Asuntoautolla Norjaan

Anonyymi

Ollaan kolmen hengen kaveri porukka Turusta ja suunnitelmissa on vuokrata asuntoauto ensi kesäksi ja lähteä sillä Norjaan. Nyt on herännyt kysymys että kannattaako lähteä Pohjois-Norjaan Altan ja Hammerfestin seudulle vai Länsi-Norjaan eli laivalla yli ja jatkaa siitä eteenpäin?

Vinkkejä kaivataan ja joo kesään on vielä aikaa, mutta kysyä varmasti saa jo nyt.

97

221

    Vastaukset

    • Jos olette maisemien perään Norjaan menossa niin ehdottomasti Länsi-Norjaan.

      • Samaa mieltä että Länsi-Norjaan ennemmin kuin Pohjois-Norjaan jos maisemia sinne aikoo katsomaan mennä. Myös ajomatka on huomattavasti lyhyempi länteen kuin Pohjois-Norjaan.


    • Katohan ny ! Turkusest Naadentaaliin siält sit kapelskääriin, Sto- Oslo -Laderdal_ Aurland(yläkautta) Flåm, Geiranger Åndalnes _ ja kotio mista huvittaa..... peikonpolku on viimmeisellä pätkällä alamäkeen hyvä, Atlannnintie ei ole mitään...... jne..RörusFalun ja kappeli naadendal.

    • Menkää ihmeessä vain Länsi-Norjaan. Pois kannattaa sitten ajaa Haaparannan kautta.
      Tuo peikonpolku ei ole kyllä mikään ihmeellinen vaan ennemmin kannattaa mennä Bergenin ja Lysebotnin alueelle. Lysebotnin tie on sata kertaa hienompi kuin Peikonpolku. Paluumatkalla Suomeen Jotunheimenin kautta josta pääsee maisema tietä pitkin Norjan korkeinmalle paikalle.

      • Kappelskäristä Bergeniin on vain noin 1000 kilometriä eli sama matka kuin Turusta Muonioon joten kyllä se todellakin kannattaa Länsi-Norjaan lähteä. Haaparannan kautta takaisin Suomeen niin säästää paluu laivamatkan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kappelskäristä Bergeniin on vain noin 1000 kilometriä eli sama matka kuin Turusta Muonioon joten kyllä se todellakin kannattaa Länsi-Norjaan lähteä. Haaparannan kautta takaisin Suomeen niin säästää paluu laivamatkan.

        Minunkin mielipiteeni on selvä eli Länsi-Norjaan ehdottomasti.


    • Jos Länsi-Norjaan menette niin teillä on olemassa myös mahdollisuus jos ette halua laivaa käyttää niin mennen tullen Haaparannasta yli, mutta tällöin ajokilometrejä kertyy jo todella paljon.

      Myös Vaasasta pääsee yli laivalla, mutta en ole koskaan ymmärtänyt niitä Vaasan laivan hintoja sillä siellä ei koskaan mitään tarjouksia ole vaan se on aina se 250 euroa matkailuautolta ja kahdelta hengeltä. Ateriat maksat itse.

      Naantalista kun menee yli niin aina löytyy tarjouksia ja tällähetkellä on tälläinen tarjous että matkailuauto yli 6 metriä pitkä 24 euroa ja henkilöt 25 euroa. Henkilöhinnat sisältävät kaksi seisovanpöydän ateriaa joten teidän tapauksessa se sisältää yhteensä kuusi ateriaa. Yhteishinnaksi tulisi teiltä siis 99 euroa mikä on todellakin erittäin edullinen kun se kattaa auton,henkilöt ja kuusi seisovapöytä ruokailua.

    • Ei kannata mistään Haaparannasta lähtee kiertelemään kun käytännössä Trondheim_ Are yläpuolella ei ole kuin metsäistä korpea.... kiertoa tulee yli 1200 km näkemättä mitään, Laivoilla vaan eestaas... nih ! Hyvin syöden ja kuppia kumoten..... nääs !

    • Länsi-Norjan voi jakaa kahteen osaan eli Pohjoinen Länsi-Norja ja Eteläinen Länsi-Norja. Pohjoinen Länsi-Norja kattaa Trondheimin alueen ja peikonpolut sekä Geirangerin kun taas selvästi suositumpi Eteläinen Länsi-Norja kattaa Bergenin seudun, Lysebotnin ja Jotunhaimenin alueet jossa on myös koko Norjan suosituimmat nähtävyydet ja kauniimmat maantie osuudet.

      • Muistaakseni Jotunhaimenin alueella kulkee serpentiinitie tunnelissa.


    • Jotenkin hullulta tuntuu ajaa Pohjois-Norjaan 1200 km mitään sanomattoman Suomen läpi sillä maisemat alkavat muuttua siedettäväksi vasta Norjan rajan ylitettyä eli noin 1200 km päästä. Lännestä kun menet niin matkaa Norjan rajalle on vain 500 km ja tästä eteenpäin sitä maisemaa tosiaankin riittää. Ruotsin läpi pääse nopeasti sillä moottoritietä on lähes Norjan rajalle asti.

      • Olet asiantuntija.


    • Siis ihan naurettavia noi Finnlinesin hinnat. Me mentiin Elokuussa asuntoautolla Turusta Vikinglinellä yli ja maksoi kahdelta hengeltä ja asuntoautolta 210 euroa. Eikä tuohon hintaan sisältynyt yhtään ruokailua.

    • Nykyään aamulähdöillä Naantalista kulkee Finnlinesin uusi ja näyttävin laiva eli Finnswan. Täällä myös taxfree myymälällä on enemmin kokoa kuin muilla Finnlinesin laivoilla.

    • Nyt menneenä kesänä käytiin juuri Länsi-Norjassa Lysebotnin ja Jotunhaimenin alueella. Kyllä siinä ihan kalpeni ja hiljaiseksi veti kun ne maisemat näki.

    • Kiitos kaikille vastanneille. Vastauksienne perusteella alkaa olla nyt selvää että Länsi-Norjaan ollaan sitten lähdössä. Kertokaahan vielä jotain reittejä ja nähtävyyksiä joissa kannattaa käydä?

    • Norjaan ei kannata mennä ollenkaan! Kun lähdette aamulla kiertämään vuonoa pohjoisesta, huomaatte päivän ajon jälkeen, että olette sen eteläpuolella kilometrin päässä lähtöpaikasta. Majoituspaikat ovat huonoja ja kalliita, ihmiset tylyjä, hinnat taivaissa, maisemat pelkkää autiota vuoristoa. Matka ei edisty oikein mitenkään. Minne tahansa muualle kannattaa mennä ennemmin kuin Norjaan.

      Kun olin ajanut viikon Tromssastä Osloon päätin, että Norjaan en mene enää ikinä.

      • Niih ! Siinä juuri sopiva pässi joka lähtee vaan ajamaan eikä ota mitään etukäteis-selvää.
        On totta että ei kannata ajaa useita päiviä Tromsasta > Osloon, ei siinä näe mitään !!


    • Kannattaa aloittaa siitä että Kappelskäristä ajaa Norjaan suorinta ja nopeinta reittiä eli E18 valtatietä. Kyseinen tie on Pohjoismaiden parhaassa kunnossa oleva maantie ja lähes kokonaan moottoritietä tai keskikaiteista väylää. Matka Norjaan sujuu näin leppoisasti ja joutuisasti.

    • Norjan yksi suosituimmista ja kuuluisimmista nähtävyyksistä on legendaarinen Holmenkollen. Näköala tasanteelta avautuu upeat maisemat kaupunkiin ja merelle.

    • Kuten täälläkin jo mainittiin niin Lysebotnin tie on itsessään jo nähtävyys. Tie lävistää Norjan suurimman Rocko alueen ja huipentuu näyttäviin serpentiini mutkiin. Serpentiini mutkien yläpäässä on jopa Norjan mittapuulla huikea näköalapaikka Lysebotnin vuonolle.

    • Katsoin tuossa juuri Viking line Amorellan hintoja niin näyttäisi olevan 29 euroa. Sisältäen hytin, kolme henkilöä ja ajoneuvo, maksimipituus 7 m, maksimikorkeus 2,40 m.

      • Katsoin itsekkin tuota hintaa ja totta se on eli 29 euroa, mutta tässä on kompa eli tuo korkeus 2.40. Sen yli jos menee niin puhutaankin sitten jo useista satasista. Eli kyllä se Finnlines on halvin matkailuautolla.


    • Lähes jokaiseen Länsi-Norjan nähtävyyteen pääsee ilman että joutuu käyttämään lauttoja. Moni caravaanari haluaa juurikin välttää Norjassa lauttoja.

    • Ei Pohjois-Norjankaan maisemissa mitää vikaa ole, mutta eivät ne silti todellakaan vedä vertoja Länsi-Norjalle. mm. Senja,Lofootit ja Andoya ovat yli mainostettuja paikkoja.

    • Me ollaan oltu nyt asuntoautolla Norjassa kolmena viime kesänä. Kolme vuotta sitten kävimme Lofooteilla ja Andoyalla. Toissa vuonna Länsi-Norjassa ja nyt menneenä kesänä Pohjois-Norjassa Altassa ja Hammerfestissä.

      Näistä kolmesta ylivoimaisesti paras reissu oli Länsi-Norjan kierros niin maisemineen kuin muutenkin. Vähän se myös ihmetytti että ajokilometrejä kertyi vähemmän kuin noilta kahdelta muulta reissulta, mutta joo totta se oli. Pohjois-Norjassa välimatkat ovat pitkät, mutta lännessä kaikki nähtävyydet ovat suhteellisen lähellä toisiaan. Helsingistä jos ajat pohjoiseen Kilpisjärvelle niin saman matkan jos ajat länteen niin on aikoja sitten loppunut jo manner ja olisit pitkällä meren päällä jo eli Länsi-Norjaan on lyhyempi matka kuin Pohjois-Norjaan.

      • Jotkut hullut lähteävät Lysebotnin tielle asuntovaunulla vaikka se on kiellettelyä. Asuntoautolla tuo ei ole mikään ongelma. Me käytiin viime kesänä Länsi-Norjan kierroksella mm Lysebotnissa ja joku tunari siellä taiteili serpentiini mutkissa asuntovaunulla ja arvata saattaa että siitä ei tullut yhtään mitään.


    • Gaustatoppen on eräs Länsi-Norjan suosituimmista nähtävyyksistä. Huipulle kiipeäminen on todellakin kokemus. Mapsiiin kun kirjoittaa Gaustatoppen niin saa huimia kuvia.

      • Gaustatoppenille kiipeäminen on eräs hienoimmista paikoista Norjassa jonka iminen voi kävelemällä kokea. Parkkipaikalta on neljän kilometrin matka huipulle aivan uskomattomien maisemien säestyksellä. Toissa vuonna kävin siellä itse ja kyllä siinä oikeasti tippa tuli linssiin kun sinne kiipesi ja huipulla vaiva palkittiin. Niitä maisemia en unohda koskaan. Kiitokset Norjalle tästä ikimuistoisesta kohteesta.


    • Bergen on Länsi-Norjan ja koko Norjan kaunein kaupunki. Ehdoton tutustumisen kohde.

    • Sen verran minäkin kirjottelen Norjan reissuista että löysin taannoin netistä sattumalta sotahistoriasta kertovan kattavan sivun jossa oli noita Natsien rannikkolinnoituksia kuvattu ja karttakoordinaattien mukaan on niitä kierretty monena vuonna ja vaikka telkusta tuleekin noita sarjoja natsilinnoituksista niin itse paikalla nähtynä ja maan alle mennessä se vaikuttuvuus ihmisen hulluudesta saa uuden ulottuvuuden!

    • Nordheimsundissa oleva Steinsdalsfossen vesiputous on suosittu nähtävyys ja myös monille Länsi-Norjan käviöille käyntikohteena.

    • Ei Norjaan kannata lähteä kuin töihin ! Jos turistina niin samalla rahalla 2 viikoksi Thaimaan aurinkoon :)

    • Ollaan vaimon kanssa suunniteltu ensi kesänä menevämme Kiirunan kautta Lofooteille sekä Andoyaan ja sieltä takaisin Suomeen Kilpisjärven kautta. Suositteletteko tätä reittiä?

      • Maisemat Lofooteilla ja Andoyalla eivät ole mitenkään erikoisia joten ei sinne asti kannata lähteä ajamaa tyhjän perässä. Varsinkin jos asutte Etelä tai Lounais-Suomessa niin ajomatkaa kertyy ihan järjettömästi. Kannattaa ennemmin mennä laivalla Naantalista yli ja jatkaa Norjaan. Esimerkiksi Ouluun on jo huomattavasti pidempi matka kuin Norjan rajalle ja saati sitten Lofooteille asti niin sillä kilometri määrällä olisitte kiertäneet jo suurimman osan Länsi-Norjasta. Ihmisillä vaan on se kumma halu lähteä sinne Pohjois-Norjaan järkyttävien ajokilometrejen perässä ja kun siellä oikeasti maisemat ovat suhteellisen mitään sanomattomia.


      • Sarastaa , nouse lähde kulkemaan, suuri seikkailu ei pääty milloinkaan ! :)


    • Norjassa olen käynyt jo 40 vuotta joka ikinen kesä ja lähes kaikki paikat ja nähtävyydet on tullut koluttua. Huomaa hyvin että täällä keskusteluissakin tuntuu olevan lähes kaikki samaa mieltä kanssani siitä että mikä osa on sitä parasta Norjaa.

      Minulle on jäänyt erityisesti mielen Jotunhaimenin ylitys tie jossa maantie kohoaa Norjan korkeimmalle paikalle.

    • Ihan vaan kysyisin tälläistä kun kaikki täällä sanoo että kesällä Norjaan niin miten jos sinne aikoo talvella lähteä niin onko siinä jotain huomioitavaa. Tarvitaanko nastarenkaita esim tai ketjuja?

      • Nastarenkaat ovat pakolliset talvella Norjassa. Myös ketjut ovat osalla maanteitä pakolliset. Varsinkaan Länsi-Norjaan ei kannata talvella lähteä, koska siellä lähes kaikki maisematiet ovat talvella suljettuina. Oslon ja Bergenin välinen valtatie on kyllä auki talvella, mutta tälläkin osuudella tarvitaan ketjuja useassa kohtaa.


    • Teimme kesäkuussa matkailuautolla unohtumattoman reissun Norjaan. Naantalista ensin laivalla yli Kappelskäriin josta jatkoimme E18 valtatietä Norjaan. Reittimme varrella oli mm. Oslo, Bergen, Lysebotn, Gaustatoppen ja lukuisia muita nähtävyyksiä.

      Käytimme reissuun kahdeksan vuorokautta. Ajokilometrejä kertyi vain noin 2350 kilometriä. Lauttoja emme käyttäneet Norjassa kertaakaan.

      Kun vertaa että Elokuussa teimme reissun Lappiin Utsjoelle ja niin uskomattomalta kun se kuulostaakin niin pidempi matka tulee Turusta Utsjoelle ja takaisin kuin mitä tämä meidän Norjan reissumme oli.

      • Meinasin alussa sanoa että älä valehtele noissa kilometreissä, mutta kyllä se vain tarkastuksen jälkeenkin tosi on että Norja on lähempänä kuin Pohjois-Lappi.


    • Moikka.

      Meillä asuntovaunu ja tarkoitus olisi tulevana kesänä lähteä Norjaan tuolle kierrokselle minkä täällä mainitsit. Miten mahtaa vaunun kanssa siellä pärjätä eli varsinkin tuo Lysebotnin tie eli onko mitään järkee vaunun kanssa siellä pyöriä vai kannattaako jättää vaunu leirintäalueelle ja käydä siellä vain autolla?

      • Asuntovaunulla voi tuolle reitille lähteä, mutta on hyvä muistaa nämä asiat.

        E18 valtatie Kappelskäristä Osloon on lähes kokonaan moottoritietä tai ohituskaistallista tietä ja tämän välin voi vaunu perässä ajaa turvallisesti.

        Oslon ja Bergenin välillä on monenlaista maantie osuutta sekä maisemaa ja vaunun kanssa suositellaan ajamaan valtatietä pitkin eikä vuoriston ja ylänköjen kautta kulkevaa maisema/turisti reittiä.

        Lysebotniin ei vaunun kanssa saisi edes mennä joten vaunu parkkiin Lysebotnin tien alkuun sitä varten varatulle vaunujen säilytys paikalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asuntovaunulla voi tuolle reitille lähteä, mutta on hyvä muistaa nämä asiat.

        E18 valtatie Kappelskäristä Osloon on lähes kokonaan moottoritietä tai ohituskaistallista tietä ja tämän välin voi vaunu perässä ajaa turvallisesti.

        Oslon ja Bergenin välillä on monenlaista maantie osuutta sekä maisemaa ja vaunun kanssa suositellaan ajamaan valtatietä pitkin eikä vuoriston ja ylänköjen kautta kulkevaa maisema/turisti reittiä.

        Lysebotniin ei vaunun kanssa saisi edes mennä joten vaunu parkkiin Lysebotnin tien alkuun sitä varten varatulle vaunujen säilytys paikalle.

        Toissa kesänä tehtiin asuntovaunulla Länsi-Norjan kierros ja Lysebotnissa käytiin vaunulla. Kielto siellä kyllä oli, mutta ei välitetty siitä. Ei ollut mitään ongelmaa ajaa niitä serpentiinejä kun olen niin taitava kuski.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toissa kesänä tehtiin asuntovaunulla Länsi-Norjan kierros ja Lysebotnissa käytiin vaunulla. Kielto siellä kyllä oli, mutta ei välitetty siitä. Ei ollut mitään ongelmaa ajaa niitä serpentiinejä kun olen niin taitava kuski.

        Mä en voi ymmärtää tollasia kuskeja että ei noudata selviä sääntöjä. Ei kukaan oikeasti täysjärkinen lähde asuntovaunulla Lysebotnin tielle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä en voi ymmärtää tollasia kuskeja että ei noudata selviä sääntöjä. Ei kukaan oikeasti täysjärkinen lähde asuntovaunulla Lysebotnin tielle.

        Me ollaan myös aikeissa lähteä tulevana kesänä Länsi-Norjan kierrokselle asuntovaunulla. Lysebotnissa tietysti pitää käydä kun Norjaan menee niin kiva tietää että siellä on paikka johon voi vaunun jättää. Ei tule tästäkään sitten ylimääräistä stressiä.


    • Vuosia olen Pohjois-Norjassa pyöriny ja kaiken siellä nähny.Huikeat on maisemat mut toki matkaa suomen puolella tulee se 1200km,enenkun sinne pääsee.Lofootit mun suosikki ja Myren lähellä oleva aavekaupunki,aivan huikee nähtävyys!
      Varmaan myös muualla Norjassa saa mahtavista maisemista nauttia.

      • Mikä on tämä aavekaupunki?


    • Toissa viikolla matkustettiin tällä uudella Finsswanin lautalla ja kylläpäs oli hulppea alus. Huikein uudistus oli tuulelta suojattu aurinkokansi joka on varsinkin kesällä huikea paikka.

      • Alus on selvästi nykyaikainen ja puitteet ovat erinomaiset kun ottaa huomioon että kyseessä ei ole mikään risteilyalus vaan autolautta.


    • Montako tunnelia tuossa Länsi-Norjan kierroksessa on jonka kerroit?

    • Myren lähellä on sellanen pieni kylä,jossa tosi aavemainen tunnelma.Taloja ei ole tarkotuksella maalattu tms.vaan ovat vähän rähjäsen näkösiä.Kalastus ja lampaat siellä elinkeinona.En muista nimeä,mut paikalliset puhu aavekaupungista.En ikinä unohda paikkaa.

    • Oslon ja Bergenin välillä on lukuisia tunneleita. Mikäli ajat Valtatietä E-16 Oslosta Bergeniin niin tunneleita kertyy muistaakseni 26.

      Mikäli ajat maisemareittiä pitkin niin muistaakseni tunneleita olisi vain 6

      • Pisin tunneli on Aurlandtunnel joka on huikeat 25 km pitkä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pisin tunneli on Aurlandtunnel joka on huikeat 25 km pitkä.

        Viime kesänä ajettiin tuo tunneli ja kylläpäs ovat Norjalaiset panostaneet tähän luomukseen sillä tunnelin erikoisuus ovat siniset valot. Googlen kuvahausta näkyy myös hienosti tuo sinisyys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viime kesänä ajettiin tuo tunneli ja kylläpäs ovat Norjalaiset panostaneet tähän luomukseen sillä tunnelin erikoisuus ovat siniset valot. Googlen kuvahausta näkyy myös hienosti tuo sinisyys.

        Vaikka se tunneli onkin hieno niin silti suosittelisin ennemmin ajamaan tunnelin ohittavaa vanhaa Aurlandin ylitystietä. Satumaiset maisemat ylitystien varressa. Toissa kesänä oltiin tuolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka se tunneli onkin hieno niin silti suosittelisin ennemmin ajamaan tunnelin ohittavaa vanhaa Aurlandin ylitystietä. Satumaiset maisemat ylitystien varressa. Toissa kesänä oltiin tuolla.

        "Satumaiset maisemat ylitystien varressa"

        Länsi-Norjassa noita satumaisia maisemia riittää vähän jokapuolella ja tuo Aurlandin ylitystie on yksi lukuisista maisemateistä.


    • Kateellisena luen tätä keskustelua. Itse en pääse juurikaan Helsinkiä pidemmälle.

      • Monena kesänä lähettii eteläsuomsta erireitti ylös,siitä norjaankin erikautta,henkilöauto farmari,yövyttiin suomenpuolella mökeissä.Päiväreissu norjaan.Kivikylä,kunnon jarrut autossa pitää olla,kapeet tiet,norjalaiset ajaa hurjana sehä tiedetään.Kävin. nähtävyyksillä,kirkkoja,melko hiljasta päivisin,missä ihmiset,ainoastaan kauppapaikoilla näkyi.Huikeeta mutkaset tiet.Kyllä tuota muutaman kerran jaksaa,liikkua tuolla pohj.norj.varmaan mahtavaa voin kuvitella ja suomen lapissa kun ei vaan eksy..


    • "Kateellisena luen tätä keskustelua. Itse en pääse juurikaan Helsinkiä pidemmälle."

      Jos sulla on auto käytössä niin mikä on ongelma? Jos ei ole autoa niin sitten vuokra-auto.

      Ensit ajat Naantaliin josta auto laivaan. Voit myös suoraan Helsingistä ajaa laivaan, mutta se on huomattavasti kalliimpi vaihtoehto.

      Ruotsin läpi yöpyen yhden yön ja olet Norjassa. Sitten voitkin päättää reittisi siitä eteenpäin ihan miten tahdot sillä Länsi-Norjassa riittää nähtävää ja vaihtoehtoja. Kun vältät Norjalaisia lauttoja niin säästät todella paljon. kannattaa huomioida että monesti yksi lauttamatka maksaa saman verran kuin yöpyminen leirintäalueella.

    • Ehkä tyhmä kysymys, mutta mites Norjassa pärjää matkailuautolla jossa ei ole nelivetoa?

      • Pärjää ihan hyvin.


    • Aloittajalle tiedoksi että Finnlines tarjoaa nyt osan lähdöistä kolmelle hengelle ja matkailuatolle 90 euron hintaan ( normaali 99 euroa)

    • Me varattin eilen laivamatka ensi kesäksi Vaasasta yli. Kaksi aikuista ja yksi lapsi. Matkailuauto yli 6 metriä pitkä ja kaksi seisovapöytä ateriaa. 310 euroa.

      • Siis hohhoijaa tota hintaa. Olisi kannattanut varata matka Naantalista niin olisitte pääseet kesällä edullisimmillaan 99 eurolla ja saaneet kuusi seisovapöytä ateriaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis hohhoijaa tota hintaa. Olisi kannattanut varata matka Naantalista niin olisitte pääseet kesällä edullisimmillaan 99 eurolla ja saaneet kuusi seisovapöytä ateriaa.

        Asumme Seijäjoella niin siksi päätimme mennä Vaasasta yli. Tuo Naantalista meno kuulostaa lähes ilmaiselta.

        Asuntoauto yli 6m pitkä 110 euroa.

        Henkilöhinta 50 euroa aikuinen ja lapsi 30 euroa

        Seisovapöytä 35 euroa henkilö.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asumme Seijäjoella niin siksi päätimme mennä Vaasasta yli. Tuo Naantalista meno kuulostaa lähes ilmaiselta.

        Asuntoauto yli 6m pitkä 110 euroa.

        Henkilöhinta 50 euroa aikuinen ja lapsi 30 euroa

        Seisovapöytä 35 euroa henkilö.

        Nuo Vaasalinen hinnat kuulostavat todellakin silkalta ryöstöltä. On jotenkin aika outoa että voi maksaa noin paljon vaikka merimatka on lyhyt. Naantalista tekisi kolme matkaa tuolla yhden Vaasan matkan hinnalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuo Vaasalinen hinnat kuulostavat todellakin silkalta ryöstöltä. On jotenkin aika outoa että voi maksaa noin paljon vaikka merimatka on lyhyt. Naantalista tekisi kolme matkaa tuolla yhden Vaasan matkan hinnalla.

        Vaasalinen hinnasto:

        "Asuntoauto yli 6m pitkä 110 euroa.

        Henkilöhinta 50 euroa aikuinen ja lapsi 30 euroa

        Seisovapöytä 35 euroa henkilö."

        Finnlines hinnasto:

        "Asuntoauto yli 6m pitkä 40 euroa

        Henkilöhinta aikuinen 20 euroa ja lapsi 10 euroa

        Seisovapöytä ilmainen kaksi kertaa henkilöä kohden.


    • Miksiköhän Finnlinesillä on noin edulliset hinnat kun luulisi että Vaasaline olisi paljon edullisempi kun lyhyempi merimatka.

      • Mitä lyhyempi matka sitä kalliimpi. Vaasasta Uumajaan kestää kolmetuntia ja Naantalista Kappelskäriin kahdeksan tuntia. Se on ihan normaalia hinta politiikkaa.


    • Moikka.

      Tarvitaanko passia kun matkustaa Finnlinesillä? Pitäisi varata matka kesäksi, mutta en omista passia. Riittääkö pelkkä henkilötodistus?

      • Passia et tarvitse. Ajokortti riittää todistamaan henkilöllisyytesi.


    • Nyt on sitten Norjalaiset aloittaneet rakentamaan jotain todella uskomatonta ja suurta nimittäin Länsi-Norjaan Bergenin lähellä ollaan aloitettu rakentamaan hulppeaa maailman pisintä kallioperään kaivettua tunnelia, joka kulkisi 27 kilometrin matkan 400 metriä merenpinnan alapuolella. Lisäksi Länsi-Norjaan ollaan rakentamassa myös maailman ensimmäistä kelluvaa tunnelia.

      Käytännössä kelluva tunneli kulkisi pinnan alla noin 30 metriä vedenpinnan alapuolella. Tunnelin päät ankkuroitaisiin peruskallioon vuonon molemmin puolin, mutta muuten se tuettaisiin valtaviin kellukkeisiin, jotka pitäisivät tunnelin paikallaan.

      Huikeaa siis aivan huikeaa taas kerran Norjalta.

    • Kyllä mun mielestä ehdottomasti Norjan kauneimmat ja huikeimmat maisemat löytyvät Saudan tien varrelta eli tie 520. Kannattaa mapsilla katsoa. Viimeksi viime kesänä tuolla seudulla käytiin,

      • Olen samaa mieltä että Saudan tien varrella on maisemia jotka eivät ikinä unohdu. Google maps tosiaan kuvannut hienosti tuota tietä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että Saudan tien varrella on maisemia jotka eivät ikinä unohdu. Google maps tosiaan kuvannut hienosti tuota tietä.

        Olen Norjaa kiertänyt jo toistakymmentä vuotta enkä ollut ennen kuulutkaan mistään Saudasta, mutta kun katsoin mapsista tuota tietä 520 niin tulipa oikein kylmät väreet. Jälleen kerran kyllä vetää hiljaiseksi kun ajattelee millaisiin maisemiin ja paikkoihin maantiet ovat oikein tehty Norjassa.


    • 99 euroa kolmelta hengeltä, asuntoautolta yli 6m pitkä ja kuusi ateriaa. Tuo kuulostaa kylläkin lähes puoli-ilmaiselta.

    • Käytiin viime kesänä juuri tuolla Länsi-Norjassa ja kyllä siellä asuntoautoja oli liikkeellä todella paljon. Vaunuja puolestaa tosi vähän. Mielenkiintoinen havainto oli että lähes joka kolmas asuntoauto oli Suomalainen. Juteltiin muutaman Suomalaisen kanssa siellä ja olivat kaikki sitä mieltä että kyllä Länsi-Norja on ylivoimaisesti sitä parasta Norjaa maisemallisesti ja me tuon reissun jälkeen ollaan kyllä samaa mieltä.

      • Norjan tiehallinnon tilastojen mukaan vuonna 2019 ylivoimaisesti eniten matkailuautoja liikkui koko Norjassa oslon ja Bergenin välisellä alueella jossa on kaikki Norjan kuuluisimmat nähtävyydet ja hienoimmat maisemat. Lisäksi maakohtaisessa tilastoissa Suomalaiset olivat selvästi enemmistö tuolla alueella jos laskuista jättää pois Norjalaiset.


    • Aloittajalle tiedoksi että nyt Finnlines tarjoaa osaa kesän matkoista kolmelle hengelle ja asuntoautolle yli 6 metriä pitkä 90 euron hintaan.

    • Oltiin varattu kesäkuuksi liput Finnlinesille, mutta mitenköhän nyt mahtaa käydä kun laivayhtiön sivuilla lukee että 13.5 asti ei matkustaja liikennettä.

      • Seuratkaa tilannetta Finnlinesin sivuilta ja varmasti pystytte siirtämään sitten tarvittaessa reissunne elokuulle jolloin myös hinnat ovat kaikkein edullisimmillaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Seuratkaa tilannetta Finnlinesin sivuilta ja varmasti pystytte siirtämään sitten tarvittaessa reissunne elokuulle jolloin myös hinnat ovat kaikkein edullisimmillaan.

        Kesä tai viimeistään heinäkuussa saisi varmasti jo matkustaa, mutta kannattaa silti siirtää matkanne elokuulle ihan jo hintojenkin vuoksi. Elokuussa pääsee siis aloittaja 99 eurolla kun taas kesä-heinäkuussa 189 euroa olisi hinta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kesä tai viimeistään heinäkuussa saisi varmasti jo matkustaa, mutta kannattaa silti siirtää matkanne elokuulle ihan jo hintojenkin vuoksi. Elokuussa pääsee siis aloittaja 99 eurolla kun taas kesä-heinäkuussa 189 euroa olisi hinta.

        Lähes puolet halvempaa kun lähtee siis elokuussa eikä kesän ruuhka huippuna heinäkuussa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lähes puolet halvempaa kun lähtee siis elokuussa eikä kesän ruuhka huippuna heinäkuussa.

        Oltiin varattu Finnlinesiltä matka toukokuun alkuun ja tänään tuli viestiä että " Pyydämme teitä ystävällisesti muuttamaan matkanne ajankohtaa, koska laivaliikenne on tauolla toukokuun puoleenväliin saakka. Suosittelemme matkanne siirtämistä elo tai syyskuulle, koska tällöin saatte parhaimmat ja edullisimmat hinnat"


    • Yhtenä reittinä, Naantalista lautalla yli, sitten Ruotsin läpi Atlantic routelle, sen jälkeen Trolstigen ja Saltstraum jonka jälkeen Lofoottien Å. Lofooteilla voi hieman kierrellä pois lähtiessään. Kun tuon kierrät olet nähnyt aika paljon Norjan niistä nähtävyyksistä mitä matkailijoille kaupataan. Itse olen yli 10 kertaa kierrellyt Norjaa enkä vieläkään kyllästynyt!

      • Ei nuo peikonpolut, atlannin tiet sun muut vedä mitään vertoja Bergenin, Saudan ja Lysebotnin alueille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuo peikonpolut, atlannin tiet sun muut vedä mitään vertoja Bergenin, Saudan ja Lysebotnin alueille.

        Ihminen näkee hieman erilailla kaikki asiat. Onhan monesti naapurin muijakin omaa komeampi? Vai!

        Noista Norjan maisemista en hirveästi aio kinailla sillä ne on parasta itse nähdä mutta jostain on hyvä aloittaa. Itse olen noita Norjan rantojakin kierrellyt Lindesnesin majakalta Grenze Jakobselviin aika lailla mutkitellen joten paljon on näkemättä silläkin matkalla joka on paljon pidempi mutkineen kuin matka Helsinki - Utsjoki.

        Se mitä esitin oli yksi esimerkki siitä mistä nykyisellä tietämykselläni aloittaisin. Esim Lofootit on paikka johon muutama viikko ei riitä ja sen vuoksi olen palannut sinne monia kertoja joko yksin tai seurassa.


      • Extyökkäri kirjoitti:

        Ihminen näkee hieman erilailla kaikki asiat. Onhan monesti naapurin muijakin omaa komeampi? Vai!

        Noista Norjan maisemista en hirveästi aio kinailla sillä ne on parasta itse nähdä mutta jostain on hyvä aloittaa. Itse olen noita Norjan rantojakin kierrellyt Lindesnesin majakalta Grenze Jakobselviin aika lailla mutkitellen joten paljon on näkemättä silläkin matkalla joka on paljon pidempi mutkineen kuin matka Helsinki - Utsjoki.

        Se mitä esitin oli yksi esimerkki siitä mistä nykyisellä tietämykselläni aloittaisin. Esim Lofootit on paikka johon muutama viikko ei riitä ja sen vuoksi olen palannut sinne monia kertoja joko yksin tai seurassa.

        Kyllähän peikonpolut ja atlannintiet ovat aloittelevalle Norjan matkailijalle hyviä ja hienoa käyntikohteita, mutta jos on jo nähnyt esimerkiksi juuri nuo paikat niin sitten kannattaakin suunnata juuri tuonne Bergenin,Saudan ja Lysebotnin alueille. Ei ihan helposti tule unohtamaan sitten että siellä on käynyt. Voin sen vakuuttaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän peikonpolut ja atlannintiet ovat aloittelevalle Norjan matkailijalle hyviä ja hienoa käyntikohteita, mutta jos on jo nähnyt esimerkiksi juuri nuo paikat niin sitten kannattaakin suunnata juuri tuonne Bergenin,Saudan ja Lysebotnin alueille. Ei ihan helposti tule unohtamaan sitten että siellä on käynyt. Voin sen vakuuttaa.

        Jostain syystä olen mieltynyt enemmän pohjoisen avariin näkymiin kuin eteläisen Norjan. Niitä naköesteitä kun täälläkin on joka tien varrella.

        Aikoinaan työvuosinani joskus -70 luvulla muistaakseni kuljettelin erään Keski-Eurooppalaisen yrityksen inssiä ympäsi Suomen kun muuttelimme heidän yrityksensä tekemää "mokaa" heidän valmistamissaan laitteissa. Eka osuus Hesa - Pori oli hänestä perin outo koska metsää oli niin paljon. Sen vuoksi seuraavina päivinä reissasimme ympäri EteläSuomen hieman pienempiä teitä ja hänen kummeksuntansa vain kasvoi. Metsää oli todella paljon.

        Siksi ehkä minä olen maisemina enemmän ihastunut pohjoiseen jossa puskat eivät näkyvyyttä rajoita!


      • Voihan joku kaupunkikin olla "kaunis" mutta luonto hakkaa kaikki kaupungit ainakin jos puhutaan Norjasta!


    • Tietääkö joku että koska sinne Norjaan pääsee lähtemään eli milloin rajat avataan? Ystävä asuu Norjassa ja hänellä olisi sellainen tieto että elokuussa avattaisiin rajat.

      • Tälläinen on viimeisin virallinen tieto.

        "EU:n komissio suositti perjantaina Schengen-maita jatkamaan EU-maihin kohdistuvia ei-välttämättömän matkustamisen rajoituksiaan 30 päivällä. Rajoitukset jatkuisivat siis kesäkuun puoliväliin."


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vainaja löytyi Räskin hiekkakuopalta

      Poliisi epäilee murhaa. Saapa nähdä poistetaanko tämäkin keskustelunavaus.. täytyy sanoa että palstalla on varmasti Suomen typerin moderointi.
      Kotka
      27
      1657
    2. Stefu haki eilen Isabellan Hankoon

      Ovat nytkin siellä. Martina ei sitten sinne päässyt.. Martinahan Menaisissa sanoi, hän aikoo yhä siellä käydä... ilmeisesti Hangossa myös Sofia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      1337
    3. Sofia juhlimassa kavereiden kanssa

      Sofia nähty juhlimassa tämän illan aikana eri puolella Helsinkiä ilman Stefua. Onkohan tullut jo ryppyjä rakkauteen?
      40
      1028