Rullan skuuttiköydet

Anonyymi

Yksi vai kaksi köyttä ja vielä perustelut.
Eli kumpi on parempi.

32

1494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eurokoko on paras tai sitten vaan mäyris.

    • Anonyymi

      Itse käytän yhtenäistä skuuttiköyttä. Vähemmän solmua painona nurkassa ja siistimmän näköinen, mutta eipä tuolla taida käytännössä olla mitään merkitystä. Jos sattuu olemaan pitkä köysi, niin älä suotta katko. Jos taas on pari sopivaa pätkää, niin mene niillä.

      • Anonyymi

        ja siis sillähän ei ole merkitystä onko keulapurje rullalla vai ei. Jos nyt ylipäänsä keulapurjeen skuuttia tarkoitit. Rullan skuutti on tuntematon käsite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja siis sillähän ei ole merkitystä onko keulapurje rullalla vai ei. Jos nyt ylipäänsä keulapurjeen skuuttia tarkoitit. Rullan skuutti on tuntematon käsite.

        Keulapurjeen skuuttiköysi .Väliäkö sen onko rulla vai pelkkä staagi.
        Yhtenäinen köysi on minusta hyvä.


    • Anonyymi

      Kaksi köyttä, joihin pleissataan lenkit, kiinnitys purjeeseen soft sakkelilla. Se setti luistaa parhaiten yli vendassa.

    • Anonyymi

      Yhtenäistä skuuttiköyttä en ottaisi käyttöön vaan katkaisisin kahdeksi. Perustelut: kuluessa voi vaihtaa päät päin vastoin. Kryssin vaihtuessa sivutuuleksi voi kolmannella skuutilla vaihtaa skuuttipisteen varvaslistaan. Tai vaihtaa skuuttipistettä kiskossa eteen tai taakse silloinkin kun ei ole toimivaa säätötaljaa. Jos on yhtenäinen skuutti niin sitten kai on jokin hela kiinnitykseen. Metallihela on solmua huonompi, soft shakkeli voisi kelvata.
      Mitkä ovat yhtenäisen skuutin edut?
      seppomartti

      • Anonyymi

        Hmm.. miten tuo yhtenäisen tai erillisten skuuttien käyttö vaikuttaa skuuttipisteen siirtämiseen eteen-taakse kiskolla? Tai mahdollisuuteen lisätä kolmas skuutti varvaslistaan?

        Ei yhtenäiseen skuuttiin mitään helaa tarvita. Köyden keskikohta työnnetään skuuttikulman purjerenkaan läpi. Sitten molemmat hännät muodostuvan lenkin läpi ja siinä on. Mitään helaa en suostuisi skuuttikulmaan laittamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm.. miten tuo yhtenäisen tai erillisten skuuttien käyttö vaikuttaa skuuttipisteen siirtämiseen eteen-taakse kiskolla? Tai mahdollisuuteen lisätä kolmas skuutti varvaslistaan?

        Ei yhtenäiseen skuuttiin mitään helaa tarvita. Köyden keskikohta työnnetään skuuttikulman purjerenkaan läpi. Sitten molemmat hännät muodostuvan lenkin läpi ja siinä on. Mitään helaa en suostuisi skuuttikulmaan laittamaan.

        Kiitos selvityksestä, ihmettelin koko ketjua, kun en ollut koskaan kuullutkaan tuollaisesta yhden skuuttiköyden systeemistä. Entäs jos se köysi katkeaa jostain syystä juuri siitä lenkin kohdilta ja molemmat "hännät" irtoavat? Pirunmoinen homma saada purje aisoihin.

        Vertailuesimerkki: minulla on kaksi skuuttiköyttä ja metallisakkelit. Kerran kryssillä toinen aukesi käännöksessä (sellaiset lukkotappisysteemit). Mutta toinen pysyi kiinni, joten ei kun keulalle ja laittamaan toinenkin kiinni. Sen jälkeen minulla onkin ollut nippusidevarmistukset heloissa.

        Miksi et suostuisi metalliheloja laittamaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos selvityksestä, ihmettelin koko ketjua, kun en ollut koskaan kuullutkaan tuollaisesta yhden skuuttiköyden systeemistä. Entäs jos se köysi katkeaa jostain syystä juuri siitä lenkin kohdilta ja molemmat "hännät" irtoavat? Pirunmoinen homma saada purje aisoihin.

        Vertailuesimerkki: minulla on kaksi skuuttiköyttä ja metallisakkelit. Kerran kryssillä toinen aukesi käännöksessä (sellaiset lukkotappisysteemit). Mutta toinen pysyi kiinni, joten ei kun keulalle ja laittamaan toinenkin kiinni. Sen jälkeen minulla onkin ollut nippusidevarmistukset heloissa.

        Miksi et suostuisi metalliheloja laittamaan?

        Metallihela lisää painoa, takertuu käännöksessä, kolhii lepattaessa ja on solmua epäluotettavampi. Mitkä ovat helan edut?.
        Yksi anonyymipurjehtija kiinnittää pitkän skuutin purjeeseen solmulla, joka aukaistaan puukolla. Skuuttipisteen vaihtaminen menee hankalaksi koska vapautuvaa skuuttia ei voi irroittaa kuten kolmella lyhyellä skuutilla toimiessa.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metallihela lisää painoa, takertuu käännöksessä, kolhii lepattaessa ja on solmua epäluotettavampi. Mitkä ovat helan edut?.
        Yksi anonyymipurjehtija kiinnittää pitkän skuutin purjeeseen solmulla, joka aukaistaan puukolla. Skuuttipisteen vaihtaminen menee hankalaksi koska vapautuvaa skuuttia ei voi irroittaa kuten kolmella lyhyellä skuutilla toimiessa.
        seppomartti

        On olemassa yksi varsin toimiva metallihaka genuan skuutteihin, mutta halpa se ei ole.
        https://www.tylaska.com/product-category/marine-hardware/jlocks/

        Itse en kyllä koskaan irrota skuutteja, jos otan käyttöön ulkoskuutin sivutuulessa. Eihän ne tavalliselle kiskolle tulevat mitään haittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On olemassa yksi varsin toimiva metallihaka genuan skuutteihin, mutta halpa se ei ole.
        https://www.tylaska.com/product-category/marine-hardware/jlocks/

        Itse en kyllä koskaan irrota skuutteja, jos otan käyttöön ulkoskuutin sivutuulessa. Eihän ne tavalliselle kiskolle tulevat mitään haittaa.

        Luulisin vastakäännöksissä kahden skuutin haittaavan. Siis pitkän yhtenäisen ja kolmannen puolipitkän yhdistelmä. Saattaa mennä lepattaessa hankalaan sotkuun esimerkiksi. Ei tosin ole omaa kokemusta noin toimimisesta.
        Tylaskan shakkeli kelpaisi falliini, jos kita on tarpeeksi suuri purjeen toppiin. Täytyy ihan katsoa luonnossa. Skuuttin en pistäisi edellä mainituista syistä. Mitkä olisivat edut verrattuna solmuun?
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulisin vastakäännöksissä kahden skuutin haittaavan. Siis pitkän yhtenäisen ja kolmannen puolipitkän yhdistelmä. Saattaa mennä lepattaessa hankalaan sotkuun esimerkiksi. Ei tosin ole omaa kokemusta noin toimimisesta.
        Tylaskan shakkeli kelpaisi falliini, jos kita on tarpeeksi suuri purjeen toppiin. Täytyy ihan katsoa luonnossa. Skuuttin en pistäisi edellä mainituista syistä. Mitkä olisivat edut verrattuna solmuun?
        seppomartti

        Miksi tekisit vastakäännöksiä sen sivutuuliskuutin kanssa? Eihän sitä käytetä kuin pitkillä sivutuuliosuuksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metallihela lisää painoa, takertuu käännöksessä, kolhii lepattaessa ja on solmua epäluotettavampi. Mitkä ovat helan edut?.
        Yksi anonyymipurjehtija kiinnittää pitkän skuutin purjeeseen solmulla, joka aukaistaan puukolla. Skuuttipisteen vaihtaminen menee hankalaksi koska vapautuvaa skuuttia ei voi irroittaa kuten kolmella lyhyellä skuutilla toimiessa.
        seppomartti

        Voi toki avata puukollakin, jos siitä saa jotain tyydytystä, mutta ihan hyvin on aina auennut ihan sormilla köyttä rikkomatta.

        En keksi yhtään syytä miksi haluaisin irrottaa ne skuuttikiskon kautta kulkevat skuutit purjehtiessa. Jos laitan sivutuulessa lisäskuutin varvaslistasta niin ne tavalliset saavat olla paikoillaan niin on vähemmän säätämistä kun kurssi taas kääntyy vastaiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos selvityksestä, ihmettelin koko ketjua, kun en ollut koskaan kuullutkaan tuollaisesta yhden skuuttiköyden systeemistä. Entäs jos se köysi katkeaa jostain syystä juuri siitä lenkin kohdilta ja molemmat "hännät" irtoavat? Pirunmoinen homma saada purje aisoihin.

        Vertailuesimerkki: minulla on kaksi skuuttiköyttä ja metallisakkelit. Kerran kryssillä toinen aukesi käännöksessä (sellaiset lukkotappisysteemit). Mutta toinen pysyi kiinni, joten ei kun keulalle ja laittamaan toinenkin kiinni. Sen jälkeen minulla onkin ollut nippusidevarmistukset heloissa.

        Miksi et suostuisi metalliheloja laittamaan?

        Mikä sen köyden siitä lenkin kohdalta katkaisisi? Ei mikään.

        Ensin kerrot että itselläsikin on kokemusta helan epäluotettavuudesta, ja sitten kysyt miksi en laittaisi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sen köyden siitä lenkin kohdalta katkaisisi? Ei mikään.

        Ensin kerrot että itselläsikin on kokemusta helan epäluotettavuudesta, ja sitten kysyt miksi en laittaisi...

        Köydet kuluvat, erityisesti silloin, kun ne joutuvat hankaukseen. Ja tuossa purjeen skuuttikulmassahan niihin nimenomaan kohdistuu hyvin paikallista kuormitusta ja hankausta. Ei katkeamattomia köysiä ole olemassakaan.

        Epäluotettava ei ollut hela vaan käyttäjä eli minä, joka oli unohtanut sen nippusidelukituksen.

        Kestävyyden suhteen luotan metalliin aina enemmän kuin köyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metallihela lisää painoa, takertuu käännöksessä, kolhii lepattaessa ja on solmua epäluotettavampi. Mitkä ovat helan edut?.
        Yksi anonyymipurjehtija kiinnittää pitkän skuutin purjeeseen solmulla, joka aukaistaan puukolla. Skuuttipisteen vaihtaminen menee hankalaksi koska vapautuvaa skuuttia ei voi irroittaa kuten kolmella lyhyellä skuutilla toimiessa.
        seppomartti

        Mitä merkitystä sillä muutaman kymmenen gramman painolla on? Ei mitään. Voi se hela vähän takertua, mutta aina on irronnutkin. Solmu on taas tasan niin luotettava kuin sen tekijä eli täysin epäluotettava. Hela on kestävä ja nopeampi laittaa tai tarvittaessa irrottaakin.

        Skuuttipisteen vaihdon tarpeen olen kokenut niin olemattomaksi, ettei sen takia tarvitse lisäskuutteja viritellä. Normaalistihan ne ovat mahdollisimman takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulisin vastakäännöksissä kahden skuutin haittaavan. Siis pitkän yhtenäisen ja kolmannen puolipitkän yhdistelmä. Saattaa mennä lepattaessa hankalaan sotkuun esimerkiksi. Ei tosin ole omaa kokemusta noin toimimisesta.
        Tylaskan shakkeli kelpaisi falliini, jos kita on tarpeeksi suuri purjeen toppiin. Täytyy ihan katsoa luonnossa. Skuuttin en pistäisi edellä mainituista syistä. Mitkä olisivat edut verrattuna solmuun?
        seppomartti

        Minä en ole koskaan käyttänyt pitkää yhtenäistä skuuttia. Tylaska J-lockeja olen käyttänyt ja solmuja. Tylaskat saa nopeammin auki ja niissä ei ole mitään tarttuvaa pleissatuilla köysillä. Menee myös plokeista läpi. Eivätkä paina haitallisesti. Falleihin on eri Tylaskat.

        Olen tehnyt vendoja jopa neljä skuuttia kiinni ongelmitta, mutta yleensä otan ulkoskuutin pois ennen kryssiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ole koskaan käyttänyt pitkää yhtenäistä skuuttia. Tylaska J-lockeja olen käyttänyt ja solmuja. Tylaskat saa nopeammin auki ja niissä ei ole mitään tarttuvaa pleissatuilla köysillä. Menee myös plokeista läpi. Eivätkä paina haitallisesti. Falleihin on eri Tylaskat.

        Olen tehnyt vendoja jopa neljä skuuttia kiinni ongelmitta, mutta yleensä otan ulkoskuutin pois ennen kryssiä.

        Furlerin skuutin saa nopeammin auki jos on metallihaka?. Tätä odotinkin. Keskimäärin keväällä kiinni ja syksyllä avaus rullapurjeen skuutissa. Harvoilla availijoilla e ole merkitystä alle minuutin aikasäästössä koska kiirettä ei ole. Purjehan vetää skuutin vaihdossa tai säädöissä koko ajan.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köydet kuluvat, erityisesti silloin, kun ne joutuvat hankaukseen. Ja tuossa purjeen skuuttikulmassahan niihin nimenomaan kohdistuu hyvin paikallista kuormitusta ja hankausta. Ei katkeamattomia köysiä ole olemassakaan.

        Epäluotettava ei ollut hela vaan käyttäjä eli minä, joka oli unohtanut sen nippusidelukituksen.

        Kestävyyden suhteen luotan metalliin aina enemmän kuin köyteen.

        "Kestävyyden suhteen luotan metalliin aina enemmän kuin köyteen".

        Eikös nykyään monissa kilpaveneissä ole kaikenmaailman dyneemaa/spectraa tms koko seisova riki?

        Golden Globe on asia erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köydet kuluvat, erityisesti silloin, kun ne joutuvat hankaukseen. Ja tuossa purjeen skuuttikulmassahan niihin nimenomaan kohdistuu hyvin paikallista kuormitusta ja hankausta. Ei katkeamattomia köysiä ole olemassakaan.

        Epäluotettava ei ollut hela vaan käyttäjä eli minä, joka oli unohtanut sen nippusidelukituksen.

        Kestävyyden suhteen luotan metalliin aina enemmän kuin köyteen.

        Luottamuksesi on todella pahasti mutua ja ehdottomasti väärä. Iso Tylaskan haka ehkä on lujuudeltaan samoissa kuin normaali skuuti. Muut, ne tunnettujen valmistajien Tylaskan tapaiset mukaanlukien, pettävät paljon ennen köyttä. Tavalliset pikasakkelit tietenkin vaativat nippusiteen, mutta sitten ne ovat jotain aivan muuta kuin pika. Kuten seoppmarttikin, minä ihmettelen, mitkä ovat ne erillisen helan edut.

        Jos katselee viimeaikoina markkinoille tulleita heloja, niiden kiinnitys on useimmiten köydellä. Köysilenkkiin taas sopii jatkoksi soft sakkeli. Onhan niitä, jotka edelleen halajavat vaijerifalleja, kun eivät usko kuitujen menneen teräksestä ohi ominaisuuksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä merkitystä sillä muutaman kymmenen gramman painolla on? Ei mitään. Voi se hela vähän takertua, mutta aina on irronnutkin. Solmu on taas tasan niin luotettava kuin sen tekijä eli täysin epäluotettava. Hela on kestävä ja nopeampi laittaa tai tarvittaessa irrottaakin.

        Skuuttipisteen vaihdon tarpeen olen kokenut niin olemattomaksi, ettei sen takia tarvitse lisäskuutteja viritellä. Normaalistihan ne ovat mahdollisimman takana.

        Skuutissa käytettävä hela on painavampi kuin kymmeniä grammoja. Ja kun sille murikalle annetaan liehuvan purjeenkulman nopeus, alkaa olemaan kyse liki hengenvaarallisesta projektiilista. Toisaalta täytyy olla melkoinen mämmikoura, jos ei osaa yksinkertaista paalusolmua skuutiin tehdä. Se on sentään sakkeleihin verrattuna ehdottoman luotettava.

        Usein kuulee jo kaukaa ne vastaantulevat, jotka eivät siirrä skuutipistettä. Niillä liikki läpättää kuuluvasti ja tuhoaa tehokkaasti purjetta. Vastaavasti avotuulessa purje on täysin muodoton ja rauhaton liian takana olevan skuutipisteen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Furlerin skuutin saa nopeammin auki jos on metallihaka?. Tätä odotinkin. Keskimäärin keväällä kiinni ja syksyllä avaus rullapurjeen skuutissa. Harvoilla availijoilla e ole merkitystä alle minuutin aikasäästössä koska kiirettä ei ole. Purjehan vetää skuutin vaihdossa tai säädöissä koko ajan.
        seppomartti

        J-lock on lähinnä kilpaveneen ratkaisu. Sitä availlaan monta kertaa kisassa, vaikka purjetta ei vaihdettaisikaan.

        Sen etu muuten on vain solmuton ja varsin sileä rakenne. Joissain veneissä solmut tarttuvat vanttiruuveihin ja joissain skuuttikulma on niin lähellä plokia, että sulmu ei mahdu.

        Itse en ole raaskinut ostaa, mutta monessa veneessä olen käyttänyt. Siinä on varsin luotettava lukitus. Koskaan ei ole auennut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skuutissa käytettävä hela on painavampi kuin kymmeniä grammoja. Ja kun sille murikalle annetaan liehuvan purjeenkulman nopeus, alkaa olemaan kyse liki hengenvaarallisesta projektiilista. Toisaalta täytyy olla melkoinen mämmikoura, jos ei osaa yksinkertaista paalusolmua skuutiin tehdä. Se on sentään sakkeleihin verrattuna ehdottoman luotettava.

        Usein kuulee jo kaukaa ne vastaantulevat, jotka eivät siirrä skuutipistettä. Niillä liikki läpättää kuuluvasti ja tuhoaa tehokkaasti purjetta. Vastaavasti avotuulessa purje on täysin muodoton ja rauhaton liian takana olevan skuutipisteen takia.

        Tuo puhe metallihelan vaarallisuudesta on 100% paskaa. Samaa sontaa esitetään usein laituriköysistä, että olisi muka vastaanottajalle vaarallinen. Valhe mikä valhe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sen köyden siitä lenkin kohdalta katkaisisi? Ei mikään.

        Ensin kerrot että itselläsikin on kokemusta helan epäluotettavuudesta, ja sitten kysyt miksi en laittaisi...

        En se minä ollut vaan anonyymi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skuutissa käytettävä hela on painavampi kuin kymmeniä grammoja. Ja kun sille murikalle annetaan liehuvan purjeenkulman nopeus, alkaa olemaan kyse liki hengenvaarallisesta projektiilista. Toisaalta täytyy olla melkoinen mämmikoura, jos ei osaa yksinkertaista paalusolmua skuutiin tehdä. Se on sentään sakkeleihin verrattuna ehdottoman luotettava.

        Usein kuulee jo kaukaa ne vastaantulevat, jotka eivät siirrä skuutipistettä. Niillä liikki läpättää kuuluvasti ja tuhoaa tehokkaasti purjetta. Vastaavasti avotuulessa purje on täysin muodoton ja rauhaton liian takana olevan skuutipisteen takia.

        Useimmille riittää J-lock J8. Työkuorma 1800 kg, murtolujuus 3600 kg, paino 54 g ja sopiva köysi 8-10 mm. 10 mm skuutti painaa n. 70 g/m (märkänä enemmän) eli helan paino vastaa vajaan 80 cm köyttä. Ehkä puolet tuosta säästyy kun ei ole solmua ja köysi alkaa vasta myöhemmin, kun välissä on hela. Painaa se pleissikin jotain, mutta sen voi tehdä pelkällä dyneema-ytimellä.

        Hintaa tulee sitten 300 € parille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo puhe metallihelan vaarallisuudesta on 100% paskaa. Samaa sontaa esitetään usein laituriköysistä, että olisi muka vastaanottajalle vaarallinen. Valhe mikä valhe.

        Et ilmeisesti ikinä ole mennyt kannelle, kun jotain menee pieleen ja vastassa lepattava purje. Hengenlähtö ei ole kovin todennäköinen, mutta todella ilkeitä ruhjeita metalliheloista on saatu ja näkö suuressa vaarassa. Ei ole omalle kohdalle ihan sattunut, mutta toiselle saman veneen gastille on. Siinä ne sadat prosentit.

        Kiinnitysköyttä ei laituriin tullessa vastaanottajalle voimalla lingota, mutta varuillaan joutuu olemaan. Kipeää tekee ja silmälaseja hajoaa, kun ei mene vastaanotto kohdalleen. Ja näistäkin todistettuja tapauksia.


      • Anonyymi

        Mitä tarkoittaa kolmas skuutti, kun vaihdat kryssiltä sivutuuleen ??
        Muuten hyvä kirjoitus Seppom.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa kolmas skuutti, kun vaihdat kryssiltä sivutuuleen ??
        Muuten hyvä kirjoitus Seppom.

        Kolmas skuutti on hyvä olla valmiudessa ja toinen vinssipari myös. Jos joku onnistuu tekemään "engelsmannin" eli vinssin touvit päällekkäin lukkoon niin saa ylimääräisellä skuutilla vedon pois nopeammin kuin miehistön muistaa miten klemheist tehdään. Kurssin kääntyessä avoimemmaksi solmitaan tai helalla kiinnitetään lisäskuutti purjeeseen , valitaan skuuttipiste varvaslistasta ja vedetään 2. vinssille. Kurssin muuttuessa löysätään vanha ja kiristetään uusi vedon säilyessä. Jos tulee skuuttipisteen muutto varvaslistasa eteen/ taakse niin sama tekniikka käy. Harvalla meistä on kiskoa siihen, vaikka niitäkin on. Muitakin keinoja säätöihin on monia. Ja yllä joku oli sitä mieltä, ettei skuuttipisteitä säädellä vaan pidetään aina mahdollisimman takana. Voihan niinkin purjehtia. Monta tietä Roomaan.
        Toinen asia, skuutin helat. Kerran miehistö kieltäytyi tarjoamistani isommista heloista. Oli tarkoitus pistää kovan tuulen spinnu töihin. Kutsuivat tappoheloiksi. Kaikki olivat purjehtineet jossain luokassa SM- veneessä eli ei ihan untuvikkoja. Ilmeisesti lepattavan purjeen skuutin metallilla on jokin muistoon painuva vaikutus.
        Seppomartti


      • Anonyymi

        "Mitkä ovat yhtenäisen skuutin edut?"
        Säästää hieman rahaa kun köyttä tarvitaan vähemmän, ja samalla avotilassa on vähemmän köyttä jaloissa pyörimässä ja sotkeutumassa.
        Tämä siis vain silloin kun tosiaankin käytetään yhtenäistä skuuttia, eli se ainoa genoan jalus kiinnitetään purjeeseen molemmista päistään, ja köyden keskikohta kulkee vinssiltä toiselle avotilan poikki vendan aikana. Jos katkaisee sellaisen skuutin keskeltä poikki ei kumpikaan enää riitä tuulenpuolen jalukseksi, mikä hankaloittaa todella paljon vendaamista, kun joutuu vendan aikana pujottamaan jaluksen ensin jaluskiskon vaunun plokista läpi, ja sitten vasta vinssille ennen kiristämistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo puhe metallihelan vaarallisuudesta on 100% paskaa. Samaa sontaa esitetään usein laituriköysistä, että olisi muka vastaanottajalle vaarallinen. Valhe mikä valhe.

        Tuo puhe pistoolin luodin vaarallisuudesta on 100% paskaa. Samaa sontaa esitetään usein kiväärin luodista, että olisi muka osuman kohteelle vaarallinen. Valhe mikä valhe.


    • Jos on babystaagi, yhtenäinen skuutti softsakkelilla tulee yleensä takertumatta yli vendassa. Hankin Biltemasta, mutta skuutina huono, liian tankea ja liukas. Ulkoskuuttaus outhaul taljalla, jossa heittoploki.

    • Anonyymi

      Rullaisossa on kahdet skuutiköydet, joista toinen 1:6 taljassa ja toinen 1:4 taljassa. Hyvin on kaskadi toiminut. Perustelu paremmuudelle lähinnä se että voima riittää kun sitä tarvitsee, eikä läheskään niin paljon spagettia avotilassa kuin yhdellä skuutilla vastaavalla välityksellä, jolla saavutettaisiin sama voima lisääntyvistä vastuksista huolimatta. Vaihtoehtona olisi lähinnä 1 skuutti vinssille, mutta se vain lisäisi hintaa jankitkaa jos rakentaisi silti niin että ylettää ohjaajan paikalta sitä käyttämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1874
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 103
      1676
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1487
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe