Minkälaiset akut ovat parhaita mökille aurinkosähköjärjestelmään? Sopiiko 230 ah:n starttiakut, 4 kpl?
Akut aurinkopaeeleille
8
153
Vastaukset
- Anonyymi
Outo aloitus
Onko tarkoitus, että akut jäävät oman onnensa ja aurinkopaneelien varaan vai saatko niille ylläpitolatausta jostakin?
- Anonyymi
Mökillä on 4 kpl paneeleita (85 A) ja 4 kpl 180 akkuja. Akut hankittu V. 2015. Mökki on talvet kylmillään ja akut jäteän syksyllä agrikaatilla ladattuun tilaan. Menneen kesän syyspuolella alkkujen latautuminen heikkeni vaikka aurinkoa riitti. Minulle kerrottiin että starttiakut olisi pitkäikäisempiä. Onko kokemuksia?
Kaikki akut kestää melko hyvin käyttöä, jos jännitteen vaihteluväli sekä latauksessa että purkauksessa on aina tarkassa seurannassa.
Vielä paremmin tuntuu kestävän cyclic use trukkiakut - eivät ole kovin paljon käynnistysakkuja kalliimpia mutta jonkin verran hintavampia. Yuasan cyclic use akut on käytössä tällä hetkellä. eBayn kautta olen tilaillut mutta varmaan löytyy jostain kaupastakin. Muunkin merkkisiä trukkiakkuja on.
Jos akut jää talven ajaksi mökille ja käyttämättä, se voi vaikuttaa kestävyyteen.
Jälleen eBaysta saa tilattua muutamalla kympillä de-sulfator nimisen laitteen, jonka pitäisi pidentää akun kestoa - etenkin keväällä tekisin de-sulfatoinnin pitkään varastoituna olleelle akulle.- Anonyymi
Kiitos vinkistä.
- Anonyymi
Lithium akut ovat parhaita
https://www.swenergia.fi/offgrid/victron-tuotteet/lithium - Anonyymi
Hyytelö akut ei halkea pakkasessa vaikka menisivät tyhjäksi. Startti akujen riskinä on jäätyminen, kun menevät tyhjiksi. Kaikkien akkujen elinkaari on rajallinen, hyytelö akuissa on se hyväpuoli että ne ovat huoltovapaita. Lisäks ne ovat tarkoitettu juuri ko. käyttöön.Akkujen varauksen ja kunnon saa selville luotettavasti vain kuormitus testillä. On erillaisia mittaus laitteita jolla voidaan mitata akuujen kuntoa exct. Mutta se vaatii jo vähän enemmän perhtymistä.
- Anonyymi
Älkää viitsikö turhia aloituksia tehdä, Anterolla on akkuja jotka kestää isältä pojalle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492278- 261993
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271485Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161394- 1211361
- 181045
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71954Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107894Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad78876Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333863