Olen katsellut NatGeo:n ohjelmaa "Lentoturmatutkinta". Esitellyistä onnettomuuksista tulee aina mieleen, että kun koneelle jotain tapahtuu, lentäjät alkavat arvailla, onko vikaa vasemmassa vai oikeassa moottorissa ja monessako moottorissa. He eivät näe, pyöriikö se, palaako se vai onko se kokonaan pudonnut ja miltä puolen. Onko ihan mahdotonta laittaa ohjaamoon kamera, josta lentäjät näkevät moottorit ihan omilla silmillä?! Mittarit kun pakkaavat mennä epäkuntoon samassa jysäyksessä. Kun nykyään ei uskalleta avata matkustamon ovea että joku kävisi katsomassa ikkunasta kummallekin puolelle, jotain tarttis tehdä. Lentäjät lentävät muutenkin ihan pussissa, mittareita tuijottaen, he eivät osaa sanoa esim. kun kone kallistuu, että mihin päin kun he eivät näe horisonttia. He voisivat yhtä hyvin istua keskusvalvomossa maan päällä ja ohjata konetta tietokoneella etänä. Ja valvottavia mittareita on ihan liikaa, jotain elintärkeää jää kriisitilassa huomaamatta.
Blind horror
1
57
Vastaukset
Ei ihan kannata kaikke uskoa mitä näkee noissa ohjelmissa, ne ovat vahvasti dramatisoituja. Kyllä lentäjä näkee mittareista onko kyseessä oikea vai vasen, se lukee niissä, ja ne ovat siinä järjestyksessä myös. Mittareista näkee myös pyöriikö moottori ja mikä on sen tehontuotto. Moottorin tulipalosta tulee myös hälytys ohjaamoon.
Lentäjäkoulutuksessa opetetaan, että luota keinohorisonttimittareihin, ihmisen aistit menee sekaisin pimeässä kovin helposti.
Tuo kamera-ajatus olisi kyllä hyvä, sille olisi myös käyttöä kun ei ole varmuutta onko laskutelineet ulkona vai ei.
Se on kurjaa huomata noista lentoturmatutkintaohjelmista, että lentotoiminnassa on ihminen pääsääntöisesti se heikoin lenkki ja turman aiheuttaja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2161808Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101738Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse521117Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.16956TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi13920Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki74900Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään84781- 45780
- 69762
Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä18752