosta lisää, jospa tulisi joku uusi argumentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lapsilisiä aletaan eriarvoistamaan se maksaa yhteiskunnalle ihan mielettömästi.
        Lapsilisien leikkaaminen rikkailta, oli kahden puolueen agendalla.
        Ja puolueet ovat:

        Muutos 2011 josta 76% kannatti leikkausta.
        Itsenäisyyspuolue josta 68% kannatti leikkausta,

        Ja sitten muutama toisenlainen mielipide.

        Kokoomus 3%
        Vihreät 4%
        SDP 7%
        Vasemmistoliitto 5%
        Keskusta 3%

        Yleinen mielipide on siis, joku muu mitä sinä ajattelet.

        Tiedän perheitä jotka lapsilisillä hankkivat pojalle/tytölle mopoauton, puhutaan yli 13000€ kertahankinnasta. Siitä huolimatta hyväksyn asian.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Jos lapsilisiä aletaan eriarvoistamaan se maksaa yhteiskunnalle ihan mielettömästi."

        Kerrotko tuosta lisää, jospa tulisi joku uusi argumentti.

        Joo minuakin kiinnostaa tietää mitä tämä "maksaa yhteiskunnalle ihan mielettömästi" pitää sisällään. Nythän lapsilisiä maksetaan varakkaimmille siten että se säästetään pankkitilille ja sehän ei liene tarkoitus. Tuolla ajatuksellahan kaikille pitäisi maksaa esimerkiksi asumis-, tai muita tukia?

        Yhteiskunnalle maksaa mielettömästi maksaa lisiä varakkaiden pankkitileille. En ymmässä ollenkaan en.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos lapsilisiä aletaan eriarvoistamaan se maksaa yhteiskunnalle ihan mielettömästi.
        Lapsilisien leikkaaminen rikkailta, oli kahden puolueen agendalla.
        Ja puolueet ovat:

        Muutos 2011 josta 76% kannatti leikkausta.
        Itsenäisyyspuolue josta 68% kannatti leikkausta,

        Ja sitten muutama toisenlainen mielipide.

        Kokoomus 3%
        Vihreät 4%
        SDP 7%
        Vasemmistoliitto 5%
        Keskusta 3%

        Yleinen mielipide on siis, joku muu mitä sinä ajattelet.

        Pitäisikö minun muuttaa mielipiteeni sen takia että yleinen mielipide on eri kuin omani?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän perheitä jotka lapsilisillä hankkivat pojalle/tytölle mopoauton, puhutaan yli 13000€ kertahankinnasta. Siitä huolimatta hyväksyn asian.

        Mosestako lapsesta saaduista lapsilisistä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos lapsilisiä aletaan eriarvoistamaan se maksaa yhteiskunnalle ihan mielettömästi.
        Lapsilisien leikkaaminen rikkailta, oli kahden puolueen agendalla.
        Ja puolueet ovat:

        Muutos 2011 josta 76% kannatti leikkausta.
        Itsenäisyyspuolue josta 68% kannatti leikkausta,

        Ja sitten muutama toisenlainen mielipide.

        Kokoomus 3%
        Vihreät 4%
        SDP 7%
        Vasemmistoliitto 5%
        Keskusta 3%

        Yleinen mielipide on siis, joku muu mitä sinä ajattelet.

        Eihän kukaan luopuisi saavutetuista eduista joten ihan sama mitä ovat olleet mieltä. Se on vain tehtävä jos säästökohteita etsitään.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Mosestako lapsesta saaduista lapsilisistä?

        Yhdestä!


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Joo minuakin kiinnostaa tietää mitä tämä "maksaa yhteiskunnalle ihan mielettömästi" pitää sisällään. Nythän lapsilisiä maksetaan varakkaimmille siten että se säästetään pankkitilille ja sehän ei liene tarkoitus. Tuolla ajatuksellahan kaikille pitäisi maksaa esimerkiksi asumis-, tai muita tukia?

        Yhteiskunnalle maksaa mielettömästi maksaa lisiä varakkaiden pankkitileille. En ymmässä ollenkaan en.

        Tietojärjestelmän kehittäminen, jolla erotetaan jyvät akanoista. Näin minulle kertoi eräs puolituttu virkamies.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Pitäisikö minun muuttaa mielipiteeni sen takia että yleinen mielipide on eri kuin omani?

        Heikki Hiilamo käänsi kelkkansa "myös varakkaat tarvitsevat lapsilisän"


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Mosestako lapsesta saaduista lapsilisistä?

        Laitoin 15 euroa kuukaudessa vanhimman poikani tilille, 17- vuoden ajan.

        Summa on aivan käsittämätön.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Heikki Hiilamo käänsi kelkkansa "myös varakkaat tarvitsevat lapsilisän"

        Tarvitsevat mihin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laitoin 15 euroa kuukaudessa vanhimman poikani tilille, 17- vuoden ajan.

        Summa on aivan käsittämätön.

        Voikohan kummitäti avata kummilapselleen kortillisen tilin kunhan hän on sen ikäinen että kortin voi laittaa? Häytynee ainaki olla huoltajoen lupa ja kuvallinen henkilötodidtus lapsesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laitoin 15 euroa kuukaudessa vanhimman poikani tilille, 17- vuoden ajan.

        Summa on aivan käsittämätön.

        Miksi vain vanhimman? Oliko nuoremmat kateellsia kun vain vanhimmalle laitettiin :D?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heikki Hiilamo käänsi kelkkansa "myös varakkaat tarvitsevat lapsilisän"

        Vihreiden eduskuntaehdokas Heikki H järjesti Suomeen Savuton Suomi 2030, joka tulee h*lv kalliiksi seuraaville sukupolville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietojärjestelmän kehittäminen, jolla erotetaan jyvät akanoista. Näin minulle kertoi eräs puolituttu virkamies.

        Mitenkähän nuo toimeentulotuki, asumistuki, opintotuki ja mitä kaikkia tukia niitä lieneekään on saatu tietokonepohjaisiksi.....

        Nyt apua naapurista. Monet virolaiset ovat hyvin päteviä ohjelmoijia. Heidän terveydenhuoltojärjestelmän ohjelmanteko maksoi muistaakseni 25.000 euroa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkähän nuo toimeentulotuki, asumistuki, opintotuki ja mitä kaikkia tukia niitä lieneekään on saatu tietokonepohjaisiksi.....

        Nyt apua naapurista. Monet virolaiset ovat hyvin päteviä ohjelmoijia. Heidän terveydenhuoltojärjestelmän ohjelmanteko maksoi muistaakseni 25.000 euroa

        Viron työntekijöiden pätevyys näkyy asuntotuotannossamme. Myös terveydenhuoltojärjestelmä on siellä huippuluokkaa.
        Hallituksen kannattaisi ottaa mallia Virosta, kysyä asioista joilla saadaan maahamme toimiva Sote. Paljon on opittavaa, miten maan asiat saadaan kuntoon. Käykää vaikka päivämatkalla, niin huomaatte miten hyvässä kunnossa esim maatieverkosto Virossa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viron työntekijöiden pätevyys näkyy asuntotuotannossamme. Myös terveydenhuoltojärjestelmä on siellä huippuluokkaa.
        Hallituksen kannattaisi ottaa mallia Virosta, kysyä asioista joilla saadaan maahamme toimiva Sote. Paljon on opittavaa, miten maan asiat saadaan kuntoon. Käykää vaikka päivämatkalla, niin huomaatte miten hyvässä kunnossa esim maatieverkosto Virossa on.

        Viro satsaa toimeentulotukeen ja tietotekniikkaan.


    • Anonyymi

      Vanhuuteen varautumisella käsitetään näköjään vain aineellista puolta mutta mielestäni sitäkin tärkeämpää on varautua mahdollisuuksiensa puitteissa kunnostaan ja terveydestään.
      Sekin vaatii pitemmän tähtäyksen toimintaa joka monella on luonnollinen elämäntapa ja toisilla jossakin vaiheessa tehty kertapäätös. Toivottavasti ajoissa.
      Pelkkä sauvojen kanssa raahustaminen ei riitä.

      Lapsuuden ja nuoruuden laiminlyöntejä ei pysty täysin korvaamaan.

      • Anonyymi

        Juuri noin. Lopetin tupakan, viinan, rasvasten ruokien käytön 50 vuotiaana 2010.
        Sitä ennen poltin askin päivässä, söin makkaraa ja join vahvaa viinaa pullon viikossa.

        2010 hankin polkupyörän, kuntosalikortin ja aloitin arkipäivien ravintolaruokailun.
        Paino putosi, verenpaine normalisoitui, uni parani ja rahaa säästyi.
        Säästön aloitin perustamalla säästötilin, jolle laitan 150€ joka ikinen kuukausi, siitä en tingi.
        Nyt 10 vuotta säästöä takana ja voin sanoa, että on kiva nähdä mikä on saldo.
        Asunto on velaton, auto on velaton, olo on todella turvallinen.
        Tehkää samoin, ette kadu.


      • Totta, mutta välttämättä terveet elämäntavat eivät suojaa ennenaikaiselta kuolemaltakaan. Mutta ainahan kannattaa ennakoida siinäkin mielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin. Lopetin tupakan, viinan, rasvasten ruokien käytön 50 vuotiaana 2010.
        Sitä ennen poltin askin päivässä, söin makkaraa ja join vahvaa viinaa pullon viikossa.

        2010 hankin polkupyörän, kuntosalikortin ja aloitin arkipäivien ravintolaruokailun.
        Paino putosi, verenpaine normalisoitui, uni parani ja rahaa säästyi.
        Säästön aloitin perustamalla säästötilin, jolle laitan 150€ joka ikinen kuukausi, siitä en tingi.
        Nyt 10 vuotta säästöä takana ja voin sanoa, että on kiva nähdä mikä on saldo.
        Asunto on velaton, auto on velaton, olo on todella turvallinen.
        Tehkää samoin, ette kadu.

        Ihanko pelkälle nollakorkoiselle säästötilille huntti ja viiskypää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin. Lopetin tupakan, viinan, rasvasten ruokien käytön 50 vuotiaana 2010.
        Sitä ennen poltin askin päivässä, söin makkaraa ja join vahvaa viinaa pullon viikossa.

        2010 hankin polkupyörän, kuntosalikortin ja aloitin arkipäivien ravintolaruokailun.
        Paino putosi, verenpaine normalisoitui, uni parani ja rahaa säästyi.
        Säästön aloitin perustamalla säästötilin, jolle laitan 150€ joka ikinen kuukausi, siitä en tingi.
        Nyt 10 vuotta säästöä takana ja voin sanoa, että on kiva nähdä mikä on saldo.
        Asunto on velaton, auto on velaton, olo on todella turvallinen.
        Tehkää samoin, ette kadu.

        ”Juuri noin.” Vammauduin työtapaturmassa 2010. Sinnittelin särkylääkkeiden voimalla töissä vielä viisi vuotta. Sitten sairasloma ja työkyvyttömyyseläke.

        Asunnon olin ilman alkupääomaa ostanut viisi vuotta aikaisemmin ja velkaa oli. Isot remontit tulossa. Maksoin sairaslomapalkkalainaa takaisin työnantajalle n. 11 000€. Otin lainanmaksuun vapaata vuoden.

        En nyt niin siinä pyörityksessä ehtinyt omaa syömistäni tai liikkumistani niin miettiä. Pääpaino oli talouden hoitaminen.

        Nyt on vielä vähän remonttilainaa jäljellä. Tässä sitä on vanhuuteen varauduttu oikein urakalla😂👍🏻


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Totta, mutta välttämättä terveet elämäntavat eivät suojaa ennenaikaiselta kuolemaltakaan. Mutta ainahan kannattaa ennakoida siinäkin mielessä.

        Tiettyjen riskitekijöiden vaikutusta voi pienentää ja vaikka uhka olisi geneettinen niin senkin seuraukset riippuvat, enemmän tai vähemmän, itsensä hoitamisesta. Vaimoni kohdalla tämä on täyttä totta. Nuoruuden urheilu- ja ulkoiluharras ja kaiken ikäiset terveelliset elintavat ovat saattaneet vaikuttaa "lainavuosiin".
        Geneettisen, harvinaisen verisyövän elinikäennuste oli 3 v - 12 vuotta. Nyt mummeli elää 21:stä vuotta ja täyttää naisen paikan.

        Niin tai näin. Loppuvuosien elämisen laatuun voijoka tapauksessa vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanko pelkälle nollakorkoiselle säästötilille huntti ja viiskypää?

        Nollakorko nyt, alussa tuli muutama vuosi hieman korkoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Juuri noin.” Vammauduin työtapaturmassa 2010. Sinnittelin särkylääkkeiden voimalla töissä vielä viisi vuotta. Sitten sairasloma ja työkyvyttömyyseläke.

        Asunnon olin ilman alkupääomaa ostanut viisi vuotta aikaisemmin ja velkaa oli. Isot remontit tulossa. Maksoin sairaslomapalkkalainaa takaisin työnantajalle n. 11 000€. Otin lainanmaksuun vapaata vuoden.

        En nyt niin siinä pyörityksessä ehtinyt omaa syömistäni tai liikkumistani niin miettiä. Pääpaino oli talouden hoitaminen.

        Nyt on vielä vähän remonttilainaa jäljellä. Tässä sitä on vanhuuteen varauduttu oikein urakalla😂👍🏻

        Hommas olet kuitenki hoitanu. Hienosti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin. Lopetin tupakan, viinan, rasvasten ruokien käytön 50 vuotiaana 2010.
        Sitä ennen poltin askin päivässä, söin makkaraa ja join vahvaa viinaa pullon viikossa.

        2010 hankin polkupyörän, kuntosalikortin ja aloitin arkipäivien ravintolaruokailun.
        Paino putosi, verenpaine normalisoitui, uni parani ja rahaa säästyi.
        Säästön aloitin perustamalla säästötilin, jolle laitan 150€ joka ikinen kuukausi, siitä en tingi.
        Nyt 10 vuotta säästöä takana ja voin sanoa, että on kiva nähdä mikä on saldo.
        Asunto on velaton, auto on velaton, olo on todella turvallinen.
        Tehkää samoin, ette kadu.

        Hieman samoja latusia mutta eri rytmissä. Tupakoinnin lopetin 38 vuotisena lasten allergian vuoksi.
        40:n päällä alkoi suunnittelu ja valmistelu. Killinkien kasaaminen oli niin levotonta, etten pystynyt (viisinyt) suunnittella syömisiäni.
        10 vuotta myöhemmin olivat verenpaineet ja kehon profiili kehnossa kunnossa.
        Heräämisen jälkeiset toimenpiteet samoja kuin sinullakin.
        Dokaamiselle täys stoppi. En laske syntymä- ja nimipäivävieraiden kestitsemistä ryyppäämiseksi.
        Seuraukset samat kuin sinullakin.
        Emme varsinaisesti säästäneet mutta yhdestä menoryhmästä käyttämättä jääneet rahat eivät etsineet muuta kohdetta.

        Ei pitäisi pullistella mutta oloni on sellainen, etten usko olevani ensimmäisiä sairastuvia riskiryhmäläisiä.

        Onnitelkaamme toisiamme!


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Hommas olet kuitenki hoitanu. Hienosti!

        Kiitos! Osittain ylpeä olenkin, vaikka en ehkä aina noin muuten ole täydellesesti toiminut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Osittain ylpeä olenkin, vaikka en ehkä aina noin muuten ole täydellesesti toiminut.

        No milloin inhimillinen ihminen täydellisesti toimii? Ei kait sellaista olekaan :).


    • Anonyymi

      Aloitimme säästämisen siinä mielessä 1988 vaimolle koska yrittäjä, 2005 oli pakko jäädä hoitamaan häntä koska sairastui syöpään olin 58 vuotias hän kuoli 2007.Kiitos oman rahoituksen hän sai olla kotona paljon.

      Säästämisessä täytyy olla aktiinen ja uskaltaa ottaa riskejä.

      • Anonyymi

        Korjaus olin 60 vuotias otin oman eläkkeen 61 vuotiaana.


    • Anonyymi

      Jäin olkapäästä sairauslomalle puolivuotta ennen eläkkeelle jäämistä. työeläke alkoi täytettyäni 60-vuotta. Säästöjä niukasti, mutta ei velkaa.

    • Anonyymi

      Mä olen varautunut vanhuuteen ensisijaisesti terveys edellä jo ihan teini-iästä asti. Ei ole vielä ainakaan mitään lääkitystarvetta, paitsi toi antihistamiini. Monella ikäihmisellä lääkkeet vievät aika ison osan eläkkeestä. On jotain säästöjäkin kuin myös talo, aurinkopaneelit, maalämpö sekä pari kasvihuonetta. Niillä voi elää vähäkuluista elämää.

    • Muutama vuosi on uskottu kyllä hiljaa kulkemisellakin pääsee eteenpäin.

      • Anonyymi

        Ei ole kiire ei. Voi seistä suojatien reunassa kaikessa rauhassa ja antaa liikenteen virrata. Sopivan välin tullessa voi sitten itse omaa vauhtiaan tien ylittää. Ei tarvitse enää juosta.


      • Nii. Vaatii vaan sopeutumista. Niillä mennään mikä on mahdollista.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe