Olin kiusattu sekä kiusaaja

Anonyymi

Olin peruskoulussa 80-luvulla ja ammattikoulussa 90-luvun alkuvuosina, haluan kertoa siitä miten ensin olin kiusattu ja miksi lopulta olin itse kiusaaja.

Kiusaaminen alkoi ala-asteella, samat ihmiset jotka koulun ulkopuolella olivat kavereita kiusasivat minua koulussa, tämä sama tilanne jatkui yläasteellakin. Koulupäivät olivat kärsimystä mutta vapaa-ajalla osa kiusaajistani olivat ok kavereita. Hiton ristiriitaista.. miksi he koulussa eivät pidä minusta.

Pidin välivuoden yläasteen jälkeen ja olin lisäksi vuoden töissä, sitten aloitin ammattikoulun eikä siellä ollut ketään tuttujani, puhdas pöytä. Siellä huomasin jo ikäni vuoksi olevani yläpäässä hierarkiassa ja hengailin niiden "kovien poikien" kanssa. Me olimme ne jotka laittoivat heikompia nippuun ja voin rehellisesti sanoa, että nautin siitä silloin.. nyt minä otan hyvitykseni ja "kostan" kiusaamiseni.. jotenkin noin ajattelin. Tyttöjen suosiokin siitä kehkeytyi, tytöt eivät tykkää kiusatuista, amerikkalaisissa elokuvissakin sillä baseball pelaajalla joka on täysi mulkku ja kiusaa heikompiaan on aina kauneimmat tytöt kainalossa ja se on ihan todellisuutta. Kun siinä käytävällä pyöritti jotain onnetonta ja oli kukkona niin ei tytöt suinkaan siitä kiusatusta piitanneet vaan minä sain huomion.. ammattikoulussa tyttöjä riitti ja neitsyys lähti että suhahti.

En ole luonteeltani kiusaaja, olen empaattinen ja kiltti mutta silloin amiksessa se kiusaaminen tuntui olevan paras vaihtoehto lievittää omaa pahaa oloa, en sen ikäisenä osannut asiaa muutenkaan käsitellä. En ole ylpeä ja nyt se tuntuu pahalta mutta silloin täytyy myöntää se tuntui hetken voimaannuttavalta ja hyvältä.

Mutta ei se kiusaajana olo mitään korjannut eikä pois pyyhkinyt. Kiusaamisen jäljet ovat minussa yhä, Minun on vaikea luottaa ihmisiin ja vaikea saada uusia ihmissuhteita, vaikka on ihmisiä jotka viihtyvät kanssani ja ovat hyviä ystäviä minun on silti vaikea luottaa koska takaraivossa on se, että ystävä voi yhtäkkiä ollakin se kiusaaja.

En tiedä miten kiusaamista voisi ehkäistä, ehkä se ainoa keino on, että vanhemmat tukisivat lasta niin, että hänellä olisi vahva itsetunto eikä tuntisi alemmuuttaa. Alemmuudesta se kiusaaminen kumpuaa, kiusaajat eivät ole vahvoja persoonia vaan heikkoja ja epävarmoja jotka väärin keinoin yrittävät kompata itseään.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      totta töriset.... kyllä ne kiusaajat on henkisesti oikeesti heikompia kuin ne muut.
      ihan itse samanlaisii kokenutkin kuin sinä...siis kiusaajana kuin kiusattuna.
      Jokaiselle kiusaajalle voin sanoa että eteen voi jonakin päivänä tulla aina sellainen joka alkaa kiusaa sinuakin ja noi tosi kiusaajat on monesti sellaisia huumepäissään käyttäytyviä tyyppeä, jotka on oikeesti henkisesti sitten lopulta tosi tosi heikoilla.

      Tää on ihan tosi !

      Ne jotka ei tunne empatiaa, niin on usein kiusaajia ja mukamas niin kovia tyyppejä !

    • Anonyymi

      Kun on katsonut omien opiskelutovereiden myöhempiä elämänkäänteitä niin varsin usein nämä kiusaajat ovat sitten aikuisiässä niitä luusereita, kauppakeskuksien liepeillä norkoilevaa joutojuomaporukkaa tai muuten elämänsä ryssineitä. En tunne heitä kohtaan myötätuntoa, elämäsi on sellainen millaisen siitä omilla valinnoillasi teet.

      Jos sinua kiusataan, et ole jätettä vaan sinussa on jotain sellaista mikä voi aikuisiässä tuoda onnea ja menestystä. Tiedän muutamankin kiusatun jotka aikuisena ovat varsinaisia persoonia ja hyvin menestyneitä, vahvoja ihmisiä.

    • Hei ja tiedoksi kaikille kiusatuille tai kiusattujen läheisille,

      Kiusatut, Pirkanmaalla toimiva kiusaamisasioiden tuki- ja neuvontapiste, järjestää Tukinetissä ryhmächattejä kiusatuille. Seuraava chat on torstaina 17.10. klo 17-18.30 teemalla: Millaisia tunteita kiusaaminen on sinussa herättänyt?

      Chatteihin voi osallistua anonyymisti, vaikka kotisohvalta ja ne löytyvät suoraan täältä: https://tukinet.net/teemat/kiusatut-ryhmachat/live-discussions/

      Tukinetissä https://tukinet.net/ on muitakin palveluita, joista voi saada tukea kiusaamistilanteessa.

      Lisäksi on muitakin tahoja joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Tässä pari vaihtoehtoa:

      - Sekasin-chat nuorille, https://sekasin247.fi/

      Sekasin-chat on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 9-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

      - Jos soittaminen tuntuu sopivimmalta tavalta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa (09) 252 5010 arkisin klo 9-07 ja viikonloppuisin sekä juhlapyhinä klo 15-07.

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1851
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1779
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      1745
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1425
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1108
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe