Lievä autismi

Anonyymi

Olen kulkenut psykologilla ADD epäilyksen takia, nyt palautekäynnillä hän kuitenkin sanoi, että kyse voikin olla lievästä autismista. En kuitenkaan tiedä, että kuinka monella autistilla on ongelmia arjen jaksamisen kanssa. Itse en jaksa siivota enkä laittaa ruokaa. Hävettää, kun täällä käy vieraita enkä saa aikaiseksi siivota. Mieheni myös kävi juuri terveystarkastuksessa ja siellä sanottiin, että pitäisi syödä vähintään kerran päivässä lämmintä ruokaa. Me syömme vain jokusen kerran viikossa. Arvelen kuitenkin, että kyseinen ongelma ei ole yksin minun ratkaistavissa. Mieheni on nimittäin hamstraaja ja sen takia talossamme on tavaraa kuin missäkin varastossa. Sellaista taloa on ainakin mielestäni todella hankala ellei mahdoton pitää siistinä. Mieheni ei sitäpaitsi edes anna minun siivota paljoa, koska hän pelkää, että heitän tavaroita roskiin tai että hän ei enää löytäisi mitään. Talomme on myös vanha ja mieheni ei jonkun takia pidä nykyajan mukavuuksista. Valoja ei saa pitää illalla päällä muuta kuin sellaisia pieniä tuikkuja joiden avulla edes näkee jotain. Kuumaa vettä ei tule hanasta vaan vesi täytyy lämmittää hellalla jos kuumaa vettä haluaa saada. Ja se hella on puuhella. Yleensä se lämmitetään vain aamuisin jotta talo lämpiää ja iltaisin jos lämpötila on laskenut liikaa. Mieheni haluaa, että ruoka tehdään sillä puuhellalla joka joka on ainakin omasta mielestäni hankalaa. Munakaskaan ei ole läheskään yhtä hyvää jos sen on antanut oleilla valmistumisen jälkeen monta tuntia siihen verrattuna, että sen söisi heti. Minun pitäisi myös herätä todella aikaisin, että kerkeäisin tekemään ruokaa, ja siihen valmisteluunkin menee oma aikansa niin keittiössä alkaa olla jo melko kuuma kun ruuan saa valmiiksi. Psykologi kehotti kokeilemaan perheapua vai miksi sitä kutsuttiin ja neuropsykiatriaa. En kuitenkaan tiedä, että onko siitä perheavustakaan kovin paljon apua jos mieheni antaa vain lakaista lattian tai pyyhkiä pölyjä. Niin, imuriakaan ei saa käyttää. Ehkä siitä voisi olla eniten apua, jos mieheni saisi tukea hamstrauksesta parantumiseen.

7

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tuommoista miestä olekaan tai sitten on hyvin erikoinen.

    • Anonyymi

      Mahtaisiko olla niin, että miehesi on autisti tai Asperger? Tuo hamstraaminen, valojen ja imuroinnin välttäminen viittaa siihen, että hänelläkin on neurologisia ongelmia. Sinun oireesi viittaisi ennemmin masennukseen.

      Etkö voi imuroida silloin kun miehesi on muualla? Vie matot ulos ja pese lattiat, niin tulee oikeastaan puhtaampaa kuin imuroimalla. Siirrä hamstratut tavarat toiseen tilaan ja siivoa yksi huone kerrallaan.

      Onko teillä varastotilaa, johon miehesi hamstraamat roinat voisi viedä? Pidä huolta että päivittäiset roskat menevät ulos talosta. Kierrätä muovi, paperi, kartonki, lasi ja metalli, niin loppujen lopuksi muuta jätettä syntyy vähän.

      Voisit ajatella niin, että siivous on hyötyliikuntaa. Jos esim. lenkkeilet päivittäin, niin teeppä kerran niin, että lenkin asemasta siivoat saman ajan kotianne. loita vaikka yhdestä neliöstä, jonka siivoat hyvin. Pyyhit pölyt tasolta, laitat ylimääräiset tavarat pahvilaatikkoon ja pois silmistä jonnekin vinttikomeroon. Seuraavalla kerralla tuon kohdan siivoaminen on helpompaa. Jo 15 minuutissa siivoaa tosi paljon.

      • Anonyymi

        Joku ongelma miehelläni ainakin on johon haluaisin hänen saavan apua. Minulta taas on testattu masennus monesti, mutta sitä ei ole todettu.
        Olen kyllä miettinyt, että jos imuroisin silloin, kun hän ei ole paikalla, mietin kyllä, että huomaako hän jos olen käyttänyt imuria. Mieheni ei anna minun siirtää paljon tavaroitaan, koska pelkää, ettei enää löydä sen jälkeen mitään.
        Meillä ei ole oikein mitään hyvää paikkaa laittaa miehen tavaroita, koska joka paikka on täynnä. Paras paikka olisi jos ne saisi vaikka myytyä muualle. Mieheni myös hamstraa roskia joten joidenkin hävittäminen on todella hankalaa. Minun pitää salaa piilottaa roskat mahdollisimman syvälle muiden roskien joukkoon jotta mieheni ei ota niitä talteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku ongelma miehelläni ainakin on johon haluaisin hänen saavan apua. Minulta taas on testattu masennus monesti, mutta sitä ei ole todettu.
        Olen kyllä miettinyt, että jos imuroisin silloin, kun hän ei ole paikalla, mietin kyllä, että huomaako hän jos olen käyttänyt imuria. Mieheni ei anna minun siirtää paljon tavaroitaan, koska pelkää, ettei enää löydä sen jälkeen mitään.
        Meillä ei ole oikein mitään hyvää paikkaa laittaa miehen tavaroita, koska joka paikka on täynnä. Paras paikka olisi jos ne saisi vaikka myytyä muualle. Mieheni myös hamstraa roskia joten joidenkin hävittäminen on todella hankalaa. Minun pitää salaa piilottaa roskat mahdollisimman syvälle muiden roskien joukkoon jotta mieheni ei ota niitä talteen.

        Mitäs siitä seuraa, jos hän huomaa sinun imuroineen? Minusta sinun pitää kuitenkin saada miehesi keräämät tavarat jonnekin pois. Oletan, että koska teillä on puuhella, asutte omakotitalossa. Hankkikaa pihalle puutarhavaja ja viekää tavarat, jotka kestävät pakkasta, sinne.

        Tavarat eivät mene itsekseen kaupaksi. Myykää ne netissä tai kirpputorilla.

        Jos miehesi vastustaa kaikkea normaalia elämää, kannattaisi oman mielenterveyden vuoksi alkaa harkitsemaan eroa ja poismuuttoa.


      • Anonyymi

        Olen asperger-mies. Pidän sitä autismin lievänä muotona. Voin sopeutua yhteiskuntaan miten kuten. Kouluttamattoman as-ihmisen elämä ei ole etenkään yksinäisen hääviä. Asiat ymmärretään väärin, tehdään vääriä päätöksiä.

        Yhä eläkkeellä ollessakin näen ihmisiä, jotka eivät voi sietää mua edes näköpiirissään. Varakkaan näköisen kodin teinipoika saa sätkyn kun ulkona kohdataan. Ikäluokan verran ikäeroa. En minäkään kaikkien kanssa tule toimeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs siitä seuraa, jos hän huomaa sinun imuroineen? Minusta sinun pitää kuitenkin saada miehesi keräämät tavarat jonnekin pois. Oletan, että koska teillä on puuhella, asutte omakotitalossa. Hankkikaa pihalle puutarhavaja ja viekää tavarat, jotka kestävät pakkasta, sinne.

        Tavarat eivät mene itsekseen kaupaksi. Myykää ne netissä tai kirpputorilla.

        Jos miehesi vastustaa kaikkea normaalia elämää, kannattaisi oman mielenterveyden vuoksi alkaa harkitsemaan eroa ja poismuuttoa.

        Mieheni sanoi tässä joku päivä, että saan joskus kokeilla imuria.
        En haluaisi mielellään mitään uutta paikkaa, jonne voi kerätä turhaa tavaraa. Myyminen olisi paras vaihtoehto, mieheni ei vain saa sitä aikaiseksi. Olen itsekkin yrittänyt laittaa tavaroista myynti-ilmoituksia mutta ne eivät ole menneet kaupaksi, sitten mieheni aina sanoo, että hänen täytyisi miettiä tavaroiden myyntihinta, mitä hän ei ole vielä koskaan saanut aikaiseksi.
        Olen myös ehdottanut, että osan tavaroista voisi vain viedä pois jonnekkin kierrätyskeskukseen tai vastaavaan, mieheni sanoo, että se sopii mutta ensin pitäisi kokeilla myydä ne ja jos ne eivät mene pienelläkään summalla kaupaksi niin sitten antaa ne ilmaiseksi.


    • Anonyymi

      Unohtui äskeisestä. Meillä syödään kaksi lämmintä ateriaa päivässä eli lounas töissä jossakin ravintolassa ja päivällinen kotona eli 14 lämmintä ateriaa viikossa. :D
      Viikonloppuisin teen 2 lämmintä ateriaa kotona. Tämän lisäksi syömme aamupalan, välipalan ja iltapalan. Väsymys voi johtua myös huonosta ravitsemuksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe