Millaisia muistoja kontiorannan varuskunnasta?

Anonyymi

Varuskunta toimi kontiorannassa yli 70 vuotta, eli ihmisillä on takuulla vuosikymmenten ajalta erilaisia muistoja sieltä. Kuka oli töissä, asui, oli varusmiehenä, kuka mitäkin, mutta muistoja takuulla jäi, kertokaa olkaa hyvä!

Itse muistan kasarmilla näytetyt elokuvat joissa koneenkäyttäjänä toimi muistaakseni vääpeli Tikkanen. Ja ne sotkun munkit olivat niin ihania, saako niitä enää mistään?!

Asuntoalue oli täynnä elämää ja kerholla tapahtui, kivisaunalla saunottiin perjantaina tai lauantaina.

166

6500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No ei se välttämättä ollut elämäni mukavin 11 kuukautta se kontiorannan "miesten koulu".
      Jostakin syystä jotkut kulmarauta-arvoihin jämähtäneet kapiaiset suorastaan vihasivat varusmiehiä, oppineempia vielä enemmän.
      Tuntui että koko sotilaskoulutuksen päätavoite oli saada maisteri uskomaan ettei ole koiran paskankaan arvoinen ihmisenä ja vielä vähemmän sotilaana.
      1970 luvulla ei ilmeisesti kummoisia psykologisia testejä sinne töihin pääsemiseksi ollut, sen verran monta psykopaattia siellä tuntui silloin olevan.
      Nyt vanhana resrvin upseerina en edelleenkään osaa oikein kunnioittaa silloista järjestelmää ja sen koulutustapoja ja tavoitteita. Valitettavasti.

      • Anonyymi

        Vähän samoja fiiliksiä.

        70 luvulla oli joitakin kapitulantteja joita ei nykyaikana päästettäisi edes sisään varuskunnan portista.

        Sinne ei yhteen aikaan tainnut oikein saada hyvää ainesta töihin vaan viran sai se joka nosti kätensä pystyyn.

        Rottakoulu ehkä hieman nosti kansakoulupohjaista sivistystasoa, mutta luonnehäiriöitä sekään ei poistanut, mieluummin päinvastoin.

        Nykyään on valintaseulat ja pohjakoulutusvaatimukset joten kehitystä on tapahtunut.


    • Anonyymi

      Muistan että kontiorannan saharan hiekka oli suolaista kun sinne oli valunut vuosien saatossa niin paljon hikeä.

    • Anonyymi

      Ihan hyvin se män Kontiorannassa 1973 vuonna, paitsi tietysti aika alako käymään pitkäksi "vanhana" kun joutu viikonloppuja siellä viettämään.
      Kouluttajat olivat pääosin aivan fiksuja muutamaa kessua ja lutia lukuunottamatta.
      Turunen oli komppanian äitivääpeli. Aika jämäkkä ukonpätkä, mutta kyllähänen kanssaan pärjäsi, kun osas olla kunnolla.
      Kuopion Neulamäen asevarikon vartiokomennus keskellä kesää oli kyllä hieno viis viikkoa. Iltalomat pyöri, palvelus oli helppoa ja ruoka aivan mahtavaa ja tytöt mukavvii Kuopiossa. Ei voi valittoo.

      • Anonyymi

        Oliko vääpelisi Oma Turunen? Oli muuten huippu-ukko, kapiaisten aatelia! Todella inhimillinen mutta vaativa kouluttaja.


      • Anonyymi

        Oltiin varmaan pst komppaniassa sitten samaan aikaan ,itse olin pioneeri ,muistan nuo Neulamäen komenus miehet, asuin silloin uimaharjussa, aikaa on vierähtänyt siitä,olen se kaveri joka oksensi komppanian ikkunasta alokasaikaan ,
        ltasasella oli asfaltin pesu ,nyt eläkkeellä Mikkelissä terv PT


    • Anonyymi

      Minun Ukki oli Kontiorannassa töissä. Mummo oli Kontioniemen sairaalassa sairaala-apulaisena. Asuivat kaupan vieressä henkilökunnan asunnossa. Muistan kun pienenä tyttönä pääsin käymään mummon työpaikalle, sairaala oli niin suuri ja valoisa. Varuskunta vaikutti aina yhtä jännittävältä. Ihania muistoja!!

      • Anonyymi

        Mummon kanssa käytiin jollain uimarannalla uimassa. Hiekka oli ihanan pehmeää ja vesi kirkasta. Ehkä aika kultaa muistot.
        Isäni oli töissä varuskunnan autokorjaamolla.
        Ukki oli toimistotöissä ison puomin jälkeisessä rakennuksessa. Olin alle kouluikäinen silloin joten en ehkä muista kovin tarkkaan.Mutta kaikenkaikkiaan muistot Kontiorannassa ovat valoisia. Vaikka sitten myöhemmin enoni kuoli varuskunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mummon kanssa käytiin jollain uimarannalla uimassa. Hiekka oli ihanan pehmeää ja vesi kirkasta. Ehkä aika kultaa muistot.
        Isäni oli töissä varuskunnan autokorjaamolla.
        Ukki oli toimistotöissä ison puomin jälkeisessä rakennuksessa. Olin alle kouluikäinen silloin joten en ehkä muista kovin tarkkaan.Mutta kaikenkaikkiaan muistot Kontiorannassa ovat valoisia. Vaikka sitten myöhemmin enoni kuoli varuskunnassa.

        Näyttikö se ranta tältä?

        https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/231954



    • Anonyymi

      Kukas oli se vääpeli joka ajoi pataljoonan komentajan pois ampumaradalta?
      Everstiluutnantti Kilkki oli haahuillut väärässä paikassa ammuntojen aikana ja vääpeli oli huutanut että hei ukko siellä, mene helvettiin vaara-alueelta!
      Eveli oli närkästynyt että minä olen pataljonan komentaja everstiluutnantti Kilkki.
      Tähän vääpeli että olepa vaikka mulkku mutta äkkiä pois vaara-alueelta!
      Oli kova ukko se vääpeli.

      • juu, tuon olen kuullut aikaisemminkin. Taitaa olla jonkun savolaisen keksimä juttu.


      • Anonyymi
        hktp kirjoitti:

        juu, tuon olen kuullut aikaisemminkin. Taitaa olla jonkun savolaisen keksimä juttu.

        Kyllä kyseinen tarina oleellisilta osiltaan pitää kutinsa. Muistaakseni tapaus sattui ampumaleirillä tms. Kilkki ei ollut pataljoonan komentaja tuohon aikaan mutta everstiluutnantti kumminkin. ”Rosse” ei vielä välttämättä ollut vääpeli. Kun Kilkki myöhemmin tuli komentajaksi Kontiorantaan, pärjäsi R.R. ihan hyvin kyseisen ”Mulkun” kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kyseinen tarina oleellisilta osiltaan pitää kutinsa. Muistaakseni tapaus sattui ampumaleirillä tms. Kilkki ei ollut pataljoonan komentaja tuohon aikaan mutta everstiluutnantti kumminkin. ”Rosse” ei vielä välttämättä ollut vääpeli. Kun Kilkki myöhemmin tuli komentajaksi Kontiorantaan, pärjäsi R.R. ihan hyvin kyseisen ”Mulkun” kanssa.

        sekin tuossa tarinassa mättää, että ei missään ammunnoissa vääpelit huutele mitään. Upseerien hommia, ollu kai iät ja ajat.


      • Anonyymi
        hktp kirjoitti:

        sekin tuossa tarinassa mättää, että ei missään ammunnoissa vääpelit huutele mitään. Upseerien hommia, ollu kai iät ja ajat.

        No nythän sinä! Kyllähän ne aliupseerit ja 1974 alkaen toimiupseerit vaan kenttäkoulutusta hoitivat ja toimivat ammunnanjohtajina myös ampumaleireillä, niin toki myös nuoremmat kadettiupseeritkin. Mutta aina vanha vääpeli nuorta tyhmää kapteenia vastasi mennen tullen. Tuo R taisi jäädä sotilasmestarina eläkkeelle, joten vääpeli saattaa olla lähellä totuutta tuon tapahtuman aikoihin. Itse asioita läheltäkin seuranneena voin vakuuttaa että tuo tarina on tosi!


      • Anonyymi

        Muistan v.87 kun olin paikkailemassa tauluja, kun kapiaisten pistooliammunnat oli. Joku vääpeli otti tuloksia. Väitteli everstiluutnantin kanssa onko se nyt 7 vai 8. Ev-lut sit tokaisi vääpelille vähän vittuuntuneena et "kylläpä olit nyt nuuka noitten pisteitten kanssa," johon vääpeli mitään pelkäämättä: "No vittu!" Tuli vielä sit puhumaan meille varusmiehille et "Vittu, minä en nuita natsoja pelekkee."


    • Anonyymi

      Eräs kaverini, upseerin poika, asui varuskunnan asuntoalueella ja kehui että siellä ei tarvitse tv lupaa kun sinne ei ole lupatarkastajilla mitään asiaa ilman lupaa.

      Ampumaradalta kerättiin hylsyjä ja sotkussa käytiin limsalla ja munkilla. Sotkun rannassa uitiin. Pääsin kaverin siivellä jänniin paikkoihin.

      • Anonyymi

        Niin miustakin tuntui että varuskunnassa ukin ja mummon luona pääsin aika kaikkiin jänniin paikkoihin. Kuinka sokkeloinen sairaalan kellarikerros olikaan....
        Ukin ja mummin pihassa oli hyvin kesy orava, jolla oli nimikin.
        Ja mäenlasku paikat oli loistavat!


    • Anonyymi

      Saharan reunassa oli panssarivaunun romu jossa käytiin leikkimässä sotaa.
      Peeuu tuli aina polkupyörällä paikalle käskemään pois ettei satuteta itseämme.
      Muistimme ohjeen tasan niin kauan kuin peeuu oli näkyvissä.

    • Anonyymi

      Komentajaa jurppi kun hänen mielestään töihin tulijat ajoivat ylinopeutta varuskuntaan tulevalla tiellä ja hän tilasi poliisit tutkaamaan aamulla töihin tulijoita. Tuona aamuna ensimmäinen ylinopeudesta sakotettu oli... komentaja...

    • Anonyymi

      Olin katsomassa kun varuskunnan hevoset myytiin huutokaupalla, jäi talli tyhjäksi. Koirat vielä haukkuivat kopeissaan tallin takana ihmetellen hevosten lähtöä.

      • Anonyymi

        Voih. Oliko hevosia siellä kuin paljon? Saksanpaimenkoiriako koirat olivat? Oliko niitä paljon?


      • Anonyymi

        Siellä oli yksi paukkuarka hevonen. Hevosilla ajettiin muonaa maastoon keittiöltä. Ampumaratapäivinä hevosella tuotiin soppapöntöt radalle ja syötiin pakista.
        Kerran tuo paukkuarka koni oli tuomassa hernesoppaa kun ampumakatoksesta rävähti yhteislaukaus ja sitäkös kaakki säikähti. Se teki pikaisen uu käännöksen että kuski ja soppapöntöt pyörivät pitkin hankea ja juoksi tyhjä reki perässään ilmeisesti tallille asti. Kuski linkutti perässä kun oli rytäkässä jalkaan sattunut. Vihreä hernesoppa ja vanikan palat koristivat lumista tannerta, silloin jäi syömäti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä oli yksi paukkuarka hevonen. Hevosilla ajettiin muonaa maastoon keittiöltä. Ampumaratapäivinä hevosella tuotiin soppapöntöt radalle ja syötiin pakista.
        Kerran tuo paukkuarka koni oli tuomassa hernesoppaa kun ampumakatoksesta rävähti yhteislaukaus ja sitäkös kaakki säikähti. Se teki pikaisen uu käännöksen että kuski ja soppapöntöt pyörivät pitkin hankea ja juoksi tyhjä reki perässään ilmeisesti tallille asti. Kuski linkutti perässä kun oli rytäkässä jalkaan sattunut. Vihreä hernesoppa ja vanikan palat koristivat lumista tannerta, silloin jäi syömäti.

        Voi ei! Heppaparka säikähtänyt sydänjuuria myöten! 😰


    • Anonyymi

      Ruokalan hernesoppa, pannarit ja kotikalja olivat maailman parhaita, niiden veroisia en ole sen jälkeen saanut. III/79.

      • Anonyymi

        Niitä varuskunnan ruokia on moni kehunut. Kukahan tai ketkä olivat kokkina?


      • Anonyymi

        Alokkaana ollessa vanikkamurskaamo tarjosi joskus perunoiden kyytipoikana munuaiskastiketta. Koko varuskunnassa leijui tuolloin hentoinen virtsan haju josta tiedettiin mitä on sapuskana. Sitä sanottiinkin pissilihaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alokkaana ollessa vanikkamurskaamo tarjosi joskus perunoiden kyytipoikana munuaiskastiketta. Koko varuskunnassa leijui tuolloin hentoinen virtsan haju josta tiedettiin mitä on sapuskana. Sitä sanottiinkin pissilihaksi.

        Auts! Munuaisten syöntiä kohtaan voipi monella olla ennakkoluuloja...


    • Anonyymi

      Mitähän pahaa tuossa lääkintämajuri jutussa muka oli? Tosi tarinaa ja itse henkilökin tainnut kuolla jo 50 v sitten... Mutta pääsipähän joku poistattamaan, on näköjään joillekin muistotkin vielä katkeria.

      • Anonyymi

        Maj. Heleniuksestako kirjoitit? Harmi kun en ehtinyt lukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maj. Heleniuksestako kirjoitit? Harmi kun en ehtinyt lukea.

        Joo. Joku ammattiloukkaantuja poistatti sen... Värikäs persoona ja hyviä tarinoita, mutten jaksa toista kertaa kirjoittaa.


    • Anonyymi

      Voisikos se arvoisa ylläpito nyt ilmoittaa mitä tänne saa muistella ja mitä ei?
      On näköjään kaikkiaan 4 muisteloviestiä poistettu sääntöjen vastaisena.
      MIten ihmisten muistelot voivat olla "sääntöjen vastaisia"?
      Olisi ihmisillä paljonkin tarinaa menneistä ajoista, mutta kannattaako niitä kirjoittaa, poistetaanko ne?

    • Anonyymi

      Minut laitettiin 1961 rangaistukseksi seisomaan kahdeksi tunniksi kasarmin rappusille "vartioon" yöpuvussa ja kiväärivarustuksessa. Alikersanttien piti vahtia liikkumatonta asentoani, mutta heillä oli puolen tunnin vuorot. Minä seisoin kylmässä syyssateessa täydet kaksi tuntia. Rangaistuksen määräsi iltahuutoa valvonut päivystävä upseeri, silloinen ylikersantti.
      Kasvatti muuten negatiivisesti maanpuolustustahtoani ja olen pitänyt lupaukseni olla kusemattakaan varuskuntaan päin, joka on aika tavallinen lupaus varusmiespalveluksesta vapautuneilta nuorukaisilta.

      • Anonyymi

        Niin, onhan se melkoinen dilemma kun armeijan tehtävä olisi ollut kouluttaa pojat sotilaiksi ja kasvattaa maanpuolustustahtoa, niin sitten siellä on tai oli tuollaisia ammattitaidottomia ja tehtäväänsä sopimattomia kessuja jotka toiminnallaan tekivät nuo ylevät tavoitteet turhaksi.
        Kuinka paljon vahinkoa reserviläisten hengelle nuo tumpelot ovatkaan tehneet ihan oman pätemisensä takia ja saaneet siitä vielä palkkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, onhan se melkoinen dilemma kun armeijan tehtävä olisi ollut kouluttaa pojat sotilaiksi ja kasvattaa maanpuolustustahtoa, niin sitten siellä on tai oli tuollaisia ammattitaidottomia ja tehtäväänsä sopimattomia kessuja jotka toiminnallaan tekivät nuo ylevät tavoitteet turhaksi.
        Kuinka paljon vahinkoa reserviläisten hengelle nuo tumpelot ovatkaan tehneet ihan oman pätemisensä takia ja saaneet siitä vielä palkkaa.

        Yks luonne vikainen kapiainen voi pilata koko komppania vaikka muut kapiaiset oisivat miten hyviä.


      • meillä oli tumppivartiomiehet yöllä aina komppanian ikkunoitten alla. Sieltä ku ikkunasta oli joku heitelly tupakan natsoja.


      • Anonyymi
        hktp kirjoitti:

        meillä oli tumppivartiomiehet yöllä aina komppanian ikkunoitten alla. Sieltä ku ikkunasta oli joku heitelly tupakan natsoja.

        Mekin jouduimme kahden tunnin vuoroissa rynkky olalla seisomaan ns. "pissivartiossa" kun porukka virtsasi kasarmin pihan lumipenkat keltaisiksi. Vartiomiesten tehtävä oli estää tuo pissiskely, mutta perimmäisenä tarkoituksena lienee ollut koko komppanian rankaisu ja kouluttaminen vessan käyttämiseen. Ei ollut kivaa pakkasessa seisoa kahta tuntia ja kyllähän se penkkaan pissiminen sitten loppuikin. Että tehokas keino oli "pissivartio".


    • Minä olen kerran käynyt Kontiorannassa.
      Se oli 1962 keväällä näytelmäseurueen mukana.
      Esitimme siellä silloin pitkän tunnetun näytelmän.

      Sali oli täynnä sotilaita, ja eturivissä varuskunnan johto.
      En tiedä mikä tila se oli, mutta suuri oli sali.
      Käytössämme ei ollut mitään mikrofoneja, vaan täytyi puhua todella kovaa.
      Näytelmä kesti yli 2 tuntia.

      Emme yöpyneet siellä, vaan lähdimme seurueen bussilla yötä myöten kohti etelää, eikä matka ollut lyhyt.
      Varuskunta oli kutsunut meidät.

      • Anonyymi

        Mieleen jäävä muisto sinulla. Mikä oli näytelmän nimi?
        Järjestettiinkö tilaisuus jossain varuskunnan salissa?
        Mikä vuodenaika oli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieleen jäävä muisto sinulla. Mikä oli näytelmän nimi?
        Järjestettiinkö tilaisuus jossain varuskunnan salissa?
        Mikä vuodenaika oli?

        Eikö sinulle ole opetettu luetun ymmärtämistä. Tuossahan luki selkokielellä keväällä 1962.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sinulle ole opetettu luetun ymmärtämistä. Tuossahan luki selkokielellä keväällä 1962.

        nii ja lukeehan tuossa salissa joten sekin selviää jos osaa lukea. ja mitä se sule kuuluu mikä lie näytelmän nimi ethän ollut kuitenkaan katsomassa. Sillooset varusmiehet ovat jo alkaa lähes 80 v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nii ja lukeehan tuossa salissa joten sekin selviää jos osaa lukea. ja mitä se sule kuuluu mikä lie näytelmän nimi ethän ollut kuitenkaan katsomassa. Sillooset varusmiehet ovat jo alkaa lähes 80 v.

        Voi kiitos ystävällisestä vastauksestasi ❤


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nii ja lukeehan tuossa salissa joten sekin selviää jos osaa lukea. ja mitä se sule kuuluu mikä lie näytelmän nimi ethän ollut kuitenkaan katsomassa. Sillooset varusmiehet ovat jo alkaa lähes 80 v.

        No olipa kohteliasta. Lienetkö em. ylikersantti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nii ja lukeehan tuossa salissa joten sekin selviää jos osaa lukea. ja mitä se sule kuuluu mikä lie näytelmän nimi ethän ollut kuitenkaan katsomassa. Sillooset varusmiehet ovat jo alkaa lähes 80 v.

        Etkö osaa keskustella asiallisesti?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö osaa keskustella asiallisesti?

        Täällä on jo joku kommentoinut vähän häijysti minulle vastanneelle.
        Mitähän iloa hän sai ilkeilystään?
        Onneksi on tämä rekisteröinti joten ei pääse esiintymään minuna.

        Yritän vastailla kysyjälle.

        Kyseessä oli kevättalvi 1962.
        Esityspaikkana oli, niin kuin he ilmaisivaat varuskunnan suurin sali, sinne he olivat rakentaneet vaadittavat tilat.
        En tiedä oliko se ruokala vai mikä, mutta iso oli.
        Näytelmän nimi oli Kuparsaaren Antti.
        Taustavaikuttaja oli Kansallisteatteri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nii ja lukeehan tuossa salissa joten sekin selviää jos osaa lukea. ja mitä se sule kuuluu mikä lie näytelmän nimi ethän ollut kuitenkaan katsomassa. Sillooset varusmiehet ovat jo alkaa lähes 80 v.

        Eikös "sule" ole opetettu oikeinkirjoitusta?


      • Anonyymi
        kamuttaja kirjoitti:

        Täällä on jo joku kommentoinut vähän häijysti minulle vastanneelle.
        Mitähän iloa hän sai ilkeilystään?
        Onneksi on tämä rekisteröinti joten ei pääse esiintymään minuna.

        Yritän vastailla kysyjälle.

        Kyseessä oli kevättalvi 1962.
        Esityspaikkana oli, niin kuin he ilmaisivaat varuskunnan suurin sali, sinne he olivat rakentaneet vaadittavat tilat.
        En tiedä oliko se ruokala vai mikä, mutta iso oli.
        Näytelmän nimi oli Kuparsaaren Antti.
        Taustavaikuttaja oli Kansallisteatteri.

        älä sää rääpäle tue tänne sauhuaan jos etole konstussa ollu armeijassa senkin sillinpää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        älä sää rääpäle tue tänne sauhuaan jos etole konstussa ollu armeijassa senkin sillinpää

        Jäikö resepti uusimatta?


      • Anonyymi
        kamuttaja kirjoitti:

        Täällä on jo joku kommentoinut vähän häijysti minulle vastanneelle.
        Mitähän iloa hän sai ilkeilystään?
        Onneksi on tämä rekisteröinti joten ei pääse esiintymään minuna.

        Yritän vastailla kysyjälle.

        Kyseessä oli kevättalvi 1962.
        Esityspaikkana oli, niin kuin he ilmaisivaat varuskunnan suurin sali, sinne he olivat rakentaneet vaadittavat tilat.
        En tiedä oliko se ruokala vai mikä, mutta iso oli.
        Näytelmän nimi oli Kuparsaaren Antti.
        Taustavaikuttaja oli Kansallisteatteri.

        Todella mielenkiintoine juttu. Kiva kun kerroit. Oletko mies vai nainen.


      • Anonyymi
        kamuttaja kirjoitti:

        Täällä on jo joku kommentoinut vähän häijysti minulle vastanneelle.
        Mitähän iloa hän sai ilkeilystään?
        Onneksi on tämä rekisteröinti joten ei pääse esiintymään minuna.

        Yritän vastailla kysyjälle.

        Kyseessä oli kevättalvi 1962.
        Esityspaikkana oli, niin kuin he ilmaisivaat varuskunnan suurin sali, sinne he olivat rakentaneet vaadittavat tilat.
        En tiedä oliko se ruokala vai mikä, mutta iso oli.
        Näytelmän nimi oli Kuparsaaren Antti.
        Taustavaikuttaja oli Kansallisteatteri.

        Minun isä oli silloin Kontiorannassa armeijassa meni lokakuussa 1961. Hän voi muistaa sinut, saanko kysyä kun on vielä hengissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun isä oli silloin Kontiorannassa armeijassa meni lokakuussa 1961. Hän voi muistaa sinut, saanko kysyä kun on vielä hengissä.

        Ei kai siihen lupaa tartte että kysyy muistaako kyseisen teatteriporukan ja näytelmän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun isä oli silloin Kontiorannassa armeijassa meni lokakuussa 1961. Hän voi muistaa sinut, saanko kysyä kun on vielä hengissä.

        Voit aivan vapaasti kysellä.
        Tuskin muistaa, sillä ei oikeat nimemme varmaan jääneet mieleen, ehkä muistaa jonkun roolinimen.


      • Anonyymi
        kamuttaja kirjoitti:

        Voit aivan vapaasti kysellä.
        Tuskin muistaa, sillä ei oikeat nimemme varmaan jääneet mieleen, ehkä muistaa jonkun roolinimen.

        Soitin ja kysyin ja hän sanoi muistavansa. Oli ollut yksi tuttu näyttelijä Lieksasta kotoisin isä ei vaan muista nimeä. Eikä ollut päässyt juttusille kun sotilaat ohjattiin heti näytelmän päätyttyä kasarmille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soitin ja kysyin ja hän sanoi muistavansa. Oli ollut yksi tuttu näyttelijä Lieksasta kotoisin isä ei vaan muista nimeä. Eikä ollut päässyt juttusille kun sotilaat ohjattiin heti näytelmän päätyttyä kasarmille.

        Jäipä tuossa kertomatta, että isä on syntyisin Lieksasta ja muutti vasta seitkyt luvulla tänne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Soitin ja kysyin ja hän sanoi muistavansa. Oli ollut yksi tuttu näyttelijä Lieksasta kotoisin isä ei vaan muista nimeä. Eikä ollut päässyt juttusille kun sotilaat ohjattiin heti näytelmän päätyttyä kasarmille.

        Minä olin ainoa tuossa ryhmässä joka oli lähtöisin Lieksasta.
        Minä kyllä ehdin nähdä siellä monia lieksalaisia tuttavia, mutta ei päässyt puheisiin.
        Upseerit eivät laskeneet sotilaita meidän kanssa keskustelemaan, ei ennen, eikä jälkeen esityksen.


    • Anonyymi

      Aikoinaan oltiin juhannusjuhlilla kontiorannassa. Oli iso kokko rannassa ja laskuvarjohyppynäytös. Paljon oli porukkaa. Pieni oin silloin enkä niin tarkkaan muista. Monesta myöhemmästäkään juhannuksesta en paljon muista, mutta ihan muista syistä.

      • Anonyymi

        Ihana muisto! ♥️


    • Anonyymi

      Sairaalasuon yli hyökkääminen (uiminen) ja ristilahden ylitys (toinen uiminen).
      Teiltä hymy hyytyy ennen kuin höytiäinen jäätyy, sanoi kouluttajamme.
      Hän sanoi myös että te ette hymyile rivissä vaikka ohitse lentäisi verinen v***u sikari hampaissa. Opin myös että kun on hiljaa, näkymätön, ei erotu joukosta, ei ole hyvä eikä huonoin niin pääsee kaikkein helpommalla. Miten olisi nykyinen kännykkäkansa pärjännyt kun komppaniassa ei ollut varusmiehille puhelinta, sotkusta piti käydä soittamassa. Jos ei ollut rahaa, voi tilata vastapuhelun jonka vastaanottaja maksoi jos halusi ottaa puhelun vastaan. Aamupesuun oli aikaa kaksi minuuttia joten edes hampaita ei pystynyt pesemään. Varusvaihto ja sauna oli kerran viikossa. Kaikesta hyörinästä ja pyörinästä huolimatta en armeija aikanani oppinut tajuamaan ryhmän, joukkueen, saati komppanian toimintaa, jäsenten tehtäviä ja niiden osuutta isommassa kokonaisuudessa. Mielestäni olen aika hyvä oppinen kyllä ollut, mutta jotenkin se muu hyörinä peitti alleen sen todellisen sotilaskoulutuksen.

      • semmosta se oli. Perusjutut jäi tosiaan toissiasiksi. Äkseeraaminen ja kurin pitäminen oli pääasia.

        Opetettiin meijät kyllä aika perusteellisesti ampumaan PSTK ssa.


      • Anonyymi
        hktp kirjoitti:

        semmosta se oli. Perusjutut jäi tosiaan toissiasiksi. Äkseeraaminen ja kurin pitäminen oli pääasia.

        Opetettiin meijät kyllä aika perusteellisesti ampumaan PSTK ssa.

        Oi, olet aika nuori siis. Ennen PST- joukkue oli osa PIONK:aa. Itsenäinen PSTK syntyi vasta sen jälkeen kun PIONK siirrettiin säkylään 1990-luvulla. Siis jos olet ollut kontiorannan PSTK:ssa, olet syntynyt 1970-luvulla tai sen jälkeen.


    • Kontioranta oli niihin aikoihin Suomen kovimman koulutuspaikan maineessa.

      • Anonyymi

        Noin jokaisen varuskunnan varusmiehet sanoivat omasta varuskunnastaan. Kuulin esim. aikoinaan kun keskisuomen pioneerit kehuivat junassa heidän pataljoonansa olevan suomen kovin paikka LJK:n jälkeen, vähän herätti huvittuneisuutta muissa lomamatkalaisissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noin jokaisen varuskunnan varusmiehet sanoivat omasta varuskunnastaan. Kuulin esim. aikoinaan kun keskisuomen pioneerit kehuivat junassa heidän pataljoonansa olevan suomen kovin paikka LJK:n jälkeen, vähän herätti huvittuneisuutta muissa lomamatkalaisissa.

        Minä kuulin tuon mielipiteen hyvin monilta upseereilta ja aliupseereilta, jotka ovat toimineet eri puolilla Suomea.
        Olen ollut paljonkin armeijan kanssa tekemisissä.
        Mielipide ei ollut minun, koska ainoa kokemus Kontiorannasta on tuo näytelmä.


    • Anonyymi

      1961 meillä oli vääpeli jota kutsuttiin kenttäpulloksi, hiton kova huutaja. Oikeaa nimeä en enää muista.

    • Anonyymi

      Kylläpäs tästä tuli suosittu aloitus aivan huippu.

    • Anonyymi

      Oli se roisketta aikoinaan kun siinä sairaalansuolla melkein kylän keskellä ammuttiin kovilla singoilla ja korohorolla pitkin mäkiä, sinne rautatien ja kylmänojan suuntaan. Toki siihen rinteeseen taisi suurinosa ammuksista jäädä, mutta eikö joku lie päässyt livahtamaan kylillekin.
      Oli vähä erisorttiset vaaranaluemääräykset kuin nykyään. Saaneeko moisilla pyssyillä enää sotinpurollakaan ampua vai pitääkö mennä lappiin asti?

    • Anonyymi

      Kuulin tarinan että tuo varuskunta piti alunperin perustaa nurmekseen jossa oli jo paikkakin valmiina, mutta nurmeksen isännät vastustivat hanketta kun pelkäsivät tyttäriensä ja emäntiensä puolesta jos kylälle tulee niin paljon sotilaita. Sittenpä se perustettiin kontiolahdelle, miten lie siellä käynyt naisväen siveydelle?

      • Anonyymi

        Huonosihan siinä kävi. Tosin Siveys meni, mutta ilo tuli.


      • Anonyymi

        Nurmekseen tarjottiin varuskuntaa mutta eivät huolineet sitä. Se meni sitten Kajaaniin, ei siis Kontiolahteen. Näin minulle kertoi aikoinaan eräs päätösten teon aikaan kunnanvaltuustossa istunut demarivaltuutettu.
        Vastustus oli ollut suurinta Maalaisliiton ja kommunistien puolelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nurmekseen tarjottiin varuskuntaa mutta eivät huolineet sitä. Se meni sitten Kajaaniin, ei siis Kontiolahteen. Näin minulle kertoi aikoinaan eräs päätösten teon aikaan kunnanvaltuustossa istunut demarivaltuutettu.
        Vastustus oli ollut suurinta Maalaisliiton ja kommunistien puolelta.

        Ei demarivaltuutettu asiaa tiennyt! Sodan jälkeen Nurmeksesta siirtyi varuskunta Kontiorantaan. Kesti todella kauan ennen kuin Kainuun Prikaati aloitti toimintansa eikä sillä ollut mitään tekemistä Nurmeksen kanssa!!


    • Anonyymi

      Eräs keikka jäi mieleen, käytiin varusmiesyleisönä eräässä tapahtumassa, missä Häyhä, tuo vain hieman kivääriään pidempi sankari, seisoi vierellään rajanoikaisurautansa, perä lattiassa, ja ojensi palvelleen työkalunsa KarJP:n Killan kokoelmiin säilytettäväksi.

      Oli salissa hiljaista!

      • onko Häyhän kivääri tallessa.
        Liekkö tehny siihen mitä kirjanpitoo.


      • Tunnen joitain Häyhän sukulaisia.
        Eräs heistä kuoli alle 30 v hyvin surullisesti.


      • Anonyymi
        hktp kirjoitti:

        onko Häyhän kivääri tallessa.
        Liekkö tehny siihen mitä kirjanpitoo.

        Kivääri oli varuskunnan lakkauttamiseen asti kontiorannan varuskunnan perinnehuoneessa, kuten Häyhän asepuku ja kunniamerkitkin, samoin Marokon kauhun Juutilaisen kunniamerkit. Lienevät nyt luovutettu sotamuseolle.


    • Anonyymi

      Muistan erään vanhan siviilimiehen joka lienee ollut melkoisen innostunut varuskunnan asioista kun polki meidän osastomme mukana polkupyörämarssin kontiorannasta sotinpurolle. Joku maanpuolustustappi varmaankin.

      • Siihen aikaan kun minä oli armeijassa, siellä oli kantapeikko joka vapaallaan tuli mukaan maastomarsseille.
        Hän oli aikoinaan ollut Saksassa "ystävyyspataljoonassa" ja taistellut itärintamalla.
        Olisiko tuo tuntemasi ollut samaa porukkaa?


      • Anonyymi
        kamuttaja kirjoitti:

        Siihen aikaan kun minä oli armeijassa, siellä oli kantapeikko joka vapaallaan tuli mukaan maastomarsseille.
        Hän oli aikoinaan ollut Saksassa "ystävyyspataljoonassa" ja taistellut itärintamalla.
        Olisiko tuo tuntemasi ollut samaa porukkaa?

        Ei, tämä oli opettaja ja muuten vaan innostunut asiasta, asui muistaakseni jossain jakokoskella. Nyt jo lienee edesmennyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, tämä oli opettaja ja muuten vaan innostunut asiasta, asui muistaakseni jossain jakokoskella. Nyt jo lienee edesmennyt.

        Simo Jääskeläinen oli hän


    • Anonyymi

      Kontiorannassa oli vielä putka -70 luvun alussa. Jouduin vartioimaan erästä kovamaineista häiskää ja "kävelyttämään" , siis ulkoiluttamaan rynkky ladattuna.
      Kovan vastuun antoivat meille tavan varusmiehille loppujen lopuksi. Mitähän olisitapahtunut, jos "konna" olisikkin päättänyt toimia?
      En usko tänäkään päivänä, jotta olisin ampunut. Tappeluhan siitä kyllä olisi tullut.

      • Anonyymi

        Sama homma jatkui 1990 luvulle asti jolloin sotapoliisit ottivat varuskunnan valvonnan ja alkoivat suorittaa turvallisuustoimintaa enemmän "ammattimaisesti".

        Siihen asti oli tavallista että jos kaveri rötväsi iltalomilla ja joutui humalassa putkaan, niin hänet laitettiin rangaistukseksi vartioon. Rynkky ja kovat panokset annettiin ja pistettiin aluetta kiertämään ja häkkiläisiä ulkoiluttamaan.

        Putkassahan pidettiin juuri näitä humalaisia yön yli. Toinen ryhmä oli arestilaiset jotka jostakin töppäilystä, yleensä punttaamisesta saivat arestirangaistuksen. Sitten siellä säilytettiin myös pidätettyjä, jotka olivat yleensä pidempään poissa olleita sotilaskarkureita jotka oli etsintäkuulutettu ja palautettu poliisin tms. toimesta varuskuntaan ja esitutkinnan takia pidätetty.

        Arestilaisen karkaamista ei ollut lupa aseellisesti estää, mutta pidätyn karkaaminen piti sääntöjen mukaan estää vaikka ampuma-asetta käyttäen. Ei liene montakaan tapausta koskaan missään sattunut.

        Olihan se melkoista touhua kun pohjakoulutuksena riitti sotilasvala siihen että keskenkasvuinen varusmies oli pätevä tehokkaan tuliaseen kanssa suorittamaan sellaisia turvallisuustehtäviä, jotka tänä päivänä vaativat pitkän koulutuksen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sama homma jatkui 1990 luvulle asti jolloin sotapoliisit ottivat varuskunnan valvonnan ja alkoivat suorittaa turvallisuustoimintaa enemmän "ammattimaisesti".

        Siihen asti oli tavallista että jos kaveri rötväsi iltalomilla ja joutui humalassa putkaan, niin hänet laitettiin rangaistukseksi vartioon. Rynkky ja kovat panokset annettiin ja pistettiin aluetta kiertämään ja häkkiläisiä ulkoiluttamaan.

        Putkassahan pidettiin juuri näitä humalaisia yön yli. Toinen ryhmä oli arestilaiset jotka jostakin töppäilystä, yleensä punttaamisesta saivat arestirangaistuksen. Sitten siellä säilytettiin myös pidätettyjä, jotka olivat yleensä pidempään poissa olleita sotilaskarkureita jotka oli etsintäkuulutettu ja palautettu poliisin tms. toimesta varuskuntaan ja esitutkinnan takia pidätetty.

        Arestilaisen karkaamista ei ollut lupa aseellisesti estää, mutta pidätyn karkaaminen piti sääntöjen mukaan estää vaikka ampuma-asetta käyttäen. Ei liene montakaan tapausta koskaan missään sattunut.

        Olihan se melkoista touhua kun pohjakoulutuksena riitti sotilasvala siihen että keskenkasvuinen varusmies oli pätevä tehokkaan tuliaseen kanssa suorittamaan sellaisia turvallisuustehtäviä, jotka tänä päivänä vaativat pitkän koulutuksen.

        -aivan...
        Tuosta mulla olis omakohtainen kokemus, mutta en tiijä kehtaako kertoo.


      • hktp kirjoitti:

        -aivan...
        Tuosta mulla olis omakohtainen kokemus, mutta en tiijä kehtaako kertoo.

        noh,
        Saatan mie siitä kirjottaa.
        -kouluaikaan olin Karjalaisen lehdenjakajana Onttolassa. Kolmen neljän maissa yöllä tuli ne lehdet sinne laatikkoon mistä sitte lähettiin jakelemaan. Sillon oli vielä rajavartioston väkee siellä rajavartioston alueella asumassa ja sinnekkin piti jakaa tietysti.
        -yhtenä yönä siinä sitte rajavartioston portilla ollut vartiomies alko juhoilemaan, vaikka moikkasin ja sanoin meneväni lehtiä jakamaan. Tää kuitenkin alko toppuutella, että tästä ei kule kukaan ilman lupaa. Mie luulin että se vitsailee ja viittasin kintaalla ja jatkoin vaan matkaa. Ni eihän mitä, se jäpä rupes oikeen huutamaan, että seis tai ammun. En mie oikein uskonu vieläkään ja käännyin kuitenkin kahtoo, että mitä se meinaa. Se veti jo liikkuvat taakse rynkystä ja osotti sillä minua. - Oltiin siinä sitte hetki ihan hiljaa liikkumatta. Siinä kohtaa sitte sieltä esikunnasta juoksi paikalle joku päivystävä kapiainen ja huuti, että seis! Anna sen mennä!
        -Kontiorannassahan kiertävillä ja häkkivartiomiehillä ei ollu ku satunnaista valvontaa. Ykski jäpä tuli jäniksen kanssa vartiosta. Oli ampunu ku niin kova metsästysvietti oli. Minä taas kerran meinasin ampuu siellä ammusvarastolla yhen kapiaisen ku huomasin että joku ukko siellä seuraa minua. Luikahdin piiloon ja kyttäsin rynkyn kanssa ku tulee lähemmä. Joo kapiainen oli ja ohi meni.


    • Anonyymi

      Pakotettu vuosi kontiorannassa pilasi elämäni ja teki minusta ehdottomasti maanpuolustusvastaisen. Älkää hyvät nuoret miehet tehkö samaa virhettä, ei teistä isänmaa huolehdi vaan vastuu on teillä itsellänne.

      • Anonyymi

        eihän tuo ole huolehtinut veteraaneistakaan kun pitää jatkuvasti rahaa kerjätä. Kenenkähän taskuun nekin menee...


      • Anonyymi

        Just just. Olisikin kivaa kuulua Venäjään. Siellä on asevelvollisten olot kunnossa.
        Ja silloin ei olisi syytä olla maanpuolustusvastainen, kun sinäkin kuuluisit sotajoukkoihin etkä mihinkään puolustusvoimien reserviin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just just. Olisikin kivaa kuulua Venäjään. Siellä on asevelvollisten olot kunnossa.
        Ja silloin ei olisi syytä olla maanpuolustusvastainen, kun sinäkin kuuluisit sotajoukkoihin etkä mihinkään puolustusvoimien reserviin.

        Mistäs sen venäjän siihen nykäisit? Nostaako WW2:n haamu päätään taas kannaksen umpeutuneista poteroista? Kuule, sota loppui jo aikoja sitten.


    • Anonyymi

      Tämän seudun nuorukaiset joutuvat nyt käymään armeijansa kajaanissa kun kontionemestä varuskunta lopetettiin. Minusta siinä kyllä tuhottiin itäsuomalainen maanpuolustus henki tuolla kokoomushallituksen siunaamala ruåtsalaisen kansanpuolueen masinoimalla päätöksellä. En ole sen jälkeen kokoomuslaiseksi tietämilleni päivää sanonut. Toki samaan prikaatintappajien kastiin voipi lukea lähes kaikki silloiset pohjois karjalan kansanedustajat joista joku jopa piti vaaliteemanaan varuskunnan säilyttämistä mutta kun tosi oli edessä niin eivät saaneet suutaan auki, tai ei halunneet saada. Varuskunnan menetys oli suuri häpeä tahra kaikille äänestämillemme politiikoille.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä kyllä Suomella olisi ollut varaa ylläpitää Kontiorannan varuskunta.


      • Anonyymi

        Oli suurta epäonnea ensin tarja halosen aikana alkanut armeijan alas ajo sitten se ruotsalainen puolustusministeri joka lobbasi kontiorannan lakkautettavaksi ruotsalaisen pikku varuskunnan sijaan joka oltaisiin voitu yhdistää helposti toiseen varuskuntaan mutta pitäähän ruottalaisilla oma olla.Sitten lakkauttamisen jälkeen tuli ukrainan sota ja kaikki alkaneet lakkautukset laitettiin jäihin ja armeijan varoja korotettiin.


    • Oli suuri virhe lopettaa Kontioranta.

    • Meillä oli siellä missä olin vartiomiehillä aina kovapanokset.
      Pystykorvalle oli 5 panosta ja Suomi konepistoolilla koko täysi lipas.
      Jos ulkoilutettava putkavanki yritti karata, niin käsky oli ampua kohti.
      Muutenkin määräysten mukaan oli ampuminen aika herkässä.

      Kerran jouduin ryhmän kanssa etsimään kahta karannutta aseistettua vankia rautatieasemalta, johdin ryhmä.
      Silloin meillä oli kovat ja käsky ampua jos miehet uhkaavat aseella.
      Herätti huomiota asemalla ihmisissä ja pysähtyneissä junissa, kun sotilaat kiersi aseet käsissä ampumavalmiina aseman alueella.
      Kaupunkia en kerro, mutta ei ollut Joensuu.

      • Anonyymi

        Olet ilmeisesti ollut armeijassa 50- luvulla, tai aivan 60- luvun alussa Simeliuksen aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ilmeisesti ollut armeijassa 50- luvulla, tai aivan 60- luvun alussa Simeliuksen aikaan.

        Todennäköisesti näin. Ei 60 luvun lopun ja 70 luvun Taistolaisnuoria enää uskaltanut päästää kaupungille kovat piipussa. Siinä jossakin vaiheessa tapahtui selvä käänne varusmiesaineksen laadussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti näin. Ei 60 luvun lopun ja 70 luvun Taistolaisnuoria enää uskaltanut päästää kaupungille kovat piipussa. Siinä jossakin vaiheessa tapahtui selvä käänne varusmiesaineksen laadussa.

        No niin oli, pitkäntukan mukana kasvoi myös letkuselkäranka...


      • Anonyymi

        On se joskus ollut melkoista vastuuta ja vastuunottoa tuo asevelvolisuuskin.


    • Anonyymi

      Nykyään ei sotilas saa< tehdä mitään. Jos poliisi pyytää apua niin sotilas ei kelpaa muuhun kuin vartion. Ennen olivat katujyrätkin joissa sotilailla oli poliisin valtuudet

      • Anonyymi

        se oli 80 luvun alkua kun ylämyllyn järkkäpartio yritti kaupungilta ottaa meidän iltalomalla olleen kaverin mukaansa mutta eipä saaneet. Porukalla viskottiin järjestyspartion kumipamput pankkitalon katolle ja silloin hyö älysivätkin jo lähteä. Hyvin kulki transitti, järjestyspartio kyltti vaan katolla lepatti.


    • Anonyymi

      Oli se hyvä kun tuo rajan lähellä oleva varuskunta lopetettiin niin ei ole uhkaamassa ja suotta ärsyttämässä Venäjää. Ei Venäjä uhkaa tämmösiä pieniä maita vaan tahtoo rakentaa rauhaa.

      • Anonyymi

        Aivan totta että yrittää rakentaa rauhaa, mutta ensin haluaa siirtää Venäjän rajan Tornionjokeen, että saa rakentaa täällä rauhaa ja jotka ei osallistu rauhan rakentamiseen saa siirtää Siperiaan oppimaan, kyllä Siperia opettaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan totta että yrittää rakentaa rauhaa, mutta ensin haluaa siirtää Venäjän rajan Tornionjokeen, että saa rakentaa täällä rauhaa ja jotka ei osallistu rauhan rakentamiseen saa siirtää Siperiaan oppimaan, kyllä Siperia opettaa.

        Koetko jotakin uhkaa idästä? Mikä pelottaa? Lääkäriltä rauhoittavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koetko jotakin uhkaa idästä? Mikä pelottaa? Lääkäriltä rauhoittavia.

        Sinä olet tainnut niellä jo liikaa opioideja kun et tajua faktoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet tainnut niellä jo liikaa opioideja kun et tajua faktoja.

        Voi olla jos siitä johtuu etten näe täällä merkkiäkään venäläisestä sotaväestä, jos toki en omistakaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla jos siitä johtuu etten näe täällä merkkiäkään venäläisestä sotaväestä, jos toki en omistakaan...

        Sitten on jo myöhäistä kun naapurin sotilaita näkyy Suomen puolella. Noinhan sitä vähäteltiin Krimilläkin niitä pieniä vihreitä miehiä kunnes oli liian myöhäistä. Taidat kirjoitella Pietarissa trollitehtaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten on jo myöhäistä kun naapurin sotilaita näkyy Suomen puolella. Noinhan sitä vähäteltiin Krimilläkin niitä pieniä vihreitä miehiä kunnes oli liian myöhäistä. Taidat kirjoitella Pietarissa trollitehtaalla.

        Ootkos sie ihan tosissas hölömö vai näyttelet sie?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootkos sie ihan tosissas hölömö vai näyttelet sie?

        Älähtikö se koira johon kalikka kalahti. Pysykää te vain siellä rajan takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten on jo myöhäistä kun naapurin sotilaita näkyy Suomen puolella. Noinhan sitä vähäteltiin Krimilläkin niitä pieniä vihreitä miehiä kunnes oli liian myöhäistä. Taidat kirjoitella Pietarissa trollitehtaalla.

        Naapurin sotilaita tuli suomeen 2015 länsirajalta ja suomen armeija oli kantamassa näitten laukkuja ilman tarkastusta.Venäjä tekee näiden sotilaiden tulossa hyvää työtä vasta muutama päivä sitten saivat kiinni yhden jonka jo suomessa olevat kaverit yrittivät saada itä-rajan yli.Sinänsä outoa koska länsi rajalta voi vain tulla suomeen.


    • Anonyymi

      Ei ole uhkaa idästä. Siellähän ydinaseetkin entisen Neuvostoliiton jäljiltä ovat rauhan aseita. Ei niillä sotaa käydä vaan puolustetaan rauhaa, kuten meille opetettiin.
      Kontiorannassa opimmekin, että ydinräjäytyksen tapahduttua pitää mennä maahan ja vetää takki pään yli. Tilanteen mentyä ohi otetaan havuja, joilla huiskitaan vaatteet ydinpölystä puhtaaksi. Ja taas mennään.

      • Anonyymi

        Ja piti muistaa myös se ettei nosta päätään liian aikaisin, sillä paineaalto tuo mukanaan kaikkea tavaraa kuten linja-autoja ja kerrostaloja. Sellainen sattuu jos otsaan kopsahtaa.


    • Anonyymi

      Nykysin kun kahttoo tuota tv ohjelmaa esim. Naissotilaat. Vois saman tien käyvä netin kautta sähköpostilla armeijan verrattuna meijän koulutukseen Kontiorannassa Panssarintorjuntakomppaniassa vuonna 1973.
      Yksikään ei olisi läpäissyt ensimmäistä alokkaitten hiihtomarssia. Ei yksikään helmikuussa 1973. Näin on asiat, valitettavasti. Sotaahan ei kukaan toivo, mutta jos pienikin kahina tulis, niin 1950 luvulla syntyneet vielä voisivat hanttiin laittaa. Loput ovat lällärikasvatuksen tuloksia ja maamme puolustus on lähinnä vitsi.

      • Anonyymi

        Kummaa pelleilyä koko tuo naisten asepalvelus, lienee pelkkä rasite puolustusvoimillekin. Naisia kyllä koulutetaan, mutta heitä ei kuitenkaan sijoiteta sodanajan taistelujoukkoihin reservissä. Tasa-arvon takia tuhlataan vähiä resursseja, lie olisi niillekin rahoille tehokkaampaakin käyttöä. Mutta onpa edes tytöillä hyvä mieli kun saavat vähän aikaa olla niin miestä...


      • Anonyymi

        Ravattiin silloin koulutustarkastus marssia kaksi vuorokautta pitkin metsiä ,paikoitellen lunta vielä puoli metriä,vaikka kevät jo pitkällä,täysivarustus rojua mukana ,välillä hyökättiin ,ei lepoa juuri ollenkaan ,meinasi väsyttää kun kompuroitiin kontiorantaan pimeässä kasarmille,singon tötteröitä ja niiden ammus tornesteria vuorotellen raahattiin R Viita patsasteli aina marssia seuraamassa sopivin välein ,nyt naurattaa ei silloin ,ai niin olin pioneeri puolella ,kirsikkana kakun päällä telamiinat Kar/jp Pst/ helmikuu 1973


    • Anonyymi

      Joskus on ihmetelty että mikähän siinä on kun kapiaisille näyttää tuo keitto maistuvan? Mutta selvä asiahan tuo on. Ajatelkaapa turhautuuko vaikka autonasentajaksi koulutettu mies jos ei koskaan pääse korjaamaan autoja?
      Kun vuosia koulutetaan tappamaan, tuhoamaan, räjäyttämään, yms. ja opettamaan sitä muillekin, eikä sitten koskaan pääse koulutustaan vastaaviin tosihommiin, niin kyllähän siinä turhautuu. Sota on luonnollinen elementti ja olotila missä ammattisotilaan on hyvä olla ja jossa osaa elää.

      • Anonyymi

        Noh, onhan se syy ryypätä tuokin. Eikä ihan huonokaan.


      • Anonyymi

        Nyt ymmärrän miksi täältä lähdettiin sinne Syyriaan leikkelemään kurkkuja auki.
        Oli saatu alan koulutus aikoinaan sielläpäin eikä uskonto sallinut sopankaan maistelua, niin pakko oli turhautumien estämiseksi päästä alan hommiin. Mutta rakastavia perheenisiä kun olivat niin ottivat perheenkin mukaan vähän mualimmoo näkemmään.
        Tämä nyt kovin lähelle Kontiorantaa hipaissut, mutta kansainvälistä alaa kuitenkin.


    • Anonyymi

      Miksi minun viestejä ei julkaista? Kysyn vaan.Olen kirjoittanut jo kaksi kertaa,ei kummassakaan ole TODELLAKAAN mitään sääntöjenvastaista. Kertokaa nyt edes,kuka siellä näitä poistaa ja millähän perusteella??

      • Mitä viestejä sinulta on poistettu?
        Täällä on sellainen linja, että poistetaan asiallisia kirjoituksia ja jätetään roskat.
        Minultakin on Lieksa- palstalla poistettu paljon kirjoituksia, joissa ei ole ollut mitään sääntöjenvastaista.


      • Anonyymi
        kamuttaja kirjoitti:

        Mitä viestejä sinulta on poistettu?
        Täällä on sellainen linja, että poistetaan asiallisia kirjoituksia ja jätetään roskat.
        Minultakin on Lieksa- palstalla poistettu paljon kirjoituksia, joissa ei ole ollut mitään sääntöjenvastaista.

        Kirjoittelin pari viikoa sitten varuskunnan voimistelusalista ja tapahtumasta siellä 1962. Ei siinä mitään asiatonta ollut. Juttu hävisi palstalta pikapuolin. Shame on you!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittelin pari viikoa sitten varuskunnan voimistelusalista ja tapahtumasta siellä 1962. Ei siinä mitään asiatonta ollut. Juttu hävisi palstalta pikapuolin. Shame on you!!!

        Kirjoita tähän uudestaan, olisi mukava tietää mitä tapahtui.


    • Anonyymi

      No just.Luulen et senaikaisista inttipojista olisi ollut hauskaa lukea niitä mun poistettuja viestejä. Mutta minkäs teet,kun isokäsi suomii. Kaikkea hyvää teille pettyneille kirjoittejille,joiden viestejä ei julkaista.Ei varmaan tätäkään. Joulua odotellessa.

    • Anonyymi

      Minä henk.koht jo välliin armmeija-aekana arvelin jotta pitäskköö jiähä tänne Kontioranttaan hommiin, niinku työhön. Värvättynä korppina oesin voinu heilluu siellä Valtion palakkalistoilla. Ylleismiehenä. Se homma ois mulle sopinna hirvvee hyvin. Aatoja ajellu ja korjjaellu. Välillä isojjaa herroja kuskkaellu Kuopijjoon, tahi vaekka ettäämmällekkii. Muaseuvulta ku oun kotosi, nii mukavahan se oes ollunna raktorilla ajjoo rommuuttoo ja vielä palakkoo maksanneet. Vaen kun piti lähttee muaalimalle. Ulukomaelle Ruotssiin rahhoo tiennoommaan. Tuli sitä, vaen on kyllä männynnää.
      Mitä enemmän on, no........suattaa jiähä. Mökki suorreunnaan.

    • Anonyymi

      Älkää nyyhkytäkö kurjuuttanne. kertokaa mieluummin niitä muistoja. Jos ei muistoja ole niin olkaa hiljaa. Mitä muistoja nuo on että mummo ja ukki oli sitä ja tätä, mutta itse en muista mitään...? Kertokaa muistojanne te jotka oikeasti jotakin muistatte ja olette kokeneet. Sellainen tekee ketjusta paljon mielenkiintoisemman.

    • Anonyymi

      Tässä olisi yksi muisto. Kontiorannan lakkautuspäätös oli tehty ja puolustusministeri Stefan Wallin (RKP) tuli kätyreineen varuskunnan ruokalaan pitämään tiedotustilaisuutta varuskunnan henkilökunnalle, koko henkilökunta oli paikalla.
      Wallinin mukana oli eräs ministeriön virkamies, mistään mitään tietämätön vanha pieru. Hän piti varuskunnan henkilöstöä lohduttelevan puheenvuoron ja valaisi tyhmiä varuskuntalaisia sanoen; Tehän olette täällä varuskunnassa ulkoilun ammattilaisia, siltä pohjalta teidän on hyvä rakentaa itsellenne uutta ammattia...
      Syvä tyrmistynyt hiljaisuus.
      Hiljaisuus päättyi kun Wallin näki "vahingossa" pöytäänsä jääneen (jätetyn) sanomalehti Karjalaisen, jossa oli uutinen että RKP lopetti kontiorannan vaikka alunperin dragsvik piti lopettaa. Wallin pillastui, haukkui moiset uutiset paskapuheeksi ja marssi kätyreineen ulos ovet paukkuen. Että sellainen muisto.
      Muistan edelleen lämmöllä kokoomushallitusta ja RKP:ta ja olen sitä mieltä että kumpaakaan ei missään rakkaudessa koskaan pitäisi päästää hallitusvastuuseen.

      • Anonyymi

        Tuo oli hyvä kertomus! Eikös lentoasemallakin ollut "vastaanottokomitea" Wallinille joka huusi:
        Skitstövel eli Paskasaapas. Oli todella härski Temppu lopettaa Kontiorannan varuskunta!


      • Mielenkiintoinen juttu, en ollut kuullutkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli hyvä kertomus! Eikös lentoasemallakin ollut "vastaanottokomitea" Wallinille joka huusi:
        Skitstövel eli Paskasaapas. Oli todella härski Temppu lopettaa Kontiorannan varuskunta!

        Oli se vaan niin järjetön ja likanen temppu että minun aiemmin kuumana roihunnut maanpuolustusintoni loppui siihen. Puolustakoot hurrit jos katsovat heillä jotakin puolustettavaa olevan. Tuollaista itsekästä p**kasakkia en minä ainakaan puolusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli hyvä kertomus! Eikös lentoasemallakin ollut "vastaanottokomitea" Wallinille joka huusi:
        Skitstövel eli Paskasaapas. Oli todella härski Temppu lopettaa Kontiorannan varuskunta!

        RKP on kunnostautunut Pohjois- Karjalan alasajossa, toinen RKP -läinen Elisabet Rehn kun oli puolustusministerinä naulasi päätöksillään Ylämyllyn varuskunnan ovet kiinni. Helppohan näiden oli päätöksiä tehdä, koska eivät varmasti monta äänestäjää menettäneet näillä alueilla, mutta työpaikkoja näiden varuskuntien myötä meni iso määrä.


    • Anonyymi

      Vaan kyllä se kokoomuslainen eduskunnan joensuulainen varapuhemies yritti tarmokkaasti estää varuskunnan lakkautuksen. Vaikka ei ihan onnistunut. Vaan saihan se sentään patsaan Penttilään .

      • Anonyymi

        Miten se yritti? Saiko sanaa suustaan? En minä vaan kuullut. Patsas on ihan näköinen kyllä, häpeästä viltin alle piiloutunut kokoomuspolitiikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se yritti? Saiko sanaa suustaan? En minä vaan kuullut. Patsas on ihan näköinen kyllä, häpeästä viltin alle piiloutunut kokoomuspolitiikko.

        Ihan itehän se sano. sillon puhuneesa asiasta hartijavoimin jonkun kanssa siellä eduskunnassa.
        Vaan on se tietysti vaikeeta kun on varapuhemies eikä puhemies puheita pitele vaikka luulis jotta sehän se vasta pulisookii. kun on kerta puhemies.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan itehän se sano. sillon puhuneesa asiasta hartijavoimin jonkun kanssa siellä eduskunnassa.
        Vaan on se tietysti vaikeeta kun on varapuhemies eikä puhemies puheita pitele vaikka luulis jotta sehän se vasta pulisookii. kun on kerta puhemies.

        Eikös Ravin patsas ole penttilän rannassa? Se jossa se viltin alla häpeää sitä ettei edes yrittänyt puolustaa kontiorannan varuskuntaa, vaan puoluepeli painoi enemmän.
        Sen viltin alle kuuluisi monta muutakin täkäläistä poliitikkoa, mm. eräs res. majuri ex-kansanedustaja Liperistä.


    • Anonyymi

      Onko kontiorannassa ollut varuskuntakin? Varmaan kauan ennen ah-stadionia? En ole kuullutkaan...

      • Kyllä oli varuskunta, ja olikin aivan huippuluokan varuskunta.


      • Anonyymi
        kamuttaja kirjoitti:

        Kyllä oli varuskunta, ja olikin aivan huippuluokan varuskunta.

        Jos tuo oli kerran niin huippuluokkaa niin miksipä tuo lopetettiin? Jospa tuo ei ollutkaan sitten niin huippuluokkaa, kuka sitä hyvää lopettaisi? Eikö lie ollut puoliksi unohdettu, kuten vääpeli körmyn räyhänrannan varuskunta, jonne ei pääesikunnan herratkaan osanneet tulla.


    • Anonyymi

      Olin -77-78 11 kk varusmiehenä kontiorannassa. 1K ja Ek. Kapt. Hahtela päällikkönä viimemainitussa. En ole sen jälkeen käynyt kys paikassa, enkä käy.

      • heh, olin samaan aikaan PSTK. Sen jälkeen vielä neljästi kertaamassa.
        Ammuttiinhan siellä pirusti, mutta muuten sodan käynnistä ei saanut minkäänlaista kuvaa, eli miten homma olis menny tositilanteessa. Esim ammukset oli aina valmiina singon vieressä, vaikka viikko oli ryömitty pitkin mettiä.


      • Anonyymi

        15.2-77 2K ja 10.01-78 EK:sta ulos, sen pituinen se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        15.2-77 2K ja 10.01-78 EK:sta ulos, sen pituinen se.

        Paska keikka, mutta tulipahan tehtyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        15.2-77 2K ja 10.01-78 EK:sta ulos, sen pituinen se.

        78 pois


    • Anonyymi

      Suomen itäisin varuskunta lopetettiin kun siellä käytettiin vain suomenkieltä. Sen sijaan Dragsvik Helsingin selän takana sai jatkaa ruotsia puhuen.

      • Anonyymi

        Ja kun Dragsvik päätettiin säilyttää, siellä piti heti aloittaa kasarmien homekorjaukset jotka maksoivat 5 miljoonaa euroa...


    • Sen varuskunnan lakkauttaminen oli hyvin suuri virhe.

      • Anonyymi

        Ei ollunna. Kävi se Valliin kyselemässä sitä ennen Moskovassa. Kai ne anto luvan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollunna. Kävi se Valliin kyselemässä sitä ennen Moskovassa. Kai ne anto luvan.

        Suomen kannalta oli virhe, mutta ei Moskovan kannalta.
        Jos heiltä kysyisi lupaa koko Suomen riisumiseen aseista, niin varmaan tulisi lennossa.


      • Anonyymi
        kamuttaja kirjoitti:

        Suomen kannalta oli virhe, mutta ei Moskovan kannalta.
        Jos heiltä kysyisi lupaa koko Suomen riisumiseen aseista, niin varmaan tulisi lennossa.

        Mariinin ohjelmaan kuluukin riisua Suomi aseista.


      • Anonyymi

        Menee koko palsta pilalle jos persut alkavat politikoida täälläkin,eikö ne oo jo saaneet tarpeeksi näkyvyyttä muutenkin viimeaikoina!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menee koko palsta pilalle jos persut alkavat politikoida täälläkin,eikö ne oo jo saaneet tarpeeksi näkyvyyttä muutenkin viimeaikoina!

        Kepulaiset ovat ainakin nolanneet taas itsensä perinpohjin. Ovat valmiit myötäilemään vaikka natseja jos sillä vain omat ministerin paikat säilyy. Täysin selkärangatonta sakkia joita jotkut vielä viitsivät äänestää asioitaan "hoitamaan".
        Mitä persyuihin tulee niin seuraavien vaalien jälkeen meillä on takuulla persu enemmistö, siitä nykyinen hallitus pitää huolen ja tekee näköjään olan takaa töitä sen eteen.
        Persuihin siirtyy ne keskirivin kalletkin jotka ei aiemmin ole ollut sinne päin kallellaan ja syy on demari-kepuhallituksen päämäärätön ja järjetön sössiminen.
        Toisaalta persujen valtaantulo olisi erittäin tervetullut asia maanpuolustukselle, ei takuulla varuskuntia lopeteta sen jälkeen.


    • Anonyymi

      Hyvää Joulua kaikille Karjalan Jääkäripataljoonassa varusmiespalvelusta suorittaneille.
      Tv. Res. Alik. evp.

    • Anonyymi

      Minä muistan sen hyvin lookina paikkana. Ei ollu simputusta eikä muutakaan asiatonta.

    • Anonyymi

      Kontiorannassahan oli ns. monen polven kapiaisia, jotka ainakin kolmannessa polvessa olivat samassa ammatissa. Eikös esimerkiksi Mölsät olleet näitä sotilassukuja? Oli niitä kaiketi monia muitakin?

      • Anonyymi

        Romppaset oli myös monessa polvessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Romppaset oli myös monessa polvessa.

        Vain kahdessa, eikä niistäkään toinen kontiorannassa.


    • Anonyymi

      Kontiorannan varuskunta herättää paljon ihania muistoja. Asuin siellä 1954 vuoteen 1977. Meitä lapsia oli tosi paljon. Mulla oli valokuva joka oli otettu honkapirtin läheisyydessä.Takaviistossa näkyi varuskunnan ruokala. Lapsia kuvassa oli 50-60. Toimintaa meillä oli paljon. Talvisin oli lasten hiihtkilpailuja ja laskiaisena oli myös tapahtumia esim.hevosajelua ja mäenlaskua. Elokuvissakin käytiin useasti. 15-16 vuotiaina kokoonnuttiin sairaalan uimakopille. Taisi siellä joku rakkauskin
      syttyä. Myöhemmin saatiin yläkylältä nuorisotalo .jossa vietimme paljon mukavia hetkiä kavereiden kanssa. Kävimme myös kesäisin paljon kavereiden kanssa Uuron tanssilavalla. Osa meni mopoilla ja moottoripyörillä jotkut jalkaisin ja polkupyörillä. Eiväkä vanhemmat aina katsoneet hyvällä meidän nuorten touhuja. Voi sitä nuoruutta ja ihania muistoja. Kaikille varuskunnassa asuneille terveisiä.

      • Anonyymi

        Hei! Mulla on varuskunnasta samanlaisia muistoja. Olen sinun kanssasi samaa ikäluokkaa. Pyörittiin tosiaan uimakopilla, kaupan pihassa nuorisotalolla ja ties missä. Joskus luvattomissakin paikoissa. Ja olihan meillä ne kulkuluvatkin Niitähän ei meiltä kyselty. kun menimme sotkuun rannan kautta. Muutama sen aikaisista ystävistä ovat jo siirtyneet ikuiselle matkalle. heitä myös muistellen näissä mukavissa muistoissa.


      • Anonyymi

        Yläkylän nuorisotalo? Oliko se niissä parakeissa vai missä rakennuksessa.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yläkylän nuorisotalo? Oliko se niissä parakeissa vai missä rakennuksessa.?

        Joo yläkylällä oli nuorisotalo. Ei ollut parakissa. vaan entisen paritalon eteläpäädyssä. Muistaakseni avain käytiin esikunnasta ja avain piti palauttaa viimeistään klo:22.


    • Anonyymi

      Ne inttipojat,miten ne mielyttiki meidän tyttöjen silmää.Tultiin Joensuusta sillä linja-autolla kotiin,mikä lähti klo.22.10. Joskus vuosina 1973-1975. Siinä autossa oli joskus auto täynnä inttipoikia ja juttua riitti.Joskus tultiin poikien henkilöauton kyydillä kaupungista kotiin ja pojat jatkoi matkaa Kontiorantaan. Eikä tarvinnut pelätä,pojat oli aina mukavia meitä kohtaan. Mukavia muistoja,joskus ihastuttiin ja kirjoiteltiin sit varuskuntaan. Naapurin tyttö,joka oli meitä vanhempi,oli siellä varuskunnan keittiöllä töissäki. Terveisiä paljon,sen aikaisille inttipojille..

    • Anonyymi

      Hei, suoritin itse varusmiespalveluksen pohjois-karjalan prikaatissa 2/00, eli toinen saapumiserä ja vuonna 2000. Onko muita saman saapumiserän miehiä, tai naisia? Muistaako kukaan kouluttajaa nimeltä Reijo Myller? Ainakin, kun itse olin "gonalla", niin silloin oli Reijo Myller ja miehestä liikkui hurjaakin hurjempia huhuja :). Olisipa hienoa, jos jollain sattuisi olemaan vaikka kuvia noilta ajoilta? Kuvia voi uploada vaikka --> https://imgbb.com .Sotilaskeittäjänä olin ja leireillä olimme tosi paljon mm Sotinpurolla.

    • Anonyymi

      Muistoja kontiorannan varuskunnasta? Muistelen että siellä oli joskus varuskunta, muistaakseni... Ellen sitten muista väärin... Mutta sen muistan että Stefan Wallinin näin kerran kontiorannassa, mitä lie siellä kuleksinut, marjassa varmaan...

      • Anonyymi

        Joo se kävi pari viikkoa aiemmin Moskovassa ja tuli kertomaan terveisiä sieltä.


    • Anonyymi

      Nyt on varuskunnan entisessä ruokalassa "Muistojen Kontioranta" näyttely 11.11-19.11.2021 joten tervemenoa muistelemaan ja ihmettelemään myös me joilla ei ole aikaisemoia muistoja ko. paikasta. Aukioloajat kannattaa tarkistaa ettei tarvitse ulko-oven vieressä seistä.

      • Anonyymi

        Mistähän ne voisi tarkistaa?


      • Anonyymi

        Ei tarvihe seisoksii ulko-oven pielessä kun poistivat oven ja pielet. Kehvelit.


    • Anonyymi

      no kesällä kävin kattoo mitä siellä on vielä jäljellä. ei ollut juuri mitään. Raukki oli vielä mutta ikkunat särjetty siitäkin rakennuksesta. Mitään erityisen hyviä muistoja paikasta ei ole. Perkeleellistä rääkkiä, eikä mitään hajuakaan asiallisesta sotilaskoulutuksesta tosipaikan eteen. Mitään mitä olisi pitänyt takoa päähän, ei taottu. Pelkkää pelleilyä ja taakse poistumista ja simputusta. Kertausharjoituksissa jotain sentään oppi miten vihollista tuhotaan. Nykysin taitaa meidän raskaat singotkin olla jo sulatettu auroiksi. Oli ihan hyvä että varuskunta siitä hävitettiin, mutta ne ampumaradat olisi saanut jättää paikoilleen. Oli täysin käsittämätöntä että huippuradat hävitettiin. Ei olisi häirinnyt ketään siellä. No, järjettömiä asioita näköjään tapahtuu yhteiskunnassamme joka suunnalla. Olemme menossa päin helvettiä. Eikä kukaan välitä paskan vertaa mistään.

    • Anonyymi

      miksi muuten tästä vitjasta on poistettu 21 viestiä. Pöyristyttävää kusipäisyyttä!

    • Anonyymi

      Sai ekan kerran ns. keppiä hanuriin kun oikean miehen kanssa käytiin suihkussa

    • Anonyymi

      Muudan ylivääpeli N. oli sellainen, jonka ei olisi pitänyt olla missään tekemisissä ihmisten kanssa.

    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      442
      2094
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      214
      1811
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1512
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1491
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      51
      1213
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1191
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      141
      1155
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      37
      1042
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1016
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      97
      995
    Aihe