Tipo vähävikaisin

58

1963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihmeitten aika ei ole ohi. nyt Fiat löi kovan potin kalpes Saksalaiset ja Japanilaisetkin..tähän malliin jos jatkuu tuleehan siitä Fiatistakin vielä auto.

    • Anonyymi

      1-3 vuotiaissa ei ole juuri vikoja niin että tulos on sattumaa. Katsotaan 10 vuotta vanhojen autojen tilastoja niin saadaan käsitys todellisesta tilanteesta. 10 vähävikaisimman mallin sen ikäisten ryhmässä on 6 Toyotaa!

      • Anonyymi

        No johan alko selittelyt. Jotenkin niissä saksanseisojissa oli kuitenkin jo useita vikoja tuohon ikään. Eikä Tojotakaan pärjännyt Tipolle. Sattumalta vaan Tipot oli ihan viattomia, ja sattumalta muissa oli vikoja. Kyseessä satojen tuhansien autojen otanta.

        Olet sinäkin ihme pelle kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No johan alko selittelyt. Jotenkin niissä saksanseisojissa oli kuitenkin jo useita vikoja tuohon ikään. Eikä Tojotakaan pärjännyt Tipolle. Sattumalta vaan Tipot oli ihan viattomia, ja sattumalta muissa oli vikoja. Kyseessä satojen tuhansien autojen otanta.

        Olet sinäkin ihme pelle kyllä.

        Jos vikoja on 0,5 % tai 0,6 % niin ihan sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vikoja on 0,5 % tai 0,6 % niin ihan sama.

        Ja pelleily senkun jatkuu. Mersulla, Audilla ja Volvolla siis havaittiin 2,5 - 5 kertainen määrä (per sata katsastettua) vikaantuneita autoja katsastuksessa. Eroa voi jo hyvin kuvailla merkittäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja pelleily senkun jatkuu. Mersulla, Audilla ja Volvolla siis havaittiin 2,5 - 5 kertainen määrä (per sata katsastettua) vikaantuneita autoja katsastuksessa. Eroa voi jo hyvin kuvailla merkittäväksi.

        Entä ajetut kilometrit?


    • Anonyymi

      Minulla oli ennen nykyistä Octaviaa Astra, jonka nykyisin tiedän erittäin pahasti vikaantuvaksi autoksi, mutta ensimmäisen 50000 km se meni täysin ilman vikoja.

      Eli ei kannata Tipoakaan vielä hehkuttaa.

      Eräästä Amerikkalaisesta tutkimuksessa esitettiin joskus käppyröinä, mitenkä autot vikaantuvat eri ikäisinä. Toyota/Lexus näytti olevan ikäätyessään ylivoimainen, mutta uutena ei. Toisinsanoen sen luotettavuuskäppyrä laski autojen ikääntyessä hitaiten. Itselle sillä ei ole niin väliä, kun voin vaihtaa auton halutessani aina uuteen - siksi nyt 3 v. Octavia.

      • Anonyymi

        Octaviasta 30tuhatta km ilmamassa mittari, 90tuhatta kaksoismassa vauhtipyörä, nyt 150tuhatta vaihteisto ongelmaa, en tiedä mikä olis hyvä....


    • Anonyymi

      Ehkä Fiattia korjataan väliaikoina niin paljon että katsastuksen aikaan on jo ehjätty. Ainakim ennen oli näin??

      • Fiatit on normaalisti ollut 1-3 vuotiaiden katsastustilastossa kaukana kärjestä. Uusi Tipo on vasta 3 vuotta ollut markkinoilla eli ainakin laatu tuntuu parantuneen tuon suhteen. Jää sit nähtäväksi miten jatkossa menee.
        Vanhemmat Fiatit on edelleen aika heikosti menestyneet katsastuksissa.
        Itse ajelin 5 vuotta 500L mallilla, ajovalopolttimot ja lasinpyyhkijän sulat joutui vaihtamaan tuona aikana.
        Ekassa katsastuksessa ei mitään sanomista. Toisessa sit huomautettiin, että etujarrulevyt oli vähän kuluneet (puoliväliin sallituista mitoista). Melko hyvää laatua mun mielestä ainakin tuo mun yksilö...


      • Anonyymi
        arskaj kirjoitti:

        Fiatit on normaalisti ollut 1-3 vuotiaiden katsastustilastossa kaukana kärjestä. Uusi Tipo on vasta 3 vuotta ollut markkinoilla eli ainakin laatu tuntuu parantuneen tuon suhteen. Jää sit nähtäväksi miten jatkossa menee.
        Vanhemmat Fiatit on edelleen aika heikosti menestyneet katsastuksissa.
        Itse ajelin 5 vuotta 500L mallilla, ajovalopolttimot ja lasinpyyhkijän sulat joutui vaihtamaan tuona aikana.
        Ekassa katsastuksessa ei mitään sanomista. Toisessa sit huomautettiin, että etujarrulevyt oli vähän kuluneet (puoliväliin sallituista mitoista). Melko hyvää laatua mun mielestä ainakin tuo mun yksilö...

        Meidän taloudessa oli uutena ostettu Grande Punto vm. 2008 noin 4,5 vuotta (v:n 2012 loppuun), ja kilsoja tuli 88.000. Autoon ei tarvinnut tehdä mitään ylimääräisiä huoltoja, ja meni katsastuksesta läpi että heilahti. Huohotinputki vaihdettiin siinä 4 vuoden kohdalla, siihen oli tullut halkeama. Maksoi töineen alle 30 ekee ja työ kesti jonkun 15 minuuttia. Muuten siis täysin viaton ja huoleton auto. Talvella lähti käyntiin kovillakin pakkasilla ilman mitään ongelmia. Essonbaarin pellet näistä italialaisistakin aina lässyttää, mutta mitään tietoa niillä ei oikeasti asiasta ole. Juuri nyt ei ole italialaista autoa, mutta ihan hyvin voisi ostaa taas fiiunkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän taloudessa oli uutena ostettu Grande Punto vm. 2008 noin 4,5 vuotta (v:n 2012 loppuun), ja kilsoja tuli 88.000. Autoon ei tarvinnut tehdä mitään ylimääräisiä huoltoja, ja meni katsastuksesta läpi että heilahti. Huohotinputki vaihdettiin siinä 4 vuoden kohdalla, siihen oli tullut halkeama. Maksoi töineen alle 30 ekee ja työ kesti jonkun 15 minuuttia. Muuten siis täysin viaton ja huoleton auto. Talvella lähti käyntiin kovillakin pakkasilla ilman mitään ongelmia. Essonbaarin pellet näistä italialaisistakin aina lässyttää, mutta mitään tietoa niillä ei oikeasti asiasta ole. Juuri nyt ei ole italialaista autoa, mutta ihan hyvin voisi ostaa taas fiiunkin.

        Hienoa että ymmärretään totuus.
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6327eb2b-533f-40ae-9bd5-d24a8347f29d


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa että ymmärretään totuus.
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6327eb2b-533f-40ae-9bd5-d24a8347f29d

        Olen tiennyt tuon aina, arskaj nimimerkki on oikeassa. Kummeksun Fiatin oletettua huonoa mainetta, ei se ainakaan minun Fiatissa näy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän taloudessa oli uutena ostettu Grande Punto vm. 2008 noin 4,5 vuotta (v:n 2012 loppuun), ja kilsoja tuli 88.000. Autoon ei tarvinnut tehdä mitään ylimääräisiä huoltoja, ja meni katsastuksesta läpi että heilahti. Huohotinputki vaihdettiin siinä 4 vuoden kohdalla, siihen oli tullut halkeama. Maksoi töineen alle 30 ekee ja työ kesti jonkun 15 minuuttia. Muuten siis täysin viaton ja huoleton auto. Talvella lähti käyntiin kovillakin pakkasilla ilman mitään ongelmia. Essonbaarin pellet näistä italialaisistakin aina lässyttää, mutta mitään tietoa niillä ei oikeasti asiasta ole. Juuri nyt ei ole italialaista autoa, mutta ihan hyvin voisi ostaa taas fiiunkin.

        Helppo sanoa, ettei tarvinnut tehdä ylimääräisiä huoltoja ja jättää korjaukset mainitsematta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppo sanoa, ettei tarvinnut tehdä ylimääräisiä huoltoja ja jättää korjaukset mainitsematta.

        Vielä helpompaa on näiden essonbaarilaisten lässyttää kaikenlaista pazkaa asioista joista eivät mitään tiedä.

        Kun ylimääräisiä huoltoja ei ollut, niin niitä ei ollut. Ja huohotinputken vaihto 15 minuuttia on suurin piirtein sama kun olisi käynyt hakemassa rengasliikkeestä venttiilinhattuja kadonneiden tilalle. Ei voi oikein ylimääräiseksi huolloksi laskea.

        Polttimonvaihtoineen Puntoon upposi ylimääräistä aikaa hyvä jos 2 tuntia tuon 4,5 vuoden aikana. Ei ihan kauhean paha. Muutoin vain bensaa tankkiin ja kovaa ajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä helpompaa on näiden essonbaarilaisten lässyttää kaikenlaista pazkaa asioista joista eivät mitään tiedä.

        Kun ylimääräisiä huoltoja ei ollut, niin niitä ei ollut. Ja huohotinputken vaihto 15 minuuttia on suurin piirtein sama kun olisi käynyt hakemassa rengasliikkeestä venttiilinhattuja kadonneiden tilalle. Ei voi oikein ylimääräiseksi huolloksi laskea.

        Polttimonvaihtoineen Puntoon upposi ylimääräistä aikaa hyvä jos 2 tuntia tuon 4,5 vuoden aikana. Ei ihan kauhean paha. Muutoin vain bensaa tankkiin ja kovaa ajoa.

        Muutamaa asiaa ihmettelen omassa autossani, mulla 98 (21 v)vm punto, 216.000 km ja sama starttimoottori ja laturi? Kuinkahan monesti on tullut startattua 21v aikana. Auto on ollut uudesta asti mulla.
        Ja sama tuulilasi?Onko ne olleet vahvempia tuohon aikaan? Pojan uuteen Passattiin napsahti pienen pieni kivi ja heti alkoi pisteestä säröilemään, mulla on usein napsahtanut, ei mitään nähtävää jälkeä. Toki lieviä naarmuja on kun talvisin hinkaa puhtaaksi lumesta. SX-malli jossa sähkölukko (avaimella) on edelleenkin toimii ja sähkölasit toimii.
        Kuskin puolen lukko hiukan ronaa, avautuu kyllä mutta käytän toisen puolen lukkoa.
        Sisältä avattava takaluukun mekanismikin pelaa. Ajovalon säätö sisältä rullasta, sekin pelaa.
        Lämityslaitteen moottorikin pelaa, tosin pakkasella vähän pitää vanhuuden ääntä. Kesällä ei.
        Mitäs vielä, vaihteetkin menee hyvin päälle. Kytkin on vaihdettu.
        Toki muutakin kuluvaa osaakin on vaihdettu, jarruja laitettu, kuskinpenkin lämmitys ei enään ole vuosiin pelannut, käsijarruvaijeri vaihdettu, vetoniveltä, mutta voittopuolisesti hyvin on kestänyt, edellytyksenä tietenkin hyvä ajotapa, en revittele, huollot säännöllisesti tehty alusta asti, massattu, vahattu, ei ruostetta juuri missään.
        Väitettyjä sähkövikoja ei ole ollut, polttimoiden ja muiden valojen vaihtoa lukuunottamatta. Tämä siksi että kyllä Fiatinkin saa kestämään ja toisaalta Toyotan hajoamaan jos ei autoa hoida.


    • Anonyymi

      .."Ranskalaisilla ja Korealaisilla autoilla on vaikeaa ja uusimpien japanilaisten automallien laatu alkaa hiipumaan.."
      Näyttää Alfa Giuliettakin voittavan monta suomalaista suosikkimallia, uusimmissa mm. i30, Ceed' ja Focus jää huonommaksi. Samoin Jeep Renegade (sama tekniikka kuin Fiat 500X) keskitasoa parempi. Viime vuonna Renegade oli luokassaan 3.paras 1-3 vuotiaiden ryhmässä.

      https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/katsastustilasto-paljastaa-saksalaiset-jatkavat-karjessa-myos-fiat-tipon-suoritus-yllattaa/

    • Anonyymi

      tämä on vuoden paras fiat-uutinen :)

    • Anonyymi

      Grande Punto vm.11 oli uudesta asti meillä. 4 vuoden ja 106 tkm aikana muutama poltin piti vaihtaa, ei muuta. Vaihdettiin 1,5 vuotta uudempaan alle 30 tkm ajettuun Bravoon. Vaihtoon mennessä Grande edelleen erittäin siisti ja hyväkuntoinen. Raidetangon pää vasemmalla hieman terävissä montuissa kolahti. Pikku juttu jonka seuraava omistaja seuraavaan katsastukseen varmaankin laittoi. Koko aikana ei siis mitään niveliä, jarruja, puslia tms. tarvinnut vielä laittaa. Hyvä ja luja auto, joka käynnistyi pakkasillakin erinomaisesti ja oli lämmin. Liukkailla, lumisilla teillä tunnokas ajaa.

    • Anonyymi

      Mutta taas kun kuluu 5-10 vuotta sama Fiat on pohjalla ja joku Toyota huipulla - niin kuin aina ennenkin.

      • Anonyymi

        No tässä on kyse nyt Tiposta, ei Toyotasta. Minua kiinnostaa Tipo ja ihan sama meneekö katsastuksesta ensimmäisellä läpi 10 vuoden päästä. Nykyään eka kats vasta 4 vuotiaana ja sen jälkeen 2 v välein kymmeneen vuoteen saakka. Jos joutuu pikku jutun laittamaan se ei haittaa. Mulle tärkeää että auto luotettava ja yksilöllinen, suht harvinainen. Ja Tipo on Suomen teillä sellainen joka harvemmin vastaan tulee. Lisäksi tilava auto jossa farkkumallista saa tavaratilan pohjan korkeuden kahdelle tasolle ja takapenkin istuin- ja selkänojat kaatamalla täysin tasaisen tilan.
        Tykkään Italialaisautoista, niissä on tyyliä. Jos joku tykkää Toyotasta, ei se mua haittaa. Hyvä auto Toyotakin ja on Toyotallakin harvinaisempia malleja. Kyllä esim. Celica -72 olisi ihan kiva harrasteauto. Tyylikäs peli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässä on kyse nyt Tiposta, ei Toyotasta. Minua kiinnostaa Tipo ja ihan sama meneekö katsastuksesta ensimmäisellä läpi 10 vuoden päästä. Nykyään eka kats vasta 4 vuotiaana ja sen jälkeen 2 v välein kymmeneen vuoteen saakka. Jos joutuu pikku jutun laittamaan se ei haittaa. Mulle tärkeää että auto luotettava ja yksilöllinen, suht harvinainen. Ja Tipo on Suomen teillä sellainen joka harvemmin vastaan tulee. Lisäksi tilava auto jossa farkkumallista saa tavaratilan pohjan korkeuden kahdelle tasolle ja takapenkin istuin- ja selkänojat kaatamalla täysin tasaisen tilan.
        Tykkään Italialaisautoista, niissä on tyyliä. Jos joku tykkää Toyotasta, ei se mua haittaa. Hyvä auto Toyotakin ja on Toyotallakin harvinaisempia malleja. Kyllä esim. Celica -72 olisi ihan kiva harrasteauto. Tyylikäs peli.

        Kommentoin koska olen omistanut niin saksalaisia,ranskalaisia ja nyt 2013 punto(uutena) oli eka fiat muttei ollut se teiden vika .Toimi täysin moitteettomasti,2020/2 osti kokemukseni pohjalta TIPO 2019 1,4 T-jet 120 hv jota ei tuoda tällähetkellä maahan Deltta on jälleenmyyjä maahantuoja on BERGE-auto, joka tuo myös mitsua kiaa ym.Huolossa kysymykseen miksi näin. maahantuojalla on KIA ceed X joka on näöltään ,tekniikaltaan lähes sama ,hinta on ollut kymppitonnin kalliimpi,näinollen KIAN hyvää kysyntää ei haluta häiritä,!!! harmi, minun kokemukset TIPOSTA ovat ylivertaiset aikaisempiin merkkeihin ja niitä on useita.Ken uskoo tai ei,kokeilla kanattaa jos sellaisen löytää.En ole mikään fani joten turhat tietäjät suuta pienemmälle.!!!


    • Anonyymi

      1 - 3 vuotta vanhoissa autoissa on vikoja niin vähän että sijoitus on vähän kuin 100 metrin juoksussa sadasosan erot.

      • Anonyymi

        Ei toimi selityksenä, kun otos on suurempi kuin yksi juoksukilpailu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei toimi selityksenä, kun otos on suurempi kuin yksi juoksukilpailu.

        Kyllä toimii koska kysymys on erojen suuruudesta. Asiaa voi verrata vaikka siihen että mikä merkitys on jos ajaa autolla aina 1 km/h nopeammin kuin toinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä toimii koska kysymys on erojen suuruudesta. Asiaa voi verrata vaikka siihen että mikä merkitys on jos ajaa autolla aina 1 km/h nopeammin kuin toinen.

        Uusia Tipoja suomeen odotellessa. Deltahan ne ottaa hoiviinsa. Jos hinnat pysyvät kutakuinkin kohtuullisina seuraava auto on Fiat Tipo varmasti , joko normi tai Tipo Cross. Puntolla siihen asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusia Tipoja suomeen odotellessa. Deltahan ne ottaa hoiviinsa. Jos hinnat pysyvät kutakuinkin kohtuullisina seuraava auto on Fiat Tipo varmasti , joko normi tai Tipo Cross. Puntolla siihen asti.

        Ns normi Tipokin on uudistunut samalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ns normi Tipokin on uudistunut samalla.

        Tietääkseni nyt 25.04-21 Tipon maahantuoja on STELLANTIS ?? No se siitä, 2019 1,4 T-jet 120 hv,n omistajana olen äärettömän tyytyväinen hankintaan,kun ottaa huomioon aikaisemmat lukuisat ,sakut,japsit,ja jopo ranskalaiset,ei vain voi näillä kokemuksilla moittia jos ei ole aihetta,ei varsinkaan niiden arvostelioiden jotka bensaaseman paarissa ajavat ja katsastavat autoja omine kantoineen, ilman kokemusta tämänpäivän TIPOSTA. Deltta autossa aloitettu - 2021- mallin myynti, kävin katsomassa (eikun paranee).vertailkaa hintoja niin ajatus voi muuttua, TIPO 2021-3-syl.1000 kuut.-100hv turb. 18.900e. samat herkut kuin muillakin, 3 eri versiota.Olen eläkeläinen en automyyjä,mutta jotakin tiedän autoistakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusia Tipoja suomeen odotellessa. Deltahan ne ottaa hoiviinsa. Jos hinnat pysyvät kutakuinkin kohtuullisina seuraava auto on Fiat Tipo varmasti , joko normi tai Tipo Cross. Puntolla siihen asti.

        Olet ajantasalla, etkä kuuntele asiattomia kommentteja ei muuta kuin ostamaan nythän niitä saa alkaen 18.900e. ( 26.04-21).


    • Anonyymi

      Näinhän se on, muut petraa ja Toyota kykkää.

    • Anonyymi

      Eihän toi katsastus tilasto kerro autosta muutakin sen, että on autoa huollettu vai ei. Kysykää hinuri kuskilta ja omistajilta miten pelaa. Hinuri kuski sano, että on kova kärki vw, Volvo ja Mersedes Benz. En tiedä mitä toi kertoo.

      • Anonyymi

        No onhan otoksessa monta autoa, huollettuja ja vähemmän huollettuja, eikai ne nyt yhdestä sitä juttua ole tehnyt.


      • Anonyymi

        1-3 vuotiaat kyllä kannattais huoltaa ajallaan, että takuu toimii ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onhan otoksessa monta autoa, huollettuja ja vähemmän huollettuja, eikai ne nyt yhdestä sitä juttua ole tehnyt.

        On tuo ajatusmailma joillakin ihmisillä aika paatunut puhuttaessa esim: Fiatista , Skodasta,Seatista, Dasiasta,taitaa olla niin että edellämainituilla kulkupeleillä,entinen status on muuttunut ,ja nykyaika on pakottanut kyseiset autot muuttumaan ,mutta eräillä ei ajatusmaailma jo periaatteenvuoksi anna periksi ottaa muutokset positiivisena. Ne jotka omistavat nyt edellämainitsemia merkkejä voivat kenties olla kanssani samaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tuo ajatusmailma joillakin ihmisillä aika paatunut puhuttaessa esim: Fiatista , Skodasta,Seatista, Dasiasta,taitaa olla niin että edellämainituilla kulkupeleillä,entinen status on muuttunut ,ja nykyaika on pakottanut kyseiset autot muuttumaan ,mutta eräillä ei ajatusmaailma jo periaatteenvuoksi anna periksi ottaa muutokset positiivisena. Ne jotka omistavat nyt edellämainitsemia merkkejä voivat kenties olla kanssani samaa mieltä.

        Koska keskustelu pyörii TIPON kohdalla edellä kirjoittamani teksti pääasiassa koskee KO:autoa, mutta asia koskee myös edellä mainitsemia merkkejä.(27.04-21).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1-3 vuotiaat kyllä kannattais huoltaa ajallaan, että takuu toimii ;)

        Katsastuksen läpäisykin toimii kun huoltaa tänään ja vie katsastukseen huomenna. Näin se on kaikilla merkeillä. Mutta eri merkkien omistajat tai haltijat saattavat toimia vähän eri tavalla. Firman leasing auto saattaa joutua katsastukseen ennen huoltoa ja silloin 100% hipova normaali katsastustulos tippuukin 95% tasolle.
        Itse olen harrastanut näitä Deltta-auton myymiä merkkejä ja oikeastaan uudehkoista autoista lähinnä KIA oli se, joka vaati eniten huolenpitoa ennen katsastusta. Eli ensin huoltoon jossa säädettiin käsijarrua, joka olisi kussut katsastuksen joka kerta tai vaihdettiin koiranluita ja palloniveliä, sitten katsastukseen ja katsastuksista aina läpi ekalla yrittämällä...mutta näin siis vain huollon jälkeen.
        Fiattien ja Alfojen kanssa ei ole ollut juuri ongelmia katsastuksessa, mutta niissäkin oli kyllä tapana käydä huollossa juuri ennen katsastusta ja ainakin Fiat Pandaan on tuollaisessa huollossa vaihdettu koiranluut, jotka eivät olisi menneet katsastuksesta läpi.


    • Anonyymi

      Saksassa otanta on kovin paljon kattavampi ja materiaali isompi kuin meillä, eikä omistajat ota tuota asiaa henkilökohtaisena tappiona ja auto ei mene kerrasta läpi, kuten meillä Toyotavaarien kodalla on ja siksi vaarit korjauttavat ja tarkastuttavat Toyotansa aina ennen katsastusta.

      • Anonyymi

        "Toyotavaarien kodalla on ja siksi vaarit korjauttavat ja tarkastuttavat Toyotansa aina ennen katsastusta."

        Mistäs tilastosta tai tutkimuksesta luit? Laita linkki jottei se olematon uskottavuusi kokonaan katoa.


    • Anonyymi

      Kymmenvuotiaissa alkaa todelliset erot jo näkyä muutenkin kuin prosentin kymmenysosissa.

    • Anonyymi

      Heitän nyt tähän vaan että turha niitä 70- ja 80-lukujen Fiattejakaan moittia. Toki joissakin malleissa oli aluksi pikkuvikaa (mm.Ritmo ja ekat Unot) mutta 80-luvun lopun ja 90-luvun Unot jo todella hyviä.
      Ominaisuuksissa (ajettavuus, tilat jne) kärjessä ja huomattavalla erolla mm. japsi- ja myös eurokilpailijoihinsa nähden.
      Vanha Tipo oli fantastisen tunnokas ja vakaa ajettava ja vaikka Golfkin on hyvä ajettava, oli sekin piirun verran Tipoa huonompi. Tipon pohjalevylle tehtiin myös mm.Tempra ja Lancia Dedra..
      Croma i.e voitti -86 TM vertailun ja ajonautintoa kehuttiin (vertailussa sille hävisivät mm. Audi, Mersu, Ford, Volvo ja Saab). Croma oli muuten maailman ensimmäinen sarjavalm hlöauto jossa oli suoraruiskutusdiesel (dieseleitä ei tuotu Suomeen).
      Nykyfiatit eivät enää niin ylivoimaisia ominaisuuksiltaan kilpailijoihin nähden ole ja eivät vertailuissa niin kärjessä olekaan. Mutta tyylikkäitä ja varsinkin hintaan nähden laadukkaita autoja ovatkin.

      • Anonyymi

        Uusi ja erillainen ,nykyaikainen TIPO tulee esittelyyn ja markkinointiin lähiaikoina ei ole teidenviat niinkuin rääväsuut väittävät vaan ,tyylikäs ,tilava tehokas ja ennenkaikkea taloudellinen,nautinnollinen ajettava.Deltta auto on vihdoin oivaltanut sen mahdollisuudet, koska muut euroopan maat ovat sen jo korottaneet muiden tasolle ja vähän ohikin. Hintapolitiikka näyttelee omaa osaansa ,tietojeni mukaan hinta laatusuhde on enemmän kuin paikallaan .Ei tarvitse minun mennä koe-ajolle koska omistan jo KO. v2019 : n Tipon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi ja erillainen ,nykyaikainen TIPO tulee esittelyyn ja markkinointiin lähiaikoina ei ole teidenviat niinkuin rääväsuut väittävät vaan ,tyylikäs ,tilava tehokas ja ennenkaikkea taloudellinen,nautinnollinen ajettava.Deltta auto on vihdoin oivaltanut sen mahdollisuudet, koska muut euroopan maat ovat sen jo korottaneet muiden tasolle ja vähän ohikin. Hintapolitiikka näyttelee omaa osaansa ,tietojeni mukaan hinta laatusuhde on enemmän kuin paikallaan .Ei tarvitse minun mennä koe-ajolle koska omistan jo KO. v2019 : n Tipon.

        Kiitos asiallisesta kommentista. Onko farkku vai hatsbäkki? Miten maantiellä 100 vauhdissa, pitää kovasti paimentaa, melua? Olen miettinyt tuota uutta Tipoa juuri sen viattomuuden takia.
        Fiatista ei ole pahaa sanottavaa koska ajelen 98 Puntolla, 23 vuosi menossa.
        SX malli, eli paras malli tuohon aikaan. Valojen sähkösäätö, sähkölukot avaimella, meikkivalo lisänä katossa, metalli oranssi/pronssi väri yksi samanvärinen tullut koko aikana vastaan, sumuvalot alapuskurissa, penkinlämmitin kuskilla joka ei tosin enään toimi. Massattu 2 kertaa, täydellinen huoltokirja, toinen kirja menossa. Ruosteeton.
        Koskaan ei ole jättänyt välille, 240.000 mittarissa. Pirteä kulkemaan vielä, ostettu Pietarsaaren Rautamolta -98 esitteluautona. Rautamoa ei enään ole olemassakaan.

        Joten Fiat on hyvä peli kun jaksaa vähän siitä pitää huolta, ja muutenkin. Mersunkin saa nopeasti rohjoksi jos ei sitä yhtään huolla eikä hoida.

        Silti tuosta ei saa mitenkään tonnia enempää, joten ajan sillä edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta kommentista. Onko farkku vai hatsbäkki? Miten maantiellä 100 vauhdissa, pitää kovasti paimentaa, melua? Olen miettinyt tuota uutta Tipoa juuri sen viattomuuden takia.
        Fiatista ei ole pahaa sanottavaa koska ajelen 98 Puntolla, 23 vuosi menossa.
        SX malli, eli paras malli tuohon aikaan. Valojen sähkösäätö, sähkölukot avaimella, meikkivalo lisänä katossa, metalli oranssi/pronssi väri yksi samanvärinen tullut koko aikana vastaan, sumuvalot alapuskurissa, penkinlämmitin kuskilla joka ei tosin enään toimi. Massattu 2 kertaa, täydellinen huoltokirja, toinen kirja menossa. Ruosteeton.
        Koskaan ei ole jättänyt välille, 240.000 mittarissa. Pirteä kulkemaan vielä, ostettu Pietarsaaren Rautamolta -98 esitteluautona. Rautamoa ei enään ole olemassakaan.

        Joten Fiat on hyvä peli kun jaksaa vähän siitä pitää huolta, ja muutenkin. Mersunkin saa nopeasti rohjoksi jos ei sitä yhtään huolla eikä hoida.

        Silti tuosta ei saa mitenkään tonnia enempää, joten ajan sillä edelleen.

        Kävin nyt viikonloppuna koeajamassa sekä Fiat Tipo että Kia Ceed farkun niin ohessa huomioitani:

        Tipo:
        hiljaisempi moottoritienopeuksissa 110 km/h, molemmissa samat kierrokset ko. vauhdilla eli noin 2500 rpm (ainakin omalle ja vaimon korvalle miellyttävämpi äänimaailma)
        mukavampi ajokokemus
        täsmällisempi vaihteisto -tosin "vain" viisi vaihdetta ;-)
        parempi varustelutaso samassa hintaluokassa (LED-ajovalot, automaatti-ilmastointi, digimittaristo 7" kosketusnäyttö, peruutuskamera, aluvanteet yms.)
        -takuu huonompi, vain kolme vuotta
        -tavaratila pienempi -"vain" 550 ltr

        Ceed:
        7 vuoden takuu
        tavaratila 625 ltr


    • Anonyymi

      Fiatin menestys on helppo pilata Suomessa tekemällä halpisauton huollot kalliiksi. Deltalla on tästä kokemusta, mielenkiinnolla odotan.

      • Anonyymi

        Kuka on keksinyt että Fiat on "halpisauto"? Fiathan on ollut Suomessa ja vielä enempi euroopassa aina ihan normaali suosittu hyvä kansanauto joka ei ole ollut edes halpa aikoinaan, eikä ole nytkään, koitappa saada uusi Fiat 500 X ostettua 15-17 tonnilla. Siitähän saa maksaa aina yli 20 tuhatta pitkästi, jopa 30 tonniin asti parhaalla varustetasolla ja automaatilla varustettuna. Dacia on halpisauto koska se on halpa ja tehty halvoista osista.

        Ja minusta on hyvä, että Fiat meni takaisin Deltalle. Minulla oli autoni jarrujen kanssa todella ongelmia kun en meinannut saada sitä läpi katsastuksesta ollenkaan, tosin jo 20 v vanhasta oli kyse. Jarrupoljin meni liian syvälle, ennenkuin alkoi ottamaan katsastusmiehen mielestä, kävin
        Deltassa huollossa 3 kertaa asian kanssa ja kolmannella kerralla he antoivat autoni vanhan Fiat huoltajan käsiin ja hän tiesi missä vika piilee, antoivat vielä sijausautonkin siksi ajaksi, että saan ajella sillä veloituksetta.
        Auto tuli kuntoon ja sanoivat, että he eivät veloita
        2 aikaisemmasta korjaamokäynnin työstä mitään, pelkästään tämä viimeinen tulee minun maksettavaksi osineen ja sanon kyllä, että koko homman hinta oli erittäin kohtuullinen kun ajattelee mitä siihen tehtiin, takarummut hiottiin, kengät vaihdettiin, etupalat uusittiin ja tämä vanha Fiat asiantuntija värkkäsi jarrut kuntoon ja auto katsastettiin siinä Deltan yhteydessä. Perusvian kokenut asentaja löysi jostain vivustosta.
        Näillä nuoremmilla asentajilla ei ollut riittävää kokemusta vanhasta Puntosta ja sen logiikasta vaikka olivat Fiat-koulutuksessa opiskelleet.
        Fiat huolto oli aiemmin Autokeskuksella täällä päin ja en kyllä sanoisi sitä halvaksi paikaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on keksinyt että Fiat on "halpisauto"? Fiathan on ollut Suomessa ja vielä enempi euroopassa aina ihan normaali suosittu hyvä kansanauto joka ei ole ollut edes halpa aikoinaan, eikä ole nytkään, koitappa saada uusi Fiat 500 X ostettua 15-17 tonnilla. Siitähän saa maksaa aina yli 20 tuhatta pitkästi, jopa 30 tonniin asti parhaalla varustetasolla ja automaatilla varustettuna. Dacia on halpisauto koska se on halpa ja tehty halvoista osista.

        Ja minusta on hyvä, että Fiat meni takaisin Deltalle. Minulla oli autoni jarrujen kanssa todella ongelmia kun en meinannut saada sitä läpi katsastuksesta ollenkaan, tosin jo 20 v vanhasta oli kyse. Jarrupoljin meni liian syvälle, ennenkuin alkoi ottamaan katsastusmiehen mielestä, kävin
        Deltassa huollossa 3 kertaa asian kanssa ja kolmannella kerralla he antoivat autoni vanhan Fiat huoltajan käsiin ja hän tiesi missä vika piilee, antoivat vielä sijausautonkin siksi ajaksi, että saan ajella sillä veloituksetta.
        Auto tuli kuntoon ja sanoivat, että he eivät veloita
        2 aikaisemmasta korjaamokäynnin työstä mitään, pelkästään tämä viimeinen tulee minun maksettavaksi osineen ja sanon kyllä, että koko homman hinta oli erittäin kohtuullinen kun ajattelee mitä siihen tehtiin, takarummut hiottiin, kengät vaihdettiin, etupalat uusittiin ja tämä vanha Fiat asiantuntija värkkäsi jarrut kuntoon ja auto katsastettiin siinä Deltan yhteydessä. Perusvian kokenut asentaja löysi jostain vivustosta.
        Näillä nuoremmilla asentajilla ei ollut riittävää kokemusta vanhasta Puntosta ja sen logiikasta vaikka olivat Fiat-koulutuksessa opiskelleet.
        Fiat huolto oli aiemmin Autokeskuksella täällä päin ja en kyllä sanoisi sitä halvaksi paikaksi.

        Fiatin menestys on perustunut nimen omaan siihen että se on "halpis auto".
        Ei välttämättä kirjaimellisesti, mutta Fiat on yleensä ollut luokkansa halvin vaihtoehto. Tai ehkä saman hintainen kuin muut länsi-autot, mutta silloin siinä on joko tehoa enemmän tai varusteita enemmän. Karvalakkimallina Fiat on aina ollut luokkansa halpis, ainakin viimeiset 40 vuotta.
        Fiat Croma oli aikoinaan halpis Saab 9000
        Fiat Uno, Panda ja Punto olivat luokkansa edullisimmat autot aina.
        Fiat Bravo / Brava olivat luokkansa edullisimmat
        jne...
        Eikä siinä ole mitään pahaa, itse olen ostanut näitä halpiksia vuodesta 1988 lähtien ja niistä uutena 5 kappaletta. Aina ne ovat olleet halpiksia verrattuna siihen mitä saman kokoluokan autot maksavat muilla merkeillä.
        Fiat 500 hieman muutti kuviota, mutta esimerkiksi Tipo on taas palaamassa hinnoittelussa luokan halpis tasoon, jolloin se tietysti alkaa kiinnostamaan eri tavalla, kuin mikäli Tipo olisi hinnoiteltu 10% kalliimmaksi.
        Dacia on Suomessa ottanut sitä markkinaa itselleen, jota Fiat suhteellisen suvereenisti hallitsi vielä Punto/Stilo aikakaudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiatin menestys on perustunut nimen omaan siihen että se on "halpis auto".
        Ei välttämättä kirjaimellisesti, mutta Fiat on yleensä ollut luokkansa halvin vaihtoehto. Tai ehkä saman hintainen kuin muut länsi-autot, mutta silloin siinä on joko tehoa enemmän tai varusteita enemmän. Karvalakkimallina Fiat on aina ollut luokkansa halpis, ainakin viimeiset 40 vuotta.
        Fiat Croma oli aikoinaan halpis Saab 9000
        Fiat Uno, Panda ja Punto olivat luokkansa edullisimmat autot aina.
        Fiat Bravo / Brava olivat luokkansa edullisimmat
        jne...
        Eikä siinä ole mitään pahaa, itse olen ostanut näitä halpiksia vuodesta 1988 lähtien ja niistä uutena 5 kappaletta. Aina ne ovat olleet halpiksia verrattuna siihen mitä saman kokoluokan autot maksavat muilla merkeillä.
        Fiat 500 hieman muutti kuviota, mutta esimerkiksi Tipo on taas palaamassa hinnoittelussa luokan halpis tasoon, jolloin se tietysti alkaa kiinnostamaan eri tavalla, kuin mikäli Tipo olisi hinnoiteltu 10% kalliimmaksi.
        Dacia on Suomessa ottanut sitä markkinaa itselleen, jota Fiat suhteellisen suvereenisti hallitsi vielä Punto/Stilo aikakaudella.

        Fiat Uno, Panda ja Punto halpiksia, no eikai nyt voi edes verrata Saabiin noita pikkuautoja, pikkuautohan on tietenkin halpa, mitä tässä haetaan?
        Tipo palaamassa halpisautoksi, no ei varmasti, Tipo Crosshan on 23-26 tonnin auto jos vähänkään haluaa mausteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiat Uno, Panda ja Punto halpiksia, no eikai nyt voi edes verrata Saabiin noita pikkuautoja, pikkuautohan on tietenkin halpa, mitä tässä haetaan?
        Tipo palaamassa halpisautoksi, no ei varmasti, Tipo Crosshan on 23-26 tonnin auto jos vähänkään haluaa mausteita.

        Saabiin vertaan Saab 9000:n sisarmallia Cromaa, joka oli halvempi vaihtoehto kuin Saab 9000.
        Pikkuautot, jotka ovat kappalemääräisesti Fiatin ominta aluetta, ovat olleet kokoluokkansa halpiksia. Halvempia kuin samaan aikaan Fiesta, Polo, Corsa.
        Fiat Bravo tai Brava olivat halvempia kuin Golf, Escort/Focus tai Astra.
        Tipo on nyt hinnoiteltu samalla tavalla halvemmaksi kuin muut vaihtoehdot (daciaa lukuun ottamatta).
        Kyllä Fiatista saa aina saman hintaisen kuin kilpailijatkin, mutta silloin siihen saa ruksia lisävarustelistalta tavaraa.
        Fiatilla tämä halpuus jatkuu myös niihin ei niin halpoihin malleihin. Myös Fiatin kalliimmat tehoversiot ovat olleet halvempia kuin samaan aikaan muiden merkkien tehokkaat mallit. Itselle budjettiin sopi Bravo HGT, mutta ei Golf GTI


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saabiin vertaan Saab 9000:n sisarmallia Cromaa, joka oli halvempi vaihtoehto kuin Saab 9000.
        Pikkuautot, jotka ovat kappalemääräisesti Fiatin ominta aluetta, ovat olleet kokoluokkansa halpiksia. Halvempia kuin samaan aikaan Fiesta, Polo, Corsa.
        Fiat Bravo tai Brava olivat halvempia kuin Golf, Escort/Focus tai Astra.
        Tipo on nyt hinnoiteltu samalla tavalla halvemmaksi kuin muut vaihtoehdot (daciaa lukuun ottamatta).
        Kyllä Fiatista saa aina saman hintaisen kuin kilpailijatkin, mutta silloin siihen saa ruksia lisävarustelistalta tavaraa.
        Fiatilla tämä halpuus jatkuu myös niihin ei niin halpoihin malleihin. Myös Fiatin kalliimmat tehoversiot ovat olleet halvempia kuin samaan aikaan muiden merkkien tehokkaat mallit. Itselle budjettiin sopi Bravo HGT, mutta ei Golf GTI

        Uudet Fiat Tipot on laatuunsa nähden suht edullisia, mutta ei halpisautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudet Fiat Tipot on laatuunsa nähden suht edullisia, mutta ei halpisautoja.

        Juu anteeksi, ei ollut tarkoitus loukata kenenkään tunteita.
        Itse olen italialaisten autojen fani henkeen ja vereen, mutta en suhtaudu autovalintoihini silti kovin vakavasti.
        Kallein halpisautoni maksoi muistaakseni 36900€, konepellin alla siinäkin luki valmistajana Fiat Auto S.p.A. Saman tehoinen BMW325i maksoi useita tuhansia enemmän...siis halpisauto.
        Laatu taas on jotain sellaista ympäripyöreää, josta ei oikein saa otetta. Jollekin se tarkoittaa nippeleitä ja muita varuste nappeleita, toiselle se tarkoittaa ilmastoituja nahkapenkkejä, kolmannelle katsastuksenläpäisykykyä ja jollekin muulle kaiken ylimitoittamista tankkimaiseen lopputulokseen asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu anteeksi, ei ollut tarkoitus loukata kenenkään tunteita.
        Itse olen italialaisten autojen fani henkeen ja vereen, mutta en suhtaudu autovalintoihini silti kovin vakavasti.
        Kallein halpisautoni maksoi muistaakseni 36900€, konepellin alla siinäkin luki valmistajana Fiat Auto S.p.A. Saman tehoinen BMW325i maksoi useita tuhansia enemmän...siis halpisauto.
        Laatu taas on jotain sellaista ympäripyöreää, josta ei oikein saa otetta. Jollekin se tarkoittaa nippeleitä ja muita varuste nappeleita, toiselle se tarkoittaa ilmastoituja nahkapenkkejä, kolmannelle katsastuksenläpäisykykyä ja jollekin muulle kaiken ylimitoittamista tankkimaiseen lopputulokseen asti.

        Wahlroosille taitaa uusi Mercedes 500 L, kin olla halpisauto. Se on niin suhteellista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saabiin vertaan Saab 9000:n sisarmallia Cromaa, joka oli halvempi vaihtoehto kuin Saab 9000.
        Pikkuautot, jotka ovat kappalemääräisesti Fiatin ominta aluetta, ovat olleet kokoluokkansa halpiksia. Halvempia kuin samaan aikaan Fiesta, Polo, Corsa.
        Fiat Bravo tai Brava olivat halvempia kuin Golf, Escort/Focus tai Astra.
        Tipo on nyt hinnoiteltu samalla tavalla halvemmaksi kuin muut vaihtoehdot (daciaa lukuun ottamatta).
        Kyllä Fiatista saa aina saman hintaisen kuin kilpailijatkin, mutta silloin siihen saa ruksia lisävarustelistalta tavaraa.
        Fiatilla tämä halpuus jatkuu myös niihin ei niin halpoihin malleihin. Myös Fiatin kalliimmat tehoversiot ovat olleet halvempia kuin samaan aikaan muiden merkkien tehokkaat mallit. Itselle budjettiin sopi Bravo HGT, mutta ei Golf GTI

        No joo. Alfa 164, Saab 9000, Lancia Thema ja Fiat Croma olivat sisarmalleja, ns. TIPO 4- projektin "neljän autotehtaan yhteistyömalleja". Tässä yhteydessä tuo Tipo ei tarkoita auton mallinimeä vaan suomennettuna on tyyppi4; siis projektin nimi 😉.
        Cromassa ja 9000:ssa oli sama pohjalevy mutta erilainen jousitus ja moottorit. Alfa 164 oli Pininfarinan muotoilema ja muut Giugiaron..
        Fiatissa oli taka-akselisto erillisjousitettu ja ajo-ominaisuuksiltaan jopa Saabia parempi (Thema oli perusmoottorilla tekniikaltaan lähellä Cromaa, hieman kalliimpi ja alcantaraa sisustuksessa jne. Tosin Cromankin sisustus oli ylellinen kattoa myöten. Theman huippumalli oli Ferrari 3.2 V8-koneinen Thema 8.32).
        Saab oli nelikon painavin ja varmaan turvallisin. Saab toi osaamisensa projektiin lämmityslaitteen osalta ja Lancialta taas tietotaito asfalttiajo-ominaisuuksiin.
        Saab 9000 oli kyllä kalliimpi kuin Croma, esim. 9000 i vs. Croma i.e tai 9000 i Turbo vs. Croma i.e Turbo. Mutta ei Cromakaan mikään halpa auto ollut. Vuonna 1987 Suomessa edullisin 90 hv Croma 2.0 cht oli 138 500 mk (saman hintainen oli omassa luokassaan eli astetta pienempi, luokassaan kalliina pidetty Audi 80 1.8 S). Vuonna 1988 Croma i.e (120 hv) perusvarusteilla oli 156 000 mk. Tosin varustelu oli hyvä mm. sähköikkunat, sähkösäätöiset ja - lämmitettävät peilit, tankin lukko sähköllä, ylellinen verhoilu, kesk.lukko, ohj.teh, keskikyynärnoja edsssä ja takana, takaikkunan aurinkoverhot, lämmityslaitteen säätö sähköinen ja automaattinen lämmönsäätö jne. Lisävarusteena löytyi mm. etuistuimien sähkösäädöt, ABS-jarrut jne. Turbo i.e (n.150 hv) perusvarusteisena oli lähemmäs 200 000 mk ja ABS jarruilla parhaiten varusteltuna yli 220 000 mk!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo. Alfa 164, Saab 9000, Lancia Thema ja Fiat Croma olivat sisarmalleja, ns. TIPO 4- projektin "neljän autotehtaan yhteistyömalleja". Tässä yhteydessä tuo Tipo ei tarkoita auton mallinimeä vaan suomennettuna on tyyppi4; siis projektin nimi 😉.
        Cromassa ja 9000:ssa oli sama pohjalevy mutta erilainen jousitus ja moottorit. Alfa 164 oli Pininfarinan muotoilema ja muut Giugiaron..
        Fiatissa oli taka-akselisto erillisjousitettu ja ajo-ominaisuuksiltaan jopa Saabia parempi (Thema oli perusmoottorilla tekniikaltaan lähellä Cromaa, hieman kalliimpi ja alcantaraa sisustuksessa jne. Tosin Cromankin sisustus oli ylellinen kattoa myöten. Theman huippumalli oli Ferrari 3.2 V8-koneinen Thema 8.32).
        Saab oli nelikon painavin ja varmaan turvallisin. Saab toi osaamisensa projektiin lämmityslaitteen osalta ja Lancialta taas tietotaito asfalttiajo-ominaisuuksiin.
        Saab 9000 oli kyllä kalliimpi kuin Croma, esim. 9000 i vs. Croma i.e tai 9000 i Turbo vs. Croma i.e Turbo. Mutta ei Cromakaan mikään halpa auto ollut. Vuonna 1987 Suomessa edullisin 90 hv Croma 2.0 cht oli 138 500 mk (saman hintainen oli omassa luokassaan eli astetta pienempi, luokassaan kalliina pidetty Audi 80 1.8 S). Vuonna 1988 Croma i.e (120 hv) perusvarusteilla oli 156 000 mk. Tosin varustelu oli hyvä mm. sähköikkunat, sähkösäätöiset ja - lämmitettävät peilit, tankin lukko sähköllä, ylellinen verhoilu, kesk.lukko, ohj.teh, keskikyynärnoja edsssä ja takana, takaikkunan aurinkoverhot, lämmityslaitteen säätö sähköinen ja automaattinen lämmönsäätö jne. Lisävarusteena löytyi mm. etuistuimien sähkösäädöt, ABS-jarrut jne. Turbo i.e (n.150 hv) perusvarusteisena oli lähemmäs 200 000 mk ja ABS jarruilla parhaiten varusteltuna yli 220 000 mk!

        164, Croma, Thema ja 9000 on kyllä hieno kvartetti. Ominaisuuksiltaan ja muotoilultaan upeita autoja, mielestäni hienompia kuin mitkään nykymöhkömaasturit.


    • Anonyymi

      O stin erään konsulaatin henkilön -2019-TIPO 1,4-t-jet 120hv, aikaisemmat autoni, Punto-2013,Peugeot-2006, Cevrolet aveo,2011,Mersukin oli muttei tule koskaan enää olemaan (korjattavaa niinkuin muissakin vikaherkissä autoissa, kojauksen hinnat hirvitti). Toki jos uuden ostaa varmasti pääsee pitkälle,mutta hankintahinta?.No TIPOON saadessani ko. auton mittarissa 9500km , hinta 16,000e pintaan ,auto tuntuu ja toimii kaikinpuolin mallikelpoisesti,pieni kulutus (seka-ajoa) 6,3l jos kuvittelen kilometrikustannuksia ajaessani TIPOLLA tai vastaavan hintaisella Mersulla ( joka oilisi jo iäkäs) siis korjaus mahdollisuudet suuret niin järkikin sanoo että tällä laskutavalla pääsen edullisesti samaan paikkaan kuin jollakin vanhalla huippumerkillä .Merkillä ei väliä kunhan on hyvä.hyvää ei tiedä kuuntelemalla vanhojen aikojen tarinoita, mailma muuttuu, niin TIPOKIN .!!!

    • Anonyymi

      Ainakin saksalaisen Auto motor und Sport -lehden vertailussa (joskus yli vuosi sitten) olivat Fiat 500X Cross , Seat Arona ja Opel Crossland X. Näistä kallein oli 500X. Muistelen että oli hyvin varusteltu 150 hv automaatilla. Onhan se tietenkin ymmärrettävästi kallein koska malli on tunteisiin vetoava ns."retro" muodot omaava elämäntapa-auto, vähän kuin Mini, joka ei sekään halvin ole luokassaan.
      Suomessa taisivat myydä "tarjous kampanjalla" 500X -malleja viime vuonna. Tuolloin myytiin erä 1.0 120 hv Cross-malleja manuaalilaatikolla hintaan n.20 000 €.
      Tänä vuonna näkyy olevan nettiautossa 500X 1.3 150 hv Cross automaatteja vm.21 hintaan noin 23000 - 26000 €. Mielestäni tuollaisesta autosta edullinen hinta.
      Tietenkin noissa voi olla vielä neuvotteluvaraakin hinnoissa. Seuraava autoni voisi hyvinkin olla uudenkarhea 500X 120 hv manuaali tai 150 hv automaatti.
      Mielestäni diesel sopisi tälläiseen parhaiten, mutta harvoin tarjolla ja hieman enemmän käytettyjä. 500X 2.0 Multijet 140 hv 9-portaisella automaatilla oli aina 4-vetoinen. Kerran olen nähnyt 500X 1.6 multijetin käytettynä myynnissä. Se olisi todella taloudellinen kone tuohon ja aina kaksivetoinen. Nelivedot olivat aina tuolla isommalla 2.0 dieselkoneella. Nelivetoista ei siis enää tehdä.

    • Anonyymi

      Tipon vähävikaisuushan oli alkuperäinen teema, jotkut ns.tietäjät saivartelevat 3v.otosta no kaikilla merkeillä aika jana sama ja näköjään eroja on löytynyt eikä se ole kenenkään keksimää ,toki myydyt kappalemäärät antavat eri näkökannan verratessa merkkejä.
      Näin löysin tehtaan ilmoittamat myynti luvut eurooppaan eli 670 000 kpl, ja vastaan on kahden vuoden aikana tullut 1kpl,että delttan markkinoinnista voidaan olla mieltä jos toista, auto 1,4 t-jet 120 hv toiminut kiitettävästi yhtään erikoisempaa ei tarvita ja vielä ,kulutus ajo-ominaisuudet ,hankintahinta ovat lompakolle ystävällisiä, ajettu n.60 000 km.

      • Anonyymi

        Silti on aika ihme, että 3v otoksessa, yleensäkin tulee hylsyjä.. Siis ainakin siinä tapauksessa, että auto on käynyt vuosihuollossa juuri ennen katsastusta. Joka tapauksessa nämä takuuaikaiset autot varsinkin viedään vuosihuoltoon aika säntillisesti, miksi niitä ei viedä sinne muutama päivä ennen katsastusta, jolloin suurin osa katsastusvioista tulisi hoidettua kuntoon.
        En halua epäillä tällaisen tilaston luotettavuutta, mutta sen laadusta kertova puoli on ehkä vähän kyseenalainen. Tilasto kertoo totuuden, mutta ei tarinaa siitä, mikä tämän aiheuttaa.


    • Anonyymi

      Faijalla on fiat punto vm 06. Uutena hankittu. Pelittänyt yllättävän hyvin. Muutama akku vaihdettu, koiranluut. Etujarrupaloja ja levyjä sekä pakoputken viimeinen pönttö. Muutoin on toiminut erittäin hyvin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      360
      2071
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1222
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe