Onko kokemuksia kursseista?
Kannattaako yleensä ottaen osallistua ja mikä on oikeasti kurssien parasta antia?
Mitkä on parhaat???
Mitä muita vinkkejä lukutouhuun?
Lääkikseen???
10
21061
Vastaukset
- neljättä kertaa kokeeseen
järjestävät mielestäni kandiseurat. Olen itse ollut kaksi kertaa Turun kandien kurssilla, ja vaikka en itse sisään päässytkään, niin olin erittäin tyytyväinen kursseihin. Kandithan itse ovat tehneet saman työn joskus lukiessaa pääsiksiin ja tietävät mitä opettavat! Suosittelen!!
Muuten lukuhommiin suosittelen vaan hemmetisti keskittymistä olennaiseen. Lue vain se, mitä Galenos sanoo, älä kurki IFAa tms. vaikka kuinka houkuttelisi. Koska IFAn versioita (jotka ehkä joskus ovat oikeampia kuin Galenoksen) asioista EI KYSYTÄ KOKEESSA!
Ja kokeessa: silmäile ensin kaikki koepaperit läpi, koska joidenkin kysymysten vastauksen saattavat olla suoraan kerrottuna esim. kaavakokoelman yhteydessä.. =)- kandipahainen
No eipä ihme että pääsit noin pienellä vaivalla, olethan neljän ällän yo!!! Useimmilta lääkikseen sisäänpääsy vaatii vuosien työn, tuhansia laskettuja tehtäviä, ja useita kymmeniä Galenoksen lukukertoja.
- medisiinarinne
kandipahainen kirjoitti:
No eipä ihme että pääsit noin pienellä vaivalla, olethan neljän ällän yo!!! Useimmilta lääkikseen sisäänpääsy vaatii vuosien työn, tuhansia laskettuja tehtäviä, ja useita kymmeniä Galenoksen lukukertoja.
Tuo on kyllä ihan totta ja sittenkin sisään pääsee vain se aivan lahjakkain kaarti.
Kyllä neljällä ällällä kelpaa: saa pääsykokeessa jo todella paljon mokailla: eri asia sitten on , ovatko tällaiset henkilöt kuinka motivoituneita, kun pääsykokeessa pääsevät "helpolla"....
- Luoma
Eipä ne valmennuskurssit taida mitään välttämättömiä olla. Itse pääsin sisään ensimmäisellä yrittämällä heti kirjoitusten jälkeen ja ilman mitään kursseja. Luin vain Galenoksen kahdesti läpi. ENKÄ ole mikään 8 ällän ylioppilas ("vain" neljän ;-) ). Omasta näkökulmastani siis kurssit tuntuvat lähinnä rahan haaskaukselta.
- jieueu
Itelläni c:n paperit ja ekalla aukes lääkiksen ovet. On senverran erilainen motivaatio lukea kun on joku suurempi tavoite ku toi hassu lakki.
- utelias89
jieueu kirjoitti:
Itelläni c:n paperit ja ekalla aukes lääkiksen ovet. On senverran erilainen motivaatio lukea kun on joku suurempi tavoite ku toi hassu lakki.
lääkikseen ovet aukes ekalla yrityksellä c:n papereilla? Kiinnostaisi kovasti tietää. Haluan lääkikseen ja paperit on samaa tasoa. Mikä olis hyvä paikka opiskella? R.S.P.V
- hakija 05
Mielestäni on aivan tyhmä alkaa haukkua sellaisia, jotka ovat kurssin käyneet. Ajatelkaa se vaikka niin, että toiset haluavat panostaa opiskeluun, olla varmemmalla mielellä kokeeseen mennessään. Itse olin Valmennuskeskuksen kurssilla ja voin hyvin todeta, että opin paljon enemmän kuin mitä olisin oppinut pelkkää Galenosta lukemalla. Kurssilla käytiin tehokkaasti läpi asioita ja laajennettiin monelta osin ymmärrystä, monet asiat ymmärsin kurssilla aivan eri tavalla kuin kirjasta lukemalla. Lisäksi kurssilla sai kehitettyä itselleen hyvän laskurutiinin. Epäselvät tehtävät käytiin läpi. Sai kysyä kun oli epäselviä asioita ja niihin vastattiin.
Kaikilla on oma tapansa opiskella. Jos oppii parhaiten niin, että vain lukee kirjaa läpi 10 kertaa, silloin on kai turha ajatella valmennuskurssia. Jos ei hyödy mitään opetuksesta ja luennoista niin on turha mennä kurssille. Itse olen aina kannattanut monipuolista opiskelua (=käytetään mahdollisimman suurta osaa aivoista tiedon omaksumiseen); opin parhaiten visuaalisesti ja muistan hyvin juuri näön kautta saadut tiedot. Myös kuvien ja kaavioiden piirtäminen on auttanut paljon. Ja yhteenvetojen kirjoitus. Pelkkä lukeminen on aika puuduttavaa. (Nyt ei saa luulla, että olen jotenkin heikosti menestyvä. Yliopistoon saan täydet lähtöpisteet ja olen aina menestynyt koulussa.) Minä tiedän hyvin, miten opin. Ja valmennuskurssin käyminen oli minulle suuri etu, koska sain käytyä läpi materiaalin monesta eri lähteestä.
Galenos on sekava kirja. Esimerkiksi ravintoaineiden muokkautumisesta ja aineenvaihdunnasta puhutaan kolmessa eri kohtaa, ja on tärkeää, että nämä tiedot osataan yhdistää toisiinsa. Aloittaessani Galenoksen lukemisen viime talvena kirjan tiedot eivät tuntuneet vaikeilta. Mutta kun aloin käydä läpi mahdollisia pääsykoetehtäviä minulle iski paniikki. Kirjan kaikki tiedot täytyy sisäistää, ei vain opetella ulkoa! Ja sen pohjalta sitten pitää soveltaa, ja voi olla, ettei tehtävä kovin suorasti edes liity aiheeseen. Koin sen vaikeaksi, ja kurssi olikin tärkeä osa valmistautumistani pääsykokeeseen.
Lääketiede on käytännön osaamista, ei vain teoriaa. Kuvista on opiskellessa paljon apua, ja kurssilla saikin katsella parempia ja selkeämpiä kuvia kuin valintakoekirjassa. Lisäksi täytyy osata laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Kurssilla ymmärsin hyvin, mikä Galenoksessa on oleellista ja mikä vähemmän oleellista. Sain tietää tarkasti mitä pitää osata ja mitä ei tarvitse muistaa. Yksin opiskellessa takerruin aivan vääriin asioihin!
Kokeessa ei ole varaa virheisiin eikä ole pahemmin aikaa ajatella. Jos on yhtään epävarma itsestään niin ajatukset jumittuvat, aivot toimivat superhitaasti. Sama juttu jos on hermostunut. Voi myös olla kompakysymyksiä, kuten pari vuotta sitten: "Miten raudan hapetusluku muuttuu, kun happi kiinnittyy siihen?" Ja vastaukseksi pitää tietää, ettei se muutu ollenkaan! Kirjassa mainitaan tästä jossain sivulauseessa ohimennen, itse en ainakaan olisi kiinnittänyt siihen huomiota ja olisin vastannut väärin. Harjoitustehtävät ovat oleellinen osa valmistautumista.
Harkitessa kurssia täytyy miettiä tarkasti, mitä hyötyä siitä olisi. Itse paiskin töitä hulluna pysyäkseni aikataulussa, nukuin huonosti ja luin aina kun voin. Tunneilla oli pistareita, jotka auttoivat kertomalla mitä asioita en vielä osaa. Unessakin kertailin ja herätessä kävin tokkuraisena läpi jotakin ihme listaa hormoneista ym. En olisi ollut yhtä sekopäinen opiskelija jos en olisi ollut kurssilla.
Niitä vinkkejä siis:
-lue mahdollisimman monipuolisesti.
-lainaa kirjastosta kirjoja, joissa on kuvia aiheesta. Esim. ihmisen anatomiaa...
-tilaa Valmennuskeskukselta tms. materiaalia. Harjoitus.comin vihkoissa ei ole tarpeeksi laskuja. Me kaikki tiedämme, että kokeissa on painotettu viime vuosina nimen omaan fysiikan ja kemian taitoihin, vaikka biologia kattaakin suuren osan kirjasta.
-kirjoita omia yhteenvetoja, linkitä yhteen asioita eri osista kirjaa.
-tärkein kaikista on tietenkin se, että tiedät, millä tavalla itse opit parhaiten.
-vähän ennen koetta ota aikaa ja tee valintakokeita kokonaisuutena. Anna itsellesi 5 tuntia aikaa ja katso, kuinka pitkälle pääset. Arvioi omaa osaamista. Älä lunttaa vastauksista enää tässä vaiheessa. Ja käy läpi ne asiat, joita et osannut.
Itse toivon, että pääsen nyt sisään lääkikseen, en usko osaavani asioita paremmin ensi keväänä. Tein kokeessa joitain virheitä, mutta totesin myös sen, etten olisi valmistautumisvaiheessa millään voinut paremmin valmistautua näihin. Esim. alkoholista ja sen jakautumisesta elimistöön ei puhuta kirjassa sanallakaan, ja kuitenkin se piti tietää. Ja sitten piti tietää käsite "promille". Okei, se on 1/1000. Mutta vasta jälkeenpäin osasin yhdistää sen siihen tietoon, että kun puhutaan prosenteista niin tarkoitetaan yleensä massa-% (tätä ei muuten painoteta siinä valintakoekirjassa ollenkaan) ja promille siis liittyy tähän eli alkoholin promillemäärä mitataan grammoissa eikä mooleissa kuten itse oletin. Että sillä tavalla.- Medisiiinari
>eli alkoholin promillemäärä mitataan grammoissa >eikä mooleissa kuten itse oletin. Että sillä >tavalla
Hei oikeesti!
Eiks tollasten juttujen pitäs olla ihan yleissivistykseen kuuluvaa? Kai tiedät sentään mitä alkoholi on?
Taidat ottaa homman muutenki vähän liian vakavasti. Ite en ole lukiota käynyt, luin kirjan kolmesti läpi ja pääsin sisään. Kemiasta ja fysiikasta en omaa mitään opiskelukokemusta. Ja kaikki mitä kokeessa kysytään löytyy pääsykoekirjasta.
- -Valkotakki-
Itselleni ainakin itseopiskelupaketista oli suurta hyötyä,pääsykoekirja avautui sen avulla ihan erinlailla :)
Myynkin nyt Valmennuskeskukselta viime keväänä ostetamani Lääketieteellisen pääsykokeisiin valmistautumis materiaalin.
Siis kolmen aineen kemian,fysiikan ja biologian Galenokseen liittyvät tehtävät ja Vanhat pääsykokeet-kirja,jossa pääsykokeet vuosilta 1999-2004.
Itseopiskelupaketti maksoi uutena 332Euroa
Nähtävissä sivulla:
http://www.valmennuskeskus.fi/page.php?page_id=25
Minulta saat paketin hintaan 100Euroa
Kirjoittele,jos olisit kiinnostunut lääkikseen pääsystä ja opiskelumateriaaleista :)
email. [email protected] - biokemisti
Itse olin Valmennuskeskuksen kursseilla ja sain luentotyylisestä kurssista paljon irti. Itseasiassa niin paljon etten usko tarvitsevani vastaavaa kurssia ensivuonna vaan paljon lisää laskurutiinia. Teoriahan on jo hyvin hallussa.
Käy kattelemassa blogiani, ehkä saat sieltäkin irti jotain uutta.
http://galenoshaltuun.blogspot.com/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606354- 1003302
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252616- 212228
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551798- 271736
- 251530
- 491422
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 321388