Lain kautta kuollut

”Minä olen lain kautta kuollut pois laista elääkseni Jumalalle.” Gal. 2: 19

Luther selittää:
”...Väärät apostolit opettavat: Ellet elä lain mukaan, olet kuollut Jumalan silmissä. Paavali sanoo aivan päinvastoin: Ellet ole laille kuollut, et voi elää Jumalalle… Eikä apostoli sano: Minä olen ajaksi vapaa laista, vaan suorastansa: Minä olen kuollut laista pois, toisin sanoen: Minulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Ankarammin hän ei olisi voinut lain vanhurskautta kieltää.

Näin kristityn omantunnon pitää olla kuolleena pois laista. Liha sitä vastoin ei näin saa olla vapaa, vaan sen täytyy pysyä lain alla. Tämä on hyödyllistä tietää, sillä se on varsin lohduttavaa murheellisille sydämille. Nähdessäsi jonkun syntiensä tähden peljästyneen, pitää siis sinun sanoa näin: Veljeni, sinä et tee oikeata erotusta; sinä panet lain omalletunnolle, vaikka se on pantava lihalle. Heräjä, sinun on uskottava Kristukseen, joka on voittanut sekä lain että synnin.

Tämän uskon kautta sinä nouset korkealle yli lain ja pääset armon valtakuntaan, missä ei ole lakia eikä syntiä. Onnelliset olisimme, jos omantuntomme tuskassa osaisimme tehdä tämän erotuksen!”


Minun on vaikeaa tehdä tuota erotusta. Olen varmaankin kiinni liikaa ”vanhassa”, tai en tutki tarpeeksi Sanaa enkä sydäntäni.

43

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aamen. 😊

    • Anonyymi

      Miksi siihen tarvitaan lutteri joka väliin selittämään asioita jotka uudestisyntyneelle pitäisi olla selviä kuin pläkki!!?

      Ei Apostoleilla ole mitään vliluttereita johon he joka välissä viittavat, vaan sanovat puhuvansa sitä jonka ovat saaneet ylhäältä ilman välikäsiä.

      eikö teille tule ylhäältä mitään vai missä on vika kun joka paikassa vedotaan tähän uskovia vihaavaan munkkiin paavin sellaiseen!

      vapaalla puolella ei ole ksokaan tapana l ainata ketään välimiehiä minkään selityksen tueksi.

      • Anonyymi

        Jos vapaalla osastolla uskoontullut menee poliisin puheille ja kertoo ampuneensa hirven salaa yötä myöten, lutterin kansa sanoo että joo, se yritää esittää hurskasta, semmosia ne on ne kuten lutteri sanoo, pkleet ja kansa nyökkii taustalla.

        jos saman tekee lutterin lapsi, niin ei aikomustakaan tunnustaa rikoksiaan, vaan sanotaan, kaikkihan me teemme syntiä, mutat onneksi on se ennättävä armo.

        kumpi on oikein, kertokaapas se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vapaalla osastolla uskoontullut menee poliisin puheille ja kertoo ampuneensa hirven salaa yötä myöten, lutterin kansa sanoo että joo, se yritää esittää hurskasta, semmosia ne on ne kuten lutteri sanoo, pkleet ja kansa nyökkii taustalla.

        jos saman tekee lutterin lapsi, niin ei aikomustakaan tunnustaa rikoksiaan, vaan sanotaan, kaikkihan me teemme syntiä, mutat onneksi on se ennättävä armo.

        kumpi on oikein, kertokaapas se.

        Jos jos ei olisi jos, niin sinäkin olisit autuas.


      • Oli selittäjä/kommentoija kuka tahansa, joka Raamattuun perustuen selvitää sitä, mitä Sana sanoo, niin se on todella hyvä asia tällaiselle maitopojalle. Samalla tulee otettua Raamattu esiin ja luettua sitä.
        Kasvaminen uskossa on jatkuvaa, ei uudestisyntynyt ole sellaisessa ymmärryksessä, että kaikki Raamatun teksti on selvää kuin pläkki!
        Eikös vapaalla puolella ole ketään, joka ottaa jonkin kohdan Raamatusta ja puhuu sen pohjalta? Emmekös me jokainen uskova olla toistemme kanssakulkijoita Tiellä, voimme tukea, neuvoa ja auttaa sen verran, mitä kykenemme ja miten Henki meitä johdattaa puhumaan ja käyttäytymään, hengellisesti ja maallisesti?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos vapaalla osastolla uskoontullut menee poliisin puheille ja kertoo ampuneensa hirven salaa yötä myöten, lutterin kansa sanoo että joo, se yritää esittää hurskasta, semmosia ne on ne kuten lutteri sanoo, pkleet ja kansa nyökkii taustalla.

        jos saman tekee lutterin lapsi, niin ei aikomustakaan tunnustaa rikoksiaan, vaan sanotaan, kaikkihan me teemme syntiä, mutat onneksi on se ennättävä armo.

        kumpi on oikein, kertokaapas se.

        Sellaisella ihmisellä ei ole oikeaa sydämen ympärileikkausta, on mielessään tullut uskoon, ei ole saanut armoa uskoa. Sydämenuskolla elävä, Jeesuksen esimerkkiä seuraava uskova kyllä tietää ja tuntee milloin on syytä korjata tekemisiään ja puheitaan. Siihen antaa avun Pyhä Henki.


      • Anonyymi
        tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        Oli selittäjä/kommentoija kuka tahansa, joka Raamattuun perustuen selvitää sitä, mitä Sana sanoo, niin se on todella hyvä asia tällaiselle maitopojalle. Samalla tulee otettua Raamattu esiin ja luettua sitä.
        Kasvaminen uskossa on jatkuvaa, ei uudestisyntynyt ole sellaisessa ymmärryksessä, että kaikki Raamatun teksti on selvää kuin pläkki!
        Eikös vapaalla puolella ole ketään, joka ottaa jonkin kohdan Raamatusta ja puhuu sen pohjalta? Emmekös me jokainen uskova olla toistemme kanssakulkijoita Tiellä, voimme tukea, neuvoa ja auttaa sen verran, mitä kykenemme ja miten Henki meitä johdattaa puhumaan ja käyttäytymään, hengellisesti ja maallisesti?

        toki otetaan Raamatusta kohtia vapaalla puolella j a puhutaan niistä, eihän siellä muuta tehdäkkään silloin kun on kyseessä Raaamatun tutkiminen, mutta se seuaava puhuja ei lainaa sitä edellsitä puhujaa ei leeviä eikä luteria, vaan puhuu Raamatusta taas sen mitä on itselleen saanut ylhäältä.

        Jos aina lainaa lutteria, päätyy lopulta vain lutterin juoksupojaksi sen sijaan että olisi Jeesuksen juoksupoika.


      • Anonyymi kirjoitti:

        toki otetaan Raamatusta kohtia vapaalla puolella j a puhutaan niistä, eihän siellä muuta tehdäkkään silloin kun on kyseessä Raaamatun tutkiminen, mutta se seuaava puhuja ei lainaa sitä edellsitä puhujaa ei leeviä eikä luteria, vaan puhuu Raamatusta taas sen mitä on itselleen saanut ylhäältä.

        Jos aina lainaa lutteria, päätyy lopulta vain lutterin juoksupojaksi sen sijaan että olisi Jeesuksen juoksupoika.

        Oletko sinä tietoinen siitä, että milloin puhuja puhuu sen mukaan mitä on "saanut ylhäältä", eikä puhu omien ymmärryksiensä mukaan?

        Onko uskottavampaa kuulla sellaisen miehen selityksiä, joka ei ole todella tutustunut Raamattuun ja siihen maailmaan, jonka aikana Raamattu on kirjoitettu, kuin että uskoisit ja sydämellä vastaanottaisit Lutherin tai Lestadiuksen, tai kenen muun tahansa selityksiä?

        Mistä tiedät, milloin Pyhä Henki puhuu puhujan suun kautta, ja milloin äänessä ei ole Pyhä Henki?

        Paljon suoristellaan asioita, betonoidaan niitä oman muotin mukaan. Minä uskovana uskon, että hän joka etsii ja kolkuttaa, hänet Pyhä Henki ohjaa niin, että hän saa Jeesuksen sydämeensä asumaan, saa ohjausta kulkea Tiellä.

        On aika vahvaa oman uskonsa ylpeilyä ja farisealaisuutta, kun luulee, että oman uskonyhteisön seurassa vain on vanhurskaitten joukko. Jumalalle ei jätetä paljon "pelivaraa" ja päätöksenteko-oikeutta.


      • Anonyymi
        tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        Oletko sinä tietoinen siitä, että milloin puhuja puhuu sen mukaan mitä on "saanut ylhäältä", eikä puhu omien ymmärryksiensä mukaan?

        Onko uskottavampaa kuulla sellaisen miehen selityksiä, joka ei ole todella tutustunut Raamattuun ja siihen maailmaan, jonka aikana Raamattu on kirjoitettu, kuin että uskoisit ja sydämellä vastaanottaisit Lutherin tai Lestadiuksen, tai kenen muun tahansa selityksiä?

        Mistä tiedät, milloin Pyhä Henki puhuu puhujan suun kautta, ja milloin äänessä ei ole Pyhä Henki?

        Paljon suoristellaan asioita, betonoidaan niitä oman muotin mukaan. Minä uskovana uskon, että hän joka etsii ja kolkuttaa, hänet Pyhä Henki ohjaa niin, että hän saa Jeesuksen sydämeensä asumaan, saa ohjausta kulkea Tiellä.

        On aika vahvaa oman uskonsa ylpeilyä ja farisealaisuutta, kun luulee, että oman uskonyhteisön seurassa vain on vanhurskaitten joukko. Jumalalle ei jätetä paljon "pelivaraa" ja päätöksenteko-oikeutta.

        Kai sinä nyt tiedät sentään millainen uskovien vihaaja oli aikanaan, ja juutalaiset hän suositteli hävitettävksi joka paikasta.

        sekö on sitä Jumalan Hengen tuotetta jota mieluummin uskot, koita nyt jo herätä noista haaveista.

        mikäli nämä asiat eivät häiritse, se kertoo vain että sama henki on vaikkuttamassa lutterin kuulijaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jos ei olisi jos, niin sinäkin olisit autuas.

        Mitähän yritit kertoa, sitäkö että olet autuas? Hah hah haa.


      • Anonyymi
        tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        Oli selittäjä/kommentoija kuka tahansa, joka Raamattuun perustuen selvitää sitä, mitä Sana sanoo, niin se on todella hyvä asia tällaiselle maitopojalle. Samalla tulee otettua Raamattu esiin ja luettua sitä.
        Kasvaminen uskossa on jatkuvaa, ei uudestisyntynyt ole sellaisessa ymmärryksessä, että kaikki Raamatun teksti on selvää kuin pläkki!
        Eikös vapaalla puolella ole ketään, joka ottaa jonkin kohdan Raamatusta ja puhuu sen pohjalta? Emmekös me jokainen uskova olla toistemme kanssakulkijoita Tiellä, voimme tukea, neuvoa ja auttaa sen verran, mitä kykenemme ja miten Henki meitä johdattaa puhumaan ja käyttäytymään, hengellisesti ja maallisesti?

        Raamatustako se sinun on otettava, uskosi, että olet hyvä? Eikö sinulla ole sisäistä rauhaa ilman Raamattua, Koraania tai jotain muuta, minkä johtamaan haluavat ihmiset sanovat olvaen "ainoa totuus". Ja jota he sitten tulkitsevat tarpeidensa mukaan niin että pystyvät hallitsemaan laumaansa?

        Kyllä sisäinen rauha tulee ihmisellle ihan jostain muusta.. Se on "teko" -juttua kaikki muu, mitä minkäkinlaisen -laisuuden nimissä tuputetaan. Tarkoituksena vain hallita sinua.


      • Anonyymi
        tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        Sellaisella ihmisellä ei ole oikeaa sydämen ympärileikkausta, on mielessään tullut uskoon, ei ole saanut armoa uskoa. Sydämenuskolla elävä, Jeesuksen esimerkkiä seuraava uskova kyllä tietää ja tuntee milloin on syytä korjata tekemisiään ja puheitaan. Siihen antaa avun Pyhä Henki.

        Tielläkenvaeltaa,
        Sinulla on tuo tunne ja käsitys asioista. Enkä yhtään moiti sinua siitä. Mutta ymmärrät kai, että ei se ole mikään totuus. Hyvä käsitys minunkin mielestäni kyllä.

        Minulla ei ole lainkaan samanlaista sydämen ympärileikkausta, silti tunnen olevani sovinnossa Jumani kanssa. Järkiuskoa ei minulla ole, en ainakaan sellaista tunnista.

        Sinun kirjoiuksistasi olen aina pitänyt. Kiitos niistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kai sinä nyt tiedät sentään millainen uskovien vihaaja oli aikanaan, ja juutalaiset hän suositteli hävitettävksi joka paikasta.

        sekö on sitä Jumalan Hengen tuotetta jota mieluummin uskot, koita nyt jo herätä noista haaveista.

        mikäli nämä asiat eivät häiritse, se kertoo vain että sama henki on vaikkuttamassa lutterin kuulijaakin.

        Ei ole haaveita, on se ymmärrys, että kun ihminen, kuka tahansa, puhuu Sanaa Raamattuun perustuen, omaa tekstiä siihen lisäämättä, häntä haluan kuulla.

        On niin paljon ihmisiä, Raamatustakin saa heistä lukea, jotka tekivät hurjan pahaa kristityille ja vaikka kelle, ennen kuin Jumala Henkensä kautta pysäytti heidät. Siis en voikaan uskoa Hengen tuotteeksi Paavalin kirjoituksia?

        Tuo viimeinen lause on aika ymmärtämättömästi sanottu sinulta - uskovalle kyllä Henki ilmoittaa sen, mikä on sellaista puhetta ja/tai tekstiä, joka on hyväksi lukea/kuunnella ja painaa mieleensä.

        Taidat olla aikamoinen oman uskontien kulkija?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tielläkenvaeltaa,
        Sinulla on tuo tunne ja käsitys asioista. Enkä yhtään moiti sinua siitä. Mutta ymmärrät kai, että ei se ole mikään totuus. Hyvä käsitys minunkin mielestäni kyllä.

        Minulla ei ole lainkaan samanlaista sydämen ympärileikkausta, silti tunnen olevani sovinnossa Jumani kanssa. Järkiuskoa ei minulla ole, en ainakaan sellaista tunnista.

        Sinun kirjoiuksistasi olen aina pitänyt. Kiitos niistä.

        Varmasti jokaisella uskovalla on ihan omanlainen usko; miten on saanut sen, miten elämä on muuttunut uskon saamisen jälkeen, onko saanut ilon ja vapauden elää uskossa milläkin tavoin.

        Sydän sanoo, kieli kertoo, mielen- ja sielunrauha on hyvä. Jumalasuhteeni uskon alkajaan ja päättäjään haluan pitää vahvana ja puhtaana, en halua kuunnella heitä, jota sanovat, että "sinulla ei ole oikeaa uskoa, sinun pitäsi kuunnella Sanaa siellä, sinun pitäisi sitä ja tätä".

        En myöskään arvostele tai epäile toisen uskoa, se ei ole minun asia. Haluan kuitenkin kulkea ja olla kaikkien rinnalla, jotka haluavat olla kanssani - kulkea niin, etten tuputtele uskoani heille, otan uskon puheeksi silloin, kun toinen odottaa että jotain puhuisin uskostani.


    • Ev.lut. kirkon ulkopuoliset eli "vapaiksi" kutsutut eivät kuulu lestadiolaisuus palstalle ollenkaan.

    • Anonyymi

      Tällaista on lestalaisuus aina ja joka paikassa.

      kun heitä on muutama autolastillinen suomessa, he kuvittelevat isännöivän koko mailmaa ja taivasta varsinkin.

      voi pimeyden ja ylpeyden määrää.

      • SINÄ siis kuvittelet isännöiväsi kaikkia muita. Täällä on satoja muita halveksivia viestejä!

        Etkö sä mäntti lue omia viestejäsi ja tunne itseäsi.😂🤣

        Häpeä jos osaat. Itseäsi sä siinä tyydytät haukkumalla ja panettelemalla sinulle tuntemattomia uskovia.

        Kristus kutsuu yhteen, ei hajoittamaan. Kristus kutsuu uskomaan häneen. Ja me jotka häneen uskomme, olemme YHTÄ HÄNESSÄ. Olemme Kristuksen uhrilla Jumalalle lunastettuja, armahdettuja syntisiä.

        Panettelijat eivät tunne vielä Kristusta. Me jotka tunnemme hänet, olemme hänessä vanhurskaita, me kutsumme, tee parannus.

        Anna Jeesuksen pelastaa sinut.


      • Anonyymi
        vaitovainen kirjoitti:

        SINÄ siis kuvittelet isännöiväsi kaikkia muita. Täällä on satoja muita halveksivia viestejä!

        Etkö sä mäntti lue omia viestejäsi ja tunne itseäsi.😂🤣

        Häpeä jos osaat. Itseäsi sä siinä tyydytät haukkumalla ja panettelemalla sinulle tuntemattomia uskovia.

        Kristus kutsuu yhteen, ei hajoittamaan. Kristus kutsuu uskomaan häneen. Ja me jotka häneen uskomme, olemme YHTÄ HÄNESSÄ. Olemme Kristuksen uhrilla Jumalalle lunastettuja, armahdettuja syntisiä.

        Panettelijat eivät tunne vielä Kristusta. Me jotka tunnemme hänet, olemme hänessä vanhurskaita, me kutsumme, tee parannus.

        Anna Jeesuksen pelastaa sinut.

        No tehän lestalaisina voitte näyttää meille ulkoradalla oleville esimerkkiä siitä yhtähänessä- opin toimivuudesta omassa joukoissanne!

        ja kun siitä ei ole malliksi kenellekkään, voisitte ylpeytenne sijaan jo hiukan kysellä mikähän tässä mättää, noin toimisi nöyrempi ihminen.

        ja ainakin ottaa huomioon että mailmassa on todella hiukan enemmänkin uskovia kuin lestalaisten muutama autolastillinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tehän lestalaisina voitte näyttää meille ulkoradalla oleville esimerkkiä siitä yhtähänessä- opin toimivuudesta omassa joukoissanne!

        ja kun siitä ei ole malliksi kenellekkään, voisitte ylpeytenne sijaan jo hiukan kysellä mikähän tässä mättää, noin toimisi nöyrempi ihminen.

        ja ainakin ottaa huomioon että mailmassa on todella hiukan enemmänkin uskovia kuin lestalaisten muutama autolastillinen.

        Jeesus opettaa:

        13. Menkäät ahtaasta portista sisälle; sillä se portti on lavia ja avara tie, joka vie kadotukseen, ja niitä on monta, jotka siitä sisälle menevät;
        14. Ja se portti on ahdas, ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät.
        15. Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet.

        Vastaava toisessa paikassa:

        23. Niin sanoi yksi hänelle: Herra, vähäkö niitä on, jotka autuaaksi tulevat? Ja hän sanoi heille:
        24. Pyytäkäät ahtaasta portista mennä sisälle, sillä monta on, sanon minä teille, jotka pyytävät mennä sisälle, ja ei taida.
        25. Kuin perheenisäntä on noussut ja oven sulkenut, ja te rupeette ulkona seisomaan ja oven päälle kolkuttamaan ja sanomaan: Herra, Herra, avaa meille! ja hän vastaa ja sanoo teille: en minä teitä tunne, kusta te olette;
        26. Niin te rupeette sanomaan: me olemme syöneet ja juoneet sinun edessäs, ja meidän kaduillamme sinä opetit.
        27. Ja hän on sanova: minä sanon teille: en minä teitä tunne, kusta te olette; menkäät pois minun tyköäni, kaikki te väärintekiät.

        Vielä vastaavaa:

        1. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
        2. Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
        3. Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
        4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
        5. Mutta ei he muukalaita seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.

        16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

        Samoja uskovaisia kuin esikoislestadiolaiset Suomessa, on monessa maassa. Amerikassakin on eräällä paikkakunnalla suunnitteilla, ellei rakenteilla jo viides rukoushuone, kun neljä on tullut jo täyteen. Että ei ne sinun muutamaan autoon mahdu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus opettaa:

        13. Menkäät ahtaasta portista sisälle; sillä se portti on lavia ja avara tie, joka vie kadotukseen, ja niitä on monta, jotka siitä sisälle menevät;
        14. Ja se portti on ahdas, ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät.
        15. Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet.

        Vastaava toisessa paikassa:

        23. Niin sanoi yksi hänelle: Herra, vähäkö niitä on, jotka autuaaksi tulevat? Ja hän sanoi heille:
        24. Pyytäkäät ahtaasta portista mennä sisälle, sillä monta on, sanon minä teille, jotka pyytävät mennä sisälle, ja ei taida.
        25. Kuin perheenisäntä on noussut ja oven sulkenut, ja te rupeette ulkona seisomaan ja oven päälle kolkuttamaan ja sanomaan: Herra, Herra, avaa meille! ja hän vastaa ja sanoo teille: en minä teitä tunne, kusta te olette;
        26. Niin te rupeette sanomaan: me olemme syöneet ja juoneet sinun edessäs, ja meidän kaduillamme sinä opetit.
        27. Ja hän on sanova: minä sanon teille: en minä teitä tunne, kusta te olette; menkäät pois minun tyköäni, kaikki te väärintekiät.

        Vielä vastaavaa:

        1. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
        2. Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
        3. Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
        4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
        5. Mutta ei he muukalaita seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.

        16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

        Samoja uskovaisia kuin esikoislestadiolaiset Suomessa, on monessa maassa. Amerikassakin on eräällä paikkakunnalla suunnitteilla, ellei rakenteilla jo viides rukoushuone, kun neljä on tullut jo täyteen. Että ei ne sinun muutamaan autoon mahdu.

        Jospa jättäisimme Herran haltuu tiedon siitä, olenko minä taivaskelpoinen tai ovatko jotkut muut, olivat he sitten missä tahansa hengellisessä yhteisössä Sanaa kuulemassa?

        Minä pidän huolen vain omasta uskostani, en omilla voimilla, vaan voimalla, jonka saan rukoillen, Sanaa lukien ja kuunnellen. Henki sanoo henkeni kanssa, että olen Jumlalan lapsi. Tästä lahjana saadusta aarteesta haluan pitää kiinni sen ymmärryksen ja tahdon mukaan, mitä saan kulkiessani Tiellä.

        Aloitukseeni liittyen lainaan yhden ymmärtäväisen kommenttia: "Meidän liha ei ole tehnyt parannusta, eikä se siihen pystykään. Siksi se tarvitsee synnin muistutusta. Mutta omatuntomme saa turvata Kristuksen pelastustyöhön ja olla vapaa."

        Pidetään kiinni saadusta aarteesta, jätetään toisten uskomisen autuutus Hänen haltuun.


      • tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        Jospa jättäisimme Herran haltuu tiedon siitä, olenko minä taivaskelpoinen tai ovatko jotkut muut, olivat he sitten missä tahansa hengellisessä yhteisössä Sanaa kuulemassa?

        Minä pidän huolen vain omasta uskostani, en omilla voimilla, vaan voimalla, jonka saan rukoillen, Sanaa lukien ja kuunnellen. Henki sanoo henkeni kanssa, että olen Jumlalan lapsi. Tästä lahjana saadusta aarteesta haluan pitää kiinni sen ymmärryksen ja tahdon mukaan, mitä saan kulkiessani Tiellä.

        Aloitukseeni liittyen lainaan yhden ymmärtäväisen kommenttia: "Meidän liha ei ole tehnyt parannusta, eikä se siihen pystykään. Siksi se tarvitsee synnin muistutusta. Mutta omatuntomme saa turvata Kristuksen pelastustyöhön ja olla vapaa."

        Pidetään kiinni saadusta aarteesta, jätetään toisten uskomisen autuutus Hänen haltuun.

        Aamen! 👍🤗


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus opettaa:

        13. Menkäät ahtaasta portista sisälle; sillä se portti on lavia ja avara tie, joka vie kadotukseen, ja niitä on monta, jotka siitä sisälle menevät;
        14. Ja se portti on ahdas, ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät.
        15. Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet.

        Vastaava toisessa paikassa:

        23. Niin sanoi yksi hänelle: Herra, vähäkö niitä on, jotka autuaaksi tulevat? Ja hän sanoi heille:
        24. Pyytäkäät ahtaasta portista mennä sisälle, sillä monta on, sanon minä teille, jotka pyytävät mennä sisälle, ja ei taida.
        25. Kuin perheenisäntä on noussut ja oven sulkenut, ja te rupeette ulkona seisomaan ja oven päälle kolkuttamaan ja sanomaan: Herra, Herra, avaa meille! ja hän vastaa ja sanoo teille: en minä teitä tunne, kusta te olette;
        26. Niin te rupeette sanomaan: me olemme syöneet ja juoneet sinun edessäs, ja meidän kaduillamme sinä opetit.
        27. Ja hän on sanova: minä sanon teille: en minä teitä tunne, kusta te olette; menkäät pois minun tyköäni, kaikki te väärintekiät.

        Vielä vastaavaa:

        1. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
        2. Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
        3. Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
        4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
        5. Mutta ei he muukalaita seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.

        16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

        Samoja uskovaisia kuin esikoislestadiolaiset Suomessa, on monessa maassa. Amerikassakin on eräällä paikkakunnalla suunnitteilla, ellei rakenteilla jo viides rukoushuone, kun neljä on tullut jo täyteen. Että ei ne sinun muutamaan autoon mahdu.

        jaahas ja mikähän se paikkakunta mahtaisi olla, tutustuisin siihen mieluusti ?


      • vaitovainen kirjoitti:

        Aamen! 👍🤗

        Aamen! 😊👍


    • Toistuvasti keskusteluketju menee sivuraiteille, kun jotkut eivät tiedä lestadiolaisuudesta mitään, mutta halu on kova sotkea keskusteluja, kuin sika vatukossa. - He näyttävät luulevan lestadiolaisia yhdeksi joukoksi ja vihamielisyys lestadiolaisuuden nimeä kohtaan näkyy kaikesta kirjoittelusta.

      Miksi sitten lestadiolaiset eivät ole yhtä joukkoa? Syyt ovat samat, kuin kaikilla muillakin kristillisillä joukoilla. Porukkaan nousee tietyn ryhmän korottama kukko, joka alkaa sanelemaan muille kuinka heidän on elettävä. Jos ei tätä korotettua kukkoa totella, tulee kovia sanktioita. Kristuksen seurakunnassa sellaisia henkisen väkivallan avulla toteutettuja toimintatapoja ei tunneta. Siellä on vapaus tulla, taikka mennä. Siellä tehdään yhteistyötä myös muiden tunnustavien kristittyjen kanssa.

      • Anonyymi

        Kun siis syyt ovat samat, miksi lestalaiset korottavat itsensäkaiken mailman uskovien yläpuolelle, ihan samoin kuin vaitokin tekee, mistä sellainen tarve mahtaa olla kotoisin !?

        mailmassa on satoja miljoonia uudestisyntyneitä vapait auskovias, mutta taluuvarmasti vaito et tee heidän kanssaan mitään yhteistyötä etkä pidä heitä ollenkaan edes uskovinakaan

        ihan kuin minulle lestapamppu nauroi kun innoissani kerroin tulleeni uskoon, eli hän kuvitteli oelvansa taivaan oven vartija voi hyvä yksinkertaisuus voiko muuta sanoa. !

        mikään ei ole muuttunut niistä päivistä ellei pahenemista lasketa.


    • Anonyymi

      Rakkaus on lain täyttymys, sille ei ole lakia. Silloin pahuus on sielussa kuollut paholainen, kellarissa nukkumassa.

      • Anonyymi

        Jaa siis mitä halusit kertoa? Onkos se pahuus sielussa kuollut paholainen, kellarissa nukkumassa kenellä ja missä? Rukkoushuoneenko kellarissa?

        Salaperäinen viesti.

        Rakkaus on lain täyttymys, sille ei ole lakia.. Mitä tarkoittaa ? Sinun mielestäsi tai miten olet sitä kuullut ja ymmärtänyt sitä selitettävän?


    • Sinä et sitä päätä, kuka on uudestisyntynyt ja kuka ei!

      Kun perusasiatkin kristinuskosta ovat hukassa, on turha puhua uudestisyntymisestä mitään. 🤔

    • Vain hengellisesti umpisokea henkilö sanoo rakkautensa olevan lain täyttävä.

      • Anonyymi

        Room. 13:10: Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttymys.


    • Mitä tarkoita sanalla lestadiolainen. Selvitä ensin se ja palataan sitten asiaan.
      Pelkkää tyhjää suunpieksäntää on jatkunut jo useita vuosia samojen henkilöiden toimesta. Minkäänlaisia perusteita en ole kerta<akaan täällä nähnyt, pelkkää tyhjää panettelua. Siihenkö te olette syntyneet uudesti, - panettelijoiksi? 😂 Kyllä se on ihan tämä vanha vihtahousu, mikä teissä täällä Jeesuksen omia panettelevaa työtä tekee.

      • Anonyymi

        Lestadiolainen on lestadiolainen, mikä siinä on sinulle vaito vaikeata ymmärtää? Lahko-oppiin syystä toisesta joutuneita ja siitä autuutensa ammentavia. Minäkin olen siitä irti päässyt, en toki niin helposti kuin suurin osa, jotka sieltä lähtivät. Eivät he mitään tuhlaajapoikia ole.

        Viisaampia vaan ehkä kuin minäkin, joka mietin olisikohan noissa saarnaajien puheissa jotain perää. Toki tajusin, mitä he yrittivät, mutta en ollut siitä täysin varma.

        Tuhlaajpoikatarina on kyllä varmaankin paljon käytetty kyseisen lahkon saarnoissa, sopii niin hyvin. Selityksiin. Miksi vain me olemme täällä Esikoislestadiolaiset ry:ssä oikeassa.

        Järkyttävää.


    • Lain kautta laista pois ei oikeastaan sovi ihmisen järkeen. Joko sitä noudatetaan hampaat irvessa tai sitten turvataan laidattomaan armoon, jonka piirissä vanha aatami saa olla melko rauhassa.

      Kun ihminen oikeasti tutustuu lakiin ja varsinkin sen rikkomisen, tulee siihen tulokseen, että on enenevässä määri tietoinen lain ehdottomuudesta. Kun sitten alkaa tulla mieleen rikkomusta jokaisella elämän osa-alueella, on pakko todeta olen kadotettu! Näin itsensä tuominnut ihminen sanoo ryövärin lailla: Me kärsimme omien syntiemme tähden! Kun ihminen tuomitaan jostain rikoksesta ja hän kärsii rangaistuksensa, hän saavuttaa ulkonaisen vapauden, mutta sisäinen tietoisuus syyllisyydestä jää olemaan. Tähän tarvitaan Jeesuksen sanat ristillä! Ja se toteutuu jokaisen syntisen kohdalla. Hän pääsee Jeesuksen kanssa paratiisiin, kun saa syntinsä anteeksi ja alkaa elämään uutta elämää Kristuksessa. Näin on kuoltu laista lain lkautta pois.

      • Anonyymi

        ok. Mikäs sitten on se laki, jota pitäisi noudattaa? Mikä on syntiä? Ei ainakaan Raamatusta löydy synniksi niitä kaikkia juttuja, joita esikoislestadiolaisuudessa synniksi saarnataan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        ok. Mikäs sitten on se laki, jota pitäisi noudattaa? Mikä on syntiä? Ei ainakaan Raamatusta löydy synniksi niitä kaikkia juttuja, joita esikoislestadiolaisuudessa synniksi saarnataan?

        Kun Jumala tarttuu ihmisen elämään herättämällä omantunnon valvomaan, niin ei tarvitse kysellä, koska silloin ihminen tietää ainakin osan väärinteoistaan. Pelastuksessa ei ole kyse lestadiolaisuuden syntilistasta, vaan armahduksesta Jumalan edessä. Kymmenen käskyä on hyvä alku, jos tieto oikeasta ja väärästä puuttuu.


      • vihne kirjoitti:

        Kun Jumala tarttuu ihmisen elämään herättämällä omantunnon valvomaan, niin ei tarvitse kysellä, koska silloin ihminen tietää ainakin osan väärinteoistaan. Pelastuksessa ei ole kyse lestadiolaisuuden syntilistasta, vaan armahduksesta Jumalan edessä. Kymmenen käskyä on hyvä alku, jos tieto oikeasta ja väärästä puuttuu.

        Kymmenen käskyä, kyllä! Nekin Jeesuksessa Kristuksessa täydellisesti täytettyjä. Siksi kannattaakin uksoa Kristukseen, koska häneltä Kristukseen kastettu saa Jumalalle kelpaavan vanhurskauden ihan lahjaksi, uskon kautta. 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ok. Mikäs sitten on se laki, jota pitäisi noudattaa? Mikä on syntiä? Ei ainakaan Raamatusta löydy synniksi niitä kaikkia juttuja, joita esikoislestadiolaisuudessa synniksi saarnataan?

        Lakia (kymmenen käskyä) ei kukaan pysty noudattamaan. Sen kautta ei kukaan voi pelastua.

        Ihmisopit sääntöineen onkin kehitetty siksi, että päästään rauhoittamaan omaa evankeliumiin uskomatonta mieltä, täyttämällä näitä ihmisten laatimia "lakeja".


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Kun Jumala tarttuu ihmisen elämään herättämällä omantunnon valvomaan, niin ei tarvitse kysellä, koska silloin ihminen tietää ainakin osan väärinteoistaan. Pelastuksessa ei ole kyse lestadiolaisuuden syntilistasta, vaan armahduksesta Jumalan edessä. Kymmenen käskyä on hyvä alku, jos tieto oikeasta ja väärästä puuttuu.

        Elis en varaan, että kyllä Jumala minut herättää? Entä jos ei herätä. Olen vaan möllötän, eläen normaalia elämää. En tapa, en varasta, en tee huorin (ainakaan paljon katsele naisia) yms. 10 käskyn mukaan. Joku täällä intoili, ettei kukaan pysty niitä noudattamaan. Olikohan lestadiolainen näkemys? No siellä se voi olla vaikeata.

        Tämä ei ole pilkkaa, vaan miksi se Jumala vaan jotkut herättää, eikä minua?
        Onko lestadiolaiset reilua peliä Jumalalta? Vai onkohan opin totuudessa jotain tarkistettavaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Elis en varaan, että kyllä Jumala minut herättää? Entä jos ei herätä. Olen vaan möllötän, eläen normaalia elämää. En tapa, en varasta, en tee huorin (ainakaan paljon katsele naisia) yms. 10 käskyn mukaan. Joku täällä intoili, ettei kukaan pysty niitä noudattamaan. Olikohan lestadiolainen näkemys? No siellä se voi olla vaikeata.

        Tämä ei ole pilkkaa, vaan miksi se Jumala vaan jotkut herättää, eikä minua?
        Onko lestadiolaiset reilua peliä Jumalalta? Vai onkohan opin totuudessa jotain tarkistettavaa?

        Kuvitteletko olevasi Jumalan lain täyttäjä, vai mistä on kysymys?

        Tuohon ei meillä ihmisillä ole vastausta, miksi jotkut syntiset tarvitsevat Jeesuksen Kristuksen syntiensä sovittajaksi. Ja miksi jotkut kuvittelevat, etteivät he tarvitse Vapahtajaa? Mutta näin se on aina ollut, toiset menevät taivaaseen ja toiset valitettavasti
        helvettiin. 😢


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lakia (kymmenen käskyä) ei kukaan pysty noudattamaan. Sen kautta ei kukaan voi pelastua.

        Ihmisopit sääntöineen onkin kehitetty siksi, että päästään rauhoittamaan omaa evankeliumiin uskomatonta mieltä, täyttämällä näitä ihmisten laatimia "lakeja".

        Ei pystykään, mutta ne ovat annettu ihmiselle hengellisiksi neuvoiksi Tiellä. Samalla tavalla ja samoista syistä meille on annettu maallinen laki, jota sitäkin on vaikea noudattaa.

        Maallisen lain rikkominen aiheuttaa todellisia sanktioita, kun rikkomus tulee ilmi, ja se voidaan viimeistään oikeudessa todistaa rikotuksi. Ihminen kärsii rikkomuksistaan jo täällä ajassa, kukkarollaan ja/tai vapauden menetyksellä joksikin ajaksi.

        Uskova ihminen on uskonsa saamisen kautta kuollut laista, usko Häneen on siis vapaa laista. Mutta vanha ihminen, oma liha, on ja pysyy lain alla. On syytä rukoilla ja kuunnella herkin korvin Pyhän Hengen neuvoja, jotta vanha ihminen pysyy heikompana ja liha ei ole niin alttiina olemaan erossa siitä, mitä Sanassa sanotaan.

        Jos uskova ihminen kulkee koko ajan hengellinen laki mielessään, niin silloin on oma järki mukana, ei uskovan ilo ja vapaus Herrassa.

        Olisi se myös aika kurja elää, jos maallisen lain noudattamisesta pitäsi huolta niin, että kulkisi kuin olisi koko ajan lakikirja päässään, miettisi mahdollisia lain rikkomuksiaan, yrittäisi estää rikkomukset.

        On hyvä että meillä on hyvin paljon näkyviä opasteita maallisessa elossamme, ja Raamattu hengellisessä elossamme. Jos kumpaakaan lakia ei olisi, niin maailma olisi vielä sekasortoisempi kuin on nykyisin lainkin alla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Elis en varaan, että kyllä Jumala minut herättää? Entä jos ei herätä. Olen vaan möllötän, eläen normaalia elämää. En tapa, en varasta, en tee huorin (ainakaan paljon katsele naisia) yms. 10 käskyn mukaan. Joku täällä intoili, ettei kukaan pysty niitä noudattamaan. Olikohan lestadiolainen näkemys? No siellä se voi olla vaikeata.

        Tämä ei ole pilkkaa, vaan miksi se Jumala vaan jotkut herättää, eikä minua?
        Onko lestadiolaiset reilua peliä Jumalalta? Vai onkohan opin totuudessa jotain tarkistettavaa?

        Olen suhteellisen varma, että jokainen hautajaisissa ajattelee myös itseään vainajan lisäksi. Pieninkin ajatus ikuisuudesta on Isän kutsua. Voiko joku sanoa, ettei elämän rrajallisuus ole koskaan tullut eteen`? Olen kuullut monia todistuksia siitä, että yhteen rukoukseen Jumala vastaa aina: Jos olet olemassa ilmesty minulle tai auta minua! Itseään Hän ei saata kieltää. Jos joku näin tekee, niin suosittelen sitten toimimista sen mukaan mitä neuvoa alkaa tulla. Huvin vuoksi ei saa koske pyhiin asioihin, vaikka sitä ei enää minään pidetäkään.


    • "Olen vaan möllötän, eläen normaalia elämää. En tapa, en varasta, en tee huorin (ainakaan paljon katsele naisia) yms. 10 käskyn mukaan. "

      Yo viestin kirjoittanut ei ole ensimmäinen ihminen, joka lihaansa turvaa ja uskoo olevansa lain täyttäjä.

      Tämä kuvio, (siis tapa lihaansa luottaen hyljätä Kristus ja Jumalan armo), on yksi tyypillisimmistä, joka johtaa elämän päätyttyä kadotukseen.

      Näitä syitä, joilla Kristus ja pelastus torjutaan, on loputon määrä.

      • Anonyymi

        Tämä vaitovainen ei ymmärrä lähimmäisen rakkaudesta enempää kuin sika hopealusikasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      149
      3044
    2. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      316
      2102
    3. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      92
      2087
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      125
      2007
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1779
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1455
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1240
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      28
      1210
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1110
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      103
      1009
    Aihe